ZyXEL NR5101 5G purkista kokemuksia ?

Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
93
Onkos kenelläkään omakohtaisia kokemuksia/tai jos joku viisaampi osais kertoa speksien puolesta tuosta Zyxel NR5101 5G purkista ?
Siinä kun ainakin näyttäs olevan myös ulkoiset ant paikat (2 x SMA,eikä sellasia pieniä ts9 mitä noissa yleensä on)
Hintaahan sillä on pikkasen enemmän kuin näillä "operaattoreiden" huihai ja zte purkeilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
555
Melkein parempi hommata NR7101 jos on ulkoantenneja tuohon laittamassa ja haluaa zyxeliä.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
730
Melkein parempi hommata NR7101 jos on ulkoantenneja tuohon laittamassa ja haluaa zyxeliä.
Mutta eikö tässä haettu laadukasta modeemia 2 x SMA-liittimillä?

Minäkin olen hakemassa uutta modeemia. Kesämökillä oli käytössä Netgear MR2100, jossa on onnettomat 2 x TS9 liittimet, joten joku parempi modeemi pitäisi saada.

ZyXEL NR5101 modeemin kaveriksi alla olevan linkin antennipaketti, niin luulisi olevan parempi ratkaisu kuin ZyXEL NR7101, vai mitä mieltä olette? Minulla tulisi sekä modeemi että antennit kesämökin terassin katoksen alle vierekkäin. Elisan kuuluvuuskartta näyttää 5G (*). Mastoon 5,4 km (näköyhteys, järven toisella puolella).

 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
555
Mutta eikö tässä haettu laadukasta modeemia 2 x SMA-liittimillä?

Minäkin olen hakemassa uutta modeemia. Kesämökillä oli käytössä Netgear MR2100, jossa on onnettomat 2 x TS9 liittimet, joten joku parempi modeemi pitäisi saada.

ZyXEL NR5101 modeemin kaveriksi alla olevan linkin antennipaketti, niin luulisi olevan parempi ratkaisu kuin ZyXEL NR7101, vai mitä mieltä olette? Minulla tulisi sekä modeemi että antennit kesämökin terassin katoksen alle vierekkäin. Elisan kuuluvuuskartta näyttää 5G (*). Mastoon 5,4 km (näköyhteys, järven toisella puolella).

Itse menisin ulkomokkulalla ennemmin kuin sisä ja antennit kun se antennikaapeli kummiskin vaimentaa signaalia aika paljon 3.5ghz taajuudella. Ellei sit tahdo sitä reitittäväksi wifi purkiksi samalla.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
460
Itse menisin ulkomokkulalla ennemmin kuin sisä ja antennit kun se antennikaapeli kummiskin vaimentaa signaalia aika paljon 3.5ghz taajuudella. Ellei sit tahdo sitä reitittäväksi wifi purkiksi samalla.
Ulkomokkuloissa on niin surkeat antennit ettei niillä maaseudulla ole monellekaan käyttöä. Kunnolliset haravat ja lyhyet ja laadukkaat kaapelit hoitaa vaikeissa olosuhteissa paremmin asiansa. Taajama- ja kaupunkialueella (3,5 GHz) maston kantama heikko mutta niitä on riittävästi, on aivan sama minkä tyyppisen purkin otat käyttöön, toimii luultavammin tarpeeksi hyvin. Jos vaan operaattorin infra kunnossa.
Joten laitteet ympäristön mukaan.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
730
Itse menisin ulkomokkulalla ennemmin kuin sisä ja antennit kun se antennikaapeli kummiskin vaimentaa signaalia aika paljon 3.5ghz taajuudella.
Mutta minulla tulisi sekä modeemi että antenni kesämökin terassin katoksen alle, joten antennikaapelin pituus on korkeintaa yksi metri, eikä tarvitse välttämättä olla ulkomodeemi.

Sekä ZyXEL NR5101 että ZyXEL NR7101 modeemissa on taajuuslukko, joten alla olevaa ongelmaa ei pitäisi tulla.

Elisa OmaYhteisö (linkki).
- "Onnistuuko Elisan tarjoamissa reitittimissä 5G alueen pakotus 700Mhz alueelle? Otin firmalta kokeiluun Huawei H122-373 reitittimen, mutta en löytänyt LTE-H Monitorista mahdollisuutta pakottaa 5G aluetta. Ongelmana on, että kun reitittimen kokeeksi laittaa parhaaseen paikkaan, menee 3.6GHz:lle ja nopeudet naurettavia."
- "Toistaiseksi meidän 5G reitittimissä ei ole mahdollisuutta taajuuslukituksille. 4G ja 5G välillä pystyy valitsemaan, mutta taajuuskohtaisesti ei."

Mutta alla oleva ongelma voi olla ja tämä selvinnee vain kokeilemalla.

@tarmo2011: "Pudasjärvelle tuli Elisan 5g. Ostin ZTE MC7010 katolle ja elisan 5g sisään. Ei edes yritä yhteyttä 5g:hen. Kuuluvuusaluekartan mukaan on kuitenkin kuuluvuus hyvinkin ja pitemmällekin, vaikkakin vain 1*. Irtisanoin liittymän ja dna 4g rokkaa paremmin."
@jessenic: "Yhden tähden 5G voi tarkoittaa 700Mhz (n28) 5G:tä. Siellä on vain 10Mhz kaista käytössä, kun 3500Mhz (n78) puolella on 100Mhz kaistaa ja paljon pienemmät solukoot. Eli ihmeitä ei kannata tuosta 700Mhz:stä odottaa."

Vai pitäisikö unohtaa 5G ja panostaa 4G nopeuden parantamiseen ulkoisilla antenneilla? Netgear MR2100 modeemilla (mastoon 5,4 km, näköyhteys, 800/1800Mhz) oli syksyllä 4G+ nopeus parhaimmillaan 70Mbps, mutta kesällä (varsinkin viikonloppuisin) nopeus oli huomattavasti hitaampi.

Sellainen modeemi jossa on TS9-liittimet ei oikein vakuuta, SatShop.fi: "Miniatyyriliittimiä ei ole spesifioitu kestämään satoja tai tuhansia irrotuksia ja kiinnityksiä, joten liittäminen ja irrotus kannattaa tehdä hellävaroen ja vain tarvittaessa."

Löytyi alla oleva 4G-modeemi (2 x N-liittimet). Tuohon saisi vaihdettua paremmat antennit.


 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
460
Mutta minulla tulisi sekä modeemi että antenni kesämökin terassin katoksen alle, joten antennikaapelin pituus on korkeintaa yksi metri, eikä tarvitse välttämättä olla ulkomodeemi.

Sekä ZyXEL NR5101 että ZyXEL NR7101 modeemissa on taajuuslukko, joten alla olevaa ongelmaa ei pitäisi tulla.

Elisa OmaYhteisö (linkki).
- "Onnistuuko Elisan tarjoamissa reitittimissä 5G alueen pakotus 700Mhz alueelle? Otin firmalta kokeiluun Huawei H122-373 reitittimen, mutta en löytänyt LTE-H Monitorista mahdollisuutta pakottaa 5G aluetta. Ongelmana on, että kun reitittimen kokeeksi laittaa parhaaseen paikkaan, menee 3.6GHz:lle ja nopeudet naurettavia."
- "Toistaiseksi meidän 5G reitittimissä ei ole mahdollisuutta taajuuslukituksille. 4G ja 5G välillä pystyy valitsemaan, mutta taajuuskohtaisesti ei."

Mutta alla oleva ongelma voi olla ja tämä selvinnee vain kokeilemalla.

@tarmo2011: "Pudasjärvelle tuli Elisan 5g. Ostin ZTE MC7010 katolle ja elisan 5g sisään. Ei edes yritä yhteyttä 5g:hen. Kuuluvuusaluekartan mukaan on kuitenkin kuuluvuus hyvinkin ja pitemmällekin, vaikkakin vain 1*. Irtisanoin liittymän ja dna 4g rokkaa paremmin."
@jessenic: "Yhden tähden 5G voi tarkoittaa 700Mhz (n28) 5G:tä. Siellä on vain 10Mhz kaista käytössä, kun 3500Mhz (n78) puolella on 100Mhz kaistaa ja paljon pienemmät solukoot. Eli ihmeitä ei kannata tuosta 700Mhz:stä odottaa."

Vai pitäisikö unohtaa 5G ja panostaa 4G nopeuden parantamiseen ulkoisilla antenneilla? Netgear MR2100 modeemilla (mastoon 5,4 km, näköyhteys, 800/1800Mhz) oli syksyllä 4G+ nopeus parhaimmillaan 70Mbps, mutta kesällä (varsinkin viikonloppuisin) nopeus oli huomattavasti hitaampi.

Sellainen modeemi jossa on TS9-liittimet ei oikein vakuuta, SatShop.fi: "Miniatyyriliittimiä ei ole spesifioitu kestämään satoja tai tuhansia irrotuksia ja kiinnityksiä, joten liittäminen ja irrotus kannattaa tehdä hellävaroen ja vain tarvittaessa."

Löytyi alla oleva 4G-modeemi (2 x N-liittimet). Tuohon saisi vaihdettua paremmat antennit.


Jos CAT6- tason nopeus riittää niin miksi ei? Onko noista laitteista missään juttua -30° keleillä toimimisesta? Epäilen muutaman räntäsateen jo aiheuttavan ongelmia lämpötilavaihteluineen.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
460
Halpis ulkoreitittimiä etsivän kannattaa myös tarkastaa ethernet- portin nopeus. Joissain CAT4/CAT6- laitteissa on ollut vain 100 megaista tarjolla jostain käsittämättömästä syystä.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
730
ZyXEL NR5101

"The external antenna ports are only for frequencies higher than 3500 MHz, and the internal antennas are used for other frequencies (lower than 3500 MHz e.g. 2600 MHz and below) when external antennas are connected and with the switch on EXT position; when the switch is on INT position, internal antennas are used for all the ranges of frequency.

When the switch is on EXT position without any external antenna connected, the router works only on 4G/3G/UMTS modes (5G signal could still be received but at a very low level by the external antenna circuit; they made tests: 5G signal with the switch on INT RSRP = -65 dBm, 5G signal with the switch on EXT no external antenna connected RSRP = -90 dBm)."

 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
93
Palsternakka tarkottaakos toi nyt sitten sitä ettäne ulkoiset antennit on vain ja ainoastaan 3500MHZ+ taajuuksille ? itelä kun ei toi lontoon slangi suju kovin hyvin ja kuukle kääntäjästä ei saanu selkoa.
 
Liittynyt
09.01.2022
Viestejä
1
Minulla on ollut tämä purkki pari viikkoa. Laitoin uusimmat firmikset siihen, mutta n. 2-5 päivän välein olen joutunut buuttaamaan laitteen. Muuten toimii ihan hyvin DNA:n verkossa. Olen päätymässä palauttamaan laitteen ja kokeilemaan jotain toista purkkia.
 

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
445
Itsellä ollut useamman kuukauden käytössä. Heti kättelyssä päivitin firmiksen V1.00(ABVC.4)C0 ja on toiminut vakaasti. Ei ole jumiutunut kertaakaan. Suhteellisen nopeakin DNA:n verkossa, kun antenneihin on vain noin 50 metriä.

EDIT: Purkki on itsellä siltatilassa.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 685
Viestejä
4 318 891
Jäsenet
72 091
Uusin jäsen
NNTTPP

Hinta.fi

Ylös Bottom