2,4 GHz taajuuden suunnattu vastaanotto

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Olisi seuraavanlainen pähkinä purtavana: minulla on 2,4GHz taajuuskaistaa kuunteleva laite (WLAN), jossa on melko matalagaininen sisäänrakennettu antenni. Laite siis vastaanottaa radiotaajuuksia suhteellisen tasaisesti jokaisesta suunnasta.

Haluaisin rakentaa laitteesta suuntaavan version. Tavoitteena on taajuuksien vastaanotto vain hyvin kapealta sektorilta (niin korkeus- kuin leveyssuunnissa). Onko tämä edes teoriassa mahdollista jollain ulkoisella suuntainrakennelmalla ilman, että laitteessa olisi korkeagaininen, suuntaava antenni? Olen ajatellut, että laitteen voisi sijoittaa esim. ilmastointiputkeen, jonka seinämät vuorattaisiin RF-taajuuksia absorboivalla materiaalilla.

Koska tuo RF-taajuuksia absorboiva materiaali on kuitenkin melko arvokasta, ajattelin kysellä etukäteen onko kenelläkään mitään mietteitä asiasta. Budjetti on tässä tapauksessa luokkaa satanen tai maksimissaan kaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Voisin selventää asiaa sen verran, että itse lähettimen signaalin voimakkuus on tälläkin hetkellä käyttötarkoitukseen nähden riittävä. Gainia ei tarvita siis sen takia, että signaali olisi liian heikko. Haluaisin vain tehdä sellaisen vastaanottimen, jolla lähettäjän suunnan määritys onnistuu kääntelemällä vastaanotinlaitetta. Tähän tarkoitukseen tarvitsee lienee mahdollisimman suurta gainia mahdollisimman pienelle sektorille - tai negatiivista gainia sivusuuntiin...

Kokeilin piruuttani tuota ilmastointiputkea siten, että vastaanottimen ja putken suun välillä oli noin kolme aallonpituutta (3x 12,5cm). Valitettavasti tuo ei kuitenkaan tuntunut muuttavan sivusta tulevan signaalin voimakkuutta millään tavalla, eli ei sellaisenaan sopinut käyttötarkoitukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 055
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom