Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
laskeKentat h1
Call laskeKentat (h1)
kahdella funktiolla. teet vaan samat säännöt ja eri alueet ja summaat lopuksi yhteenSumma.jos niin mitenkä siihen alueeseen saa lisättyä eri sarakkeella kuuluvan alueen. Nyt tuo nollaa aina sen alkuperäisen alueen ja ottaa vain sen toisen sarakkeen, joku välimerkki väliin?
Level | Item | Item description | Cost |
1 | 1000005 | A | 97 € |
1 | 1000006 | B | 46 € |
..2 | 1000016 | C | 57 € |
..2 | 1000018 | D | 82 € |
..2 | 1000019 | E | 2 € |
….3 | 1000020 | F | 36 € |
..2 | 1000027 | G | 64 € |
….3 | 1000028 | J | 23 € |
….3 | 1000029 | K | 88 € |
..2 | 1000030 | L | 28 € |
….3 | 1000020 | F | 36 € |
..2 | 1000032 | N | 61 € |
….3 | 1000033 | O | 8 € |
….3 | 1000034 | P | 45 € |
Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi
Onko kenelläkään ajatusta miten tämän ratkaisee?
Eli saan spoilerin mukaista dataa. Tässä on tuoterakenteen nimikkeet ja niiden kustannus. Ensimmäinen sarake on tuoterakenteen taso. Tuo toimii niin, että ..2 on siis alitaso tuolle edelliselle riville ja ....3 taas alitaso edelliselle ..2 riville. Tasoja on paljon enemmän kuin tässä esimerkissä.
Yritän luoda Pivot taulukon, jolla pystyn tarkastelemaan rakenteen kustannuksia. Tuo datan sisältämä tuoterakenne ei ole sellainen mitä haluan tarkastella. Loin erillisen taulukon, johon kopioin Item sarakkeen ja viereen määritin mihin kokonaisuuteen sen rivin kustannuksen haluan menevän. Tämä toimisi hyvin jos samaa nimikenumeroa käytettäisiin vain yhden kerran. Tuossa esimerkin taulukossa 1000020 on vaikka ruuvi, jota käytetään kahdessa eri paikassa. Nyt kaikkien rakenteessa olevien 1000020 kustannus tulee sille edelliselle tasolle, joka on taulukossa ensimmäisenä. Eli tässä 1000019 tulee liikaa kustannusta ja 1000030 liian vähän.
Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi vielä toimimaan power queryllä niin voisi kuukausittain ajaa uuden taulukon päivitetyllä kustannuksella...
Level Item Item description Cost 1 1000005A 97 € 1 1000006B 46 € ..2 1000016C 57 € ..2 1000018D 82 € ..2 1000019E 2 € ….3 1000020F 36 € ..2 1000027G 64 € ….3 1000028J 23 € ….3 1000029K 88 € ..2 1000030L 28 € ….3 1000020F 36 € ..2 1000032N 61 € ….3 1000033O 8 € ….3 1000034P 45 €
Laita Pivot-tauluun taso Sliceriksi niin summaa vain valitun tason (tai valittujen tasojen) mukaiset rivit. Voit tällöin tarkastella samaa tuotetta useammalla tasolla.Onko kenelläkään ajatusta miten tämän ratkaisee?
Eli saan spoilerin mukaista dataa. Tässä on tuoterakenteen nimikkeet ja niiden kustannus. Ensimmäinen sarake on tuoterakenteen taso. Tuo toimii niin, että ..2 on siis alitaso tuolle edelliselle riville ja ....3 taas alitaso edelliselle ..2 riville. Tasoja on paljon enemmän kuin tässä esimerkissä.
Yritän luoda Pivot taulukon, jolla pystyn tarkastelemaan rakenteen kustannuksia. Tuo datan sisältämä tuoterakenne ei ole sellainen mitä haluan tarkastella. Loin erillisen taulukon, johon kopioin Item sarakkeen ja viereen määritin mihin kokonaisuuteen sen rivin kustannuksen haluan menevän. Tämä toimisi hyvin jos samaa nimikenumeroa käytettäisiin vain yhden kerran. Tuossa esimerkin taulukossa 1000020 on vaikka ruuvi, jota käytetään kahdessa eri paikassa. Nyt kaikkien rakenteessa olevien 1000020 kustannus tulee sille edelliselle tasolle, joka on taulukossa ensimmäisenä. Eli tässä 1000019 tulee liikaa kustannusta ja 1000030 liian vähän.
Pitäisi siis jotenkin saada tuo nimike kytkettyä edelliseen tasoon, jotta saisin kustannuksen menemään oikein. Tai ehkä ihan rakenteen ylös asti eikä vain edelliseen. Tämän kun saisi vielä toimimaan power queryllä niin voisi kuukausittain ajaa uuden taulukon päivitetyllä kustannuksella...
Level Item Item description Cost 1 1000005A 97 € 1 1000006B 46 € ..2 1000016C 57 € ..2 1000018D 82 € ..2 1000019E 2 € ….3 1000020F 36 € ..2 1000027G 64 € ….3 1000028J 23 € ….3 1000029K 88 € ..2 1000030L 28 € ….3 1000020F 36 € ..2 1000032N 61 € ….3 1000033O 8 € ….3 1000034P 45 €
Tuota vähän pelkäsinkin kun olen pari päivää yrittänyt googlettaa ja katsella youtube videoita. Pitää vielä katsoa löytyykö tuolla hakusanalla jotain käyttökelpoista.Alkaa mennä sellaisiin hommiin, joissa Excel ei ole enää oikein paras mahdollinen työkalu. Tuppaavat olemaan aika monimutkaisia nämä tuoterakennehässäkät ja varmaan jonkinlainen relaatiotietokanta tmv. olisi aika paljon tehokkaampi. Toisaalta kylläpä hakusanoilla BOM table Excel löytyy kaikenlaisia viritelmiä...
Jos taso on 1 kokoonpano ja sen kokoonpanon kustannus on vaikka 50€ (nimenomaan kokoonpanotyön eikä sen fyysisen kokoonpanon) ja tasolla 2 on osia joilla on kullakin on oma kustannus. Nyt jos laitan slicerin tasolle 1 niin eikös se näytä pelkän kokoonpanon kustannuksen? Haluaisin nähdä sen tason koko kustannuksen (eli kokoonpanotyö ja siihen käytetyt osat) ja samalla pystyä menemään pivotissa rakennetasoja alaspäin, jotta näkisin mikä jokaisen osan kustannus on.Laita Pivot-tauluun taso Sliceriksi niin summaa vain valitun tason (tai valittujen tasojen) mukaiset rivit. Voit tällöin tarkastella samaa tuotetta useammalla tasolla.
Ctrl pohjassa voit valita useampia ja kun lisäät tason rivi- tai sarakeotsikoksi niin saat tiedot eroteltuna.Tuota vähän pelkäsinkin kun olen pari päivää yrittänyt googlettaa ja katsella youtube videoita. Pitää vielä katsoa löytyykö tuolla hakusanalla jotain käyttökelpoista.
Jos taso on 1 kokoonpano ja sen kokoonpanon kustannus on vaikka 50€ (nimenomaan kokoonpanotyön eikä sen fyysisen kokoonpanon) ja tasolla 2 on osia joilla on kullakin on oma kustannus. Nyt jos laitan slicerin tasolle 1 niin eikös se näytä pelkän kokoonpanon kustannuksen? Haluaisin nähdä sen tason koko kustannuksen (eli kokoonpanotyö ja siihen käytetyt osat) ja samalla pystyä menemään pivotissa rakennetasoja alaspäin, jotta näkisin mikä jokaisen osan kustannus on.
Kyllä Excelissä on edelleenkin kaipaamasi Shared Workbook-toiminto, mutta se on nykyversiossa piilotettu. Lue vaikka tämä:Aikoinaan Excelissä oli mahdollista asettaa tiedosto jaetuksi siten, että useat käyttäjät pystyivät muokkaamaan tiedostoa samaan aikaan ja muutokset synkkautui aina tallentaessa (ei siis reaaliajassa). Tähän ei tarvittu mitään tilejä tai pilvipalveluita, vaan tiedosto oli ihan firman omalla palvelimella.
Onko tämä nykyään mahdollista? Jos on, niin miten?
PCS | m | m2 | kg/x | UNIT (x) | Weight total. / kg |
10 | 15 | ||||
50 | 0,5 | ||||
3 | 5 |
Osaisikohan joku auttaa.
Materiaali/painotaulukko kyseessä. Tarkoituksena saada kokonaispaino laskettua ja yksikkö haettua annettujen arvojen mukaan.
Eli esimerkkinä:
Jos arvo "3" annettu metrisarakkeeseen, haettaisiin yksikkösoluun "m" tuolta ylärivistä.
Ja sitten kokonaispaino laskettua annetuilla arvoilla Total-soluun.
Jos on annettu useampia määräyksikköjä, kokonaispainoa ei lasketa vaan saisi näyttää erroria silloin.
Kiitos avusta jo etukäteen.
PCS m m2 kg/x UNIT (x) Weight total. / kg 10 15 50 0,5 3 5
=JOS(LASKE.A(A2:C2)<>1;PUUTTUU();XHAKU(TOSI;EI(ONTYHJÄ(A2:C2));$A$1:$C$1))
=JOS(LASKE.A(A2:C2)<>1;PUUTTUU();XHAKU(TOSI;EI(ONTYHJÄ(A2:C2));A2:C2) * D2)
Mikä tässä menee pieleen? Yritän muuttaa noita "1994Aug" muodossa olevia tekstejä päivämääräksi DATE, RIGHT ja LEFT toimintojen avulla.
Tämän mukaan sen pitäisi toimia noin Redirecting
E: eikun niin tietenkin, DATE toiminto haluaa numerokuukauden, kuten tuolla linkissäkin, on, ja mulla on kuukausi tekstinä Mitähän muita ratkaisuja tähän olisi, kun nuo kuukaudet on tässä tapauksessa aakkosjärjestyksessä?
=PÄIVÄYS(VASEN(A2; 4); VASTINE(OIKEA(A2; 3); $D$2:$D$13; 0); 1)
Toimiiko tuo vai pitääkö olla hienompi? Kirjoita se soluun C11 ja monista alaspäin C15:een saakka.
=B11/IF(B11<151;5;IF(B11>200;9;7))
Vaihda molempien IF :ien tilalle JOS kun sulla on kai suomenkielinen exceli ja mulla ei ole
Totta, empä edes ajatellut.
Seuraavalla kaavalla sain toimimaan ainakin tässä pienen mittakaavan testissä: =B11/JOS(B11<151;$D$3;JOS(B11<200;$D$4;JOS(B11<300;$D$5)))
Kiiots paljon avusta @Marquette
B3:D5
):100 | 150 | 5 |
151 | 200 | 7 |
201 | 250 | 9 |
B3:D5
" (haku ensimmäisestä sarakkesta); palautetaan 3. sarakeesta arvo; hakuarvo ei ole eksakti vaan lähin löytyvä. Toimii kun ensimmäinen sarake on järjestetty nouseva numerosarja. (Tuo 2. sarake on tässä täysin turha, mutta voi olla käyttäjälle mielekästä näyttää ne, josko niitä D-sarakkeen lukuja kerran käydään muuttelemassa.)Tuon voi toteuttaa myös siten, että käytät VHAKU-funktiota. Skaalautuu mukavammin. Erotat vain alarajat eri sarakkeeseen (taulukkoB3:D5
):
100 150 5 151 200 7 201 250 9
Soluun C11: =B11/VHAKU(B11;$B$3:$D$5,3,1)
Eli tuossa vhaun argumentteina: haetaan arvoa "B11"; taulukkoalue "B3:D5
" (haku ensimmäisestä sarakkesta); palautetaan 3. sarakeesta arvo; hakuarvo ei ole eksakti vaan lähin lötyvä. Tuo toimii kun ensimmäinen sarake on järjestetty nouseva numerosarja. (Tuo 2. sarake on tässä täysin turha, mutta voi olla käyttäjälle mielekästä näyttää ne, josko niitä D-sarakkeen lukuja kerran käydään muuttelemassa.)
Sulla on kaavassa vikat osat eroteltu pilkulla, kun pitäs erotella puolipisteellä ;Tämä kyllä palvelisi tarkoitusta paremmin, mutta testatessa tuli virhe. Tuota en osannut omin avuin ratkaista.
Sulla on kaavassa vikat osat eroteltu pilkulla, kun pitäs erotella puolipisteellä ;
Hei noista ylemmistä viesteistä tulikin mieleen että miten noi pilkut ja puolipisteet nyt oikein määräytyy kaavassa, meinaan siis sitä kun jossain netin esimerkkikaavoissa käytetään esim puolipisteitä ja itsellä sama toimii tyyliin pilkuilla. Onko se joku jenkit vs. eurooppalainen tapa tms?
Oikeasti Excel vain käyttää listan erottimena sitä merkkiä, joka Windows-käyttöjärjestelmässä on tähän tarkoitukseen määritelty. Ja se riippuu kielestä ja lokaalista, ja sen voi muuttaa:Office / Excel on lokalisoitu eri kielille, joissa käytetään eriliaista desimaali-erotinta, kellonaika erotinta ja niin edelleen. Lokalisointi tarkoittaa tuotteen tai sisällön sovittamista tietyn kielen ja kulttuurin konventioihin. Näiden korjaamiseen ja konvertoimiseen on saatavilla ohjelma Excel Functions Translator
Excelin Functions Translator - Microsoft-tuki
Functions Translator on tarkoitettu niille, jotka käyttävät Excelin versioita eri kielillä ja tarvitsevat apua sopivan funktion löytämiseen sopivalla kielellä tai jopa kokonaisten kaavojen kääntämiseen kielestä toiseen. Tämä toiminto tukee kaikkia Excelin lokalisoituja kieliä ja funktioita...support.microsoft.com
Täydennyksenä: Oletusarvoisesti Excel siis toimii näin. Mutta tämänkin voi muuttaa menemällä Excelissä lokeroonOikeasti Excel vain käyttää listan erottimena sitä merkkiä, joka Windows-käyttöjärjestelmässä on tähän tarkoitukseen määritelty. Ja se riippuu kielestä ja lokaalista, ja sen voi muuttaa:
Esim =IF(SUM(E2:E6)>=0;SUM(E2:E6);0) käy tuohonSimppeli muttei nyt sytytä.
=SUM(E2:E6)
Arvot voi olla positiivisia tai negatiivisia. Tulos on päätetty olevan minimissään nolla.
Tuo kaava pitää saada niin, että mikäli tulos on nolla tai alle, vastaus on nolla.
Nöyrin kiitos, se pelaa kuten pitääkinEsim =IF(SUM(E2:E6)>=0;SUM(E2:E6);0) käy tuohon
Edit: Tai MAX(0;SUM(E2:E6)) on kyllä siistimpi muodoltaan ja yksinkertaisempi
=countifs(a:a; ">"&F1; b:b; "tekstiA")Ja taas... kun harvakseltaan joutuu niin hankalaa on.
Sarake A sisältää päivämääriä, Sarake B "tekstiA" (tai tekstiB...C...
piiitkä lista...
Annan soluun F1 päivämäärän, jonka jälkeiset merkinnät haluan laskea kappalemääränä sarakkesta B Sisältäen "tekstiA"
Sitten sama mutta lasketaan vielä sarakkeen C numeroiden summa, F1 päivämäärän jälkeen, jos rivi sisältää "tekstiA".
"*sti*"Joo soluissa ei ole muuta.
Koitan saada kaavan vielä pelaamaan niin että se hakee nuo eri välilehdeltä.
EDIT: Ja kiitos jälleen, sain kaiken kuntoon.
Onko muuten mahdollista laskettaa kaavassa "tekstiA" tilalla vaikka niin että tuo sisältää tekstin osan? Vaikka tuosta osa "sti"
Kalenteripohjia on excelissä itsessään lukuisia. Kun avaat excelin ja olet valitsemassa uutta tiedostoa, niin klikkaa "lisää malleja". Kirjoita hakuun esim. kalenteri.Olen huono exelissä, mutta pitäs tehdä pyykkitupaan varauslistat. Tässä esimerkki nykyisestä ja on ihan toimiva jos vaan päivittäs fiksummaksi? Onko jossain hyviä valmispohjia jossa päivittys kuukaudet ja päivät suoraan. Pesuaika tosiaan ma - pe 8 -20 ja la-su 10-18
Olen niin huono että en osaa tehdä yhtään mitään itse joten apuja kaipaisin....
Valmispohjista en tiedä, mutta jos kysymys on "miten tuotan excelissä listan tietyn vuoden ja kuukauden päivämääristä", niin eräs vastaus voisi olla kaavaOlen huono exelissä, mutta pitäs tehdä pyykkitupaan varauslistat. Tässä esimerkki nykyisestä ja on ihan toimiva jos vaan päivittäs fiksummaksi? Onko jossain hyviä valmispohjia jossa päivittys kuukaudet ja päivät suoraan. Pesuaika tosiaan ma - pe 8 -20 ja la-su 10-18
Olen niin huono että en osaa tehdä yhtään mitään itse joten apuja kaipaisin....
=LET(vuosi;2023;kuukausi;11;alku;DATE(vuosi;kuukausi;1);paivia;EOMONTH(alku;0)-alku+1;SEQUENCE(paivia;1;alku;1))
onko kyseisten solujen tasaus automaattisesti vasemmalla vai oikealla?Miten solut saa järjestettyä päivämäärän mukaan, jos päivämäärät ovat kirjattu muodossa esim. 30.4.2023 ? Solujen formaatiksi on valittu General tai Date suomen asetuksilla mutta kumpikaan ei järjestä soluja oikein.
onko kyseisten solujen tasaus automaattisesti vasemmalla vai oikealla?
tässä ylin on tekstiä ja muut on päivämäärää, lajittelu toimii päivämäärien kanssa.
Tasaus on vasemmalla, ja jostain syystä Excel näyttää Sort valikossa A to Z vaikka pitäisi näyttää Oldest to Newest. Viittaa siis siihen, että Excel ei tunnista tuota muotoa päivämääräksi vaan tekstiksi.