12v->9v

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
161
Mistäs löytyy halvalla tasajännitteelle 12voltista 9 volttiin muunnin , joku 3A pitäisi saada ulos. Nettikamerat on tplinkkiä ja ne taitaa olla 9V käyttöjännitteellä
 
Halvimmalla löytyy Aliexpress tms.
Suomesta löytyy melkein kaikista suuremmista kaupungeista jokin elektroniikkakauppa.

Esimerkiksi:
Elektrolinna (Hämeenlinna)
SP-elektroniikka (Oulu)
K-S Elektroniikka (Jyväskylä)
Elektori (Tampere)
 
Mistäs löytyy halvalla tasajännitteelle 12voltista 9 volttiin muunnin , joku 3A pitäisi saada ulos. Nettikamerat on tplinkkiä ja ne taitaa olla 9V käyttöjännitteellä
Mistähän tuo 3A on kotoisin? Joku 0.3A olisi uskottavampi vai usea kamera samaan poweriin?
 
Mistähän tuo 3A on kotoisin? Joku 0.3A olisi uskottavampi vai usea kamera samaan poweriin?
Kyllähän tuollaiset kamerat äkkiä yli 20W ottavat jos on PTZ ja/tai infrapunavalot. Ammattikäytössä nykyään osalle kameroista ei riitä enää edes PoE++ eli yli 60W mutta niissä saattakin olla jo lämmittimiä, pyyhkijöitä sun muuta kivaa.
 
Kyllähän tuollaiset kamerat äkkiä yli 20W ottavat jos on PTZ ja/tai infrapunavalot. Ammattikäytössä nykyään osalle kameroista ei riitä enää edes PoE++ eli yli 60W mutta niissä saattakin olla jo lämmittimiä, pyyhkijöitä sun muuta kivaa.
Sä menet vähän ääripäähän, eiköhän nuo tp-linkit ole peruskameroita johon viittaa jo 9v käyttöjännite?

Mittasin jotain perus escam kameraa virta @12v oli ilman valoa 90mA ja valolla 250mA.
Jännitealue 6-14V virta 180-80mA (enempää en uskaltanut luultavasti konkkien 16V max)

ediit: valot on reguloimattomia eli niiden kanssa saa olla varovainen.
ja vielä Dahua PoE peruskamera 12V syötöllä 160/320mA valot todennäköisesti reguloitu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tais vaatia virran tasauksen, tosin myös 3A malleja on saatavana ainakin säädettäviä oisko ollut 317?

Järkevintä olisi mitata kameran virta jolloin myös jäähdytystarve selviää.
Mitä tarkoitat virran tasauksella? Siis tehotransitoria kiinteän jännitteen regulaattorin kanssa vai tuota temun ongelmapesäkettä? Molempiin voi laittaa kondensaattoria tulo- ja lähtöpuolelle, jos haluaa tasata piikkikuormaa pois?

Minun tuntema/käyttämä 317 malli on TO220 kotelossa ja sen automaattinen ylivirtasuoja on 1,5A, tehotransitorilla tietysti lisää. Se voidaan kytkeä säädettäväksi virta- tai jännitelähteeksi, mutta tässä säädettävyyttä ei tarvita, kun 9V regu löytyy valmiina. Jäädytystarve tosiaan 3V * 3A = 9W
 
Mitä tarkoitat virran tasauksella? Siis tehotransitoria kiinteän jännitteen regulaattorin kanssa vai tuota temun ongelmapesäkettä? Molempiin voi laittaa kondensaattoria tulo- ja lähtöpuolelle, jos haluaa tasata piikkikuormaa pois?

Minun tuntema/käyttämä 317 malli on TO220 kotelossa ja sen automaattinen ylivirtasuoja on 1,5A, tehotransitorilla tietysti lisää. Se voidaan kytkeä säädettäväksi virta- tai jännitelähteeksi, mutta tässä säädettävyyttä ei tarvita, kun 9V regu löytyy valmiina. Jäädytystarve tosiaan 3V * 3A = 9W
Ajattelin 2kpl 7809:n laittamista rinnakkain.

317 oli muistikämmi.
Vaikka tuolta voi valita 3A mallin, vaikka jotkut on säädettäviä niin helppo säätää parilla vastuksella, konkat on muistettava ettei tule tehtyä oskilaattoria ;)

Hakkuri tietysti järkevä tuskin edes temun kamoilla saa kämppää poltettua.
 
Analogisesti: 7809 kaksi rinnakkain tai tehotransitori?

Jos halvalla pitää saada niin joku tuollainen, mutta jättäisin kyllä itse hankkimatta: https://www.temu.com/fi-en/5pcs----adjustable-voltage-regulator-module-3-0-40v-input-1-5-35v-output-3-92---indicator-led-stable-operation-for-electronic-projects-adjustable-voltage-converter-organized-layout--components-g-601100131420077.html?top_gallery_url=https://img.kwcdn.com/product/fancy/425ee5dd-42fc-4733-a8d9-c7bf2b37d1ce.jpg&spec_gallery_id=6276657763&share_token=vUY5aM9E3D3ccuKDpcAySiuvtCCPk7A5Gaa8mt-AB-OH8q9AOCulKUrl-oD402_rsQ9bcvXUpBwLoT0LcB9yEy1O6XGHgGVFV1_Mw-140E4sYVYuAYzqBChOLEJXofUtuA-S_pdV6wasD38TBnu3M9&_x_vst_scene=adg&_x_ads_sub_channel=shopping&_x_ns_prz_type=-1&_x_ns_sku_id=17594867097116&_x_ns_gid=601100131420077&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=5584558583&_x_login_type=Google&_x_ns_gg_lnk_type=adr&_x_ads_account=1516625500&_x_ads_set=22785142993&_x_ads_id=183013195580&_x_ads_creative_id=763106787521&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=CjwKCAjw1ozEBhAdEiwAn9qbzck-d_x_BqhntG9QFnd26MN2twiG92pT2w9V4NJqfyG5cw_6jQZsTBoCmW4QAvD_BwE&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=5584558583-fi-17594867097116&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=Cj8KCQjws4fEBhCKARIuAMWrns3u6SDM9C55KFrnHgq__jHIsWS1WE78ziR7UTjDE2IuX2T2oJIk7VhuDRoCjQ0&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICEUI2subR9M9Tl5YdubHlQ-9&_x_ns_targetid=pla-2430958060313&refer_page_name=kuiper&refer_page_id=13554_1753430182312_avx6e52586&refer_page_sn=13554&_x_sessn_id=3d0gti4jcx
Tuollaisia Temu-linkin takaa löytyvän kaltaisia stepdown-moduleita olen itse käyttänyt, tosin kiinteällä ulostulojännitteellä olevia. Itse olen noita tilaillut AliExpressistä suurinpiirtein samaan hintaan. Ovat olleet ihan toimivia ainakin tähän asti, yksikään ei ole vielä hajonnut.

Joku oli noita säädettäviä hankkinut ja niissä taisi olla ongelmana että jos jännitesäädön trimmeri hajoaa / rupeaa pätkimään niin ulostulojännite pomppii korkeammaksi joten ei oikein mukava vikaantumismalli.
 
Ajattelin 2kpl 7809:n laittamista rinnakkain.

317 oli muistikämmi.
Vaikka tuolta voi valita 3A mallin, vaikka jotkut on säädettäviä niin helppo säätää parilla vastuksella, konkat on muistettava ettei tule tehtyä oskilaattoria ;)

Hakkuri tietysti järkevä tuskin edes temun kamoilla saa kämppää poltettua.
Tuosta, kahden regulaattorin kytkemisestä rinnakkain, haluisin kyllä keskustella. Aina on sanottu, että niin ei saa tehdä, mutta perusteluja ei ole kerrottu. Omissa kokeiluissa toiminut kuitenkin hyvin. Noissa on automaattinen virran rajoitus, eli jos toinen ylikuormittuu, toinen alkaa kantamaan kuormaa, tosin kuin rinnan kytketyt diodit poksahtelevat pienimmästä kynnysjännitteestä lähtien, kun eivät yhtään "jousta".

Noin kuukausi takaperin onnistuin räjäyttämään tuollaisen Temu-hakkurin harvinaisen lahjakkaasti ja siitä on kuva Pienten kysymysten ketjussa. Yli 99,99% harrastajien rikkomista komponenteista johtuu ymmärryksen puutteesta ja väitän että tuo tapaus oli prosenttiluvun ulkopuolella. Kuulisin kyllä hyvin mielelläni, jos olen väärässä, koska juuri silloin syntyy se oppi.
 
Tuosta, kahden regulaattorin kytkemisestä rinnakkain, haluisin kyllä keskustella. Aina on sanottu, että niin ei saa tehdä, mutta perusteluja ei ole kerrottu. Omissa kokeiluissa toiminut kuitenkin hyvin. Noissa on automaattinen virran rajoitus, eli jos toinen ylikuormittuu, toinen alkaa kantamaan kuormaa, tosin kuin rinnan kytketyt diodit poksahtelevat pienimmästä kynnysjännitteestä lähtien, kun eivät yhtään "jousta".
En viitsi kaivaa sisäistä kytkentää mutta regu ei tainnut kestää jännitettä väärinpäin.
esim. diodeilla sen saa estettyä tosin huomioitava diodin kynnysjännite. Muistaakseni joskus on käytetty myös tasausvastuksia.
 
En viitsi kaivaa sisäistä kytkentää mutta regu ei tainnut kestää jännitettä väärinpäin.
esim. diodeilla sen saa estettyä tosin huomioitava diodin kynnysjännite. Muistaakseni joskus on käytetty myös tasausvastuksia.
Kun en joskus aikoinaan palstoilla saanut ymmärrettävää selitystä, miksi reguja ei saisi kytkeä rinnan, tein kokeeksi kannettavan tietokoneen laturista ja kahdesta 7815 regusta lyijyakkulaturin. Tosin laitoin molemmille omat diodit, joiden tehtävä oli pudottaa latausjännite 14,4V ja estää akun purkautuminen.
Laturi on toiminut peräkärryn aisalaatikossa jo monta vuotta ja on ajastinkellon kanssa jatkuvassa käytössä. Jäähdytyslevy hieman pieni ja siksi tyhjää akkua ladatessa regut huilaa välillä. Muuten latausvirta oli 3A tuntumassa.

Rinnan kytkettäessä reguja tuo diodi lienee onnistumisen tae ja se pitää mitoittaa jännitehäviössä, eli säädettävä regu tai 7810 + 1-2 diodia... Vastus tai diodi, molempien jännitehäviö muutuu virran mukana.
 
Kun en joskus aikoinaan palstoilla saanut ymmärrettävää selitystä, miksi reguja ei saisi kytkeä rinnan, tein kokeeksi kannettavan tietokoneen laturista ja kahdesta 7815 regusta lyijyakkulaturin. Tosin laitoin molemmille omat diodit, joiden tehtävä oli pudottaa latausjännite 14,4V ja estää akun purkautuminen.
Laturi on toiminut peräkärryn aisalaatikossa jo monta vuotta ja on ajastinkellon kanssa jatkuvassa käytössä. Jäähdytyslevy hieman pieni ja siksi tyhjää akkua ladatessa regut huilaa välillä. Muuten latausvirta oli 3A tuntumassa.

Rinnan kytkettäessä reguja tuo diodi lienee onnistumisen tae ja se pitää mitoittaa jännitehäviössä, eli säädettävä regu tai 7810 + 1-2 diodia... Vastus tai diodi, molempien jännitehäviö muutuu virran mukana.
Itse tein aikanaan neljän 7805-regun rinnankytkennän ja siinä taisi olla regujen keskijalan ja nollatason välissä diodit, samoin lähdöt summattu diodeilla ja vielä jokaisen regun yli out->in diodit. Nuo keskimmäisessä koivessa olevat diodit siis nostavat regun jännitettä kynnysjännitteensä verran ja vastaavasti lähdössä olevat diodit pudottavat lopullista jännitettä niin tuolla sai ulos aika tarkkaan tuon 5V. Kyllä tuosta ihan luotettavasti sai vuosikaudet noin 5A verran ulos kunnes viimein jaksoin korvata tuon hakkurilla. Jos oikein olisi jaksanut hifistellä niin olisi vielä regujen tuloihin laittanut muutaman ohmin tehovastukset tasaamaan mutta toimi tuo noinkin vaikkakin kävi melkoisen kuumana.
 
Tuo ei muuten itsellä tullut mieleen laittaa diodit keskijalkaan, sillähän sen kompensoi! Aivan loistava oppi tuli taas kerran! Tuota olen kyllä harrastanut, että jaan ylijännitettä ennen regua diodeihin tai vastuksiin. Kuumana ne käy, mutta 78xx ja 317 pitäisi olla sisäisesti aika suojattuja. Out -> In diodi ilmeisesti mahdollisen itseinduktion ohjaamiseen?
 
Mistäs löytyy halvalla tasajännitteelle 12voltista 9 volttiin muunnin , joku 3A pitäisi saada ulos. Nettikamerat on tplinkkiä ja ne taitaa olla 9V käyttöjännitteellä
Mistä tämä 12v tulee. se vähän vaikuttaa ehdotusten sopivuuteen. Ilmeisesti ei ole kyse, passiivi POE, eikä 230v powereista, vaan tulee mieleen joku auto sähkö, tai paristo , akku sähkö. mikse joku villimpi, aurinkopaneli. Ei kuitenkaan 12v perinteinen muuntaja.


Ja ilmeisesti halusit valmiin, johdot kiinni ja palikka rasiaan, ei tarvi siis suoraan sopia kameran ja virtalähteen DC liittimiin.
Vähän sitä millä budjetilla, palikkaa mikä sopii mihin vaan ja korkea hyötysuhde, vai palikka joka riittävää tapaukseesi tuohon laitteeseen, ja tinailla ja koteloida voi itsekkin.

Sä menet vähän ääripäähän, eiköhän nuo tp-linkit ole peruskameroita johon viittaa jo 9v käyttöjännite?

Mittasin jotain perus escam kameraa virta @12v oli ilman valoa 90mA ja valolla 250mA.
Jännitealue 6-14V virta 180-80mA (enempää en uskaltanut luultavasti konkkien 16V max)

ediit: valot on reguloimattomia eli niiden kanssa saa olla varovainen.
ja vielä Dahua PoE peruskamera 12V syötöllä 160/320mA valot todennäköisesti reguloitu.

Tämä hyvä nosto, jos siellä osa komponenteista on virtalähtee reguloinnin varassa, valon virtarajoitus pohjaa siihen, niin ehkä suora siisti 12v voi olla riski.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ei muuten itsellä tullut mieleen laittaa diodit keskijalkaan, sillähän sen kompensoi! Aivan loistava oppi tuli taas kerran! Tuota olen kyllä harrastanut, että jaan ylijännitettä ennen regua diodeihin tai vastuksiin. Kuumana ne käy, mutta 78xx ja 317 pitäisi olla sisäisesti aika suojattuja. Out -> In diodi ilmeisesti mahdollisen itseinduktion ohjaamiseen?
Juu, keskijalkaan on itse tullut zenereitäkin laitettua kun on tarvinnut jotain tiettyä jännitettä eikä miljoonalaatikossa ole ollut sopivaa regua. Nykyään kyllä on jo sen verran säädettäviä regujakin varastossa ettei enää noita tarvitse viritellä.

Ja nuo out -> in -diodit olivat suojana kun jännitesyöttö katkeaa ettei regujen lähdössä olevissa konkissa oleva jännite riko regua. tietty nuo olisi voinut jättää pois jos olisi tajunnut laittaa konkkapatteriston lähdön diodien perään eikä ennen niitä joka regulle erikseen.
 
Juu, keskijalkaan on itse tullut zenereitäkin laitettua kun on tarvinnut jotain tiettyä jännitettä eikä miljoonalaatikossa ole ollut sopivaa regua. Nykyään kyllä on jo sen verran säädettäviä regujakin varastossa ettei enää noita tarvitse viritellä.

Ja nuo out -> in -diodit olivat suojana kun jännitesyöttö katkeaa ettei regujen lähdössä olevissa konkissa oleva jännite riko regua. tietty nuo olisi voinut jättää pois jos olisi tajunnut laittaa konkkapatteriston lähdön diodien perään eikä ennen niitä joka regulle erikseen.
Myös jos kyseessä on jokin yleiseen käyttöön tehty virtalähde, ja kuormana on käämi, siitäkin saattaa lähteä energia purkautumaan takaisinpäin.
 
Kamerat on pihalla ja ei tarvitsisi vetää roikkaa kameroiden luokse , vaan pieni akku+aurinkokenno hoitaisi virtapuolen.
 
akulta siis jännite , 11,5- 14,5 volttia . Hakkuri ei taitaisi lämmetä niin paljon kuin lineaariregu.
Hakkurilla hyötysuhde on tietysti parempi, mutta myös häiriöiden riski on suurempi, varsinkin näillä näitä kiinan kilkkeitä käytettäessä. Riski myös hajoamisesta ja edelleen aiheutuvista kameravahingoista on suurempi kuin oikein mitoitetuilla laatuosilla.

Jos kiinahakkuria käytät, niin suosittelisin ainakin ylimitoittamaan sen reilusti, vaikka tämä: https://www.fruugo.fi/300w-20a-dc-d...Q_pCSx3CCaAb0Y7nhB2p8-7QEAoCVAlRoCFcsQAvD_BwE (samalla voisit postata siitä nuo tulon konkien arvot tänne, kun omani levisi jo sienipilvenä taivaalle)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 878
Viestejä
4 859 102
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom