- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 2 422
Kannattaisi melkein mielummin kysyä sähköpuolen ketjussa.
Jonkinverran tehnyt putkihommien sivussa. Melko simppeliä touhua tavallaan, kun sisäistää tietyt säännöt. Toisaalta omaan makuun melko tylsääkin.Onko kukaan tehnyt sprinkleriasentajan hommia. Olisi haastattelu kyseisiin hommiin ja niitä en siis ole aikaidemmin tehnyt. Lvi-hommia kylläkin jonkin verran. Onko millaista hommaa ja mitähän niistä noin suurinpiirtein maksetaan aloittelijalle, jolla LVI-asentajan koulutus.
Ei tos setupis kyl oo omaan silmään mitään järkee, tai ainakaan varauskykyä jos alempi pönttö on täynnä vettä. Kattokaahan nyt vaikka Painesäiliöt ... ettei tos nyt olis paisari varoventtiilin lähdössä turhaan, vai onko joku ajatellu sen lisäilmatilavuudeksi?@jarp Tuossa isossa painesäiliössä ei ainakaan mitään kalvoa ole. Samanlaista joskus operoinut ja päällä olevan liittimen kun avaa, niin vettä sieltä lopulta tulee.
Minusta pitäisi toimia juuri kuin sanoit, eli kalvopaisuntasäliön paine sopivaksi, painesäiliö täyteen vettä ja kalvopaisuntasäliön ilmaruuvista ilmat pois.
Ei noista kovin kummosta ääntä normaalisti lähde, tasaisesti joskus lievästi hyrisee joskus ei kuule mitään. Äänis saattaa tietenkin johtua jotain kautta mikä vahvistaa sitä.Meillä on talossa kaukolämmössä kylpyhuonessa vesikiertoinen lattialämmitys ja tässä Uponorin sekoitusryhmä. Sekoitusryhmän pumpusta kuuluu hyrinää joka kuuluu kylpyhuoneessa selkeästi koteloinnista huolimatta. Ilmaus ei auta. Keittiössä on myös lattialämmitys, mutta tässä on vapaa kierto termostaatin kanssa ilman pumppua. Onko tuo pumpun hyrinä normaalia, kuinka hiljainen sen pitäisi olla? Lisääkö sekoitusryhmä lämmitystehoa merkittävästi? Kiitos vastauksista!
Riippuu ihan valmistajasta (lattialämmitysjärjestelmän) onko NC vai NO toimilaite. Taitaa NC olla suositumpi. Uponor/Nereus/Heatco taitaa olla NC, ainankin LK:lla NO.Onko asuinkiinteistöissä tavallista, että lämmityspuolella käytetään NC-tyyppisiä moottoriventtiileitä? Tuossa vaan kun oman kämpän jakotukkia katselin, niin näkyi olevan NC-malliset toimilaitteet. Liikepuolellahan nuo on usein (vai pääsääntöisesti) NO-tyyppisiä?
Vahvasti suosittelen hoitamaan asian taloyhtiön eli virallista kautta.Apuja kaivataan. Kyseinen käyttövesi patteri ei tahdo lämmetä kunnolla, niin että kylppärissä on nipinapin 17-18 astetta lämpöä.
Kaksi kertaa on taloyhtiön huoltoukko käynyt kattomassa.
Ekalla kerralla teki jotain kun sai patterin vuodon korjattua ja edes vähän lämpöä siihen kun ilmeisesti edellinen asukki oli säädelly jotain ja vehje oli täysin kylmä.
Toisella kerralla tuli katsomaan kun ilmoitin että ei lämpene kunnolla ja huussissa meinaa tulla vilu. Kävi "tarkistamassa ja ilmaamassa" patterin.
Ei lämpene vielläkään. Taloyhtiössä tuntuu olevan vähän "hälläväliä" huoltoukot kun ei oikein mitään tapahdu valituksista huolimatta.
Molemmilla kerroilla huolto heppu käynyt kun ketään ei ole ollut kotona.
Tota "esisäätöä" on nyt väännetty isommalle mut ei tunnu vaikuttavan millään tavalla.
Mitenkä tuo paluuventtiili pelaa? Jos sieltä kuristaa? Paljonko sitä kehtaa kuusiokololla korkin alta kääntää auki ennenku alkaa ampumaan vettä lattialle?
Jännää tästä tekee viel se että tuloputki on tuo joka menee paluuventtiilille ja on kuuma, ja poisto menee tuon säädettävän kautta, eikö pitäisi olla toisin päin vai onko sillä väliä?
Patteri lämpenee tuon paluu venttiilin jälkeen ensimmäiseen mutkaan asti jotenkin ja sit on hädintuskin kädenlämpöinen.
(Tuon suojan takana siis putki tekee muutaman mutkan/siksakin, en tiiä mikskä patteria oikeasti kutsutaan).
Tuon säädettävän venttiilin tappia painelin ja liikkuu ihan hyvin.
Okei, tarvinnee siis huutaa huoltoukkoja taas paikalle.Vahvasti suosittelen hoitamaan asian taloyhtiön eli virallista kautta.
Mutta kuten tuossa edellä jo mainittiin niin ilmaruuvista ilmaaminen ei aina toimi tai ilmaa voi olla taskussa putkistossa. Mitä itse tekisin tuossa niin meno-puolen venttiili kiinni käsipyörästä avaa paluu-puolen liitintä hieman ja kampeaa sitä jakoavaimella ylös niin aukeaa enemmän, mutta ei lähde jengoilta pois. Näyttäisi olevan märkätila niin antaa valua hetken aikaa kunnolla, jos tilassa on siis lattiakaivo. Tämän jälkeen vaihtaa suuntaa eli kiristä liitin takaisin niin ettei vuoda ja avaa paluu-puolen sulkutulpan/venttiilin hattu ja kuusioavaimella sulkutulppa/venttiili kiinni. Sitten vain sama patteriventtiilistä eli avaa liitin hieman ja kampea sitä ylöspäin ja anna valua.
Patteriventtiilin neulaa voi myös painella alas ja ylös hetken aikaa, että se ei ole tukossa. Esisäädön voi myös vetää täysille.
Nykyään sulkutulpissa/venttiileissä eli tässä paluuventtiilissä pitäisi olla stopperi eli sitä liikkuvaa osaa ei pitäisi saada sieltä ulos ellei yritä oikein kunnolla. Näin ei ollut ennen vanhaa, mutta kyseisessä venttiilissä tuo pitäisi olla eli kokonaan auki ettei kurista ja hattu päälle.
Mitoitus sisälämpötila taitaa nykyään olla se +21C sisällä eli on liian vähän yleisesti sisätiloihin toi +17-18-astetta ja pitäisi tosiaan lämmetä kunnolla, jos kaikki on kunnossa.Okei, tarvinnee siis huutaa huoltoukkoja taas paikalle.
Mutta siinä oon kuitenkin oikeassa että lämpöä on liian vähän ja tollasen käyttövesilinjaan kytketyn patterin pitäis lämmetä kunnolla jos on kaikki reilassa?
Tollanen 17-18 astetta märkätilassa on hieman liian vähän?
Paluuventtiilin tulisi olla kokonaan auki. Periaatteessa tuommoissa "formathermissä" ei paljon ole väliä kuinka päin kytketään koska se paluuvesi ei saisi mennä liian viileäksi varsinkin jos oikeasti on käyttövedessä kiinni. Kuten Plebsant mainitsi ilmauksen saattaa joutua tekemään yhdistäjistä.Apuja kaivataan. Kyseinen käyttövesi patteri ei tahdo lämmetä kunnolla, niin että kylppärissä on nipinapin 17-18 astetta lämpöä.
Kaksi kertaa on taloyhtiön huoltoukko käynyt kattomassa.
Ekalla kerralla teki jotain kun sai patterin vuodon korjattua ja edes vähän lämpöä siihen kun ilmeisesti edellinen asukki oli säädelly jotain ja vehje oli täysin kylmä.
Toisella kerralla tuli katsomaan kun ilmoitin että ei lämpene kunnolla ja huussissa meinaa tulla vilu. Kävi "tarkistamassa ja ilmaamassa" patterin.
Ei lämpene vielläkään. Taloyhtiössä tuntuu olevan vähän "hälläväliä" huoltoukot kun ei oikein mitään tapahdu valituksista huolimatta.
Molemmilla kerroilla huolto heppu käynyt kun ketään ei ole ollut kotona.
Tota "esisäätöä" on nyt väännetty isommalle mut ei tunnu vaikuttavan millään tavalla.
Mitenkä tuo paluuventtiili pelaa? Jos sieltä kuristaa? Paljonko sitä kehtaa kuusiokololla korkin alta kääntää auki ennenku alkaa ampumaan vettä lattialle?
Jännää tästä tekee viel se että tuloputki on tuo joka menee paluuventtiilille ja on kuuma, ja poisto menee tuon säädettävän kautta, eikö pitäisi olla toisin päin vai onko sillä väliä?
Patteri lämpenee tuon paluu venttiilin jälkeen ensimmäiseen mutkaan asti jotenkin ja sit on hädintuskin kädenlämpöinen.
(Tuon suojan takana siis putki tekee muutaman mutkan/siksakin, en tiiä mikskä patteria oikeasti kutsutaan).
Tuon säädettävän venttiilin tappia painelin ja liikkuu ihan hyvin.
No molemmat saattavat kumminkin käyttää luultavasti samoja tukkuja, Onninen, Ahlsell tai LVI-Dahl (tai jotain pienempää). Putkiliike iskenut "sisäänostohintaan" 10% päälle, eihän ne niitä ala nollakatteella myymään.Voisiko joku kertoa miten putkitarvikkeiden hinnat menee?
Kysyin tarjousta noin 5 miljoonan liikevaihdolla olevasta putkiliikkeestä, osien hinta noin 5000€. Komeita alennusprosentteja näkyi tarjouksessa.
Laitoin tuon tarjouksen (ilman hintoja) appiukolleni joka pyörittää yhden miehen firmaa 100-200ke liikevaihdolla, ja hän lähetti minulle nollakatetarjouksen.
Joissain artikkeleissa appeni oli korkeintaan 5% kalliimpi mutta taas jossain 20% halvempi - nollakatteella (samat tuotteet). Appiukon tarjous oli hieman yli tonnnin halvempi, mutta jotku osat oli hieman erilaisia = huomattavasti edullisempia samoilla spekseillä. Jos vertaa vain samoja artikkeleita, appiukon tarjous oli noin 10% halvempi.
Sitten taas yksi kaveri veti 2,5 km vesiputkea, osti sen virosta. Putki jäi 400m vajaaksi ja kävi hakemassa loppupätkän Ahlselilta - 40% alennuksella. Tuo 400m Ahlselilta maksoi saman mitä 2,5km virosta.
Kiitoksia nollapostauksestasi, mitään uutta tietoa ei tullut.No molemmat saattavat kumminkin käyttää luultavasti samoja tukkuja, Onninen, Ahlsell tai LVI-Dahl (tai jotain pienempää). Putkiliike iskenut "sisäänostohintaan" 10% päälle, eihän ne niitä ala nollakatteella myymään.
Se miten firmoille noi alennukset määräytyy riippuu esim. voluumista.
Putkimies perusteli sekoitusryhmän käytön kylppärissä myöhemmin sillä, että lattia pysyy lämpimämpänä. Eipä siitä ollut aiemmin puhetta, että pelkkä termostaatti ohjaus olisi mahdollinen. Keittiön lattiakin pysyy kuitenkin lämpöisenä. Lisäksi kylpyhuoneessa on pyyhekuivain lämpimässä käyttövedessä pitämässä huonetta lämpimänä. Pitänee kylppärissä katsoa jotain äänieristystä tuohon koteloon, ja/tai vähentää resonointia. Varmaan putkimies kutsutaan muulla asialla lähiaikoina, niin saa sitten arvioda myös tota kylppärin asiaa.Ei noista kovin kummosta ääntä normaalisti lähde, tasaisesti joskus lievästi hyrisee joskus ei kuule mitään. Äänis saattaa tietenkin johtua jotain kautta mikä vahvistaa sitä.
Miksi kylppärissä on sekoitusryhmä kun keittiössä ei ole (ei ole vapaa kierto jos siinä on termostaatti ohjaus)?
Eli tukkurit yms vetää noi hinnat ihan hatusta? Ei mitään tekemistä oikean maailman kanssa?Kuten sanottua, esim. voluumista. Jos liike käyttää tiettyjä artikkeleita paljon on niissä alennuksetkin parempia, taitaa joskus mennä sinne reiluun 70-80% listahinnasta. Niissä mitä ei pahemmin käytetä on alennukset huonommat. Osa alennuksista tulee ihan siitä kuinka hyvin tulee toimeen vastuumyyjän kanssa.
Ylempänä sanoit että samoissa artikkelissa oli noin 10% erotus. Noi hieman erilaiset mutta "samoilla spekseillä" ja edullisimmat saattaa johtua vaikka valmistajasta. Esim. Geberit vaan sattuu olemaan kalliimpi kuin VHS/RM vaikka osat on "ihan samanlaisia".
No ei tietenkään, eikä tästä nyt ollut millään tavalla kyse. Eikä appiukkokaan nollakatteella myi, tietenkään. Sain vain hintatiedot sieltä.@RaZor
Nollatarjouksia ei kukaan anna, jos haluaa liiketoimintansa kannattavana pitää. Ellei ole kyse "suhdetoiminnasta".
Tarjouksen tekeminenkin maksaa ja niistä turhistakin tarjouksista on saatava rahat joltain toiselta. Ei ole olemassa mitään kiinteitä nettohintoja. Firmoille annetaan toisinaan niistäkin alennuksia ja toisille ei. Valmistuskulutkin vaihtelevat firmoittain kuten myös tuotteiden laatukin saattaa tehdä.
Jos haluat mahdollisimman halvan hinnan, joudut tekemään tarjouspyyntöjä. Tuurilla saat edullisesti ja huonolla kasan ongelmia.
Siellä voi tosiaan olla ilmaa kauempanakin systeemissä. Itellä samanlainen patteri vessassa ja kuuma vesi tulee patteriin kuvassa oikeanpuoleisesta putkesta ja poistuu vasemmasta. Jos ilmaa on jossain kauempana ei patterin ilmaus auta. Toinen on jos patteri/asennus on kovin vanha voi ilmasruuvi olla tukossa eli mitään ei tule ei vettä ei ilmaa kun aukaisee.Apuja kaivataan. Kyseinen käyttövesi patteri ei tahdo lämmetä kunnolla, niin että kylppärissä on nipinapin 17-18 astetta lämpöä.
Kaksi kertaa on taloyhtiön huoltoukko käynyt kattomassa.
Ekalla kerralla teki jotain kun sai patterin vuodon korjattua ja edes vähän lämpöä siihen kun ilmeisesti edellinen asukki oli säädelly jotain ja vehje oli täysin kylmä.
Toisella kerralla tuli katsomaan kun ilmoitin että ei lämpene kunnolla ja huussissa meinaa tulla vilu. Kävi "tarkistamassa ja ilmaamassa" patterin.
Ei lämpene vielläkään. Taloyhtiössä tuntuu olevan vähän "hälläväliä" huoltoukot kun ei oikein mitään tapahdu valituksista huolimatta.
Molemmilla kerroilla huolto heppu käynyt kun ketään ei ole ollut kotona.
Tota "esisäätöä" on nyt väännetty isommalle mut ei tunnu vaikuttavan millään tavalla.
Mitenkä tuo paluuventtiili pelaa? Jos sieltä kuristaa? Paljonko sitä kehtaa kuusiokololla korkin alta kääntää auki ennenku alkaa ampumaan vettä lattialle?
Jännää tästä tekee viel se että tuloputki on tuo joka menee paluuventtiilille ja on kuuma, ja poisto menee tuon säädettävän kautta, eikö pitäisi olla toisin päin vai onko sillä väliä?
Patteri lämpenee tuon paluu venttiilin jälkeen ensimmäiseen mutkaan asti jotenkin ja sit on hädintuskin kädenlämpöinen.
(Tuon suojan takana siis putki tekee muutaman mutkan/siksakin, en tiiä mikskä patteria oikeasti kutsutaan).
Tuon säädettävän venttiilin tappia painelin ja liikkuu ihan hyvin.
Tämähän riippuu tukoksesta.Sukitusta, putkiremonttia vai mikä ratkaisu?
Kyseessä noin 30v vanha rivitaloyhtiö, minkä yhdestä asunnosta löytynyt jonkinlainen tukos putkistojen kuvauksen ja huuhtelun yhteydessä. Vettä ei ole minnekkään (ilmeisesti) päässyt tulvimaan. Putket muovia ja muuten ilmeisesti ihan hyvässä kunnossa.
Valistakaa minua viisaammat.
Näin ymmärsin itsekin ajatella, mutta kun ilmoilla on väläytelty sukitusta niin en täysin ymmärtänyy sitä, että miksi sellainen pitäisi tehdä jos putkessa on tukos. Keksiikö joku tälle syytä?Avataan tukos? Mitä hemmettiä sitä mitään pitää uusia? Joku kiertelevä putkikauppias ollut kuvaamassa?
Jos ei ole mitään fyysisiä vaurioita huomattu kuvauksessa niin käyttöikää pitäisi olla vielä vähintään se 20-30 vuotta jäljellä.Sukitusta, putkiremonttia vai mikä ratkaisu?
Kyseessä noin 30v vanha rivitaloyhtiö, minkä yhdestä asunnosta löytynyt jonkinlainen tukos putkistojen kuvauksen ja huuhtelun yhteydessä. Vettä ei ole minnekkään (ilmeisesti) päässyt tulvimaan. Putket muovia ja muuten ilmeisesti ihan hyvässä kunnossa.
Valistakaa minua viisaammat.
Samaa ihmettelen. Kameralla asia on todettu, joten oletan, että putken sisäpuolesta puhutaan. Eikö nuo tiivisteet ylleensä lähde paikoiltaan jo asennuksen yhteydessä jos on lähteäkseen? Onko tuossa voinut käydä niin, että se on alkujaan jäänyt repsotramaan, kerännyt tukoksen itseensä ja sen jälkeen tukoksen poiston yhteydessä irronnut pahemmin? Selittäisi myös sen, että tässä ollaan puhuttu tukoksesta ja irronneesta tiivisteestä.Miten tiiviste vaan poistuu paikaltaan 30v käytön jälkeen?
Ja onko se poistunut paikaltaan putken sisäpuolelle että sen on kameralla voinut todentaa?
Maallikosta aika jännää
Tiiviste yleensä irtoaa paikaltaan asennusvirheen takia tai jos viemärin tuenta/kannakointi pettää.Jos maaperusteinen niin maa on painunut huonon tiivistyksen takia tai vesi on kuljettanut maata viemärin alta pois.Kannattaa selvittää todellinen vika ennen kuin tekee mitään päätöksiä.Samaa ihmettelen. Kameralla asia on todettu, joten oletan, että putken sisäpuolesta puhutaan. Eikö nuo tiivisteet ylleensä lähde paikoiltaan jo asennuksen yhteydessä jos on lähteäkseen? Onko tuossa voinut käydä niin, että se on alkujaan jäänyt repsotramaan, kerännyt tukoksen itseensä ja sen jälkeen tukoksen poiston yhteydessä irronnut pahemmin? Selittäisi myös sen, että tässä ollaan puhuttu tukoksesta ja irronneesta tiivisteestä.
mikä on huonelämpötila? jos lämpötila ylittää termostaatin sulkeutumislämpötilan niin silloin termostaatti pitää patterin suljettuna. Termostaatti irti ja painelee neulaaa. neulan pitäisi painua sisään ja ponnahtaa ulos jousivoimaisesti. jos ei liiku niin jumissa, varovasti vetää pihdeillä ulos, millin-pari ettei revi koko neulaa ulos. esisäätöä pyörittelee saamalla. jos venttiili toimii niin termostaatin irroittamalla patterin pitäisi lämmitä. kuva venttiilistä niin tietä minkälainen. osassa venttiileitä esisäädön säätö onnistuu käsin (esim danfoss RA) ja toisissa vaatii työkalun (esim TA trv)Omakotitalo jossa vesikiertoiset patterit. Yhden huoneen patteri ei lämpene ollenkaan, lattiasta tulevat putket on kyllä kuumat. Termostaatin ja patteriventiilin toiminta tarkistettu ja vaikuttaa olevan kunnossa. Patterin ilmausta kokeilin kanssa, mutta ilmausruuvista tulee heti avatessa pelkkää vettä.
Onko vinkkiä mitä tuolle vielä voisi kokeilla tehdä?
Juu siis nuo perus tarkastukset on jo kyllä tehty, eli termostaatti käytetty irti ja neulan liikkuvuus testattu. Ei ole mitään jumimista havaittavissa, mutta patteri ei tosiaan lämpene silloinkaan kun neula on aivan ulkona. Ja sitä ilmausta myös kokeiltu, mutta pelkkää vettä tulee ulos.mikä on huonelämpötila? jos lämpötila ylittää termostaatin sulkeutumislämpötilan niin silloin termostaatti pitää patterin suljettuna. Termostaatti irti ja painelee neulaaa. neulan pitäisi painua sisään ja ponnahtaa ulos jousivoimaisesti. jos ei liiku niin jumissa, varovasti vetää pihdeillä ulos, millin-pari ettei revi koko neulaa ulos. esisäätöä pyörittelee saamalla. jos venttiili toimii niin termostaatin irroittamalla patterin pitäisi lämmitä. kuva venttiilistä niin tietä minkälainen. osassa venttiileitä esisäädön säätö onnistuu käsin (esim danfoss RA) ja toisissa vaatii työkalun (esim TA trv)
Mietin lähinnä niitä tehtaita, mutta joo kyllähän ne putkarinkin "valmistuskulut" vaihtelevat. esim. toisella kalliimmat varastotilat, ennemmän asakkaita palvelevaa henkilökuntaa, kalliimpi kirjanpitäjä...Eli tukkurit yms vetää noi hinnat ihan hatusta? Ei mitään tekemistä oikean maailman kanssa?
Esim oraksen hanoissa voi olla 20 % eroa, mutta saman valmistajan hana eri kokoisena eroa onkin toiseen suuntaan 5%. Oletettavasti oraksen hanat tulevat samalta tukkurilta, tuskin jaksavat jokaisen nippilin hintaa erikseen kysyä usealta eri tukkurilta.
Ihan LVI -numeroilla vertailin, ja hintavertailua tein vain samojen LVI -numeroiden tavaroista.
No ei tietenkään, eikä tästä nyt ollut millään tavalla kyse. Eikä appiukkokaan nollakatteella myi, tietenkään. Sain vain hintatiedot sieltä.
Ja miten valmistuskulut vaikuttaa, jos molemmat kauppaa samaa hanaa eri hintaan?
Meinaatko, että saman hanan valmistaminen toiselle putkarille maksaa enemmän kuin toiselle?