Kysymyksiä putkimiehille

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
869
Tartteis vaihtaa seinään upotetut suihkuliitännät pintavetoihin. Kylppärissä on alaslaskettu katto, ja putket tulee jakotukilta PEXillä suojaputkessa. Miten muutos muoviputkesta kromiputkeen tehdään oikeaoppisesti? Iskenkö pexin päähän hanakulmarasiat "naama alaspäin" (pinta kattopaneelin tasoon) ja siitä kromilla alas? Kaikissa muissa vaihtoehdoissa mahdollinen vuotovesi jää paneelien yläpuolelle, eikö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
869
Tavallinen jatkoliitin.
Mutta miten se rajakohta sitten hoidetaan? Eikö nuo suojaputket pitäisi aina asentaa siten, että valumavesi tulee näkyville? Tietysti saahan sen suojaputkenkin asennetua siten, että vesi valuu kromiputkelle paneeliin tehdystä reiästä kylppäriin.. Itse ei henk. koht. haittaisi vaikka se jäisikin sinne katon yläpuolelle (kyllä se aika nopeasti sieltä valuisi vesieristettyyn kylppäriin), mutta periaatteen vuoksi jos kerran itse tekee eikä maksa ammattilaiselle, pitäisi ainakin yrittää tehdä oikein.
 

-is2-

╭∩╮ʕ•ᴥ•ʔ╭∩╮
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
350
Jos fiinisti haluat tehdä niin tuo ne suojaputket paneelin alareunan tasolle soppelin kokosiin reikiin. Peitä reiät tarkoitukseen sopivilla peitelevyillä ja rakenna vaihto kromiin heti peitelevyjen alle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 338
Oikein tehtynä? Pexin ja CrCu liitos pitää olla kunnolla kannakoitu. Yksi tyyli on laittaa ne hanakulmarasiat kattoon, ei ehkä kaikkein nätin ratkaisu. Toinen on laittaa messinkinen hanakulma alaslaskuun, tämä tosin tarvii tarkastusluukun lähelle. Kyllä ne vuodot tulee esille sieltä paneelin päältä ja ei mene rakenteisiin vaika ne suojaputket jäisi paneelin päälle.

Mikäs on syynä tuommoiseen vaihtoon?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
11
En tarkoita Parrun vastausta -> Niinkuin edellinen vastasi. Jos on vuotoja, niin eiköhän se aika nopeasti näy.

Itse tein wc-remontin jonne tuli suihku ym., putket tuli juurikin kattopaneelien yläpuolelle, eiköhän se näy kun vuotaa.. Kaveri puristi liittimet siihen tarkoitetuilla työkalulla. Rajakohdalla ei ole mitään väliä, tottakai vesi menee alamäkeä pitkin. Se onko jatko pex-kupari, kupari-kupari, pex-pex, ei ole mitään väliä kun sen tekee oikein. Tottakai sinne pex-putken sisään tulee tukiholkki... :) Jos sä sinne katonrajaan laitat hanakulmarasiat ni laita ihmeessä kuvat meille ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Ostin hanan jossa 3/8 sisäkierre.
Se on kuitenkin liian iso nykyisiin ballofixeihin.
Mikä kierrekoko on tuosta 3/8 seuraavaksi pienempi???
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 338
1/4 mutta kun kyseessä on luultavasti 10-10/12/15 tai jopa 8-10/12/15 kalustesulut niin saattaappi olla ettei ole kierre ole edes tuumakokoon sopiva NPT-kierre. Jos ei muuten niin vanhan hanan viiksistä muutaman sentin pätkät joiden päähän 10(tai 8)-3/8" UK puserrusliittimet.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Ostin hanan jossa 3/8 sisäkierre.
Se on kuitenkin liian iso nykyisiin ballofixeihin.
Mikä kierrekoko on tuosta 3/8 seuraavaksi pienempi???
Vaihda ballofixi, on kuluva osa. Löytyy 3/8 ulkokierre / puserrusliitin mallisena.... voi olla että rautakaupasta voi olla vaikea löytää.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
686
Ostin hanan jossa 3/8 sisäkierre.
Se on kuitenkin liian iso nykyisiin ballofixeihin.
Mikä kierrekoko on tuosta 3/8 seuraavaksi pienempi???
jos on kyseessä riittävän vanha hana niin siinä on 8mm putket. Mutterit vanhasta hanasta ballofixien päähän ja Oras asennusliitinpari (281100/2) jatkoksi, siihen saa joko 10mm puserrusliitoksen tai 3/8 sisäkierremutterillisen hanan (usein kyseessä ikean hana).
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 338
Taitaapi kaikki uudet softpex:illiset hanat olla joko 3/8sk tai 10mm kytkentäpäällä, 3/8sk suositumpi. Oraksella noi erottaa mallimerkinnästä olevassa f-kirjaimesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Mökillä porakavon kalvopaisunta-astia vuotaa. (ilmeisesti tiiviste)
Onko noi sellaisia että niihin vaihdetaan tiivisteitä vai vaihdetaanko koko säiliö uuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Mökillä porakavon kalvopaisunta-astia vuotaa. (ilmeisesti tiiviste)
Onko noi sellaisia että niihin vaihdetaan tiivisteitä vai vaihdetaanko koko säiliö uuteen?
Vastaan itse tähän jos joku miettii samaa: Uusi pussi vaan puuilosta ja säiliö taas kuin uusi.


Kysymys: Jouduin ottaa siniraitaputken jatkon irti. Liitoksessa helmi. Pitääkö se vaihtaa kun liitän takaisin kun siniraita kuitenkin "joustaa"?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
340
Oras Cubista 2839F keittöhanan vipuun on tullut selkeä jäykkä pykälä hanan avaukseen. Veden virtausta on hankala saada sopivaksi, koska ennen pykälää tulee lian vähän ja sitten pykälän yli se hyppää vauhdilla ja menee lähes täysille. Tuleeko kuntoon jos vaihdan siihen säätöosan? Tuolla sanotaan Safira mutta LVI-numero on sama.

Samaisesta hanasta puuttuu myös pesukoneventtiilin hattu. Aivan järkyttävän kallis varaosa :mad:

Ostanko kerralla uuden hanan, koska tuohon pitäisi ostaa lähes 100 € arvosta varaosia? Hana on alle 10 v vanha, melkoista sekundaa taitaa Oras olla nykyään? Ennen hanat kesti isältä pojalle nykyään alle 10 v. Ei ole talon ensimmäinen hana, jota joutuu remontoimaan.

Jos päädyn vaihtamaan koko hanan niin siihen pitää varmaankin olla putkimies asentamaan vai saako asentaa itse?

Onko enää nykyään olemassa jotain merkkiä, joka tekisi hyviä hanoja?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
Oras Cubista 2839F keittöhanan vipuun on tullut selkeä jäykkä pykälä hanan avaukseen. Veden virtausta on hankala saada sopivaksi, koska ennen pykälää tulee lian vähän ja sitten pykälän yli se hyppää vauhdilla ja menee lähes täysille. Tuleeko kuntoon jos vaihdan siihen säätöosan? Tuolla sanotaan Safira mutta LVI-numero on sama.
Säätöosa on sama monessa oraksen kt/allashanassa.

Ostanko kerralla uuden hanan, koska tuohon pitäisi ostaa lähes 100 € arvosta varaosia? Hana on alle 10 v vanha, melkoista sekundaa taitaa Oras olla nykyään? Ennen hanat kesti isältä pojalle nykyään alle 10 v. Ei ole talon ensimmäinen hana, jota joutuu remontoimaan.

Jos päädyn vaihtamaan koko hanan niin siihen pitää varmaankin olla putkimies asentamaan vai saako asentaa itse?

Onko enää nykyään olemassa jotain merkkiä, joka tekisi hyviä hanoja?
-Riippuu ihan itsestäsi, ota nyt sitten korjatessa huomioon, että lvi asennukset ja korjaukset vaatii ammattitaitoisen ihmisen. Jos et osaa, ei kannata tehdä mitään mistä ei halua vastuuseen jos jotain sattuu

-Kannattaako nyt välttämättä vertailla jotain 30v vanhaa vipuhanaa sähköiseen hanaan. 80-luvun corollassakaan ei ole ongelmia automaattisten ajovalojen tai ajoakkujen kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Jos päädyn vaihtamaan koko hanan niin siihen pitää varmaankin olla putkimies asentamaan vai saako asentaa itse?
Ei kai putkityö ole itsessään mitenkään luvanvaraista. Jos omia putkia laittaa omassa talossa eikä mieti sitä, mitä vakuutusyhtiö voisi sanoa virheellisen asennuksen aiheuttamasta vahingosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 530
Ei kai putkityö ole itsessään mitenkään luvanvaraista. Jos omia putkia laittaa omassa talossa eikä mieti sitä, mitä vakuutusyhtiö voisi sanoa virheellisen asennuksen aiheuttamasta vahingosta.
Riippuu paljon siitä asuuko jossain asunto-osakeyhtiössä, jolloin ei oikein tykätä siitä että tehdään LVI-töitä omin päin vai omakotitalossa jossa ainoana asiana oikeastaan on että vakuutus ei välttämättä korvaa omatoimisesti tehtyjä töitä ja kaikesta joka tapauksessa joudut itse vastuuseen. Joka tapauksessa jos tietää mitä tekee niin tuskin mitään ongelmia tulee mutta taloyhtiössä jos tekee omin päin jotain ja jotain sattuu sen seurauksena niin luultavasti tulee enemmän paskaa niskaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Riippuu paljon siitä asuuko jossain asunto-osakeyhtiössä, jolloin ei oikein tykätä siitä että tehdään LVI-töitä omin päin vai omakotitalossa jossa ainoana asiana oikeastaan on että vakuutus ei välttämättä korvaa omatoimisesti tehtyjä töitä ja kaikesta joka tapauksessa joudut itse vastuuseen. Joka tapauksessa jos tietää mitä tekee niin tuskin mitään ongelmia tulee mutta taloyhtiössä jos tekee omin päin jotain ja jotain sattuu sen seurauksena niin luultavasti tulee enemmän paskaa niskaan.
Juuri tähän viittaa maininta omasta talosta - sehän sulkee pois myös erillistalossa tapahtuvan as.oy-asumisen. Toki putkiranetus omalla kiinteistölläkin voi olla katastrofiin saakka huono idea - ei velan vakuutena olevaa omaisuuttaan kannata paskoa sitäkään vähää kuin muuten omaisuuttaan.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
340
Kiitos vastauksista, mutta se tärkein jäi vielä puuttumaan. Tuleeko kuntoon jos vaihdan säätöosan?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
Kiitos vastauksista, mutta se tärkein jäi vielä puuttumaan. Tuleeko kuntoon jos vaihdan säätöosan?
Säätöosa korjaa jos liikeradassa on ongelmia, tai vaihtoehtoisesti jos hana vuotaa läpi/pitää erikoista ääntä. Ei toki muuta. Ennen vaihtoa katso nyt kuitenkin ettei esim kahvan rajoittimessa ole mitään vikaa, purkamalla muoviosat (kahvan/rajoitinmuovin) voit kokeilla säätöosan toimintaa katkaisematta vielä vesiä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
340
No niin. Nyt alkaa seuraava hana vaatia huoltoa :) Tämmönen tällä kertaa Oras Cubista

Alkaa pätkiä kun laskee lämmintä vettä lähes täydellä/täydellä paineella. Veden lämpö pitää olla näppituntumalta vähän yli 40 astetta, jotta pätkiminen alkaa. Tuota alemmalla lämmöllä toimii normaalisti. Pätkimisellä tarkoitan veden paineen nopeaa laskemista ja nousemista tyyliin useamman kerran sekunnissa. Hana kuullostaa konekivääriltä kun pätkiminen alkaa :) Mikähän tuossa voisi olla vikana?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
No niin. Nyt alkaa seuraava hana vaatia huoltoa :) Tämmönen tällä kertaa Oras Cubista

Alkaa pätkiä kun laskee lämmintä vettä lähes täydellä/täydellä paineella. Veden lämpö pitää olla näppituntumalta vähän yli 40 astetta, jotta pätkiminen alkaa. Tuota alemmalla lämmöllä toimii normaalisti. Pätkimisellä tarkoitan veden paineen nopeaa laskemista ja nousemista tyyliin useamman kerran sekunnissa. Hana kuullostaa konekivääriltä kun pätkiminen alkaa :) Mikähän tuossa voisi olla vikana?
Säätöosa. Löytyy jokaisesta rautakaupassa kun suurimman kt/kph hanan sisästä löytyy sama osa. Vaihto vaatii oraksen työkalun, vedet poikki hanalta. Jos et osaa, tilaa suosiolla putkimies. Taloyhtiössä kuuluu yhtiölle
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
340
Säätöosa. Löytyy jokaisesta rautakaupassa kun suurimman kt/kph hanan sisästä löytyy sama osa. Vaihto vaatii oraksen työkalun, vedet poikki hanalta. Jos et osaa, tilaa suosiolla putkimies. Taloyhtiössä kuuluu yhtiölle
Kiitos. Oma pirtti on ja työkalukin löytyy jo edellisten hanaremonttien takia. Tarkasti osaavat Oraksella ajoittaa elinkaaren 9 - 10 v väliin.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
Kiitos. Oma pirtti on ja työkalukin löytyy jo edellisten hanaremonttien takia. Tarkasti osaavat Oraksella ajoittaa elinkaaren 9 - 10 v väliin.
Sinällään toi voi tapahtua ihan uudelleenkin hanalle. Jotain roskia sinne säätöosaan päätyy.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
278
Moro! Tarkoitus remontoida okt:n pikkuvessan pinnat ja kalusteet. Edellinen omistaja (lue; rakennuttaja) on järkipäissään asentanut vessaan lattiakaivon, mutta ei ole kuitenkaan asentanut siihen kaulusta, eikä nostanut nykyistä muovimattoa seinälle. Ei pidä ihan vettä.

Säästääkseni hieman kustannuksissa, poistaisin mielelläni tuon lattiakaivon pois käytöstä ja vessa olisi jatkossa ns. kuiva tila. Minkälainen homma mahtaa olla edessä lattiakaivon osalta? Muutoin tarkoitus nypätä muovimatto pois ja asentaa tilalle kaakeli.
 

Liitteet

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
337
Moro! Tarkoitus remontoida okt:n pikkuvessan pinnat ja kalusteet. Edellinen omistaja (lue; rakennuttaja) on järkipäissään asentanut vessaan lattiakaivon, mutta ei ole kuitenkaan asentanut siihen kaulusta, eikä nostanut nykyistä muovimattoa seinälle. Ei pidä ihan vettä.

Säästääkseni hieman kustannuksissa, poistaisin mielelläni tuon lattiakaivon pois käytöstä ja vessa olisi jatkossa ns. kuiva tila. Minkälainen homma mahtaa olla edessä lattiakaivon osalta? Muutoin tarkoitus nypätä muovimatto pois ja asentaa tilalle kaakeli.
Miksi ihmeessä se pitäisi poistaa? Mitä kustannus säästöjä siitä tulee jos kaivon poistaa? Voihan se olla kuiva tila kaivosta huolimatta. Jos sattuisi vesivahinko niin vedet valuisi tuonne kaivoon.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
278
Miksi ihmeessä se pitäisi poistaa? Mitä kustannus säästöjä siitä tulee jos kaivon poistaa? Voihan se olla kuiva tila kaivosta huolimatta. Jos sattuisi vesivahinko niin vedet valuisi tuonne kaivoon.
Olen ymmärtänyt että kun tilassa on lattiakaivo, luetaan se aina ns. märkätilaksi. Märkätila vaatii pintamateriaalin alle asianmukaisen vesieristyksen ja sen taas voi tehdä sertifioitu asentaja. Kyseessä on oma kiinteistö joten toki sen voisi itsekin tehdä, mutta pitkällä jänteellä ajateltuna ei tee yhtään mieli ruveta tulevaisuudessa vääntämään joko vakuutusyhtiön edustajan tai uuden ostajan kanssa koska "vesieristys ei ole asianmukaisesti tehty".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
337
Olen ymmärtänyt että kun tilassa on lattiakaivo, luetaan se aina ns. märkätilaksi. Märkätila vaatii pintamateriaalin alle asianmukaisen vesieristyksen ja sen taas voi tehdä sertifioitu asentaja. Kyseessä on oma kiinteistö joten toki sen voisi itsekin tehdä, mutta pitkällä jänteellä ajateltuna ei tee yhtään mieli ruveta tulevaisuudessa vääntämään joko vakuutusyhtiön edustajan tai uuden ostajan kanssa koska "vesieristys ei ole asianmukaisesti tehty".
Ok. En siis tosiaan ole putkari niin en tuollaisista määräyksistä tiennyt.
 
  • Tykkää
Reactions: miu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 403
Olen ymmärtänyt että kun tilassa on lattiakaivo, luetaan se aina ns. märkätilaksi. Märkätila vaatii pintamateriaalin alle asianmukaisen vesieristyksen ja sen taas voi tehdä sertifioitu asentaja. Kyseessä on oma kiinteistö joten toki sen voisi itsekin tehdä, mutta pitkällä jänteellä ajateltuna ei tee yhtään mieli ruveta tulevaisuudessa vääntämään joko vakuutusyhtiön edustajan tai uuden ostajan kanssa koska "vesieristys ei ole asianmukaisesti tehty".
Tämä aihe kiinnostaisi minuakin. Olen aiemmin jostain ymmärtänyt toisin ja päätynyt toisenlaiseen tulkintaan. Olisihan tuo aivan mielisairas tulkinta, eli järkevä lisävarustelu aiheuttaisi kaikenlaisen ylimääräisen hevonpaskan vaatimista ja altistaisi pahimmillaan oikeusmurhalle. Totta ihmeessä jokaisen vesipisteen alla saisi olla lattiakaivo, vaikka huone ei olekaan oikea märkätila. Näinhän se aina järjellä ajatellen olisikin, jos se ei maksaisi mitään. Joku vesieristäminen, saati toisesta maailmasta yhtäkkiä nypättävien vaatimusten mukainen laaja vesieristäminen, taas on melkoista liioittelua tällaista varustetta varmuuden vuoksi laittaessa.

Mikäli mielisairas tulkinta on oikea, niin onko sillä merkitystä, onko tosiasiallisessa kuivassa tilassa oikea lattiakaivo vai kuiva kaivo oikean lattiakaivon kaverina?

Toki sinänsä tähän aiheeseen liittymättä on aivan päävikaista tehdä vessa, jossa ei voi sotkea vedellä. Jos se olisi hyvä idea, niin olisihan kokolattiamattokin kiva varpaiden alla kakalla istuessa kuten rinnakkaistodellisuudessa on järkeilty. Kuitenkin tällaisten ylimääräisten ei-pakollisten kaivojen tarve muuallekin kuin vessaan on ihan ilmeinen.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
591
Olen ymmärtänyt että kun tilassa on lattiakaivo, luetaan se aina ns. märkätilaksi. Märkätila vaatii pintamateriaalin alle asianmukaisen vesieristyksen ja sen taas voi tehdä sertifioitu asentaja. Kyseessä on oma kiinteistö joten toki sen voisi itsekin tehdä, mutta pitkällä jänteellä ajateltuna ei tee yhtään mieli ruveta tulevaisuudessa vääntämään joko vakuutusyhtiön edustajan tai uuden ostajan kanssa koska "vesieristys ei ole asianmukaisesti tehty".
Jos teet vesieristeen oikein eli ohjeiden mukaan, mikä ei ole apinan hommaa kummepaa, miksi sinulle tulisi tuonne vesivahinko? Vahingot sattuu tiloissa, missä lattiakaivo on ehdoton ja tehty väärin. Ei tiloissa missä lattiakaivo on kaiken varalta ja tehty oikein tai vähän omintakeisesti.

Vakuutusyhtiö pesee kätensä aivan kaikesta, älä siitä huolehdi. Jos sinulla vuotaa vettä, mikä päätyy rakenteisiin, joku on tehty väärin. Vaikka se luettaisiin autopesulaksi niin jos et pese sielä autoja, sinne ei tule vettä mistään (paitsi vahingon seurauksena).
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
278
Kiitoksia hyvästä pallottelusta aiheen ympärillä. Herättelee taas kunnolla omia ajatuksia asiaan liittyen.

Lattiakaivo on lähtökohtaisesti ehdottoman positiivinen asia kaiken suhteen tuolla vessassa. Varsinaista tarvetta sille ei kuitenkaan ole koska tilassa vain pönttö sekä lavuaari. Nykyisellään se ei missään mielessä ole palvellut tarkoitustaan, koska suhteessa pintamateriaaliin se on asennettu pöhkösti. Mitään kaatoja lattiassa ei viemärin suuntaan ole, eikä muovimattoa ole tiivistetty seiniltä, eikä kaivon ympäriltä. Kaivo tulvii huonona päivänä -> vesi välittömästi rakenteissa. Tähän asiaan haetaan siis samalla ratkaisua kun pinnat tilassa uusitaan.

Kaivon jättäminen vaatii siis vain hieman enemmän työtä. Ainakin itsestäni se tuntuu siltä. Tietysti jos joku rakennusalan ihminen sanoo että ihan sama homma jätät kaivon tai et, niin ymmärrän.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
591
Kaivon jättäminen vaatii siis vain hieman enemmän työtä. Ainakin itsestäni se tuntuu siltä. Tietysti jos joku rakennusalan ihminen sanoo että ihan sama homma jätät kaivon tai et, niin ymmärrän.
Kaato on ainut hankala osuus ja se tuosta näyttäisi löytyvän jo. Vesieristeessä piutää vähän keskittyä siihen mitä tekee ja kattoo ainakin 3 suomalaista youtube videota asiasta. Sen jälkeen teet virheen vain omaa laiskuuttasi. Minä en paskapönttöä laittaisi mihinkään missä ei ole lattiakaivoa. Lapset vetää pöntön täyteen paperia ja se on siinä. Silloin sinä voit muistella lämmöllä sitä, kuinka helpolla pääsit vessan teossa.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
278
Silloin sinä voit muistella lämmöllä sitä, kuinka helpolla pääsit vessan teossa.
Nämä ytimekkäät lopetukset on niitä mitkä viimeistään herättelee näkemään asioiden todellisen laidan. Ehkäpä se lattiakaivon poistaminen unohdetaan tällä kertaa. :thumbsup:
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
@Tonnin Seteli

Ainakin tässä oli vakuutusyhtiön näkemys asiasta jossa viitattiin RT -korttiin. Mistähän tuon kortin näkisi kun ainoat linkit joita löysin vaativat kirjautumisen, ja ilmeisesti joutuisi maksamaan?

Ratkaisusuositus - FINE-006657 - FINE - Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

"Aina kun tilassa on lattiakaivo, siellä on oltava vedeneristys. Lattian vedeneristyksen pitää olla kaukalomainen, ts. vedeneristyksen reunat nostetaan seinille 100 - 150 mm korkeudelle ja kynnyksen kohdalla vähintään 15 mm valmista lattiapintaa ylemmäksi (ohjeteksti RT 84-10759)."

Ja sitten löysin tämän maininnan
Märkätilojen rakentaminen ja remontointi (rakennaoikein.fi)

"Märkätiloiksi nimitetään tiloja, jotka on varustettu lattiakaivolla ja joiden seinät sekä lattia joutuvat alttiiksi roiskevedelle. Tällaisia tiloja ovat asuintaloissa pesu- ja kylpyhuoneet sekä saunatilat. WC, kodinhoitohuone sekä altaalla varustetut "ns. kuraeteiset" voidaan myös luokitella märkätiloiksi, mikäli ne käyttötarkoituksensa puolesta täyttävät em. kriteerit. "

Muistaakseni FINE:ssä on ollut toinenkin tapaus jossa kaikki oli tehty rakennussäädöksien mukaan mutta vakuutusyhtiö vaati siitä huolimatta säädöksiä korkeampaa kynnystä ja vakuutusyhtiön vaatimus oli mennyt läpi. En kyllä nyt onnistunut löytämään tätä tapausta millään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 243
Käytetäänpä ketjua hyödyksi. Muutin pari kuukautta sitten rivitaloasuntoon. Yläkerran vessassa haisee randomisti viemäriltä. Muissa asunnon märkätiloissa ja vessoissa ei hajua esiinny. Putsasin huolella lavuaarin vesilukon ja suihkun lattiakaivon, mikä ei juuri auttanut. Lattiakaivon vesilukon irroitettuani pistin merkille, että kaivosta suorastaan puhaltaa viemärin hajua, eli joko asunnossa on alipaine tai viemärissä ylipaine. Ei ihme, että viemärin hajua välillä puskee asuntoon esim, lavuaarin putkien liitoksista. Asunnossa on PILP eli koneellinen ilmanvaihto ja mielestäni ihan reilusti korvausilma-aukkoja.

Kenelläkään vinkkiä mistä voisi johtua? Voisiko tämä viitata siihen, että viemärin korvausilmaputki on tukkeutunut? Korostan, että vesilukon irroitettuani viemäristä tulvahti ihan selkeästi kädellä tuntuva puhallus, mikä ei liene normaalia…
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Käytetäänpä ketjua hyödyksi. Muutin pari kuukautta sitten rivitaloasuntoon. Yläkerran vessassa haisee randomisti viemäriltä. Muissa asunnon märkätiloissa ja vessoissa ei hajua esiinny. Putsasin huolella lavuaarin vesilukon ja suihkun lattiakaivon, mikä ei juuri auttanut. Lattiakaivon vesilukon irroitettuani pistin merkille, että kaivosta suorastaan puhaltaa viemärin hajua, eli joko asunnossa on alipaine tai viemärissä ylipaine. Ei ihme, että viemärin hajua välillä puskee asuntoon esim, lavuaarin putkien liitoksista. Asunnossa on PILP eli koneellinen ilmanvaihto ja mielestäni ihan reilusti korvausilma-aukkoja.

Kenelläkään vinkkiä mistä voisi johtua? Voisiko tämä viitata siihen, että viemärin korvausilmaputki on tukkeutunut? Korostan, että vesilukon irroitettuani viemäristä tulvahti ihan selkeästi kädellä tuntuva puhallus, mikä ei liene normaalia…
Onko pesuhuoneen ovi kuinka tiivis, pääse oven alta korvausilmaa?

Lattiakaivosta puuttuu puhdistustulppa paikaltansa olettaen, että vesilukossa on vettä.

Tietysti jos tuuletusputki on tukossa tai sitä ei ole, niin esimerkiksi wc:n vetäminen saattaa tyhjentää vesilukon vedestä.

Lähtisin kokeilemaan ensimmäistä, eli vesilukon tulppaa, onko paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
Jos lattiakaivossa on irroitettava vesilukko, ei siinä luultavasti ole puhdistustulppaa :). Tiivisteiden kyllä pitäisi kestää pieni puhallus. Tarkista ihan ensimmäiseksi että se vesilukko on kunnolla paikallaan/sen tiiviste on ehjä. Seuraavaksi altaan viemärikumi/vessan mansetti. Viemärin tuuletuksen selvittely ei varmaankaan kuulu osakkaalle, ei tosin nuo muutkaan jos teillä on huoltoyhtiö. Sen selvittely vaatii katolla käyntiä, mahdollisesti viemärikameraa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Miten lattialämmitys toimii?

Asustellaan ekaa vuotta talossa jossa lattialämmitys.
Osa lattioista on kivilaattaa ja osa laminaattia.

Alkuun oli liian kylmä kaikkialla.
Ilmasin järjestelmän ja nostin maalämpökoneesta lämpökäyrää ylöspäin.
Nyt lattiat jotka oli laminaattia olivat sopivat mutta kivilattiat liian kuumat.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit nollaan -> ei vaikutusta, kivilattiat edelleen kuumat.

Laskin sitten lämpökäyrää hieman alas.
Nyt kivilattiat sopivat mutta laminaattilattiaiset huoneet taas kylmät.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit täysille -> ei vaikutusta, laminaatti lattiat edelleen kylmät.

Voiko laminaatti eristää kiveen verrattuna noin paljon ettei lämpöä saa tasapainoon?
Voiko olla ettei noi termostaatit jostain syystä toimi kun tuntuu ettei asennolla ole mitään vaikutusta? Missä voisi olla vika?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Miten lattialämmitys toimii?

Asustellaan ekaa vuotta talossa jossa lattialämmitys.
Osa lattioista on kivilaattaa ja osa laminaattia.

Alkuun oli liian kylmä kaikkialla.
Ilmasin järjestelmän ja nostin maalämpökoneestä lämpökäyrää ylöspäin.
Nyt lattiat jotka oli laminaattia olivat sopivat mutta kivilattiat liian kuumat.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit nollaan -> ei vaikutusta, kivilattiat edelleen kuumat.

Laskin sitten lämpökäyrää hieman alas.
Nyt kivilattiat sopivat mutta laminaattilattiaiset huoneet taas kylmät.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit täysille -> ei vaikutusta, laminaatti lattiat edelleen kylmät.

Voiko laminaatti eristää kiveen verrattuna noin paljon ettei lämpöä saa tasapainoon?
Voiko olla ettei noi termostaatit jostain syystä toimi kun tuntuu ettei asennolla ole mitään vaikutusta? Missä voisi olla vika?
Laminaatin alle yleensä asennetaan solumuovia yms. eristävää materiaalia, joka sitten estää tuota lämmön johtumista.

Jos jakotukista pystyy säätelemään virtauksia, niin kokeilisin sitä kautta, asetat siihen milloin laminaatti oli hyvä ja kuristat kivipiirin kiertoa. Sitte seurailet pari päivää ja säädät lisää jos siltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Laminaatin alle yleensä asennetaan solumuovia yms. eristävää materiaalia, joka sitten estää tuota lämmön johtumista.

Jos jakotukista pystyy säätelemään virtauksia, niin kokeilisin sitä kautta, asetat siihen milloin laminaatti oli hyvä ja kuristat kivipiirin kiertoa. Sitte seurailet pari päivää ja säädät lisää jos siltä tuntuu.
Kiitoksia!
Mikä idea noissa huonetermareissa on kun tuntuu et on ihan sama missä asennossa ne on?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
992
Miten lattialämmitys toimii?

Asustellaan ekaa vuotta talossa jossa lattialämmitys.
Osa lattioista on kivilaattaa ja osa laminaattia.

Alkuun oli liian kylmä kaikkialla.
Ilmasin järjestelmän ja nostin maalämpökoneesta lämpökäyrää ylöspäin.
Nyt lattiat jotka oli laminaattia olivat sopivat mutta kivilattiat liian kuumat.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit nollaan -> ei vaikutusta, kivilattiat edelleen kuumat.

Laskin sitten lämpökäyrää hieman alas.
Nyt kivilattiat sopivat mutta laminaattilattiaiset huoneet taas kylmät.
Säädin niistä huonekohtaiset termarit täysille -> ei vaikutusta, laminaatti lattiat edelleen kylmät.

Voiko laminaatti eristää kiveen verrattuna noin paljon ettei lämpöä saa tasapainoon?
Voiko olla ettei noi termostaatit jostain syystä toimi kun tuntuu ettei asennolla ole mitään vaikutusta? Missä voisi olla vika?
Lämpömpulla lämmitetty lattialämmitys toimii yleisesti ottaen parhaiten, jos huonetermostaatit ovat aina (lämmityskaudella) auki. Huonekohtaisilla virtaamansäädöillä säädetään huoneiden lämmitystarve kutakin huonetta vastaavaksi, ja lämpökäyrällä puolestaan lämmitys ulkolämpötilan mukaan sopivaksi. Lattialämmitys reagoi niin hitaasti termostaattien toimintaan (ainakin jos on/off termarit, kuten yleensä), että termareilla saadaan vaan turhaa lämpötilan sahausta ja haitataan lämpöpumpun optimaalista toimintaa.

Onko Inverter maalämpö vai on/off? Kysyn siksi, että oletkohan varmasti säätänyt lämpökäyrää oikeasta paikasta? Tuolla voi olla välissä myös shuntti, joka tosiasiassa vaikuttaa lattioihin menevään lämpötilaan.

Valokuvat termostaateista ja jakotukista voisi auttaa jatkoon. Lisäksi perustiedot lämmitysjärjestelmästä (inverter/onoff, onko puskurivaraajaa, onko shuntteja ja kiertoja 1 vai useampi)

Meillä VILPillä lämpenevä lattialämmitys, ja lämpötila-alue -30...+10 mennään kaikki termarit aina auki ja lämpökäyrällä säätö. Termarit kiinni vain jos on tiedossa poikkeuksellisen kovaa muuta lämpökuormaa (paljon vieraita, uunin pitkäaikaista käyttöä, ...)

Edit: Myös lattialämmityssuunitelma kannattaa kaivaa esille, jos sellainen löytyy. Siitä selviää miten nuo piirit on tosiasiassa vedetty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 530
Kiitoksia!
Mikä idea noissa huonetermareissa on kun tuntuu et on ihan sama missä asennossa ne on?
Kai olet odotellut about vuorokauden säädön jälkeen ennenkuin olet tehnyt johtopäätöksiä? Tuossahan kestää pitkän aikaa että lattia lämpenee tai jäähtyy, riippuen tietenkin lattian materiaaleista sun muista. Yksi tuttu oletti että lämpötila muuttuu heti kun nuppia kääntää ja kerkisi jo taloyhtiöllekin valittaa toimimattomuudesta kunnes huoltomies sitten kertoi että odottele nyt säädön jälkeen vähintään puoli päivää ennenkuin teet mitään johtopäätöksiä kun se betoni ei sekunneissa muuta lämpötilaansa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Lämpömpulla lämmitetty lattialämmitys toimii yleisesti ottaen parhaiten, jos huonetermostaatit ovat aina (lämmityskaudella) auki. Huonekohtaisilla virtaamansäädöillä säädetään huoneiden lämmitystarve kutakin huonetta vastaavaksi, ja lämpökäyrällä puolestaan lämmitys ulkolämpötilan mukaan sopivaksi. Lattialämmitys reagoi niin hitaasti termostaattien toimintaan (ainakin jos on/off termarit, kuten yleensä), että termareilla saadaan vaan turhaa lämpötilan sahausta ja haitataan lämpöpumpun optimaalista toimintaa.

Onko Inverter maalämpö vai on/off? Kysyn siksi, että oletkohan varmasti säätänyt lämpökäyrää oikeasta paikasta? Tuolla voi olla välissä myös shuntti, joka tosiasiassa vaikuttaa lattioihin menevään lämpötilaan.

Valokuvat termostaateista ja jakotukista voisi auttaa jatkoon. Lisäksi perustiedot lämmitysjärjestelmästä (inverter/onoff, onko puskurivaraajaa, onko shuntteja ja kiertoja 1 vai useampi)

Meillä VILPillä lämpenevä lattialämmitys, ja lämpötila-alue -30...+10 mennään kaikki termarit aina auki ja lämpökäyrällä säätö. Termarit kiinni vain jos on tiedossa poikkeuksellisen kovaa muuta lämpökuormaa (paljon vieraita, uunin pitkäaikaista käyttöä, ...)

Edit: Myös lattialämmityssuunitelma kannattaa kaivaa esille, jos sellainen löytyy. Siitä selviää miten nuo piirit on tosiasiassa vedetty.
Kiitoksia tästäkin!
Mä palaan ja selvitän vastaukset noihin kun kaivan paperit laitteista esiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Kai olet odotellut about vuorokauden säädön jälkeen ennenkuin olet tehnyt johtopäätöksiä? Tuossahan kestää pitkän aikaa että lattia lämpenee tai jäähtyy, riippuen tietenkin lattian materiaaleista sun muista. Yksi tuttu oletti että lämpötila muuttuu heti kun nuppia kääntää ja kerkisi jo taloyhtiöllekin valittaa toimimattomuudesta kunnes huoltomies sitten kertoi että odottele nyt säädön jälkeen vähintään puoli päivää ennenkuin teet mitään johtopäätöksiä kun se betoni ei sekunneissa muuta lämpötilaansa.
Joo tämä tiedossa ja oon odotellut 1-2 vrk aina säätöjen jälkeen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 532
Mikä tän pesukoneen liitännän nimi on siis toi valkoinen missä pk poistoletku kiinni. Poistomuhvi? Viemäröintiliitin?
Mulla katkennut se sisäosa ja tarvitsisin uuden.
 

Liitteet

Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
249
Putkifirma asenteli ja lähetti laskua. Osat aivan levottoman hintasia, monet 2-3 kertaa sen mitä kuluttujalle suoraan myyvät rautakaupat. Nyt väännetään hinnoittelusta. Osaako joku putkari sanoa paljonko putkifirmat maksaa noista tukusta hakiessa? Vinkkejä asian selvittelyyn? Voi laittaa myös yv:tä jos haluaa tarkemmin auttaa, kompensoin toki vaivasta.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 930
Ongelma on lähinnä siinä, että ovh hinnat mitä taloyhtiöille yms myydään on ihan poskettomia. Luonnollisesti isot putkiliikkeet saa isompia alennuksia, rautakaupat vielä isompia. Vähän riippuu tuotteesta nuo alennusprosentit, joissain ne on 20%, joissain 60%.

Mutta ei nyt ainakaan hirveän montaa kymmentä prosenttia rautakauppahintoja kalliimpia kannata maksaa. Se on kuitenkin yksi tapa hakea kannattavuutta putkiliikkeelle. Nuo tuntihinnat on joissain paikoissa kannattavuuden rajamailla tai sen alle. Tavaralla haetaan sitten katetta. Esim kaupungit, vuokrayhtiöt ym maksaa 30-40€/h putkiliikkeelle kilpailuilla alueilla. Siitä voi laskea kannattavuutta, jos putkimies maksaa yritykselle suunnilleen tuon verran+työnjohto+autot ym kulut
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 828
Viestejä
4 242 610
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom