16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 938
16vs32-01.jpg


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Testasimme mielenkiinnosta nopeasti uuden näytönohjainten testikokoonpanon kasauksen yhteydessä, minkälainen vaikutus pelisuorituskykyyn 16 vs 32 gigatavun keskusmuistin määrällä nykypäivänä on. Testit ajettiin usealla pelillä Full HD- ja 4k-näyttöresoluutioilla kahdella G.Skillin 8 gigatavun Trident Z- (2 x 8 Gt) ja kahdella Corsairin 16 gigatavun Dominator Platinum RGB -muistikammalla (2 x 16 Gt). Keskusmuistin määrän lisäksi G.Skillin 8 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan single rank eli muistipiirit ovat yhdellä puolella muistikampaa. Corsairin 16 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan dual rank eli muistipiirit sijaitsevat molemmilla puolilla muistikampaa.



Merkittävin ero testeissä nähtiin Microsoftin uudessa Flight Simulator 2020 -pelissä, jossa 32 gigatavun muistimäärä ja dual rank -muistit tarjosivat noin 10 % paremman suorituskyvyn kuin 16 gigatavua single rank -muistia. 4k-resoluutiolla keskusmuisti ei vaikuttanut Flight Simulatorissa suorituskykyyn mitenkään.

Lue artikkeli: 16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tässä mitään uutta itselle ollut, mutta onpahan taas testattu :thumbsup:
 
Tästähän on pitkä ketju foorumilla:

Hienoa kyllä, kun tämä on nyt tutkittu ja tultu päätöksiin.
 
AIka arvattavat tulokset yhä, mutta tulevaisuuteen 32GB mikäettei, ei sillä että olisi siihen mikään kiire.
 
Hieno homma että tuli tutkittua, tulokset on aika lailla odotusten mukaiset.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Tämän takia tuli hankittua aikanaan se 2x16 kitti. Turha jättää suorituskykyä tankkiin. Prosessori riippuvaisissa peleissä eroa voi tulla yllättävänkin paljon. Tämähän nyt muutekin kohta se uusi normi pelikoneissa eli 32Gb RAM.
 
Hyvä testi sellaisille ketkä asiaa miettii/epäilee valitessaan sopivaa muistimäärää koneeseen.
 
Tulokset aikalailla odotetut, hyvä että tuli testattua. Ihan mutulla veikkaisin, että 1%-low framerateissa voi tulla vielä suurempaa eroa 16 vs 32 gigan muistimääriä vertailtaessa. Nykyään kuitenkin kannattaa jo uuteen pelikoneeseen 32 gigaa muistia laittaa, jollei budjetista tee tiukkaa. 16 gigalla varmaan kyllä pärjää hyvin vielä 2-3 vuotta, mutta uusilla peleillä nuo muistimäärien väliset erot tulevat varmasti kasvamaan.
 
Kiitos hyvästä testistä.
Ryzen master muistien ajoitusten screenshottia SR ja DR mielellään vielä näkyville. The devil is in the details :)
 
Mitään isoja erojahan ei tosiaankaan synny, mutta 2% on sekin kaikki saatua. Lisäksi olisi kiva jos testattaisiin myös 4x8GB ja 4x16GB ja erityisesti kiinnostaisi ne low 0.1% ja low 1%. Tietysti noissa loweissa voi tulla niin paljon testiajoissa heittoa, että järkevää tulosta voi olla vaikea saada.
 
Peleissä toi parin prosentin ero on jotakuinkin sama kuin 3600 ja 3900x prossun välinen ero, mutta sen saman hyödyn saa paljon halvemmalla muistien kapasiteettia nostamalla. Hyötyohjlemissa tilanne on toki erilainen.
 
4x kammalla olisi myös mukava testata, koska netissä liikkuu tietoa suuntaan jos toiseen. Jotkut sanoo että 4x kampaa hidastaa ja toiset testanneet että peli fps nousee 4x kammalla, vaikka on vain dual channel prosessori/emo.
 
Ois ollut kiva nähdä miten tuo suurempi RAM:n määrä vaikuttaa Flight Simulatorissa, eikös moni ole kommentoinut että siinä 16GB ei riittäisi?
 
Onko tuo FPS-tulos average? Näistä olisi kyllä mukava nähdä tarkempaa frametime-dataa, että saadaanko dual rank -muisteilla tai isommalla muistimäärällä yleisesti niitä pahimpia yksittäisiä dippailuja kuoletettua. Eli jos siellä pienemmällä muistimäärällä oli vaikkapa yksi 100ms frame seassa joka aiheuttaisi pienen töksähdyksen, niin lähtikö se pois muistin lisäämisellä.
 
Itsellä oli tuossa jossakin vaiheessa 16gb ddr4 koneessa jonkun aikaa, ja eron kyllä huomasi kun siirtyi takaisin 32gb ddr4 muisteihin. Itse kuuntelen monesti musiikkia kun pelaan taustalla selaimen kautta, ja voi olla jotain muitakin ohjelmia vielä auki samaan aikaan, pelin lisäksi. Kyllä siinä on 32gb hyötyä, verrattaessa 16gb muistimäärään. Itse pelaamiseen 16gb riittää hyvin. Mutta jos käyttää selainta tai muitakin ohjelmia, niin en itse ainakaan ottaisi alle 32gb settiä koneeseen.
 
Olisi ollut myös mielenkiintoista nähdä syntyykö mitään eroa 16Gt dual rank ja 32 dual rank välillä.
 
Tälläinen testi, mutta tunnetusti muistisyöpöillä peleillä olisi kiva nähdä!
 
4x kammalla olisi myös mukava testata, koska netissä liikkuu tietoa suuntaan jos toiseen. Jotkut sanoo että 4x kampaa hidastaa ja toiset testanneet että peli fps nousee 4x kammalla, vaikka on vain dual channel prosessori/emo.
TechSpot testasi 2 vs 4 kampaa:

Muutama vuosi sitten testasivat 8 vs 16 vs 32 määrät pelikäytössä:

Mukana on myös mm. Battlefield V

 
Viimeksi muokattu:
Olisi ollut myös mielenkiintoista nähdä syntyykö mitään eroa 16Gt dual rank ja 32 dual rank välillä.

Tämä itseäkin kiinnostaisi. Saattaa vaikuttaa kyllä mutta mahdollisesti huomattavasti vähemmän...

Jos nyt lisään toiset 2 kampaa noita B-die muisteja niin silloinhan se on neljällä kammalla automaattisesti dual rank.
 
Saisiko tästä myös version, jossa:

taustalla on auki pelin kanssa yhtä aikaa mm.
1) selain jossa auki pari ikkunaa ja 50tabia, joista osassa esim pausetettuja youtube-videoita yms.
2) joku streamaussofta joka streamaa peliä nettiin
3) musiikkisoitinsofta?

ja voisiko keskimääräisen fpsn sijasta verrata
1) enemmän sitä kuinka usein tulee yksittäisiä hitaita frameja
2) pelin ja sen kenttien latausaikaa
 
Ois ollut kiva nähdä miten tuo suurempi RAM:n määrä vaikuttaa Flight Simulatorissa, eikös moni ole kommentoinut että siinä 16GB ei riittäisi?

Joo, mulla on 32 gigaa muistia juuri tuota uutta Microsoft Flight Simulatoria varten. Task Managerin mukaan on vienyt sitä pelatessa enimmillään 18 gigaa keskusmuistia.
 
Saisiko tästä myös version, jossa:

taustalla on auki pelin kanssa yhtä aikaa mm.
1) selain jossa auki pari ikkunaa ja 50tabia, joista osassa esim pausetettuja youtube-videoita yms.
2) joku streamaussofta joka streamaa peliä nettiin
3) musiikkisoitinsofta?

ja voisiko keskimääräisen fpsn sijasta verrata
1) enemmän sitä kuinka usein tulee yksittäisiä hitaita frameja
2) pelin ja sen kenttien latausaikaa
Nuo taustaprossessit on melkolailla mahdotonta vakioida niin, että benchmarkki on oikeasti toistettavissa. Nettisivut eivät ole staattisia ja taustalla oleva youtube voi vaikka vaihtaa videoformaattia, siellä voi pyöriä mainoksia tai olla pyörimättä ja muutenkin taustaprosessien hallinta on todella hankalaa.

Väittäisin, että testien toistettavuus kärsii tosi paljon jos taustalla ajetaan jotain satunnaista loadia, kuten intertnet vähän väkisinkin on.

Sen sijaan 99%-low mittaaminen kuulostaa oikeinkin fiksulta.
 
Tässähän testattiin sellaisia pelejä missä 16gt riittää muutenkin mainiosti.
Flight Simulator 2020 ja Star Citizen pelit sitten alkaa jo pikkuhiljaa vaatimaan jo 32gt muistia.
 
Kyllähän itsellä on vielä 3900x kaverina 3200 cl 14 ramit (16gt) jotka toimivat hyvin 3600mhz. Käsittääkseni korkeammilla nopeuksilla tulee jotain asioita vastaan mitkä vaikuttavat ryzenin toimintaan negatiivisesti? (En kyllä nyt muista yhtään..) Toistaiseksi on kyllä hyvin toimineet. Tosin kyllä etsinnässä on semi-aktiivisesti käytetyt 32gt (2x16gb b-die) kammat samankaltaisilla = 3600mhz cl16 jos vain löytyy ja mahdollisesti joku haluaa ripjawsit vaihdokkina:)
 
Itsellä oli tuossa jossakin vaiheessa 16gb ddr4 koneessa jonkun aikaa, ja eron kyllä huomasi kun siirtyi takaisin 32gb ddr4 muisteihin. Itse kuuntelen monesti musiikkia kun pelaan taustalla selaimen kautta, ja voi olla jotain muitakin ohjelmia vielä auki samaan aikaan, pelin lisäksi. Kyllä siinä on 32gb hyötyä, verrattaessa 16gb muistimäärään. Itse pelaamiseen 16gb riittää hyvin. Mutta jos käyttää selainta tai muitakin ohjelmia, niin en itse ainakaan ottaisi alle 32gb settiä koneeseen.

Mitä ohjelmia ja paljon on tabeja auki? 32 GB on ihan hyvä sijoitus, mutta että 16 GB loppuisi nykypäivänä pelatessa kesken, jos kuuntelee musiikkia, on parikymmentä välilehteä ja pari softaa taustalla auki?
 
Enemmänkin olisi kiinnostanut testitulos 16gb dual rank vs 32gb dual rankeilla...
 
Testaisitteko onko muistin lisäämisellä vaikutusta hyötyohjelmilla esim. Blender ja videoeditoinitohjelmat?
 
Aika pitkälti kuten ajateltukin, 16GB riittää, jos ei tee yhtään mitään muuta.
 
Tässähän testattiin sellaisia pelejä missä 16gt riittää muutenkin mainiosti.
Flight Simulator 2020 ja Star Citizen pelit sitten alkaa jo pikkuhiljaa vaatimaan jo 32gt muistia.

Testiin päivitetty mukaan Flight Simulator 2020 ja eroa tuli tosiaan Full HD -resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla 10 % :tup:

16vs32-bench-1080p-fs.png


(4k-resoluutiolla keskusmuistilla ei vaikutusta, edes minimiin)
 
Mitä ohjelmia ja paljon on tabeja auki? 32 GB on ihan hyvä sijoitus, mutta että 16 GB loppuisi nykypäivänä pelatessa kesken, jos kuuntelee musiikkia, on parikymmentä välilehteä ja pari softaa taustalla auki?
Ei se sinällään lopu 16gb:llä. Mutta kyllä sen huomaa pelatessa, että ei ole pelivaraa muistin osalta pahemmin tuolla 16gb määrällä jos taustalla muutakin auki. 32gb jää käytettäväksi reilusti enemmän, joten ei tarvitse miettiä miten onko joku ohjelma taustalla auki vai ei. 32gb tainnut käydä muistin käyttö joillakin peleillä/ohjelmilla noin 15gb korvilla parhaillaan.
 
njoo, ihan hyvä testi, onhan noita netissä pilvin pmein,mutta olis voiniu testata myös intelin prossuilla.
no, kait se suurin piirtein on ok.

joo,muutenkin seuraava kone saa 32gb muista, aka 2x16gb palikat.
 
Itse vihdoin juuri 2x16Gt 3200c14 dual rank kitistä 4x8Gt4000C17 ja molemmat samat g.skill trident z rgb mallit.
Ja mitä olen testannut Tomb raider,The division 2,3dmark niin eroja ei hirveästi tullut ehkä minimi ruudunpäivitys hieman nousi.
Myös tuli ongelmia saada muistikitti pyörimään 4000mhz taajuudella ja ainostaan 3900mhz toimi ilman virheitä myös 4100mhz taajuudella kone käynnistyi mutta karhun ramtestillä tuli virheitä.
4000mhz xmp asetuksella tuli bios code error.
Syy päivittämiseen oli mahdollisuus säätää muisteja hieman kun 3200 kitillä ei pystynyt.
Molemmat kitit ovat samsungin B-Die piireillä. ja emolevyn QVL listassa.
 

Tuolla 16Gb vs 32Gb FS Flight Simulatorilla ei juurikaan eroa. Se käy kuitenkin selväksi, että mikäli muistia enemmän on, niin sitä myös enemmän varataan (sen reilu 18Gb, jos 32Gb muistia on). Eroa tulee toki yhden ja kahden kamman vertailussa eli mahdollista on, että single ja dual rankilla on suurempi merkitys kuin tuolla muistin määrällä.
 
Olisi kyllä kiva jos jostain näkisi mikä se vaikutus on, kun on ne 10-50 välilehteä auki ja toisella näytöllä pyörii jokin striimi taikka muu video. Varmaan ne jotka ovat sitä mieltä että 32GB olisi hyvä olla pitävät juuri kaiken mahdollisen taustalla auki eivätkä rupea pelaamisen takia sulkemaan mitään (kuten minä itse), ja sitten taas jotka puoltavat sitä että 16GB riittää enemmän kuin hyvin, ovat tottuneet sulkemaan isoimman osan ylimääräsistä softista pois taustalta.
 
Perus IO-settiä, oliko tämäkin yhteistyön tulosta? No asia sikseen..parempi kuin ei mitään.

@Sampsa Eli molemmissa seteissä (16 / 32Gb) oli manuaalisesti asetettu kaikki noin 70-100 eri asetusta identtisiksi?
Muuten ei ole testinne vertailukelpoinen koska muuten 16Gb setti on varmasti ollut tiukemmilla, vähintään loppupään asetuksilla kuin 32Gb setti. Niin secondary, thirdiady ja 4thiary asetuksilla.
 
Jos jotain päivitystä haluaa vielä tehdä, niin voi katsoa muistinkäytön peleissä.

Ihan omana akateemisena arvauksena, pelit "käyttävät enemmän", jos/kun muistia on enemmän. Se ei ole sinänsä ihme, että välimuistina käytetään ylimääräistä muistia. Artikkelista kävi jo ilmi, ettei mikään peli vaadi 32GB.
 
Olen harkinnut juuri flight simulatorin takia ostavani toisen 16Gb kitin koneeseen, hinta on nimittäin puolittunut siitä kun alkuperäisen vastaavan ostin pari vuotta sitten. Ramin käyttö on ollut pahimmillaan noin 15Gb flight simulatorin ollessa käytössä, joten ihan hyvin voisi pientä parannusta antaa lisää "hengitystilaa".
 
Testi tehtiin ilmeisesti kiireessä mielenkiinnosta mutta vähän kyllä silti häiritsee ettei tämän pohjalta voi sanoa esim. MSFS:n eroista onko kaksi vai kahdeksan prosenttia 10% erosta dual rankin vai muistimäärän tuplaantumisen ansiota. Lisäksi ainakin Gamers Nexuksen muistitestien perusteella myös sillä on ollut kohtuullisesti merkitystä onko muisti emon QVL -listalla vai ei johtuen ilmeisesti emovalmistajien optimoimista latenssiasetuksista. Lisäksi tosiaan Ryzeneillä tolla kellotaajuudellakin on väliä 1:1 FCLOCKin takia mutta se tässä olikin huomioitu. Jos nyt jotain jatkotestejä tehdään niin olisi kiva jos noi kaikki seikat huomioitaisiin niin näkisi mistä erot oikeasti tulee.
 
Mitä ohjelmia ja paljon on tabeja auki? 32 GB on ihan hyvä sijoitus, mutta että 16 GB loppuisi nykypäivänä pelatessa kesken, jos kuuntelee musiikkia, on parikymmentä välilehteä ja pari softaa taustalla auki?


Minulla loppuu kesken jo pelkällä Chromen käytöllä 16GB kesken, puhumattakaan jos taustalla olisi vielä jotain suorittumassa..
 
Testi tehtiin ilmeisesti kiireessä mielenkiinnosta mutta vähän kyllä silti häiritsee ettei tämän pohjalta voi sanoa esim. MSFS:n eroista onko kaksi vai kahdeksan prosenttia 10% erosta dual rankin vai muistimäärän tuplaantumisen ansiota. Lisäksi ainakin Gamers Nexuksen muistitestien perusteella myös sillä on ollut kohtuullisesti merkitystä onko muisti emon QVL -listalla vai ei johtuen ilmeisesti emovalmistajien optimoimista latenssiasetuksista. Lisäksi tosiaan Ryzeneillä tolla kellotaajuudellakin on väliä 1:1 FCLOCKin takia mutta se tässä olikin huomioitu. Jos nyt jotain jatkotestejä tehdään niin olisi kiva jos noi kaikki seikat huomioitaisiin niin näkisi mistä erot oikeasti tulee.
Kuinkahan runsas osuus nykyisistä 16 gigatavun muistikiteistä 2 x 8 Gt on single rank ja kuinka runsas osuus 32 gigan kiteistä 2 x 16 Gt dual rank? Väittäisin että hyvin iso.
 
Ei se sinällään lopu 16gb:llä. Mutta kyllä sen huomaa pelatessa, että ei ole pelivaraa muistin osalta pahemmin tuolla 16gb määrällä jos taustalla muutakin auki. 32gb jää käytettäväksi reilusti enemmän, joten ei tarvitse miettiä miten onko joku ohjelma taustalla auki vai ei. 32gb tainnut käydä muistin käyttö joillakin peleillä/ohjelmilla noin 15gb korvilla parhaillaan.

On se 32 GB boosti suhteessa aika kova, kun 16 GB:llä käyttis haukkaa siitä muutamien taustalla olevien ohjelmien kera karkeasti sen puolet. Voisi siten ajatella, että 32 GB muistimäärällä saa yli kolme kertaa enemmän muistia softille ja peleille mitä 16 GB kitillä.

16 GB määrää ei mielestäni kannata lähteä vertaamaan sillä olettamuksella, että siellä taustalla pitää olla AE ja PR + yms., kun mättää ruumiita pinoon toisessa todellisuudessa. Käyttis swappaa tarvittaessa sitä muistia, mikä on ihan OK (jos SSD:n ylimääräisiä kirjoituskertoja ei huomioida) niin kauan, kun pelisessioiden aikana ei näitä sovelluksia käytetä tai ne eivät toimi taustalla aktiiviisesti. Striimatessa tarvitsee paljon resursseja, mutta suurin osa ihmisistä ei sitä kuitenkaan tee.

Näin kuriositeettina, niin RTX3070Ti threadissa keskusteltiin myös siitä, että onko 10 GB VRAM:ia riittävästi vai ei. Sen saa täyteen tai lähes täyteen tarpeettomilla asseteilla ja Kaotik höpötti jotain eroista, että muistin varaus ja sen varsinen käyttö ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiaa voinee jossain määrin soveltaa myös keskusmuistin käyttöön, sikäli kun se on kohtuudella tehtävissä. Kohtuus perustuu omaan käyttötarpeisiin, tottumukseen ja siihen, että swappausta ilmenee vain harvoin ja se ei ole häiritsevää. Sinun tapauksessa 16 GB:n kipuraja on siis tullut vastaan ja siitä ei käy kieltäminen.

Hyvää tietoa sain tästä artikkelista ja kuvittelin, että dual rank olisi jotekin huonompi vaihtoehto muistiohjaimen ja kellojen suhteen. Eipä siinä, seuraava kitti on varmasti 32 GB ja hyvin pitkälle future proof myös satunnaisten työaskereidenkin parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa setupissa kotona 20c/128GB rammia ja töissä 128c/256GB. Sanoisin että keskusmuistin määrään vaikuttavat enemmän CPU ydinmäärä sekä näytönohjaimen muistimäärä. Kohtuu toimivaksi yhdistelmäksi vuosien varrella on havaittu keskusmuisti jota on 2xytimien määrä+näytönohjaimen muistin määrä. Pelikäytössä ei kotikoneessa nouse muistin käyttö yli 20GB. Sitten kun rakentaa isompia softia tai ajaa useampaa virtuaalia niin kaiiki menee mitä on saatavilla :)
 
Heh, juuri tänään tuli itsellekkin postista 32Gt 16-16-16-36 muistia. Pitää kokeilla parilla benchillä oliko tuosta tehoetuakin joissain pelaamissani peleissä. Arma3 on muistaakseni erittäin herkkä muistin nopeudelle, joten sen voisi ainakin testata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom