Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Itse käytän liikenneympyrässä vilkkua oikealle ennen jo ympyrään menemistä, jos käännyn heti ensimmäisestä ulos. Joten ympyrään tulijat voivat sujauttaa suoraan sekaan, kun näkevät jo hyvin ajoissa, etten tule pidemmälle.

Vilkun käyttämättä jättäminen yleensäkin liikenteessä, jos sen jättää tekemättä ihan tietoisesti, on niin perusperseilyä muita kohtaan, kuin olla ja voi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Itse käytän liikenneympyrässä vilkkua oikealle ennen jo ympyrään menemistä, jos käännyn heti ensimmäisestä ulos. Joten ympyrään tulijat voivat sujauttaa suoraan sekaan, kun näkevät jo hyvin ajoissa, etten tule pidemmälle.

Vilkun käyttämättä jättäminen yleensäkin liikenteessä, jos sen sen jättää tekemättä ihan tietoisesti, on niin perusperseilyä muita kohtaan, kuin olla ja voi.
Näin teen itsekin, olen tosin usein huomannut sen aiheuttavan ihmetystä muissa liikkujissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Näin teen itsekin, olen tosin usein huomannut sen aiheuttavan ihmetystä muissa liikkujissa.
Voi aiheuttaa ihmetystä, mutta mitä olen havainnut, niin useimmat kyllä uskaltavat pujahtaa ympyrään, kun näkevät vilkun. Eli ehkä se kuitenkin sujuvoittaa liikennettä siltä osin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Näin teen itsekin, olen tosin usein huomannut sen aiheuttavan ihmetystä muissa liikkujissa.
Voi aiheuttaa ihmetystä, mutta mitä olen havainnut, niin useimmat kyllä uskaltavat pujahtaa ympyrään, kun näkevät vilkun. Eli ehkä se kuitenkin sujuvoittaa liikennettä siltä osin.
Kyllä, tämä itsellänikin tavoitteena ja toivottavasti sen suurin osa ymmärtää oikein.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6
Suosittelen kyllä sinulta kortin pois ottamista, jos ei muka mielestäsi liikenneympyrästä poistuttaessa tarvitse käyttää vilkkua.
Ihan sama käyttääkö sitä vilkkua liikenneympyrässä vai ei, koska aina löytyy niitä, jotka vilkuttaa sen vuoksi kun ne "kääntyy" liikenneympyrään vaikka ei olisi edes kääntymässä ekasta pois. Ja sitten on niitäkin jotka vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä. Koita siinä sitten arpoa mitä juuri sen hetkisellä kuljettajalla liikkuu päässä. Menee siihen väliin mihin ehtii niin ei tartte kattella toisten vilkkuja. Itsehän käytän toki aina vilkkua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 016
Yks päivä näin taas mahtisuorituksen.
Joku oli kääntymässä vasemmalle päätieltä sivutielle ja sen sivutien yli menee suojatie. Suojatiellä käveli ihminen ja se kääntyjä pysähty odottamaan sitä jalankulkijaa.
Se on ihan ok, mutta se jätti siihen auton ja suojatien väliin noin 5 metriä ja pysähty sille päätielle niin, että sieltä päätieltä vastaan tulevat autot joutu melkeen pysähtymään, kun tää sankari odottaa siinä keskellä tietä vaikka edessä olis tilaa odotella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Ensi viikolla "talvi yllättää autoilijat" kun tänne etelään saattaa tulla muutama sentti märkää lunta. Tätä ei voi ymmärtää, miten se talvi tulee joka vuosi yllätyksenä.
Ei tule yllätyksenä, minä yllätän talven ja liukkauden.... :p
autoilija_yllatti_liukkaan_kelin.jpg
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 827
Työhommissa tulee ajeltua kaupungista toiseen, todella paljon nyppii sellaiset joiden vauhti vaihtelee kokoajan.
Satasen alueella mennään ensin 105 lasissa, hetken kuluttua 95:ttä, sitten kun tulee kurvi tiputetaan 90:een ja jos on vastaantulijoita otetaan vielä -10km/h pois hetkellisesti.

Ratkaisu tuohon on yleensä ollut nopea ohitus jonka jälkeen vakkarilla 103 gps:ään seuraavan 50km ajaksi. Kyllä ne osaa perässä tulla tasaista vauhtia.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh

k0tival0

Under ᵈᵉConstruction
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Moottoritien vakionopeusautistit jotka lipuvat minuuttien ajan rinnalle kun omassa säätimessäsi on 122 km/h ja heillä 122,1 km/h, eivätkä koskaan paina kaasua vaikka edelläolevan perä lähestyy uhkaavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Toisella sivulla mennään, eikä mainintaa sumuvaloista?
Takasumuvaloa ei käytetä, vaikka näkyvyys nollassa ja etummaisilla halutaan märästä maantiestä erottaa kohteet, joiden yliajoon ei ehdi enää reagoimaan.
Jos väität etusumareista olevan hyötyä yli 50km/h nopeuksissa, on valosi suunnattu ihan päin helvettiä.

Niin ja raskas kalusto moottoritiellä. Rajotinta vasten ohitetaan toinen rajotinta vasten ajava, nopeuseroa 1km/h. Kuskilla säästyy ehkä minuutti, tuurilla kaksi. Samalla saattaa parilla kymmenellä muulla tienkäyttäjällä viivästyä saman verran. Ei ole kohteliasta.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Toisella sivulla mennään, eikä mainintaa sumuvaloista?
Takasumuvaloa ei käytetä, vaikka näkyvyys nollassa ja etummaisilla halutaan märästä maantiestä erottaa kohteet, joiden yliajoon ei ehdi enää reagoimaan.
Jos väität etusumareista olevan hyötyä yli 50km/h nopeuksissa, on valosi suunnattu ihan päin helvettiä.
Etusumarit turhaan päällä ajavat ei ärsytä yhtään, ajan vain pitkät päällä vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 608
Toisella sivulla mennään, eikä mainintaa sumuvaloista?
Takasumuvaloa ei käytetä, vaikka näkyvyys nollassa ja etummaisilla halutaan märästä maantiestä erottaa kohteet, joiden yliajoon ei ehdi enää reagoimaan.
Jos väität etusumareista olevan hyötyä yli 50km/h nopeuksissa, on valosi suunnattu ihan päin helvettiä.

Niin ja raskas kalusto moottoritiellä. Rajotinta vasten ohitetaan toinen rajotinta vasten ajava, nopeuseroa 1km/h. Kuskilla säästyy ehkä minuutti, tuurilla kaksi. Samalla saattaa parilla kymmenellä muulla tienkäyttäjällä viivästyä saman verran. Ei ole kohteliasta.
Kyllä jotkut valioyksilöt käyttävät takasumuvaloa pimeällä kai luodakseen joulumieltä perässä ajaville.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 732
Ainoa asia mikä ärsyttää autoilijoissa on se, että ehkä noin 1% osaa ajaa tien oikeaa reunaa. Siis niin, että sivupeili nuolee pentareen puoleista valkoista sulkuviivaa. Siis about sääntö nro 1 mikä autokoulussa opetetaan.

Jos edes tajuaisivat kaupungissa ajaa oikeaa reunaa tai jos takaa tulee ohittaja, mutta ei: "En väistä muita, onhan täällä tilaa ja voi mennä vielä ojaan." :facepalm:
Oletko myös yksi niistä joiden mielestä motoristien pitäisi ajaa oikeassa reunassa? :D
 

The Pallendaaler

Erittäin köyhä työmies
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
62
Suosittelen kyllä sinulta kortin pois ottamista, jos ei muka mielestäsi liikenneympyrästä poistuttaessa tarvitse käyttää vilkkua.
Huonosi argumoitu viestini oli. Tietty pitää vilkuttaa ympyrästä pois mentäessä. Mutta kun on niitä jotka pistävät heti vilkun oikealle kun tulevat ympyrään. Silloin tietty olettaa että ne seuraavasta kohtaa poistuvat...mutta kun ei aina niin menekkään. Varovaisuudella tuolla saa ajella kun kaikenmoista ympyrän ajajaa siellä on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 066
Tampereen ohitustie, 26.10.2016 n. klo 7:05 aamulla. Harmaa Peugeot 406 tulee aivan takapuskurissani kiinni kun ajan ohituskaistaa kohti Jyväskylää ja ohitan samalla muutamia autoja. Vauhtia minulla on aika tarkkaan 110kmh todellista, rajoituksen ollessa 100. Sen puolesta siis tarvetta painostamiselle ei ole. Vakionopeussäädin käytössä.

Totean pösö-kuskilla olevan ilmeinen kiire joten vaihdan oikealle kaistalle about Messukeskuksen kohdalla. Ajatuksenani on päästää hänet ohi ja vaihtaa sitten takaisin vasemmalle hänen taakseen, koska olemme saamassa kiinni edellä menevää jonoa. Peugeotin ajokäytöksestä ja vauhdista päättelen hänen matkansa jatkuvan myös kohti Jyväskylää.

Tässä vaiheessa takanani on jo lähemmäs sata metriä tyhjää tilaa. Edellä menevät kytkevät vilkun päälle poistuakseen moottoritieltä kohti Helsinkiä. Peugeot on juuri päässyt ohitseni ja alan vaihtamaan kaistaa vasemmalle, kun tämä päättääkin vaihtaa kaistaa suoraan eteeni, painaa jarrua ja jatkaa edelleen Helsinkiin poistuvalle rampille.

Peliliike on melko yllättävä ja autojemme välimatka on hetkellisesti hyvin lyhyt, jonka vuoksi osoitan tyytymättömyyteni ranskalaisen V6-moottorilla varustetun ajopelin kuljettajalle vilauttamalla pitkiä.

Kauniiksi kiitokseksi saan rampilla jo olevan pösön kuskilta keskisormea sivuikkunan kautta näytettynä.

Ihan oikeasti. Takanani oli tyhjää vaikka miten paljon mutta pakko oli etukautta päästä koukkaamaan hyvin ahtaasta välistä. En ymmärrä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Tampereen ohitustie, 26.10.2016 n. klo 7:05 aamulla. Harmaa Peugeot 406 tulee aivan takapuskurissani kiinni kun ajan ohituskaistaa kohti Jyväskylää ja ohitan samalla muutamia autoja. Vauhtia minulla on aika tarkkaan 110kmh todellista, rajoituksen ollessa 100. Sen puolesta siis tarvetta painostamiselle ei ole. Vakionopeussäädin käytössä.

Totean pösö-kuskilla olevan ilmeinen kiire joten vaihdan oikealle kaistalle about Messukeskuksen kohdalla. Ajatuksenani on päästää hänet ohi ja vaihtaa sitten takaisin vasemmalle hänen taakseen, koska olemme saamassa kiinni edellä menevää jonoa. Peugeotin ajokäytöksestä ja vauhdista päättelen hänen matkansa jatkuvan myös kohti Jyväskylää.

Tässä vaiheessa takanani on jo lähemmäs sata metriä tyhjää tilaa. Edellä menevät kytkevät vilkun päälle poistuakseen moottoritieltä kohti Helsinkiä. Peugeot on juuri päässyt ohitseni ja alan vaihtamaan kaistaa vasemmalle, kun tämä päättääkin vaihtaa kaistaa suoraan eteeni, painaa jarrua ja jatkaa edelleen Helsinkiin poistuvalle rampille.

Peliliike on melko yllättävä ja autojemme välimatka on hetkellisesti hyvin lyhyt, jonka vuoksi osoitan tyytymättömyyteni ranskalaisen V6-moottorilla varustetun ajopelin kuljettajalle vilauttamalla pitkiä.

Kauniiksi kiitokseksi saan rampilla jo olevan pösön kuskilta keskisormea sivuikkunan kautta näytettynä.

Ihan oikeasti. Takanani oli tyhjää vaikka miten paljon mutta pakko oli etukautta päästä koukkaamaan hyvin ahtaasta välistä. En ymmärrä.
Jos tarina piti paikkaansa ilman sen kummempia suolauksia, niin eihän tuo nyt ihan oikein mennyt pösökuskilta, mutta joskus tuollaisia typeriä ohituksia voi tapahtua ihan vaan siksi kun ei tunne aluetta ja ramppi tulee eteen yllättäen. Keskisormen näyttäminen tosin kumoaa tuon teorian aika tehokkaasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 066
Jos tarina piti paikkaansa ilman sen kummempia suolauksia, niin eihän tuo nyt ihan oikein mennyt pösökuskilta, mutta joskus tuollaisia typeriä ohituksia voi tapahtua ihan vaan siksi kun ei tunne aluetta ja ramppi tulee eteen yllättäen. Keskisormen näyttäminen tosin kumoaa tuon teorian aika tehokkaasti.
Kyllä mä yritin ton mahdollisimman objektiivisesti kirjoittaa. Tapahtuma toki tarttui myös videolle, tosin taaksepäin ei ole toistaiseksi näkymää.

 
  • Tykkää
Reactions: dlr
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
159
Maverickhan ajaa tuossa kai pakulla, jos tuo pösö on roikkunut takapuskurissa kiinni niin eihän sieltä näe noita opastekylttejä ollenkaan. Ei tuo kyllä pösön temppua vähemmän typeräksi tee, oikeastaan päinvastoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Kyllä mä yritin ton mahdollisimman objektiivisesti kirjoittaa. Tapahtuma toki tarttui myös videolle, tosin taaksepäin ei ole toistaiseksi näkymää.

Pösössä niin sanottu ihmiskyrpä, vaikka naisen omistama auto onkin.

Nimet vaan tietoon niin jos sattuu olemaan jonkun tuttu niin kertoo toivottavasti kyseiselle ääliölle terveisiä.

e: edittiä ettei tule auton omistajalle ja lähiomaisille paha mieli. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nnh

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Täällähän on meno kuin kansalaispoliisien kokoontumisajoissa. Ei sillä, että tuntisin tätä auton omistajaa, mutta ei noita nimitietoja siltikään tarvitse levitellä julkisesti. Autossa ei välttämättä ole kuskina sen omistaja ja vaikka olisikin, niin ei se silti ole ok retostella pitkin nettiä vajavaisilla tiedoilla. Ilmoittakaa poliisille jos ahdistaa.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Ihan käsittämätöntä, että vieläkin löytyy ihmisiä jotka eivät osaa ajaa liikenneympyrässä. Vedetään liinat kiinni kesken ympyrän ajon ja päästetään muita liittymään ympyrään?
Yleensä ratin takaa löytyy muutama kymmenen vuotta liikaa ajokokemusta ja tuttu etukyyry ajoasento naama lasissa kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 066
En usko, että pösöä kuljetti sen omistaja. Mielestäni oli mieskuski ja oranssit/keltaiset heijastinvaatteet päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 626
Samaa vilkuilin että taksikyltti katolla. Sakot ja kortti pois :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Toikin saa korttinsa nopeasti takaisin kun "tarvii" sitä ammatissaan...
Näinhän se Suomessa menee. Jos taas tekisit jotain ns. tusinaduunia (=ei ammatti-autoilija) yli 100km päässä kotoa paikassa jonne ei ole edes teoriassa mitään julkisia kulkuyhteyksiä, niin siinä kortin pois ottamisessa ei yhtäkkiä olekaan mitään ongelmaa. Oma vika, mitäs perseilit tien päällä, potkut on täysin omaa syytä kun et enää pysty tulemaan työpaikalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 328
Arkisimpia ja yleisimpiä ärsytyksen aiheita ovat varmaankin juuri nämä hermannit, jotka eivät osaa ajaa liikenneympyröissä, mutta samaan kategoriaan pääsevät rampeilla nutaavat. 120:n merkki tuli ja meni ja edellä oleva köröttelee sellaiset 76 km/h ilman, että nopeus edes kasvaa kuin vasta aivan ennen liittymistä.

Mietin aika usein liikenteessä, että kun ampuma-aseita säädellään niin tiukasti, miten on mahdollista, että Marjatta 46 v (vaikeuksia hahmottaa kolmiulotteista avaruutta, liikennesääntöjä ja auton ohjauslaitteita), Einari 78 v (kaikki edelliset + puolisokea ja loppuvaiheen dementia) ja Mahamud 27 v (hahmotushäiriö, tunne-elämän säätelyn ongelma, ei ajokorttia, alustava ymmärrys siitä, että suomalaisessa tieliikenteessä on "sääntöjä") saavat kuljettaa puolentoista tonnin painoista konetta ihmisten keskellä?
:D

Noihin nutaajiin tarviit 250hp pellin alle niin ei tarvitse miettiä onko rampissa edellä micramummo vai bmw-amis...
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
:D

Noihin nutaajiin tarviit 250hp pellin alle niin ei tarvitse miettiä onko rampissa edellä micramummo vai bmw-amis...
Aika lähelle tuota luokkaa onkin. Enemmän periaatetasolla ärsyttää, miksi ei osata sitä kaasupoljinta painaa. Itse kyllä löydän jonkin raon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Monilla varmaan joku tietty automerkki tai malli mihin yleistää käsityksensä:

Esimerkkinä moni pitää Bemarikuskeja juntteina ja Audi-miehet aina peräpuskurissa kiinni tms.

Itsellä viime vuosien havaintona silmään pistää Skoda Octavia RS -hemmot. He ovat ostaneet mielestänsä uljaan urheiluauton. Tämä pitää todistaa liikenteessä. Bussikaistat ovat heille ohituskaistaa millä pitää näyttää konepellin alla hyrräävän osamaksuihmeen todellinen luonne.

Auta armias jos satut tämmöisen kanssa valoihin rinnakkaiselle kaistalle. Kyseessä on RS-kuskille oivallinen tilaisuus jättää rahvas auto taaksensa. Tämä tilaisuus korostuu etenkin jos allasi sattuu olemaan hieman urheilullisempi auto. Se on RS-kuskille vastustamaton päänahka. Seuraavassa saunaillassa voikin mainita voittaneensa kiihdytyskilpailun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Eilen joku ajeli lievää alinopeutta edellä. Kesärenkaat ja lumisade, joten ihan ok. Sama kaveri kuitenkin paineli risteyksen tietyömaan läpi ylinopeutta...
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Moottoritien vakionopeusautistit jotka lipuvat minuuttien ajan rinnalle kun omassa säätimessäsi on 122 km/h ja heillä 122,1 km/h, eivätkä koskaan paina kaasua vaikka edelläolevan perä lähestyy uhkaavasti.
Tämä. Erityisesti silloin ärsyttävää, kun edessä lähestyy hitaammin liikkuva jono ja joutuu itse jarruttamaan, kun vasemmalla lillivä idiootti ei voi painaa kaasua, jotta pääsisi ohi.

Toinen ärsyttävä kusipäisyys moottoritiellä on se, että ei voi vaihtaa takaisin sinne oikealle kaistalle, kun on ohittanut jonkun, vaikka takana vasemmalla kaistalla on joku eikä oikealla kaistalla ole ketään.

Liikenneympyröissä en kyllä ainakaan itse uskalla luottaa siihen, että ympyrään tuleva auto on kääntymässä ensimmäisestä ulos, vaikka laittaisi vilkun päälle, sen verran monta tapausta on tullut nähtyä, jossa vilkku laitetaan päälle vain ympyrään ajamisen merkiksi.

Keski-Suomessa muun muassa nelos- ja viitosteillä on kohtalaisen paljon osuuksia, joissa on lyhyitä 1+2 -kaistaisia pätkiä, joissa on siis yhteen suuntaan ajaville noin kilometrin mittainen ohituskaista ennen kuin tie muuttuu takaisin 1+1 -kaistaiseksi tai 2+1 -kaistaiseksi ohituskaistaksi vastaantuleville. Näillä pätkillä törmää usein sellaiseen, että kun on ajettu useita kilometrejä rekan perässä, ensimmäisenä rekan perässä oleva auto vaihtaa vasemmalle kaistalle heti ohituskaistan alkaessa, mutta ei ohitakaan kunnolla rekkaa, vaan lipuu juuri ja juuri yli yhdeksääkymppiä rekan rinnalla niin, että ohituskaistan kohdalla rekan ohitse pääsee 1-2 autoa. Pahimmat kusipäät eivät tajua painaa kaasua, vaikka vilkuttaisi pitkiä. Kannatan tuon sortin ääliöille eutanasiaa. On se niin vaikeaa painaa sitä kaasua niin, että muutkin jonossa pääsisivät sen rekan ohi.

Äärimmäisen ärsyttäviä ovat myös maantiellä niin epätasaisella nopeudella ajavat kuskit, ettei perässä voi ajaa cruisella, vaan joutuu jarruttelemaan jatkuvasti.

Kaupunkiajossa ärsyttävät ääliöt, jotka odottavat ilmeisesti valojen vaihtumista vaihde vapaalla ja liikkeellelähtö valon vaihtuessa tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Myös itse kiihdytyksen aikana vaihteen vaihtaminen on nähtävästi äärimmäisen vaikea suoritus, kun seuraavaa vaihdetta etsiessä nopeus putoaa hetkellisesti ja takana täytyy jarrutella. Jos manuaalivaihteistoa ei osaa käyttää, kannattaisi ostaa automaattivaihteinen auto tai tyytyä kulkemaan julkisilla.
 
  • Tykkää
Reactions: dlr
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
392
Viimeisin nutaaja ajeli ihan samaa vauhtia kuin itsekin 70-alueella n 74-75 todellista ja kun vaihtui 60-alueeksi vauhti ei juuri muuttunut. Itse pudotin sinne 64-65 vauhtiin. Ei mennyt kauan kun tuli risteys ja käännyttiin samaan suuntaan (näin kaukaa, vaikka jäin paljon jälkeen), jossa 80-alueella nostin siihen samaan haarukkaan eli 84-85km/h. Saavutin auton kun se ajeli alinopeutta (mutkia?) ja ajoin ohi, koska en halunnut jäädä 70-75 hinaamaan. No tottakai se jatkoi sitten samaa vauhtia kun minä ja kun muuttui 60-alueeksi, minä hiljensin taas sinne 64-65. Takana tuleva otti kiinni ja ajeli puskurissa seuraavaan risteykseen josta eri teille. Ei vituttanut vaan nauratti ihmisten idiotismi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Myönnän itsekin tekeväni tyhmyyksiä liikenteessä, mutta pyrin vaarantamaan vain oman turvallisuuteni.
Ohitettaessa kiihdyttävät kuskit on kyllä ehkä mun suosikkejani. Tähän mennessä ei ole kertaakaan jäänyt ohitus kesken, koska mulla on yleensä pienemmät vuositulot ja vähemmän tarvetta ajokortille.

Urheilullisemman näköisellä autolla ajaminen on viime vuosina tuonut liikenteestä esiin ihan uudenlaisia idiootteja. Mulla ei ole ollut vuosiin enää tarvetta kisata moottoriratojen ulkopuolella. Yhdessä vaiheessa sattui työmatkalle lähes joka aamu tilanne, jossa liikennevalojen rytmityksen vuoksi olin usein moottoritielle lähtevien liikennevalojen oikealla kaistalla paalupaikalla. Hirvittävän usein vasemmalle puolen eksyi ihan aikuinen mies, joka halusi jotain todistaa jollekin. Pahimmat sankarit kiilasivat eteen junnaamaan jotain 90km/h tyyppistä, kun en suostunut leikkimään ollenkaan. Kiusallani en siinäkään vaiheessa lähtenyt ohi, vaan koitin esittää mielipiteeni toiminnasta ihan valo- ääni ja käsimerkein.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
82
Minun takia ei ympyrässä tarvi vilkuttaa, jos auto on ympyrässä niin kaukana ettei tiedä kääntyykö vai ei, silloin tietysti menen itse ensin, ihan sama vilkuttaako vai ei. Myöskään ympyrään saapuessa, jos kääntyy heti seuraavasta oikealle, ei tarvitse vilkuttaa, koska minulla on etuajooikeus häneen nähden, ja mene tietysti ensin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 066
Ei sielä rampissa ketään ohitella... 250hv tarvitaan kun se ramppi loppuu...
Ei sillä 250 hevosella vielä kovin kummallista kiihtyvyyttä saada aikaiseksi. Omasta on dynottu joskus ~340hp eikä sekään mikään tykki ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
250 konia sopivassa kopassa saa aikaan jo järkyttävän kiihtyvyyden.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Ei sillä 250 hevosella vielä kovin kummallista kiihtyvyyttä saada aikaiseksi. Omasta on dynottu joskus ~340hp eikä sekään mikään tykki ole.
Tämäkin riippuu pitkälti mistä autosta mittaillaan. Joku pikkukinneri menee jo 200hp voimin alle 7 sek. satkua. Isossa autossa 300hp voi antaa 8-9 sek. aikoja kun sitä massaakin on. Eniten on toki väliä sillä 60-140 km/h välillä kun normi liikenteestä puhutaan.

Komppaan kyllä niitä jotka ihmettelee motarin rampin jumittelua. 3 viikkoa sitten ihmettelin kun S80 siinä edellä "kiihdyttää" alle satkua kesärajoitusten puitteissa ja jono takana kasvaa. Oli sitten pakko kaistojen auettua vetää vasemmalle kaistalle ja ohi, että saadaan suma purettua. Tästä Volvomies innostui ja eikun heti ohi siinä kohti kun napsautin vakkariin 130 km/h kohdilla kiinni ja ohi päästyään laski nopeuden taas sinne satkun tuntumaan. Veivattiin pari kertaa vielä päikseen kunnes Volvossa hirtti kiinni ja kaveri katosi jonnekin horisonttiin eikä tullut enää perse edellä vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 846
Heppojen sijasta helpommalla siinä rampissa pääsee, kun antaa sen etanan mennä menojaan ja kun välimatka on sopiva, niin hanaa. Riskinä sitten tietysti se, että kun tuut 40+ km/h nopeuserolla etanan takaa, niin se mitää katsomatta heittää vasemmalle kaistalle eteen, jos oikealla on rekka tms. ohitettava, jonka perään onnistui liittymään.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
458
Tänään tuossa Tuusulanväylältä Kehä III liityttäessä Avensis vittuillakseen tai ymmärtämättömyyttään himmaili ensin 40@80 mutkassa ja sitten hiljalleen kiihdytteli noin 70 nopeuteen itse Kehällä jatkaen kiihdytyskaistaa seuraavaan poistumiseen (saman kiihdytyskaistan jatkona). Yleensä saattaa käpy palaa jo aikaisessa vaiheessa, mutta nyt ajelin rauhassa perässä kunnes edes Kehän alkaessa ei noussut nopeus, että olisi päässyt liittymään eteenpäin jatkavaan liikenteeseen. Seuraavalla kaistalla oli nimittäin täysperävaunurekka ja sen perässä toinen samanmoinen tappituntumalla. Tämä Avensis-sankari kuitenkin kohdisti nopeutensa niin, että liittymisväli jäi hyvin marginaaliseksi. Pari kertaa vilkuttelin ilman tulosta valoja, että tekisi nyt vähän tilaa. Sitten oli kuitenkin pakko viimein kaistan loppuessa painaa torvi ja kaasupoljin pohjaan ja sujahtaa noin autonmitta+0,5 m välistä liikenteen sekaan. Huono vaihtoehto, mutta toinen olisi ollut painaa jarrut pohjaan ja istua siinä kaikkien tukkona odottamassa sopivaa liityntäväliä. Avensis ei varmaan vieläkään tajua mitä tuli tehtyä väärin, sen verran hölmistyneen oloinen oli. Onneksi oli tehoja yli 400 autossa, muuten vaaratilanne olisi ollut kaksinverroin kauheampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Tuusulantieltä Kehä III länteen päin on vekkuli kohta, yksisuuntainen poistumisramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi, ja suositusnopeudeksi kerrotaan 60, rajoituksen ollessa edelleen 100:



Moni säikähtää tota mutkamerkkiä ja köröttelee kesäkuivalla 40-50, yhdessä jonossa oikealla. No vasenta kaistaa pääsee satasta ohi aika monesta autosta... :smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 328
Ei sillä 250 hevosella vielä kovin kummallista kiihtyvyyttä saada aikaiseksi. Omasta on dynottu joskus ~340hp eikä sekään mikään tykki ole.
Kuinkas paljon vääntöä?

Nimittäin rotaset rampissa napin lautaan 340hp & 500nm niin ei paljoa taida kiihtyäkkään kun alkaa suttaamaan. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 328
Tämäkin riippuu pitkälti mistä autosta mittaillaan. Joku pikkukinneri menee jo 200hp voimin alle 7 sek. satkua. Isossa autossa 300hp voi antaa 8-9 sek. aikoja kun sitä massaakin on. Eniten on toki väliä sillä 60-140 km/h välillä kun normi liikenteestä puhutaan.

Komppaan kyllä niitä jotka ihmettelee motarin rampin jumittelua. 3 viikkoa sitten ihmettelin kun S80 siinä edellä "kiihdyttää" alle satkua kesärajoitusten puitteissa ja jono takana kasvaa. Oli sitten pakko kaistojen auettua vetää vasemmalle kaistalle ja ohi, että saadaan suma purettua. Tästä Volvomies innostui ja eikun heti ohi siinä kohti kun napsautin vakkariin 130 km/h kohdilla kiinni ja ohi päästyään laski nopeuden taas sinne satkun tuntumaan. Veivattiin pari kertaa vielä päikseen kunnes Volvossa hirtti kiinni ja kaveri katosi jonnekin horisonttiin eikä tullut enää perse edellä vastaan.
Tämä.

Kesälläkin ajeli kevyehköllä (kyllä, kevyellä jenkillä) Chevy Corsicalla 140hp @ 260nm + tomaatti menemään, ei ollu mitään ongelmia tehojen suhteen ja tolla olisi kyykyttänyt aika montaa autoa. Parhaiten tuntui nimenomaan pelaavan maantieohituksissa kun paukautti lämän tiskiin niin ei kauaa ohitus kestänyt.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 786
Viestejä
4 240 921
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom