15-vuotiaalle kulkinetta

Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
767
Onhan noita sähkömopoja nykyään jo ihan tavallisen mopon tai skootterin näköisenäkin.
On, mutta noilla ei ajella kuin ~30 km latauksella, talvella ei välttämättä sitäkään. Jos haluaa päästä 100 km, niin akusto on aika iso ja painava.

Sähköskootterit on kyllä aika käteviä, jos pappastatus rajaa koppimopot pois. Teinin pitää laittaa tekemään jotain duunia koko rahan edestä, niin oppii arvostamaan 30 k€ mönkijää. Sama uusimman iPhonen kanssa. Alkaa toivottavasti miettimään, että ehkä se edullisempi laite riittääkin.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Teinin pitää laittaa tekemään jotain duunia koko rahan edestä, niin oppii arvostamaan 30 k€ mönkijää. Sama uusimman iPhonen kanssa. Alkaa toivottavasti miettimään, että ehkä se edullisempi laite riittääkin.
Meidän nurmikon ajoon menee n 40min. Naapurin kollille heitin puolileikillään, että leikkaa nurtsin kympillä. Ei kuulemma maksa vaivaa kun äidiltä saa 50€ kun vaan pyytää.

Itse olen ihan duunariperheestä ja olisi kyllä kauhean vieras ajatus, että isi olisi ostanut 30k€ mönkijän silloin aikoinaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
On, mutta noilla ei ajella kuin ~30 km latauksella, talvella ei välttämättä sitäkään. Jos haluaa päästä 100 km, niin akusto on aika iso ja painava.
Ajellaan, mutta sitten ei ole kyseessä joku tuollainen edellä esitetty kolmen tonnin superhalpis lyijyakuilla.

E: menin sanoissa ja numeroissa sekaisin. Viittasin nyt tuohon 1595,- kontioon. Tarkoitan vaan että laatupyörä menee kovasti kalliimmaksi, mutta ei ole erityisen painava harmiksi asti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Meidän nurmikon ajoon menee n 40min. Naapurin kollille heitin puolileikillään, että leikkaa nurtsin kympillä. Ei kuulemma maksa vaivaa kun äidiltä saa 50€ kun vaan pyytää.

Itse olen ihan duunariperheestä ja olisi kyllä kauhean vieras ajatus, että isi olisi ostanut 30k€ mönkijän silloin aikoinaan.
En ymmärrä minäkään noita. Ihan käsittämättömän hintaisia laitoksia jollekin teinille, vaikka kuinka olisi löyhänä perusteena taustalla jotain "pääseepähän sitten harrastuksiin omatoimisesti" -ideologiaa. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole yhtä kallista autoakaan. Jos ei fillarilla, bussikortilla ja/tai parin tonnin mopolla saa siirtymiään hoidettua, niin sitten ei saa ennen kuin on itse tienannut rahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Täsmälleen samaa mieltä. Mikä ihmeen oletusarvo on saada mitään tuollaisia? Jotenkin näistä tulee aina mieleen ne kaverit joiden on yksinkertaisesti pakko hommata tietyt jutut koska muillakin.
Oli varaa tai ei. Aivan paskapuhetta mielestäni että mopo olisi jotenkin vaarallisempi kuin tuollainen mönkijä. En keksi mitään suurempaa rahan tuhlausta kun antaa teinille 30k mönkkärin jota ei oikeasti käytetä mihinkään järkevään vaan raiskataan silmittömästi 110% ajasta.
Mopon turvallisuus menee edelle jo siinäkin että talvella sillä ei niin kauheasti jaksa rällätä järjettömässä pakkasessa. Koppimopolla taas vedetään kahva edellä pitkin kaupunkia shortsit jalassa. Eikä haittaa vaikka vähän kopisee johonkin, kyllä isi maksaa.


En tiedä onko porukka sitten unohtanut jo sen oman lapsuutensa, mutta keksin x-määrän ihan tajuttoman vaarallisia juttuja joissa henki tuollaisella koppimopolla lähtee paljon todennäköisemmin kun sillä Suzuki S1:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Huh. Kylläpä nyt yleistettiin rankalla kädellä kaikki koppia ajavat. Mulla ei riitä paalu tuollaisen hankkimiseen, mutta se ei kyllä ole peruste nillittää miksi joillakin on varaa lapselleen tuollainen ostaa.
Tässä vahvasti tunteikkaassa kommentissa oletetaan, että oletuksena kaikille laitteilla rällätään. Kyllä se esim. täällä periferiassa menee ensi sijaisesti liikkumisen mahdollistajana.
Enemmän melkein jännittää oletetun aikuisen hlöautoa ajavan kommentit, koska pelkään että tämä syvä kiukku näkyy liikenteessä myös mönkijällä liikkuvia kohtaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ei minulla mitään kiukkua ole kun ajelen itsekin mönkkärillä liikenteessä.
Tosiasia on kuitenkin se että jos vähänkään liikut iltaisin tuolla nurkilla missä junnut vehkeineen pyörii niin kyllähän siellä nyt annetaan sikaa niille vehkeille ihan tolkuttomasti.
Ja ymmärsit sikäli varmaan väärin, että niinhän sitä kuuuluu antaakin. Itsekin käytännössä tuhosin 2v vanhan mopon silloin mopoaikoina mm. hyppimällä skeittirampeista. Olen kuitenkin jo lähempänä elämän ehtoota kuin syntymää, ja ihan mielellään rässisin itsekin jonkun laitteen piloille jos ei minun siitä mitään tarvitsisi maksaa. Onhan sitä sanontakin että "vuokra-auto on maailman nopein auto".

Pointtina oli se että kyllä aikuiset ovat niin sinisilmäisiä lastensa touhuille että ei mitään rajaa. Totuus on kuitenkin se että kaikki tehtävissä oleva kokeillaan ja jos jotain hajoaa niin "en tiedä kyllä miksi, ihan normaalisti ajelin suoraa tietä".

ts. oma muksu saisi kyllä ajella ihan itse sillä omalla rahalla tienatulla mopollaan, niin ei välttämättä ihan niin raikkaasti hajota tahallaan kun on joutunut jotain sen eteen tekemään.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Meidän aikaan mopot oli 1,5hv ja viritettyjä ne kaikki oli. Välitykset vaihdettu vähintään. Eihän ne oikein mihinkään menneet nykyisiin viritettyihin kaksitahtisiin verrattuna. Eipä kyllä ollut alustaa tai jarrujakaan. Itse siirryin suoraan piikkiin, mutta paljon oli vuoden nuorempia kavereita, jotka ajoivat mopolla.

Aika kultaa muistot, mutta ei silloin ollut ihan samalla tavalla sellaista järjetöntä perseilyä, mitä nykyään näkee. Toki reviteltiin vehkeillä, mutta ei ihan ytimessä ja pienellä porukalla, niin ei tyhmyys yhtä vahvasti tiivistynyt. Nyt näkee koko ajan, kuinka vedetään venäläistä rulettia punaisista liikennevaloista täysillä läpi, paukutetaan koko ajan rajoittimeen liikennevaloissa ja keulitaan auton takapuskurissa kiinni keskellä kaupunkia. Sellaista ihan itsetuhoista kohellusta.

Pahimmat mitä aikoinaan sattui, oli kun naapurin poika veti punaisia päin ja muussautui rekan telipyörien väliin ja yksi kaveri ajoi risteyksessä auton kylkeen, kun auto kääntyi vasemmalle eteen. Häiriintyneimmät yksilöt toki kännissä ajelivat tolppia päin, mutta se oli kyllä tosi harvinaista, vaikka alkoa käytettiinkin. Harvemmin mitään vammoja tuli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Ei minulla mitään kiukkua ole kun ajelen itsekin mönkkärillä liikenteessä.
Tosiasia on kuitenkin se että jos vähänkään liikut iltaisin tuolla nurkilla missä junnut vehkeineen pyörii niin kyllähän siellä nyt annetaan sikaa niille vehkeille ihan tolkuttomasti.
Ja ymmärsit sikäli varmaan väärin, että niinhän sitä kuuuluu antaakin. Itsekin käytännössä tuhosin 2v vanhan mopon silloin mopoaikoina mm. hyppimällä skeittirampeista. Olen kuitenkin jo lähempänä elämän ehtoota kuin syntymää, ja ihan mielellään rässisin itsekin jonkun laitteen piloille jos ei minun siitä mitään tarvitsisi maksaa. Onhan sitä sanontakin että "vuokra-auto on maailman nopein auto".

Pointtina oli se että kyllä aikuiset ovat niin sinisilmäisiä lastensa touhuille että ei mitään rajaa. Totuus on kuitenkin se että kaikki tehtävissä oleva kokeillaan ja jos jotain hajoaa niin "en tiedä kyllä miksi, ihan normaalisti ajelin suoraa tietä".

ts. oma muksu saisi kyllä ajella ihan itse sillä omalla rahalla tienatulla mopollaan, niin ei välttämättä ihan niin raikkaasti hajota tahallaan kun on joutunut jotain sen eteen tekemään.
Joo meistä aika moni on tehnyt kyllä kaiken mahdollisen mitä mopolla on aikoinaan voinut tehdä. Ei tässä auta muuta kuin toivoa ja omalta osaltaan pyrkiä vaikuttamaan, että omat lapset ovat v2.0 jos isäänsä verrataan. :)
Joka tapauksessa, jos olisi pinkka kunnossa, niin istuttaisin 15v lapset tässä järjestyksessä kulkineisiin:
- koppimönkijä
- mönkijä
- mopo
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Noissa traktorimönkkäreissä kannattaa vähän kiinnittää huomiota siihen mihin käyttöön se laita on alunperin tarkoitettu. Osa niistä on suunniteltu puhtaasti jossain hiekkakuopalla tms alueella edestakaisin ajeluun, eikä pidemmille siirtymille. Tuollaissa vehkeissä se voimansiirto on usein 10tkm kohdalla jo ihan loppu, vaikka laite on muuten täydessä iskussa, kun on muuten päässyt todella helpolla.

Meidän aikaan mopot oli 1,5hv ja viritettyjä ne kaikki oli. Välitykset vaihdettu vähintään. Eihän ne oikein mihinkään menneet nykyisiin viritettyihin kaksitahtisiin verrattuna. Eipä kyllä ollut alustaa tai jarrujakaan. Itse siirryin suoraan piikkiin, mutta paljon oli vuoden nuorempia kavereita, jotka ajoivat mopolla.

Aika kultaa muistot, mutta ei silloin ollut ihan samalla tavalla sellaista järjetöntä perseilyä, mitä nykyään näkee. Toki reviteltiin vehkeillä, mutta ei ihan ytimessä ja pienellä porukalla, niin ei tyhmyys yhtä vahvasti tiivistynyt. Nyt näkee koko ajan, kuinka vedetään venäläistä rulettia punaisista liikennevaloista täysillä läpi, paukutetaan koko ajan rajoittimeen liikennevaloissa ja keulitaan auton takapuskurissa kiinni keskellä kaupunkia. Sellaista ihan itsetuhoista kohellusta.

Pahimmat mitä aikoinaan sattui, oli kun naapurin poika veti punaisia päin ja muussautui rekan telipyörien väliin ja yksi kaveri ajoi risteyksessä auton kylkeen, kun auto kääntyi vasemmalle eteen. Häiriintyneimmät yksilöt toki kännissä ajelivat tolppia päin, mutta se oli kyllä tosi harvinaista, vaikka alkoa käytettiinkin. Harvemmin mitään vammoja tuli.
En tiedä koska "me" olimme nuoria, mutta kyllä se perseily oli ihan samanlaista kuin nykyään 90 luvullakin. Yllättävän harva kuitenkaan kuoli perseillessä.. Itseasiassa mun 13-17 ikäväliin ei kuollut kuin yksi kännissä viritetyllä vehkeellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En tiedä ihan tarkkaan, että miten se oikeasti menee, mutta toiset kirjoittelee, että noita ABS-jarrullisia saisi rekisteröityä suoraan 60km/h traktoreiksi ja sitten kun on ikää ja korttia, niin muutoskatsastus 80km/h traktoriksi. Ja jos ei sitten myöhemmin ole käyttöä, niin sen mitä olen seurannut ja noista 80km/h mönkijöistä haaveillut, noi menee kaupaksi tyyliin HETI. Tosin hieman enemmän noista joutuu uutena maksamaan vs ABSiton.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
On, mutta noilla ei ajella kuin ~30 km latauksella, talvella ei välttämättä sitäkään. Jos haluaa päästä 100 km, niin akusto on aika iso ja painava.

Sähköskootterit on kyllä aika käteviä, jos pappastatus rajaa koppimopot pois. Teinin pitää laittaa tekemään jotain duunia koko rahan edestä, niin oppii arvostamaan 30 k€ mönkijää. Sama uusimman iPhonen kanssa. Alkaa toivottavasti miettimään, että ehkä se edullisempi laite riittääkin.

Esim tommonen ? Nuo surronin vehkeet on kyllä aika suosiossa maailmalla, rajoittamattomina offroud versiona kulkee aika kivasti mettäpoluilla on ovat nii ketteriä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Toi L7e ja sen ajokorttivaatimukset torppaa ja tappaa todella tehokkaasti ABSillisten myyntiä. Ihme, ettei kukaan ole yrittänyt vääntää joko korttihommaa vaikka A ja/tai T-kortiksi tai sitten ABSillisten muutoskatsatushommaa helpommaksi ja fiksummaksi. Tai ylipäätän mahdolliseksi. Riippuen lähteestä joskus onnistuu joskus ei, ilmeisesti tähdet ja kuu ratkaisee...
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
767
Milloinkahan nämä ja vastaavat rantautuu suomeen, L6e ja L7e luokan ajoneuvot joita voi ajaa mopokortilla:
RANGE – Tazzari Zero
L7e Zero City voisi sopia täysi-ikäisellekin sähköiseen työmatkaan, kun huiput 90 km/h ja range 150 km. Hinta ei kyllä ole halpa, perusmalli 13900 € + 5990 € akku + lämmityslaite yms. yht. ~22000 € (alv 0%). Lisäksi maahantuonti yms. Suomi-veroja, niin 30 k€ (alv 24%) rikkoontuu heittämällä.
Ja Wikipedia tietää kertoa, että Euro NCAP testissä merkki sai 1/5 tähteä, mutta ei pikkuautolta voi muuta vaatia tai muuten auto ei ole enää pieni.
Saa vielä odotella halpaa sähköautoa ympärivuotiseen käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
L7e Zero City voisi sopia täysi-ikäisellekin sähköiseen työmatkaan, kun huiput 90 km/h ja range 150 km. Hinta ei kyllä ole halpa, perusmalli 13900 € + 5990 € akku + lämmityslaite yms. yht. ~22000 € (alv 0%). Lisäksi maahantuonti yms. Suomi-veroja, niin 30 k€ (alv 24%) rikkoontuu heittämällä.
Taitaa olla tuo valmistaja luonteeltaan "Italialaista käsityötä". Volyymituotantona robotisoidulta linjalta vastaavien autojen pitäisi lähteä puoleen tuosta hinnasta...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Mites näissä 15v ajettavien traktorimönkijöissä nämä luokitukset menevät?
T3A on rajoitettu 40km/h ja T3B 60km/h. Näille on omat ajokorttiluokkansa 15-vuotiaan ajeluja ajatellen.
Mitäs sitten vanhemmat vermeet kuin 2017, missä luokka oli tuolloin pelkkä T, oliko nämä nopeudeltaan rajoitettuja mihin?

Ohessa ajokortti-infosta:

Osa mönkijöistä luokitellaan traktoreiksi, jolloin ne vaativat T-luokan ajokortin
  • T1b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 60 km/h.
  • T1a- ja T3a-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h.
Osaa mönkijöistä voi ajaa AM/121-luokan eli mopoauton ajokortilla
  • L6e-A luokan kevyt maantiemönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h.
  • T3b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon rakenteellinen nopeus yli 40 km/h, kuitenkin enintään 60 km/h.
  • T3a-luokan traktorimönkijä. T3a-luokan ajoneuvoa voi ajaa sekä T-luokan että AM/12
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 486
Viestejä
4 163 990
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom