Laskettelu

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ei ole vaikeaa, jos kiinnostusta löytyy. Itse olen teroitellut aika tavalla suksiani, mutta huomasin kyllä viime talvena pienen tauon jälkeen että a) aika tylsää hommaa itse asiassa b) tuo Tokon plastiikka on aika rutku. Eli 1) veisin huoltoon, mutta ostaisin silti tuon rutkun jotta z) näkisin mikä se on x) voisin hyvällä omallatunnolla vielä jatkosakin kerran talveen huolton ;-)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Ei ole kovin vaikeaa huoltaa itse. Ja nuo molemmat kun ostaa niin siinä on kaikki mitä tarvitsee. Eli ensin apukanttia hieman pois ja sen jälkeen sitten normaalilla viilalla pohja ja sivukantti, jonka jälkeen timantti viilalla.
Muutaman ohjevideon katsoin ja on tosiaan muuten melko simppeli setti, mutta sopivien kulmien valinta ja muut hienosäädöt saattavat ottaa alkuun oman aikansa, ennen kuin alkaa sujumaan.

Lisäksi tuosta ruosteen poistosta sanotaan muutamassakin paikassa, että pitäisi viedä suosiolla johonkin kivihiontaan, mutta en ymmärrä miksi.

Nuo kaksi työkalua maksavat yhteensä noin 70e, eli parit kantit kun huoltaa itse, niin maksavat itsensä takaisin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
286
Mulla on kanssa ostoslistalla huoltovehkeet suksille, ne maksavat itsensä kyllä takaisin. Otan mielelläni vinkkejä vastaan laadukkaista työkaluista ja huoltamisen aloittamisesta ylipäätään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Mulla on kanssa ostoslistalla huoltovehkeet suksille, ne maksavat itsensä kyllä takaisin. Otan mielelläni vinkkejä vastaan laadukkaista työkaluista ja huoltamisen aloittamisesta ylipäätään.
Kanteista tuossa olikin jo juttua. Muilta osin pohjien huolto on helppoa. Tässä tarvittavat työkalut (löytyy lähes mistä tahansa isommasta marketista) ja ohjevideo:

- Pullollinen Rex glide cleaneria
- Rex G41 sprayvahaa
- Rulla kuituliinaa
- Nylonharja
- Metalliharja (ei välttämätön, mutta auttaa vanhojen vahojen poistossa jne)
- Voiteen levityskorkki



Videossa ei muistettu harjata glide cleaneria kuivumisen jälkeen nylonharjalla ja siitä oli kommenteissa joku huomauttanutkin. Se ei montaa pyyhkäisyä vaadi ja se kannattaa ehdottomasti lisätä työvaiheena tuohon väliin.

Tällä menetelmällä olen onnistuneesti huoltanut koko talouden kaikki sukset (myös hiihtosellaiset) ja hyvin pelittää. Kuten aiemmin sanoin, kanteille en ole tehnyt koskaan mitään, mutta pitää nyt aktivoitua siinäkin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Pistä kommenttia miten homma etenee. Olennaistahan tässä, kuten veitsenteroituksessakin, tai jyrsimen käytössä, on vakaus. Pari kertaa lipeämällä saa tehdä taaas pitkään hommia, että ollaan lähtötilanteessa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Mitä voiteluun tulee, aikoinaan tuli nysvättyä, mutta siinäkin mentiin lopulta siihen että putsaus ja raudalla kama pohjaan ja mäkeen, lumi teki kaikki senjälkeiset vaiheet "itse" ;-)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
303
Silmälasien koosta ja mallista riippuen mahdollisesti näin, mutta en ole löytänyt yhtä hyvin toimivaa visiirikypärää mistään. Visiirimallit valskaavat järjestään ilmaa sisään reunoilta ja lopputuloksena viima vetistää silmiä ja lasit huurtuvat. Eikä tuo paketti ainakaan minulla ole sen tiukempi sangoille kuin moottoripyöräkypärä, jota olen käyttänyt vuosien ajan ja paljon aktiivisemmin.

Tossa juuri tosin pari päivää sitten testasin liikkeessä Salomon Driver Pro/Prime Mipsiä, joka oli heittämällä paras tähänastisista visiirimalleista. Se on vaan helkutin kallis ja arvosteluiden perusteella siinä on omat ongelmansa mm. varaosien saatavuuden kanssa ja vaikka linssit ovat vaihdettavat, ei lisälinssejä saa ostettua mistään. Rinteessä en näitä ole päässyt testaamaan. Visiiriosan pehmusteen tiiviys ja pehmustemateriaalin yleinen ohuus arveluttaa ehkä eniten. No, onneksi ei ole tarvetta nyt vaihtaa, mutta jos tuo sattuu keväällä alennuskorista löytymään, niin voisi kiinnostaa.

Tavallinen:

Photochromic:

Edit.
Näköjään toi toinen on Driver Pro ja toinen Driver Prime. En tiedä onko noissa muuta käytännön eroa kuin linssi? Ilmeisesti ei ole.
Rouvalla tuollainen Salomon Driver Pro ja on muutaman käyttökerran perusteella ollut siihen tyytyväinen. Itse myös silmälasien käyttäjänä harkinnut Prime mallin hankkimista. Erot taitaa olla linssin tyyppi ja kiinnitystapa sekä MIPS mallit vielä erikseen.

Arvosteluissa tosiaan valitetaan lisälinssien saatavuudesta, mutta kyllä niitä tuolta Salomonin sivuilta näyttää saavan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
491
Itse tulee oma lauta vahattua ja huollettua kun tulee niin paljon laskupäiviä ja haluan että välineet on iskussa kun rinteeseen menee. Keskimäärin lasken 5-10 päivää jonka jälkeen aina vahaus, riippuu ihan miten paljon laskukilometrejä tulee. Jos esim Lappiin tai Alpeille lähtee niin lauta vahataan ennen reissua ja heti reissun jälkeen. Kantteja teroitan Tokon raudalla kun on tarvetta. Yleensä ehkä kerran kesken kauden ja sitten kauden lopuksi tai ennen kuin uusi kausi alkaa.

työkaluina:
- vahanpoistaja
- sulatusrauta
- jokasään vaha (VAUHTI)
- leveä akryyliraaputin + teroitin sille
- messinkiharja
- nylonharja

Homman sais vielä helpommaksi jos ostais porakoneeseen kiinnitettävät harjat mutta tähän mennessä on jaksanut lihasvoimilla hinkata tuon pinnan. Jos haluais vielä hifistellä niin hevosjousiharjan voisi vielä hommata mutta hyvin luistaa nykyiselläkin setillä. Ja eron kyllä huomaa heti kun alkaa vaha kulumaan pois pohjasta, menee monet siirtymät lykkimiseen kun juuri vahattuna ei tarvii siteitä aukaista.

Suositeltavaa kyllä kaikille huoltaa kamat itse jos yhtään enemmän laskee ja on tilat missä tehdä. Säästää kauden aikana ison nipun rahaa (alkusijoituksen jälkeen).
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Joo, laudassa huomaa varmana lustoeron suksia paremmin kun sitä plastiikkaa on niin paljon. Nuoskalla suksilla huomaa selvimmän eron mutta tampatulla rinteellä 5 steen pakasella en huomaa mitään eroa . Mutta, jos pakkasta on 20 ja kova rinne, niin silloin kyllä huomaa tylsät kantit, aivan samoin kuin luistellessa on hirveä ero pidossa jos on tai ei ole kova jää. Tai: hirveä ero kun putsaa auton ikkunoita jos on -1 tai -25 ;-)
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Muutaman ohjevideon katsoin ja on tosiaan muuten melko simppeli setti, mutta sopivien kulmien valinta ja muut hienosäädöt saattavat ottaa alkuun oman aikansa, ennen kuin alkaa sujumaan.

Lisäksi tuosta ruosteen poistosta sanotaan muutamassakin paikassa, että pitäisi viedä suosiolla johonkin kivihiontaan, mutta en ymmärrä miksi.

Nuo kaksi työkalua maksavat yhteensä noin 70e, eli parit kantit kun huoltaa itse, niin maksavat itsensä takaisin.
Nuo kanttien kulmat on mieltymys kysymys, mistä kukin tykkää ja riippuu toki suksista ja laudastakin. Kannattaa vaan se huomioida että aina kun vaihtaa tuota kulmaa niin joutuu viilaamaan noita kantteja enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Itse tulee oma lauta vahattua ja huollettua kun tulee niin paljon laskupäiviä ja haluan että välineet on iskussa kun rinteeseen menee. Keskimäärin lasken 5-10 päivää jonka jälkeen aina vahaus, riippuu ihan miten paljon laskukilometrejä tulee. Jos esim Lappiin tai Alpeille lähtee niin lauta vahataan ennen reissua ja heti reissun jälkeen. Kantteja teroitan Tokon raudalla kun on tarvetta. Yleensä ehkä kerran kesken kauden ja sitten kauden lopuksi tai ennen kuin uusi kausi alkaa.

työkaluina:
- vahanpoistaja
- sulatusrauta
- jokasään vaha (VAUHTI)
- leveä akryyliraaputin + teroitin sille
- messinkiharja
- nylonharja

Homman sais vielä helpommaksi jos ostais porakoneeseen kiinnitettävät harjat mutta tähän mennessä on jaksanut lihasvoimilla hinkata tuon pinnan. Jos haluais vielä hifistellä niin hevosjousiharjan voisi vielä hommata mutta hyvin luistaa nykyiselläkin setillä. Ja eron kyllä huomaa heti kun alkaa vaha kulumaan pois pohjasta, menee monet siirtymät lykkimiseen kun juuri vahattuna ei tarvii siteitä aukaista.

Suositeltavaa kyllä kaikille huoltaa kamat itse jos yhtään enemmän laskee ja on tilat missä tehdä. Säästää kauden aikana ison nipun rahaa (alkusijoituksen jälkeen).
Minkälaiset pidikkeet / puristimet sulla on laudalle? Olisi muuton jälkeen kellarissa tilaa, mutta Tokon board gripit tuntuvat vähän hintavilta, löysin 110e:llä amazonista, mutta en tiedä ovatko hintansa väärtit?

1704299614927.png
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Minkälaiset pidikkeet / puristimet sulla on laudalle? Olisi muuton jälkeen kellarissa tilaa, mutta Tokon board gripit tuntuvat vähän hintavilta, löysin 110e:llä amazonista, mutta en tiedä ovatko hintansa väärtit?

Minulla on varastossa taitettava työpöytä, jossa on mukana puristimet. Hankin tuon aikoinaan ihan muuhun käyttöön, mutta ihan kivasti se on toiminut tässäkin. Jos on joku muu pajotuspöytä jo olemassa, niin sitten ei tarvitse kuin sopivat puristimet. Mielestäni aika turhaa alkaa tätä varten hommaamaan mitään erikoisia kiinnitystarvikkeitä, jos ei nyt sitten työkseen huolla kymmeniä suksia.

Tällainen:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 208
Minkälaiset pidikkeet / puristimet sulla on laudalle? Olisi muuton jälkeen kellarissa tilaa, mutta Tokon board gripit tuntuvat vähän hintavilta, löysin 110e:llä amazonista, mutta en tiedä ovatko hintansa väärtit?
Itse tein vahaushommia varten sellaisen simppelin ”u-mallisen” tellingin puusta jossa on tiivistenauhaa päissä antamassa kitkaa ja sitten pistän sukset tai laudat siihen niin laitan siteistä fillarin tarakkaremmeillä alla olevaan pöytään kiinni niin saa sen verran vetoa alaspäin että pysyy aika kivuttomasti paikallaan siinä.

Pöytä johon telineen laitan kiinni on itse asiassa tuo sama Keter joka edellä linkattiin.

Idean sain tästä tai jostain vastaavasta videosta

1704301049519.png
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Jos on tilaa niin tuollaisen telineen raksaa helposti itse. Tai pelkästään pari jalkapalikkaa.

Tullut waxailtua kymmeniä vuosia ja jälkikäteen ärsyttää miksi sniiduilin vuosia kunnon pidikkeiden ja siklinteroittimen kanssa. Viime kaudella hommasin sitten nämä .
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
tuo Tokon plastiikka on aika rutku.
En tiedä mikä olisi hyvä työkalusetti kanttien huoltoon/teroitukseen, mutta tuosta olen samaa mieltä nyt kun tämän menin ostamaan. En muista koskaan tuhlanneeni 40 euroa yhtä huonoon yhden asian työkaluun kuin "Toko Ergo Race Kit". Ei helvetti siis mikä paska. Viila jumittaa välillä paikoilleen niin ettei sitä saa pois kiinnikkeestä kuin jollakin toisella työkalulla ja toisessa suunnassa se taas heiluu kiinnikkeessään kuin hullun mulkku. Myös viilaussuuntien ja kulmien merkinnät ovat ihan persiistä, kuten kaikki ohjevideotkin. Korkeintaan 10€ tuote.

Nämä nyt käytettynä ostetut muutaman kympin sukset yritän saada tuolla hinkattua johonkin kuosiin, mutta varastossa olevia parempia vehkeitä en kyllä ala tuolla vempulalla pilaamaan. Onneksi en tuhlannut samalla kerralla vielä siihen apukantin poistajaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
107
Itse rassannut dekit ja sukset tällä jo pari kautta. Tosi toimiva, lauta/sukset tarraa kiinni nahkeaan pintaan niin hyvin että voi huoletta siklata ja vetää rotolla ilman että mikään liikkuu. Helppo säilöä myös pieneen tilaan kun ei tarvitse.

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
En tiedä mikä olisi hyvä työkalusetti kanttien huoltoon/teroitukseen, mutta tuosta olen samaa mieltä nyt kun tämän menin ostamaan. En muista koskaan tuhlanneeni 40 euroa yhtä huonoon yhden asian työkaluun kuin "Toko Ergo Race Kit". Ei helvetti siis mikä paska.
Juu. Itse laiskana päädyin ajatelmaan että "kerran kaudessa huollatan, ja jos tekee mieli voidella ni keskityn siihen, siis jos"

Meinaan tosiaan se ei edes riitä että omaa hyvän teroittimen, lisäksi tarvitaan se työpöytä kiinnitysvempaimineen...eikä ne ole kuitenkaan sitten kuin kotona. Ei kukaan jassa jonneksin Norjaan noita kuskata...patsi että silitysrauta oli kyllä Hafjellissa taannoin...voideltiin ajankuluksi kun yksi oli flunssassa ja kovassa kuumeessa. Miten ne liittyvät toisiinsa? En tiiä, näin vain muistelin ;-)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ha, mun tän kauden "huollot" on itse asiassa tässä kuvassa:

1704372134894.jpeg

Sanon nimittäin huoltajille että "teroittakaa vaan, ei mitään tylsytyksiä tai pyöristyksiä mihinkään"
Ja sitten sulakkeella sipaisen laskujen välisä kunnes on buenot. Kyseessä siis ns. normaalit sukset ilman kanoottia: rockeria missään.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
187
Samoja katselin alkutalvesta, mutta totesin sitten, että noiden hinnalla saa 100 paria kertakäyttöisiä, eli aika paljon pitäisi ulkoilla pakkasilla, että nuo kannattavat. Toki noissa on muita etuja, kuten säädettävyys ja mahdollisuus käyttää päällä toisia sukkia ilman että lämmitysteho heikentyy jne.

Vähän arvelutti sekin, että miten kauan noissa kestää akut, kun sukat ovat kuitenkin yli puolet vuodesta laatikossa? Akkuja saa toki uusia, mutta aika kovaan hintaan.
Kiitos kommenteista lämpöasioihin liittyen! Käyn kokeilemassa ensin tällaisilla kertakäyttöseteillä nyt kun sopivia kelejä on testailuun ennen kuin päätän investoinko kalliimpiin akkulaitteisiin. Aika vähän kuitenkin tulee lasku-/ulkoilupäiviä -15c ja alle lämpötiloissa loppujen lopuksi. Kohta kun tottuu lämpoisenä laskemaan, toleranssi huononee ja tarvitsee olla lämppärit pikkupakkasessakin kuten kaverilla on omien varpaidensa kanssa. Himoksella uudenvuodenaattona tuli taas kylmä kun pakkasta oli ala-aseman mittarissa 15-19 astetta, sai käydä varpaita sulattelemassa ja kaakaolla parikin kertaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Kiitos kommenteista lämpöasioihin liittyen! Käyn kokeilemassa ensin tällaisilla kertakäyttöseteillä nyt kun sopivia kelejä on testailuun ennen kuin päätän investoinko kalliimpiin akkulaitteisiin. Aika vähän kuitenkin tulee lasku-/ulkoilupäiviä -15c ja alle lämpötiloissa loppujen lopuksi. Kohta kun tottuu lämpoisenä laskemaan, toleranssi huononee ja tarvitsee olla lämppärit pikkupakkasessakin kuten kaverilla on omien varpaidensa kanssa. Himoksella uudenvuodenaattona tuli taas kylmä kun pakkasta oli ala-aseman mittarissa 15-19 astetta, sai käydä varpaita sulattelemassa ja kaakaolla parikin kertaa.
Näillä -25 keleillä nuo kertakäyttöiset varmaan alkavat jäämään jo tehottomiksi, mutta kannattaa tosiaan kokeilla.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
En tiedä mikä olisi hyvä työkalusetti kanttien huoltoon/teroitukseen, mutta tuosta olen samaa mieltä nyt kun tämän menin ostamaan. En muista koskaan tuhlanneeni 40 euroa yhtä huonoon yhden asian työkaluun kuin "Toko Ergo Race Kit". Ei helvetti siis mikä paska.
En tiiä, oisko hiukan vakuuttavampi?

Aika pitkäpiimäistä tuokin, vaikka selvästi haluttu esittää helppona ja nopeana:


-mutta tuollakin merkillä halpa näyttää vitsiltä:
ERGO EASY 88°/89° | Alpin - Snow - Produkte |

Enkä tiiä onko tuokaan kovin vakuuttava:
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Suositelkaa jotain hyvää hansikasta lasketteluun ja muuhunkin talvitoimintaan.

Minulla on ollut useamman vuoden ajan käytössä -30° -mainoksilla varustetut Kombin Gore-Tex -talvihansikkaat, jotka ovat olleet kyllä mainiot, mutta eivät jaksa ainakaan enää näillä kovilla pakkasilla pitää sormia lämpöisinä kovinkaan pitkään. Niissä ei ole myöskään rannenauhoja, tai klipsejä varusteisiin kiinnittämistä varten (joita tosin tarvitsee aniharvoin, muta silti), eikä myöskään irroitettavaa/pestävää sisävuorta. Jotain pitäisi siis löytää tilalle, mutta mitä?

XXL:ssä on Hestran "Alpine Glove Army leather Heli" tarjouksessa 107€ Mielestäni ovat tyylikkäät ja kaiketi ovat myös ilmeisen kestävät, mutta ovatko nuo siltikään hintansa arvoiset, vai maksetaanko noissa enemmän merkistä kuin ominaisuuksista?

 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 420
Suositelkaa jotain hyvää hansikasta lasketteluun ja muuhunkin talvitoimintaan.

Minulla on ollut useamman vuoden ajan käytössä -30° -mainoksilla varustetut Kombin Gore-Tex -talvihansikkaat, jotka ovat olleet kyllä mainiot, mutta eivät jaksa ainakaan enää näillä kovilla pakkasilla pitää sormia lämpöisinä kovinkaan pitkään. Niissä ei ole myöskään rannenauhoja, tai klipsejä varusteisiin kiinnittämistä varten (joita tosin tarvitsee aniharvoin, muta silti), eikä myöskään irroitettavaa/pestävää sisävuorta. Jotain pitäisi siis löytää tilalle, mutta mitä?

XXL:ssä on Hestran "Alpine Glove Army leather Heli" tarjouksessa 107€ Mielestäni ovat tyylikkäät ja kaiketi ovat myös ilmeisen kestävät, mutta ovatko nuo siltikään hintansa arvoiset, vai maksetaanko noissa enemmän merkistä kuin ominaisuuksista?

Hestrat pn parhaat. Omista laskukavereista lähes kaikilla nämä. Yhdellä taitaa olla sormikasmalli, muilla kintaat. Jos ostat, niin älä osta liian pieniä, niin ei palele sormet. Itsellä käsi n. 9,5 ja taitaa kinnas olla kokoa 11.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
806
Suositelkaa jotain hyvää hansikasta lasketteluun ja muuhunkin talvitoimintaan.

Minulla on ollut useamman vuoden ajan käytössä -30° -mainoksilla varustetut Kombin Gore-Tex -talvihansikkaat, jotka ovat olleet kyllä mainiot, mutta eivät jaksa ainakaan enää näillä kovilla pakkasilla pitää sormia lämpöisinä kovinkaan pitkään. Niissä ei ole myöskään rannenauhoja, tai klipsejä varusteisiin kiinnittämistä varten (joita tosin tarvitsee aniharvoin, muta silti), eikä myöskään irroitettavaa/pestävää sisävuorta. Jotain pitäisi siis löytää tilalle, mutta mitä?

XXL:ssä on Hestran "Alpine Glove Army leather Heli" tarjouksessa 107€ Mielestäni ovat tyylikkäät ja kaiketi ovat myös ilmeisen kestävät, mutta ovatko nuo siltikään hintansa arvoiset, vai maksetaanko noissa enemmän merkistä kuin ominaisuuksista?

Katsellut samoja hanskoja mutta taidan odottaa josko hinta tippuisi talven mittaan. Tällä hetkellä käytössä Millettin vastaavat jotka on muuten hyvät mutta sormenpäät jäätyy niissä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
286
Mulla on Hestran sormikasmallit, oikein laadukkaan oloiset. Kannattaa tosiaan valita oikean kokoiset, omat ovat ehkä aavistuksen liian tyköistuvat ja sormenpäitä palelee ajoittain.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
Hestran army leather sormikasmalleilla vedetty viimeiset 10-vuotta ja alko olemaan jo melko käytetyn näköiset, nämä oli siis aika monessa mukana, ei pelkästään laskettelussa. Johtui varmaan myös siitä, että nahanhuolto unohtu useampana vuotena, mutta kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli. Ostin vuosi sitten superhalpikset ja ne meni käytössä samantien.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Katsellut samoja hanskoja mutta taidan odottaa josko hinta tippuisi talven mittaan. Tällä hetkellä käytössä Millettin vastaavat jotka on muuten hyvät mutta sormenpäät jäätyy niissä.
Vaimolle ostin noista rukkasmallit lahjaksi joskus 5v sitten ja ohimennen on siitä lähtien tullut seurailtua hintoja. En ole nähnyt tämän halvemmalla missään vaiheessa, eli en pidättäisi hengitystä hinnan alentumisen suhteen. Yleinen hintataso on 139€-159€ paikkeilla kaupasta riippuen.

Jos nyt olisin rukkasmallia hommaamassa, niin Hestra Fall Line Mitt voisi olla hyvä vaihtoehto. Pitäisi olla kaiken puolin laadukas ja lämmin rukkanen, mutta pienenä miinuksena heikompi hengittävyys.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ha, itsellä jotkin Motonetin lämpimät kintaat pakkasmalleina ja jotkin surkeat tokmannin sormikaat lämpimämmillä keleillä. Surkeat siksi ettei hanskoisa ole kämmenpuolela mitään pitoa, ja hissikapulakin pyöri kädessä ;-) Kämmenpidon lisäksi sekä hanskoissa että tumpuissa pitäisi olla jokin pliisu tavaraa, jolla uskaltaa sipaista lasinpinnasta lunta pois, siis naarmuttamatta sitä. Liian arvokkaat ei ole kivat, koska arveluttaa jo suksien kantaminenkin "ettei nyt vaan tule naarmuja nahkaan ku on terävät kantit!" -tuo tuli mieleen kun kaveri teki tuplat: krosautti tyhmyyttään tiedettyyn kiveen, ja sitten koittamaan mitä tuli kanttiin. Meni siis kantti poikki ja hanska auki ;-D
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
187
Minultakin em. Hestrat sormikasmallina löytyy, ostin joskus alesta 89 tai 99 €. Jälkeenpäin seuraillut hintatasoa ja on vain noussut vuosien varrella, pitkästä aikaa halvin hinta tuo XXL:n 107 € mitä tullut vastaan, yleensä tarjouksissa näkynyt ~120 €. Hyvät hanskat ja kevyemmällä alushanskalla vaihtamalla käyttökelpoiset myös kevään plussakeleillä. Jos oikeasti -30 ja yli keleihin haluaa käyttöön, lapanen on aina parempi kuin sormikas.

Paljon noita näkyy käytössä kanssalaskijoilla. Käyttää vähän aikaa nahkapintojen huoltoon niin pysyvät vuosia todella hyvässä kunnossa. Olisiko omat kohta 7v vanhat ja edelleen hyvässä kunnossa.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
Suositelkaa jotain hyvää hansikasta lasketteluun ja muuhunkin talvitoimintaan.

Minulla on ollut useamman vuoden ajan käytössä -30° -mainoksilla varustetut Kombin Gore-Tex -talvihansikkaat, jotka ovat olleet kyllä mainiot, mutta eivät jaksa ainakaan enää näillä kovilla pakkasilla pitää sormia lämpöisinä kovinkaan pitkään. Niissä ei ole myöskään rannenauhoja, tai klipsejä varusteisiin kiinnittämistä varten (joita tosin tarvitsee aniharvoin, muta silti), eikä myöskään irroitettavaa/pestävää sisävuorta. Jotain pitäisi siis löytää tilalle, mutta mitä?

XXL:ssä on Hestran "Alpine Glove Army leather Heli" tarjouksessa 107€ Mielestäni ovat tyylikkäät ja kaiketi ovat myös ilmeisen kestävät, mutta ovatko nuo siltikään hintansa arvoiset, vai maksetaanko noissa enemmän merkistä kuin ominaisuuksista?

Noi sormikasmallit ei sit oo hirveen lämpöiset. Ihan jo sen takia, että ovat sormikkaat, joissa ei lämmin ilma pysy sisällä samalla tavalla ja kylmälle altistuva ulkopinta-ala on suurempi. Itsellä on noista ne kinnasversiot ja ne on ihan ok. Näillä keleillä niillä ei pärjää oikeen ja vesisateella päästää jossain kohtaa vedet läpi. Niistä on kait joku goremalli, joten mieluummin ehkä ne sit. Tällaset löytyy kans ja näillä on pärjännyt nyt -20 asteessa ihan ok. Untuvatäyte, mikä on hanskoissa aika harvinaista. Ei ole irrotettavaa sisävuorta kylläkään, mutta on lämpimät. Reusch Down Spirit GTX Mitten - Käsineet | Osta verkosta lähetyskuluitta | Bergfreunde.fi.. Tällaiset Hestrat löytyy kanssa ja nää on sit jo ihan superlämpimät. Noista saa muistaakseni kaikki sisävuoret irti (tai ainakin pari kerrosta sisävuoria) niin voi hyvin käyttää kans lämpimämmällä kelillä. Hintahan noissa on hirveä, mutta on lämpöset ainaski Army Leather Expedition Mitt - Black & light brown | Hestra Gloves
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 420
Katsellut samoja hanskoja mutta taidan odottaa josko hinta tippuisi talven mittaan. Tällä hetkellä käytössä Millettin vastaavat jotka on muuten hyvät mutta sormenpäät jäätyy niissä.
Ei ne tuosta kauheasti tipu. Vuoden-kahden sisään ollut parhaat hinnat muistaakseni 89 € mitä on tullut vastaan. Juniorimallia ehkä vähän halvemmalla jossain alessa. Normisti noista saattaa alessakin nykyään joutua maksamaan joku 120 €. Nyt joissain kaupoissa jo ovh:ksi merkitty 189 €.

Omani löysin hyvällä tuurilla joskus 10v sitten Budget Sportin poistokorista ja siitä vielä jollain plussa-alepahvilla -30 tai -40 %. Taisi jäädä kintaille hintaa joku 38 €.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
514
Stadium outlet kauppailee näitä Hestran kopioita, täytyy ottaa kokeiluun niin näkee kestääkö yhtä hyvin hestrat..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Noi sormikasmallit ei sit oo hirveen lämpöiset. Ihan jo sen takia, että ovat sormikkaat, joissa ei lämmin ilma pysy sisällä samalla tavalla ja kylmälle altistuva ulkopinta-ala on suurempi.
Tämän vuoksi varmaan nämä "kolmisormiversiot" voisivat olla passelit, kun niissä on hyvät puolet sekä hanskoista, että rukkasista:




Noita ei vaan ole tällä hetkellä saatavilla juuri missään.

Samaten niitä Gore-Tex -versioita ei ole näkynyt kuin tilausversioina. Ne ovat myös useamman kympin kalliimmat, enkä tiedä ovatko lisähinnan arvoisia.
Reusch Down Spirit GTX Mitten - Käsineet | Osta verkosta lähetyskuluitta | Bergfreunde.fi.. Tällaiset Hestrat löytyy kanssa ja nää on sit jo ihan superlämpimät. Noista saa muistaakseni kaikki sisävuoret irti (tai ainakin pari kerrosta sisävuoria) niin voi hyvin käyttää kans lämpimämmällä kelillä. Hintahan noissa on hirveä, mutta on lämpöset ainaski Army Leather Expedition Mitt - Black & light brown | Hestra Gloves
Reuschin tuotteita näkee mm. alppikisoissa usein. Varmasti laadukkaat, mutta ne hyppäävät sitten taas jo seuraavalle tasolle hinnassakin. Noita en ole nähnyt missään liikkeessä kokeiltavana, eikä viitsi alkaa tilaamaan sikaa säkissä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
286
Hestroja edeltävät hanskat oli Zienerin, ja niillä mentiin 10 vuotta, joskin viimeisinä vuosina alkoivat olla jo aika riekaleina. Mutta etenkin uusina olivat erittäin lämpimät ja hintansa väärti. Olisin voinut ostaa uudet vastaavat mutta ei silloin sattunut kohdalle kun oli ostohousut jalassa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Pihi haki kelkkahanskat ;-)

 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
Tämän vuoksi varmaan nämä "kolmisormiversiot" voisivat olla passelit, kun niissä on hyvät puolet sekä hanskoista, että rukkasista:




Noita ei vaan ole tällä hetkellä saatavilla juuri missään.

Samaten niitä Gore-Tex -versioita ei ole näkynyt kuin tilausversioina. Ne ovat myös useamman kympin kalliimmat, enkä tiedä ovatko lisähinnan arvoisia.

Reuschin tuotteita näkee mm. alppikisoissa usein. Varmasti laadukkaat, mutta ne hyppäävät sitten taas jo seuraavalle tasolle hinnassakin. Noita en ole nähnyt missään liikkeessä kokeiltavana, eikä viitsi alkaa tilaamaan sikaa säkissä.
Noi kolmisormiset on varmaan oikein hyvät. Itse olen sitä mieltä, että ainoiksi hanskoiksi nuo perushestrat on vähän köykäiset juuri mm. huonon vedenkeston vuoksi. Laadukkaat hanskat on kyllä, ei siinä. Toisaalta ymmärtääkseni näihin voi tehdä jonkun käsittelyn jolla saa kestämään vettä. Tekisin ehkä sitten sen.

Ylihintaisiahan nuo hestratkin on, kun aika harvassa mallissa se laatu oikeasti vastaa millään mittarilla sitä hintaa. Varsinkin ne joissa kämmenosa on sellaista kumiseosta kannattaa kiertää kaukaa: mulla oli sellaiset ja ne kului tosi nopeasti tosi huonoiksi. Muutenkin hestran laatu on tainnut laskea aika paljon.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ekologisuuspöhinä ja kaiken maailman kierrätysmateriaalit teettävät sitä.
Me ainakin ollaan hereillä ja osataan kierrättää, kun tilataan aina tusina kaikkea ja palautetaan ne! ;-)
Valmistuskustannusten pienentäminen on kyllä ollut valmistajilla ykkösasia ainakin 2000 vuotta.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
185
Onko merinovillasukka suositusta, nimenomaan lyhytvartisena.

Polven alapuolelle yltäviä löytyy kyllä, mutta ne tuppaa hiertämään sääreen rakkoa useimmiten toisena päivänä ja sitten ollaankin loppuviikko rinteessä haavan kanssa.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
157
Mitkäs ovat teidän PK-seutua lähimmät laskettelukeskukset, mitä suosittelisitte? Suurin osa laskuista tehty lapissa tai ulkomailla. Hyvinkään Sveitsi kokeiltu, siellä viihtyi sen max 3h. Laudalla lasken pääsääntöisesti.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 208
Mitkäs ovat teidän PK-seutua lähimmät laskettelukeskukset, mitä suosittelisitte? Suurin osa laskuista tehty lapissa tai ulkomailla. Hyvinkään Sveitsi kokeiltu, siellä viihtyi sen max 3h. Laudalla lasken pääsääntöisesti.
PK-seutu on toki laaja käsite ja matkaa tulee hyvin eri tavalla paikasta riippuen, mutta Messilässä varmasti on yhdet etelä-Suomen parhaista rinteistä. PK-seudulta aika lyhyt matka kuitenkin.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
806
Mitkäs ovat teidän PK-seutua lähimmät laskettelukeskukset, mitä suosittelisitte? Suurin osa laskuista tehty lapissa tai ulkomailla. Hyvinkään Sveitsi kokeiltu, siellä viihtyi sen max 3h. Laudalla lasken pääsääntöisesti.
Sappee on yksi vaihtoehto Messilän lisäksi. Ei ole ihan pk seudulla mutta autolla reilu tunti matkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Mitkäs ovat teidän PK-seutua lähimmät laskettelukeskukset, mitä suosittelisitte? Suurin osa laskuista tehty lapissa tai ulkomailla. Hyvinkään Sveitsi kokeiltu, siellä viihtyi sen max 3h. Laudalla lasken pääsääntöisesti.
Siinä ne Kehä-III alueen lähimmät laskettelurinteet ovat kaikki karttakuvassa ja kokeilemalla se sitten selviää mikä niistä on itselle mielekäs. En lähtisi sen enempää lautailijalle suosittelemaan, kun olen suksimiehiä ja sen lisäksi on ihan laskijan preferenssistä kiinni laskeeko hoidetussa rinteessä, metsässä ja/tai parkissa.

Itse en varsinkaan arkena jaksa 20-30min enempää ajella mäkeen yhteensuuntaan, niin Messilät, Sappeet ja Himokset 1h30min - 3h ajoajalla jäävät kyllä omien arki-iltojen ulkopuolelle 100% varmuudella. -> Lomalla sitten Ruotsi tai Lappi ovat yleensä kohteena.

1705225175296.png
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
142
Uusia laseja tässä katsellut ja onko mitään suosituksia EU:n sisäisistä kaupoista jotka toimittaa Suomeen? Jos semmosistakin vilkuilisi tarjouksia. Onko kellään muistikuvia koskahan alkaa täällä ne loppusesongin alet?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 836
Viestejä
4 243 727
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom