- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 2 869
niin, ota 10kpl niin saat täyden laatikon.
Jos lähtisin itse eristämään autoa niin ostaisin matskut joltain nyrkkipajalta ja samalla vinkit&niksit onnistumiseen kun samalla kertoo mikä on homman tavoite.Ai saakeli kun menee pää solmuun aloittelijalla kun katselee 100 auton äänieristys videota (suomi, enkku, jenkki)
- butyylillä vuorataan umpeen.. vaikka täälläkin mainuttu 50% peitto ja peltien kuminat voi lähteä vähemmälläkin.
- alu-butyylia rengaskaariin vaikka toisaalla sanotaan että tiesuola syö alumiinin (juu kyllä sinne kondensoituu/sumuttuu)
- jossain vedettiin butyyli+ehkä solukumi yhdistelmä pyöränkaarien peltiin ja muovilokariin... onko kyse vaan helppoudesta kun eihän muovilokari juuri kauheen paljon butyylia kaipaa? Vai onko nää käytännössä monialaisia tuotteita, ns. massa, blokkaus, vaimennus..
Sitten tuo äänen blokkaus vs äänen "vaimennus", eri materiaalit, toinen tiiviimpi este, toinen täysin "pumpulia".. valmistajien esittelyt ei aina näitä eroittele ja sitten vielä eri materiaalien vedenkesto, näitäkään ei aina mainita..
Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.Ai saakeli kun menee pää solmuun aloittelijalla kun katselee 100 auton äänieristys videota (suomi, enkku, jenkki)
- butyylillä vuorataan umpeen.. vaikka täälläkin mainuttu 50% peitto ja peltien kuminat voi lähteä vähemmälläkin.
- alu-butyylia rengaskaariin vaikka toisaalla sanotaan että tiesuola syö alumiinin (juu kyllä sinne kondensoituu/sumuttuu)
- jossain vedettiin butyyli+ehkä solukumi yhdistelmä pyöränkaarien peltiin ja muovilokariin... onko kyse vaan helppoudesta kun eihän muovilokari juuri kauheen paljon butyylia kaipaa? Vai onko nää käytännössä monialaisia tuotteita, ns. massa, blokkaus, vaimennus..
Sitten tuo äänen blokkaus vs äänen "vaimennus", eri materiaalit, toinen tiiviimpi este, toinen täysin "pumpulia".. valmistajien esittelyt ei aina näitä eroittele ja sitten vielä eri materiaalien vedenkesto, näitäkään ei aina mainita..
Model S äänieristyksen osalta oli youtubessa video kotimaisen pajan toimesta niin +90kg meni eristeitä autoon. Tehtaan osalta oli ihan urtsulla "massattu" koteloita umpeen.Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.
Itse kun olen eristellyt, niin pyrkinyt miettimään ja kuuntelemaan äänen reittejä sekä peltejä koputtelemalla yrittänyt selvittää mitkä kohdat oikeasti tarvitsevat butyyliä ja kuinka paljon. Vaikkapa Model 3:ssa etupyöränkaarien peltien materiaalivahvuus oli sitä luokkaa, etten ole yhtään varma auttoiko siihen pikku eristeen päälle laitto. Sen sijaan pyöränkaaresta löytyi myös tosi kivat raot suoraan etuoven saranoiden luo, jota pitkin ääni matkaa varmasti tehokkaasti ohjaamoon. Tuikkasin ne umpeen samalla matolla kun ajattelin että tuosta voisi olla hyötyä. Kun sitten katselin jotain äänieristysvideota uudesta Model 3:sta (Highland) niin Tesla olikin pistänyt juuri saman paikan umpeen jollain äänieristysosalla.
Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.
Itse kun olen eristellyt, niin pyrkinyt miettimään ja kuuntelemaan äänen reittejä sekä peltejä koputtelemalla yrittänyt selvittää mitkä kohdat oikeasti tarvitsevat butyyliä ja kuinka paljon. Vaikkapa Model 3:ssa etupyöränkaarien peltien materiaalivahvuus oli sitä luokkaa, etten ole yhtään varma auttoiko siihen pikku eristeen päälle laitto. Sen sijaan pyöränkaaresta löytyi myös tosi kivat raot suoraan etuoven saranoiden luo, jota pitkin ääni matkaa varmasti tehokkaasti ohjaamoon. Tuikkasin ne umpeen samalla matolla kun ajattelin että tuosta voisi olla hyötyä. Kun sitten katselin jotain äänieristysvideota uudesta Model 3:sta (Highland) niin Tesla olikin pistänyt juuri saman paikan umpeen jollain äänieristysosalla.
Pääasiassa DrArtex materiaaleja lätkinyt tähän mennessä etujalkatiloihin, takapyöränkaariin sisäpuolelta, etupyöränkaariin ulkopuolelta, konttiin ja takakontin kanteen. Lisäksi bilteman äänieristyshuopaa tungettu koko takapyörän kaaret sisäpuolelta täyteen, kun joku FB:ssä väitti siitä olleen ison hyödyn. Vielä tarkoitus eristää ainakin etuovet tänä kesänä, materiaalit jo odottaa. Myös etukontin olen ajatellut käyttää auki ja miettiä saako sinne jotain järkevää laitettua. Kokonaisuutena auto tuntuu hiljentyneen, mutta mistään mullistavasta erosta ei etupenkillä voi puhua. Ylipäätään vaikea tehdä vertailua ilman mittaustuloksia, sillä korva ei yksinkertaisesti pysty vertaamaan muutosta kun tekee pieniä eristystöitä silloin tällöin. Nuo kontin kaarien täyttö huovalla taisi tosin oikeasti auttaa, sillä varsinkin takapenkillä takarenkaiden melu oli aiemmin todella selvä.Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..
Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..
Vaimennuksesta mitään tiedä, mutta huomasin ettei keskikonsolin aluetta eristetty.. sieltäkö ei tule meteliä?
Tossa on tutun auto ja raporttia on et rengasmelu ei vaimentunut niin paljon kuin halusi, mutta sisällä humina meni todella paljon matalammaksi ja ihan eri taajuudella, huomaa esim. jo ihan vaan keskustellessa ettei tarvii korottaa ääntään. Ovien kiinnilaitto peltikolinat kokonaan poissa ja kuulostaa premium autolta. Teslan jo valmiiksi hyvän audion soundi parani paljon.
Sen alla on 15 senttiä akkua tasaisesti koko pohjan alueella takarenkaista eturenkaisiin asti. Ei Teslojen pohjiin tarvii laittaa yhtään mitään. Äänet tulee ihan kaikkialta muualta.Vaimennuksesta mitään tiedä, mutta huomasin ettei keskikonsolin aluetta eristetty.. sieltäkö ei tule meteliä?
Kuitenkin pohjaan laitettiin...Sen alla on 15 senttiä akkua tasaisesti koko pohjan alueella takarenkaista eturenkaisiin asti. Ei Teslojen pohjiin tarvii laittaa yhtään mitään. Äänet tulee ihan kaikkialta muualta.