Parveke lasitus kokemuksia ja keskustelua

Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Tässä kun on kaikkea tullut nähtyä ja koettua, moni asia ärsyttänyt vuosien ajan mutta antanut asioiden olla, nyt olen päättänyt että kirjottelen negatiivisista kokemuksista tänne, joku voi ajatella että olen vähän pikkumainen, ja se on totta mutta samalla olen vain myös kyllästynyt siihen että kaikki myöhästyy ja itse joutuu kärsimään. Mutta itse keissiin...

27.3.2023 kirjotettiin sopimus Lumonin kanssa parvekelaseista, hinta 2990e. Asennus ajaksi sopimuksessa lukee: "Huhtikuun lopussa" eli ei tarkempaa päivämäärää, mutta myyjä vakuutteli että onnistuu aikamäärässä. No viikko ennen huhtikuun loppua soitin myyjälle että mikäs on tilanne, viikko aikaa ja ketään ei ole ottanut yhteyttä. Hän lupasi soittaa uudelleen "hetken päästä" kun selvittää asiaa muttei soittanut koskaan enää sinä päivänä. Seuraavana päivänä soitin hänelle takaisin ja aloitettiin alusta. No jotain lomia heillä kuulemma oli sotkemassa kuvioita joten asennus tapahtuisikin 10.5, sanoin että olen tyytymätön, koska tämä remontti laittaa kaikki muut remontit odottamaan ja niitä pitää nyt sitten perua ja siirtää. Hyvitykseksi myyjä lupaili noin 150€ arvoista ikkunapesuria joka nyt on yhtä hyödyllinen kerrostalokämpässä kuin puukiuas... Noh, 10.5 lähestyy, ketään ei ota yhteyttä. Soitin myyjälle taas (tänään 8.5). Ei onnistu 10.5, asennus ja toimitusajaksi oli merkattu 9-15.5 vaikka lupasi että asennuspäivä aikasemmin olisi ollut tämä 10.5. Tässä kohtaa pyysin että kerran myyjä ei voi vaikuttaa mihinkään, "hän vain myy" niin voisiko joku Lumonin firmasta/työjohtajasta yms hoitaa asiaa ja soittaa minulle että sovitaan tarkat ajat. Näin kävi, tosin työjohto ei minulle edelleenkään soittanut vaan joku edustaja, nyt sovittiin sitten 15.5 asennuspäiväksi. Tässä kohtaa kerroin että en ole tyytyväinen viivästyksiin, pitää tulla hyvityksiä, tähän Lumonista kerrottiin että "totta kai sopimuksen mukainen viivästys korvaus tulee". No sopimuksessa lukee seuraavasti:

Toimittajan viivästys
Jos toimitus viivästyy Toimittajasta johtuvasta syystä, Tilaajalla on oikeus saada Toimittajalta vakiokorvaus viivästyksestä. Korvaus on ensimmäisen viivästyskuukauden aikana 0.5% kultakin alkaneelta viivästysviikolta viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta kauppahintaa ja tämän jälkeen kultakin alkaneelta viivästysviikolta 1% viivästynyttä suoritusta vastaavasta osasta. Vakiokorvauksen enimmäismäärä on 10%. --- Jos toimitus on viivästynyt Toimittajasta johtuvasta syystä ja Toimittaja esittää uutta asennusaikaa, mutta tämä uusi asennusaika ei sovi Tilaajalle, viivästyksen lasketaan päättyneen Toimittajan esittämään uuteen asennusaikaan.

Pakko sanoa että surkea on viivästysmaksu. Tietysti tätä kohtaa ei tullut mieleen edes tarkistaa kun tuli tehtyä se suurin virhe, eli luotin myyjän sanaan. Tässä kohtaa myös Lumonin edustaja levitti käsiä ilmaan että moista korvausta ikkunapesurista ei ole sovittu koska myyjä itse ehdotti tätä mutta ilmeisesti se ei edusta Lumonin korvaustapaa. Katsotaan nyt siis kuinka tässä käy, tapahtuuko se asennus vihdoin 15.5 päivä vai tuleeko taas lykkäystä ja minulle ei kerrota mitään, odotan vaan ja mitään ei tapahdu. Tässähän tietty tulee mieleen että minullahan on 14päivän palautusoikeus, eikös se ala vasta kun itse tuote on asennettu? Oli miten oli, jos joku täällä pohtii parvekelasituksia yms, tai esim taloyhtiössä keskustellaan asiasta, tälläisen kokemuksen halusin jakaa. Joka kerta kun soitin firmaan, sieltä ei vastaa ketään, joku soittaa joskus takaisin. Sekä myyjä että Lumonin edustaja myöskin yritti joka kerta ujuttaa ensin "no katotaas, sopisko tää?" eikä alottanut siitä että hehän on myöhässä ja jotain korvausta/hyvitystä tapahtuisi. Jos kysymyksessä olisi vaikkapa 100€ kauppa niin harmitus olisi eri, mutta kun 3k€ pitäisi maksaa jostain mitä ei ole olemassakaan sovittuun aikaan niin alkaa se tietty käyrä nousta. Mitä te vaatisitte tässä tapauksessa? Tässä vielä huomautuksena että kun aikatauluja sovittiin niin kerroin että taloyhtiöön tulee muitakin remontteja ja tämän pitää valmistua ennen niitä. Mutta taisi mennä kuuroille korville ja myytiin vaan vaikka firmassa ei riitä työntekijät yms.

Työntekijöiden loma selitys myöskin vain ärsytti sillä itsellä menee nyt loma pilalle. Nämä kaikki piti saada ennen kesän alkua valmiiksi että voi lähteä reissuun jota olen suunnitellut jo pari vuotta. Mutta ilmeisesti asiakkaan loma nyt ei ole Lumonin ongelma. Myöskin joku voi sanoa että vähän nyt on myöhässä vain, totta mutta silti se että firman sisällä ei tiedot liiku ja asiakas joutuu selvittämään ja myöhässä se on vaikka olisi vain päivän myöhässä, jos esim itse en maksaisi laskua ajoissa niin minähän saan siitä heti unohdusmaksua jne mutta kun isot firmat unohtaa hoitaa homman kotiin niin pitäisi vain hyväksyä se? En hyväksy joten kokemukseni nettiin, ehkä joku taloyhtiön edustaja lukee tämän ja sen johdosta eivät ota Lumonin laseja, kalliiksi sekin tulee Lumonille jos yksikin potentiaalinen asiakas lukee tämän ja toteaa ettei Lumon olekkaan hänen valinta.

Päivitän tarinaa lisää jos siihen tuleekin onnellinen loppu, se jää Lumonin vastuulle se :)

edit: muokattu otsikko ja nyt siis kertokaa omia kokemuksia ja ajatuksia myös aiheeseen liittyen
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Jos on tarkoitus keskustella laajemmin parvekelasituksista, niin sitten tämä on varmaan ihan oikeassa paikassa, mutta siinä tapauksessa otsikosta voisi siivota loppuosan pois ja jättää otsikoksi ihan vaan "Parvekelasitukset" tms.

Jos taas keskustelu liittyy kaupankäyntiin liittyviin erimielisyyksiin, niin siinä tapauksessa tämä voisi olla parempi paikka -->

 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Jos on tarkoitus keskustella laajemmin parvekelasituksista, niin sitten tämä on varmaan ihan oikeassa paikassa, mutta siinä tapauksessa otsikosta voisi siivota loppuosan pois ja jättää otsikoksi ihan vaan "Parvekelasitukset" tms.

Jos taas keskustelu liittyy kaupankäyntiin liittyviin erimielisyyksiin, niin siinä tapauksessa tämä voisi olla parempi paikka -->

Totta, muokkasin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Lumonista on vähän samankaltaisia kokemuksia. Tosin lasituksesta alkaa jo olemaan 10 vuotta aikaa niin ei tarkkaan enää muista kuinka paljon se asennuspäivä sitten heitti sovitusta, mutta myöhästyksiä tuli kuitenkin.

Eniten toiminnassa ihmetytti se, että ne ikkunat ja muut asennustarvikkeet seisoivat tuolla (kerrostalon) pihalla yllättävän kauan odottamassa asennusta. Muistaakseni parisen viikkoa. Kyselin Lumonilta silloin, että kenen vastuulla ne tuolla pihalla on jos joku sattuu ne potkimaan paskaksi tms. Ei kuulemma ollut asiakkaan vastuulla, mutta tämä asia oli muistaakseni turhan hidasta saada selville.

Itse asennus sujui hyvin, mutta ei ilman omaa apua. Yli 4m kiskoja ei mahtunut tuomaan käytävän kautta, joten autoin vetämään ne köydellä suoraan talon ulkopuolelta parvekkeelle.

Kannattaa suhtautua varauksella myös Lumonin huoltoon sen jälkeen kun lasit joskus viimein saat. Asiakaspalvelu alkaa soittelemaan 2 vuoden jälkeen asennuksesta vuosittain siitä, että asentaja olisi siellä päin liikkeellä ja voisi tulla lasit tarkistamaan ja huoltamaan. Tuo on sellaista ärsyttävää lisämyyntiä. Ainakin itsellä lasit ja niiden mekaniikka on pysynyt hyvässä kunnossa, eikä ole tarvinnut huoltaa. Tietty jos laseja paljon siirtelee ja availee niin voihan ne vaatia huoltamista enemmänkin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Ensimmäinen päivitys tilanteeseen... Minulle soitti kuljetusyhtiöltä äsken mukava naishenkilö, hän kertoi että toimitus osoite olisi X joka oli oikein mutta kaupunki olisi Pori.... Asun Raumalla, he olivat itsekkin päätelleet että se on varmaan väärin, noh koska Lumon oli tämän kaupungin väärin ilmoittanut, lasit eivät lähde tänään, onneksi asennuspäivä nyt ei ole huomenna, jos olisi ollut niin se olisi siirtynyt. Huvittavaa että kuljetusyhtiökin ihmetteli Lumonin toimintaa, itse myyjä on ollut mittaamassa Raumalla paikan päällä mitat, jätti kyllä sopimuspaperissa paikkakunnan pois. Sählääminen siis jatkuu taas.
 
Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
16
Itse pyysin joskus aiempaan asuntoon tarjouksen ensin Lumonilta. Yritin saada puhelimessa hinnat kun en ollut sillä hetkellä vielä ostamassa, mutta myyjä sanoi ettei voin antaa hintoja jos ei käy itse mittaamassa.

Tunnin istui meillä ja jaaritteli ja yritti sanalla sanoen pakkomyydä, "nimet nyt vaan paperiin, hinnat nousee ihan justiinsa jos et heti lyö kauppaa kiinni". Ei tehty kauppaa, lähellä oli että joutui kantamaan kaupparatsun ovesta ulos.

Tuosta noin 6kk kun olin oikeasti sitten ostamassa laseja, en edes lumonilta kysynyt, vaan naapurin vinkistä otin yhteyttä Nika Lasitukseen, ja täytyy sanoa että kaikki meni kyllä ihan 5/5. Hinnat oli noin 30% halvemmat kuin lumonilla. Myyjä oli fixu. Asennukset meni asiallisesti ja sovitussa aikataulussa. Naureskeli että heillä aina sanotaan että "Paras Nikan lasimyyjä on Lumonin myyntiedustaja".

Vahva suositus Nika Lasitukselle täältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 530
Itse pyysin joskus aiempaan asuntoon tarjouksen ensin Lumonilta. Yritin saada puhelimessa hinnat kun en ollut sillä hetkellä vielä ostamassa, mutta myyjä sanoi ettei voin antaa hintoja jos ei käy itse mittaamassa.

Tunnin istui meillä ja jaaritteli ja yritti sanalla sanoen pakkomyydä, "nimet nyt vaan paperiin, hinnat nousee ihan justiinsa jos et heti lyö kauppaa kiinni". Ei tehty kauppaa, lähellä oli että joutui kantamaan kaupparatsun ovesta ulos.
Tuo on kyllä sellainen myyntityyli jolla ainakaan mulle ei kovin herkästi saa mitään kaupattua.

En nyt muista minkä firman edustaja oli mutta kuitenkin joku hemmo soitteli ja kyseli olisiko kiinnostusta parvekelasituksiin kiinnitettäville verhoille. Juu, olisi kiinnostusta että saisi vähän fiksumman verhoratkaisun nykyisen virityksen tilalle. No heti olisi pitänyt sopia aika mittauskäynnille eikä mitenkään voinut antaa edes suuntaa antavaa hinta-arviota 7kpl parvekelasille joista 2kpl avattavia. Koitin siinä hetken aikaa kysellä että tulisiko tuo maksamaan kymppejä, satasia vaiko kenties tonneja mutta minkäänlaista vastausta ei saanut ukosta puristettua. Vaikka kysäisin että "budjetti olisi maksimissaan x euroa, osuuko edes suunnilleen tontille?" niin silti olisi ensin halunnut tulla väkisin mittailemaan joten totesin että ei tule kauppoja. Kai tuo nyt olisi osannut jotain suuntaa antavaa hintaa veikata, tyyliin 300-600e tai 600-1200e tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 326
Tuo on kyllä sellainen myyntityyli jolla ainakaan mulle ei kovin herkästi saa mitään kaupattua.

En nyt muista minkä firman edustaja oli mutta kuitenkin joku hemmo soitteli ja kyseli olisiko kiinnostusta parvekelasituksiin kiinnitettäville verhoille. Juu, olisi kiinnostusta että saisi vähän fiksumman verhoratkaisun nykyisen virityksen tilalle. No heti olisi pitänyt sopia aika mittauskäynnille eikä mitenkään voinut antaa edes suuntaa antavaa hinta-arviota 7kpl parvekelasille joista 2kpl avattavia. Koitin siinä hetken aikaa kysellä että tulisiko tuo maksamaan kymppejä, satasia vaiko kenties tonneja mutta minkäänlaista vastausta ei saanut ukosta puristettua. Vaikka kysäisin että "budjetti olisi maksimissaan x euroa, osuuko edes suunnilleen tontille?" niin silti olisi ensin halunnut tulla väkisin mittailemaan joten totesin että ei tule kauppoja. Kai tuo nyt olisi osannut jotain suuntaa antavaa hintaa veikata, tyyliin 300-600e tai 600-1200e tms.
Joko heillä on hinta-arvion antaminen puhelimessa kielletty, koska todellinen tilanne asiakkaan kotona saattaakin olla ihan jotain muuta kuin mitä puhelimessa on annettu ymmärtää.

Tai sitten heillä tiedostetaan se, että sopimuksia syntyy paremmin ku annetaan se hinta-arvio paikan päällä painostuksen kera. Eli harrastetaan kunnon pakkomyyntiä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 949
Tähän taloyhtiöön tuli kyselyä Lumonilta että haluaako joku parvekelasit. No eihän siinä, asunnon omistaja oli kiinnostunut. Lappu alaoven vieressä olevaan laatikkoon ja odottamaan yhteydenottoa.
Ei kuulunu eikä näkyny. Joko ei ollut tarpeeks kiinnostuneita taloyhtiössä että lähtivät tekemään yhtä tai kahta tms asuntoa.
Asunnon omistaja laitto vielä perään lumonille mailia ja soitti että mites jos lasitusta laitettais. Eipä siellä kiinnostanut ketään tulla mittaamaan tai mitään.
No nyt on kuitenkin Alutecin parvekelasit. Ei nekään nyt tyyliin päivässä tullu kun oli kuulemma jonoa sillä asennusliikkeellä tms. Suht samaa hintaa kun lumonit.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Itse pyysin joskus aiempaan asuntoon tarjouksen ensin Lumonilta. Yritin saada puhelimessa hinnat kun en ollut sillä hetkellä vielä ostamassa, mutta myyjä sanoi ettei voin antaa hintoja jos ei käy itse mittaamassa.

Tunnin istui meillä ja jaaritteli ja yritti sanalla sanoen pakkomyydä, "nimet nyt vaan paperiin, hinnat nousee ihan justiinsa jos et heti lyö kauppaa kiinni". Ei tehty kauppaa, lähellä oli että joutui kantamaan kaupparatsun ovesta ulos.

Tuosta noin 6kk kun olin oikeasti sitten ostamassa laseja, en edes lumonilta kysynyt, vaan naapurin vinkistä otin yhteyttä Nika Lasitukseen, ja täytyy sanoa että kaikki meni kyllä ihan 5/5. Hinnat oli noin 30% halvemmat kuin lumonilla. Myyjä oli fixu. Asennukset meni asiallisesti ja sovitussa aikataulussa. Naureskeli että heillä aina sanotaan että "Paras Nikan lasimyyjä on Lumonin myyntiedustaja".

Vahva suositus Nika Lasitukselle täältä.
Pistin ihan piruuttani tarjouspyynnön Nikalle, kaiken järjen mukaan mullahan on 14pv palautusoikeus koska lasit ei ole edes vielä pihalla odottamassa, josko ne tarjoaa ton 2990€ reilusti halvemman niin varmaan vois ottaa niiltä ihan kiusaks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 530
Joko heillä on hinta-arvion antaminen puhelimessa kielletty, koska todellinen tilanne asiakkaan kotona saattaakin olla ihan jotain muuta kuin mitä puhelimessa on annettu ymmärtää.

Tai sitten heillä tiedostetaan se, että sopimuksia syntyy paremmin ku annetaan se hinta-arvio paikan päällä painostuksen kera. Eli harrastetaan kunnon pakkomyyntiä.
No, itse kun olisin jopa ollut kiinnostunut asiasta jos olisi saanut edes suunnilleen jotain hintahaarukkaa tai esimerkkiä mutta en minä nyt jaksa mitään mittaajaa kotiini päästää jos ei yhtään tiedä missä hintaLUOKASSA nuo olisivat olleet. En minä edes mitään kovin tarkkaa arviota odottanutkaan puhelimessa, kunhan olisi edes tiennyt kannattaako edes ajatella asiaa pidemmälle.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Joko heillä on hinta-arvion antaminen puhelimessa kielletty, koska todellinen tilanne asiakkaan kotona saattaakin olla ihan jotain muuta kuin mitä puhelimessa on annettu ymmärtää.

Tai sitten heillä tiedostetaan se, että sopimuksia syntyy paremmin ku annetaan se hinta-arvio paikan päällä painostuksen kera. Eli harrastetaan kunnon pakkomyyntiä.
Itse asiassa mulla se meni niin että soitin sille perään että no, sano mitä se suurinpiirtein maksaa ni voin hylätä koko jutun kun pelkäsin että se maksaa 5-6k€ mutta se aluksi arvioi näkemättä puhelimessa 2.7k€ ja tossa on semmonen ritiläosa ja sivuaukko niin ne sitte nosti vähän kustannuksia mutta, itte sain puhelimessa arvion.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 530
Pistin ihan piruuttani tarjouspyynnön Nikalle, kaiken järjen mukaan mullahan on 14pv palautusoikeus koska lasit ei ole edes vielä pihalla odottamassa, josko ne tarjoaa ton 2990€ reilusti halvemman niin varmaan vois ottaa niiltä ihan kiusaks.
Kannattaa sitten kurkata soppari tarkkaan läpi, ihan kaikilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta, esimerkiksi mittatilaustuotteilla joita tuollaiset parvekelasit sun muut yleensä ovat.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Kannattaa sitten kurkata soppari tarkkaan läpi, ihan kaikilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta, esimerkiksi mittatilaustuotteilla joita tuollaiset parvekelasit sun muut yleensä ovat.
Niihän siellä näyttää olevan aikamoiset ehdot... Joo-o, tässä kohtaa voin sanoa että en voi suositella Lumonia, heidän ehdot menee kutakuinkin niin että Tilaaja on kusessa oli tilanne mikä tahansa, jos alkaa perumaan niin vaikka mitään ei ole valmistettu he voi veloittaa 20% tuotteen hinnasta, jos he itse sohlaavat työn kanssa, he korvaa 0.5% Jep jep, jos tuo asennus nyt menee päin mäntyä niin 3pv aikaa valittaa, eli pitää varmaan varmuuden vuoksi valittaa heti kun sitten parin viikon päästä joku lasi ei liikukkaan yms. Kova suositus tulee nyt kyllä kilpailuttaa ihan kaikki lasitusfirmat ja mitä nyt muutenkin nettiä selailin niin aika paljon Lumon on saanut syytöksiä valehtelusta. Ai että, nyt kun pian Nika vielä kertoo että 2k€ olis maksanu heillä niin johan tästä hyvä kesäfiilis sitten saadaan :)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
273
Tarina on tullut päätökseensä. (toistaiseksi ainakin)

Kun viimeksi kerroin että kuljetusyhtiö soitti ja ihmetteli että kaupunki on väärä, tämän jälkeen soitin työjohtoon että kai se asentaja tulee sitten Raumalle, tähän hän vastasi että juu totta kai, oli vain mennyt postinumero vahingossa väärin. No koitti asennuspäivä, olin ollut yön töissä. Asentajan piti tulla heti aamusta kahdeksalta. Siinä odottelin väsyneenä. Asentaja soittaa: "niin onko tää Porissa?" :) että näin. Tässä kohtaa tuli aika luovutus fiilis, sanoin että eipä ollu. Asentaja lähti kohti Raumaa ja menin itse vain nukkumaan ajatuksella että aivan sama koko homma. Asentaja saapui paikalle ja pahoitteli, sanoin että tee homma, minä menen nukkumaan. Yllätyksekseni heräsin vain kun hän piikkasi pari kertaa, muutoin hän oli täysi ninja, näin 20 erillaista unta jossa parvekelasit oli asennettu eri tavalla. Lopulta kun heräsin joskus ennen 1200, olin aivan varma että siellä ei ole mitään valmiina, mutta, yllätyksekseni homma oli melkein valmis. Propsit asentajalle, hän oli ainoa joka oli ammattilainen tässä touhussa. Ja syytön hänkin oli väärään kaupungin suhteen.

Sitten, laskua ei näy missään. Tätä selvittelin monta kertaa myyjältä. Lopputulos oli että lasku oli tulossa vasta puolen vuoden jälkeen jolloin ne korot olisi alkanut rullata, tämäkin piti siis itse selvittää että saan maksaa sen pois ilman niitä korkoja. Tässä asiassa Lumonilla ei ollut mitään hajua miten möivät, eli ilman omaa alttiutta hoitaa asiaa olisi tullut korot päälle tähän 2990€ hommaan... Myyjällä ei ollut tietoakaan mitä ja miten oli myynyt ja miten se maksetaan.

Luvattu ikkunapesuri tuli hyvitykseksi, tosin pakko sanoa että ompa hyödytön kapistus, se on käytännössä vain vesi-imuri joka ei kaikkea pesuvettä silti edes kerää. Tämänkin myyjä sössi, sovittiin tuonti päiväksi tiistai koska olin maanantaina töissä ja maanantaina hän soittaa "ootko kotona" :)

Kaiken kaikkiaan loppuyhteenvetona. Kilpailuttakaa parvekelasitus firmat. Jos pääsette näkemään muiden firmojen laseja, suosittelen katsomaan ne, osa ilmeisesti huonolaatuisia, näiden laatu on ihan hyvä ja asentaja oli ainoa ammattilainen koko hommassa. Lumonin firmassa ei olla päästy nykyajan tasalle informaatiossa vaikka voisi käyttää vaikka whatspappia. Sisäinen tiedotus on aivan retuperällä Lumonissa. Uskomatonta sössimistä ja tuuhiointia. Myyjä, asentaja, työnjohtaja ja firman joku edustaja ilmeisesti ei tiedä toistensa olemassaolosta. Suhteellisen onnellinen lopputulos jos vertaa muiden kauhutarinoita miten heille on käynyt mutta silti sen tuuhioinnin määrän olisin halunnut skipata. Aika skarppina sai itse olla.

- Myyjä, työnjohtaja, firman edustaja, aikataulut, toimitusosoite, laskutus ja ikkunapesuri: ei jatkoon.
+ Asentaja: jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
75
Minulla olisi kanssa ensimmäisen parvekelasituksen hankkiminen kt-asuntoon edessä.

Laitoin ilmoituksen pariin kilpailutuspalveluun, mutta kun yhteydenottoja tuli vain yksi, laitoin myös tarjouspyyntöjä sähköpostitse muutamalle paikalliselle liikkeelle ja sain puristettua yhden tarjouksen lisää. Lumonilta ei tullut vastausta.

Jokke -parvekelasitus, takuu 10v, itsenäinen asennusliike, asentaja kävi paikan päällä ja otti mitat.
Alutec -parvekelasitus, takuu 5v, itsenäinen asennusliike, tarjous sähköpostin kuvien + mittojen perusteella.

Alutec on ~1000€ Jokkea kalliimpi. Jokke on kuulemma jonkinlainen huoltovapaa ja yksinkertainen - kuitenkin avattava - perusmalli jolla on siksi noin pitkä takuu. Onko kellään kokemusta Jokke -laseista?

 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Kerrostalojen parvekeremonttien yhteydessä voidaan koko taloon uusia parvekelasitukset. Silloin niitä saa noin puoleen hintaan, mitä yksittäinen lasitus olisi. Samoin takuut jäävät taloyhtiölle, muutoin asunnon omistaja on vastuussa laseista. Yhden isännöitsijän mukaan se taloyhtiön vastuu tulee kalliiksi kun ihmiset ilmoittelevat pienistäkin vioista. Parvekeremonteissa on ikävää se, että vanhat lasitukset yleensä puretaan pois. Vanhojen uudelleen asennukset lienevät epävarmaa saada ne takaisin samalla tavalla toimiviksi. Näin ainakin yhdessä taloyhtiössä pohtivat.

Lasitus antaa parvekkeelle lisäikää. Ei tule remontin tarvetta yhtä nopeasti. Ja tuuletustehoa se vähentää esim. kesäkuumilla. Silloin lasitukset voi kelata sivuun. Lasitus on äänieriste ja sateen suoja ja voi estää varkaiden tuloja asuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
889
Pystyykö lasituksia tilaamaan itseasennettavina? Ei tuo voi mtenkään ylitsepääsemättömän hankalaa voi olla. Lasikaiteet tilasin Ruotsista ja asennettiin ne päivässä kaverin kanssa ja säästöä tuli useita tuhansia euroja verrattuna mitä täysin vastaavat olisi maksaneet asennettua. Lasikaiteet ja parvekelasitukset ovat niin villiä länttä jos ei tilaa ylihintaista Lumonia. Pienempien firmojen yritystiedot on pääsääntöisest niin karmeaa katsottavaa, ettei kävisi mielessäkään maksaa saneerauksen partaalla tai jo saneerauksessa oleville yrityksille mitään ennakkomaksuja.

Lumonin tarjouksessa henkilönostinkustannuskin oli sitä luokkaa, että saan tuolla rahalla Leguaanin viikoksi pihaan (kuljetuskustannuksineen).
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
75
Kerrostalojen parvekeremonttien yhteydessä voidaan koko taloon uusia parvekelasitukset. Silloin niitä saa noin puoleen hintaan, mitä yksittäinen lasitus olisi. Parvekeremonteissa on ikävää se, että vanhat lasitukset yleensä puretaan pois. Vanhojen uudelleen asennukset lienevät epävarmaa saada ne takaisin samalla tavalla toimiviksi.
Joo, yhteishankinta olisi aina edullisempi per osakas, mutta kyseistä remonttia ei ole tällä hetkellä (onneksi) suunnitteilla. Joidenkin remonttien, kuten parvekelaattojen korjauksen tai julkisivuremontin ajaksi lasituksia voi tosiaan joutua poistamaan ja uudelleenasentamaan - mikäli sopivat vielä remontin jälkeen mahdollisesti uusittuihin rakenteisiin. Se lienee aina tapauskohtaista miten remontti toteutetaan.

Tässä taloyhtiössä ei ole parvekelasituksesta ollut yhteishankintaa, vaikka lähes kaikki parvekkeet on lasitettu. Jokainen on siis hommannut vuosien saatossa lasit itsenäisesti.

Pystyykö lasituksia tilaamaan itseasennettavina? Ei tuo voi mtenkään ylitsepääsemättömän hankalaa voi olla.
Kyllä pelkät parvekelasitkin voi ymmärtääkseni ostaa. Itse en tosin tätä vaihtoehtoa ole harkinnut kun ei nuo asennus/remonttihommat ole erityisen lähellä sydäntä.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
76
Omakotitaloon ite just tarjouksia pyytämässä ja aika moni haluaa käydä katsomassa paikanpäällä. Tyrkky myyjä tekee mun mielessä lähinnä miinusta. Ainakin aurinkopaneeleja kauppaava kaveri oli sen tyypin myyjä, että myyntityö satoi lähinnä toisten firmojen laariin.
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
75
Omakotitaloon ite just tarjouksia pyytämässä ja aika moni haluaa käydä katsomassa paikanpäällä. Tyrkky myyjä tekee mun mielessä lähinnä miinusta.
Paikan päällä käynti on mittatilauksena tehtävien tuotteiden/palveluiden kohdalla perusteltua, jos tarkoitus on ottaa tarkat mitat tarjousta varten ja katsoa samalla kohdetta ja sen erityispiirteitä tarkemmin. Tämän lisäksi henkilö voi tietysti ruveta tyrkyttämään sopimusta, mikä ei minunkaan mieleeni ole. Tuo Jokke -parvekelasien toimittaja oli tässä suhteessa hyvin asiallinen ja keskittyi tekniseen toteutukseen. Itse asiassa minulla ei taida olla kokemuksia kovin pahasti tyrkyttävistä kotimyyjistä. Ei varmasti olisi plussaa sille toimittajalle minunkaan kirjoissani.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
89
Ovatko muut törmänneet siihen, että kerrostalossa parvekerempan yhteydessä parvekelasitukset on asennettu "väärin" avautuvaksi? Nyt siis jo toinen keissi, jossa parvekelasit on rempan yhteydessä asennettu niin, että parvekelasit kasaantuvat ainoalle ehjälle seinälle, eivätkä avautuvan oven taakse. Kuvalla selvitystä:
1698846133991.png


Tämä estää tehokkaasti toisen seinän hyödyntämisen. Aikaisemmin tuonne oven taakse ovat mahtuneet nuo parvekelasit ja ovi auennut tarpeeksi. Nyt ei ole enää paikkaa esim avohyllylle. Tästä ei kerrottu mitään suunnitelmissa eikä kysytty asukkaiden mielipiteitä. Turhauttavaa!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 824
Viestejä
4 242 075
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom