Zyxel VMG3625-T50B VLAN ongelma

Uusin firmware asennettu. Kysymyksessä on VDSL2-yhteys.

Yritin luoda VLAN-verkkoa reitittimen porttiin 4. Seurasin tätä ohjetta https://support.zyxel.eu/hc/en-us/a...-Wireless-Router#h_01GY7MYNZ080VSF9GX91309QNC

En kuitenkaan saa lisää valintoja VLAN asetuksiin eli "TX Tagging" puuttuu (kuva alempana)

Zyxel – kopio.jpg

Siis syötit jonkin VLAN ID:n tuohon, ruksasit jonkin portin siihen kuuluvaksi eikä "TX Tagging" -saraketta/valintaa ilmesty?

Ohjeesta kuvakaappaus. Mulla ei ollenkaan näy toi "TX Tagging".
Itse laitoin "Port4" ja "4" noihin kohtiin.

Tarviiko ISP:lta jotain tietoja? Eihän toi vaikuta ulkoverkkoon.... Se luo vaan sisäverkkoon oman alueen...?

Zyxel2 – kopio.jpg

Jos ymmärsin oikein, haluat luoda aliverkon 192.168.201.xxx ?

Olen joskus katsellut netistä voiko tällaisilla ns. kuluttajareitittimillä luoda vlaneja.

Olen jäänyt siihen käsitykseen, että tämän tason laitteissa luodut vlanit ovat tarkoitettu erottamaan kodin ja operaattorin välinen data- ja voice -liikenne toisistaan.

Toivottavasti olen ymmärtänyt oikein, joten tarkista vielä eo. asia muusta lähteestä.

Siis jos sattuu olemaan VoIP-puhelin käytössä, niin operaattorilta tulevassa voice-liikenteessä on joku tietty (operaattorin antama? )vlan id ja sen avulla VoIP-puhelimen voi kytkeä johonkin tiettyyn reitittimen LAN-porttiin.

En tiedä käytetäänkö Suomessa ylipäänsä VoIP:ia?
Ehkäpä yritysten sisäisissä verkoissa…

Jotenkin nyt kanssa ohjeet pikaisesti luettuna ymmärtäisin että tuolla ei pysty itse luomaan omaan vlania vaan tägäämään tulevaa vlan liikennettä eteenpäin tiettyihin portteihin.

Onpa vaikeaa..... Turha ominaisuus tuossa Zyxelissa.... Ei pitäisi olla vaikea laittaa toimimaan..... Ei toi ole niin tärkeä. En laita rahaa johonkin hallittavaa kytkimeen. Halutessa saan erotettua laitteet helposti = telkku yms kiinni kiinteään yhteyteen ja kännykästä päälle wifi-hotspot ja siihen yhteys läppärillä. Känny pitää vaan olla koko ajan laturissa. Toi syö akkua aika paljon… Myöskään TP-Link Archer C6 ja OpenWrt yhdistelmää en ole saanut toimimaan..... Turhaan ostin sen….

Statistiikka

Viestiketjuista
261 292
Jäsenet
74 783
Uusin jäsen
subs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom