Yrittäjyys ja oma firma

Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
Excelillä pärjäät molemmissa pienissä määrin. Laskuissakin vielä joku ~150kpl/vuosi niin excelipohja on hinta/laatu suhteella ykkönen IMO.

Mulla on jotain vanhempia pohjiakin ilman kaavasuojia jos joku tarvii, sopii isoikkunakuoreenkin printattuna.
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
Itse olen ainakin tehnyt laskut ilmainenlaskutusohjelma.fillä ja kirjanpito on ihan vaan excelissä.
Tällä menty itsekin sivutoimisena yrittäjän. Laskuja ja tapahtumia kun on sen vajaa kymmenkunta vuodessa niin aivan turha mitään hankalampaa hommata. Exelissä kolme riviä; tulot, menot ja verot. Liikevaihto 9900€ niin ei tarvi alveistakaan välittää mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
100
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
En yrittäjä ole, mutta erään pienen yhdistyksen laskutusta hoidan MLinvoice -ohjelmalla (ilmainen, web-pohjainen eli tarvii vaikka xampp:n omalla koneelle että toimii) ja kirjanpitoa olen hoitanut Tilitin -ohjelmalla, joka myöskin on ilmainen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
Laskupohjan teen excelillä koska asiakas haluaa tarkistaa ja hyväksyä ennen laskun lähettämistä. Varsinaiset laskut lähetän verkkopankin (OP) kautta sähköisinä laskuina.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Kannattaa muistaa että osalle excelien pyörittäminen on jokapäiväistä hommaa,osa taas on noissa asioissa täysin kädetön vaikka muuten yrittäjäominaisuudet olisitkivatkin kunnossa.. tälle jälkimmäiselle ryhmälle ehdotan siirtymistä suoraan tilitoimiston tai vastaavan asiakkaaksi.. turhaa sitä hakata päätänsä seinäån kun senkin ajan voi käyttää tienaamalla rahaa firmalle.

Onko kenelläkään muuten sopivaa kohtuuhintaista toimistoa jonka palveluihin kuuluisi kirjannpito mutta joka olisi automatisoinut asiat tehokkaasti ? Tälläiselle excelistä kädettömälle saisi olla kirjanpitopalvelu. jonne yrittäjä voisi itse syöttää kuitit.. tuntuu turhalta maksaa tilitoimistolle siitä että joku täti näpyttelee kuitteja koneelle. Jotain tälläisiä kait on mutta ei ole tullut vaan vastaan..
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
No about kaikki verkkopohjaiset laskutus/kirjanpito-ohjelmat toimii noin. Kuukausimaksulla saat itse sinne syöttää ja naputtaa kaiken ja tilinpäätös/tase tulee kanssa yhdellä napilla ulos. Sitten jos ongelmia tai ristiriitoja on niin niihin saa sitten henkilön tuntiveloituksella korjaamaan.

Itselläkin exelissä valmis kahdenkertainen kirjanpitopohja johon on todella helppo noita tietoja syöttää ja ennenkaikkea nopeampi kun mikään kirjanpito-ohjelma. Tiedosto tallennettu pilveen jolloin sitä voin tehdä kun tarvitsee ja samaten kirjanpitäjä pääsee sitä reaaliajassa tarkastelemaan ja korjailemaan.

Edit:
Aika tarkkaan tämmöisellä mennään, tosin sarakkeita enemmän kun on autoa, vuokria yms yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Ammattitaitoinen tilitoimisto osaa ja tietää kaikki vähennykset ja jutut millä kirjanpidon kautta voi säästää rahaa.
Mitä isompia laskut ovat, sitä kannattavempaa kirjanpitotoimiston käyttäminen on, mutta jos yritys myi vaikka
1euron palikoita, kirjanpidon suhteellinen osuus liikevaihdosta voi kasvaa liian suureksi.

Eli jos kuitin käsittelystä menee aina 50senttiä vaikka, silloin kirjanpito kannattaa tehdä itse.
Mutta jos lasku jonka yrittäjä lähettää on vaikka 1000€, ei silloin laskusta koituva 0,5€ naputtelu ole
mitenkään suhteettoman suuri maksaa kirjanpitona.

Yrittäjänä toimiessani minulla meni jotain 80€ kirjanpitoon joka kuukausi, tämä oli tuntivelotteista.
Eli tilitoimisto teki jonkun 1½tuntia töitä. Itseltä olisi menny ainakin 2-6tuntia samaan.
Ja silti olisin saattanut tehdä virheitä joittenka takia olisin tehnyt tappiota.
(eli olisin jättänyt asioita vähentämättä joiden olemassaolosta en olisi tiennyt)

Stressaavuus kirjanpidon kanssa laski ainakin 10-kertaisesti tai yli siihen verrattuna että itse olisin tehnyt.
Pystyisin tottakai tekemään kirjanpidon itsekkin, mutta se vaatisi aiheen opiskelua ainakin 50-100tuntia.

Kuitit kannattaa sitten laittaa siihen järjestykseen millaiseen tilitoimisto ne haluaa. Eli mitä siistimmän nipun vie niin sitä vähemmän rahaa/aikaa niiden tekemiseen kuluu. Olen kyllä kuullut että joku on vienyt tilitoimistoon muovikassillisen kuitteja
ja sanonut moro...

Kirjanpidon tekemisen laiminlyönti sitten voi tulla todella kalliiksi, verottaja alkaa lähetteleen vähemmän
huumorintajuisia kirjeitä. Tähän auttaa ihmeen hyvin tilitoimiston käyttäminen ja kaikkien kuittien sinne ajoissa toimimittaminen. Mutta jos verottaja kuitenkin lähettää arviointiarvonlisäveron-> tätä ei makseta vaan tilitoimistoon toimitetaan kuitit ja tehdään kirjanpidon oikaisu verottajalle.

Alkavana yrittäjänä arvioit sitten tuloksen 0 euroksi, ja liikevaihdon kanssa. Muuten verottaja alkaa heti verottamaan sinua oman ruusuisen arviosi mukaan. Kirjanpitovelvollisuus alkaa heti siittä päivästä kun saat Y-tunnuksen, ja jos ei kirjanpitoa toimita. Alkaa verottajalta sateleen sanktioita. Kirjanpitoasiat PITÄÄ ! olla kunnossa ennenkuin hankit Y-tunnuksen.

Kirjanpitoasioiden kunnossa oleminen, eli olet hankkinut tilitoimiston palvelukset. Tai opetellut tekemään kirjanpitoa -> opetellut sen kirjanpitoohjelmasi käytön ja kirjanpidon.

Edit: Kannattaako kirjanpidon itse tekeminen? Lasketaan 80€x12x40=38400€
Eli 40vuoden työuralla kirjanpitoon menee melkein yhden vuoden palkka.
Jos työajastasi menee 2,5% kirjanpidon tekemiseen se kannattaa, vapaa-ajan näkökulmasta.

Tilitoimiston käyttämistä puoltaa: pienempi stressi, yritystoiminnan kasvaessa yrittäjän ajasta liian paljon saattaisi mennä kirjanpitoon. Huolettomampi tapa.
Yrittäjä pystyy keskittymään olennaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
40
Nykyisellä automaatiolla ja ohjelmistoilla mitä meidän toimistossamme on käytössä, ei mikroyrityksen, alasta riippuen, kirjanpitoon kulu paljoa tuntia kauempaa. Tämä tietenkin jos saamme tiliotteen sähköisesti ja mahdolliset paperiset materiaalit halutussa järjestyksessä. Itse suosin että kaikki tulee sähköisenä, ne kun on helpompi arkistoida suoraan ohjelmien tositteisiin mutta edelleen näkee myös näitä paperikasoja muovipusseissa.

Tilitoimiston etu on myös ne eri aloista kokemusta hankkineet työkaverit. Jos minä en osaa vastata, niin voin luvata että joku meillä osaa vastata.

Ja kun mainitsin tuon alasta riippuvaisen ajan mikä menee kirjanpitoon, niin jostain syystä ravintolat ja rakennusfirmat ovat niitä isotöisimpiä ja hämärimpiä. Saa olla tarkkana mitä laittaa eteenpäin :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
40
Paljonko sulla menee aikaa kahdenkertaiseen kirjanpitoon ja tilinpäätökseen jos toimittaa tositteet halutussa muodossa ja tositteita tulee vuositasolla n. 100-200 luokkaa?

Mietin vaan kun järjestelen ja kohdistan itse kirjanpitäjän toiveiden mukaan tiliotteisiin kuitit ja silti sillä menee 8 tuntia tehdä noi kaikki.
Oletan että olet vuosi-ilmoittaja ja kyseessä Oy? Kirjanpidon saisi varmaan menemään kahteen, max kolmeen tuntiin varsinkin jos kaikki materiaali on tip top. Tilinpäätös, pöytäkirjat ja veroilmoitus ensimmäisellä kerralla varmaan kolme tuntia, seuraavat vuodet helpompia kun pohjat vain päivitetään uusilla luvuilla ja mahdollisella halutulla osingonjaolla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
40
Onko teillä joku sähköinen syöttö tositteille jota asiakas voi itse käyttää vai meneekö ne pdf:nä kerran vuodessa?
Meillä on kyllä asiakaskansio käytettävissä kympin kuukausihintaan, mihin voidaan molemmin puolin latoa tavaraa mutta turhan järeä ehkä pienempään toimintaan?

Melkein tekisin niin että laittaa kuukausittain pdf:t spostiin ja sähköinen tiliote meille.

Pahoittelut muuten, jos tämä menee mainostuksen puolelle, saa siinä tapauksessa poistaa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Osaako joku neuvoa, että miten tästä tee-se-itse kirjanpidosta siirrytään jonkun palveluntarjoajan ja tämän sovellusten piiriin?
Onko mitään eroa sillä, että ajoittaa siirron vaikka seuraavan tilikauden alkuun eli tekee kuluvan vielä itse vai kesken kauden siirtää?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Eikai sillä merkitystä ole, lähinnä vaan haluatko tehdä tilinpäätöksen itse tältä vuodelta vai että joku muu tekee sen?
Sovit homman valmiiksi ja sitten ensi tilikauden alusta alat vain toimittaa tositteet tilitoimistolle.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Eikai sillä merkitystä ole, lähinnä vaan haluatko tehdä tilinpäätöksen itse tältä vuodelta vai että joku muu tekee sen?
Sovit homman valmiiksi ja sitten ensi tilikauden alusta alat vain toimittaa tositteet tilitoimistolle.
Lähinnä mietin sitä tiedonsiirtoa: onko uuden toimijan helpompi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja tilikauden alusta?
Ja mitä kaikkea pitää olla valmis koostamaan ja luovuttamaan toimistolle, jotta pääsevät alkuun näissä kahdessa eri tilanteessa?

Vastuuhan säilyy toki yrittäjällä itsellään teki kirjanpidon itse tai ei :hearteyes:
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
40
Lähinnä mietin sitä tiedonsiirtoa: onko uuden toimijan helpompi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja tilikauden alusta?
Ja mitä kaikkea pitää olla valmis koostamaan ja luovuttamaan toimistolle, jotta pääsevät alkuun näissä kahdessa eri tilanteessa?

Vastuuhan säilyy toki yrittäjällä itsellään teki kirjanpidon itse tai ei :hearteyes:
Ei sillä sinäänsään väliä kun aina on joku tilikausi kesken joka tapauksessa. Voihan sen sopia vaikka, että vanha tilitoimisto tekee nykyisen tilikauden loppuun ja uusi aloittaa uuden tilikauden alusta. Tuolloinhan alkusaldot saa esim tilinpäätöksestä suoraan, mutta ei siinä juurikaan sen enempää ole hommaa vaihtaa keskenkin tilikauden kirjanpitäjää.

Jos sovitaan, että heinäkuu on viimeinen kuukausi ja uusi aloittaa elokuussa niin heinäkuun viimeisen päivän tuloslaskelma, tase, pää ja päiväkirja uudelle. Noilla nyt luulisi pääsevän alkuun. Varmasti kyllä osaavat neuvoa ja tarvittaessa pyytävät vanhalta tilitoimistolta tarvittavat tiedot. Nämä tiedothan siis ovat kaikki yrityksesi tietoja ja olet niistä maksanut vanhalle tilitoimistolle, joten heidän on ne sinulle myöskin mutisematta toimitettavakin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Ei sillä sinäänsään väliä kun aina on joku tilikausi kesken joka tapauksessa. Voihan sen sopia vaikka, että vanha tilitoimisto tekee nykyisen tilikauden loppuun ja uusi aloittaa uuden tilikauden alusta. Tuolloinhan alkusaldot saa esim tilinpäätöksestä suoraan, mutta ei siinä juurikaan sen enempää ole hommaa vaihtaa keskenkin tilikauden kirjanpitäjää.

Jos sovitaan, että heinäkuu on viimeinen kuukausi ja uusi aloittaa elokuussa niin heinäkuun viimeisen päivän tuloslaskelma, tase, pää ja päiväkirja uudelle. Noilla nyt luulisi pääsevän alkuun. Varmasti kyllä osaavat neuvoa ja tarvittaessa pyytävät vanhalta tilitoimistolta tarvittavat tiedot. Nämä tiedothan siis ovat kaikki yrityksesi tietoja ja olet niistä maksanut vanhalle tilitoimistolle, joten heidän on ne sinulle myöskin mutisematta toimitettavakin.
Jos oikein ymmärsin, niin hän on tehnyt tähän mennessä itse kirjanpidon.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 404
...kirjanpitoa olen hoitanut Tilitin -ohjelmalla, joka myöskin on ilmainen.
Täältä myös ääni Tilittimelle, sillä on pieni sivutoiminen puljumme pärjännyt oikein hyvin. Rahaliikenne ja verkkokauppa on hoitunut Holvin avulla. Verkkolaskut tulevat ja lähtevät Postin Verkostossa. Tällaiset ilmaiset tai halvat ratkaisut sopivat hyvin, kun liikevaihto jää muutamaan kymmeneen tuhanteen. Viimeistään sitten kun rahaa liikkuu enemmän, kannattaa ilman muuta käyttää tilitoimistoa.

Tilinpäätösten ja arvonlisä- ym. veroilmoitusten tekeminen omin pikku kätösin vaatii tietysti osaamista kaksinkertaisesta kirjanpidosta. Itse katsoin sen opettelun kannattavaksi, sillä halusin ymmärtää vähän paremmin, mitä "konepellin alla" tapahtuu. Mutta YMMV. Ymmärrän hyvin, jos joku toinen ei ole pätkääkään kiinnostunut kuittien kanssa turaamisesta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Entäs osaisiko joku hieman valottaa tuota "sähköistä aineistoa"/kirjanpitoa?
Esim. on olemassa TITO eli joku tietojen tuontimallistandardi, mutta pikkufirmoilla on usein joku peruspankkipalvelu, josta ei kuitenkaan saa TITOa vaan jossain rakenteisessa muodossa esim CSV, jonka voi myös parsia kirjanpitoon mm. asterilla?

Entä löytyykä joltain hyvä linkkivinkki kirjanpidon tekemiseen? Kirjavinkkikin käy.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
40
Jos oikein ymmärsin, niin hän on tehnyt tähän mennessä itse kirjanpidon.
Okei no mutta sama pätee myös siinäkin tapauksess
Entäs osaisiko joku hieman valottaa tuota "sähköistä aineistoa"/kirjanpitoa?
Esim. on olemassa TITO eli joku tietojen tuontimallistandardi, mutta pikkufirmoilla on usein joku peruspankkipalvelu, josta ei kuitenkaan saa TITOa vaan jossain rakenteisessa muodossa esim CSV, jonka voi myös parsia kirjanpitoon mm. asterilla?

Entä löytyykä joltain hyvä linkkivinkki kirjanpidon tekemiseen? Kirjavinkkikin käy.
Noi tiliotteen tuonnit vaatii joo nimenomaan yritystilisopimuksen pankin kanssa, jotka luonnollisesti eivät ole ilmaisia. Vaikka ohjelmisto tekisikin kirjauksia automaattisesti tiliotteesta on kumminkin jonkun niitä seurattava, että menee oikein ja kaikki viennit on tehty. Mielestäni pienelle yritykselle täysin turhia kustannuksia kun melkein kohoaa samaan hintaan kirjanpito kuin tilitoimistolta ostaisi. Kirjastosta löytyy opuksia aiheeseen yltäkyllin. Toki jostakin kurssista saattaisi olla yllättävänkin paljon hyötyä kokonaisuuden käsittämiseen.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Okei no mutta sama pätee myös siinäkin tapauksess

Noi tiliotteen tuonnit vaatii joo nimenomaan yritystilisopimuksen pankin kanssa, jotka luonnollisesti eivät ole ilmaisia. Vaikka ohjelmisto tekisikin kirjauksia automaattisesti tiliotteesta on kumminkin jonkun niitä seurattava, että menee oikein ja kaikki viennit on tehty. Mielestäni pienelle yritykselle täysin turhia kustannuksia kun melkein kohoaa samaan hintaan kirjanpito kuin tilitoimistolta ostaisi. Kirjastosta löytyy opuksia aiheeseen yltäkyllin. Toki jostakin kurssista saattaisi olla yllättävänkin paljon hyötyä kokonaisuuden käsittämiseen.
Eihän se seurantaa poista, mutta pienessä toiminnassa voisi merkittävästi helpottaa, kun suurin osa on ns. samaa tavaraa, mitä liikkuu.
Toki, löytyyhän noista jos jonkinlaista kopiointi/monistustoimintoa, jolloin lähtökohtaisesti vain pvm ja euromäärä muutetaan ja liitetään tosite mukaan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mitenkäs olette kasanneet konepaketin firmalle? Alkaisi olla jo ns. sopivasti tulosta vuodelle, eli haluaisin suoraan tulosta vähentämästä tuon ettei jäisi poistoihin. Max. 850e kertatilaus/lasku ja that's it? Itse osista kasaamalla luulisi sopivasti onnistuvan, verosuunnittelua siis :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Tilitoimiston käyttämistä puoltaa: pienempi stressi, yritystoiminnan kasvaessa yrittäjän ajasta liian paljon saattaisi mennä kirjanpitoon. Huolettomampi tapa.
Yrittäjä pystyy keskittymään olennaiseen.
Tilitoimisto: "Tuoppas taas niitä kuitteja(kymmeniä kilometrejä tilitoimistoon), liimaa A4-paperille yksittäinen pieni kuitti ja aika järjestykseen". Asiakaspalvelu henkisyys: Ylimielisyys.

Vitutus vähentyi, kun tekee itse mahdollisimman sähköisesti. Ainoa, mikä tässä pelkää on tilitoimistot ja ihan tyypillistä aloilla joissa menee huonosti niin alkaa pelottelukampanja. Eräällä yrittäjällä oli sairaanloisia pelkotiloja, jos ei sillä ollut suhdetta brändikkääseen tilitoimistoon niin verottaja nitistää sen välittömästi.


Miten paljon tilitoimistot ottaa ALV-ilmoituksen tekemisestä nykyään?
Vuosia sitten se oli noin kymppi. Niin ja sähköisessä kirjanpidossa sai olla kuitteja noin 40 kipaletta kuukaudessa tai pompsahti hinta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Tilitoimisto: "Tuoppas taas niitä kuitteja(kymmeniä kilometrejä tilitoimistoon), liimaa A4-paperille yksittäinen pieni kuitti ja aika järjestykseen". Asiakaspalvelu henkisyys: Ylimielisyys.

Vitutus vähentyi, kun tekee itse mahdollisimman sähköisesti. Ainoa, mikä tässä pelkää on tilitoimistot ja ihan tyypillistä aloilla joissa menee huonosti niin alkaa pelottelukampanja. Eräällä yrittäjällä oli sairaanloisia pelkotiloja, jos ei sillä ollut suhdetta brändikkääseen tilitoimistoon niin verottaja nitistää sen välittömästi.


Miten paljon tilitoimistot ottaa ALV-ilmoituksen tekemisestä nykyään?
Vuosia sitten se oli noin kymppi. Niin ja sähköisessä kirjanpidossa sai olla kuitteja noin 40 kipaletta kuukaudessa tai pompsahti hinta.
Business as usual :) Verottaja on toki pelottava instanssi ja se kuva on lienee osittain ihan tarkoituksella luotu. 90-luvun lamasta on muistaakseni jokin kirjakin kirjoitettu - taisi olla ihan verotarkastajan omista käsistä eikä se käsitykseni mukaan ollut mitään kevyttä luettavaa, ainakaan verokarhun pelossa eläville.

Mutta ainakin omien kokemusten perusteella ovat ennakkokäsityksiin nähden hyvinkin asiallisia ja inhimillisiä. Eli eiköhän ne asiat tarpeen vaatiessa suju heidänkin kanssaan, kunhan vain jaksaa miellyttää eikä provosoi saatika provosoidu.

Verotarkastuksin taitaa kolahtaa Valtion kassaan noin 200 miljoona euroa vuosittain. Käsitykseni mukaan se toimii myös toisinpäin eli tilanne voi ollakin ylijäämäinen verottajan suuntaan jotain saa takaisin.
Enemmän kuintenkin kiinnostaisi, että jos ilmenee puutteita, niin mitä niistä tyypillisesti seuraa? Veronkorotus, korkomaksut, jokin viivästyssakko?

Joskus tuli muistutus ALVstä ja sen määrä oli arvioitu tyyliin 100x tavanomaiseen nähden. Kyllähän yritysen saa nurin, jos tuollaisilla kaavoilla lähdetään "perimään" yrittäjältä kuittia tai kahta eli kaikesta rokotetaan aivan suhteeton määrä virheeseen tai puutteesen nähden.
 

Zonveine

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
468
Tilitoimisto: "Tuoppas taas niitä kuitteja(kymmeniä kilometrejä tilitoimistoon), liimaa A4-paperille yksittäinen pieni kuitti ja aika järjestykseen". Asiakaspalvelu henkisyys: Ylimielisyys.

Vitutus vähentyi, kun tekee itse mahdollisimman sähköisesti. Ainoa, mikä tässä pelkää on tilitoimistot ja ihan tyypillistä aloilla joissa menee huonosti niin alkaa pelottelukampanja. Eräällä yrittäjällä oli sairaanloisia pelkotiloja, jos ei sillä ollut suhdetta brändikkääseen tilitoimistoon niin verottaja nitistää sen välittömästi.


Miten paljon tilitoimistot ottaa ALV-ilmoituksen tekemisestä nykyään?
Vuosia sitten se oli noin kymppi. Niin ja sähköisessä kirjanpidossa sai olla kuitteja noin 40 kipaletta kuukaudessa tai pompsahti hinta.
Joskus on viety kuitit Prisman muovipussissa ja pussi kirjanpitäjän pöydälle. Molemmat sanomme "kiitos ja moi". :cigar:

Niitä tilitoimistoja on niin monenlaisia. Itse välttelisin isoja ketjuja, koska ne ovat kalliimmat ellet tee työtä itse. Nämä mainostetut pienyrittäjien ja toiminimien superhalvat sähköiset hinnat on huijausta, kun niissä asiakas tekee käytännössä työn ja pitää itse perehtyä jatkuvasti muuttuvaan kirjanpito/vero/ALV-lainsäädäntöön tms. Keskityn mieluummin omaan osaamiseeni ja käytän aikani siihen. Ja pienissä on hyvää myös henkilökohtainen palvelu/kirjanpitäjä, kun hän on tarvittaessa puhelimen päässä ja tietää sekä opastaa kädestä pitäen henkilökohtaisesti. Tietysti, jos on kykyjä ja aikaa tehdä itse niin se on säästöä mutta kaikki taaplaa tavallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mitenkäs olette kasanneet konepaketin firmalle? Alkaisi olla jo ns. sopivasti tulosta vuodelle, eli haluaisin suoraan tulosta vähentämästä tuon ettei jäisi poistoihin. Max. 850e kertatilaus/lasku ja that's it? Itse osista kasaamalla luulisi sopivasti onnistuvan, verosuunnittelua siis :)
Mistä tuo 850 euron raja tulee? Mutta joo, eiköhän se noin mene.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mistä tuo 850 euron raja tulee? Mutta joo, eiköhän se noin mene.
Tuosta: Poistot käyttöomaisuudesta

Tuolla olevasta: "Voit vähentää kuluvan käyttöomaisuuden hankintahinnan kuluna kerralla, jos hankinnan todennäköinen taloudellinen käyttöaika on enintään 3 vuotta", kun kukaan tuskin haluaa verottajan kanssa tapella, niin varmaan kannattaisi tehdä kahdessa tilauksessa tuo kone?:think:
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Mitenkäs olette tilitoimistoja kilpailuttaneet?
Aivan hirveitä hintaeroja tuntuu noissa olevan, niin olisi varmaan hyvä kilpailuttaa ennenku tilejä johonkin firmaan vie.
Millä perustiedoilla olisi hyvä lähteä kilpailuttamaan?
Varmaankin ainakin:
Tositteiden määrä/vuosi/kk
Palkansaajien määrä
Alv tilikauden pituus
Verolomakkeen täyttö
?
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Mitenkäs olette tilitoimistoja kilpailuttaneet?
Aivan hirveitä hintaeroja tuntuu noissa olevan, niin olisi varmaan hyvä kilpailuttaa ennenku tilejä johonkin firmaan vie.
Millä perustiedoilla olisi hyvä lähteä kilpailuttamaan?
Varmaankin ainakin:
Tositteiden määrä/vuosi/kk
Palkansaajien määrä
Alv tilikauden pituus
Verolomakkeen täyttö
?
Itse laitoin tarjouspyyntöön alkuun tositteiden määräksi 10/kk, minä palkansaajana ja arvion liikevaihdosta. Lisäksi pyysin kuvauksen heidän sähköisistä palveluistaan.

Tarjouksia sain noin 40e/kk - 400e/kk. Päädyin ottamaan noin 100e/kk maksaneen heidän helppouden takia. Heillä oma softa (oikeasti fiksu softa niin mobiiliin kuin selaimeen) mihin vain otetaan kuva kuiteista. Näissä oli oikeasti niin perusti eroja. Eräässäkin paikassa olisi pitänyt tehdä vaikka mitä merkintöjä ja uppia manuaalisesti google driveen jne. Mikäli haluat tietää mihin päädyin voin antaa yksityisviestinä heidän nettisivut.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Mitä kaikkia valtuuksia tuohon Suomi.fi oikein kannattaa kirjanpitäjälle (tilitoimistolleni) antaa? Pyydettiin että antaisin valtuuksia n.18 eri asiaan, ja itselleni nämä eivät käytännössä sano mitään.

Pisti vaan silmään, että "Tilinumeron Muuttaminen" oli yksi pyydettävistä valtuuksista, miksi ihmeessä tällaista antaisin, vai onko tässä annettu valtuutus vaan sitä varten että alv-palautukset voi
kirjanpitäjä ohjata toiselle tilille, eikä minun tarvitse itse tarvittaessa tätä muuttaa? Kuulostaa kuitenkin kummalta, mutta onko normaalia että kirjanpitäjälle annetaan noin iso kasa (18) valtuuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Mitä kaikkia valtuuksia tuohon Suomi.fi oikein kannattaa kirjanpitäjälle (tilitoimistolleni) antaa? Pyydettiin että antaisin valtuuksia n.18 eri asiaan, ja itselleni nämä eivät käytännössä sano mitään.

Pisti vaan silmään, että "Tilinumeron Muuttaminen" oli yksi pyydettävistä valtuuksista, miksi ihmeessä tällaista antaisin, vai onko tässä annettu valtuutus vaan sitä varten että alv-palautukset voi
kirjanpitäjä ohjata toiselle tilille, eikä minun tarvitse itse tarvittaessa tätä muuttaa? Kuulostaa kuitenkin kummalta, mutta onko normaalia että kirjanpitäjälle annetaan noin iso kasa (18) valtuuksia?
Eikös tuollainen tilinumeron muuttaminen ole juuri sellainen valtuutus mitä ei PIDÄ antaa kenellekkään? Yrittäjä pystyy ihan hyvin käyttämään niitä samoja tunnuksia ja muuttamaan
tilinumeroja itsekkin.

Suomi.fi
Suomi.fi
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Eikös tuollainen tilinumeron muuttaminen ole juuri sellainen valtuutus mitä ei PIDÄ antaa kenellekkään? Yrittäjä pystyy ihan hyvin käyttämään niitä samoja tunnuksia ja muuttamaan
tilinumeroja itsekkin.

Suomi.fi
Suomi.fi
Sitä ihmettelinkin. Verotiedot, palkkatietojen katselu, työttömyyvakuusmaksutietojen katselu yms. on äkkiseltään ihan ymmärrettäviä, mutta miksi tilitoimisto pyytää valtuuksia tilinumeron muuttamiseen ja Yhteys- ja asiointitietojen muuttamiseen?
Onko tuo ihan normaali käytäntö? Tilitoimiston suhteen ei muuten ole ollut valittamista, mutta en mä nyt tilitietojeni ja yhteystietojeni muuttamista nyt haluaisi antaa edes äidilleni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Sitä ihmettelinkin. Verotiedot, palkkatietojen katselu, työttömyyvakuusmaksutietojen katselu yms. on äkkiseltään ihan ymmärrettäviä, mutta miksi tilitoimisto pyytää valtuuksia tilinumeron muuttamiseen ja Yhteys- ja asiointitietojen muuttamiseen?
Onko tuo ihan normaali käytäntö? Tilitoimiston suhteen ei muuten ole ollut valittamista, mutta en mä nyt tilitietojeni ja yhteystietojeni muuttamista nyt haluaisi antaa edes äidilleni.
Itsellä meni ekana yrittäjävuonna arvonlisävero palautukset vanhalle tilille.
Kävin sitten muuttamassa sen uuteen verotoimistossa. En huomannut asiaa ennenkuin
valtio pääsi jäämään verovelkaa minulle.

Jollekkin isomalle yritykselle tuosta voi ollakkin apua, kun yrittäjän itse ei tarvitse näpelöidä
jokaikistä pikkujuttua itse. Yrityksiä kun on yhden henkilön puljuista yli 100 000+ henkilön firmoihin.

Käytännössä esimerkiksi toimitusjohtaja on omistajien valtuuttama henkilö.
Toimitusjohtaja – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Pieni 2-3 hengen tilitoimisto Espoossa, tositteita tällähetkellä 40-60kpl/kk, toimitan ne sinne joko paperisena tai lataan kännykällä otettuina valokuvina sovittuun paikkaan. Laskut maksan itse, samoin alv-maksut mutta sieltä tulee aina kuun 15.pvä edellisen kuun raportti jossa myös maksettava/saatava alv tiedot. Hinnaksi sovittu 140e/kk sis alv.

Tilinpäätös, tase ja satunnaiset palkanmaksut kuuluu hintaan, ollut vasta 7kk itsellä käytössä mutta ei ainakaan sinä aikana ole mitään lisälaskua tullut mistään kyselyistä tai mitä olen pyytänyt vanhoja kuitteja kaivelemaan.

Pääasia että homma sujuu, ihmiset saa tarvittaessa puhelimella/sähköpostilla kiinni ja ei tarvitse käyttää omaa aikaa tuon pyörittämiseen. Ei siihen nyt ennenkään mennyt kun se 2-4 tuntia/kk plus stressaamiseen, ihmettelyyn ja tekemisen ryhtymiseen se 10+ tuntia kuukaudessa... Ainiin, eikä ole yhtään myöhästymismaksuakaan tullut sen jälkeen kun tilitoimisto alkoi alvit hoitamaan :)
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Minkä moisella leiskalla olette itsellenne myöntäneet yhden miehen omistamassa osakeyhtiössä edustus/allekirjoitusoikeuden :confused:
Pitäisi vuokrasoppareihin ja virallisiin lupiin alkaa vetämään puumerkkiä alle, mutta jotenki tuntuu typerältä käydä itseni ja firmani kanssa neuvotteluja.
Tai ei tunnu typerältä, mutta miten kirjoitan sen paperille, että se ei näytä joltain ala-asteikäisen kyhäilemältä paperilta?
Kehuttiin kyllä, että saa olla ihan vapaamuotoinen ilmoitus, mutta silti.

Edit, varmaankin riittää ihan omamuotoinen hakemus, koska yhtiöjärjestyksessä lukee kuitenkin että "Yhtiötä edustaa myös toimitusjohtaja yksin.". Eli ei varmana tarvitse erikseen lupia itselleen antaa. Pitää vielä maanantaina kysellä viranomaisilta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Allekirjoitat ne sopparit ja paperit ihan vaan omalla nimelläsi ja tarvittaessa näytät toiselle osapuolelle sen pöytäkirjan/perustamisilmoituksen jossa lukee että sinulla on siihen oikeus (jos kyselee).

Ei se sen vaikeampaa ole :)
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Minkä moisella leiskalla olette itsellenne myöntäneet yhden miehen omistamassa osakeyhtiössä edustus/allekirjoitusoikeuden :confused:
Yhtiöjärjestyksessä lukee, että yhtiötä edustaa hallituksen lisäksi hallituksen pj. ja toimitusjohtaja kumpikin yksin. Ja tämä tieto näkyy myös kaupparekisterissä. Ei siis tavita enää mitään ylimääräistä itse väsättyä prokuraa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Näinhän se oli, kun kaupparekisteriotetta selailin.
Aika selviö tuo taitaa olla yhden miehen firmassa, että toi edustus on laitettu toimarille.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Näinhän sitä olettaisi, ellei sitten vahingossa ole mennyt laittamaan perustaessa ruksin siihen ruutuun "hallitus ja sen jäsenet yhdessä".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
271
Työkaverin kanssa lounaalla mietittiin miten kannattaisi junailla sivutoimisen Uberin, Taxifyn tms. byrokratiat. Palkkatyöläisenä ei kiinnostele osakeyhtiön perustaminen, toiminimikin riski työttömyyskassaa ajatellen.

Ja tietty tekis mieli saada kilometrikorvaukset auton käytöstä tuossa omassa sivutoimikuviossa.

Onko kukaan törmännyt kirjoituksiin miten pieni sivutoiminen taksisuhailu kannattaisi hoitaa?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Saat ne auton kulut kyllä vähennettyä vaikka ihan henk.koht veroilmoituksella, se ei ole ongelma. Alveja tietenkään et ennenkö sulla on Oy/tmi/vastaava.

Ennemmin miettisin miten tuollainen uberin/taxifyn tms ajaminen menee verotuksellisesti, kelpaako verottajalle vaan että ilmoitat ja maksat verot ja thats it vai alkaako vaatia tyeliä/yeliä alv-verovelvollisuutta tms haittaa pidemmän päälle.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Miten muuten tavaran ostaminen ulkomailta ja niiden vähennykset? Eli esimerkiksi Espanjassa ollessani minun pitää ostaa itselleni uusi työpuhelin vanhan hajottua?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Miten muuten tavaran ostaminen ulkomailta ja niiden vähennykset? Eli esimerkiksi Espanjassa ollessani minun pitää ostaa itselleni uusi työpuhelin vanhan hajottua?
alv0, joistakin onnistuu suoraan VATilla, joissain kaupoissa ei jostain syystä onnistu / vaatii hirveän väännön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Työkaverin kanssa lounaalla mietittiin miten kannattaisi junailla sivutoimisen Uberin, Taxifyn tms. byrokratiat. Palkkatyöläisenä ei kiinnostele osakeyhtiön perustaminen, toiminimikin riski työttömyyskassaa ajatellen.

Ja tietty tekis mieli saada kilometrikorvaukset auton käytöstä tuossa omassa sivutoimikuviossa.

Onko kukaan törmännyt kirjoituksiin miten pieni sivutoiminen taksisuhailu kannattaisi hoitaa?
Kannattaa nyt ensin oikeasti laskea paljonko se tuotto on esim. Uberilla kun vetelee omat siivunsa päältä pois. Voi yllättää paljonko sitä suhaamista oikeasti pitäisi tehdä jotta pääse liksoille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
271
Kannattaa nyt ensin oikeasti laskea paljonko se tuotto on esim. Uberilla kun vetelee omat siivunsa päältä pois. Voi yllättää paljonko sitä suhaamista oikeasti pitäisi tehdä jotta pääse liksoille.
Toki. Ja kannattais varmasti verrata myös muut platformit (Taxify yms. joilla alhaisempi siivu), laskea harrasteajon määrä siten ettei ALV-velvollisuus iskeä jne. Mutta ei tässä lounaskeskustelun perusteella olla välttis tosissaan eikä ainakaan mikään hoppu. Todennäköisesti tästä tullaan näkemään vielä jonkun blogikirjoituksia, joissa keissiä lasketaan auki.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
No jos edes mietitään ajojen määrää niin ettei alv-velvollisuus "iske" niin toiminta on kyllä niin "harrastelijapohjalla" että parhaan tilin tekee varmasti kun käyttää sen suunnitteluajan siihen uberin ajoon :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Onko täällä porukkaa, joka pyörittää yhden miehen firmaa ja tekee 100% hommista yhdelle firmalle alihankintana? Olen pyöritellyt mielessäni tällaisen firman pystyttämistä, mutta muistan lukeneeni, että verottaja voi tuossa tapauksessa tulkita minun olevan työsuhteessa asiakkaalle. Miten paljon tuo kasvattaisi sivukuluja?

Usein sanotaan, että 3000 euron palkkaa maksaa firmalle 6000e. Eli ovatko noi sivukustannukset luokkaa 50% myös tuollaisen yhden miehen alihankinta firman tapauksessa?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Oikeasti sivukulut ovat n. 1,2x palkka + paljonko aiot elökettä maksaa joko yellinä tai muussa muodossa. Tunnen parikin fiksua yrittåjää joilla yel minimissä ja säästävät sitten rahastoihin oikeaa eläkettä n. 500-700/kk.

Ja toi menee kokonaan uusiksi jos lasketaan palkatun työntekijän sivukuluja.. ne ovat eläkemaksuista johtuen huomattavasti korkeammat.. Alasta riippuen joutuu käyttämään 1,5-1,7 kerrointa. Eli kahdentonnin kk palkan kustannukset ovat työnanttajalle 3000-3400/kk
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Sedu Koskisen firma konkurssiin – Jethro Rostedtilla 80 000 euron saatavat!

Voiko linkin mukaisessa tilanteessa Sedu itse hyötyä eniten, koska on eniten saatavia firmastaan ja täten puristetaan rahat ensin firmasta Sedulle ja sen jälkeen katsellaan muita ehkä Jethroa, jos on toiseksi eniten sijoittanut. Siitä eteenpäin esim. joku remppayrittäjä. Pointti on kuitenkin se, että todennäköisesti se, että ne millä on pienimmät saatavat ei välttämättä saa yhtään mitään tuon nokkimisjärjestyksen takia.
Yleensä pankilla on eniten saatavia, mutta Sedu on kait nyt sen "pankki" omalle firmalleen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 442
Viestejä
4 199 563
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom