Yleiskäyttöpc:n päivitys

Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Käytössä on jo 8 vuotta täyttävä APU A10-7800 kone 64 gigalla muistia, mutta sen voisi vihdoinkin päästää lepäämään ja päivittää uuden koneen joka ehkä kestäisi seuraavat 8 vuotta... Kaikenlaisen toimistokäytön lisäksi koneella pyöritetään myös Robloxia, Fortia ja Minecraftia.

Kotelona on tällainen, ja sen ajattelin säästää ellei ole hyviä syitä hankkia uusi:


Gtx 1050ti näytönohjain saa myös toistaiseksi olla käytössä.

Tällaisia sisuskaluja olen miettinyt:


Ei tarvitse olla ihan state of the art, eikä jokaista penniä tarvitse laskea - mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
Tarviitko oikesti noita ytimiä? Teetkö jotain cpu renderöintiä, mallinnusta, yms? Jos et, niin 7500f riittää vallan mainiosti.


tuosta emo

ja jäähy (ylimitoitettu, mutta on halpa)

ssd

ja muistit tästä, sillä tuo 64 gb on todennököisesti ihan turhaan. Lisäksi muistit olisi hyvä olla 6000 nopeuden muisteja

Jos välttämättä haluat 64 gb muistia niin tuosta

Kaikkia on varastossa saapuu muutamassa päivässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Ota prosessori ilman X:ää, ei minulla muuta. Jos et käytä 1050 Ti:tä pelaamiseen, osta 7600/7700/7900, äläkä TImon 7500F. Niissä on integroitu tasoa GT 1030, mutta jos et pelaa sillä, niin se riittää.

edit: kai sinulla nyt joku jäähy tähän tulossa? Älä ihmeessä ajele mukanatulevalla!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Ota prosessori ilman X:ää, ei minulla muuta. Jos et käytä 1050 Ti:tä pelaamiseen, osta 7600/7700/7900, äläkä TImon 7500F. Niissä on integroitu tasoa GT 1030, mutta jos et pelaa sillä, niin se riittää.

edit: kai sinulla nyt joku jäähy tähän tulossa? Älä ihmeessä ajele mukanatulevalla!
X:ää en tosiaan halua kun on sen verran kova tehosyöppö.

Eikö 1050 Ti kuitenkin ole selvästi tykimpi, ja kun se mulla on niin voisin sitä toistaiseksi käyttää.

Miksi mukana tuleva jäähy ei riitä? Tämän mukaan olisi ihan käypä laite: https://www.pcmag.com/reviews/amd-ryzen-7-7700
 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Tarviitko oikesti noita ytimiä? Teetkö jotain cpu renderöintiä, mallinnusta, yms? Jos et, niin 7500f riittää vallan mainiosti.


tuosta emo

ja jäähy (ylimitoitettu, mutta on halpa)

ssd

ja muistit tästä, sillä tuo 64 gb on todennököisesti ihan turhaan. Lisäksi muistit olisi hyvä olla 6000 nopeuden muisteja

Jos välttämättä haluat 64 gb muistia niin tuosta

Kaikkia on varastossa saapuu muutamassa päivässä.
Kiitos!

En tarvitse renderöintiä mutta koneella on 4 käyttäjää ja kaikki unohtavat sulkea selaimen ja välilehden joten ajattelin että siksi olisi hyvä olla muistia ja ytimiä.

Miksi 6000 nopeuden muisteja kun CPU:t tukee enintään 5200?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
X:ää en tosiaan halua kun on sen verran kova tehosyöppö.
Tämä on oikein hyvä valinta. Kannatan.

Eikö 1050 Ti kuitenkin ole selvästi tykimpi, ja kun se mulla on niin voisin sitä toistaiseksi käyttää.
Kyllä on. Mutta siitä ei tule muita hyötyjä, kun vähän nopeammat pelit. Tai se, että voit ostaa F-mallin.

Miksi mukana tuleva jäähy ei riitä? Tämän mukaan olisi ihan käypä laite: https://www.pcmag.com/reviews/amd-ryzen-7-7700
7700:n kanssa 71C.. Onko tämä nyt parinkympin säästön arvoista, että tämän hintaisessa koneessa ei osteta omaa jäähyä? Täällä on testeissä saatu jopa 20C eroja ihan perusjäähyn välillä.. Perusjäähyn käyttäminen nyt vaan on tyhmää (tai nuukailua parista kympistä)..

Tuolta saa 20€ ihan hyvän:

Tämmöisen itse ostaisin , jos se raha nyt oikeasti on ongelma:

Tai jos löytyy se kolmekymppiä, niin tämä:
tai :

Sen jälkeen tulee ns. diminishing returns, eli laitat 60€ lisää ja lämpötila laskee 0.5C verrattuna Feraan. Kannattiko? Ei. Lämpötila voi jopa nousta kalliimmilla jäähyillä, kun maksat mielikuvasta/brändistä/kauniista väristä.

edit:



Siinä 65W TDP:n prosessorilla ajettu. Näistä Fera 5 on paras ja Verkkokaupassa halvinkin, niin älä osta tuota satasen Noctuaa tai 50€ Hype 212:stä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
En tarvitse renderöintiä mutta koneella on 4 käyttäjää ja kaikki unohtavat sulkea selaimen ja välilehden joten ajattelin että siksi olisi hyvä olla muistia ja ytimiä
Voit tarkistaa nykyisen muistin käytön tehtävien hallinnasta. (Ctrl+alt+del) muistia noi välilehdet syö mutta ei tarrvii ytimiä. Muistin käyttöönkin on jotain parannusta tulossa/tullut että vain aktiiviset välilehdet syö muistia.
Miksi 6000 nopeuden muisteja kun CPU:t tukee enintään 5200?
Tuo 5200 on virallinen nopeus. Kaikki testit on ajettu 6000 muisteilla. Amd markkinointikin käytää 6000 muisteja.
Tuo 6000 on ylikellotusprofiili ja on ihan vakaa normikäyttöön. Turhaan jättää suorituskykyä pöydälle.

Miksi mukana tuleva jäähy ei riitä? Tämän mukaan olisi ihan käypä laite: https://www.pcmag.com/reviews/amd-ryzen-7-7700
Joo, kyllähän tuollakin ajaa, mutta lämmöt on korkeita ja kovassa rasituksessa on äänekäs.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
Tämä on oikein hyvä valinta. Kannatan.



Kyllä on. Mutta siitä ei tule muita hyötyjä, kun vähän nopeammat pelit. Tai se, että voit ostaa F-mallin.



7700:n kanssa 71C.. Onko tämä nyt parinkympin säästön arvoista, että tämän hintaisessa koneessa ei osteta omaa jäähyä? Täällä on testeissä saatu jopa 20C eroja ihan perusjäähyn välillä.. Perusjäähyn käyttäminen nyt vaan on tyhmää (tai nuukailua parista kympistä)..

Tuolta saa 20€ ihan hyvän:

Tämmöisen itse ostaisin , jos se raha nyt oikeasti on ongelma:

Tai jos löytyy se kolmekymppiä, niin tämä:
tai :

Sen jälkeen tulee ns. diminishing returns, eli laitat 60€ lisää ja lämpötila laskee 0.5C verrattuna Feraan. Kannattiko? Ei. Lämpötila voi jopa nousta kalliimmilla jäähyillä, kun maksat mielikuvasta/brändistä/kauniista väristä.

edit:



Siinä 65W TDP:n prosessorilla ajettu. Näistä Fera 5 on paras ja Verkkokaupassa halvinkin, niin älä osta tuota satasen Noctuaa tai 50€ Hype 212:stä.
Ei kannata ostaa fera 5 vaan tuo mun linkkaama peerles assassin. Jos rahat on tiukalla(ei ole, kun ostetaan järkevät osat hyödyntämällä linkaamiani osia) niin joku 20 € tornijäähy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Ei kannata ostaa fera 5 vaan tuo mun linkkaama peerles assassin. Jos rahat on tiukalla(ei ole, kun ostetaan järkevät osat hyödyntämällä linkaamiani osia) niin joku 20 € tornijäähy.
Täällä oli jo viimeaikoina yksi, joka otti kaikki suosittelut vastaan ja tilaisi sitten Verkkokaupasta, mitä sattuu. Tyytyväinen oli, vaikka maksoi 4TB SSD:n verran vähintään enemmän, eikä osat olleet yhtä hyviä.

Sitten AP:n kaikki linkit aloituspostauksessa uusiin osiin olivat Verkkokauppa.com, niin jatkoin yleislinjalla, että näistä voi valita.

Onko Peerless Assassin 120 parempi kuin jäähyehdotukseni? Totta helvetissä. Saako sitä Verkkokauppa.com? Ei.

--

Lisäksi emolevy ja SSD olivat mielestäni kategoriassa "jos on rahaa, ei ole huono hankinta", ts. premiumia premium-hintaan. Nyt kyllä sitten tulee mieleen, että jos näihin riitti rahat, miksi säästettiin jäähyssä?? :hmm:
 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Lisäksi emolevy ja SSD olivat mielestäni kategoriassa "jos on rahaa, ei ole huono hankinta", ts. premiumia premium-hintaan. Nyt kyllä sitten tulee mieleen, että jos näihin riitti rahat, miksi säästettiin jäähyssä?? :hmm:
Pyysin perusteluja miksi kannattaa hankkia erillinen jäähy ja niitä annoitte, kiitos.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
Datatronicissa tällainen:
Erona ilmeisesti vain CL32 / 34. Onko käytännössä eroa?
Ryzen ei toimi 6800 nopeudella(6400 saattaa toimia, mutta on epävarmaa, 6200 toimii varmemmin, mutta 6000 pitäisi olla varmaa). Joudut säätää käsin päälatensin ja nopeuden. Jos olet tähän valmis, niin osta ihmeessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Itse ostaisin EXPO-profiililla muistit , niin välttyy säädöltä ja 90% todennäköisyydellä toimii suoraan AM5-emolevyssä.
Tosin itse säätämällä säästää rahaa , ja voi saada paremmat, mutta olen myös 90% varma, että esim. tässä oli ei-expo muistit syynä epävakauteen:
 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Itse ostaisin EXPO-profiililla muistit , niin välttyy säädöltä ja 90% todennäköisyydellä toimii suoraan AM5-emolevyssä.
Tosin itse säätämällä säästää rahaa , ja voi saada paremmat, mutta olen myös 90% varma, että esim. tässä oli ei-expo muistit syynä epävakauteen:
Aloin nyt kuitenkin katsoa 5200 muisteja koska ylikellotus vaikuttaa takuuseen. Ilmeisesti ainoa AMD Expoa tukeva DDR5-muisti ei ole Datatronicilta saatavilla: 225,90 € | Corsair AMD EXPO Vengeance RGB 64GB (2 x 32GB) DDR5 5200...

Muistelen että tämä oli samanlaista tuskaa 8 vuotta sitten...
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
Aloin nyt kuitenkin katsoa 5200 muisteja koska ylikellotus vaikuttaa takuuseen.
Kyllä ja ei. Kyllä paperilla vaikuttaa takuuseen. Käytännössä kun gamers nexsus testasi niin kun itse kertoi ajaneen xmp profiililla niin 3,5 kertaa neljästä meni takuuseen. Jos tulee takuu keissi, niin unohdat että olit ajanut niitä nopeammalla nopeudella.



Eivät voi osoittaa että sun toimesta olisi hajonnut.

Ja just väänsin tästä jokin aika sitten erään hermannin kanssa. Jos et usko mua, niin usko edes sampsaa, joka työkseen testaa rautaa ja jolla on kontaktit valmistajiin.

Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla muistit mieluiten DDR5-6000 ja latenssit mahdollisimman alhaiset parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Älä ohjeista muita harhaanjohtavilla ohjeilla.
AMD:n Ryzen 7000 -sarjan prosessorit tukevat virallisesti vain DDR5-5200-nopeutta, mutta se on eri asia kuin käytäntö. DDR5-6000 speksatuiden muistien käyttäminen ei varsinaisesti ole revittelyä, vaan ihan AMD:n toimesta suositeltavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Aloin nyt kuitenkin katsoa 5200 muisteja koska ylikellotus vaikuttaa takuuseen. Ilmeisesti ainoa AMD Expoa tukeva DDR5-muisti ei ole Datatronicilta saatavilla: 225,90 € | Corsair AMD EXPO Vengeance RGB 64GB (2 x 32GB) DDR5 5200...

Muistelen että tämä oli samanlaista tuskaa 8 vuotta sitten...
Valitan, mennään OT:n puolelle. Mutta itse ostin vuonna 2023 2x16GB 6000CL36, vaikka piti ostaa enemmän. Syy oli se, että en löytänyt 64GB (tai 48GB!) 6000CL30 tai 6000CL36 kohtuuhintaan ja EXPO-profiililla. Ajattelin, että pidän näitä noin vuoden ja ostan sitten paremmat, kun markkinat ovat kehittyneet. Katsotaan tuossa BF, mutta tuommoista olisi nyt:


Voltit vaan vähän korkeat ja latenssit ehkä myös, mutta " Takuu:30 vuotta" on kyllä kova. En takaa, että kyseessä ei ole kirjoitusvihre.

PS. Älkää tappako, mutta Datatroncilla on huono haku, niin hakee ne muistit muualta ja katsoo, onko Datatronicissa samat. Todennäköisemmin on ja halvemmalla.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 027
Valitan, mennään OT:n puolelle. Mutta itse ostin vuonna 2023 2x16GB 6000CL36, vaikka piti ostaa enemmän. Syy oli se, että en löytänyt 64GB (tai 48GB!) 6000CL30 tai 6000CL36 kohtuuhintaan ja EXPO-profiililla. Ajattelin, että pidän näitä noin vuoden ja ostan sitten paremmat, kun markkinat ovat kehittyneet.
Mä uskon että et ole mistään jäänyt paitsi vaikka ei ole cl30 muistit koneessasi :D

Korkeintaan omassa päänupissa tehohäviötä ja tuskin sielläkään haittavasti ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Mä uskon että et ole mistään jäänyt paitsi vaikka ei ole cl30 muistit koneessasi :D

Korkeintaan omassa päänupissa tehohäviötä ja tuskin sielläkään haittavasti ;)
Lähinnä nyt sitä, että 64GB 6000CL36 ei ollut alle 300€ missään kaupassa silloin. Nyt minulla sentään on 32GB tuota. Ihan tyytyväinen olen tähän 6000CL36-muistiin ja 7800X3D ei ole niin nirso. Mutta siis olisin halunnut enemmän muistimäärää kuin vanhassa koneessa. Olisin halunnut 64GB, niinkuin AP tässä ketjussa.

Nyt taas joutui osittain pettymään, kun ei pikaisella haulla ollut (alle 300€ tarpeeksi halvalla), mutta voin odottaa näiden nykyisten kanssa. Eikä minulla mikään vielä ole vaatinut 64GB, mutta rautaa pitää hankkia.

Sama se oli Ryzenin tullessa 32GB (2x 16GB) kanssa. Ei ollut, tuli vasta myöhemmin.

edit: odottelen näiden nykyisten kanssa Black Fridaytä, en jatka keskustelua omista muisteista.. Lähinnä vaan sitä olin sanomassa, että ne on tulossa oleva koko ja hinnat ei vielä ole tarpeeksi hyviä minulle..
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 352
Nyt taas joutui osittain pettymään, kun ei pikaisella haulla ollut (alle 300€), mutta voin odottaa näiden nykyisten kanssa. Eikä minulla mikään vielä ole vaatinut 64GB, mutta rautaa pitää hankkia
Toki jos uskoo että ilman expo muisteja tulee ongelmia, niin sitten. Mutta 250 € tuntumasta saa 2x32 gb 6000 muisteja.

 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Kiitos raadille tähänastisesta! Näyttää hyvin erilaisesta kun aloituksessani. Oliskohan tämä setti siis kosher?





 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Kiitos raadille tähänastisesta! Näyttää hyvin erilaisesta kun aloituksessani. Oliskohan tämä setti siis kosher?





Juu. Nopeasti selitettynä:
7500F: riittävä CPU, itse ottaisin integroidun GPU:n (7600) ja heittäisin GTX 1050 Ti:n mäkeen*. Edelleen 1050 Ti on parempi , mutta saisi vähemmän osia.
SSD: Kingstonilla on kakkasarja NV2, tämä ei ole sitä. Pitäisi olla TLC ja pitkäikäinen ja toimiva ja hyvin testeissä menestynyt. Tärkeintä ostaa TLC. Näin on tässä tapauksessa.
Muistit: Tuossa ei lue kuvauksessa EXPO, mutta tuolla mallinumerolla on Kingstonin haussa EXPO, niin kyllä ne on. Datatronicin haku kauhea.
Emolevy: Jo julkaisussa tykkäsin tästä. 3x M.2 SSD-paikka + Wifi. Sijoiteltu niin, että PCIe-korttipaikkoja vain kaksi. Tämän pitäisi olla tulevaisuus.
Jäähy: Ylimitoitettu, mutta varmasti paras. En vaan voi olla huomauttamatta, että tämä olisi varmasti myös riittävä:

Ehkä kannattaa ostaa kerralla kunnollinen, kun hintaero on vähän yli kympin. Itsellä on Peerless Assassin 120 ja olen tyytyväinen.

edit: tai prosessoriksi tämä:

*) Ei tässä valinnassa mitään vikaa ole. Ja 7600 on Datatronicin omista varastoista loppu. Ja tehot on paremmat tuolla CPU+GPU-yhdistelmällä, mutta pelkkä CPU kuluttaisi vähemmän virtaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Vielä yksi kysymys: virtalähde on 8 vuotta vanha ja aika kovaääninen, niin ehkäpä sekin kannattaisi päästää eläkkeelle. Kotelo on tämä: Define Mini C

Minkälaista poweria suosittelette?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 281
Minkälaista poweria suosittelette?
80plus Gold, niitä on aina tarjouksissa ja tällä hetkellä itse ottaisin varmaan tämän:

Syynä hinta. Tuossa kyllä takuu vain 5 vuotta ja parempia löytyy. Kuitenkin hintaluokassa <100€ ja Gold.

Varmaan tämä kanssa hyvä:
 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
15
Kiitos jälleen! Ja vielä yksi kysymys: mistä Windows 11 Pro lisenssi kannattaa ostaa?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 027
Kiitos jälleen! Ja vielä yksi kysymys: mistä Windows 11 Pro lisenssi kannattaa ostaa?

Sieltä valkkaat jonkun jolla paljon positiivisia palautteita. Torin puolelta saanee vielä euron tjsp halvemmalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 834
Viestejä
4 243 132
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom