• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

YT:tä pukkaa ja Suomi nousuun

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
528
Keväällä tulossa isoimmat lakkoaallot aikoihin. Tästä voivat nyt lakkoilevat liitot syyttää itseään (jos lähtee pelleilemään niin pitää kestää myös seuraukset).

Nyt alkava lakko tullee näkymään ainakin suoraan Nesteen tulokseen jossa jo muutenkin varaa karsia "tauhkaa". Sama muutaman muun perusteollisuuden parissa olevan firman osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
Keväällä tulossa isoimmat lakkoaallot aikoihin. Tästä voivat nyt lakkoilevat liitot syyttää itseään (jos lähtee pelleilemään niin pitää kestää myös seuraukset).

Nyt alkava lakko tullee näkymään ainakin suoraan Nesteen tulokseen jossa jo muutenkin varaa karsia "tauhkaa". Sama muutaman muun perusteollisuuden parissa olevan firman osalta.
Käsien heiluttelijoita on palkattu viime-aikoina Nesteeseen uusiutuvien puolelle ihan tajuttomasti, faster and bolder. Perinteisellä puolella munattomat penninvenyttäjät on pilannu koko homman.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Moneskohan YT liittyen Nokiaan? :D Jos miettii myös vanhaa mobiilipuolta niin noita on varmasti ollut kymmeniä.. Tietenkin kyseessä iso firma, yhtiöostoja ja -myyntejä, toimintojen tehostamisia sun muuta. Ihan ymmärrettävää siis että noita on ollut paljon mutta jotenkin se naurattaa että vähintään vuosittain joku YT-uutinen on ilmoilla.
Eikö se ole melkein firma kuin firma niin joka syksyiset YT alkaa olla jo pikemmin perinne kuin poikkeus..
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Lisää puskee: Fazer sulkee Kaarinan Yosa-tehtaan, työt loppumassa lähes 50:ltä

Maksumuuri, joten spoilerissa sisältö:

Fazer suunnittelee sulkevansa Kaarinan kaurapohjaisia tuotteita valmistavan Yosa-tehtaan ja siirtävänsä toiminnot Korialle. Yhtiö aloittaa yt-neuvottelut, jotka koskevat koko henkilöstöä. Kaarinassa työskentelee 23 vakituista työntekijää ja 25 määräaikaista ja tilapäistä työntekijää.

Fazer perustelee toiminnan siirtämistä sillä, että Kaarinan tehtaan laajentaminen ja modernisointi vaatisi investointeja, joita on vaikea toteuttaa nykyisessä sijainnissa.

Tehdas sijaitsee Kaarinan Rauvolassa asuinalueen keskellä.

– Tuotannon tehostaminen on kilpailukykymme kannalta välttämätöntä. Mikäli Kaarinan tehtaan sulkemiseen päädyttäisiin, haluamme varmistaa kaikille parhaat mahdollisuudet työllistyä uudelleen. Tulemme tekemään yhteistyötä alueen työvoimahallinnon kanssa ja pyrimme tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan työtä muista Fazerin yksiköistä, Fazer Lifestyle Foodsin toimitusketjun johtaja Heli Anttila sanoo.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Nyt näitä alkaa pukkaa. Vaikka juttu sanoo, että tilapäinen, niin voi olla vähän pidempikin jakso. Automyynti on totaalisen seis monin paikoin. Finnavia ja Finnair jo ilmoittivatkin, mutta ensi viikolla tulee varmaankin suma ravintola, hotelli ja matkailualalta näitä.

 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Näitä tulee olemaan ihan saatanasti. Pienistä yrityksistä näitä ei edes kuulla mutta tässä tulee olemaan kymmenet tuhannet ihmiset ilman palkkaa monta kuukautta ja työttömyys tulee ainakin hetkellisesti nousemaan. KELA tulee lisäksi olemaan aivan totaalisen tukossa.

Ainoa ratkaisu todennäköisesti on valtion massiiviset rahoitukset julkiselle sektorille.

Kuten olen sanonut, onnea niille joilla on omakotitalo ja kaksi autoa pihassa pankkilainalla ja rahoituksella ilman taloudellista puskuria.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Kuten olen sanonut, onnea niille joilla on omakotitalo ja kaksi autoa pihassa pankkilainalla ja rahoituksella ilman taloudellista puskuria.
Kato kun aina voi ottaa lisää luottovelkaa! Ei käsitä porukoita jotka vetää itsensä äärimmilleen, tuttavaporukassa joku rupesi jo miettimään (kun lomautuksia tulossa) et miten maksetaan Merssssu. Tsiisus mitä riemuidiootteja ja kyseessä vielä normaali aikuinen.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Kuten olen sanonut, onnea niille joilla on omakotitalo ja kaksi autoa pihassa pankkilainalla ja rahoituksella ilman taloudellista puskuria.
Näin se menee.. "mutta kun laina on nyt niin halpaa". Kyllä tää on silti karmea tilanne kun näitä YT-ilmoituksia ja lomautuksia yms alkaa tulla enemmän. Nehän sitten vaikuttaa muihin firmoihin ja voi alkaa niitä domino-efektejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Valtiolla olis kaikki konstit hoitaa tääkin siististi mutta suht munattomihan ne on.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Itsekin aloin miettiä, että mitä jos lomautus iskee koronamyllerryksen vuoksi. :oops:

Noh, unohdin sellaisen asian kuin ansiosidonnainen päiväraha. Näköjään siitäkin jäisi säästöön vaikka ansiosidonnainen on tietysti merkittävästi palkkaa pienempi.

Älkää eläkö yli varojenne, ihmiset.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Älkää eläkö yli varojenne, ihmiset.
Kerro tämä kulutushysteriassa elävälle keski-ikäiselle, jolla parit crediti tapissa, osarilla ostettu kaikki telkkaria myöden ja mainostetaan "halpaa rahaa". :bored: Taloustaidot on vissiin joku tuntematon käsite nykypäivänä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tietääko joku, onko laitonta tehdä työtä lomautettuna? Siis omalle työnantajalle. Lähinnä mietinnässä case, että olisin esim. kuukauden-pari lomautettuna. Tänä aikana tulisi joku kiireellinen homma, johon mun pitäisi antaa ohjeita/konsultaatiota tms. Siis tietotyötä, ei mitään joka vaatisi työpaikalla oloa tms. Tai asiakas soittaa minulle ja autan jossain ongelmassa. Tai laitan muutaman työmailin lomautuksen aikana.

Kiinnijäämisen riskihän tollaisesta on olematonta luokkaa, mutta koska lomautuksen ajalta palkkaa ei makseta, vaan rahat tulee valtion kassasta, luulisi, että se on laitonta?

Muutenhan tota voisi ainakin pikkufirmoissa käyttää henkilöstön kanssa sopien vaikeina aikoina niin , että työntekijät kävisi töissä ansiosidonnaisella...
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Jos on töitä ja pitää ne tehdä. Niin lomautuksen voi keskeyttää tarvittavaksi ajaksi.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Jos on töitä ja pitää ne tehdä. Niin lomautuksen voi keskeyttää tarvittavaksi ajaksi.
No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?

Aika monella työ ei ole joko tai. Itsekin teen varmasti joka lomalla "töitä", eli lukaisen joskus mailit ja vastaan jokuseen puheluun, joka auttaa työpaikalla olijoita valtavasti. Ei näin tartte tehdä, mutta en koe sitä vaivaksikaan. Tästä hommasta myös maksetaan >100te vuodessa, joten vähän olen valmis joustamaan. Ei mun perään kukaan kysele muutenkaan, saatan tehdä viikon-kaksi etätöitä kenllekään sen kummemmin raportoimatta. Meillä mitataan tuloksia, ei tunteja tai paikallaoloa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Meillä on ainakin ookoo kelle tahansa "paitsi kilpailijalle", kerrottu firman usein kysyttyä sivulla.
No niin saakin, mutta toiselle firmalle ja se toinen firma maksanee sulle palkkaa, joka vähentää ansiosidonnaista. Kysyinkin omien työtehtävien teosta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?

Aika monella työ ei ole joko tai. Itsekin teen varmasti joka lomalla "töitä", eli lukaisen joskus mailit ja vastaan jokuseen puheluun, joka auttaa työpaikalla olijoita valtavasti. Ei näin tartte tehdä, mutta en koe sitä vaivaksikaan. Tästä hommasta myös maksetaan >100te vuodessa, joten vähän olen valmis joustamaan. Ei mun perään kukaan kysele muutenkaan, saatan tehdä viikon-kaksi etätöitä kenllekään sen kummemmin raportoimatta. Meillä mitataan tuloksia, ei tunteja tai paikallaoloa.
Kyllä se vastasi erittäin hyvin sinulle. Jos teet työtä niin silloin et ole oikeutettu lomautustukiin, koska et ole lomautettu. Eihän työtä tekevä voi työttömyyskorvaustakaan nostaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ookoo, en hiffannut, että et halua palkkaa tästä työstä
Lähinnä sillä ajatuksella, että mun huolella hoitamani asiakkaat tai asiakascaset hoituisi hyvin lomautuksen aikana ja olisi kiva palata takaisin töihin lomautuksen jälkeenkin, kun asiakkaat on tyytäväisiä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Lähinnä sillä ajatuksella, että mun huolella hoitamani asiakkaat tai asiakascaset hoituisi hyvin lomautuksen aikana ja olisi kiva palata takaisin töihin lomautuksen jälkeenkin, kun asiakkaat on tyytäväisiä.
Jos kerran töitä on niin miksi olet lomautettu? Et voi olla molempia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kyllä se vastasi erittäin hyvin sinulle. Jos teet työtä niin silloin et ole oikeutettu lomautustukiin, koska et ole lomautettu. Eihän työtä tekevä voi työttömyyskorvaustakaan nostaa.
Olen täysin samaa mieltä tästä. Kysymykseni onkin hypoteettinen itselleni (en ole lomautusuhan alla) mutta mietin, miten asiantuntijaorganisaatioissa tulisi toimia. Usein yksi lyhyt puhelu saattaa säästää tunteja / päiviä turhaa työtä. Näinhän monessa firmassa (meilläkin) tehdään lomien aikaan. Ja ymmärrän täysin lomautuksen eron lomiin.

Jos esimies ta työkaveri soittaisi minulle töistä lomautukseni aikana, olisiko ainoa oike vastaus "en voi kertoa mitään, olen lomautettuna"? Tai pyytäisi laittamaan yhden mailin tms.

Eli jos moisesta toiminnasta jäisi kiinni (hypoteettinen tilanne mielestäni), niin mitä sanktioita ja kenelle tosta voisi tulla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
47
Olen täysin samaa mieltä tästä. Kysymykseni onkin hypoteettinen itselleni (en ole lomautusuhan alla) mutta mietin, miten asiantuntijaorganisaatioissa tulisi toimia. Usein yksi lyhyt puhelu saattaa säästää tunteja / päiviä turhaa työtä. Näinhän monessa firmassa (meilläkin) tehdään lomien aikaan. Ja ymmärrän täysin lomautuksen eron lomiin.

Jos esimies ta työkaveri soittaisi minulle töistä lomautukseni aikana, olisiko ainoa oike vastaus "en voi kertoa mitään, olen lomautettuna"? Tai pyytäisi laittamaan yhden mailin tms.

Eli jos moisesta toiminnasta jäisi kiinni (hypoteettinen tilanne mielestäni), niin mitä sanktioita ja kenelle tosta voisi tulla?
En ole asiantuntija, mutta tietääkseni ei siitä mitään sanktioita tuu, koska ei työnantaja ole sinua pakottanut tai painostanut tekee.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Jos kerran töitä on niin miksi olet lomautettu? Et voi olla molempia.
Tottakai voi. Otetaan esimerkiksi iso firma, jossa 50 asiantuntija / ratkaisumyyjää (ei mitään tuotemyyntiä). Jokaisella omat asiakkaat ja useilla vuosien/vuoskymmenien asiakassuhde. Nykytilanne, jossa myynti sakkaa kautta linjan ja firman kassatilanne on heikko, niin myyjistä lomautetaan puolet, ettei mene firma konkkaan. Ei se tarkoita, että näiden lomautettujen asiakkat lakkaavat tarvitsemasta palvelua, mutta kun oma myyjä on lomautettuna, niin sijaisen on monta kertaa helpompi toimia, jos saa jotain kysäistä lomautetulta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
En ole asiantuntija, mutta tietääkseni ei siitä mitään sanktioita tuu, koska ei työnantaja ole sinua pakottanut tai painostanut tekee.
Voiko olla näinkään?

Silloin jossain konkurssiuhan alla olevassa (pikku)firmassa voisi henkilöstö vapaaehtoisesti tehdä töitä lomautettuna pitääkseen firman pystyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?

Aika monella työ ei ole joko tai. Itsekin teen varmasti joka lomalla "töitä", eli lukaisen joskus mailit ja vastaan jokuseen puheluun, joka auttaa työpaikalla olijoita valtavasti. Ei näin tartte tehdä, mutta en koe sitä vaivaksikaan. Tästä hommasta myös maksetaan >100te vuodessa, joten vähän olen valmis joustamaan. Ei mun perään kukaan kysele muutenkaan, saatan tehdä viikon-kaksi etätöitä kenllekään sen kummemmin raportoimatta. Meillä mitataan tuloksia, ei tunteja tai paikallaoloa.
On lähes varmasti laitonta.

Jos teet työtä, eikä työnantasi vakuutus ole voimassa, on kyseessä joku työsuojelurikos tjsp. Ei se työnantaja sattumalta maksele niitä ryhmähenkivakuutuksia ja mitälie työtapaturmavakuutuksia.

Tässä tapauksessa varmaan oikea laillinen toimintamalli olisi tyyliin 80%:nen lomautus ja viikkotyöaika lomautetuille se 8h tjsp. En ole ihan varma miten tuo toimii oikeasti.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
On lähes varmasti laitonta.

Jos teet työtä, eikä työnantasi vakuutus ole voimassa, on kyseessä joku työsuojelurikos tjsp. Ei se työnantaja sattumalta maksele niitä ryhmähenkivakuutuksia ja mitälie työtapaturmavakuutuksia.

Tässä tapauksessa varmaan oikea laillinen toimintamalli olisi tyyliin 80%:nen lomautus ja viikkotyöaika lomautetuille se 8h tjsp. En ole ihan varma miten tuo toimii oikeasti.
Olen samaa mieltä. Mutta kaipaisin oikeaa vahvistusta tähän. En siis saa edes puhelimessa vastata mihinkään työpaikalta tulevaan kysymykseen tai syyllistyn rikokseen? Mikä on mahdollinen sanktio?
Liikutaan harmaalla alueella ja kuten totesin liki mahdotonta "jäädä kiinni", mutta periaatteen vuoksi kysyn.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Olen samaa mieltä. Mutta kaipaisin oikeaa vahvistusta tähän. En siis saa edes puhelimessa vastata mihinkään työpaikalta tulevaan kysymykseen tai syyllistyn rikokseen? Mikä on mahdollinen sanktio?
Liikutaan harmaalla alueella ja kuten totesin liki mahdotonta "jäädä kiinni", mutta periaatteen vuoksi kysyn.
Sanoisin, että on laitonta. Muutenhan osa työnantajista sanoisivat suoraan, että "nyt kun meillä on neljäsosa vähemmän hommia kuin normaalisti teemme näin: Olette vastedes kuukauden lomautettuna ja sitten kuukauden töissä. Kokoajan teette hommia vähän kevyemmin, työkkäristä saatte 2/3 palkasta silloin kun olette lomautettuna. Kaikki voittaa."

Eli pakko olla kiellettyä isoilla sanktioilla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Meillä on ainakin ookoo kelle tahansa "paitsi kilpailijalle", kerrottu firman usein kysyttyä sivulla.
Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.
Useimmiten myös noi kilpailukieltohommelit ei päde lomautettuna.

Lomautustilanteessa työntekijällä on kuitenkin yleensä oikeus tehdä työsopimus kilpailevan yrityksen kanssa. Sen sijaan työnantajan kanssa kilpailevan yritystoiminnan harjoittaminen itse voi kuitenkin olla kiellettyä

Saako työntekijä ottaa uutta työtä lomautuksen aikana? - Laki24.fi
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.
No tommonen luki koskien kilpailijaa, mutta voi tulla jostain sopimuksesta tai olla lain vastainen vaatimuskin, mutta en viitsi erikseen kysyä ettei tuu väärinkäsityksiä omista aikeistani :btooth:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom