Zoom muilla kuin Windowsilla

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Koulun etätunnit vaativat käyttämään Zoomia. Miten Zoomin käyttö onnistuu esim. Linuxilla?

Virallinen asiakasohjelma on amatöörimäisesti käännetty dynaamisilla linkityksillä ja omassa distrossa ei satu olemaan riippuvuudet samassa paikassa kuin siinä koneessa, jolla binääri on käännetty. Voisihan sen tietysti katsoa, mistä kansioista Zoomin asiakasohjelma niitä riippuvuuksista hakee ja tehdä symboliset linkit kansioihin joissa riippuvuudet oikeasti sijaitsevat, mutta se on työlästä ja tiedostojärjestelmä täyttyy symbolisista linkeistä jotka kuitenkin joutuu taas tekemään uudelleen johonkin muualle kun Zoomin asiakasohjelmasta tulee uusi versio.

Selaimen (Seamonkey tai Firefox) kautta käyttäessä ensimmäisenä liittymislinkkisivulla on keskellä iso linkki, jossa lukee "Launch Meeting". Kyseistä linkkiä klikkaamalla ei tapahdu muuta kuin että sivulla jää joku skripti pyörittämään loputonta looppia. "Launch Meeting"-linkin alapuolella on pienellä teksti "Don’t have Zoom Client installed? Download Now", ja tuosta Download Now-linkistä klikkaamalla tulee vain sivun oikeaan ylänurkkaan pieni popup, jossa lukee:
"
Click Downloads icon above
Then click"
Ja sen jälkeen mitään ei tapahdu (varsinaiselle lataussivulle löysin ihan toista kautta), paitsi että tuon em. "Download now"-linkin alle ilmestyy teksti "Having issues with Zoom Client? Join from Your Browser". Tuosta liittymislinkistä klikkaamalla pääsee sitten liittymään Meetingiin selaimella, mutta ääntä ei kuulu, vaan puolet sivusta peittää banneri, joka ilmoittaa ettei selaimesi tue äänen toistamista (vaikka normaalisti kaikilla sivuilla tietysti äänet toimivat ihan hyvin). Banneri käskee käyttämään joko Firefoxia, Edgeä tai Chromea, mutta Firefox ei näytä sille kuitenkaan kelpaavan selaimeksi.

Toimiiko tuo Zoomin nettisivuversio Chromiumilla? Slackwarelle ei enää saa Chromiumia valmiiksi paketoituna, koska se on niin vaikea ja työläs kääntää lähdekoodeista, että kenelläkään ei taida enää oikein riittää mielenkiinto sen tunkkaamiseen. Mozillankin selainten pakettien ylläpidossa on riittävästi päänvaivaa, kun buildtoolsit ovat suurelta osin testaamattomia, toimivat vain parilla eri linux-distrolla (skriptit hakevat riippuvuuksia staattisesti määritetyistä kansioista) ja dokumentaatiot ovat vanhentuneita, minkä lisäksi ne ovat nykyään koodattu osittain Rustilla ja Rustin kääntäjässä olevan bugin takia i686-käännökseen tulee sekaan myös i786-käskykannan instruktioita (mikä oli syy jonka vuoksi jouduin itse hieman tutustumaan Firefoxin kääntämiseen käsin). Chromesta ei saa valmista staattisesti linkattua binääri muille kuin Windowsille.

En haluaisi enää käyttää Windowsia mihinkään muuhun kuin pelaamiseen, koska sen lisäksi että se on epävapaa ohjelmisto jossa on jatkuvasti enemmän ja enemmän vakoiluohjelman piirteitä, niin tällaisia vakavia bugeja näyttää löytyvän jatkuvasti lisää eikä niitä enää edes viitsitä korjata. Minulla on jo ihan liikaa kokemusta siitä, että Windows korruptoi omia tärkeitä tiedostoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 186
Olen käyttänyt Zoomia Opensusella, Ubuntulla ja Gentoolla. Alkusäätöjen jälkeen on toiminut ihan kiitettävästi, mitä nyt kameran kanssa oli ensin hieman ongelmia. Oletko kokeillut jotain tuettua distroa (vaikka Ubuntu) VirtualBoxin kautta?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
30
Itsellä ei ole kokemuksia Zoomista linuxin päällä. Selainversiota olen jonkun verran käyttänyt Macillä, ja havainnut että vain Chromessa pelittää äänet. Muut testattavat selaimet ovat olleet Firefox ja Safari.

Tämän perusteella kannattaa kokeilla Chromiumilla, jos vaan saat sen asennettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 406
Itse olen parin palaverin verran käyttänyt zoomia xubuntulla ja toimi ihan kohtalaisen hyvin, mitä nyt bluetooth-luurien asetukset menivät aina ihan jojoon kun paltsu päättyi mutta siihen helpoin konsti oli bootata kone. Samaa tosin teki win10-koneellakin eli omat bt-luurit menevät johonkin perätilaan johon ei auta muu kuin luurien sammutus ja boottaus. Muilla vastaavilla softilla tuota sekoilua ei tapahdu, joten ilmeisesti on joku yhteensopivuusongelma luurien ja zoomin välilä.

Kerran kokeilin johdollisilla analogiluureilla ja niillä kyllä toimi ihan hyvin. Sitä hiton piuhaa vaan ei nykypäivänä enää siedä kun on langattomiin tottunut.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Viime keväästä asti olen joutunut käyttämään tuota yliopiston etäopetusta varten. On toiminut itselläni ilman suurempia ongelmia Fedoralla, mutta olen asentanut sen rpm pakettina. Oletko siis ladannut tuon tarballin täältä?
Aika vaikeaksi taitaa mennä jos nuo dynaamiset linkitykset aiheuttaa ongelmia kuvaamallasi tavalla. Käytätkö siis Slackwarea? Itse taisin joskus onnistua käyttämään tuota selaimessakin.

Eipä tuosta zoomista kyllä voi tykätä, mutta pakko mennä näillä työkaluilla mitä yliopisto vaatii jos opiskella haluaa. Tuo on kyllä oman kokemukseni mukaan pirun raskas, keväällä vanhalla läppärillä meinasi olla vähän suorituskykyongelmia. Alkusyksystä ostin tehokkaamman läppärin ja sen kanssa meno on ollut vähän sulavampaa.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
207
Viime keväästä asti olen joutunut käyttämään tuota yliopiston etäopetusta varten. On toiminut itselläni ilman suurempia ongelmia Fedoralla, mutta olen asentanut sen rpm pakettina. Oletko siis ladannut tuon tarballin täältä?
Aika vaikeaksi taitaa mennä jos nuo dynaamiset linkitykset aiheuttaa ongelmia kuvaamallasi tavalla. Käytätkö siis Slackwarea? Itse taisin joskus onnistua käyttämään tuota selaimessakin.

Eipä tuosta zoomista kyllä voi tykätä, mutta pakko mennä näillä työkaluilla mitä yliopisto vaatii jos opiskella haluaa. Tuo on kyllä oman kokemukseni mukaan pirun raskas, keväällä vanhalla läppärillä meinasi olla vähän suorituskykyongelmia. Alkusyksystä ostin tehokkaamman läppärin ja sen kanssa meno on ollut vähän sulavampaa.
Zoomin asetuksista kohta Video ja alhaalta Advanced sieltä rautakiihdytys pois päältä tai sitten Directx renderöintiä muuttaa. Sillä sai Lenovo T400:lla nätisti pyörimään Zoomin niin että pystyy samaan aikaan muutakin tekemään.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
103
Koulun etätunnit vaativat käyttämään Zoomia. Miten Zoomin käyttö onnistuu esim. Linuxilla?

Virallinen asiakasohjelma on amatöörimäisesti käännetty dynaamisilla linkityksillä ja omassa distrossa ei satu olemaan riippuvuudet samassa paikassa kuin siinä koneessa, jolla binääri on käännetty. Voisihan sen tietysti katsoa, mistä kansioista Zoomin asiakasohjelma niitä riippuvuuksista hakee ja tehdä symboliset linkit kansioihin joissa riippuvuudet oikeasti sijaitsevat, mutta se on työlästä ja tiedostojärjestelmä täyttyy symbolisista linkeistä jotka kuitenkin joutuu taas tekemään uudelleen johonkin muualle kun Zoomin asiakasohjelmasta tulee uusi versio.
Gentoolla pyöräytin zoomin päälle
"cd /polku/kansioon/zoom"
"LD_LIBRARY_PATH=/polku/kansioon/zoom ./zoom"

EDIT: /polku/kansioon/zoom on siis paikka mihin zoom-tarball on purettu.

Jostain syystä ei minulla tottele Gnomen valintaa äänen outputille, vaan headsetin sijaan ääni tulee kaiuttimista, en ole kokeillut mikin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Zoomin asetuksista kohta Video ja alhaalta Advanced sieltä rautakiihdytys pois päältä tai sitten Directx renderöintiä muuttaa. Sillä sai Lenovo T400:lla nätisti pyörimään Zoomin niin että pystyy samaan aikaan muutakin tekemään.
Jotenkin surkuhupaisaa, kun rautakiihdytyksen poistaminen parantaa suorituskykyä. :smoke: Senhän pitäisi tehdä ihan päinvastoin. Yllättävää ei sen sijaan ollenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Noissa koulun Zoom-kutsusähköposteissa on myös teksti "Join by SIP" ja sen jälkeen SIP-osoite, mutta siitä SIP-osoitteesta ei vastata, kun siihen yrittää soittaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Noissa koulun Zoom-kutsusähköposteissa on myös teksti "Join by SIP" ja sen jälkeen SIP-osoite, mutta siitä SIP-osoitteesta ei vastata, kun siihen yrittää soittaa.
Soitin tästä koulun IT-tukeen. Sieltä sanottiin, että eihän sen tarvitsekaan toimia - vaikka siis koulu kuitenkin maksaa rahaa Zoomin enterprise-tileistä joihin nimenomaan kuuluu tuo SIP-ominaisuus. IT-tuesta käskettiin vain käyttämään sitä virallista asiakasohjelmaa, jonka voi ladata Zoomin sivuilta. Se kuulemma toimii kaikilla koneilla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Soitin tästä koulun IT-tukeen. Sieltä sanottiin, että eihän sen tarvitsekaan toimia - vaikka siis koulu kuitenkin maksaa rahaa Zoomin enterprise-tileistä joihin nimenomaan kuuluu tuo SIP-ominaisuus. IT-tuesta käskettiin vain käyttämään sitä virallista asiakasohjelmaa, jonka voi ladata Zoomin sivuilta. Se kuulemma toimii kaikilla koneilla.
Kokeilin itse juuri ladata tuon tarballin täältä (Other Linux Os, 64 bit, gcc 4.7+), ja se lähti kyllä toimimaan ihan suoraan. Tuossahan näyttää olevan kaikki nuo vaadittavat kirjastot valmiina mukana, en oikein tajua mitä valitit aiemmin noista dynaamisista linkityksistä (katso alla oleva kuva)? Jos tuo ei jostain syystä toimi sun koneella, niin onko joku syy mikset voi asentaa jotain modernia selainta (Chromium/Firefox) jolla tuota Zoomia pitäis pystyä käyttämään selaimessa?
 

Liitteet

Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
ldd-komennolla näkisit, että ei tule mukana kaikki.
Kannattaako sitten käyttää sellaisia meemi-tier distroja, joissa kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta?

EDIT:
Ei näitä kirjastoja nyt kyllä mitenkään hirveän montaa ole
Koodi:
        linux-vdso.so.1 (0x00007ffee986f000)
        libpthread.so.0 => /lib64/libpthread.so.0 (0x00007f8f9c683000)
        libstdc++.so.6 => /lib64/libstdc++.so.6 (0x00007f8f9c49b000)
        libm.so.6 => /lib64/libm.so.6 (0x00007f8f9c355000)
        libgcc_s.so.1 => /lib64/libgcc_s.so.1 (0x00007f8f9c33a000)
        libc.so.6 => /lib64/libc.so.6 (0x00007f8f9c16f000)
        /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x00007f8f9c8ff000)
Ihmeellistä kitinää, että käytetään ihan tieten tahtoen jotain mahdollisimman vaikeaa distroa, ja sitten valitetaan siitä että mikään ei toimi. Ja jos on lähdetty sille tielle, että halutaan tehdä kaikki vaikeimman kautta, niin luulisi että muutaman polun asettaminen ei olisi liian suuri vaiva.

Monesta järkevästä Linux distrosta kuten Debianista tai Fedorasta on tullut viime vuosina ihan oikeasti hyviä järjestelmiä päivittäiseen käyttöönkin, mutta joiden pitää silti änkyröidä vastaan ja tehdä kaikeasta tahallaan vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Minulla meni hermot Debian-pohjaisiin distroihin, kun hakemistorakennetta muuteltiin jatkuvasti versiopäivityksissä.

Se ei ole distron vika, jos dynaamisesti linkitetty binääri ei toimi. Ohjelmien jakelubinäärit pitäisi linkata kokonaan staattisesti tai sitten jakaa koko ohjelma lähdekoodista käännettävänä. Tuo Zoomin binääri todennäköisesti ei toimi suurimmalla osalla linux-distroista ja linux-binääriyhteensopivista käyttiksistä. Gentoolla ja Debianilla se nyt ilmeisesti sattuu toimimaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 773
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom