10700kf + Msi z490 gaming plus , ylikellotusongelma.

Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
399
Kyseisillä komponenteilla olen törmännyt ongelmaan jossa biosista jokaiselle ytimelle asetettu kellotaajuus ei pysy. Eli koneen koneen käynnistyessä hwmonitor näyttää kellotaajudeksi vaikka asetetun 5.0Ghz ja kun ajaa cinebench r23 niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ja kellotaajuus pysyy joka ytimellä 5.0ghz. Mutta kun käynnistän pelin esim. CSGO:n kaikki ytimet tippuvat 4.7-4.8ghz luokkaan (Heti pelin käynnistyessä, ei suurta rasitusta prossulle). Tämän jälkeen kun sulkee pelin, kaikkien ytimiennkellotaajuus jää samoihin lukemiin ja kun nyt menee ajamaan cinebench r23 testiä ytimien kellotaajuus tippuu 3.8ghz eli kuin kivi olisi vakio-asetuksilla ilman minkäänlaisia biosviritelmiä. Olen koittanut kellottamista manuaalisesti ja myös varmuuden vuoksi intelin performance maximizer- ohjelmalla , mutta molemmilla sama ongelma. Olen nyt melko umpikujassa ja ajattelin täältä kysyä jos jollakin olisi samanlaisia ongelmia?
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Olisko sulla -avx siellä veikkaisin? En tiedä onko CS avx vai ei.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
399
Laitappa se -avx 0. Toinen on sitten että kulkeeko vakaana riippuen sun jännitteestä. yleensä kyllä noi 10700k saa hyvin peli vakaiksi 5ghz.
ei tässä vakaudesta voi olla kyse jos cinebench r23 rullaa vaikka sen 10min ihan hyvin, mutta köykäsen tietokonepelin avaus tiputtaa kellot.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
ei tässä vakaudesta voi olla kyse jos cinebench r23 rullaa vaikka sen 10min ihan hyvin, mutta köykäsen tietokonepelin avaus tiputtaa kellot.
No cinebench ei ole avx tästä se johtuu. Heti kun käynnistät avx pelin/ohjelman kellot tippuu.
Ja vakaudesta sen verran etten sitä tarkoittanut tolleen. Esim mun oli pakko pitää Apexissa -1 avx koska se peli kaatu melkein aina työpöydälle kun oli 5ghz taulussa. -1 avx auttoi kun tiputti kellot 4,9ghz. Tämä yks esimerkki. Ja toi LLC on myös aika oleellinen kun kellotat. Jos pidät autolla todennäköisesti saat bluescreenin.

Ja vielä edittiä:
En sano pahalla vaan pelkällä hyvällä koska vaikuttaa ettet täysin tiedä mitä teet niin olis hyvä katsoa tai lukea joku kellotus guide.
Pahimmassa tapauksessa nussit koko sun systeemin jos et tiedä mitä teet. Suosittelen kanssa myös käymään tuolla z490 kellotusten puolella vähän vilkasemassa. Seuraavat ongelmat kannattaa postata sinne niin saat parempaa apua kun täällä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
399
No cinebench ei ole avx tästä se johtuu. Heti kun käynnistät avx pelin/ohjelman kellot tippuu.
Ja vakaudesta sen verran etten sitä tarkoittanut tolleen. Esim mun oli pakko pitää Apexissa -1 avx koska se peli kaatu melkein aina työpöydälle kun oli 5ghz taulussa. -1 avx auttoi kun tiputti kellot 4,9ghz. Tämä yks esimerkki. Ja toi LLC on myös aika oleellinen kun kellotat. Jos pidät autolla todennäköisesti saat bluescreenin.

Ja vielä edittiä:
En sano pahalla vaan pelkällä hyvällä koska vaikuttaa ettet täysin tiedä mitä teet niin olis hyvä katsoa tai lukea joku kellotus guide.
Pahimmassa tapauksessa nussit koko sun systeemin jos et tiedä mitä teet. Suosittelen kanssa myös käymään tuolla z490 kellotusten puolella vähän vilkasemassa. Seuraavat ongelmat kannattaa postata sinne niin saat parempaa apua kun täällä
No cinebench ei ole avx tästä se johtuu. Heti kun käynnistät avx pelin/ohjelman kellot tippuu.
Ja vakaudesta sen verran etten sitä tarkoittanut tolleen. Esim mun oli pakko pitää Apexissa -1 avx koska se peli kaatu melkein aina työpöydälle kun oli 5ghz taulussa. -1 avx auttoi kun tiputti kellot 4,9ghz. Tämä yks esimerkki. Ja toi LLC on myös aika oleellinen kun kellotat. Jos pidät autolla todennäköisesti saat bluescreenin.

Ja vielä edittiä:
En sano pahalla vaan pelkällä hyvällä koska vaikuttaa ettet täysin tiedä mitä teet niin olis hyvä katsoa tai lukea joku kellotus guide.
Pahimmassa tapauksessa nussit koko sun systeemin jos et tiedä mitä teet. Suosittelen kanssa myös käymään tuolla z490 kellotusten puolella vähän vilkasemassa. Seuraavat ongelmat kannattaa postata sinne niin saat parempaa apua kun täällä
Joo kovin oon koittanu kattoa videoita ja lukea mm. täältä, mutta vastaavaan ongelmaan en ole törmännyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 418
Viestejä
4 332 782
Jäsenet
72 208
Uusin jäsen
Perhana00

Hinta.fi

Ylös Bottom