Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
89
Enpä muista tarkalleen, mutta tyyliin varoitteli että ostan alle pörssierän ja se voi hidastaa kaupantekoa ja vaikuttaa kuluihin.

Mutta kokeilin alle sadan ostoa, onnistui, tosiaan hitaasti. Kesti useamman tunnin vaikki hinta ok. Kuluja ei tullut ylimääräisinä.
Nordeahan ei näytä reaaliaikaisia hintoja Pohjois-Amerikan pörsseihin, että se hinta on voinut olla reilustikin pielessä. Minulla ainakin kaikki pienemmätkin ostot on toteutunut heti jos hinta on ollut ok. Ja siitä pörssierästä ei tarvitse välittää ostaessa eikä myytäessä. Ainakin itse pystyn ostamaan ja myymään vaikka yhden osakkeen kerralla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
jostain 20ke:stä se IB softa mankuu kun rahaa vaihtaa, "ok" ja matka jatkuu. Ilmeisesti ainakin tuossa tapauksessa voi käydä niin että kauppa viivästyy nano tai millisekunnin eli ei mitään merkitystä tavalliselle kuolevaiselle, jonkun hegde-pankin automaattisen valuuttatrader-softan kanssa voi olla eri juttu, mutta eiköhän silloin treidata miljoonilla jolloin 20ke raja ei ole ongelma...

Itsekään en osaa sanoa miten IB sitten noita muita oikeita osakkeita käsittelisi, sehän myy/ostaa tarvittaessa "sisäisestikin" noita jos on sopivat toimeksiannot yhtä aikaa eli ns. pörssiin asti kaikki kaupat ei mene välttämättä ollenkaan - ymmärtääkseni.
Olen ihmetellyt tuota IB:n valuutanvaihtoa. Viimeksikin kun vaihdoin, kesti 10 minuuttia, että toimeksianto meni läpi ja melkein koko tuon ajan oli kurssi alle asetetun rajan. Muistaakseni raja oli 1.1742 ja alimmillaan kurssi kävi 1.1732:ssa ilman minun vaihtoni toteutumista. Johtuiko se sitten tosiaan siitä, että IB odotti saavansa jonkun lotin kasaan ennen kuin laittoi markkinalle vai odottiko IB:n sisäistä kauppaa. Ja aikasemminkin on käynyt vastaavia ja olen perunut vaihdon kun kurssi on ollut pari minuuttia alle rajan ilman toteutumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
Olen ihmetellyt tuota IB:n valuutanvaihtoa. Viimeksikin kun vaihdoin, kesti 10 minuuttia, että toimeksianto meni läpi ja melkein koko tuon ajan oli kurssi alle asetetun rajan. Muistaakseni raja oli 1.1742 ja alimmillaan kurssi kävi 1.1732:ssa ilman minun vaihtoni toteutumista. Johtuiko se sitten tosiaan siitä, että IB odotti saavansa jonkun lotin kasaan ennen kuin laittoi markkinalle vai odottiko IB:n sisäistä kauppaa. Ja aikasemminkin on käynyt vastaavia ja olen perunut vaihdon kun kurssi on ollut pari minuuttia alle rajan ilman toteutumista.
Ja sulla on siis maksulliset reaaliaikaiset kurssit? Eli voit olla varma että kurssin perusteella kaupan olisi pitänyt toteutua? Sitä en tiedä, miten Fill or Kill -tyyppisiä kohdellaan. Eli jos toiseksi paras tarjous on riittävän iso toteuttaakseen Fill or Killin, niin täsmäytetäänkö se, vaikka sen edessä olisi liian pieni, mutta hinnaltaan parempi tarjous. Silloinkin hinta voisi käydä oman tarkouksesi paremmalla puolella mutta koska määräsi oli liian pieni, sitä ei täsmätty. Mutta en tiedä miten FOK toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Olen ihmetellyt tuota IB:n valuutanvaihtoa. Viimeksikin kun vaihdoin, kesti 10 minuuttia, että toimeksianto meni läpi ja melkein koko tuon ajan oli kurssi alle asetetun rajan. Muistaakseni raja oli 1.1742 ja alimmillaan kurssi kävi 1.1732:ssa ilman minun vaihtoni toteutumista. Johtuiko se sitten tosiaan siitä, että IB odotti saavansa jonkun lotin kasaan ennen kuin laittoi markkinalle vai odottiko IB:n sisäistä kauppaa. Ja aikasemminkin on käynyt vastaavia ja olen perunut vaihdon kun kurssi on ollut pari minuuttia alle rajan ilman toteutumista.
Tyhmä varmistus, mutta varmistetaan kumminkin... Sähän myyt euroja saadaksesi taaloja joten noilla sun rajahinnoilla kauppa ikinä toteutuisi kun ostajat ovat valmiita maksamaan 0,001 vähemmän kuin min pyyntisi. Toinen sitten @Paapaa mainitsema potentiaalinen viivekurssit. Mä vedän valuutat aina joko marketilla tai limitillä siten että veivaan yhden sentin aina näytettyä viivästettyä kurssi vähemmän ja jos ei mene läpi niin sipaisen aina sentin kerrallaan pois. Nykyään taad käytän mkt:ta kun ei tule joka vaihdosta email-spämmiä että mkt on vaarallinen order :)...

Ja kauppa on aina tosiaan mkt:lla tai alhaisella lmt:llä suunnilleen tehty ennenkuin saat hiiren napin ylös.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Kellään kokemusta autotallipaikoista sijoituskohteena? Nopeilla laskelmilla saisi sellaista 5% tuottoa
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 554
Kellään kokemusta autotallipaikoista sijoituskohteena? Nopeilla laskelmilla saisi sellaista 5% tuottoa
Osta vain uusista tai uudehkoista kiinteistöistä.. vanhoista saa paremman tuoton mutta taloyhtiön putki/parvekeremppa voib yllättää kun oma maksuosuus tulee myös autotallien omistajille.

Joku kehui talliosakkeesta saatavaa tuottoa, epäilyttää koko firma koska oman paikkakunnan tiloista ei saa mitään hinnastoa (kyselin rakentamisvaiheessa). Kun täytin kyselyn ilman puh.nroa ei kuulunut firmasta mitään.. Kun täytin parin viikon päästä uuddn tuloksena oli ilmeisesti firman myyntitykin soittoyritykset.. en pystynyt vastaamaan puhelimeen jonka jälkeen ei kuulunut mitään.. ei puhelimeen eikä sähköpostiin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Tyhmä varmistus, mutta varmistetaan kumminkin... Sähän myyt euroja saadaksesi taaloja joten noilla sun rajahinnoilla kauppa ikinä toteutuisi kun ostajat ovat valmiita maksamaan 0,001 vähemmän kuin min pyyntisi. Toinen sitten @Paapaa mainitsema potentiaalinen viivekurssit. Mä vedän valuutat aina joko marketilla tai limitillä siten että veivaan yhden sentin aina näytettyä viivästettyä kurssi vähemmän ja jos ei mene läpi niin sipaisen aina sentin kerrallaan pois. Nykyään taad käytän mkt:ta kun ei tule joka vaihdosta email-spämmiä että mkt on vaarallinen order :)...

Ja kauppa on aina tosiaan mkt:lla tai alhaisella lmt:llä suunnilleen tehty ennenkuin saat hiiren napin ylös.
Ostin tuossa keississä euroja dollareilla. Olen luullut, että FX kurssit ovat aina reaaliaikaiset. Market data hinnastossa on tuossa global-kohdassa ilmaisena fx mitä lie. Mielestäni olen kyllä katsonut niitä kursseja muualtakin. Kerran laitoin marketilla muunnoksen ja just tuli joku kauhea piikki ja toteutui suunnilleen päivän huonoimpaan hintaan tietysti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Taas näköjään uusi listautuja. VMP, eli varamiespalvelu. Näitähän tulee nyt kokoajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
Niin niitä aina tulee, kun pörssien nousu alkaa lähestymään loppuaan.
Toisaalta esim. Tukholmassa oli vuonna 2014 lähes kaksinkertainen määrä listautumisia kuin vuonna 2011, joka oli edellinen huippu. 2011 kurssit niiasivat luokkaa 20% mutta vuoden 2014 jälkeen ollaan päästy vaan uusiin huippuihin. Sinänsä kyllä listautumiset katkeavat kuin seinään kun kurssit rommaavat, mutta sitä en tiedä, olisiko listautumisilla sellaista ennustevoimaa, että siitä voisi hyötyä. Milloin sinä olisit myynyt vuoden 2012 jälkeen kun listautumisia alkoi tulla enemmän? Paljonko siinä olisi hävinnyt?

Suomessa taas tilanne on ihan toinen. Täällä vuonna 2013 oli enemmän listatumisia kuin 2014. Takkiin olisi tullut vielä enemmän jos olisi myynyt 2014.

Tuoreempia tilastoja en löytänyt eikä noin pienestä otoksesta tietty voi vielä vetää isompia johtopäätöksiä. Varmaa on kuitenkin se, että jossain vaiheessa rommaa :)
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Toisaalta esim. Tukholmassa oli vuonna 2014 lähes kaksinkertainen määrä listautumisia kuin vuonna 2011, joka oli edellinen huippu. 2011 kurssit niiasivat luokkaa 20% mutta vuoden 2014 jälkeen ollaan päästy vaan uusiin huippuihin. Sinänsä kyllä listautumiset katkeavat kuin seinään kun kurssit rommaavat, mutta sitä en tiedä, olisiko listautumisilla sellaista ennustevoimaa, että siitä voisi hyötyä. Milloin sinä olisit myynyt vuoden 2012 jälkeen kun listautumisia alkoi tulla enemmän? Paljonko siinä olisi hävinnyt?

Suomessa taas tilanne on ihan toinen. Täällä vuonna 2013 oli enemmän listatumisia kuin 2014. Takkiin olisi tullut vielä enemmän jos olisi myynyt 2014.

Tuoreempia tilastoja en löytänyt eikä noin pienestä otoksesta tietty voi vielä vetää isompia johtopäätöksiä. Varmaa on kuitenkin se, että jossain vaiheessa rommaa :)
Nojoo, puhun nyt noin niinkun yleisesti syklin kääntymisen merkeistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Hieno mies tämä Trump :beye: Pari twiittiä ja salkku heiluu miten sattuu. Tullia pukkaa sieltä ja vastatullia täältä. Varsinkin sakemannien autoosakkeet hermoilee uhkailujen edessä. Jenkeille maistuu mersut mutta Trumpin mielestä pitäisi suosia Detroitin ämpärimuovituotantoa :rage: No pitää toivoa että herra keskittyy enemmän kiinalaisten kanssa räyhäämiseen ja onneksi Daimlerilla on tuotantoa uudella mantereella...

Made in America: The German cars Trump doesn't want
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
^Ei siellä nyt kaikki ostele ulkomaalaisia autoja, köyhemmät ostaa kotimaisia koska halvempia, ja kuitenkin ihan kelvollisia autoja monikin...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
^Ei siellä nyt kaikki ostele ulkomaalaisia autoja, köyhemmät ostaa kotimaisia koska halvempia, ja kuitenkin ihan kelvollisia autoja monikin...
Ne amerikkalaiset halvemmat autot on vaan laadultaan melko huonoja.

Niiden sijasta alemmassa hintaluokassa ostetaan japseja, koska japsit kestää, ja tulee pitkän päälle halvemmiksi käyttää. Amerikkalaisen moottorin pitää olla todella iso ja matalaviritteinen, että se kestää yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Ne amerikkalaiset halvemmat autot on vaan laadultaan melko huonoja.

Niiden sijasta alemmassa hintaluokassa ostetaan japseja, koska japsit kestää, ja tulee pitkän päälle halvemmiksi käyttää. Amerikkalaisen moottorin pitää olla todella iso ja matalaviritteinen, että se kestää yms.
Nojoo, tahtoo vaan olla noissa japseissa, että pelti alkaa loppua kesken ennen kuin muu auto, tai ainakin ennen oli näin. Mutta kyllä siellä on ostajia kotimaisillekin autoille, se oli pointtini, eihän ne toki laadullisesti välttämättä ole maailman parraita, mutta perusduunarina varmasti ostaa mieluummin halvemman jenkki pickupin kuin huomattavasti kalliimman Hiluxin tai Land Cruiserin.

Mut mut, lopetan tän offtopicoinnin omalta osaltani tähän etten enempää pasko turhaa asiaa ketjuun.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
[offtopic]

Nojoo, tahtoo vaan olla noissa japseissa, että pelti alkaa loppua kesken ennen kuin muu auto, tai ainakin ennen oli näin.
Suomessa, jossa on talvi, suolatut tiet ja tiukat katsastukset.

Amerikassa useimmissa osavaltioissa autot ruostuu keskimäärin selvästi vähemmän kuin täällä, ja vaikka vähän ruostuukin, sillä saa silti ehkä ajaa ruostuneemmassa tilassa.

Lisäksi Amerikassa autoilla keskimäärin ajetaan enemmän, kun bensa on halpaa ja joukkoliikenne on huonoa.

[/offtopic]
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Nordnet super rahastot edelleen paras mitä aloittelija voi valita
Itse näkisin, että joku edullinen maailma-etf on aloittelijalle paras. Vaikka toki kuluja on verrattuna supereihin, niin maailmanlaajuinen ja itsensä automaattisesti tasapainottava lappu on aloittelijalle pitkällä tähtäimellä parempi ja helpompi valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Itse näkisin, että joku edullinen maailma-etf on aloittelijalle paras. Vaikka toki kuluja on verrattuna supereihin, niin maailmanlaajuinen ja itsensä automaattisesti tasapainottava lappu on aloittelijalle pitkällä tähtäimellä parempi ja helpompi valinta.
Sanoisin että nordnetin kk säästämisellä muutamaan pienikuluiseen etfään ja lisäksi superrahastoon niin on hajautus kunnossa ja kulut minimoitu. Itse teen juuri näin ja lisäksi ostelen joskus osakkeita, mutta niitä lähinnä harrastus pohjalta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Itse näkisin, että joku edullinen maailma-etf on aloittelijalle paras. Vaikka toki kuluja on verrattuna supereihin, niin maailmanlaajuinen ja itsensä automaattisesti tasapainottava lappu on aloittelijalle pitkällä tähtäimellä parempi ja helpompi valinta.
Samaa mieltä. Vähän vierastan sitä, että tarjotaan supereita jonain patenttiratkaisuna. Tokihan se on helppo, mutta maailmanlaajuisesti kovin kapoinen alue maantieteellisesti. Onhan siinä joo neljä valuuttaa, mutta nää maat on hyvin rankasti sidottuna toisiinsa sekä Eurooppaan, joten paikallinen kriisi osuu kaikkiin jollain tavalla.

Tarjoaisin helpoimpana ratkaisuna lopulta tuota worldia paremman puutteessa.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 093
OP-Maailma tai EUNL tms jos helpoimmalla mahdollisella haluaa päästä ja saada laajan hajautuksen. Tuo OP-Maailma varmasti helppo/hyvä vaihtoehto OP:n (omistaja)asiakkaille.

e: OP-Maailma Indeksistä siis toki kyse, tsori. Pankin tuotteeksi todella edullinen, ja OP:n jäsenille helppo valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
En takemmin verrannut miten tuo OP-Maailma eroaa sijoituksistaan verrattuna tuohon mainitsemaasi ETFään (ishares core MCSI world UCITS - EUNL

..mutta en kyllä keksi mitään järkevää syytä maksaa OPn rahastosta 1,6% hoito, 0,75% merkintä ja lunastuspalkkioita. EUNL kulut taisi olla 0,2% luokkaa ja ETFt ovat varmaan ostettavissa jokaisen kotimaisen välittäjän kautta.

Edit

OP-Maailma näyttäisi olevan ns. Rahastojen rahasto eli sen sijoitukset koostuvat toisista rahastoista ja ETF sijoituksista. Näistä tietysti juoksevat lisäksi kyseisten rahastojen omat hoitokulut lisäksi tuohon hinnaston prosenttien päälle.

Ei jatkoon. Jaa mutta saahan siitä BOONUKSET ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
En takemmin verrannut miten tuo OP-Maailma eroaa sijoituksistaan verrattuna tuohon mainitsemaasi ETFään (ishares core MCSI world UCITS - EUNL

..mutta en kyllä keksi mitään järkevää syytä maksaa OPn rahastosta 1,6% hoito, 0,75% merkintä ja lunastuspalkkioita. EUNL kulut taisi olla 0,2% luokkaa ja ETFt ovat varmaan ostettavissa jokaisen kotimaisen välittäjän kautta.

Edit

OP-Maailma näyttäisi olevan ns. Rahastojen rahasto eli sen sijoitukset koostuvat toisista rahastoista ja ETF sijoituksista. Näistä tietysti juoksevat lisäksi kyseisten rahastojen omat hoitokulut lisäksi tuohon hinnaston prosenttien päälle.

Ei jatkoon. Jaa mutta saahan siitä BOONUKSET ;)
Tais mennä @hypodermic:llä OP-Maailma ja OP-Maailma Indeksi sekaisin, OP-Maailmassa ei tosiaan ole juurikaan järkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
En takemmin verrannut miten tuo OP-Maailma eroaa sijoituksistaan verrattuna tuohon mainitsemaasi ETFään (ishares core MCSI world UCITS - EUNL

..mutta en kyllä keksi mitään järkevää syytä maksaa OPn rahastosta 1,6% hoito, 0,75% merkintä ja lunastuspalkkioita. EUNL kulut taisi olla 0,2% luokkaa ja ETFt ovat varmaan ostettavissa jokaisen kotimaisen välittäjän kautta.

Edit

OP-Maailma näyttäisi olevan ns. Rahastojen rahasto eli sen sijoitukset koostuvat toisista rahastoista ja ETF sijoituksista. Näistä tietysti juoksevat lisäksi kyseisten rahastojen omat hoitokulut lisäksi tuohon hinnaston prosenttien päälle.

Ei jatkoon. Jaa mutta saahan siitä BOONUKSET ;)
OP-Maailma Indeksiä varmaan tarkoitettiin. Siinä hallinnointikulut 0,39%. Sen etuna eirtyisesti myynnit ilman minimikomissiota, toisin kuin ETF:ien kanssa. Mutta pitkän linjan säästäjälle tämä tuskin on ongelma.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Miten sijoitusomaisuutta suomessa katsotaan esim. naimisiin mennessä?

Esim. Onko rahastosäästöt automatic myös ”yhteistä” omaisuutta kun mennään naimisiin, eli vaimon kanssa voisi periaatteessa säästää vain toisen tilille kun omaisuus joka tapauksessa on yhteistä?

Mitäs jos meitsi kuolee ja vaimo ”perii” omaisuuteni, niin tuleeko hänelle hitonmoiset perintöverot näistä säästöistä?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Miten sijoitusomaisuutta suomessa katsotaan esim. naimisiin mennessä?

Esim. Onko rahastosäästöt automatic myös ”yhteistä” omaisuutta kun mennään naimisiin, eli vaimon kanssa voisi periaatteessa säästää vain toisen tilille kun omaisuus joka tapauksessa on yhteistä?

Mitäs jos meitsi kuolee ja vaimo ”perii” omaisuuteni, niin tuleeko hänelle hitonmoiset perintöverot näistä säästöistä?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Omistussuhteet eivät muutu avioliiton myötä - kummankin osapuolen omistukset säilyvät ennallaan. Samoin avioliiton aikana hankittu omaisuus on henkilökohtaista ellei omaisuutta hankita yhteiseksi.

"Yhteiseksi" omaisuus muuttuu avioerotilanteessa, jossa osituksen myötä varakkaampi osapuoli joutuu maksamaan toiselle tasinkoa. Avioehdolla voit varmistaa, ettei avio-oikeus ulotu haluamiisi omaisuuksiin.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Omistussuhteet eivät muutu avioliiton myötä - kummankin osapuolen omistukset säilyvät ennallaan. Samoin avioliiton aikana hankittu omaisuus on henkilökohtaista ellei omaisuutta hankita yhteiseksi.

"Yhteiseksi" omaisuus muuttuu avioerotilanteessa, jossa osituksen myötä varakkaampi osapuoli joutuu maksamaan toiselle tasinkoa. Avioehdolla voit varmistaa, ettei avio-oikeus ulotu haluamiisi omaisuuksiin.
Noniin eli ilman avio-ehtoa joutuisi enemmän säästänyt maksamaan toiselle sen verran että säästöt menee 50/50
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Ollaanko täällä yleisesti edelleen sitä mieltä, että aloittelijalle superrahastot ja ETF:t (mikä?) on hyviä sijoituskohteita? Pitkään olen makuuttanut turhaan ylimääräisiä säästöjä tililläni ja ajattelin alkaa sijoittamaan niitä nyt johonkin Nordnetilla. Oman etsintäni perusteella suositukset oli aika pitkälti kuukausisäästäminen supereihin ja mielellään muihinkin kuin pelkkään Suomeen, jotta tulee hajautusta. Jotain ETF hommia kanssa suositeltiin mutta noissa menin jo vähän sekaisin, alkoi tulemaan jo jotain osaamiskyselyitäkin mutta ehkä olin väärissä paikoissa.

Tällä hetkellä mulla on siis superrahastoista Suomea, Ruotsia ja Norjaa sekä harkitsin Tanskan ostamista myös. Siinä vain muistaakseni oli jokin pikkujippo minkä takia kulut olivat hieman suuremmat kuin noissa muissa ja Suomessahan taisi olla halvimmat. Osakkeidenkin osto kiinnostaisi mutta ilmeisesti pitäisi ostaa aika suurella summalla, että kannattaa. Tuo 0.99€ kamppis kerkesi mennä ohi mutta uusi sijoittajahan sai muistaakseni 3€/0.06%. Nordeaa ja Nokiaa tunnutaan hehkuttavan tällä hetkellä mutta paljon noihin pitäisi laittaa mielestänne, että kannattaa? Ja onko ylipäätään samaa ajatusta täällä, että noita kannattaisi tällä hetkellä ostaa? Entäs miten AMD? Voisi luulla, että firman tulos paranee entisestään Zen2 myötä mutta kurssi on jo nyt aika korkealla. Huhtikuussa olisi saanut vielä halvalla (alle kympin)..

Ja loppuun jos jonkun tiivistetyn kysymyksen. Miten neuvoisitte siis aloittajaa kuukausisijoittamaan jonkun yhteensä 300-500€/kk? (Pyrin lukemaan näistä itsenäisestikin mutta silti kiva saada myös "tuoreita vastauksia" suoraan omiin kysymyksiin.)
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Ollaanko täällä yleisesti edelleen sitä mieltä, että aloittelijalle superrahastot ja ETF:t (mikä?) on hyviä sijoituskohteita? Pitkään olen makuuttanut turhaan ylimääräisiä säästöjä tililläni ja ajattelin alkaa sijoittamaan niitä nyt johonkin Nordnetilla. Oman etsintäni perusteella suositukset oli aika pitkälti kuukausisäästäminen supereihin ja mielellään muihinkin kuin pelkkään Suomeen, jotta tulee hajautusta. Jotain ETF hommia kanssa suositeltiin mutta noissa menin jo vähän sekaisin, alkoi tulemaan jo jotain osaamiskyselyitäkin mutta ehkä olin väärissä paikoissa.

Tällä hetkellä mulla on siis superrahastoista Suomea, Ruotsia ja Norjaa sekä harkitsin Tanskan ostamista myös. Siinä vain muistaakseni oli jokin pikkujippo minkä takia kulut olivat hieman suuremmat kuin noissa muissa ja Suomessahan taisi olla halvimmat. Osakkeidenkin osto kiinnostaisi mutta ilmeisesti pitäisi ostaa aika suurella summalla, että kannattaa. Tuo 0.99€ kamppis kerkesi mennä ohi mutta uusi sijoittajahan sai muistaakseni 3€/0.06%. Nordeaa ja Nokiaa tunnutaan hehkuttavan tällä hetkellä mutta paljon noihin pitäisi laittaa mielestänne, että kannattaa? Ja onko ylipäätään samaa ajatusta täällä, että noita kannattaisi tällä hetkellä ostaa? Entäs miten AMD? Voisi luulla, että firman tulos paranee entisestään Zen2 myötä mutta kurssi on jo nyt aika korkealla. Huhtikuussa olisi saanut vielä halvalla (alle kympin)..

Ja loppuun jos jonkun tiivistetyn kysymyksen. Miten neuvoisitte siis aloittajaa kuukausisijoittamaan jonkun yhteensä 300-500€/kk? (Pyrin lukemaan näistä itsenäisestikin mutta silti kiva saada myös "tuoreita vastauksia" suoraan omiin kysymyksiin.)
juuri hetki sitten joku kysyi samaa, lue yksi sivu taaksepäin.

Vastaus on kk-säästön kautta World ETF.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Noniin eli ilman avio-ehtoa joutuisi enemmän säästänyt maksamaan toiselle sen verran että säästöt menee 50/50
Koko omaisuus 50/50, jos tasaaminen onnistuu muilla omaisuuslajeilla ei säästöihin tarvi välttämättä koskea. Asiasta kannattanee jatkaa toisessa ketjussa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Nyt kun tuosta koko kehittyvien maailman indeksiin sijoittamisesta puhutaan niin uskallampa kysäistä tälläistä mieltä arvelluttanutta asiaa: Eikö yleisesti ottaen ole parempi sijoittaa eri markkinoille kattavasti eri rahastoilla ja ETF:llä verrattuna yhteen koko kehittyvät maailmat kattavaan instrumenttiin kuten EUNL?

Meinaan tällöin voi itse valita miltä markkinoilta lunastuksia haluaa tehdä. Jos vaikka jenkit porskuttaa ja Eurooppa dippaa, vaikuttaa tämä samassa suhteessa koko kehyttyvien markkinoiden MSCI World -indeksissä, eli jenkit nostaa markkina-arvoa ja Eurooppa laskee. Mutta jos sinulla on vaikka erikseen rahasto joka sijoittaa jenkkeihin ja rahasto joka sijoittaa Eurooppaan, voit tarpeen tullen tehdä nostoja vain siitä rahastosta joka on tuottanut hyvin ja antaa vähemmän tuottaneen vielä palautua ajan kanssa.

Itselläni on kyllä Eurooppa, Pohjoismaat, USA ja kehittyvät sekä muutama erikois ETF itsellä, mutta koko kehittyvien maailma vielä puuttuu. Saisi kyllä tulla tuon EUNL:n kulut vielä alas, iSharesihan pudottu parin muun ETF:n kuluja vasta ihan hyvin...
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 093
Paljon tietysti riippuu ihan siitäkin millaisilla summilla henkilö säästää/sijoittaa. Kulujen merkitystä ei suotta usein korosteta. Esimerkiksi Nordnetin kuukausisäästöstä löytyy onneksi useita vaihtoehtoja, mutta mitään erikoisempia ETF:iä sieltä ei löydy. Small cappeihin löytyy kk-säästöstä vain Euroopan alueen etf, vaikka markkinoilla olisi 0,30% kuluilla small cap worldejakin. Jos taas haluaa esimerkiksi tiettyyn sektoriin keskittyvän rahaston, niin perinteisten rahastojen puolella hallinnointikulut ovat isoja. Toisaalta, jos säästää vaikka satasella kuussa, on varmaan aika turhaa lähteä laittamaan kymppi sinne ja kymppi tänne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
Meinaan tällöin voi itse valita miltä markkinoilta lunastuksia haluaa tehdä. Jos vaikka jenkit porskuttaa ja Eurooppa dippaa, vaikuttaa tämä samassa suhteessa koko kehyttyvien markkinoiden MSCI World -indeksissä, eli jenkit nostaa markkina-arvoa ja Eurooppa laskee. Mutta jos sinulla on vaikka erikseen rahasto joka sijoittaa jenkkeihin ja rahasto joka sijoittaa Eurooppaan, voit tarpeen tullen tehdä nostoja vain siitä rahastosta joka on tuottanut hyvin ja antaa vähemmän tuottaneen vielä palautua ajan kanssa.
Toi toimii jos osaat ennustaa. Me normaalit ihmiset emme osaa kertoa, milloin alkaa pidempi laskuputki, joten meille tuollainen ei olisi järkevää. Lisäksi kikkailu maksaa verot ja komissiot. Se on tappiota.

(Ja tämän saa tulkita niin, etten usko sinunkaan osaavan ennustaa.)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Nyt kun tuosta koko kehittyvien maailman indeksiin sijoittamisesta puhutaan niin uskallampa kysäistä tälläistä mieltä arvelluttanutta asiaa: Eikö yleisesti ottaen ole parempi sijoittaa eri markkinoille kattavasti eri rahastoilla ja ETF:llä verrattuna yhteen koko kehittyvät maailmat kattavaan instrumenttiin kuten EUNL?

Meinaan tällöin voi itse valita miltä markkinoilta lunastuksia haluaa tehdä. Jos vaikka jenkit porskuttaa ja Eurooppa dippaa, vaikuttaa tämä samassa suhteessa koko kehyttyvien markkinoiden MSCI World -indeksissä, eli jenkit nostaa markkina-arvoa ja Eurooppa laskee. Mutta jos sinulla on vaikka erikseen rahasto joka sijoittaa jenkkeihin ja rahasto joka sijoittaa Eurooppaan, voit tarpeen tullen tehdä nostoja vain siitä rahastosta joka on tuottanut hyvin ja antaa vähemmän tuottaneen vielä palautua ajan kanssa.

Itselläni on kyllä Eurooppa, Pohjoismaat, USA ja kehittyvät sekä muutama erikois ETF itsellä, mutta koko kehittyvien maailma vielä puuttuu. Saisi kyllä tulla tuon EUNL:n kulut vielä alas, iSharesihan pudottu parin muun ETF:n kuluja vasta ihan hyvin...
Ennustaminen on hankalaa. Toki kuluja voi pyrkiä laskemaan sillä, mutta se sit taas vaatii sitä, että jaksaa kiinnostaa koko sijoitushorisontin se sijoittaminen ja seuraaminen. Worldi on siitä kätevä, että sitte ku se sijoitusinnostus laantuu syystä X, nii se ei vaadi paimentamista.

Itellä nuo muut toimii lähinnä superien(ja europe small capin) vastapainona, ettei Eurooppa pääsis liian isoksi, siksi SXR8 ja usa indeksiäkin mukana.

Ps. Nyt lasketellaan ihan huolella, Kiinassa indeksit -3 ja -4%. DAX lähestyy -2%. Ja tässä nyt jo pari päivää muutenki tultu alas.


Vaikka ei missää suurissa suunnitelmissa oo mitkää sijoituslainojen otot, niin oon alkanut ohjaamaan salkkuani vähän siihen suuntaan, että mikään ETF ei ylittäis tuota 20% rajaa, mikäli sit kuitenki dipissä tekis mieli ottaa jotain ylimääräpätäkkää käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Nyt kun tuosta koko kehittyvien maailman indeksiin sijoittamisesta puhutaan niin uskallampa kysäistä tälläistä mieltä arvelluttanutta asiaa: Eikö yleisesti ottaen ole parempi sijoittaa eri markkinoille kattavasti eri rahastoilla ja ETF:llä verrattuna yhteen koko kehittyvät maailmat kattavaan instrumenttiin kuten EUNL?

Meinaan tällöin voi itse valita miltä markkinoilta lunastuksia haluaa tehdä. Jos vaikka jenkit porskuttaa ja Eurooppa dippaa, vaikuttaa tämä samassa suhteessa koko kehyttyvien markkinoiden MSCI World -indeksissä, eli jenkit nostaa markkina-arvoa ja Eurooppa laskee. Mutta jos sinulla on vaikka erikseen rahasto joka sijoittaa jenkkeihin ja rahasto joka sijoittaa Eurooppaan, voit tarpeen tullen tehdä nostoja vain siitä rahastosta joka on tuottanut hyvin ja antaa vähemmän tuottaneen vielä palautua ajan kanssa.

Itselläni on kyllä Eurooppa, Pohjoismaat, USA ja kehittyvät sekä muutama erikois ETF itsellä, mutta koko kehittyvien maailma vielä puuttuu. Saisi kyllä tulla tuon EUNL:n kulut vielä alas, iSharesihan pudottu parin muun ETF:n kuluja vasta ihan hyvin...
Miksi haluaisit tehdä nostoja nimenomaan siitä rahastosta joka on voitolla?

Suomen verotuksen kannalta kannattaa yleensä tehdä päinvastoin: Myydä tappiolla olevaa arvopaperia, jolloin niistä realisoituvat tappiot saa verovähentää. Voitolla olevien olevien osakkeiden myyntien tapauksessa voitoista menee 30% valtiolle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Niin tai nostaa siitä mikä on tappiolla, toki sekin on hyvä vaihtoehto, varmaan juuri verotuksellisesti.

Ehkä en osannut muotoilla kysymystä oikein vaikka parhaani yritin. Eli en yritä ennustaa mitään markkinoista sinällään. Puhuin vain siitä, että kannattaako ostaa koko maailma indeksiä vai itse ostaa eri maailman markkinoita eri rahastoilla. Toki tätä ei voi kukaan tehdä täysin maailma indeksin mukaan, joten eri painoillahan näissä mennään jos ostaa eri markkinoille eri rahastoja. Kuitenkin kun lunastuksen paikka tulee, saa itse valita miltä markkinoilta lunastuksen tekee toisinkuin koko maailman markkinoita seuraava indeksi ETF.

Itse pidän tästä(kin) syystä Supereihin sijoittamisesta jonkin yleisen Pohjoismaat indeksin sijaan: Kuitenkin Ruotsin, Suomen, Tanskan ja Norjan pörssit kehittyvät vähän eri tahtiin. Lisäksi jokaisessa on oma valuuttansa, joten valuuttariski on myös mukana. Sitten itse kun tarvitsee lunastusta joskus, voi itse päättää miltä markkinoilta tämän lunastuksen tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
@psxgamer, miksi tarkalleen haluat valita, minkä markkinan myyt? Verotus on musta hyvä argumentti, mutta sitäkin on ETFissä suht hankala hyödyntää. Normirahasto parempi koska saa poiketa FIFOsta. Kuluissakin voi säästää, tosin myynnissä voi tulla enemmän kuluja. Mutta yhä kuulostaa, että et tarkoita näitä, vaan jotain joka liittyy ennustamiseen. Vai? (Eikä näkemyksen ottamisessa ole mitään väärää. Mutta Maailma-etf:llä pääsee helpoimmalla ja painotus pysyy ns. kunnossa)
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
@psxgamer tarkoitatko eunlin pilkkomista? Sharevillessä hyvää keskustelua siitä Shareville
Itse pidän eunlia hyvänä vaihtoehtona kun en jaksa osaa tai halua ottaa näkemystä. Toiseksi kappalehinta sopii paremmin omaan budjettiin kun esim neljän eri etfn ostaminen. Kyseisessä keskustelussa kyllä ihan hyviä pointteja jos haluaa pienemmillä kuluilla päästä tai säädellä mielensä mukaan. Itse tykkään eunlin helppoudesta.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Olen lukenut tuon Sharevillen keskustelun asiasta. Uskoisin EUNL:n hinnan tulevan alas jossain vaiheessa koska iShares alensi jo kehittyvien markkinoiden ETF:n (IS3N) ja Eurooppa ETF:n (EUNK) hintoja vastikään. Jokin 0,10% kulu olisi EUNL:lle aika passeli.

En tosiaan osaa sanoa onko tuossa ehdottamassani useamman rahaston käytössä suoraan järkeä jos ei lasketa huomioon kuluja sekä oman näkemyksensä ottamista indeksistä, vaan oletaan ne teorissa samaksi maailma indeksin knassa. Mietin vain, että eikö eri rahastojen kehittyessä eri tahtiin 10-20 vuoden aikajänteellä luulisi olevan järkevää pystyä itse valitsemaan lunastuksia tehdessä mistä rahastosta niitä tekee? Voitoista toki menee verot, mutta jos valuutta riskin tai markkinoiden laskeminen jossain päin maailmaa lunastuksen aikaan arvelluttaa, voi lunastaa voitolla olevaa rahastoa ja jättää vähemmän hyvin tuottavan tuottamaan seuraavaksi muutamaksi vuodeksi?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Olen lukenut tuon Sharevillen keskustelun asiasta. Uskoisin EUNL:n hinnan tulevan alas jossain vaiheessa koska iShares alensi jo kehittyvien markkinoiden ETF:n (IS3N) ja Eurooppa ETF:n (EUNK) hintoja vastikään. Jokin 0,10% kulu olisi EUNL:lle aika passeli.

En tosiaan osaa sanoa onko tuossa ehdottamassani useamman rahaston käytössä suoraan järkeä jos ei lasketa huomioon kuluja sekä oman näkemyksensä ottamista indeksistä, vaan oletaan ne teorissa samaksi maailma indeksin knassa. Mietin vain, että eikö eri rahastojen kehittyessä eri tahtiin 10-20 vuoden aikajänteellä luulisi olevan järkevää pystyä itse valitsemaan lunastuksia tehdessä mistä rahastosta niitä tekee? Voitoista toki menee verot, mutta jos valuutta riskin tai markkinoiden laskeminen jossain päin maailmaa lunastuksen aikaan arvelluttaa, voi lunastaa voitolla olevaa rahastoa ja jättää vähemmän hyvin tuottavan tuottamaan seuraavaksi muutamaksi vuodeksi?
Miksi haluaisi jättää vähemmän tuottavan tuottamaan ja lunastaa paremmin tuottavan? Trollface perään, mutta historiallinen kehitys ei ole... Minusta ainut syy käyttää pienempiä rahastoja olisi oman näkemyksen ottaminen eli jättäisi pois niitä markkinoita, joihin ei usko. Mutta sitä vastaan voi perustella ihan yhtä lailla kuin osakepoimintaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
Voitoista toki menee verot, mutta jos valuutta riskin tai markkinoiden laskeminen jossain päin maailmaa lunastuksen aikaan arvelluttaa, voi lunastaa voitolla olevaa rahastoa ja jättää vähemmän hyvin tuottavan tuottamaan seuraavaksi muutamaksi vuodeksi?
Sä nyt kuvailet koko ajan ennustamista ja näkemyksen ottamista. Sä ennustat, että toinen markkina tuottaa paremmin kuin toinen. Jos tuohon kykenet, niin tietenkin sun kannattaa sijoittaa eri ETF:iin. Ja siitä seuraava askel on ennustaa esim. yksittäisiä firmoja ja ostaa vain parhaiten tuottavia.

Mä en kykene, joten roiskin haulikolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Yksi hyvä syy jakaa pariin eri lappuun olisi juurikin tuo, että mahdollisia myyntejä tehdessä voi mielummin myydä pakkasella olevia ja vähentää niitä maksettavia veroja. Jos osta avain yhtä laajasti hajautettua, niin todennäköisemmin se on plussalla ja veroja ei voi vältellä.

Jos esim. Ajan kanssa laitat kymppitonni kerrallaan kolmeen eri etf:ään ja kaksi niistä kolminkertaistuu arvossa 10v aikana ja yksi hinkkaa paikallaan, niin kymppitonnia auton ostoon tarvittaessa sen saa nostettua siitä nollilla olevasta ”ilmaiseksi”, sen sijaan että pitäisi myydä 12000e edestä voitolla olevaa.

Tasapainotushäiriötä voi sitten paikata myöhemmin kun ”akuutti” pikkurahan tarve on ohi.

Jos pystyt ennustamaan, että joku etf tuottaa paremmin kuin toinen jatkossa, niin miksi ylipäätään ostit sitä huonompaa alkujaan?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Sä nyt kuvailet koko ajan ennustamista ja näkemyksen ottamista. Sä ennustat, että toinen markkina tuottaa paremmin kuin toinen. Jos tuohon kykenet, niin tietenkin sun kannattaa sijoittaa eri ETF:iin. Ja siitä seuraava askel on ennustaa esim. yksittäisiä firmoja ja ostaa vain parhaiten tuottavia.

Mä en kykene, joten roiskin haulikolla.
En väitä osaavani ennustaa, mutta tottakai toinen markkina tuottaa paremmin kuin toinen, sitä ei vain tiedä ikinä etukäteen mikä tuottaa mitäkin paremmin. Esim. kumpi tuottaa paremmin seuraavan 10-20 vuoden kuluttua, Euroopan markkinat vai USA? Sitä ei tiedä kukaan, mutta kunhan sijoitat molempiin vaikka kahdella eri indeksillä (esim. S&P500 ja MSCI Eurooppa) niin voit itse päättää 10-20 vuoden päästä kummastako lunastat rahat. Onko kannattavaa lunastaa voittoja hankintameno-olettaman kanssa vai lunastaa tappioita, en tiedä, mutta siihen taktikointiin ainakin on mahdollisuus, toisinkuin jos laitoit kaikki maailma indeksiin.

Miksi haluaisi jättää vähemmän tuottavan tuottamaan ja lunastaa paremmin tuottavan? Trollface perään, mutta historiallinen kehitys ei ole... Minusta ainut syy käyttää pienempiä rahastoja olisi oman näkemyksen ottaminen eli jättäisi pois niitä markkinoita, joihin ei usko. Mutta sitä vastaan voi perustella ihan yhtä lailla kuin osakepoimintaakin.
Tässä on ainut tämä "mutta" maailma indeksiin verrattuna. Eli jos ostaa eri rahastoja ja markkinoita, ottaa väkisinkin vähän näkemystä koska on käytännössä on mahdoton tasapainottaa eri rahastoja täysin maailma indeksi mukaisesti.

Esim. itselläni on Handelsbankenin USA ja Eurooppa rahastot, kehittyvät ETF (IS3N), Pohjoismaat superit sekä joitain teema ETF:ä, mutta en tietenkään pysty painottamaan näitä täysin MSCI World indeksin mukaan, eli otan tottakai näkemystä tahtomattakin. EUNL tulee varmaan jossain vaiheessa mukaan portfoliooni jollain summalla.


Yksi hyvä syy jakaa pariin eri lappuun olisi juurikin tuo, että mahdollisia myyntejä tehdessä voi mielummin myydä pakkasella olevia ja vähentää niitä maksettavia veroja. Jos osta avain yhtä laajasti hajautettua, niin todennäköisemmin se on plussalla ja veroja ei voi vältellä.

Jos esim. Ajan kanssa laitat kymppitonni kerrallaan kolmeen eri etf:ään ja kaksi niistä kolminkertaistuu arvossa 10v aikana ja yksi hinkkaa paikallaan, niin kymppitonnia auton ostoon tarvittaessa sen saa nostettua siitä nollilla olevasta ”ilmaiseksi”, sen sijaan että pitäisi myydä 12000e edestä voitolla olevaa.
Tässä myös selitettiin ajamani pointti hyvin, kiitos zepi. Mutta en kyllä osaa siis itse sanoa onko tässä järjestelyssä järkeä ja verotusasiat ovat itselleni vielä vähän epäselvää, koska en ole lunastuksia juuri tehnyt (paitsi palveluntarjoajaa vaihtaessa kerran). Eli jos joku osaa hyvin selittää miksi näin nimenomaan ei kannata tehdä vaan ostaa mahdollisimman kattavaa maailma indeksiä niin vääntäkää rautalangasta vaan (unohtaen näkemyksen ottaminen, sen ymmärrän itsekin). :-D
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Minusta tuntuu että parhaaseen tulokseen lopulta pääsee ostamalla sitä worldia, tai ostamalla worldin painotusten mukaan noita halvempia ETF:iä kk-säästön kautta.
Olen amatööri mutta rohkenen väittää että muutamien tonnien verovoittojen miettiminen on suht turhaa. Tärkeintä on säästää ja olla koskematta rahoihin.

Onhan se jenkeissä akateemisestikin tutkittu että tärkein tekijä ihmisten vaurastumisessa on savings rate = eli rahaa oikeasti laitetaan sinne sijoituksiin, eikä se että missä tuotteissa ne on.

Eli jos nyt puhutaan indeksisijoittamisesta niin pointti varmaan olisi unohtaa kaikki turha bullshitti ja vaan säästää mahdolisimman yksinkertaisesti.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Indeksisijoittamisesta on aika turhaa tehdä liian monimutkaista. Laittaa vaan rahaa niihin pienikuluisiin rahastoihin/ETF:iin, jotka on tässä threadissä jo moneen kertaan mainittu, ja ei ota rahaa turhaan sieltä ulos, niin hyvä tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
OP laskee välityshintojaan reippaasti! Nordnetillä alkaa olla oikeasti syy tehdä asialle jotain kun muut menevät hinnastossa ohi oikealta ja vasemmalta. (No ei nyt näinkään, mutta useammassa tilanteessa Nordnet ei ole enää se halvin).

Uuden hinnaston myötä Osuuspankin omistaja-asiakkaana et koskaan enää maksa kaupankäyntikulua enempää kuin yhden prosentin (1 %) kauppasummasta, vaikka palkkiotasolla olisi hinnastossa minimipalkkio määriteltynä.

Omistaja-asiakkaana pääset aina automaattisesti hinnaston toiselle palkkiotasolle, jossa välityspalkkio on 0,18 prosenttia kauppasummasta, kuitenkin vähintään 8 euroa toteutuneelta toimeksiannolta. Uutena etuna omistaja-asiakas pääsee siirtymään kolmannelle palkkiotasolle (0,15 %, min. 5 tai 8 euroa), mikäli tekee vähintään yhden kaupan vuosineljänneksen aikana.


Palvelun käyttö on estetty - Tjänsten är spärrad
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
en pikaisesti nähnyt säilytyskuluja hinnastossa. Paljonkohan ne lienevät?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 308
Viestejä
4 193 909
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom