Jäähdytysnesteen valinta

Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
516
Kiinnostaa tietää, miksi jäähdytysnesteen sekoitussuhde on 50:50, eli miksi 50% tiivistettä ja 50% akkuvettä? Miksi niitä on erivärisiä?
Onkohan tähänkin jotain konstia selvittää parasta ja lisäainetta? Mersuissa on jäähdytysneste luokitukset, miten muissa autoissa?
Miksi monet suosittelee erilaista sekoitussuhdetta 50:50 sijaan vai onko se myytti?

Vesi Tiiviste Pakkasen kesto °C
50 % 50 % noin - 35 °C
57 % 43 % noin - 30 °C
60 % 40 % noin - 25 °C
67 % 33 % noin - 20 °C




-------------------------------------------------------------------------------
Autooni suositellaan:
"Jäähdytineste 100% - Vihreä
K-FIX -100% jäähdytinneste ylittää British Standardin BS 6580: 1992 laatuvaatimukset. Soveltuu myös nykyaikaisiin alumiinia sisältäviin moottoreihin. "

Motonet sen sijaan suosittelee:
Motox Classic G11 pakkasneste sininen 100 % 5 l

foorumi sanoo:
Use antifreeze G11, blue or green. You can follow the link for more information, details, etc.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.43.htm

Vanha vihreä=sininen nykyinen?

-------------------------------------------------------------------------------
Yritän vain ymmärtää autoilua...
-------------------------------------------------------------------------------



(en sitten tajua autoista hölkäsen pöläystä, mutta merkkiuskollisuus on kauan sitten kadonnut katsoessaan öljyjä ja tiivisteitä autoista kuin autoista)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
133
Kiinnostaa tietää, miksi jäähdytysnesteen sekoitussuhde on 50:50, eli miksi 50% tiivistettä ja 50% akkuvettä? Miksi niitä on erivärisiä?
Onkohan tähänkin jotain konstia selvittää parasta ja lisäainetta? Mersuissa on jäähdytysneste luokitukset, miten muissa autoissa?
Miksi monet suosittelee erilaista sekoitussuhdetta 50:50 sijaan vai onko se myytti?

Vesi Tiiviste Pakkasen kesto °C
50 % 50 % noin - 35 °C
57 % 43 % noin - 30 °C
60 % 40 % noin - 25 °C
67 % 33 % noin - 20 °C




-------------------------------------------------------------------------------
Autooni suositellaan:
"Jäähdytineste 100% - Vihreä
K-FIX -100% jäähdytinneste ylittää British Standardin BS 6580: 1992 laatuvaatimukset. Soveltuu myös nykyaikaisiin alumiinia sisältäviin moottoreihin. "

Motonet sen sijaan suosittelee:
Motox Classic G11 pakkasneste sininen 100 % 5 l

foorumi sanoo:
Use antifreeze G11, blue or green. You can follow the link for more information, details, etc.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.43.htm

Vanha vihreä=sininen nykyinen?

-------------------------------------------------------------------------------
Yritän vain ymmärtää autoilua...
-------------------------------------------------------------------------------

Mielipide:

Autossa on kolmea nestettä: öljyä, jäähdytysnestettä ja jarrunestettä. Jokaista voi huuhtoa ja käyttää puhdistusainetta ja samalla tavalla, kunnes tulee samaa kirkasta tavaraa ulos.

Suomessa tuntuu suositus ns "rehellinen" vaihtoväli
-Öljyn vaihto 6kk/10 000km välein tai laiskempi vaihtaa 12kk/20 000km välein, huuhtelu ja suodattimet samalla
-Jarrunesteet vuoden välein tai 20 000km välein
-Jäähdytysneste vuoden välein suositus tai parin vuoden välein jos on laiska.

(en sitten tajua autoista hölkäsen pöläystä, mutta merkkiuskollisuus on kauan sitten kadonnut katsoessaan öljyjä ja tiivisteitä autoista kuin autoista)
Öljyt vaihdetaan kerran vuodessa ja 15tkm välein, longlife taitaa olla 24kk ja 30tkm.

Jarrunesteissä taitaa olla joka toinen vuosi, itse vaihdan noin joka neljäs.

Jäähdytysnesteissä en edes tiedä kuinka monta vuotta on suositus, riippuu aineista, mutta yleensä se on vuosia koska tärkeämpi on se pakkaskestävyys ja niin kauan kun kestää reilusti pakkasta niin turha vaihtaa.

Jos takuunalainen auto niin toki huolto ohjelman mukaan, mutta noin muuten tuplaan itse noi ajat heti.

Sama kun iridium tulppia pitäisi olla parin vuoden välein vaihtamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
762
Ei kyllä liity jäähdytysnesteisiin, ehkä ketjun pitäisi olla nesteiden ihmeellinen maailma tms. Kerta näyttää jo aloittajalla lipsuneen.
Vielä huomaat, että öljyäkin siinä autossa voi olla vaikka neljää erilaista tälläkin hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 551
Laittaa sitä, mitä suositellaan, väreillä on väliä. Toisinsanoen punaista ei sotketa muihin, sinistä ja vihreetä voi sekoittaa.

Varaosamyymälä antaa rekisterinumerolla oikean kannun, jos haluaa mennä 'nt' niin kyllä se huolto-ohjelmaa noudattaen liikkeissä vaihdetaan aikanaan.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
343
Laittaa sitä, mitä suositellaan, väreillä on väliä.
Ei. Väreillä ei ole väliä, ne ei kerro yhtään mitään eikä värijärjestelmässä ole mitään logiikkaa. Purkin kyljestä pitää osata lukea mitä purkissa on ja laittaa autoon sitä mitä sinne kuuluukin laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Laittaa sitä, mitä suositellaan, väreillä on väliä. Toisinsanoen punaista ei sotketa muihin, sinistä ja vihreetä voi sekoittaa.

Varaosamyymälä antaa rekisterinumerolla oikean kannun, jos haluaa mennä 'nt' niin kyllä se huolto-ohjelmaa noudattaen liikkeissä vaihdetaan aikanaan.
Ei värillä sinänsä ole väliä, kunhan laittaa oikeaa ainetta. Etyleeniglykolia myydään ihan kaikissa väreissä, sinistä, vihreää, keltaista, punaista ym. Jos sinistä ja punaista sekoittaa, tulee nesteestä ruskeaa, jolloin kontaminatioiden tunnistaminen nesteestä on hankalempaa.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
233
Kannattaa pistää ylös minkä merkkistä jäähdytysnestettä on käyttänyt, ettei tule sekaannoksia. Tavallisissa jäähdytysnesteissä on eri värien lisäksi myös longlife- tuotteet, joita ei yleensä saa sekoittaa tavallisiin jäähdytysnesteisiin. Niiden lisäaineistus ei sovi yhteen, ellei ole toisin mainittu. Ja sitten vielä hyvä muistaa, että propyleeniglykolia, joka on ympäristöystävällinen myrkytön vaihtoehto, ei saa koskaan sekoittaa tavallisiin jäähdytysnesteisiin. Että kyllä voi mokata monessa asiassa. :x3:

Autoa kannattaa ajatella kokonaisuutena, että montako vuotta sillä vielä ajaa ennenkuin vaihto tulee eteen. Perussääntönä voi pitää, että 4-5 -vuoden välein pitäisi vaihtaa jarru- ja jäähdytysnesteet. Jos autossa on jakopäähihna ja samalla vaihdetaan vesipumppu, nuo jäähdytysnesteet vaihdetaan sitten ihan hihnanvaihdon yhteydessä.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
516
Ei kyllä liity jäähdytysnesteisiin, ehkä ketjun pitäisi olla nesteiden ihmeellinen maailma tms. Kerta näyttää jo aloittajalla lipsuneen.
Vielä huomaat, että öljyäkin siinä autossa voi olla vaikka neljää erilaista tälläkin hetkellä.

Juu, tein ketjun väsyneenä. Pohdin onko huuhtelu pakollista vai riittääkö nesteiden vaihto?


Vertailen noita jäähdytinneste ominaisuuksia, ostan akkuvettä ja huuhteluaineen, sen jälkeen käyn vaihdattaa.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
40
Tekeekö joku muka akkuvedellä jäähdytysnesteen?
Hanavettä on tullut tähän asti käytettyä ja en ole törmännyt mihinkään ongelmiin sen takia jäähdytysjärjestelmissä. Taitaa olla vähän sama juttu kuin autonrenkaiden typpitäyttö.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
231
Hanavedessä on kalkkia mitä ei tislatussa ole, onko se pidemmän päälle sitten ongelma, en osaa sanoa. Itse käyttänyt hanavettä lantrinkina, pääasia että vesi on puhdasta eikä sisällä roskia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 113
Hanavedessä on kalkkia mitä ei tislatussa ole, onko se pidemmän päälle sitten ongelma, en osaa sanoa. Itse käyttänyt hanavettä lantrinkina, pääasia että vesi on puhdasta eikä sisällä roskia.
Suomalainen hanavesi on lähes aina hyvin pehmeää, eli ei sisällä kalkkia.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 241
Kiinnitin muuten vastikään huomiota, että Motonetin Motox -jäähdytysnesteen purkki oli uudistunut ja etiketissä lukee nykyään "Käytä jäähdytysnestettä sekoittaessa tislattua vettä eli akkuvettä.". Aikaisemmassa purkissa mitään mainintaa akkuvedestä tai tislatusta vedestä ei ollut. Tuli mieleen, että onkohan tämä lisätty vain lisämyyntien toivossa.

Itse olen tuota hanavesi vs tislattu vesi aihetta monesti yrittänyt tutkia, mutta mitään luotettavaa tutkimusta aiheesta ei löydy. Jäähdytysnestevalmistajat suosittelee aina tislattua vettä tai valmiiksi laimennettua jäähdytysnestettä, ja sitten on näitä "en ole koskaan käyttänyt eikä mitään ongelmia ole ollut", "asuinmaassani X on Y laatuista vettä, hanavesi kelpaa", "kyllä/ei, koska mineraalit". Onhan tuo varmastikin hankalasti testattava aihe, kun vaikutukset näkyisi luultavasti joskus +10 vuoden päästä.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
233
Riippuu ihan siitä aiotko laittaa lähivuosina autosi kiertoon kuitenkin. Tislattu vesi ei ole niin kallista, etteikö sitä voisi käyttää niinkin harvoin, kun niitä nesteitä edes tarvitsee vaihtaa. Hanavedessä on aina mineraaleja ja kalkkia, joka pilaa jäähdyttimen- ja lämppärin kennot ja tulee lämpöongelmia moottoriin. Sit voi sanoa, että onnea vaan, jonkun euron säästö johtaa sitten isompiin ongelmin.

:x3: Mutta jos tykkää itse hommata lisää ongelmia ja korjailla niitä sitämukaa. :thumbsup:
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
598
Riippuu ihan siitä aiotko laittaa lähivuosina autosi kiertoon kuitenkin. Tislattu vesi ei ole niin kallista, etteikö sitä voisi käyttää niinkin harvoin, kun niitä nesteitä edes tarvitsee vaihtaa. Hanavedessä on aina mineraaleja ja kalkkia, joka pilaa jäähdyttimen- ja lämppärin kennot ja tulee lämpöongelmia moottoriin. Sit voi sanoa, että onnea vaan, jonkun euron säästö johtaa sitten isompiin ongelmin.

:x3: Mutta jos tykkää itse hommata lisää ongelmia ja korjailla niitä sitämukaa. :thumbsup:
Nyt ei taida puhua kokemuksen tuoma varmuus. Olen jonkun verran saanut kilometrejä alleni autolla jos toisella, kaikki 400+tkm ajettuja minulle tullessaan eikä koskaan ole ollut ongelmia hanavedestä. Luuletko, että Afrikan lämmössä käytetään tislattua vettä? Ei, vaan sitä mitä on saatavana.

Jäähdytysnesteen korroosionesto-ominaisuudet sitä vastoin vähenevät ajan saatossa, eli niitä pitää vaihtaa. Pakkasenkesto kannattaa myös tarkistaa, edellinen omistaja on voinut vaikka pelkkää vettä lisätä.

Vuosi sitten vaihdoin vm. 89 autoon uuden jäähdyttäjän entisen tultua tiensä päähän korroosion vuoksi, mutta minkäänlaisia lämpöongelmia ei koskaan ole ollut, lämmityslaitteessa edelleen teho tallella vaikka on ollut 35 vuotta hanavesi moottorissa. Runsas vesihuuhtelu kunnes paskantulo loppui, paluuletku kiinni ja uudet nesteet sisään. Mielestäni aivan riittävä käyttöaika Suomen autoa kuluttavat olosuhteet huomioiden.

Edit. On myös vedettömiä jäähdytysnesteitä, onko kellään sellaisista kokemusta?

Edit2. En osaa lukea oikein, opettelen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
307
Kiinnitin muuten vastikään huomiota, että Motonetin Motox -jäähdytysnesteen purkki oli uudistunut ja etiketissä lukee nykyään "Käytä jäähdytysnestettä sekoittaessa tislattua vettä eli akkuvettä.". Aikaisemmassa purkissa mitään mainintaa akkuvedestä tai tislatusta vedestä ei ollut. Tuli mieleen, että onkohan tämä lisätty vain lisämyyntien toivossa.
toivottavasti ovat uudistaneet kestävempään purkkiin.yksi motoxin jäähdytysneste purkki vuoti kolmas osan tallin lattialle ennenkö ehdin käyttämään,eikä se minulla ainakaan saanut kolhuja mistä olisi johtunut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Jos vaihtaa toisentyypiseen, oin hyvä huuhtoa järjestelmä vedellä.

Akkuvesi ja tislattu vesi on nykyisin eri asioita. Aikoinaan akkuvesi olikin aina tislattua.
Lukekaapa akkuvesipullon tiedot...

Minusta kraanavesi on ok, ei sitä vettä ole kuitenkaan niin paljon, että se määrä mitä sinä voisi olla kalkkia olisi haitaksi mihinkään kohtaan. Tietysti jos kovin usein vaihtaa "uudet kalkit sisään" niin silloin ehkä ;-) Paikkakunnan veden laatu selviää kiinnostuneelle vesilaitoksen nettiin laittamista tiedoista. Ja pikaisen kallikertymäarvion voi jokainen tehdä vaikka suihkukopin laseista.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 296
Jos vaihtaa toisentyypiseen, oin hyvä huuhtoa järjestelmä vedellä.

Akkuvesi ja tislattu vesi on nykyisin eri asioita. Aikoinaan akkuvesi olikin aina tislattua.
Lukekaapa akkuvesipullon tiedot...

Minusta kraanavesi on ok, ei sitä vettä ole kuitenkaan niin paljon, että se määrä mitä sinä voisi olla kalkkia olisi haitaksi mihinkään kohtaan. Tietysti jos kovin usein vaihtaa "uudet kalkit sisään" niin silloin ehkä ;-) Paikkakunnan veden laatu selviää kiinnostuneelle vesilaitoksen nettiin laittamista tiedoista. Ja pikaisen kallikertymäarvion voi jokainen tehdä vaikka suihkukopin laseista.
Tislattua vettä nuo oli edelleenkin mitä eri kauppojen tuotteiden sisällysluetteloja katsoin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 296
No esim. tuo ei ole: GO4 akkuvesi 5L
Eikä tuo: Akkuvesi 1l | Motonet Oy
Eikä tämä: AKKUVESI 10L - WKA010 - IKH
Eikä tämä: Akkuvesi PROF 5l

Mutta ehkä kaikki muut ovat?
On nuo tislattua. Puhdistettu vesi on myös tislattua. Jo pelkästään se, kun noissa mainitaan tuo huono sähkön johtavuus kertoo sen, että ne on tislattu. Myös, kun noiden juominen kielletään ja käyttöturvatiedoitteissa kerrotaan mikä on ihmiselle vaarallinen määrä kertoo sen, että ne on tislattu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ei ole tislattuja, jos ne olisi tislattua vettä, se mainittaisiin kyllä.
Toki noita uskaltaa käyttää sekä akkuihin että jäähdytysjärjestelmiin. Mutta tekniikka on täysin toinen.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
926
Eikä auton jäähdytysjärjestelmässä ole mitään niin mystistä, maagista, myyttistä tai hienoa etteikö hanavesi kelpaisi plissiksi. Myös joki- järvi- ja lähdevesi kelpaavat. Jos aikoo käyttää autoa yli 50v, en ehkä käyttäisi Itämeren merivettä, vaikka tosi vähän suolaista onkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 113
Tutkin mitä omista laitteista sanotaan, ja ainoa speksi jäähdytynesteessä käytettävälle vedelle löytyi traktorin ohjeesta. Siinä oli annettu suurimmaksi sallituksi veden kovuudeksi 300 ppm. Se on kuusi kertaa enemmän kuin esimerkiksi paikallisen vesilaitoksen ilmoittama kovuus, ja käytännössä jo melko kovaa.

Työkoneissa jäähdytysnesteen kuormitus on kuitenkin vähän eri luokkaa kuin henkilöautossa. Tuossa kyseisessäkin koneessa jäähdytysjärjestelmän kunnossa pysyminen on otettu vakavasti, ja siinä on muun muassa jäähdytysnesteen suodatin, mikä vieläpä annostelee nesteen joukkoon ylimääräistä syöpymisenestoainetta.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
516
Minulle moni jäähdyttimen puhdistusaine ja jäähdytysaineen valmistaja suosittelee käyttämään akkuvettä, etenkin alumiinipohjaisissa moottoreissa, kuten autossani (missä vaatimus G11 jäähdytysneste).
Riippuu auton metalliseoksesta, mutta se menee tieteelliseen osaamisen puolelle ja iso osa vanhemmista autoista ym. käyttää tavallista jäähdytysnestettä, niin hanavesi ei satuta. Lisäksi moni paikkausaine ja ns "jenkki" tuote sanoo up to litramäärä, tarkoittaa että pitäisi annostella. Sama juttu Bilteman aineissa, kun lukee riittää X litraa asti, niin pulloa pitäisi annostella! En ole vieläkää löytänyt paikkaa, missä vaihtaa nesteet. Lähinnä siis jos on työkone tai vanha tavis auto, niin ei pitäs huolta olla. Kuitenkin 10L akkuvettä on usein 5-8€ monessa paikassa, niin ei ole paha sijoitus kerran parissa vuodessa laittaa... Silti haluaisin huuhtoa moottorin kunnolla varmuuden vuoksi.

Tuosta vedettömästä en osaa mitää sanoa. Diesel koneessa muutamat sukulaiset tuota vedetöntä kehuskelivat taksikäytössään ja purkivat auton silloin osiin ja uudelleen kasasivat sen. Se vaatii esikäsittelyn ja jonkun erikois vesipumpun ja jonkun varapumpun tms sitä kutsutaan, sillä tavallinen hajoaa nopeammin ja on liian ohut. Kyseiset sukulaiset veivät autot mukanaan ulkomaille trooppiseen säähän. Eivät ole tietääkseni tehneet mitää autoillee sen jälkeen, koska modifikaation jälkeen se on suljettu järjestelmä lisätiivisteineeen.

En ymmärrä, miksi ionisoitu vesi on huonompi kuin tislattu vesi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
598
o_O Selkeästi asiantuntijoita liikkeellä.

Uskotaan. ;)
Miten venemoottorit jäähtyvät? Lukemattomia autonmoottoreita ympäri maailmaa on muutettu avoimelle kierrolle. Merikäyttökin onnistuu lisätoimenpitein, kuten myös käyttö erittäin likaisessa vedessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
780
Riippuu ihan siitä aiotko laittaa lähivuosina autosi kiertoon kuitenkin. Tislattu vesi ei ole niin kallista, etteikö sitä voisi käyttää niinkin harvoin, kun niitä nesteitä edes tarvitsee vaihtaa. Hanavedessä on aina mineraaleja ja kalkkia, joka pilaa jäähdyttimen- ja lämppärin kennot ja tulee lämpöongelmia moottoriin. Sit voi sanoa, että onnea vaan, jonkun euron säästö johtaa sitten isompiin ongelmin.
Ensisijainen ongelma on kalkki. Se tykkää saostua sinne, missä on kuuminta - eli juurikin niihin osiin, joita on tarkoitus jäähdyttää. Jos nesteeseen lisää säännöllisesti kovaa vettä, niin ennen pitkää voi tulla ongelmia. Suomessa vedet on kuitenkin melkein aina (pl. Lohja ym) pehmeitä, joten on varsin epätodennäköistä, että hanaveden käytöllä saisi Suomen oloissa kalkkiongelmia aikaan.

Toinen mahdollinen ongelma on kloridit eli suola. Yleensä vesikiertoisissa järjestelmissä ei klorideista tykätä, ei sitten yhtään. Tuskinpa se moottorissakaan hyvästä on mutta eipä hyvässä juomavedessä juuri klorideja ole. Kaivovedessä meren lähellä voi tilanne olla toinen.

Eipä akkuvesi toisaalta järin kallista ole ja se toimii varmasti. Toimisiko myös kuivausrummun kondenssivesi, jos sen suodattaa ensin?
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
233
Ensisijainen ongelma on kalkki. Se tykkää saostua sinne, missä on kuuminta - eli juurikin niihin osiin, joita on tarkoitus jäähdyttää. Jos nesteeseen lisää säännöllisesti kovaa vettä, niin ennen pitkää voi tulla ongelmia. Suomessa vedet on kuitenkin melkein aina (pl. Lohja ym) pehmeitä, joten on varsin epätodennäköistä, että hanaveden käytöllä saisi Suomen oloissa kalkkiongelmia aikaan.
Vedessä voi olla luontaisesti kalkkia, vaikka se olisi pehmeää. Sen huomaa kylpyhuoneen laatoista. Sitä myös vesilaitos lisää veteen, koska se suojaa putkistoja. Pienikin määrä kalkkia ja muita mineraaleja riittää tukkimaan jäähdyttimen kennot.

Tämä keskustelu menee hyvin laihialaisten tapaan. ;)
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
598
Pienikin määrä kalkkia ja muita mineraaleja riittää tukkimaan jäähdyttimen kennot.
Lopeta valehtelu, iät ja ajat on ajettu pelkällä vedelläkin ja ongelmana ei silloinkaan ole ollut tukkeutuminen vaan syöpyminen. Nyt ei puhuta tietokoneen AIO-jäähdyttimistä.
Jäähdytysneste on lisäaineistettu MYÖS kattilakiven kertymistä vastaan, eli hanavesi kelpaa siinä kuin eebenpuun lehdiltä kaavittu kaste. Juuri siksi jäähdytysnestettä käytetään, että saadaan halutut ominaisuudet lisättyä veteen, kuten pakkasen- ja korroosionkesto. Nestejäähdytettyjä moottoreita käytetään ympäri maailman kaikissa olosuhteissa ja sinä luulet että hanavettä ei voi käyttää.

Oletko koskaan katsonut pari miljoonaa ajetun moottorin jäähdytysnestekiertoa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
516
G11= punainen jäähdytysneste G12+. Veho, Merteil, KL-varaosa, monet isot autokorjaamot sanoivat "käytä punaista jos et tiedä, sopii melkein kaikkii nykyaikaisiin ja alumiinisiin moottoreihin".

Karkeasti punainen koneisiin joissa alumiini lohko tai kansi vihree valulohkoille ja kansille on sellainen perus lähtökohta millä itse menny niin kilpureissa kuin siviili autoillakin. Etyleeniglygolia kaikin värisissä jäähdytysnesteissä on. Minulle sanottii, että tislattua vettä käyttävät harrastelijat ja ionisoitua vettä tietämättömät ja tavallista vettä "kadun tallaajat", jotka usein vaihtavat nesteet ajoittain, ettei ehdi "kulumaan".

On siinä vedessä ns "haitallisia" juttuja, jotka vahingoittavat mahdollisesti. Monet myös yrittivät vedota siihen, "kun suomessa on puhdasta vettä" teoriaan. Lähtökohtaisesti kuitenkin tislattu vesi laimentaa sen verran ja ottaa huomioon huuhdeltu järjestelmä ei vikaannu ja radiaattorin kestävyys parempi kuin vedellä sohastu versus tislatulla. Eikä siinä ionisoidussakaan vikaa ole, riippuen millä menetelmällä tehty, kun se on käytännössä kuin vettä hanasta ilman kalkkia.

Ymmärtääkseni, jokaisessa automallissa on spesifikaatiot ja ne päivittyvät joko "ohjelmiston mukaa" ja usein vain poistettu "ympäristöhaitallisia" kemikaaleja, eli ei vaikuta toimintakykyyn, mitä arvosteluista luin.


1716428046538.png




Mersun nykyinen suositus on G40 ja silti veho käyttää punaista jäähdytinnestettä halpuuden vuoksi. Etyleeniglykolipohjainen pakkasneste, joka sisältää Si-OAT-inhibiittoreita. Suojaa korroosiolta, ylikuumenemiselta ja jäätymiseltä. Tyypillinen käyttöaika enintään 5 vuotta. Lisätty denaturointiainetta tahattoman nielemisen estämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
598
On siinä vedessä ns "haitallisia" juttuja, jotka vahingoittavat mahdollisesti.
En ole koskaan törmännyt sellaiseen, et näköjään sinäkään. Oma autokantani on aina ollut 20-50 vuotiasta, kaverini omistaa romuttamon. Olen nähnyt ja ihmetellyt satoja autoja ja ajanut niillä 2 miljoonaa km. Jos jäähdyttäjän kanssa on ollut ongelmia, niin se on ollut syöpymisestä johtuva vuoto, ei tukkeutuma. Ongelmat tulevat kun ei vaihdeta nesteitä kymmeniin vuosiin, ei ennen. Eli:

Täyttäkää vaikka kultaisella suihkulla ionivaihdettu ja tislattu vesi, auto on silti paalissa samaan aikaan kuin hanavedellä ja oikealla jäähdytysnesteellä vähintään 40/60 suhteella ajettu menopeli.

Aktiivikäytössä oleva 54-vuotias traktorini on aina saanut glykolia hanaveden sekaan. Alkuperäinen syyläri näyttää sisältä samalta kuin 50 vuotta nuoremmatkin ja kone sietää jatkuvaa täyttä kuormaa, vaikka syöttöäkin on hippu lisätty. Lämmityslaite puhkuu hyvin, vaikka onkin pieni, henkilöautomallia. Miksi järjestelmä ei ole jo tukossa kattilakivestä vaikka niin tapahtuu tietäjien mukaan jo "pienistäkin kalkki- ja muista mineraaleista"?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 030
Suosittelevatko nuo litkujen myyjät ja valmistajat omaa vesibrändiään, vai kelpaako myös kilpailevan lafkan kuuteen kertaan tislattu vesi, missä ionit on myös kerätty käsin pois?
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
516
Ei värillä sinänsä ole väliä, kunhan laittaa oikeaa ainetta. Etyleeniglykolia myydään ihan kaikissa väreissä, sinistä, vihreää, keltaista, punaista ym. Jos sinistä ja punaista sekoittaa, tulee nesteestä ruskeaa, jolloin kontaminatioiden tunnistaminen nesteestä on hankalempaa.
Tätä tänää sanottiin ja valitettiin, ettei värillä ole tänä päivänä väliä. :I
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 338
Kiinnostaa tietää, miksi jäähdytysnesteen sekoitussuhde on 50:50, eli miksi 50% tiivistettä ja 50% akkuvettä?
Yleensä ne tiivisteet on suunniteltu niin, että tuolla sekoitussuhteella saadaan optimaalinen tulos lisäaineiden ja lämmönsiirto-ominaisuuksien suhteen.

KMiksi niitä on erivärisiä?
Siksi, että minimoidaan riski käyttäjän virheelle. Periaatteessa kaikki nesteet ovat hyviä ja toimivia ja niitä voidaan käyttää missä tahansa autossa puhtaassa järjestelmässä, mutta yleensä niitä ei keskenään voi sekoittaa. Siinä voi tapahtua hassuja kemiallisia reaktioita, esimerkiksi jäähdytinneste voi muuttua paksuksi puuroksi. Tähän on joitakin poikkeuksia, mutta jos on lisäämässä jotakin eri väristä kuin mitä säiliössä on, tuon värikoodin pitäisi olla hyvä herätys, että tarkastetaan mitä ollaan tekemässä. Yleensä sama väri tarkoittaa vastaavaa ainetta, mutta harmillisesti tähänkin on nykyään poikkeuksia, tuoteselosta kannattaa tarkistaa.



Miksi monet suosittelee erilaista sekoitussuhdetta 50:50 sijaan vai onko se myytti?
Vesi Tiiviste Pakkasen kesto °C
50 % 50 % noin - 35 °C
57 % 43 % noin - 30 °C
60 % 40 % noin - 25 °C
67 % 33 % noin - 20 °C
Jaa kuka suositelee? Sillä sekoitussuhteella mennään mitä paketin kyljessä lukee. Yleensä suomessa ei ole mitään syytä käyttää mitään muuta sekoitussuhdetta, kuin sitä millä saadaan maksimi pakkaskestävyys, eli yleensä 50/50. Jos tuota seosta vielä paksunnetaan, aletaan mennä huonompaan suuntaan. Nuo laihemmat seokset lähinnä koskettaa maita joissa ei ole oikeaa talvea.

Jäähdytysneste on lisäaineistettu MYÖS kattilakiven kertymistä vastaan, eli hanavesi kelpaa siinä kuin eebenpuun lehdiltä kaavittu kaste. Juuri siksi jäähdytysnestettä käytetään, että saadaan halutut ominaisuudet lisättyä veteen, kuten pakkasen- ja korroosionkesto. Nestejäähdytettyjä moottoreita käytetään ympäri maailman kaikissa olosuhteissa ja sinä luulet että hanavettä ei voi käyttää.
Kyllä, tavallinen hanavesi käy hienosti. Tislattu vesi on hyvää, jos sillä päästään neitseellinen järjestelmä täyttämään. Käytännössä kuitenkin kaikki käyttävät normaalia hanavettä, jolloin myös jälkitäytössä se hanavesi on paras valinta. Tislatulla vedellä on taipumus irroittaa kanaviin muodostunutta kattilakiveä, jota sinne mahdollisesti on aikaisemmin muodostunut. Käytännön ongelmat siltikin vedestä johtuen ovat hyvin hyvin epätodennäköisiä oli se vesi sitten ihan mitä tahansa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 401
Yleensä suomessa ei ole mitään syytä käyttää mitään muuta sekoitussuhdetta, kuin sitä millä saadaan maksimi pakkaskestävyys, eli yleensä 50/50. Jos tuota seosta vielä paksunnetaan, aletaan mennä huonompaan suuntaan. Nuo laihemmat seokset lähinnä koskettaa maita joissa ei ole oikeaa talvea.
Katsoin kahdesta purkista, toisessa (longlife) lukee että 50/50 kestää -36C, toisessa lukee mm, että max. 58% seos kestää -45C.

Laihemmalla seoksella sanotaan olevan parempi lämmönjohtavuus. Tietty kannattaa näillä leveysasteilla olla varovainen ettei järjestelmä jäädy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Minkähänlaista nestettä uskaltaa laittaa moottoripyörään? Motonetin ym. moottoripyörille suunnatut jäähdytysnesteet maksaa luokkaa 15e/litra. Varmaan joku halvempikin sopisi.

Pyörä on Yamaha FZ8, manuaalissa ei mitään mainintaa jäähdytysnesteen laadusta
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 338
Katsoin kahdesta purkista, toisessa (longlife) lukee että 50/50 kestää -36C, toisessa lukee mm, että max. 58% seos kestää -45C.

Laihemmalla seoksella sanotaan olevan parempi lämmönjohtavuus. Tietty kannattaa näillä leveysasteilla olla varovainen ettei järjestelmä jäädy.
Kuten sanottu, eri aineille voi olla erilaisia suositussekoitussuhteita, siitä purkista luetaan ohjeet mitä ollaan käyttämässä.
Nämä lämmönjohtavuusasiat lähinnä koskettaa kilpa-autoja, joissa voidaan nesteen ominaisuuksilla pelaamalla saavuttaa hiuksenhienosti tehokkaampaa lämmönsiirtoa. Jos tavallinen katuauto käy liian kuumana, vika on jossakin muualla kuin jäähdytinnesteen sekoitussuhteen pienestä muutoksessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 212
Viestejä
4 249 377
Jäsenet
71 301
Uusin jäsen
muikkeli

Hinta.fi

Ylös Bottom