16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä

Normaalisti en ostaisi yhtään ylimääräistä kun muisti on ehkä se helpoin päivitettävä koneessa. Toisaalta hinnat on niin suosiolliset nyt niin saattaisin tehdä poikkeuksen...

Muistissa on taannoinen hintatilanne kun piti maksaa pitkälti yli 200€ hyvästä 16GB setistä...
 
Eikö se 4x8 muistikonfiguraatio ollut ryzen2 prosessorin kanssa toimivin minimi fps osalta?
Miksi olisi?
T-topo emoilla neljä SR kampaa on todennäköisesti hieman parempi. Daisychain-topolla 2x DR kampaa todennäköisesti hieman parempi. Prossun mallilla ei tässä ole (kaiketi?) juuri eroa.
 
Mielenkiintoinen testi! Olisi vielä mielenkiintoista nähdä onko eroa 2 muistikampaa vs 4 muistikampaa konfiguraatiolla. Relevantein testi (jos yksi pitää valita) olisi todennäköisesti 2x8GB single-rank muistia vs 4x8GB single-rank muistia, kun monella on varmasti tällä hetkellä yleinen 2x8GB single-rank kitti ja miettivät, onko mitään hyötyä ostaa kaksi kampaa lisää.

@Sampsa: Saisitteko Valorantin pelitesteihin mukaan? Kyseisessä pelissä fps erittäin tärkeä tekijä (niinkuin CSGO:ssa) ja ei ole kyseinen peli oikein missään kunnon testaajien pelitesteissä vielä mukana. Virallisia pelaajamääriä Valorantissa ei ole (ainakaan vielä) saatavilla, mutta Twitchin keskimääräisissä katsojamäärissä edelliseltä 30 päivältä on ollut CSGO:n luokkaa (Valorant 66k, CSGO 72k katsojaa), jos siitä voi jotain suuntaa hakea pelin suosiolle.
 
@Sampsa: Saisitteko Valorantin pelitesteihin mukaan? Kyseisessä pelissä fps erittäin tärkeä tekijä (niinkuin CSGO:ssa) ja ei ole kyseinen peli oikein missään kunnon testaajien pelitesteissä vielä mukana. Virallisia pelaajamääriä Valorantissa ei ole (ainakaan vielä) saatavilla, mutta Twitchin keskimääräisissä katsojamäärissä edelliseltä 30 päivältä on ollut CSGO:n luokkaa (Valorant 66k, CSGO 72k katsojaa), jos siitä voi jotain suuntaa hakea pelin suosiolle.

Onko siinä jotain sisäänrakennettua benchmarkia?
 
Miksi olisi?
T-topo emoilla neljä SR kampaa on todennäköisesti hieman parempi. Daisychain-topolla 2x DR kampaa todennäköisesti hieman parempi. Prossun mallilla ei tässä ole (kaiketi?) juuri eroa.
Muistaakseni jossain olisi keskusteltu, että kahden CCD:n prosessorit (3900X, 3900XT ja 3950X) voisivat hyötyä neljästä kammasta enemmän kuin yhdellä CCD:llä olevat.
Voin toki muistaa väärinkin ja kyse oli jostain muusta tuohon 2*CCD + 4*DIMM yhdistelmään liittyen, mutta en muista millä sanoilla sitä pitäisi googlesta hakea. Testinähän tuokin olisi hyvä (vaatinee T-topo emon).
 
Muistaakseni jossain olisi keskusteltu, että kahden CCD:n prosessorit (3900X, 3900XT ja 3950X) voisivat hyötyä neljästä kammasta enemmän kuin yhdellä CCD:llä olevat.
Voin toki muistaa väärinkin ja kyse oli jostain muusta tuohon 2*CCD + 4*DIMM yhdistelmään liittyen, mutta en muista millä sanoilla sitä pitäisi googlesta hakea. Testinähän tuokin olisi hyvä (vaatinee T-topo emon).
Ne hyötyvät useammasta muisti rankista. 4x SR ja 2x DR on tässä suhteessa tasa-arvoiset valinnat. CCD määrällä ei ole tässä juuri mitään merkitystä. Jos jätetään noiden kuparivetojen geometriat huomiotta, niin 4xSR ja 2xDR on sähköisesti identtiset.
 
Mielenkiintoinen testi! Olisi vielä mielenkiintoista nähdä onko eroa 2 muistikampaa vs 4 muistikampaa konfiguraatiolla. Relevantein testi (jos yksi pitää valita) olisi todennäköisesti 2x8GB single-rank muistia vs 4x8GB single-rank muistia, kun monella on varmasti tällä hetkellä yleinen 2x8GB single-rank kitti ja miettivät, onko mitään hyötyä ostaa kaksi kampaa lisää.

4 kampaa luo myös sen toisen rankin, kuten 2 dual rank kampaa. Eli ei eroa nopeudesta sen suhteen. Emolevyn topologia ratkaisee enemmän, daisy chain laudalla 2 kampaa saadaan kellotettua suhteessa korkeammalle mitä 4. T-Topologian emolevyllä 2 ja 4 kampaa on sähköisesti tasaveroisia, joten sillä on aika luontevaa lisätä muistikampoja.

Hardwareluxx testaili noita muistisettejä 3000-sarjan ryzenillä tiukoilla asetuksilla. Tiivistelmänä dual rank 16-16-16-32 3733mhz oli vähän nopeampi mitä 14-15-15-32 3733mhz single rank. Vastaavasti käsin kiristelty 3733mhz oli about 10% nopeampi mitä 3600mhz XMP.
 
Miksi olisi?
T-topo emoilla neljä SR kampaa on todennäköisesti hieman parempi. Daisychain-topolla 2x DR kampaa todennäköisesti hieman parempi. Prossun mallilla ei tässä ole (kaiketi?) juuri eroa.

Erot 4x8 vs 2x16 jos on, on kait sen verran pieniä, että jäävät helposti virhemarginaalin sisälle.
Lisäksi nämä on (prosun muistiohjaimen kannalta) tyypillisesti ylikellotettuja vähintään 3600 MHz tasolle ja ylikin ja tulee emolevyn mystiset ohmiasetukset joita pitäisi kellottajan ehkä jaksaa testata, ja myös yksilöerot vastaan.

Kaiken kaikkiaan ei kait mittausten perusteella kunnolla tiedetä onko niissä nopeuseroa jos taajuudet ja ajoitukset on täysin samat.
  • Kaikki primary, secondary, tertiary ajoitukset noin 30 kpl pitäisi syöttää biosiin käsin mitä testaajat ei jaksa.
  • Yleensä testeissä syötetään vain primary timings ja secodary ja tertiary jää autolle jolloin emolevy arpoo ne.
    • Knz0 laittoi taannoin jonkun saksalaisen kellottajan tuloksen näkyville jossa löysien ottaminen pois secondaryistä ja tertiaryistä paransi fps minimejä useamman prosentin
  • Guru3d testissä 4x8 oli karvan verran parempi kuin 2x16 mutta tulokseen ei em syystä välttämättä voi luottaa.
Jos jätetään noiden kuparivetojen geometriat huomiotta, niin 4xSR ja 2xDR on sähköisesti identtiset.

Tämä selventäisi asiaa jos on 100 % varma tieto?
Miksi sitten esim. Guru3d testaa onko se niin?
 
Ne hyötyvät useammasta muisti rankista. 4x SR ja 2x DR on tässä suhteessa tasa-arvoiset valinnat. CCD määrällä ei ole tässä juuri mitään merkitystä. Jos jätetään noiden kuparivetojen geometriat huomiotta, niin 4xSR ja 2xDR on sähköisesti identtiset.
Kiitos selvennöksestä. Pitänee siis harkita muistikitin päivitystä, kun prosessori vaihtui 3900X:ään, käytössä edelleen 2x SR kammat ja C6H näyttäisi olevan T-topo levy.
 
Miksi sitten esim. Guru3d testaa onko se niin?
Ne ei välttämättä tiedä ihan kaikkea kaikesta.

Wikipediasta:
In practice all DRAM chips share all of the other command and control signals, and only the chip select pins for each rank are separate (the data pins are shared across ranks).[1]
ja
The electrical connections between the memory controller and the DRAMs are almost identical (with the possible exception of which chip selects go to which ranks).

Tämä selventäisi asiaa jos on 100 % varma tieto?
Pitäisi ettiä jostain käsiin SR ja DR kammat ja mittailla yleismittarilla jotta homma olisi 100% varma, mutta en näe mitään syytä miksi noin ei olisi.
Analogipuolella tosiaan eroja on, joka voi johtaa vaikka erilaisiin Ohm lukuihin muistiohjaimen säädöissä ja siten vaikuttaa jollain picosekuntitarkkuudella signaalien muutosnopeuksiin tmv. josta syystä johtuen noilla voi esiintyä eroja vaikka kaikki käsin asetettavissa olevat säädöt olisivat samat.
 
Ne ei välttämättä tiedä ihan kaikkea kaikesta.

Ei kai, mutta erikoista, jos on noin perusasia, josta ei tiedetä eikä kukaan foorumilla sitä perästä päin kerro.

almost identical (with the possible exception of which chip selects go to which ranks)

Ok, mutta sana "exception" vielä kaipaisi lisätietoja.

Voisi olla niinkin että biosseihin on perinteen velvoittamana ohjelmoitu tiukemmat ajoitukset single rankille kuin dual rankille, ja se näkyisi jossain testissä 4x8 etuna kun secondary ja tertiary timings ei vakioida.

Ryzen 3000 tuntuu pyörittävän dual rankkia melkein samoilla ajoituksilla kuin single rankkia, toisin kuin Ryzen 1000 ja 2000. Zen/+myös neljää kampaa piti ajaa selvästi alemmilla kelloilla kuin kahta.
 
Ok, mutta sana "exception" vielä kaipaisi lisätietoja.
Nähdäkseni kyse tossa on vain siitä että noi chip select vedot on siellä emolevyllä mahdollisesti tehty eri tavoilla ja siitä että miten ne muistipiirit on kytketty niihin chip selecteihin siinä kammalla. Eli 16 muistipiiristä 8 on yhdessä selectissä ja toiset 8 toisessa, mutta onko ne vaikka kaikki aina yhdellä puolella piirilevyä, vai 50/50 jne.

Lisäksi analogipuolta katsottaessa ne eivät voi olla identtiset, josta syystä ei voida niin sanoa.

Sanoisin, että annettujen tietojen valossa on 99% varmaa että ne on skeemoiltaan identtiset jos abstraktoidaan se muistiliitin pois (koska se toisen rankin chip select tulee eri pinnistä kuin SR kammoilla tulisi).
 
Pistetään siis korvan taakse että 4xSR ja 2xDR (esim SR 4x8 GB ja DR 2x16 GB) on sama asia, joilla ei pitäisi olla mitään nopeuseroja, jos on täysin samat ajoitukset ja kunhan emolevyn topologia ja analogiapuolen ohmit ei toisen kanssa hakkaa vastaan.
Uusi tieto mulle ja Guru 3d:lle.
Koitetaan varmentaa se vielä jostain toisesta lähteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Tjoo se 4*16gb kiinnostaisi!
2*16gb on aika lähelle sama kuin 4*8gb, mutta kukaan ei ole tuota 4*16gb testannut.
Alkaako silloin jo loppua puhti muistinojaimesta? Saako vielä lisää hitusen 2*16gb verrattuna? Vai mennäänkö samoissa.
Kaikki testit mitä olen nähnyt on noita 4*8gb vs 2*16gb ja ne on ollut kaikki tasaisia keskenään. Se että 2*8 vs 2*16 aiheuttaa eroja joissain tilanteissa on jo uudempaa tietoa.
 
4x8 ja 2x16 on sama asia
Laita mielummin että 4xSR ja 2xDR on sama asia. 16GB SR DDR4 kammat on ollu tuotannossa jo tovin ja DDR5:n kanssa todennäköisesti suurin osa menee tuohon, tai ainakaan en ole vielä nähnyt yhtäkään pressijulkaisua DDR5 piireistä joilla saisi tehtyä 8GB SR kamman.
 
Laita mielummin että 4xSR ja 2xDR on sama asia.

Muokkasin. Niin sitä ajattelinkin. Itsellä on vain 2x8 SR ja 2x16 DR kampoja ja muitten vaihtoehtojen olemassaolo vähän unohtuu.
Ilmeisesti esim. 2x8 DR ddr4 kampoja on takavuosina kaupoissa ollut.



kukaan ei ole tuota 4*16gb testannut

Guru 3d testissä oli (linkki yllä) jos siihen testiin on sattumoisin luottamista. Lisärankit tuotti vähän lisävauhtia samalla taajuudella olevaan pienempirankkiseen verrattuna. Mutta 4x16 voi jäädä matalammille taajuksille Ryzen 3000 muistiohjaimen kanssa. Siitä mille taajuuksille yltää on niin vähän tietoa, kun pelaajat ei mitenkään tarvii 64 gigaa muistia ja muut ei jaksa muisteja kellotella.
 
Muistaakseni jossain olisi keskusteltu, että kahden CCD:n prosessorit (3900X, 3900XT ja 3950X) voisivat hyötyä neljästä kammasta enemmän kuin yhdellä CCD:llä olevat.
Voin toki muistaa väärinkin ja kyse oli jostain muusta tuohon 2*CCD + 4*DIMM yhdistelmään liittyen, mutta en muista millä sanoilla sitä pitäisi googlesta hakea. Testinähän tuokin olisi hyvä (vaatinee T-topo emon).
hardware unboxed oli joku videokin.
Saksankielinen tekniikkasivusto oli toinen, jossa vertailtiin mutta siitä on aikaa ja
tom hardware oli kanssa testaillut.
Joissain peleissä oli kyllä eroja.
 
Laita mielummin että 4xSR ja 2xDR on sama asia. 16GB SR DDR4 kammat on ollu tuotannossa jo tovin ja DDR5:n kanssa todennäköisesti suurin osa menee tuohon, tai ainakaan en ole vielä nähnyt yhtäkään pressijulkaisua DDR5 piireistä joilla saisi tehtyä 8GB SR kamman.
Tuo Rank -systeemi toimii DDR5:ssä vähän eri tavalla kuin DDR4:ssä.
Näin olen sen pelkistetysti ymmärtänyt:
- Jokaisella DDR5 DIMMillä on aina kaksi riippumatonta kanavaa (32bit tai 40bit ECC), kun taas DDR4:ssä kanavan leveys oli 64 bittiä
- Kaikki DDR5-moduulit ovat rekisteröityjä malleja, eli DIMMissä voi olla 4 muistipiiriä/kanava (ei ole sama asia kuin DDR4 rankit). Tämän vuoksi DDR5 -moduulit voivat olla paljon suurikapasiteettisempiä kuin normi (non-registered) DDR4 muistimoduulit (Registered DDR4 -moduuleissa voi myös olla 4 muistipiiriä/kanava)
- Lisäksi, DDR5 DIMMit vaativat 5 voltin käyttöjännitteen, joka sitten DIMMin sisällä reguloidaan muistipiireille sopivaksi.

 
Muokkasin. Niin sitä ajattelinkin. Itsellä on vain 2x8 SR ja 2x16 DR kampoja ja muitten vaihtoehtojen olemassaolo vähän unohtuu.
Ilmeisesti esim. 2x8 DR ddr4 kampoja on takavuosina kaupoissa ollut.
:tup:
Rekisteröidyin JEDECin sivuille (siellä on referenssilayoutteja SR ja DR kammoille) ja olen nyt entistä varmempi siitä että eroja voi olla vain analogipuolen hommissa sen lisäksi että mikä prosessorin rank select pinni on minkäkin kamman minkäkin rankin käytössä (tällä luultavasti tasan 0% mitään vaikutusta mihinkään).
Tuo Rank -systeemi toimii DDR5:ssä vähän eri tavalla kuin DDR4:ssä.
Kappas! Saakohan noilla edes sit kahta kampaa per muistikanava, kun kerran tosta rank systeemistä ilmeisesti luovutaan? Rankit on ollu käytössä ikuisuuden jo, enkä siksi ajatellut että DDR5 toimisi eri tavalla.
edit: kyllä ne rankit on siellä edelleen, mutta useammasta saatavat hyödyt lienee pienemmät, sillä tolla kanavan puolittamisella saadaan jotakuinkin vastaava hyöty aikaiseksi kuin mitä DR tuo DDR4 setupilla. Jännä nähdä sitten kun tulevat markkinoille että mikä on tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Missä lensitte MSFS:ssä? Olisi kiva tietää oliko 10% ero todennettu esim Suomessa lennellessä vai esim jonkin oikean suurkaupungin ympäristössä missä laskettavaa on paljon?

Samaan tapaan aiemmin kuvasitte Witcher 3 testiajoissa että FPS lukema oli todennettu Novigradissa pyöriessä. Samankaltainen tieto kiinnostaisi nytkin.
 
Onhan dual rank tunnetusti tehokkaampi kuin single jos juuri taajuudet ja latenssit ovat kutakuinkin samat. 4K ym resoilla toki huono testata noita eroja kun pääpaino on kortissa, hyvänä pelitestinä pidän edelleen esim far cry 4:sta. Noi dual rank vaihtoehdot vaan pysähtyvät siihen 4ghz alueelle ja korkein paperilla olemassaoleva on tridentZ royal 4266 17-18-18 jota ei saa mistään ostettua, korkeimmat single-rankit kun on 4800 C19 kauraa. Geekbench 3:ssa esim muistien suorituskyky on dual rankeilla jopa 10% korkeampi suht samoilla asetuksilla, joten vertailuun olisi jees ottaa mukaan ihan hyötyohjelmien testailua yms. @Sampsa @Kaotik @Hiikeri

pikkukuva.png
 
Noi dual rank vaihtoehdot vaan pysähtyvät siihen 4ghz alueelle ja korkein paperilla olemassaoleva on tridentZ royal 4266 17-18-18 jota ei saa mistään ostettua, korkeimmat single-rankit kun on 4800 C19 kauraa.

Eli DR paremmuus Ryzen 3000-sarjalaisilla johtuisi juurikin siitä kun kellotaajuuden nosto 3800 MHz yli on sen muistiohjaimelle vaikeaa, ja DR:t sattumoisin toimii nippa nappa juuri sinne asti.

Testin otsikko "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä" pitäisi oikeastaan olla "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia 3900XT:llä pelikäytössä" koska tulokset ei kovin hyvin kuvaa edellisen sukupolven Ryzeneitä eikä Inteleitä joissa on eri muistiohjain.
 
Eli DR paremmuus Ryzen 3000-sarjalaisilla johtuisi juurikin siitä kun kellotaajuuden nosto 3800 MHz yli on sen muistiohjaimelle vaikeaa, ja DR:t sattumoisin toimii nippa nappa juuri sinne asti.

Testin otsikko "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä" pitäisi oikeastaan olla "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia 3900XT:llä pelikäytössä" koska tulokset ei kovin hyvin kuvaa edellisen sukupolven Ryzeneitä eikä Inteleitä joissa on eri muistiohjain.

No nyt nää ihan uusimmat kaiksipuoleiset on pääsemässä samoihin lukemiin, eli nyt minä juuri ostaisin 2x16 setin.
 
Eli DR paremmuus Ryzen 3000-sarjalaisilla johtuisi juurikin siitä kun kellotaajuuden nosto 3800 MHz yli on sen muistiohjaimelle vaikeaa, ja DR:t sattumoisin toimii nippa nappa juuri sinne asti.

Testin otsikko "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä" pitäisi oikeastaan olla "16 vs 32 gigatavua keskusmuistia 3900XT:llä pelikäytössä" koska tulokset ei kovin hyvin kuvaa edellisen sukupolven Ryzeneitä eikä Inteleitä joissa on eri muistiohjain.

En nyt ihan ymmärrä logiikkaa kun tässä koko testissä ei ylipäätään testattu kellotaajuuden vaikutusta mihinkään vaan yritettiin testata ihan vaan muistimäärän kasvun vaikutusta pelisuorituskykyyn.
 
En nyt ihan ymmärrä logiikkaa kun tässä koko testissä ei ylipäätään testattu kellotaajuuden vaikutusta mihinkään vaan yritettiin testata ihan vaan muistimäärän kasvun vaikutusta pelisuorituskykyyn.

Käsitin että idea oli testata single rank vs dual rank.
Muistin määrän ei sinällään pitäisi vaikuttaa pelisuorituskykyyn niin kauan kuin muisti ei lopu kesken.
Flight simulatorin osalta ei huomannut kommenttia, riittikö testiin 16 gigaa muistia vai loppuiko kesken, eli siinä voi periaatteessa olla testattavana kaksi asiaa samalla kertaa.

"Keskusmuistin määrän lisäksi G.Skillin 8 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan single rank, eli muistipiirit ovat yhdellä puolella muistikampaa. Corsairin 16 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan dual rank, eli muistipiirit sijaitsevat molemmilla puolilla muistikampaa. Käytännössä yhdessä 16 gigatavun dual rank -muistikammassa on yhdistettynä kaksi 8 gigatavun single rank -muistikampaa. Lähtökohtaisesti dual rank -muisteissa suorituskykyetu tulee suuremmasta määrästä avoimena olevia rivejä (row) kuin single rank -muistissa, tarjoten sovelluksesta riippuen paremman mahdollisuuden osumaan avoimessa riviosoitteessa. "
 
muistimäärän kasvun vaikutusta pelisuorituskykyyn.
Tässä testattiin single ja double rank muistien suorituskykyeroa. Mitkään käytetyistä testiohjelmista ei hyödy tuosta isommasta muistimäärästä ollenkaan. (itseasiassa en ole ihan varma fs2020 muistinkäytöstä, jos tarkemmin miettii, mutta tuskin sekään yli 16 gigaa imasee käyttöönsä)
 
Heh, juuri tänään tuli itsellekkin postista 32Gt 16-16-16-36 muistia. Pitää kokeilla parilla benchillä oliko tuosta tehoetuakin joissain pelaamissani peleissä. Arma3 on muistaakseni erittäin herkkä muistin nopeudelle, joten sen voisi ainakin testata.
Varmasti hyvät muistit, mutta onko noissa muuta eroa näihin kuin hieman maltillisemmat latenssit (16-16-16-36 vs. 16-19-19-39)?

G.Skill DIMM 32 GB DDR4-3600 Kit Memory: Amazon.de: Computers & Accessories

Tuotekoodissa on siis toisessa mallissa C-perässä. Hintaeroa Amazonista ostettuna satanen ja vähän veikkaan, että nimellisesti kireämmät speksit eivät tuo likimainkaan vastaavan rahan edestä suorituskykyä missään tilanteessa.

Edit.
Ja tästä vastaavilla spekseillä varustetut Ripjawsit vielä muutaman euron halvemmalla:

 
Viimeksi muokattu:
Tässä testattiin single ja double rank muistien suorituskykyeroa. Mitkään käytetyistä testiohjelmista ei hyödy tuosta isommasta muistimäärästä ollenkaan. (itseasiassa en ole ihan varma fs2020 muistinkäytöstä, jos tarkemmin miettii, mutta tuskin sekään yli 16 gigaa imasee käyttöönsä)

Noh lähtien vaikka ihan testin otsikosta mielestäni pääpointti oli kuitenkin muistimäärän vaikutuksen testaamisesta ja nimenomaan peleissä. Dual rank tuli siinä sitten vähän niin kuin vahingossa sivussa ja kellotaajuuksiin ei tarkoituksellisesti koskettu ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Noh lähtien vaikka ihan testin otsikosta mielestäni pääpointti oli kuitenkin muistimäärän vaikutuksen testaamisesta ja nimenomaan peleissä. Dual rank tuli siinä sitten vähän niin kuin vahingossa sivussa ja kellotaajuuksiin ei tarkoituksellisesti koskettu ollenkaan.
Juu testin otsikko ei kuvaa testattua asiaa kovin hyvin. Itse testin leipätekstissä puhutaan kuitenkin oikeista asioista. Jos tuo 32 gigaa oltaisiin toteutettu kahdella single rank kammalla (näitä saa kaupasta), niin nopeuseroa ei olisi ollut 16 gigan muistikittiin.
 
Tähän voi listata 2 x 8 Gt dual rank muistikittejä. Oma oletukseni on että ovat aikalailla single rank -muisteja ja noi 32 gigatavun kitit sitten 2 x 16 Gt Dual rank -kittejä. Teoria tietysti yksi asia, mutta itse tykkään testata ennemminkin käytännön tasolla ja käsitykseni on että nykyiset yleisimmät 16 Gt kitit ovat single rank ja 32 Gt kitit dual rank, näin ollen siis 16 vs 32 Gt tarkoittaa samalla "automaattisesti" single rank vs dual rank +99% tapauksissa.
 
Tähän voi listata 2 x 8 Gt dual rank muistikittejä. Oma oletukseni on että ovat aikalailla single rank -muisteja ja noi 32 gigatavun kitit sitten 2 x 16 Gt Dual rank -kittejä. Teoria tietysti yksi asia, mutta itse tykkään testata ennemminkin käytännön tasolla ja käsitykseni on että nykyiset yleisimmät 16 Gt kitit ovat single rank ja 32 Gt kitit dual rank, näin ollen siis 16 vs 32 Gt tarkoittaa samalla "automaattisesti" single rank vs dual rank +99% tapauksissa.
Uudemmat Micron Ballistix 2x16GB ovat ilmeisesti single rank kapuloita. Hieman sekoittaa pakkaa, nuo Ballistixit ovat kuitenkin olleet ainakin tällä foorumilla jo parin vuoden ajan suosittuja.
 
Vähän OT. Tuli mieleen että Intelin edullisen pään piirisarjoissa, missä muistien nopeudet on keinotekoisesti lukittu alle 3000 MHz vauhtiin, single rank vs dual rank on varmaan jonkun verran olennainen juttu. Tyyliin i5 10400 ja B460.
 
Tähän voi listata 2 x 8 Gt dual rank muistikittejä. Oma oletukseni on että ovat aikalailla single rank -muisteja ja noi 32 gigatavun kitit sitten 2 x 16 Gt Dual rank -kittejä. Teoria tietysti yksi asia, mutta itse tykkään testata ennemminkin käytännön tasolla ja käsitykseni on että nykyiset yleisimmät 16 Gt kitit ovat single rank ja 32 Gt kitit dual rank, näin ollen siis 16 vs 32 Gt tarkoittaa samalla "automaattisesti" single rank vs dual rank +99% tapauksissa.
4GB SR kampoja saa kaupasta ja neljällä sellaisella tulee 16GB ja yhteensä neljä rankkia, kaksi per muistikanava. Samsung a-die piireillä saa taas 16GB per kampa single rankkina, mutta noita menee lähinnä 32GB DR kampoihin HEDT käyttöön tai sit so-dimmeinä läppäreihin.

Nykyiset yleisimmät on juu kuten sanoit, mutta otsikkosi pitää paikkansa vain jossain 90%+ tapauksista. Jos otsikossa olisi suoraan se varsinaisesti testattu asia, eli SR vs DR, niin se pitäisi paikkansa 100% tapauksista.
 
so-dimmeinä läppäreihin

Kyllähän läppäreilläkin pelataan joo. Ja niihin sen puoleen sopisi hyvin dual rank, kun muistien taajuudet jää niissä järjestään mataliksi.

En muuten muistanut tarkistaa omaan läppäriin juotetun muistin rankkia ennen kuin lisäsin so-dimmin, jonka rankkia en sitäkään tarkistanut. Kai ne on läppäreissä yleensä single rank, kun läppäreissä tuppaa olemaan pienemmät muistit kuin pöytäkoneissa?

Kurkkasin Kingstonin sivuilta ja äkkiseltään olin katsovinaan että heillä olisi valikoimassa pari kuluttajapuolen SR 16 GB pöytäkoneen kampaa.
https://www.kingston.com/dataSheets/KVR29N21S8_16.pdf | https://www.kingston.com/dataSheets/KVR32N22S8_16.pdf
Kingston Technology KVR29N21S8/16, hinta 68€ | Kingston Technology KVR32N22S8/16, hinta 68€

edit. Crucialin sivuilla joissain 2x16 kiteissä on maininta "dual ranked" ja osassa ei lue mitään. Onkohan ne ilman mainintaa olevat sitten SR, vai onko vaan rankki jäänyt mainitsematta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös siinä ole se juttu, että muistit eivät välttämättä kellotu yhtä ylös kuin 2 kammalla.

Itsellä oli 2x8GB G.SKILL 3600CL15 single rank. Hommasin toiset samanlaiset ja nyt siis 4x8GB CL15, kiristin vielä muistiasetuksia siinä samalla käsin, kun jaksoin perehtyä asiaan. Ylikellottamista en ole kokeillut. Ei ollut mitään toimivuusongelmia. Varmaankin noita saisi ylikelloteltua, ja kiristeltyä enemmänkin, jos sellainen kiinnostaisi.

Lähinnä tuli tässä omassa yksittäistapauksessa todistettua, että 2x8 ja 4x8 toimii yhtä hyvin vakiona molemmat, ja 4x8:ssakin on kiristämisen varaa vakiosta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 701
Viestejä
4 544 607
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom