Yrittäjyys, Startup, Tuotekehitys - kysymyksiä vasta-alkajalta

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Löytyisköhän täältä apua kuin tää tietotekniikka foorumi kuitenkin on.

Luulen että kesämoodiin laitetut aivoni keksivät viikon lököttelyn jälkeen maailmanluokan softaidean.

Vaikuttais siltä, uskomatonta kyllä, muutaman päivän tutkiskelun perusteella että ideaa ei ole kukaan toteuttanut tässä maailmassa.

Markkinat olis idealla maailmanlaajuiset ja tarvekkin on aika universaali.

Miten mun kannattais edetä asiassa? Mulla ei ole mitään firmaakaan olemassa, olen aatellut kyllä syksyllä sellaisen laittaa mutta ihan muista syistä (elikkä mullahan on mm LVI-ammattilaisen taustaa minkä vissiin olen kertonut). Kai sen firman puitteissa toki vois softaakin värkätä vaikken minä sen vuoksi sitä firmaa suunnitellut laittavani.

Tartten varmaan ympärilleni ihmisiä, rahoitusta ja sen sellaista. Mitenköhän tämmöisen asian kanssa kannattais edetä? Neuvoja?

PK-seudulla ja Oulun seudulla olis kiintopisteet, jos noilla koordinaateilla pääsis alkuun?

PS. Ideani ei varmaan ole patentoitavissa enkä liikaa kuvittele, että sen salaaminenkaan mitään hyödyttää. En nyt kuitenkaan halua teiltä mitään idean hyvyysarvioita tässä vaiheessa, jos osaisitte olla kohteliaasti niitä tivaamatta. Menisin mieluiten johokin startup-kehittämöön palloilemaan ideani kanssa, saavat siellä sitten pommittaa.

Eikä ole hätä tämän näköinen, kyllä tämä kesän yli odottaa jos sitä kerran ei kukaan ole vielä hoksannut tähän mennessä toteuttaa.

Huoh. On muuten jopa vähän taakkamainen olo kun saa tämmöisen idean ristikseen. Toisaalta tietysti aika hienokin fiilis, että "hei mun aivot skulaa vielä" mutta sitten toisaalta tajuan ettei Suomessa liikoja hyviä ideoita synny. Tästä pitää kyllä ottaa vaarin jos tää kantaa.

Vaikka avaankin tämän säikeen itsekkäistä syistä, saa tätä toki muutkin lainata vastaavanlaisiin kysymyksiin eli ihan mitä vaan keskustelua startupeista, tuotekehityksestä ja sen sellaisesta tänne. Olis hienoa kuulla case storyistä mitenkä joku on saanut jonkun idean toteutettua.

On mulla lisäksi yks toinenkin idea. Se ei ihan niin uniikki ole ja siihen liittyy rautaa ja sulautettua IoT:tä. Mutta sille olis kans maailmanlaajuiset markkinat ja se mun funtsima tapa toteutta se olis todnäk killeri. Koska yksinkertaisin mahdollinen toteutus siitä ja hintajohtaja massatuotteelle. Se ei voi epäonnistua, jos se toteutetaan vähänkin laadulla. Oulussa on kyllä sen alan firmoja, jotka vois ottaa sen hoitaakseen. Epäilen vaan että ryöväävät idean, olen kuullut vähän semmoisestakin menttaliteetista suomalaisfirmoissa.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Ai niin jenkeissä vissiin sais softalle aika helposti patenttejakin. Voishan ton koittaa kettuuksissaan siellä patentoidakin jossain vaiheessa. Olishan se vähän jäynää kilpailulle, koska aivan varmasti joku noista jenkkifirmoista olis jonkunajan kuluttua pukkaamassa "kuselle" mun appin nurkkaan.

Ei kenelläkään satu olemaan kokemusta miten ja kenenkä puoleen Jenkeissä kannattaa kääntyä jos haluaa patentoida jotain? Kustannukset?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Ei kenelläkään satu olemaan kokemusta miten ja kenenkä puoleen Jenkeissä kannattaa kääntyä jos haluaa patentoida jotain? Kustannukset?
Varmaankin jonkinsortin patenttitoimisto olisi hyvä alku jos ei ole kokemusta. En tunne jenkkien toimistoja niinkään, mutta esimerkiksi yksi suomalainen on Espatent. Luulisin kuitankin luulisi että Suomalaisetkin patenttitoimistot olisivat sen verran perillä jenkkien patentteista että osaavat auttaa alkuun. Toisaalta myös softaa saa EU:nkin puolella patentoitua, se vaan pitää kirjoittaa oikealla tavalla (toimistot pitäisi osata nämä).

Kustannukset tulee olemaan useita tonneja. Patenttitoimistot osaavat varmasti laskuttaa käytetystä ajasta ja myös itse hakemukset jättäminen taisi olla nelinumeroinen luku. Lisäksi patenttien voimassa pitäminen maksaa.

Tässä esimerkiksi EU patenttien maksuista (jenkkipatentit tuskin ovat oleellisesti halvempia):
EPO - FAQ - applying for a patent
The filing and search fees due at the beginning of the procedure currently amount to about EUR 1 510 (or EUR 1 420 if the application is filed online). The remaining fees are payable later. That means that applicants can decide at each stage of the procedure whether or not to continue with their application. As a rough guide, it currently costs on average EUR 5 710 (or EUR 5 620 if the application is filed online) to take a patent application through to the grant stage.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Pidän suomalaisia patenttitoimistoja kalliina. Uskoisin, että Yhdysvalloissa on halvempaa.

"Tässä esimerkiksi EU patenttien maksuista (jenkkipatentit tuskin ovat oleellisesti halvempia):
EPO - FAQ - applying for a patent"

Niin ei kait tuo ole kuin jäävuoren huippu vasta kustannuksista? Patenttitoimistohan ottaa oman palkkionsa lisäksi ja se ei tiettävästi ole pieni. Viranomaisten maksuissahan ei voi säästää, mutta jossain USA:ssa voisi se patenttitoimiston palvelu ehkä olla kilpaillumpi? (halvempi?)

Joka tapauksessa miksi jäisin asiaa tänne vanhalle mantereelle pyörittelemään kun ei täällä se paras osaaminen ole softapatenteissa. Englannin kieli ei ole ongelma.

Euroopassahan tuskin saisin edes patenttiakaan idealle. Patentointi tässä ei kuitenkaan ole päällimmäinen asia. Loppukesästä käyn tapaamassa yhtä grand masteria, jolla on nimissään vissiin joku 70 patenttia ja satoja keksintöjä. Hän ei nykyään patentoi mitään koska pitää sitä hyödyttömänä. Hän ei kyllä softasta ymmärrä mitään...mutta jos sais hyviä neuvoja.

Jos täältä sais pari vinkkiä softaan liittyviin juttuihin tai vaikka kontaktiehdotuksia, niin olisin äärimmäisen kiitollinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Vähän epäilen että jenkkitoimistot ovat sen halvempia. Ei ainakaan merkittävimmillä alueilla (piilaakso, NY, ...). Maksut yleensä menee sen mukaan mikä on halukkaiden maksukyky.

Niin siis ja jenkkipatentin suoja on voimassa jenkeissä, EU patentti EU:ssa jne. Patentti kannattaa hakea niihin maihin mihin ajattelee tuotetta myydä.

Joo en minäkään tiedä kannattaako alkaa patentoimaan. Mutta toisaalta kannattaa ensin katsoa tarkkaan esimerkiksi Google Patentista että mitään vastaavaa ei jo löydy. Ja toisaalta jos haluat varmistaa että kukaan ei tulekkaan patentoimaan ideaa kehitysvaiheessa kun softasi on salainen, niin tee dokumentti jossa kuvaat oleellisimmat pointit ja tallenna se jotenkin siten että tarvittaessa voit ottaa sen esiin ja osoittaa että milloin kyseinen dokumentti on luotu. Tuollaisen dokumentin olemassa olo estää tulevat patentit tai ainakin tekee niistä hyödyttömiä jos oikeuteen mennään. Mutta tietysti voi olla mahdollista että joku on juuri hakenut patenttia mutta se on vielä salainen.

Ja tietysti kannattaa myös käyttää hyväksi tuollaist grand masterit...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Jos kyse on softasta, niin jättäisin patentit omaan arvonsa. Saman asian voi toteuttaa niin monella eri tavalla, että tuo on vain rahanhukkaa. Varsinkin, jos sinulla ei ole valmiuksia myydä tuotettasi Yhdysvaltoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
Se varsinainen patenttihakemuksen kirjoittaminenkin varmasti maksaa useamman tonnin. Viranomaismaksujen sijaan isoimmat kustannukset tulee siitä, että prosessin eri vaiheissa sieltä alkaa tulemaan niitä välipäätöksiä yms. Jos hakee suojaa maailmanlaajuisesti, joutuu prosessin käymään läpi useiden eri laitosten kanssa, eli kaikkien alueiden patenttivirastot tekevät itsenäisen tutkinnan. Yleensä alkuvaiheessa patenttiviraston tutkija tyrmää kaikki sinun vaatimukset perehtymättä kunnolla aiheeseen, ja sen sun toimiston tehtävä on sitten tehdä vastine, miksi se ideasi on erilainen kuin aiemmat keksityt jutut. Tuo on sellainen juna, että kun sen laittaa liikkeelle, kannatta varautua rahanmenoon. Sitten jos sieltä menee jotain läpikin, alkaa myös vuosimaksut juoksemaan, kaikilta alueilta tietysti erikseen. EPO + Jenkit antaa jo varsin hyvän suojan monissa tapauksissa.

Eikös sulla ollu joku IT alan tutkintokin, luulisi siis olevan kontakteja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Jos kyse on softasta, niin jättäisin patentit omaan arvonsa. Saman asian voi toteuttaa niin monella eri tavalla, että tuo on vain rahanhukkaa. Varsinkin, jos sinulla ei ole valmiuksia myydä tuotettasi Yhdysvaltoihin.
Joo kyllä softassa on helposti tuo ongelma. Pienikin muutos toiminnassa jota ei ole kuvattu patenttien "claim" osuudessa tekee patentista tekee patentista hyödyttömän tuossa suhteessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Miten mun kannattais edetä asiassa? Mulla ei ole mitään firmaakaan olemassa, olen aatellut kyllä syksyllä sellaisen laittaa mutta ihan muista syistä (elikkä mullahan on mm LVI-ammattilaisen taustaa minkä vissiin olen kertonut). Kai sen firman puitteissa toki vois softaakin värkätä vaikken minä sen vuoksi sitä firmaa suunnitellut laittavani.
Jotenkin tartuttiin tuohon patentointiin ja jäi startup puoli kokonaan. No en ole kyllä sen mikään asiantuntija, mutta mainitaan nyt ainakin että loppuvuodesta on esimerkiksi Slush johon kannattaa mahdollisesti mennä ja yrittää etsiä sieltä rahoittajia (tosin Slushista on myös ollut kommentteja että alkaa olla vähän liian iso tapahtuma ja hankala saada kontakteja liian kilpailun takia). Lisäksi voisit vilkaista Hackatonit ja Ultrahackit että olisiko niistä mitään hyötyä. Lisäksi voisi katsoa Tekesin sivut tai ole sinne yhteydessä jos sieltä tulisi apuja.

edit: lisätään ultrahack..
 
Viimeksi muokattu:

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Eikös sulla ollu joku IT alan tutkintokin, luulisi siis olevan kontakteja?
No, mä olen vissiin jo paljastunut muutenkin. Ei mulla mitään IT-alan tutkintoja ole. Sotket varmaan siihen toiseen palstaan ja nimikaimaan. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Suosittelisin vielä, että esittelet ideasi asiasta jotain ymmärtäville tahoille. Ei tarvitse olla rahoittaja, mutta sellainen jolla on hajua asioista liiketoiminnan näkökulmasta. Tuote voi olla miten hieno tahansa, mutta sitä pitää voida ja osata myydä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 516
Jos hakusessa enkeli/ankkurisijoittaja niin laita yv.
Tarvittaessa voidaan allekirjoittaa NDA.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Idealla ei ole yksinään mitään arvoa. Idea, vaikka olisikin uniikki, ei ole patentoitavissa jos sillä ei ole keksinnöllisyyttä. Patentin ainut tarkoitus on estää muita tekemästä samaa, mutta sillä ei ole merkitystä jos sinulla ei ole rahaa/resursseja puolustaa patenttia.

Arvo tulee siitä että rakennat idean ympärille toimivan busineksen, jonka myyt patentin kanssa, ja tässä tapauksessa patentti lohduttaa isompaa ostajaa jolla on resursseja tarvittaessa puolustaa sitä ja/tai lisensoida se muille toimijoille.

Joka tapauksessa jos et olet valmis ryynäämän niska limassa yrittäjänä ilman palkkaa ainakin kahta vuotta niin unohda koko juttu.
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Kaliforniassa on hyvä skene. Sinne kannattaa lähteä bondailemaan, vaikka ensiksi ihan startup-yritykseen interniksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Kaliforniassa on hyvä skene. Sinne kannattaa lähteä bondailemaan, vaikka ensiksi ihan startup-yritykseen interniksi.
Laittomaksi maahantulijaksi? Työviisumi jenkkeihin ei nyt ihan helpoin ole.

En kyllä itse softa-idean kanssa jenkkeihin asti lähtis.
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
Laittomaksi maahantulijaksi? Työviisumi jenkkeihin ei nyt ihan helpoin ole.

En kyllä itse softa-idean kanssa jenkkeihin asti lähtis.
ESTAn voi tehdä netissä, eikös sillä saa olla pari kuukautta maassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
ESTAn voi tehdä netissä, eikös sillä saa olla pari kuukautta maassa?
ESTA ei riitä jos meinaa tehdä töitä. Työnteoksi lasketaan se että joku maksaa sulle, tai jopa se että teet ilmaiseksi jotain mistä joku voisi teoriassa maksaa jollekin amerikkalaiselle jos et tekisi sitä ilmaiseksi.
 

Phollo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.06.2017
Viestejä
124
ESTA ei riitä jos meinaa tehdä töitä. Työnteoksi lasketaan se että joku maksaa sulle, tai jopa se että teet ilmaiseksi jotain mistä joku voisi teoriassa maksaa jollekin amerikkalaiselle jos et tekisi sitä ilmaiseksi.
Jos vaan tekee, eikä kerro kenellekään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 640
Viestejä
4 186 869
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom