12 v jännitteentasaaminen autosähköissä

Georg Tilsa

Team AMD
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
9
Tarvitsisi kytkeä auton 12v sähköihin GSM-ohjattu ajastin. Ajastin toimii 12v 500mA syötöllä, jonka ajattelin pihistää auton akulta. Haluaisin tuota GSM-purkkia suojelemaan jonkin jännitteensäätimen, että auton heittelevä jännite ei särje/sekoita GSM-purkkia. Mikä olisi yksinkertainen ja pienikokoinen jännitteensäätö ratkaisu? Mielellään melko valmis ratkaisu siis voisi olla, mutta yksinkertainen kolvailukin onnistuu tarvittaessa.

GT
 
Analogisena vaikka tämä:
VOLTAGE REGULATOR 1,5A +12V TO220-DG - PARTCO verkkokauppa

Tuossa vaan on se ongelma että se ei osaa nostaa jännitettä jos akku on tyhjän puoleinen ja tuon komponentin ylikin jää itsessään jännitettä. Konkat molemmille puolille tai ulostuloon niin aika häiriötön toteutus.

Tämä osaa nostella myös jännitettä tarvittaessa ja tuskin mitään häiriöitä ilmenee. Konkkaa ja kelaa voi siihenkin viritellä tarvittaessa:
STEP-UP/DOWN DC/DC-MUUNNIN 1-30V 8A CCV - PARTCO verkkokauppa

Samat rojut saa myös ebaystä sun muista..
 
Analogisena vaikka tämä:
VOLTAGE REGULATOR 1,5A +12V TO220-DG - PARTCO verkkokauppa

Tuossa vaan on se ongelma että se ei osaa nostaa jännitettä jos akku on tyhjän puoleinen ja tuon komponentin ylikin jää itsessään jännitettä. Konkat molemmille puolille tai ulostuloon niin aika häiriötön toteutus.

Tämä osaa nostella myös jännitettä tarvittaessa ja tuskin mitään häiriöitä ilmenee. Konkkaa ja kelaa voi siihenkin viritellä tarvittaessa:
STEP-UP/DOWN DC/DC-MUUNNIN 1-30V 8A CCV - PARTCO verkkokauppa

Samat rojut saa myös ebaystä sun muista..
Ei onnistu tuolla ensin mainitulla lineaariregulla. Lineaariregu vaatii karkeasti vähintään kaksi volttia ulostulojännitettä suuremman sisääntulojännitteen.

Jälkimmäinen lienee OK. Itse kuitenkin kokeilisin yksinkertaisella diodi-konkkasetillä, eli diodi myötäsuuntaisesti laitteen jännitteensyöttöön ja diodin jälkeen joku muutaman tuhannen mikrofaradin lyytti ja joku pieni kerko kaveriksi.
 
Ei onnistu tuolla ensin mainitulla lineaariregulla. Lineaariregu vaatii karkeasti vähintään kaksi volttia ulostulojännitettä suuremman sisääntulojännitteen.

Jälkimmäinen lienee OK. Itse kuitenkin kokeilisin yksinkertaisella diodi-konkkasetillä, eli diodi myötäsuuntaisesti laitteen jännitteensyöttöön ja diodin jälkeen joku muutaman tuhannen mikrofaradin lyytti ja joku pieni kerko kaveriksi.


Muistelen että 7812 kynnys oli 1.2V luokkaa.

Jos laitat diodin sarjaan niin siitäkin tulee 0.6V häviö oli jännite 12.0V tai 14.4V Auttaako konkka jotain?
 
Tarvitsisi kytkeä auton 12v sähköihin GSM-ohjattu ajastin. Ajastin toimii 12v 500mA syötöllä, jonka ajattelin pihistää auton akulta. Haluaisin tuota GSM-purkkia suojelemaan jonkin jännitteensäätimen, että auton heittelevä jännite ei särje/sekoita GSM-purkkia. Mikä olisi yksinkertainen ja pienikokoinen jännitteensäätö ratkaisu? Mielellään melko valmis ratkaisu siis voisi olla, mutta yksinkertainen kolvailukin onnistuu tarvittaessa.

GT

Mikähän kyseinen tuote mahtaa olla? Yleensä kun nuo syö sisäänsä ~9-15V, niin kaikki säätimet välissä on vain hukkaan heitettyä rahaa.
 
Muistelen että 7812 kynnys oli 1.2V luokkaa.

Jos laitat diodin sarjaan niin siitäkin tulee 0.6V häviö oli jännite 12.0V tai 14.4V Auttaako konkka jotain?
Täyden akun jännite auto sammuksissa on jotain 12-12,8 voltin väliltä akun kunnosta riippuen. Käynnistäessä autoa se notkahtaa helposti johonkin 10 voltin tietämille varsinkin kehnommalla akulla. Auto käydessä latausjännite on yleensä jotain 14-15 voltin väliltä.

Itsellä oli tuossa se ajatus, että ohjainpurkki kyllä kestää myös tuon latauksenaikaisen jännitteen. Diodi tasoittaa mahdolliset miinuspuolen piikit pois ja kondensaattorit estää jännitteen holtittoman notkumisen sammutus- ja käynnistysvaiheessa.
 
Auto on traaginen häiriönsyöttäjä, en kytkisi ainakaan suoraan.
Googlella löytyy aika paljon suunnitteluohjeita ja todennäköisesti valmiitakin laitteita.

Vähintään diodi estämään negatiiviset piikit ja mielellään alipäästösuodin (vastus&konkka tai kela&konkka) myös. Noiden perään voi sitten laittaa sopivan regun, mielellään joku up/down malli joka pitää lähtöjännitteen vaikka syöttö vaihtelee lähdön molemmin puolin.
 
Kiitos vastauksista tähän asti.

1. prioriteetti on tosiaan suojella GSM-boksin elektroniikka isommalta ylijännitteeltä ja piikeiltä.
2. tärkeinä on pitää laitteella sopiva jännite, jotta laite pysyy päällä. Kyseessä ei ole kuitenkaan niin kriittinen käyttökohde, että laitteen satunnainen sammuminen akun jännitteen pudotessa olisi katastrofi. Laitteen valmistaja toteaa GSM-piirin toimivan 5V jännitteelläkin, mutta 220V syöttöä ohjaavan releen ohjaus vaatii n. 12V jännitteen.

Jos oikein tulkitsen, niin esim valmiissa ratkaisuissa tässä DC-DC konvertteri sisään: 2,9-30V ulos:9-30V SEPIC, 2A, S18V20AHV tai tässä DC-DC konvertteri sisään: 2,9-30V ulos:12V 1,2-3A SEPIC, S18V20F12 olisi tarvittavat komponentit sekä napaisuuden varmistamiseen, ylijännitteen estoon, että mahdollisen alijännitteen tasaamiseen. Pitäisikö tuosta löytyä vielä jotain muuta komponenttia?

GT
 
Jos olet todennut että laite toimii selkeällä alijännitteellä niin tuo 7812 konkalla olisi varmaan ihan riittävä. Toisalta laite varmaan toimisi käytännössä ilman sitäkin. Starttauksen aikana jännite toki menee alas mutta jos rele on jo vetänyt niin kärkien pitojännite on huomattavasti pienempi.

Nuo halvat DC-hakkurit on vähän arvoituksia onko niissä millaiset häiriösuojaukset toteutettuna. Mulla esim. menee Valmetissa radio pimeäksi kun laitan ebayn työvalot päälle missä on vastaava DC-hakkuri. Näitä ongelmia ei siis tarvisi murehtia analogisella regulaattorila vaan keskityttäisiin pelkästään jännitteen seurantaan ja laturin rippeliin.

Jos hakkurin häiriösuojausta haluaa lähestyä harrastusmielessä niin hakkuri teräksiseen koteloon ja suojavaipallisella kaapelilla sukka toisesta päästä auton runkoon. Läpiviennit metallisilla skintopeilla.

Kotelon sisällä ennen hakkuria diodi sarjassa iso lyytti rinnan ja sen jälkeen kelat sarjassa molemmissa virtajohtimissa ja kelojen molemmissa päissä rinnan kerkot. Samat jutut ilman diodia ulostulopuolelle.

Jos joku osaa kertoa miten nuo kelat ja kerkot mitoitetaan niin kuulen siitä mielelläni. Nyrkkisääntönä kuitenkin että isompi kela ja konkka tasaa paremmin virran äkillisiä muutoksia kun pieni
 
Kiitos vastauksista tähän asti.

1. prioriteetti on tosiaan suojella GSM-boksin elektroniikka isommalta ylijännitteeltä ja piikeiltä.
2. tärkeinä on pitää laitteella sopiva jännite, jotta laite pysyy päällä. Kyseessä ei ole kuitenkaan niin kriittinen käyttökohde, että laitteen satunnainen sammuminen akun jännitteen pudotessa olisi katastrofi. Laitteen valmistaja toteaa GSM-piirin toimivan 5V jännitteelläkin, mutta 220V syöttöä ohjaavan releen ohjaus vaatii n. 12V jännitteen.

Jos oikein tulkitsen, niin esim valmiissa ratkaisuissa tässä DC-DC konvertteri sisään: 2,9-30V ulos:9-30V SEPIC, 2A, S18V20AHV tai tässä DC-DC konvertteri sisään: 2,9-30V ulos:12V 1,2-3A SEPIC, S18V20F12 olisi tarvittavat komponentit sekä napaisuuden varmistamiseen, ylijännitteen estoon, että mahdollisen alijännitteen tasaamiseen. Pitäisikö tuosta löytyä vielä jotain muuta komponenttia?

GT

Jos haluaa mennä varman päälle niin automotive- speksin mukaan pitäisi varautua +-100v piikkeihin...

Noista halpisteguista ei aina tiedä mutta suurimmassa osassa ei ole negapuolen rajoitusta. Joka tapauksessa kannattaa siis laittaa ensimmäiseksi tuloon diodi estämään negapuoli. Sen jälkeen isohko konkka riittävällä jännitteen kestolla, esim 35...50v luokkaa niin ollaan jo pitkällä. Ehkä lisäksi 1-2u konkka ja 10-100n syömään isompia taajuuksia. LC- suodin noiden perään ja sitten regu olisi paras. RC käy myös mutta vastus pitää olla melko pieni ettei turhaan lämpene käytössä. Ja se nostaa konkan koon yleensä aika suureksi. LC on parempi jos virtaa pitää saada enemmän kun ei lämpeä vastuksen tavoin.
Googlella löytyy useampikin laskuri arvoille.

Ja jos se gsm- purkki toimii 5V asti niin voihan suotimien jälkeen laittaa pienemmän regun ja hommata sopivan releen.
Tai käyttää gsm- purkkia pienemmällä jännitteellä esim 8V ja laittaa sen perään opto ja transistori ohjaamaan relettä. Releen syötön voi ottaa suodattamattomasta jännitteestä kunhan ohjaavan transistorin/fetin speksit riittää ja suojaksi laittaa rinnalle diodit. Releelle tarvitaan se diodi joka tapauksessa ja suoralla syötöllä myös ohjaajan rinnalle. Lisäksi syöttöön yksi diodi.

Vähän enemmän rakentamista mutta eipä tarvitse pelätä että gsm- purkki hajoaa...
Tekisin varmaan itse suunnilleen näin jos olisi tarvetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 589
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom