Euroviisut

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 957
Jos ylipäätään äänestyksessä trollaaminen jotenkin huolettaa, niin aivan ensimmäisenä pitäisi tuo älytön 20 äänen antamisen mahdollisuus poistaa.
Joo, en oikein ymmärrä tämän ideaa jos se on joku muu kuin rahastus. Ja ainakin ulkomailta katottaessa tuo oli 20 ääntä per maksuväline muodossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 927
Oikealla laidalla alkaa ilmeisesti olemaan sotaväsymystä rus vs ukr mähinöissä ja enää ei jakseta näytellä ja huudella ryssää kun paluu vanhaan, putte on ihan jees kunhan vaan ownataan libsejä mantra teki näyttävän paluun viisumasinoinnin yrityksessä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
En kyllä aivan usko tätä. Ainakin tähän asti minusta kaikki yleisön suosikit olisivat ansainneet voittonsa, ei ne siinä mielessä mitään pelkkiä huumorivetoja ole olleet. Lisäksi onhan säännöissä jonkinlaisia vaatimuksia kappaleille ja esityksille jo nyt, joten niillä saadaan myös rajattua esityksiä tarpeen mukaan. Tämä nykyinen käytäntö on vaan niin antiklimaattinen että ei tuossa ole mitään järkeä vaikka ammattilaisraatien äänillä varmasti on juurikin haettu tuota että mikään pelkkä huumoripläjäys ei voita. Mutta lopputuloksia tarkasteltaessa en ymmärrä miksei Keiino (Norja 2019), Käärijä tai nyt Baby Lasagna muka olisi saanut voittaa kisoja.
Käärijä lauloi huonosti ja show ei mielestäni ollut mikään huippu (tykkäsin itse UMK:n versiosta enemmän). Ymmärrän hyvin, että miksei hän saanut raadeilta huippupisteitä. Kroatian kappale oli hyvä, mutta mielestäni show oli vain keskinkertainen. Itselleni Kroatian show oli suuri pettymys, kun ennakkovideo oli ollut niin nerokas.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
220
Käärijä lauloi huonosti ja show ei mielestäni ollut mikään huippu (tykkäsin itse UMK:n versiosta enemmän). Ymmärrän hyvin, että miksei hän saanut raadeilta huippupisteitä.
Kyllä minäkin ymmärrän hyvin miksei saanut raadeilta hyviä pisteitä, koska raadit eivät pidä tuollaisesta musiikista. Mutta koko muu Eurooppa äänesti sen kuitenkin voittoon, joten miksi se ei ansaitsisi voittoa? Siitä tässä oli kysymys.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Kyllä minäkin ymmärrän hyvin miksei saanut raadeilta hyviä pisteitä, koska raadit eivät pidä tuollaisesta musiikista. Mutta koko muu Eurooppa äänesti sen kuitenkin voittoon, joten miksi se ei ansaitsisi voittoa? Siitä tässä oli kysymys.
Ei kyse ole musiikillisesta tykkäämisestä, vaan Käärijän esitys ei vain ollut niin hyvä kuin se olisi voinut optimitilanteessa olla. Raatien äänestysohjeissa pitää huomioida laulusuoritus.
Juries are asked to focus their vote on 4 main sets of criteria:
  • Vocal capacity of the artist(s)
  • Performance on stage
  • Composition and originality of the song
  • Overall impression of the act
Cha cha cha:ssa tuo kolmas kohta mielestäni meni parhaiten. Esityksessä oli hyviä kohtia, mutta kokonaisuus ei ollut huipputasoa, ja laulupuoli ei mennyt niin hyvin kuin olisi pitänyt.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
220
Ei kyse ole musiikillisesta tykkäämisestä, vaan Käärijän esitys ei vain ollut niin hyvä kuin se olisi voinut optimitilanteessa olla. Raatien äänestysohjeissa pitää huomioida laulusuoritus.
Juries are asked to focus their vote on 4 main sets of criteria:
  • Vocal capacity of the artist(s)
  • Performance on stage
  • Composition and originality of the song
  • Overall impression of the act
Cha cha cha:ssa tuo kolmas kohta mielestäni meni parhaiten. Esityksessä oli hyviä kohtia, mutta kokonaisuus ei ollut huipputasoa, ja laulupuoli ei mennyt niin hyvin kuin olisi pitänyt.
No oikeastaan ainut kohta missä olisi ollut petrattavaa on tuo laulutaito. Se ei kuitenkaan ole edes mitenkään oleellisessa roolissa tuon tyylisessä musiikissa. Ja aivan naurettavaa väittää että raadit muka äänestäisivät tuon listan mukaan eikä oman mieltymyksen ja polittisten ja muiden intressien mukaan. Ja se oli koko minun viestin pointti että vaikka raadit muka saataisiin äänestämään 100% tuon neljän kohdan mukaan se olisi silti aivan typerä systeemi kun taidetta ja musiikkia ei voi noin arvioida, ja jos koko muu Eurooppa on toista mieltä ja äänestää omaa suosikkiaan niin ketä kiinnostaa enää tuollainen pienen piirin objektiivinen analyysi?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
No oikeastaan ainut kohta missä olisi ollut petrattavaa on tuo laulutaito. Se ei kuitenkaan ole edes mitenkään oleellisessa roolissa tuon tyylisessä musiikissa. Ja aivan naurettavaa väittää että raadit muka äänestäisivät tuon listan mukaan eikä oman mieltymyksen ja polittisten ja muiden intressien mukaan. Ja se oli koko minun viestin pointti että vaikka raadit muka saataisiin äänestämään 100% tuon neljän kohdan mukaan se olisi silti aivan typerä systeemi kun taidetta ja musiikkia ei voi noin arvioida, ja jos koko muu Eurooppa on toista mieltä ja äänestää omaa suosikkiaan niin ketä kiinnostaa enää tuollainen pienen piirin objektiivinen analyysi?
Noh, jos ei äänestysmekanismi miellytä, niin voihan ohjelman jättää katsomatta. Yleisöäänestyksessä tapahtuu kaikenlaista kummallista, kuten oli nämä Italian semifinaalissa annetut yleisöääniprosentit.

Itse pidän todennäköisenä, että juryjen nihkeä suhtautuminen Israelia kohtaan oli osittain vastareaktio sille, että oli tiedossa, että Israelille on tulossa massiivinen muista kuin musiikillisista ansioista johtuva äänivyöry yleisöäänestyksessä. Tästä tiedotuksesta kiitokset Italialle. Luulen, että jos Israelissa ei olisi tapahtunut sitä mikä siellä on tapahtunut viimeisten reilun puolen vuoden aikana, eikä sillä täten olisi samanlaisia mainehaittoja taustalla, Israel olisi ollut ehkä pari pykälää korkeammalla. Tosin se nykyinen viisukappale olisi vissiin jäänyt tekemättä, koska se oli Hamasin terrori-iskun inspiroima.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
677
Aika sirkusta useimmat esitykset ja liveä on vaan laulajan ääni joka sekin suotimien läpi vedetty.

Voisko joku vuosi pitää old school viisut jossa olisi livebändi tai jos bändi niin soittaisivat itse. Tuotaisiin musiikki takaisin keskiöön.

@Theory Islanti?
Mulla ei jotenkin näköjään eilen latautunut kaikki viestit tai en huomannut tätä, mutta jooh Sveitsiä tarkoitin. Olin jo niin innoissani kyseisestä asiasta, että tuli aivopieru. Meinasi tulla yli tonni takkiin koko kisoista kun olin raskaasti suhteessa yleisesti viisupanostuksiin Ukrainan voiton puolella jo ennen kisoja, mutta satkun verran plussan puolelle Sveitsin voiton ansiosta. Oma ajattelu alun perin oli, että Kroatian esitys on niin lähellä Käärijää, että ammattilaisraadin on pakko rokottaa kunnolla jos vain kehtaavat viime vuoden jäljiltä. Olin ehtinyt jo luovuttaa, koska Italia julkaisi vahingossa yleisöpisteet semifinaalissa ja Israel nousi "yllättäen" kärkikategorioihin, jolloin vaarana oli, että varmistetaan voitto kenelle tahansa ja Kroatia oli niin selvä ennakkosuosikki, että periaatteesssa olisi ollut looginen äänien siirtyminen sinne (hauskaski mafiasta tutusta Italiassa tehdään tuollainen virhe, joka pakostikin vaikuttaa lopputuloksiin).

En jaksaisi provosoida aina yleistä mielipidettä vastaan, mutta pakko sanoa, että täällä on paljon negatiivisempi asenne ammattilaisraatia kuin oikein missään muualla tänä vuonna. Toisaalta Israel vs. Palestiina threadissakin mielipide on persumaisen kallellaan Israelin puolelle teki ne mitä tahansa.

Paljon yleisempi mielipide on noin muita (viisu, vedonlyönti ja kansainvälisiä) foorumeja lukemalla ennemminkin, että raati pelasti viisut tänä vuonna siinä missä viime vuonna oltiin toista mieltä. Pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman paljon yleisöääniä suhteessa esityksen tasoon ja nyt raati blokkasi oikein, koska Israelin voitto olisi pilannut kokonaan kisat. Kuriositeettina esimerkiksi Loreen ei olisi siinä tapauksessa jakanut palkintoa ja Norjan Alessandra ja Käärijä kieltäytyivät jakamasta kokonaan pisteitä sen takia. Olisi myös aiheuttanut aidosti vakavan turvallisuusuhan Malmöön.

Sinänsä hyvä esitys oli Israelilta, mutta just sillä tapaa pliisu ja stereotyyppinen israel veto, että omaperäisyyden puutteesta ja puhuttelevuudesta tulee jo miinuspisteitä. Toki ymmärrän, että oli niin selvästi poliittinen veto juryltä kuin vain voi olla ja mikäli henkilökohtaisena periaatteena on, että pitäisi olla mahdollisimman objektiivinen, niin tuota on perusteltu kritisoida, mutta turhan moni äänekkäimistä vähät välittää viisuista muuten. Huvittavaa kylläkin miten nyt ammattilaisraati nähdään (muualla) eri valossa kuin viime vuonna.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
220
Noh, jos ei äänestysmekanismi miellytä, niin voihan ohjelman jättää katsomatta. Yleisöäänestyksessä tapahtuu kaikenlaista kummallista, kuten oli nämä Italian semifinaalissa annetut yleisöääniprosentit.
Kyllä viisut tulee jatkossakin katsottua, mutta äänestykseen on mennyt maku koska todellakin näyttää siltä että juryt sen voittajan kuitenkin päättävät.
Paljon yleisempi mielipide on noin muita (viisu, vedonlyönti ja kansainvälisiä) foorumeja lukemalla ennemminkin, että raati pelasti viisut tänä vuonna siinä missä viime vuonna oltiin toista mieltä. Pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman paljon yleisöääniä suhteessa esityksen tasoon ja nyt raati blokkasi oikein, koska Israelin voitto olisi pilannut kokonaan kisat. Kuriositeettina esimerkiksi Loreen ei olisi siinä tapauksessa jakanut palkintoa ja Norjan Alessandra ja Käärijä kieltäytyivät jakamasta kokonaan pisteitä sen takia. Olisi myös aiheuttanut aidosti vakavan turvallisuusuhan Malmöön.
Tämä on kyllä juuri hyvä esimerkki siitä miten juryt myös väärinkäyttävät valtaansa ja sen sijaan että arvioisivat esityksiä niin pisteyttävät niitä vartavasten niin että "väärä" esitys ei voita. Kuka haluaa siis tällaisia tekokisoja katsoa ja äänestää?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Irlannin esintyjän mielenterveys taitaa olla vähän niin ja näin. Tuntuu olevan muutenkin tuolla tekemässä enemmän politiikkaa kuin musiikkia:



Pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman paljon yleisöääniä suhteessa esityksen tasoon ja nyt raati blokkasi oikein, koska Israelin voitto olisi pilannut kokonaan kisat.
Jännä. Minä taas sanoisin, että pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman vähän ääniä suhteessa esityksen tasoon ja että sen olisi pitänyt voittaa.

Voisiko olla niin, ettei tässä sitten kuitenkaan ollut takana niin paljon politiikkaa ja tuomariston vaikuttamisyrityksiä mitä halutaan nähdä, vaan että ehkäpä ne makuasiat vaan jakautuvat eri tavalla omien kuplien ulkopuolella?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 478
Joo ei ollut sveitsi mun suosikki, mitäänsanomaton ihmeeuropoppi, mutta lauluääni ja laulajana kyllä hyvä, se kait eniten ratkaisee noissa jury äänissä.
ihmettelin kuitenkin itävaltaa ja paria muuta maata kun jäivät noin alas.
Suomi sai mitä ansaitsi kyllä. Kroatia ja ukraina korkealla, noi olikin hyviä, omaan silmään ei tullut sellaista "naapuri" äänestystä paljoa tai poliittista, miten ton nyt haluaa ilmaista, kenties nämä ajat ovat ohi (onneksi)
Tässä osittain myös se juryn ongelma. Jury arvostelee laulua ja todennäköisesti laulajaa. Tämähän ei kuitenkaan ole Eurovision Singing Contest vaan Eurovision Song Contest. Yleisö äänestä sellaista mitä voisi kuunnella muutenkin kun taas tuomaristo jotain teknisesti hienoa (+tuomaristo voi muutenkin olla kallellaan johonkin suuntaan).
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Mulla ei jotenkin näköjään eilen latautunut kaikki viestit tai en huomannut tätä, mutta jooh Sveitsiä tarkoitin. Olin jo niin innoissani kyseisestä asiasta, että tuli aivopieru. Meinasi tulla yli tonni takkiin koko kisoista kun olin raskaasti suhteessa yleisesti viisupanostuksiin Ukrainan voiton puolella jo ennen kisoja, mutta satkun verran plussan puolelle Sveitsin voiton ansiosta. Oma ajattelu alun perin oli, että Kroatian esitys on niin lähellä Käärijää, että ammattilaisraadin on pakko rokottaa kunnolla jos vain kehtaavat viime vuoden jäljiltä. Olin ehtinyt jo luovuttaa, koska Italia julkaisi vahingossa yleisöpisteet semifinaalissa ja Israel nousi "yllättäen" kärkikategorioihin, jolloin vaarana oli, että varmistetaan voitto kenelle tahansa ja Kroatia oli niin selvä ennakkosuosikki, että periaatteesssa olisi ollut looginen äänien siirtyminen sinne (hauskaski mafiasta tutusta Italiassa tehdään tuollainen virhe, joka pakostikin vaikuttaa lopputuloksiin).

En jaksaisi provosoida aina yleistä mielipidettä vastaan, mutta pakko sanoa, että täällä on paljon negatiivisempi asenne ammattilaisraatia kuin oikein missään muualla tänä vuonna. Toisaalta Israel vs. Palestiina threadissakin mielipide on persumaisen kallellaan Israelin puolelle teki ne mitä tahansa.

Paljon yleisempi mielipide on noin muita (viisu, vedonlyönti ja kansainvälisiä) foorumeja lukemalla ennemminkin, että raati pelasti viisut tänä vuonna siinä missä viime vuonna oltiin toista mieltä. Pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman paljon yleisöääniä suhteessa esityksen tasoon ja nyt raati blokkasi oikein, koska Israelin voitto olisi pilannut kokonaan kisat. Kuriositeettina esimerkiksi Loreen ei olisi siinä tapauksessa jakanut palkintoa ja Norjan Alessandra ja Käärijä kieltäytyivät jakamasta kokonaan pisteitä sen takia. Olisi myös aiheuttanut aidosti vakavan turvallisuusuhan Malmöön.

Sinänsä hyvä esitys oli Israelilta, mutta just sillä tapaa pliisu ja stereotyyppinen israel veto, että omaperäisyyden puutteesta ja puhuttelevuudesta tulee jo miinuspisteitä. Toki ymmärrän, että oli niin selvästi poliittinen veto juryltä kuin vain voi olla ja mikäli henkilökohtaisena periaatteena on, että pitäisi olla mahdollisimman objektiivinen, niin tuota on perusteltu kritisoida, mutta turhan moni äänekkäimistä vähät välittää viisuista muuten. Huvittavaa kylläkin miten nyt ammattilaisraati nähdään (muualla) eri valossa kuin viime vuonna.
Aika paskat skabat, jos otetaan kisoihin mukaan, mutta ollaan valmiita kiukuttelemaan järjestäjien puolelta sitä, että joku osallistuu. Tässä tietysti oletan että tuomarit/ammattilaisraati ovat luettavissa järjestäjiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Tulihan tuota Israelia äänestettyä ihan periaattesta, vaikka olihan se paras esitys muutenkin, varsinkin kun sillä sai antifat sun muut antisemitistiset terroristien päänsilitelijät itkemään. Se että Suomesta lähti 12 pistettä Israelille todistaa sen että kansasta nämä juutalaisia vihaavat äärijärjestö antifantit ovat ainakin Suomessa vain erittäin äänekäs marginaalivähemmistö. Tuomaristo vain pilasi nämäkin kisat kun alkoivat kumartelemaan antifa terroristeille pelon takia. Milloinhan euroviisut saataisiin takaisin ns. laulukilpailuksi nykyisestä LGBT-mafian juhlista...
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
25
Kyllähän fakta on että jos Irlannin esittäjä ei olisi ollut tämmönen sukupuolikiistäjä niin olisi taistellut Viron ja Suomen kanssa raatien viimeisestä sijasta.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 870
Kyllähän fakta on että jos Irlannin esittäjä ei olisi ollut tämmönen sukupuolikiistäjä niin olisi taistellut Viron ja Suomen kanssa raatien viimeisestä sijasta.
Kyllä, eikä tämä Sveitsin jäbäkään olisi voittanut ilman tärkeintä hyvettä, eli olemalla mt-osastolla näissä sukupuoliasioissa. Hyvää mökää myös nuo Israelin saamat pisteet ovat aiheuttaneet punavihreän kuplan sisällä, semmosta 'How dare you' tyyppistä Greta -ulinaa.

Itse viisuista sen verran, että tosiaan Espanja oli kiva rallatus, samoin Ranskalta paras biisi varmaan 20 vuoteen. Kreikka aivan jätettä. Norskeille odotin vähän enemmän pojoja, mutta ei sekään mikään huippu ollut. Jostain syystä avoimen muodikas seksuaalisuus briteillä ei tuonut ääniä, olkoonkin, että biisi oli heikko.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 235
Tulihan tuota Israelia äänestettyä ihan periaattesta, vaikka olihan se paras esitys muutenkin, varsinkin kun sillä sai antifat sun muut antisemitistiset terroristien päänsilitelijät itkemään. Se että Suomesta lähti 12 pistettä Israelille todistaa sen että kansasta nämä juutalaisia vihaavat äärijärjestö antifantit ovat ainakin Suomessa vain erittäin äänekäs marginaalivähemmistö. Tuomaristo vain pilasi nämäkin kisat kun alkoivat kumartelemaan antifa terroristeille pelon takia. Milloinhan euroviisut saataisiin takaisin ns. laulukilpailuksi nykyisestä LGBT-mafian juhlista...
Mä luulen, että Suomalaiset äänestävät mielellään ohi politiikan ja Israelilla oli hyvä biisi ja melkoisella varmuudella soitellaan radioissa ym.
Israelin pisteitä en katsonut, mutta Croatian pudotti ammattiraati, jotka antoivat Sweitsille n. 157 pistettä Croatiaa enemmän, ilma niitä Croatia olisi voittanut (vaiko Israel).
Eli tässä taas toistettiin viimevuoden "vääryys", minkä Kääriä koki.
=> Ammattiraadit voisi vaikka kokonaan jättää pois tai pudottaa niiden painoarva vaikka 10% :tiin.
Hyvät biisit kyllä jäävät silti henkiin, vaikka raadit ne torppaisivatkin.
Kansoilta kuitenkin kerätään äänestyksen varjolla niitä euroja, joten luulis niille vastinettakin saavan. Nyt 37 maata 10-20 hengen raadein eli n.700 henkeä päättää enemmän muin miljoonat muut, jotka niitä biisejä kuuntelevat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Mä luulen, että Suomalaiset äänestävät mielellään ohi politiikan ja Israelilla oli hyvä biisi ja melkoisella varmuudella soitellaan radioissa ym.
Israelin pisteitä en katsonut, mutta Croatian pudotti ammattiraati, jotka antoivat Sweitsille n. 157 pistettä Croatiaa enemmän, ilma niitä Croatia olisi voittanut (vaiko Israel).
Eli tässä taas toistettiin viimevuoden "vääryys", minkä Kääriä koki.
=> Ammattiraadit voisi vaikka kokonaan jättää pois tai pudottaa niiden painoarva vaikka 10% :tiin.
Hyvät biisit kyllä jäävät silti henkiin, vaikka raadit ne torppaisivatkin.
Kansoilta kuitenkin kerätään äänestyksen varjolla niitä euroja, joten luulis niille vastinettakin saavan. Nyt 37 maata 10-20 hengen raadein eli n.700 henkeä päättää enemmän muin miljoonat muut, jotka niitä biisejä kuuntelevat.
Suomihan olisi voittanut euroviisut jo vuonna 2000 Nightwish:in kappaleella, mutta silloinkin "ammattiraati" vaihtoi selvän tulevan voittajan, bättrefolkin edustajaan joka vielä itse viisu-esiintymisessä unohti oman laulunsa sanat.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
224
Ihmettelen miksi Sveitsi voitti. Eihän tuossa ollut mitään. Esitys oli pelkistetty ja rauhaton. Kai ne ihan muut asiat painavat enemmän.

Yleensä eihän musiikista voi kilpailla, kun se on mielipideasia. Siksi Euroviisut ovat aivan järjetön instituutio. Koko raadin voisi lakkauttaa ja luottaa vain katsojaääniin.

Muutaman kappaleen vaan viitsin katsella jälkikäteen. Suomessa pitäisi Ylen kyllä päättää edistää vain suomeksi laulettuja kappaleita. Menestystä tuli Kääriäisellekin, niin tulee vastaisuudessakin ihan suomeksi. Ei mitään rikkonaisen enkun sönkkäystä.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 065
saa nähdä mitä Suomi saa ensi vuonna kisaan, toivottavasti jotain muuta kuin kännilaulurallatteluja, tosin ei näissä mitään vialla, mutta se muu maailma, joka pisteitä jakaa ja jury.

En tiedä jos ois vaikka, että jury voittaja ja yleisöpisteiden voittaja erikseen, ei varmaan järkeä.
Viime ja tänä vuonna tuli innostuttua kuitenkin viisuista aika paljon, ennen en vittiny edes kattoa ton lbqt pöhöilyn takia, mutta nykyään ihan ok ja ei mua haittaa mitenkään, on niitä kuitenkin omissakin tutuissa jotka vihaavat tuollaista yli kaiken.

Viihdyttävää show:ta kaikenkaikkiaan, ei näitä kyllä lopeteta.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Mä luulen, että Suomalaiset äänestävät mielellään ohi politiikan ja Israelilla oli hyvä biisi ja melkoisella varmuudella soitellaan radioissa ym.
No tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa vaan suuri osa Israelia äänestäneistä äänesti Israelia juurikin politiikan takia ja osoittaakseen tukensa maalle. Toisella foorumillahan moni sanoi äänestäneensä Israelia vaikka eivät olleet kuulleet edes kappaletta koska "vasemmistosaasta, työnvieroksujat" ynnä muu persu-jargon. Toisaalta taas ammattiraadit estivät Israelin voiton poliittisen tilanteen takia. Eli politikointia oli kummallakin puolella ja sen takia koko viisujen seuraamiseen meni maku.
 
Viimeksi muokattu:

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 420
Palestiinalaisten puuttuessa kisasta Israelia vastaan ei tosin ollut juuri mahdollista äänestää
Kyllä oli. Hamasia symppaavat viisukuplalaiset masinoivat laajan kampanjan, jotta olisi äänestetty ketä tahansa muuta paitsi Israelia. Pääsääntöisesti pyrkivät ohjaamaan ääniä Kroatialle, koska sen ajateltiin saavan muutenkin eniten ääniä. Yleisöäänistä voi päätellä, että kuplalaisten vaikutusvalta oli pieni, vaikka dominoivat twitterissä monin paikoin keskustelua.

Vastaavasti jollain ylilautamasinoinneilla ei varmastikaan ollut juuri kohinaa suurempaa vaikutusta Suomen Israelille antamiin pisteisiin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 778
Irlannin esintyjän mielenterveys taitaa olla vähän niin ja näin. Tuntuu olevan muutenkin tuolla tekemässä enemmän politiikkaa kuin musiikkia:

Ompa muuten aika tarkoitushakuinen twiitti, sehän ei sano mitään israelista tossa. Mitä tulkitsen, että tämän niin että on pettynyt EBUn sekoiluun ja koko euroviisuprosessi on ollut raskas. Ja EBU pettymys voi liittyä vaikka Joostin hylkäämiseen.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 778
Tulihan tuota Israelia äänestettyä ihan periaattesta, vaikka olihan se paras esitys muutenkin, varsinkin kun sillä sai antifat sun muut antisemitistiset terroristien päänsilitelijät itkemään. Se että Suomesta lähti 12 pistettä Israelille todistaa sen että kansasta nämä juutalaisia vihaavat äärijärjestö antifantit ovat ainakin Suomessa vain erittäin äänekäs marginaalivähemmistö. Tuomaristo vain pilasi nämäkin kisat kun alkoivat kumartelemaan antifa terroristeille pelon takia. Milloinhan euroviisut saataisiin takaisin ns. laulukilpailuksi nykyisestä LGBT-mafian juhlista...
Kuten täällä on jo muutenkin sanottu niin tämähän ei tietenkään ollut äänestys israel vastaan palestiina. Ja jos israelin ystävät keskittivät äänensä israelille ei sen vastustajilla ollut ehdokasta joille ääniä keskittää joten oletettavaa on, että äänestivät kappaletta josta pitivät jos äänestivät ylipäätään.
Antisemistismin hokemien alkaa olla "The Boy Who Cried Wolf" -osastoa, sitten kun joku oikea antisemitisti ilmestyy paikalle niin kukaan ei jaksa uskoa enää.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 778
Mä luulen, että Suomalaiset äänestävät mielellään ohi politiikan ja Israelilla oli hyvä biisi ja melkoisella varmuudella soitellaan radioissa ym.
Israelin pisteitä en katsonut, mutta Croatian pudotti ammattiraati, jotka antoivat Sweitsille n. 157 pistettä Croatiaa enemmän, ilma niitä Croatia olisi voittanut (vaiko Israel).
Eli tässä taas toistettiin viimevuoden "vääryys", minkä Kääriä koki.
=> Ammattiraadit voisi vaikka kokonaan jättää pois tai pudottaa niiden painoarva vaikka 10% :tiin.
Hyvät biisit kyllä jäävät silti henkiin, vaikka raadit ne torppaisivatkin.
Kansoilta kuitenkin kerätään äänestyksen varjolla niitä euroja, joten luulis niille vastinettakin saavan. Nyt 37 maata 10-20 hengen raadein eli n.700 henkeä päättää enemmän muin miljoonat muut, jotka niitä biisejä kuuntelevat.
Euroviisu-biisejä aika harvoin soitellaan paljoa radiossa voittajaa lukuunottamatta, ja usein ei sitäkään. Jos katsoo youtube musicin ja spotifyn soittomääriä niin italia näyttää olevan se jota soitetaan ukrainan lisäksi, italian luku saattaa johtua toki san remon voittamisesta ja kotimaisesta kuuntelusta. Itse olisin veikannut, että UK:n biisistä tulee hitti, mutta ei sekään ole oikein tainnut lähteä lentoon.
Lisäksi monet eruoviisu-biiseistä ovat puoliksi visuaalisia performansseja jotka ilman esitystä/videota toimivat heikommin tai huokailua josta puolet hukkuisi johonkin taustameluun.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 931
No tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa vaan suuri osa Israelia äänestäneistä äänesti Israelia juurikin politiikan takia ja osoittaakseen tukensa maalle. Toisella foorumillahan moni sanoi äänestäneensä Israelia vaikka eivät olleet kuulleet edes kappaletta koska "vasemmistosaasta, työnvieroksujat" ynnä muu persu-jargon.
Minun on vaikea uskoa että se väestönosa johon ns. persu-jargon uppoaa, viitsisi maksaa 1-20 € siitä ilosta että sillä saattaisi olla vaikutusta tuloksiin, kun ainoa konkreettinen hyöty heille olisi nähdä kun vasen laita ulisee. Äänestys per kerta maksoi kuitenkin oluttölkin verran, joten monet ko. ihmisistä mieluummin sijoittanevat siihen.

Sen sijaan he, jotka lähtevät kaduille tai ainakin X:ään vaatimaan yhden osallistujan sulkemista pois loppusuoralla, kokenevat tärkeäksi vaikuttaa kaikin mahdollisin keinoin.

Näin suomalaisesta kuplasta katsellen. Israel sai lähes kaikista maista yleisön pisteitä, syitä on varmasti paljon. Ihan siitä lähtien miten eri maiden mediat on arvioineet kenenkin menestysmahdollisuuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 220
Mä luulen, että Suomalaiset äänestävät mielellään ohi politiikan ja Israelilla oli hyvä biisi ja melkoisella varmuudella soitellaan radioissa ym.
Israelin pisteitä en katsonut, mutta Croatian pudotti ammattiraati, jotka antoivat Sweitsille n. 157 pistettä Croatiaa enemmän, ilma niitä Croatia olisi voittanut (vaiko Israel).
Eli tässä taas toistettiin viimevuoden "vääryys", minkä Kääriä koki.
=> Ammattiraadit voisi vaikka kokonaan jättää pois tai pudottaa niiden painoarva vaikka 10% :tiin.
Hyvät biisit kyllä jäävät silti henkiin, vaikka raadit ne torppaisivatkin.
Kansoilta kuitenkin kerätään äänestyksen varjolla niitä euroja, joten luulis niille vastinettakin saavan. Nyt 37 maata 10-20 hengen raadein eli n.700 henkeä päättää enemmän muin miljoonat muut, jotka niitä biisejä kuuntelevat.
Suomen kielessä noiden maiden nimet ovat Kroatia ja Sveitsi.
Ruotsin esitys paras.
 
Liittynyt
25.11.2019
Viestejä
16
Olihan ne nämä Abbafestit silti pakko katsoa ja kylläpäs jäi vähän paska maku taas näistäkin kisoista. Oikeastaan vain uusinto viime vuoden tuomaripelistä. Tällä kertaa ei voittaja oikeastaan harmita niin paljon vaikka ei nyt ihan omia suosikkeja ollutkaan. Mieluummin tämä kuin lureen viime vuonna. Enemmän harmittaa vaan Kroatian kuin Käärijän jääminen tuomaripelillä kakkoseksi, koska Kroatian kappaleesta oikeasti tykkäsin. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää olisiko tulos ollut millainen ilman Israel härdelliä. Sveitsi sai enemmän 12 pisteen potteja tuomaristolta kuin lureeni viime vuonna joten pakostaha tässä epäilee puhdasta tuomaripeliä/politikointia. Ja taso tuntui muutenkin paljon tasaisemmalta tänä vuonna. Ja en usko että Israel tuota 12 potin määrää taas yleisöltä olisi millään saanut jos tämä äänekäs laita ei olisi pitänyt tämmöistä älämölöä heistä. Silti olisi varmaan ihan hyvin pärjännyt en sitä kiellä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Minun on vaikea uskoa että se väestönosa johon ns. persu-jargon uppoaa, viitsisi maksaa 1-20 € siitä ilosta että sillä saattaisi olla vaikutusta tuloksiin, kun ainoa konkreettinen hyöty heille olisi nähdä kun vasen laita ulisee. Äänestys per kerta maksoi kuitenkin oluttölkin verran, joten monet ko. ihmisistä mieluummin sijoittanevat siihen.

Sen sijaan he, jotka lähtevät kaduille tai ainakin X:ään vaatimaan yhden osallistujan sulkemista pois loppusuoralla, kokenevat tärkeäksi vaikuttaa kaikin mahdollisin keinoin.
Mulla on kyllä tuttavia, jotka poikkeuksellisesti päättivät äänestää euroviisuissa Kroatiaa, ettei Israel voittaisi, mutta netti on täynnä juttuja, joissa kehotettiin äänestämään vassarien sorsimaa Israelia. Jopa yleensä tolkullisena kokoomuslaisena pitämäni Otto Meri pohdiskeli X:ssä, että "En yleensä ole kiinnostunut Euroviisuista, mutta pikkuhiljaa alan toivoa Israelin voittoa." (Tämä oli reaktio siihen, että Irlannin edustaja vaati Israelin sulkemista pois viisuista)

Näin suomalaisesta kuplasta katsellen. Israel sai lähes kaikista maista yleisön pisteitä, syitä on varmasti paljon. Ihan siitä lähtien miten eri maiden mediat on arvioineet kenenkin menestysmahdollisuuksia.
Fakta on se, että Israel sai yli 39% yleisöäänistä semifinaalissa Italiassa, ja tuo lienee aika hyvä indikaattori myös muiden maiden osalta. Sellaista ei tapahdu ilman, että on vahva pro-Israel-porukka liikkeellä, ja esitys ei taatusti ollut niin hyvä, että se saisi semissä yhdeltä maalta yli viisinkertaisen määrän ääniä verrattuna seuraavaan (joka oli Alankomaat reilun 7 prosentin ääniosuudella, Sveitsin jäädessä hiukan Alankomaiden taakse).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Norjan euroviisutuomariston jäsen (Daniel Johansen Elmrhari / Daniel Owen) on avautunut jälkikäteen siitä, että vaikka oli saanut selvät ohjeet ettei politiikan saa antaa vaikuttaa äänestykseen, hän ei suostunut äänestämään Israelia, koska hän on henkilökohtaisesti niin vahvasti Palestiinan puolella ja lisäksi hänen mielestään Israel olisi pitänyt sulkea pois kilpailuista alunperinkin. Eihän tämä mikään yllätys ollut, eikä varmasti ole kyseessä myöskään yksittäistapaus.



Owenin mukaan raadeille näytettiin ennen lähetystä video, jossa korostettiin, ettei raatilaisten tule suosia tai syrjiä yhtäkään osallistujaa muun muassa kansallisuuden, sukupuolen, poliittisten näkemysten tai minkään muun syyn kuin kappaleen ja esityksen perusteella. Videolla myös Owenin mukaan ohjeistettiin, ettei raatilaisten tule antaa poliittisten näkemysten vaikuttaa siihen, miten nämä arvioivat kappaleita ja/tai artisteja.

– Tämänhetkisen tilanteen valossa minun oli mahdotonta olla huomioimatta tätä. Se, mitä Palestiinassa tapahtuu, on sydäntä särkevää, enkä voi millään tavalla tukea Israelin toimia. Mielestäni Israelin ei olisi kuulunut saada osallistua Euroviisuihin lainkaan, Owen sanoo videolla.

– Euroviisut mainostaa mottoa "United by Music", mutta kun juhlat loppuvat ja musiikki lakkaa, tilanne jatkuu samanlaisena. Tämä on jotain, mitä emme voi olla huomioimatta. Vaikken ollutkaan mukana pisteiden jakamisessa Israelille, haluan silti pyytää anteeksi, että norjalaisraati teki niin. Sydämeni ja kaikki tukeni menevät Palestiinalle. Vapaa Palestiina, hän päättää videonsa.
Kaikenlaista sekopäätä sitä onkin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Norjan euroviisutuomariston jäsen (Daniel Johansen Elmrhari) on avautunut jälkikäteen siitä, että vaikka oli saanut selvät ohjeet ettei politiikan saa antaa vaikuttaa äänestykseen, hän ei suostunut äänestämään Israelia, koska hän on henkilökohtaisesti niin vahvasti Palestiinan puolella ja lisäksi hänen mielestään Israel olisi pitänyt sulkea pois kilpailuista alunperinkin. Eihän tämä mikään yllätys ollut, eikä varmasti ole kyseessä myöskään yksittäistapaus.
Mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että tuomareilla ei kuitenkaan ollut mitään yhdessä sovittua kuviota. Vaikuttaa siltä, että Israelin yleisöäänivyöryn takana ei ollut erityisesti tavallisia viisufaneja, vaan ihmisiä, joille asiassa oleellista ei ollut itse musiikki, vaan halu tukea Israelia maana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 879
Vaikuttaa siltä, että Israelin yleisöäänivyöryn takana ei ollut erityisesti tavallisia viisufaneja, vaan ihmisiä, joille asiassa oleellista ei ollut itse musiikki, vaan halu tukea Israelia maana.
Miksi se siltä vaikuttaa? Minusta se vaikuttaa siltä, että haluttiin ensisijaisesti äänestää omaa suosikkia musiikkikilpailussa ilman mitään kuplautunutta poliittista agendaa, vaikka seassa varmaan on ollut niitäkin ääniä samaan tapaan kuin on toisaalta äänestetty jotain muuta maata, vaikka ei ehkä olisi haluttukaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Miksi se siltä vaikuttaa? Minusta se vaikuttaa siltä, että haluttiin ensisijaisesti äänestää omaa suosikkia musiikkikilpailussa ilman mitään kuplautunutta poliittista agendaa, vaikka seassa varmaan on ollut niitäkin ääniä ihan samalla tavalla kuin on äänestetty jotain muuta maata, vaikka ei ehkä olisi haluttukaan.
Israel ei olisi saanut Italialta 39% yleisöäänistä semifinaalissa, jos kyse olisi ollut vain siitä, että esitys oli paras. Edellinen ennätys maassa oli kuulemma vuodelta 2022, jolloin Ukraina sai reilut 20% yleisöäänistä Venäjän aloittaman sodan takia.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 610
Israel ei olisi saanut Italialta 39% yleisöäänistä semifinaalissa, jos kyse olisi ollut vain siitä, että esitys oli paras. Edellinen ennätys maassa oli kuulemma vuodelta 2022, jolloin Ukraina sai reilut 20% yleisöäänistä Venäjän aloittaman sodan takia.
Jos ois toi pro-palestiina mölyäminen jätetty väliin, nii ois ehkäpä jääny tollaiset mahdolliset protestiäänetki vähemmälle. Nyt ko. joukko pilas viisut ja ihmisiä vitutti.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 420
Mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että tuomareilla ei kuitenkaan ollut mitään yhdessä sovittua kuviota.
Sitähän ei tuosta voi päätellä. Kommenteista voi tosin lukea, että tämä ei ollut millään muotoa ainutlaatuinen tapaus, vaan samanlaista toimintaa ollut muissakin raadeissa. Ei varsinaisesti yllättävää, koska kyseessä on monin paikoin rakenteellinen ongelma - poliittisesti värittynyttä väkeä on kerta toisensa jälkeen juryissä, ja ihmisiä hekin ovat, asenteet jylläävät.

Vaikuttaa siltä, että Israelin yleisöäänivyöryn takana ei ollut erityisesti tavallisia viisufaneja, vaan ihmisiä, joille asiassa oleellista ei ollut itse musiikki, vaan halu tukea Israelia maana.
Israelilla oli hyvä kappale. Mutta kyllä tuohon osaltaan on varmasti sekin vaikuttanut, että Hamas-symppaajat politisoivat viisuja niin rajusti sekä ennen viisujen alkamista että niiden aikana. Tuollainen politisointi aiheuttaa luonnollisesti vastareaktioita, etenkin kun kyse ei ole Israelin aloittamasta sodasta, toisin kuin Venäjän tapauksessa. Tuo yhdistettynä hyvään kappaleeseen, niin kyllähän niitä ääniä tulee - myös perinteisesti viisuja seuraavilta, jotka eivät jaksa noin näkyvää politikointia katsella.

Ompa muuten aika tarkoitushakuinen twiitti, sehän ei sano mitään israelista tossa. Mitä tulkitsen, että tämän niin että on pettynyt EBUn sekoiluun ja koko euroviisuprosessi on ollut raskas. Ja EBU pettymys voi liittyä vaikka Joostin hylkäämiseen.
Ilmeisesti esiintyjä oli tuossa tarkoittanut paljolti kokemaansa "huonoa" ei-binääristen kohtelua viisuissa. Mutta on tuo ottanut kantaa myös Israelia vastaan sekä Joostin puolesta, ennen kuin oli edes faktoja tarkemmin selvillä. Erikoisintahan tässä on se, että Joost on ylipäätänsä päässyt edustamaan Hollantia, kun katsoo miehen taustoja (symppannut Venäjää, myös sodan alkamisen jälkeen): Ukraine: Suspilne on Joost Klein and his song about Russia! - Eurovision News | Music | Fun

Ja jos israelin ystävät keskittivät äänensä israelille ei sen vastustajilla ollut ehdokasta joille ääniä keskittää joten oletettavaa on, että äänestivät kappaletta josta pitivät jos äänestivät ylipäätään.
Kuten jo tuossa ylempänä sanoin, Hamas-symppaajat masinoivat näkyvän some-kampanjan, jossa kehotettiin äänestämään jotain muuta kuin Israelia, ja erityisesti ääniä pyrittiin ohjaamaan Kroatialle, koska sitä pidettiin parhaana voittajakandidaattina. Tuota tuli vastaan kaikissa euroviisukeskusteluissa X:ssä. Nyt taisi vaan tulla kuplassa eläville yllätyksenä, että kaikki eivät ajattelekaan aivan samoin Hamasin aloittamasta sodasta kuin he.

Antisemistismin hokemien alkaa olla "The Boy Who Cried Wolf" -osastoa, sitten kun joku oikea antisemitisti ilmestyy paikalle niin kukaan ei jaksa uskoa enää.
Antisemitismiähän esiintyy jatkuvasti, ei tarvitse kauaa X:ssä lukea viisuihin tai Palestiinaan/Israeliin liittyviä keskusteluja, että sitä pomppaa vastaan. Luultavasti noissa mielenosoituksissakin olisi kuullut myös aika villiä puhetta aiheesta - takavuosinahan mm. yliopistojen mielenosoituksissa on huudeltu israelilaisten ajamista mereen. Pohjimmiltaanhan antisemitismissä on kyse vihasta juutalaisia/israelilaisia kohtaan, eli määritelmä on sikäli suhteellisen lavea.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 931
Mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että tuomareilla ei kuitenkaan ollut mitään yhdessä sovittua kuviota.
Jos on niin epärehellinen että luottamustehtävässä toimii ohjeiden vastaisesti, niin ei ole mitenkään itsestäänselvyys että puhuisi totta yhteispeliä koskien, vai mitä? Yksi juttu tunnustaa oma rikos kuin vasikoida kaveritkin, eikö vaan :D
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 778
Ilmeisesti esiintyjä oli tuossa tarkoittanut paljolti kokemaansa "huonoa" ei-binääristen kohtelua viisuissa. Mutta on tuo ottanut kantaa myös Israelia vastaan sekä Joostin puolesta, ennen kuin oli edes faktoja tarkemmin selvillä. Erikoisintahan tässä on se, että Joost on ylipäätänsä päässyt edustamaan Hollantia, kun katsoo miehen taustoja (symppannut Venäjää, myös sodan alkamisen jälkeen): Ukraine: Suspilne on Joost Klein and his song about Russia! - Eurovision News | Music | Fun
Mutta tämän videon merkitys ja asiayhteys on nyt spekulointia. Ja twiitissä sitä yrittetty esittää omaa näkemystä tukevassa valossa oli syytä tai ei. Joostin puolesta kommentointihan saattanut olla ihan asiallista jos hylkääminen tapahtunut kevyin perustein, mutta ehkä aika näyttää.
Joostin venäläisen artistin kanssa tekemisistä ehkä näkee ettei monissa maissa venäjään suhtauduta samalla tavalla kuin rajanaapureissa. Ja kuten tuolla aiemmin todettiin, että isrealin edustaja oli esiintynyt venäjällä ja vallatulla krimillä eikä tämäkään ollut ongelma.

Kuten jo tuossa ylempänä sanoin, Hamas-symppaajat masinoivat näkyvän some-kampanjan, jossa kehotettiin äänestämään jotain muuta kuin Israelia, ja erityisesti ääniä pyrittiin ohjaamaan Kroatialle, koska sitä pidettiin parhaana voittajakandidaattina. Tuota tuli vastaan kaikissa euroviisukeskusteluissa X:ssä. Nyt taisi vaan tulla kuplassa eläville yllätyksenä, että kaikki eivät ajattelekaan aivan samoin Hamasin aloittamasta sodasta kuin he.
Toisaalta kroatia oli ennakkosuosikki, joten sen saama äänimäärä ei ole kovinkaan yllättävä. Ja myös syytä huomata, että todella monet ei x:ää käytä eikä seuraa mitään kampanjointia olivat mitä mieltä tahansa.

Antisemitismiähän esiintyy jatkuvasti, ei tarvitse kauaa X:ssä lukea viisuihin tai Palestiinaan/Israeliin liittyviä keskusteluja, että sitä pomppaa vastaan. Luultavasti noissa mielenosoituksissakin olisi kuullut myös aika villiä puhetta aiheesta - takavuosinahan mm. yliopistojen mielenosoituksissa on huudeltu israelilaisten ajamista mereen. Pohjimmiltaanhan antisemitismissä on kyse vihasta juutalaisia/israelilaisia kohtaan, eli määritelmä on sikäli suhteellisen lavea.
Tiedän että jonkin määritelmän mukaan antisemitismiä on israelilaisia kohtaan osoitettu viha. Tämä on mielestäni hyvin ongelmallinen määritelmä koska entisestään vaikeuttaa israelin valtion toimista puhumista ja parikymmentä prosenttia israelilaisista ei ole juutalaisia.
Historiallisesti kyse on juutalaisten vainoamisesta uskonnon vuoksi ja minusta olisi järkevintä se näin määritelläkin. Kun sitten taas vaikkapa kritisoidaan jotain mitä israelin valtion tekee on minusta älyllistä epärehellisyyttä kutsua sitä antisemitismiksi. Ja tästä on minusta tässä yhteydessä kyse.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 610
Btw, ihan kaikille jos menee viisuista jutut ohi:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
373
Italian vuotaneet teleäänet joiden RAI totesi olevan vain osittaisia niin... Se oli totta. Esim. vuotaneissa Viro 12. ja lopulta 8. - tämä isoin eroavaisuus, ja tässäkin kyse 0,6 %-yksikön kuromisesta. Useimpien maiden kohdalla eroa oli 0-2 sijaa, joka selitettävissä noin 0,2 %-yksikön heitolla osittaisissa ja lopullisissa äänissä.

Tylsin ja takelteleva lavashow voitti, hieno homma.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 610
Mikä Sveitsin lavaesiintymisessä oli takeltelevaa? Ja harvemmin näitä on lavashowlla voitettu, vai onko esim. Loreenin kieriskely paninigrillin välissä jotenkin hieno show?
Juryn mielestä se oli upeinta koskaan antaen ylivoimaiset jury-äänet. Katsojat oli iha täysin eri mieltä; Ruotsi oli about samoilla lukemilla Norjan, Israelin, Italian ja Ukrainan kans, vaikkakin selvästi edellä. Mut Suomeen suhteutettuna täysin vastaantulijana kaikkien noiden kans. Ja Käärijässä ei varmasti mitää muuta vikaa voinut löytää, ku laulamisesta. Loreenin showssa tuskin mitää muuta hyvää löytyi kuin laulaminen. Näin niinkuin kärjistettynä.

 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Mikä Sveitsin lavaesiintymisessä oli takeltelevaa? Ja harvemmin näitä on lavashowlla voitettu, vai onko esim. Loreenin kieriskely paninigrillin välissä jotenkin hieno show?
Mun mielestä Loreenin kieriskelyesitys Melodifestivalenilla oli ihan törkeän hieno esitys, mutta viisuihin valitettavasti piti tuoda pienemmät laatat, eikä ollut yhtä hieno kokonaisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Juryn mielestä se oli upeinta koskaan antaen ylivoimaiset jury-äänet. Katsojat oli iha täysin eri mieltä; Ruotsi oli about samoilla lukemilla Norjan, Israelin, Italian ja Ukrainan kans, vaikkakin selvästi edellä. Mut Suomeen suhteutettuna täysin vastaantulijana kaikkien noiden kans. Ja Käärijässä ei varmasti mitää muuta vikaa voinut löytää, ku laulamisesta. Loreenin showssa tuskin mitää muuta hyvää löytyi kuin laulaminen. Näin niinkuin kärjistettynä.

Niin, tai sitten kyse on siitä että juryt ovat niin vakuuttuneet itse kappaleesta, valovoimaisesta esiintyjästä ja hänen laulutaidostaan, että näiden tekijöiden ansiosta periaatteessa itsessään vaatimattomaltakin vaikuttava lavashow on parasta ikinä. Näin minä sitä itse perustelisin miksi Loreenin ja Nemon kaltaiset artistit saavat huippupisteitä jurylta.

Ja sitäpaitsi ”lavashow” ei varsinaisesti kuulu tuomariston arviointikriteereihin, ainoastaan esityksen ”laatu”.
  • Composition and originality of the song
  • Quality of the performance on stage
  • Vocal capacity of the performer(s)
  • Overall impression of the act
Noissa kriteereissä vaikkapa Käärijä pärjäsi parhaiten tuossa ykköskohdassa (ja ehkä nelosessa), muissa sitten varmaan selvästi Loreenia huonommin. Mutta onhan se nyt selvää ettei ne juryt aina kovinkaan objektiivisesti pysty toimimaan. Se nähtiin tuskallisen selvästi viimeistään tämän vuoden suomalaisen juryn pisteissä Israelille.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 610
Niin, tai sitten kyse on siitä että juryt ovat niin vakuuttuneet itse kappaleesta, valovoimaisesta esiintyjästä ja hänen laulutaidostaan, että näiden tekijöiden ansiosta periaatteessa itsessään vaatimattomaltakin vaikuttava lavashow on parasta ikinä. Näin minä sitä itse perustelisin miksi Loreenin ja Nemon kaltaiset artistit saavat huippupisteitä jurylta.

Ja sitäpaitsi ”lavashow” ei varsinaisesti kuulu tuomariston arviointikriteereihin, ainoastaan esityksen ”laatu”.
  • Composition and originality of the song
  • Quality of the performance on stage
  • Vocal capacity of the performer(s)
  • Overall impression of the act
Noissa kriteereissä vaikkapa Käärijä pärjäsi parhaiten tuossa ykköskohdassa (ja ehkä nelosessa), muissa sitten varmaan selvästi Loreenia huonommin. Mutta onhan se nyt selvää ettei ne juryt aina kovinkaan objektiivisesti pysty toimimaan. Se nähtiin tuskallisen selvästi viimeistään tämän vuoden suomalaisen juryn pisteissä Israelille.
Tiedän ton listan ja sen perusteella kommentoin ko. viestiä ja olen edelleen viestini takana ja hyvin eri mieltä sun kanssasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
639
Tiedän ton listan ja sen perusteella kommentoin ko. viestiä ja olen edelleen viestini takana ja hyvin eri mieltä sun kanssasi.
Juu ei siinä mitään, en tosin tiedä ollaanko me edes eri mieltä :D Kun se nimenomaan oli mun pointti että jurylta pisteitä ei saada lavashowlla vaan ihan jollain muilla asioilla. Ja yleisön osalta homma menee usein aikalailla päinvastoin, kuten sinäkin sanoit.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 610
Juu ei siinä mitään, en tosin tiedä ollaanko me edes eri mieltä :D Kun se nimenomaan oli mun pointti että jurylta pisteitä ei saada lavashowlla vaan ihan jollain muilla asioilla. Ja yleisön osalta homma menee usein aikalailla päinvastoin, kuten sinäkin sanoit.
Aa.. joo. Luin ton sun viestin ikäänkuin sun puolustuksena (ja sun mielipiteenä) juryn arviolle. Vähä niinkuin olisit sarkastisesti pilkannut mun mielipidettä.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
677
Tänään radiosta soi Pimee (Elastinen feat. BESS). Olen toki aikaisemminkin kuullut, mutta nyt peilasin euroviisuihin. Jos nyt joku mies hame päällä ei saa ekstra pisteitä siitä (esim. ensi vuonna tuskin voittaa samalla kaavalla), niin ns. normaalina vuotena tuon tasoisella biisillä voisi hyvinkin voittaa ja tehdä kyseisille artisteille hiton hyvää.

Alkoi melkein vituttaa kuinka hyvä biisi tuo olisi ollut euroviisuihin. Varaukset siitä, etten ole livenä kuullut kun vaikuttaa saaneen studiossa useamman kerroksen maskeraa päälle.

Bess osallistui 2022 UMK, mutta oli vielä silloin raakile.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Tänään radiosta soi Pimee (Elastinen feat. BESS). Olen toki aikaisemminkin kuullut, mutta nyt peilasin euroviisuihin. Jos nyt joku mies hame päällä ei saa ekstra pisteitä siitä (esim. ensi vuonna tuskin voittaa samalla kaavalla), niin ns. normaalina vuotena tuon tasoisella biisillä voisi hyvinkin voittaa ja tehdä kyseisille artisteille hiton hyvää.

Alkoi melkein vituttaa kuinka hyvä biisi tuo olisi ollut euroviisuihin. Varaukset siitä, etten ole livenä kuullut kun vaikuttaa saaneen studiossa useamman kerroksen maskeraa päälle.

Bess osallistui 2022 UMK, mutta oli vielä silloin raakile.
En tiedä, että aiheuttiko esiintyjän ei-cisnormatiivinen pukeutuminen korvien umpeutumisen, mutta olihan tuo Sveitsin edustaja ihan helvetin kova laulaja.

Suomella on perinteisesti ollut se ongelma, että jos viisuedustaja menestyy viisuissa surkeasti (kuten usein on käynyt), hänen suosionsa kotimaassa romahtaa. Tämä on saanut huippuartistit välttelemään kilpailua. UMK:hon tuntuu osallistuvan enimmäkseen artisteja, joilla ei ole mitään menetettävää. Itsekin toivon, että kärkipään artistit osallistuisivat kisaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 349
En tiedä, että aiheuttiko esiintyjän ei-cisnormatiivinen pukeutuminen korvien umpeutumisen, mutta olihan tuo Sveitsin edustaja ihan helvetin kova laulaja.

Suomella on perinteisesti ollut se ongelma, että jos viisuedustaja menestyy viisuissa surkeasti (kuten usein on käynyt), hänen suosionsa kotimaassa romahtaa. Tämä on saanut huippuartistit välttelemään kilpailua. UMK:hon tuntuu osallistuvan enimmäkseen artisteja, joilla ei ole mitään menetettävää. Itsekin toivon, että kärkipään artistit osallistuisivat kisaan.
Sveitsin laulaja on kova. Suomen viisuedustajien suosion romahtaminen taitaa olla pelkkä myytti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 816
Viestejä
4 241 828
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom