Yritykset jotka myyvät ilman takuuta

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
En ollut ennen tällaiseen törmännyt, eli yritys joka myy paljon käyttotavaraa - ilman normaalia takuuta. Onko tällaista käytäntöä muuallakin, itse en ole törmännyt?

Ensin olisin ostanut kyseisestä firmasta työtuolin - jotenkin ajattelin että kysäisen takuusta ennen kuin maksan (kun ei lukenut tuotteen tiedoissa). Sain selville että kyseiselle tuotteelle ei ole takuuta - osalle kuulemma on.

Noh olen etsiskellyt pientä työpöytää (jossa on näppäintaso) - ja tuolta samasta firmasta löytyi aika hieno. Se olisi mitoiltaan ollut täydellinen. Mutta tässäkään ei takuusta mainintaa joten kyselin perään. Nyt vastauksena oli:

"Yleisesti ottaen tavarantoimittajen tuotteilla on vuoden takuu, ja esimerkiksi jo saapuessa löytyvät vauriot korjataan poikkeuksetta joko hyvityksellä tai varaosilla. Vuoden sisällä ilmenneet ongelmat käsitellään tapauskohtaisesti."

Tuo on niin epämääräinen vastaus, että ei taida uskaltaa tilata. Perkele kun oli vielä hieno työpöytä.

Eli onko tämä normaalia käytäntöä nykyään firmoilla, itse en ole törmännyt? Tietääkö joku mitä kuluttajansuoja sanoo tällaisesta? Luettuna nopeasti, takuu on tosiaan maahantuojan tai myyjätahon "ylimääräinen" bonus tuotteelle - mutta sehän on täysin normi käytäntö.

Vituttaisi ostaa työpöytä- tai työtuoli joka hajoaa 6kk päästä ja saisi vängätä sitten firman kanssa, koska siinä ei ollut takuuta.

Ja mistä mä nyt löydän pienen - näppärän työpöydän - joka ei ole (minun mielestä) ruma kuin perse :(

Ainiin firma on Preeco.
 
Eikö takuu ole vain lakisääteisen virhevastuun päälle vapaaehtoisesti annettu lisäetu?

Aa ok en ole ajatellut asiaa tältä kannalta, yleisesti kamoilla on takuu, varsinkin tuollaisissa missä on kuluvia osia paljon (esim. työtuoli).

Mietin vain että tuleeko säätöä firman kanssa joka ei myönnä takuita tuotteeseen. En ole itse törmännyt firmaan joka myy ilman takuuta, mutta kai se ihan normia on.
 
Aa ok en ole ajatellut asiaa tältä kannalta, yleisesti kamoilla on takuu, varsinkin tuollaisissa missä on kuluvia osia paljon (esim. työtuoli).

Mietin vain että tuleeko säätöä firman kanssa joka ei myönnä takuita tuotteeseen. En ole itse törmännyt firmaan joka myy ilman takuuta, mutta kai se ihan normia on.

Virhevastuu taitaa olla valmistajalla. Nyt en mene ulkomuistista sanomaan, mikä on myyjän tai maahantuojan rooli ja vaikuttaako tavaran alkuperämaa.
 
Kyllä mun mielestä se on myyvän liikkeen vastuulla hoitaa asia kuntoon. Voisi vastata varmemmin jos KKV:n sivut ei näyttäisi tyhjää.
Olet oikeassa. Jos teet kauppaa yrityksen kanssa, niin sopimus (se ostotapahtuma) on sinun ja sen yrityksen välinen. Sinulle on ihan sama millaisella kaupalla se yritys on sen tavaran maahantuojalta tms. saanut. Toki näiden normaalien lakisääteisten velvoitteiden lisäksi maahantuoja voi tarjota muitakin etuja ja toisaalta välissä olevan yrityksen ei niitä etuja välttämättä tarvitse omalle asiakkaalleen antaa.

"EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja." , lähde.
 
"EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) siltä varalta, että tuote on virheellinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu. Joidenkin EU-maiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan edellyttää pidempiä takuuaikoja." , lähde.
Takuu ja virhevastuu on eri asia, virhevastuu on heikompi kuin takuu. Suomea tuo EU-teksti ei koske, eikä Suomessa myytävällä tuotteella tarvitse olla takuuta.
 
Joo ei tässä ihan sellainen luottamus tule että jos muutaman kuukauden päästä huomaa että jokin osa on paskana, etteikö siitä saisi kyseisen firman kanssa tapella..
 
Takuu ja virhevastuu on eri asia, virhevastuu on heikompi kuin takuu. Suomea tuo EU-teksti ei koske, eikä Suomessa myytävällä tuotteella tarvitse olla takuuta.
Enpä tiennytkään, että Suomi on eronnut EU:sta. Kuluttajansuojalaissa on direktiivin mukaiset säännökset virhevastuusta, josta tuo sivu käyttää nimitystä "takuu/virhevastuu". Myyjä on vastuussa virheestä, jos se ei vastaa sitä, mitä kuluttaja voi kohtuudella odottaa. Kuluttajan on, kuten direktiivissäkin säädetään, osoitettava virheen olemassaolo.

Lisäksi Suomessa on sitten vapaaehtoinen takuu, jolloin vastuu tavaran virheettömyyden osoittamisesta on myyjällä.

Jostain syystä kuluttajansuojalaissa ei ole säädetty virhevastuulle direktiivin mukaista 2 vuoden vähimmäisaikaa, mutta oikeuskäytännössä virhevastuun on katsottu jatkuvan pidempäänkin kuin 2 vuotta: periaatteessa niin pitkään kuin tavaran voidaan kohtuudella olettaa tavallisesti kestävän.
 
Moikka, poistakaa jos ko. yrityksen(Preeco.fi) vastauksia täällä ei suvaita!

Eli eli, kyseessähän oli hieman heikko vastaus meidän asiakaspalvelusta yhdistettynä huonoon tuotekorttiin(ei mainintaa takuusta). Olisimme aivan hyvin voineet mainita, että ko. tuotteella on 2 vuoden takuu, koska kuitenkin tuotteella on virhevastuu "mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa". Lisäksi vielä kun ei tuollaisessa tuotteessa käytännössä(99% tapauksista) ole mitään rikkimeneviä osia, kunhan selviää varastolta asiakkaalle kuljetuksessa.

Mitä tulee yleisesti virhevastuun ja takuun eroista, niin oman ymmärryksen mukaan kattavat käytännössä samat asiat, takuu vain selkeämpi kestoltaan kun se ilmoitetaan, toista joutuu viime kädessä kysymään KKV:lta :)

Tosiaan parempaa markkinointiahan olisi että lukisi suoraan 2 vuoden takuu(joka nyt korjattu).

yt.
Henrik
Preeco.fi
 
Mitä tulee yleisesti virhevastuun ja takuun eroista, niin oman ymmärryksen mukaan kattavat käytännössä samat asiat, takuu vain selkeämpi kestoltaan kun se ilmoitetaan, toista joutuu viime kädessä kysymään KKV:lta :)

Takuuhan määritelmällisesti on virhevastuun laajennus, jotain normaalin virhevastuun lisäksi.

Käytännössä, useimmiten, kun kysyy takuuta hehkuttavalta myyjältä, mitä se tuo virhevastuun lisäksi, saa vastaansa peura ajovaloissa -ilmeen. Sellaistakin näkee, että takuulla koitetaan supistaa virhevastuuta, esim. vedotaan 6 kk takuuajan päättymiseen, vaikka oltaisiin vielä virhevastuun piirissä.
 
Takuuhan määritelmällisesti on virhevastuun laajennus, jotain normaalin virhevastuun lisäksi.

Käytännössä, useimmiten, kun kysyy takuuta hehkuttavalta myyjältä, mitä se tuo virhevastuun lisäksi, saa vastaansa peura ajovaloissa -ilmeen. Sellaistakin näkee, että takuulla koitetaan supistaa virhevastuuta, esim. vedotaan 6 kk takuuajan päättymiseen, vaikka oltaisiin vielä virhevastuun piirissä.
Takuusta pitäisi lain mukaan ymmärtääkseni olla maininta, että mitä takuu antaa kuluttajalle virhevastuun lisäksi. Käytännössä juuri miltään myyjältä ei tällaista tietoa löydy tai saa edes kysymällä.

Myös isojen toimijoiden myyjät kuten DNA Kaupassa yrittää vastuistaan eroon mainiten ongelmatilanteissa, että 12 kk takuuaika on umpeutunut. Osittain varmasti tietoinen strategia, koska suuri osa ostajista tyytyy tällaisissa tilanteissa kohtaloonsa, mutta virhevastuuseen vedoten saa yleensä myyjän myöntämään vastuunsa.

Mitä enemmän kuluttajat vaativat oikeuksiaan, sitä vähemmän huonoa tavaraa myydään ja sitä vähemmän myös luonnonmateriaaleja haaskataan.
 
Takuuhan on täysin vapaaehtoinen, kauppiaan/maahantuojan/valmistajan antama lisäpalvelu asiakkaalle. Takuu ei saa tosiaan heikentää virhevastuuta vaan pitäisi lähtökohtaisesti tarjota paremmat oikeudet virhevastuun päälle.
 
Moikka, poistakaa jos ko. yrityksen(Preeco.fi) vastauksia täällä ei suvaita!

Eli eli, kyseessähän oli hieman heikko vastaus meidän asiakaspalvelusta yhdistettynä huonoon tuotekorttiin(ei mainintaa takuusta). Olisimme aivan hyvin voineet mainita, että ko. tuotteella on 2 vuoden takuu, koska kuitenkin tuotteella on virhevastuu "mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa". Lisäksi vielä kun ei tuollaisessa tuotteessa käytännössä(99% tapauksista) ole mitään rikkimeneviä osia, kunhan selviää varastolta asiakkaalle kuljetuksessa.

Mitä tulee yleisesti virhevastuun ja takuun eroista, niin oman ymmärryksen mukaan kattavat käytännössä samat asiat, takuu vain selkeämpi kestoltaan kun se ilmoitetaan, toista joutuu viime kädessä kysymään KKV:lta :)

Tosiaan parempaa markkinointiahan olisi että lukisi suoraan 2 vuoden takuu(joka nyt korjattu).

yt.
Henrik
Preeco.fi

Moro,

Ihan hienoa että tännekkin vastasitte :) Tosiaan saamani vastaus oli tuon tasoinen ja lisäksi työtuolia koskien sain infon ettei siinä ole lainkaan takuuta. Ja periaatteessa työpöydässä jossa on rullat & liikkuvia mekanismeja on myös rikkimeneviä osia.

Eli parit jutut oli hankinnassa, mutta erikoiset vastaukset nyt ovat torpanneet tätä. Työtuoli on jo hankittu, mutta pöytä vielä hakusessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 755
Viestejä
4 546 003
Jäsenet
74 841
Uusin jäsen
Eliass

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom