Yrittäjyys ja oma firma

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
Heh, nykyisellään pitäisi maksaa YELiä mun ~375e kuussa ilman alennusta ja silti saisin saman takuueläkkeen kuin ihan jokainen muukin puliukko tai mamu tässä maassa.
Se on hintalappu, jonka suomi on laittanut siihen että saa tehdä työtä omalla vastuulla. Itse otin sen toiseksi alimman rajan siksi että olisi oikeus työttömyysturvaan -- mikä muille tulee jumalan antamana. Jos joskus tulee perustulo, ei ole enää järkeä maksaa mitään YEL:ä. Ja jos ei tule, kannattaa (ainakin itseni) alkaa tekemään siirtymää Viroon.

Minulle vastaus? Olen siis hakemassa starttirahaa, mutta kustannuksia on kuitenkin softalisenssit+toimisto+kirjanpito+muut, joten starttiraha ei kaikkea niitä plus elämistä ja asuntoani kata kuin murto-osalta, joten juoksevien kustannuksien pitää pysyä mahdollisimman alhaalla yritystoiminnan suhteen.
Laskin, että starttiraha oli niin pieni (6500e), ettei kannata tuhlata aikaa niihin lenkkeihin joiden läpi pitäisi hypellä: 2x konsultin haastattelu, liiketoimintasuunnitelma, rahoitus-, myyntis- ja kannattavuuslaskelma, harkintaa tekevän viranomaisen vakuuttelu, mahdollisesti yrittäjäkurssi (??). Ja kun myöntävä päätös ei olisi ollut varmaa; olisi voinut olla määrärahat loppu, olisin voinut kuulua poliittisesti väärään kohorttiin (victim-jäsenkortin puute) tai muuten vaan myöntäjästä ei olisi tuntunut siltä että olisi huvittanut.

Nopeammin opettelee itse ja aloittaa tekemisen, kuin pyytelee papinvirkaintoilijan siunausta. Holhousvaltiossa yrittäjätkin halutaan saattaa matkaan holhoavan silmän alaisuudessa. Se on aivan väärä opetus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Et saa tukia kelalta tai mistään jos sinut lasketaan yrittäjäksi. Toiminimen ainakin pystyy keskeyttämään niin että Y-tunnus pysyy ja kaikki maksut keskeytyy, ja saat vielä kelan päivärahaa.

En ole tutustunut miten tuo sitten OY:n kanssa pelaa...
Niin, JOS katsotaan yrittäjäksi. Selviää tarkastamalla kriteerit ja arvioimalla oman mm. työtulon määrän (YEL vai TyEL) yms.

Yrittäjyys on myös vastuuta, alkaa ihan siitä asioiden ja omien oikeuksiensä selvittämisestä - mutuilulla ei pitkälle pääse.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
49
Uskallatko yhtään valottaa että minkä alan fränkkäriks aloit? Päivätöiden kautta tulee asioitua hitosti fränkkäriyrittäjien kanssa ja on ihan mielenkiintoisia organisaatioita.
Eipä se mikään salaisuus ole, puhelinhuolto on ala. Tämä on ensimmäinen francising tässä konsernissa ja itse olin myös työntekijänä emo yhtiössä sen reilu 3 vuotta. Eli ollaan tässä vasta niin sanotusti aloittelemassa tätä puolta ja paljon vielä tekemistä, jotta saadaan homma fiksusti toimimaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Laskin, että starttiraha oli niin pieni (6500e), ettei kannata tuhlata aikaa niihin lenkkeihin joiden läpi pitäisi hypellä: 2x konsultin haastattelu, liiketoimintasuunnitelma, rahoitus-, myyntis- ja kannattavuuslaskelma, harkintaa tekevän viranomaisen vakuuttelu, mahdollisesti yrittäjäkurssi (??). Ja kun myöntävä päätös ei olisi ollut varmaa; olisi voinut olla määrärahat loppu, olisin voinut kuulua poliittisesti väärään kohorttiin (victim-jäsenkortin puute) tai muuten vaan myöntäjästä ei olisi tuntunut siltä että olisi huvittanut.

Nopeammin opettelee itse ja aloittaa tekemisen, kuin pyytelee papinvirkaintoilijan siunausta. Holhousvaltiossa yrittäjätkin halutaan saattaa matkaan holhoavan silmän alaisuudessa. Se on aivan väärä opetus.
No, riippuu toki ihan siitä että paljonko itsellä on sitä massia taskussa jemmassa. Minulle 6500 euroa on iso raha, sillä yritys ei tuo euron senttiä tilille melkein vuoden aikana, ja kaikki menee omasta taskusta. Yrittäjäkurssit ja konsultit ovat toki puhdasta soopaa sisällöltään.
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
No, riippuu toki ihan siitä että paljonko itsellä on sitä massia taskussa jemmassa. Minulle 6500 euroa on iso raha, sillä yritys ei tuo euron senttiä tilille melkein vuoden aikana, ja kaikki menee omasta taskusta. Yrittäjäkurssit ja konsultit ovat toki puhdasta soopaa sisällöltään.
Juu, onhan se sitten hyvä jos tuotekehitystä tekee. Jos taas ansiotyötä tekee niin menee aikaa hukkaan.
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
@Diaz Mikä voi voi olla niin matalan työtulon ala, ettei 8ke ylity. Siivouksestakin tulee varmaan 18ke. Täytyy olla jokin kausityö, esim. jäätelökioskimyynti :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Starttirahan liiketoimintasuunnitelman tekemisen voi myös ulkoistaa, jos löytää jonkun joka käy vaikka jotain kauppista ja osaa vähänkin hommansa.

Starttirahaan voi saada 6 kuukauden jatkoajan, eli 10+6. Ekan jakson pituus on sen myöntäjän hallussa.
Jos perustat yrityksen puolison tai kavereiden kanssa, saatat saada samalla häsläyksellä 2x tai enemmän starttirahaa. Ja lisäjakson kanssa 16x700x2= 22400e ei olekkaan enää niin vähän rahaa..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Ennen asiantuntijana esiintymistä olisi tietysti hyvä oppia erottamaan liikevaihto ja YEL-työtulo, toisi tiettyä uskottavuutta :facepalm:

Itsellä työtulo on noin kolmanneksen omista verotettavista ansiotuloista, mutta vastaa varsin hyvin sitä mitä palkkatyöntekijälle samasta työstä maksan. Liikevaihto puolestaan on noin kaksikymmenkertainen verrattuna omaan työtuloon, valmistavassa teollisuudessa voisi olla vaikka 200-kertainen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Eikös iltalehdessä ollut joku artikkeli että varmaa puolet yksinyrittäjistä tienaa alle 2k kuukaudessa nii ei se oo ihme jos 8k ei pauku.

Tutkimus paljastaa: Puolet yksinyrittäjistä tienaa alle kaksi tonnia kuussa
Työtulohan on vaan eri asia kuin se mitä tienaa :)

Sähköpostista kaivoin tämän:

Tutkimus paljastaa: Neljäsosa yksinyrittäjistä tienaa alle tonnin kuussa
Neljäsosa yksinyrittäjistä ansaitsee alle tuhat euroa kuukaudessa ja toinen neljäsosa alle 2000 euroa, käy ilmi Suomen Yrittäjien tekemästä Yksinyrittäjäkyselystä.

Joka toinen Yksinyrittäjäkyselyyn vastanneista arvioi saavansa alle 2 000 euron kuukausittaiset bruttotulot yritystoiminnastaan. Tästä joukosta puolen tulot jäävät alle tuhannen euron kuukaudessa. Päätoimisista yksinyrittäjistä 45 prosenttia ja sivutoimisista yksinyrittäjistä 84 prosenttia ansaitsee kuukausittain alle 2000 euron kuukausittaiset bruttotulot. Alle 2000 euroa ansaitsevien yksinyrittäjien osuus on kasvanut hieman edellisestä, kolme vuotta sitten tehdystä kyselystä.
Iltapaskan juttua en jaksanut edes avata kun tämä Tutkimus paljastaa: Neljäsosa yksinyrittäjistä tienaa alle tonnin kuussa taitaa olla lähde sille?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Oiskohan jossakin 2013 ja 2010 kyselyn tulokset...näkis osviittaa menosta
https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/migrated_documents/sy_yksinyrittajakysely_2013.pdf
https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/migrated_documents/sy_yksinyrittajakysely_2013.pdf
En lukenut kokonaan mutta tässä nyt yksi tulos, nousua siis ~10 prosenttiyksikköä:

Yli 40 prosenttia päätoimisista yksinyrittäjistä ansaitsee henkilökohtaisina bruttotuloina alle 2000 euroa kuukaudessa
Mikä sitten on yli 40 kun tarkkaa lukua ei ainakaan heti osunut silmään :confused: Tuskin ainakaan niinkuin nyt joka toinen, eikä edes "vajaa 50%" joten varmaankin todellinen nousu siellä 8-10%y hujakoilla? :vihellys:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
:facepalm:
"YEL-vakuutusmaksut sekä tuleva yrittäjäneläkkeesi lasketaan YEL-työtulon perusteella. YEL-työtulo tarkoittaa rahallista arviota työpanoksestasi yrittäjänä. YEL-työtulo määritellään siten, että se vastaa vähintään sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavan ammattitaidon omaavalle henkilölle, mikäli hänet palkattaisiin työhösi. YEL-työtulo ei siis ole yrittäjän verotettava tulo tai yrityksen tuottama voitto."
Ja tämän enempää käytännölle vierasta ja teoreettisempaa säännöstä ei voi olla.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
On kyllä aika hupaisa vaatimus tosiaan. Esimerkiksi softakehityksessä 5000e/kk on korkean ammattitaidon omaavalle henkilölle ihan normaali palkka, ja tämä pitäisi olla tuon perusteella YEL-työtulokin sitten. Perustapa siinä sitten softakehitystä 2 ihmisen voimin, kun vaikka nopeasti vuodessa saisittekin valmista, pitäisi YELiä tämän mukaan maksaa yli 14 000 euroa per nuppi, eli lähes 30 000 euroa omista säästöistänne/lainalla, ennenkuin saatte realisoitua yrityksen tuloja. :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
En ole perehtynyt osakeyhtiöiden eläkehommiin paljoakaan, mutta eikö silloin olisi mahdollista maksaa itselleen palkkaa ja sen mukaan menisi myös työnantajamaksut ja eläkemaksut?
Juu, ei sitä käytännössä tarvitse tietenkään maksaa niin paljon ainakaan aluksi, mutta periaatteessa kohta "YEL-työtulo määritellään siten, että se vastaa vähintään sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavan ammattitaidon omaavalle henkilölle" tarkoittaa sitä, että se pitäisi maksaa korkeana. Oletetaan että ennen on saanut tuota palkkaa, ja tulevaisuuden tavoite on maksaa itselleen tuota palkkaa, tarkoittaa että pitäisi sitä YELiäkin maksaa sen mukaan, vaikkei itselleen pysytkään niin paljon palkkaa sillä hetkellä maksamaan. Yli tonni kuukaudessa maksaa, vaikka oma senhetkinen realisoitava tuotto on 0e/kk.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Ja mikä olisi parempi? Ei maksua ollenkaan?
Maksun tason saa määritellä vapaasti ja joustavasti ts. maksaa maksukyvyn mukaan. Näinhän se käytännössä nytkin menee.

Nythän ajatus teoriassa on se, että heikkona aikana yrittäjän pitäisi ennemmin hakea yritys mieluummin konkurssiin, kuin jättää eläkemaksut maksamatta. Not gonna happen, sanois amerikkalainen.

Nykyään hyvänä aikana vakuutusta ei uskalla korottaa, kun maksun pienentäminen on tehty vaikeaksi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Laskin kyllä kerran noiden YEL-työttömyystaulukoiden mukaan, että maksamalla YEL:iä "maksimit", ja ajamalla sitten firman konkkaan tahallaan ja 2v kuluttua firman perustamisesta, saisi aika hulppeat työttömyyskorvauksetkin. Osallistu jollekin työkkärin työllistymis-koulutukseen, niin lähemmäs 4000 euroa kuukaudessa sen 1.5 vuotta. Rahaa saisi siis aika reilustikin enemmän takaisin, mitä on maksanut, jos pistää firman lihoiksi tarpeeksi nopeasti sen perustamisen jälkeen. Vaatimus toki on se, että on pystynyt pitämään firmaa kuitenkin sen pari vuotta pystyssä ja maksamaan niitä 1.5ke+ YEL maksuja sen ajan.

Edit: Joo eli, 100 000/v YELinä vakuutat, niin aloittavana yrittäjänä maksat sitä 18632,26e/v, eli 37ke kahdessa vuodessa. Toiminta läskiksi (koska tokana vuonna tulot 0e ja firma pakkasella), sit työttömäksi, ja seuraavat 400pv nostat 154,43 €/pv =62ke yhteensä päivärahoja. Verotuksen jälkeen tosin.. noh... ehkei niin kukoistavaa "bisnestä", mutta omat pitäisi saada takaisin. Tosin sitten jos työkkäri alkaakin nihkoilemaan ja muuta ongelmaa syntyy, niin voikin vituttaa se noiden entinen makselu. Eli ehkä ei liiketoimintaa tuon varaan kannata kuitenkaan laskea. :D Ajatusleikki vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
79
Sähän voit nostaa vaikka miljoonan vuodessa palkkaa firmasta ja silti maksaa minimi YELin.

Itse en näe mitään järkeä maksaa muuta kuin ihan minimin tota "suojelurahaa". Huvittaishan se hieman jos makselee jonkun 30-40k työtulon mukaan tuota ja sitten vuosittain tehdään tarkennuksia maksuprosentteihin tai eläkeikään..ja aika varma veikkaus että alaspäin niitä ei tarkenneta :smoke:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Juu siis minimi tietenkin pitkällä tähtäimellä, mutta ylläoleva leikittely olikin ajatus maksaa sitä maksimit, ja ajaa firma tahallaan konkurssiin, että saa kusetus YELit takaisin korkojen kera, samalla kun pistää uutta firmaa pystyyn. No, itae en tälle tielle lähde, sillä varmaan tuostakin jossain vaiheessa joutuu vankilaan pidemmäksi aikaa kuin tapporaiskauksesta, vaikka tekisi kaiken sääntöjen mukaan, mutta saisi tuomion veronkierrosta tjms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Se on tehty jopa niin vaikeaksi, ettei Elolta löytynyt edes koodia maksun lopettamiselle työtuloperustein. Mulla lukee nyt papereissa että lopetettu koska yritystoiminta on lopetettu. Piti oikein soittaa asiakaspalveluun että jos tämä on nyt se lopettamisen peruste niin maksuthan juoksee pakotettuna niin kauan kunnes yritystoiminta oikeasti lakkaa. Asiakaspalvelija sitten totesi että vakuutus on lopullisesti päättynyt merkittynä päivämääränä, mutta heillä ei ole erillistä merkintätapaa sille jos joku lakkauttaa vakuutuksen toiminnan pienenemisen vuoksi. :D
Se on Elon järjestelmän heikkous, ei vallitseva sääntö. Kyllä muilta löytyy päättymisen syyksi myös "työtulo alle minimi".

Ei työtulon alentaminen ole vaikeaa, kunhan perustelee oikein. Hyvä peruste on ilmoittaa oman työpanoksen vähentyminen yrityksessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
No en minä tarkoittanut että se on vaikeaa, koska minähän onnistuin siinä. Jos luit viestini niin varmaan ymmärrät että siinä ilmaistiin huvittuneisuutta kyseiseen järjestelmään jossa tuo lopettamisen syy on ilmeisesti niin mahdoton ajatus ettei sitä ole viitsitty ottaa edes mukaan?

Edit: mutta hyvä homma että muut yhtiöt on edes hivenen ammattimaisempia tässä suhteessa. :comp:
Tottakai ymmärrän, onhan se hyvin takaperoista ilmoittaa päätöksessä toiminnan loppumisesta vaikka tosiasiassa kyseessä on eläkevakuutuksen päättymien, koska toiminta ei ole enää vakuuttamisvelvollisuuden piirissä.

Elo muutenkin on tunnettu - Eteran lisäksi - perin kummallisesta toiminnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Osaisiko joku kertoa että miten tuo YEL-velvollisuuden raja lasketaan? Netissä lukee jotain että "sen mukaan paljonko maksaisit tehdystä työstä jollekkin muulle", mutta en oikein tajua tuota lausetta.

Yritin soittaa sinne eläketurvalaitokselle ja sieltä väitettiin että menisi toiminimen tulot miinus lyhennykset periaatteella. Onko oikeasti näin?

Tuntuu vaan aika uskomattomalta, että jos pomppaa tuon reilun 7k€ mukaan liikevoitto niin yhtäkkiä pitäisi alkaa maksaa se pyöreä parisataa joka kuukausi kankkulan kaivoon?

Eli jos oman yritykseni vuosituotto olisi leikisti vaikka 12000e eli tonni kuussa, niin joka tonnista pitäisi maksaa se joku 100-200e kuussa?

Entäs tilanteessa jossa ei-YEL tulot ylittävät tuon rajan, mutta jos yelliä maksettaisiin niin menisi taas alle rajan?

Onko sillä merkitystä että olen vain sivutoiminen yrittäjä, päätoimimen opiskelija? Ilmeisesti voisin muuten saada peruspäivärahaa, mutta koska en ole "oikea" yrittäjä niin en saa edes sitä?

Ja ehkä tärkeimpänä, miten voin arvioida työtuloni koska yrittäjyyteni on keikkaluonteista? Voi olla että saan toimeksiantoja 10k€ edestä, mutta ihan yhtä hyvin voin saada ei yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Osaisiko joku kertoa että miten tuo YEL-velvollisuuden raja lasketaan? Netissä lukee jotain että "sen mukaan paljonko maksaisit tehdystä työstä jollekkin muulle", mutta en oikein tajua tuota lausetta.

Yritin soittaa sinne eläketurvalaitokselle ja sieltä väitettiin että menisi toiminimen tulot miinus lyhennykset periaatteella. Onko oikeasti näin?
En nyt virallista faktaa (mitä oikeudessa sitten luettaisi) latele toiminimen kohdalla (koska itsellä Oy), mutta kyllähän se periaate on juuri tuo miten sen kirjoitit. Eli siis kuvittele että sairastut vuodeksi, kuinka paljon pitäisi olla sinua paikkaavan kaverin vuosipalkka?

Tietysti voi olla että juuri tämän takia (koska sen voi itse määrittää) moni yrittäjä vähän aliarvioi oman työpanoksen hintaa :vihellys:

Yrityksen taloudesta ja laskelmista avasin vähän aikaa sitten uuden ketjun jos haluat firman taloutta enemmänkin suunnitella :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
En nyt virallista faktaa (mitä oikeudessa sitten luettaisi) latele toiminimen kohdalla (koska itsellä Oy), mutta kyllähän se periaate on juuri tuo miten sen kirjoitit. Eli siis kuvittele että sairastut vuodeksi, kuinka paljon pitäisi olla sinua paikkaavan kaverin vuosipalkka?

Tietysti voi olla että juuri tämän takia (koska sen voi itse määrittää) moni yrittäjä vähän aliarvioi oman työpanoksen hintaa :vihellys:

Yrityksen taloudesta ja laskelmista avasin vähän aikaa sitten uuden ketjun jos haluat firman taloutta enemmänkin suunnitella :tup:
Eli toisin sanoen tuo eläketurvan mies puhui paskaa tuosta laskukaavasta ja voin olla maksamatta yeliä? Eikä tarvitse edes "aliarvioida", vaan voin vain olettaa että oman palvelun myynti ei tule onnistumaan kovin hyvin ja jos sattuukin käymään "tuuri" niin sitten niin nyt vain sattui käymään?

Entäs tuo lause "toisen vuosipalkka" - eihän kukaan suostuisi tekemään mitään alle 20k€ vuosipalkalla. Eli toisaalta tuon lauseen perusteella minun tulisi maksaa ENEMMÄN kuin mitä itse voisin saada?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Eli toisin sanoen tuo eläketurvan mies puhui paskaa tuosta laskukaavasta ja voin olla maksamatta yeliä? Eikä tarvitse edes "aliarvioida", vaan voin vain olettaa että oman palvelun myynti ei tule onnistumaan kovin hyvin ja jos sattuukin käymään "tuuri" niin sitten niin nyt vain sattui käymään?
No lähtökohtahan niillä varmaan on myydä sulle se YEL eli ajattele asiaa siltä kantilta ;)

Oletko siis vasta aloittamassa jos tarvii tehdä oletuksia oman työn määrästä/arvosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
No lähtökohtahan niillä varmaan on myydä sulle se YEL eli ajattele asiaa siltä kantilta ;)

Oletko siis vasta aloittamassa jos tarvii tehdä oletuksia oman työn määrästä/arvosta?
Olen freelance-toimittaja. Tällä hetkellä toimitan tietyn määrän artikkeleita kuulaudessa tietylle lehdelle, mutta minulla ei ole mitään takeita että homma tulee jatkumaan ikuisesti. Ihan yhtä hyvin lehti voi huomenna laittaa viestin että riittää tältäerää ja suurin tuloerä meni siinä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Olen freelance-toimittaja. Tällä hetkellä toimitan tietyn määrän artikkeleita kuulaudessa tietylle lehdelle, mutta minulla ei ole mitään takeita että homma tulee jatkumaan ikuisesti. Ihan yhtä hyvin lehti voi huomenna laittaa viestin että riittää tältäerää ja suurin tuloerä meni siinä.
Noniin, eli nyt sitten arvioit mitä toisen tekemänä sun tän vuoden työpanoksen hinta olisi? Arvioosi voit käyttää käsittääkseni myös seikkoja että se menee katkolle tietyssä kohtaa, mistä sitä koskaan tietää?

Minulla siirtyminen yrittäjäksi oli aikanaan helppo, kun tein yhtä aikaa palkkatöitä, joten olin selkeästi sivutoiminen yrittäjä ja siis vakuutettu jo TyEL-vakuutuksen kautta, jolloin päällekäistä YEL-vakuutusta ei selkeästi tarvittu.

Teetkö mitään muuta / elätkö tuolla / maksatko TyELiä palkasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Noniin, eli nyt sitten arvioit mitä toisen tekemänä sun tän vuoden työpanoksen hinta olisi? Arvioosi voit käyttää käsittääkseni myös seikkoja että se menee katkolle tietyssä kohtaa, mistä sitä koskaan tietää?

Minulla siirtyminen yrittäjäksi oli aikanaan helppo, kun tein yhtä aikaa palkkatöitä, joten olin selkeästi sivutoiminen yrittäjä ja siis vakuutettu jo TyEL-vakuutuksen kautta, jolloin päällekäistä YEL-vakuutusta ei selkeästi tarvittu.

Teetkö mitään muuta / elätkö tuolla / maksatko TyELiä palkasta?
Olen päätoiminen opiskelija joten yrittäjyys on tällä hetkellä ainoa tulonlähde. Mitä jos arvioin nyt että myynti ei suju, ja loppuvuodesta totean että rahaa tulikin ihan hyvin, voiko eläketurva suuttua asiasta ja periä noita jälkikäteen?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Olen päätoiminen opiskelija joten yrittäjyys on tällä hetkellä ainoa tulonlähde. Mitä jos arvioin nyt että myynti ei suju, ja loppuvuodesta totean että rahaa tulikin ihan hyvin, voiko eläketurva suuttua asiasta ja periä noita jälkikäteen?
No jos sinulla on päätoiminen opiskelu niin silloin minun mielestä yrittäjyys on sivutoimista, jolloin et tarvitse YEL-vakuutusta :tup:

Jos sinne vielä soitat niin kysele siitä aloittavana sivutoimisena yrittäjänä :)

Tienaatko kuitenkin niin hyvin sillä sivutoimisena että se YEL-vakuutuksen alarajan työtulo menee heittämällä yli? Kun kyllähän raja jonnekin vedetään kuitenkin, kun en toimittajien tienesteistä niin tiedä...Oletko alv.rek?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Freelancerit ovat haastava paikka myös eläkelaitoksille, koska työ ja sen määrä on niin vaikeasti määritettävissä. Sinänsä YEL-vakuuttamiseen ei vaikuta se, että työskenteletkö toisen palveluksessa tai opiskelet rinnalla. Työpanos ja sen määrä/arvo on ratkaiseva tekijä.

Kuinka paljon saat tuloja yrittäjätoiminnastasi kalenterivuodelle jaettuna? Karkeasti ajateltuna paljonko teet työtä per artikkeli ja mitä sinulle korvataan yhdestä artikkelista? Mikäli sinulla kertyy työtuloa kalenterivuodessa 7645,25 euron verran (638 euroa per kuukausi), on toimintasi kiikunkaakun YEL-velvollista.

Eläkelaitokset eivät valvo vakuuttamistasi vaan taustalla toimii Eläketurvakeskus, jonka tehtävä on valvoa että yrittäjät ja työnantajat vakuuttavat itsensä/työntekijänsä oikein. ETK valvoo aina takautuvasti viimeisen vahvistetun verotuksen perusteella tietyn euromäärän rajalla. Tänä vuonna raja on jossain 11000 euron hujakoilla ellen ihan väärin muista.

YEL on hemmetin vanhanaikainen laki, onhan se jo 70-luvulta lähtien ollut nykyisessä muodossaan, mitä nyt hieman päivitetty ehtoja OY:n omistussuhteisiin jne. Mutta muuten ei enää kovinkaan tätä päivää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Freelancerit ovat haastava paikka myös eläkelaitoksille, koska työ ja sen määrä on niin vaikeasti määritettävissä. Sinänsä YEL-vakuuttamiseen ei vaikuta se, että työskenteletkö toisen palveluksessa tai opiskelet rinnalla. Työpanos ja sen määrä/arvo on ratkaiseva tekijä.

Kuinka paljon saat tuloja yrittäjätoiminnastasi kalenterivuodelle jaettuna? Karkeasti ajateltuna paljonko teet työtä per artikkeli ja mitä sinulle korvataan yhdestä artikkelista? Mikäli sinulla kertyy työtuloa kalenterivuodessa 7645,25 euron verran (638 euroa per kuukausi), on toimintasi kiikunkaakun YEL-velvollista.

Eläkelaitokset eivät valvo vakuuttamistasi vaan taustalla toimii Eläketurvakeskus, jonka tehtävä on valvoa että yrittäjät ja työnantajat vakuuttavat itsensä/työntekijänsä oikein. ETK valvoo aina takautuvasti viimeisen vahvistetun verotuksen perusteella tietyn euromäärän rajalla. Tänä vuonna raja on jossain 11000 euron hujakoilla ellen ihan väärin muista.

YEL on hemmetin vanhanaikainen laki, onhan se jo 70-luvulta lähtien ollut nykyisessä muodossaan, mitä nyt hieman päivitetty ehtoja OY:n omistussuhteisiin jne. Mutta muuten ei enää kovinkaan tätä päivää.
Nykytahdilla tuo 7k€ paukkuisi kirkkaasti, mutta tosiaan en tiedä pysyyko sopimus vuoden loppuun asti.

Itseäni lähimmä ärsytyää että tuo nollasta 150e/kk on aika iso hyppäys - jos ajatellaan että tulot kk olisi vaikka 800e/kk niin melkein 20% tuloista menisi yhteen "veroon". Jos taas tekisin töitä sitten vain tuo 638e/kk niin lopputulos olisi omalta kannaltani ihan sama, kun lopulta käteen jäisi sama määrä rahaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Nykytahdilla tuo 7k€ paukkuisi kirkkaasti, mutta tosiaan en tiedä pysyyko sopimus vuoden loppuun asti.
#Tämä kuten @Sonic Empire kysyi myös? Vaikka en tietysti tiedä kertyykö mitään eläkettä sitten opiskelijalle muutenkaan / ikä (ei muista näitä enää)?

Jos 7k menee kirkkaasti yli niin mites alv sit? (kai freelancetoimittajillakin on, eikai se mihinkään poikkeusluokkaan kuulu?):vihellys::cigar2:
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
114
Sonic puhuu asiaa ja tuntee selvästi nämä asiat. Toimin itsekin vakuutusalalla ja olen hoitanut m.m. YEL:tä. YEL-vakuuttamisen raja voi tuntua epämääräiseltä ja sitähän se kieltämättä onkin. Varsinkin kun on kyse aloittavasta, kausiluonteisesta ja sivutoimisesta toiminnasta. Päättele sitten siinä kuinka iso se oma työpanos on ja varsinkin sen muuttamista euroiksi.
Se mikä kuitenkin on selkeämpi on ETK:n suorittama valvonta verotustietojen perusteella. Jos sieltä jälkeenpäin tulee kehotus ottaa YEL, niin niissä tapauksissa ne kyllä sitten yleensä otetaan. Ja jollei oteta, niin lopulta se saatetaan ottaa yrittäjän puolesta. Työtulo on silloin ETK:n arvioima ja bonuksena maksut osittain korotettuna takautuvalta ajalta. Kiistää voi toki jne., mutta kyllä näitä näkee.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Sonic puhuu asiaa ja tuntee selvästi nämä asiat. Toimin itsekin vakuutusalalla ja olen hoitanut m.m. YEL:tä. YEL-vakuuttamisen raja voi tuntua epämääräiseltä ja sitähän se kieltämättä onkin. Varsinkin kun on kyse aloittavasta, kausiluonteisesta ja sivutoimisesta toiminnasta. Päättele sitten siinä kuinka iso se oma työpanos on ja varsinkin sen muuttamista euroiksi.
Se mikä kuitenkin on selkeämpi on ETK:n suorittama valvonta verotustietojen perusteella. Jos sieltä jälkeenpäin tulee kehotus ottaa YEL, niin niissä tapauksissa ne kyllä sitten yleensä otetaan. Ja jollei oteta, niin lopulta se saatetaan ottaa yrittäjän puolesta. Työtulo on silloin ETK:n arvioima ja bonuksena maksut osittain korotettuna takautuvalta ajalta. Kiistää voi toki jne., mutta kyllä näitä näkee.
No nyt kun on teitä "myyjiäkin" paikalla niin sanokaahan miten @Wemps pitäisi lain mukaan toimia? Haluaisin näkemyksen myös nimimerkiltä @Diaz\ joka oli tämän kanssa muistaakseni jotenkin pelaillut?

Ei siinä, itsellä on Oy ja YEL on vuosipalkan yli mutta onhan tämä mielenkiintoinen keskustelu kun laki antaa yrittäjän itse määritellä työtulonsa, miten siinä voi mikään taho tulla väliin vaikka palkkaa nostettaisiin enemmän? Vai onko minun kohdalla kyse siitä että Oy eroaa toiminimestä näin paljon, siis kun yrityksen tulo on eri asia kuin henkilökohtainen palkka (toisin kuin toiminimellä)?

Mitenkäs tämä ETK:n suorittama valvonta toteutuu tarkemmin ottaen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mikä on "kirkkaasti" tässä tapauksessa?
Jos nykyinen kuukausittainen sopimukseni jatkuisi muuttumattomana vuoden loppuun niin bruttotuloja pitäisi tulla noin 1350-1500€ kuukaudessa. Eli vuodessa 16-18k€

Mutta tämä on tosiaan aika iso jos. Toisaalta, periaatteessa voisi mennä toisinkin päin eli että tulisi lisää tuloja.

Sonic puhuu asiaa ja tuntee selvästi nämä asiat. Toimin itsekin vakuutusalalla ja olen hoitanut m.m. YEL:tä. YEL-vakuuttamisen raja voi tuntua epämääräiseltä ja sitähän se kieltämättä onkin. Varsinkin kun on kyse aloittavasta, kausiluonteisesta ja sivutoimisesta toiminnasta. Päättele sitten siinä kuinka iso se oma työpanos on ja varsinkin sen muuttamista euroiksi.
Se mikä kuitenkin on selkeämpi on ETK:n suorittama valvonta verotustietojen perusteella. Jos sieltä jälkeenpäin tulee kehotus ottaa YEL, niin niissä tapauksissa ne kyllä sitten yleensä otetaan. Ja jollei oteta, niin lopulta se saatetaan ottaa yrittäjän puolesta. Työtulo on silloin ETK:n arvioima ja bonuksena maksut osittain korotettuna takautuvalta ajalta. Kiistää voi toki jne., mutta kyllä näitä näkee.
Voisinko tehdä niin että en ota YELiä vielä, vaan odotan tuota mahdollista kehotusta? Tuleeko kehotuksesta jotain penalttia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mitä meinaat bruttotuloilla? Pidä työajasta kirjaa ja laske mitä loppusummaksi tulee sopivalla tuntipalkalla. Se on työtulo.
Ihan vain artikkeleiden myyntituloista saatuja voittoja. Tarkoitatko että laskisin kauanko noiden kirjoittamiseen menee ja jakaisin tuotot tuntimäärällä? Eli jos laskisin että töiden tekemiseen menee kuukaudessa vaikka noin 40h niin sitten voisin maksaa tuolta 40h vaikka jotain 10e/h palkkaa -> 400€/kk -> Ei YEL?

Täytyykö noita työaikoja todistella jotenkin? Ja jos kyllä niin kuinka, teen hommia kuitenkin pääsääntöisesti yksin kotikoneelta.

Jos 7k menee kirkkaasti yli niin mites alv sit? (kai freelancetoimittajillakin on, eikai se mihinkään poikkeusluokkaan kuulu?):vihellys::cigar2:
Tekijänoikeuden luovuttaminen on 0% alv. Eli ollaan me vähän poikkeuksellisia ;)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ihan vain artikkeleiden myyntituloista saatuja voittoja. Tarkoitatko että laskisin kauanko noiden kirjoittamiseen menee ja jakaisin tuotot tuntimäärällä? Eli jos laskisin että töiden tekemiseen menee kuukaudessa vaikka noin 40h niin sitten voisin maksaa tuolta 40h vaikka jotain 10e/h palkkaa -> 400€/kk -> Ei YEL?

Täytyykö noita työaikoja todistella jotenkin? Ja jos kyllä niin kuinka, teen hommia kuitenkin pääsääntöisesti yksin kotikoneelta.
Lain mukaan jos tuolla hinnalla ja tuntimäärällä saisit jonkun muun sen tekemään niin näkemykseni mukaan se olisi ok ja myös helppo perustella. Tietysti odotan vielä vastinetta tälle @ebu vaikka hän ei sitä lakia ole päättänyt eikä voi tulkita, vaan se tehdään sitten oikeudessa jos sille tarve tulee.

Itse en ole koskaan joutunut todistelemaan mitään tähän liittyen, vaikka tosin hommiakin on painettu vähän enemmän.

Vielä ebulta odottaisin (kun kerran näiden kanssa työksesi pelaat), onko laki TAI sen tulkinta eri jos kyseessä on OY eikä toiminimi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Lain mukaan jos tuolla hinnalla ja tuntimäärällä saisit jonkun muun sen tekemään niin näkemykseni mukaan se olisi ok ja myös helppo perustella. Tietysti odotan vielä vastinetta tälle @ebu vaikka hän ei sitä lakia ole päättänyt eikä voi tulkita, vaan se tehdään sitten oikeudessa jos sille tarve tulee.

Itse en ole koskaan joutunut todistelemaan mitään tähän liittyen, vaikka tosin hommiakin on painettu vähän enemmän.

Vielä ebulta odottaisin (kun kerran näiden kanssa työksesi pelaat), onko laki TAI sen tulkinta eri jos kyseessä on OY eikä toiminimi?
Periaatteessa oma työnkuvani ei välttämättä vaadi mitään koulutusta, joten voisin varmaan teoriassa värvätä jonkun ilolla tekemään helppoa hommaa 10e/h. Tosin muilta hommaan kuluisi todennäköisesti kauemmin kuin minulta, mutta se ei liene minun ongelmani vaan voin soveltaa tuota omaa työaikaani laskuihin?
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
114
@Gize Yritysmuodolla ei sinänsä ole väliä, kunhan kuulut YEL:n piiriin. Tässä muutama linkki josta nuo löytää helposti:
Elo - Kenen pitää ottaa YEL-vakuutus?
Elo - Yrittäjän YEL-työtulo

ETK:n ohjeet työtulon määrittämiseen toimialoittain löytyy täältä
Koontiasiakirja, Yrittäjän työtulo-opas | Työeläkelakipalvelu

Eläkeyhtiöiden tulee noudattaa tuota samaa ohjeistusta.

@Wemps
Käytännössä asiaan vaikuttaa se kuinka monta tuntia teet esim. viikkotasolla. Alla suora esimerkki yllä mainitulta ETK:n ohjesivulta:

Toimialaluokka 9003


Suomen tietokirjailijat

Yleensä oppi- ja tietokirjat tehdään päätoimen ohella vapaa-aikoina. Yrittäjäeläkkeen perusteena olevan työtulon määrittelemiseksi tulee arvioida, mikä osuus kirjoittajantyöstä saaduista tuloista on yrittäjätyötuloa. Tällöin on arvioitava, kuinka paljon aikaa kirjoitustyöhön käytetään. Esimerkiksi, jos kirjoitustyöhön käytetään keskimäärin 10 tuntia viikossa, on vuosityöaika noin 520 tuntia. Tuntipalkan määrittäminen voidaan suorittaa vertaamalla työtä saman koulutuksen ja ammattipätevyyden saaneen kunnan tai valtion virkamiehen tai yliopistotutkijan tai kustannustoimittajan tuntipalkkaan. Näin saatua arviota voidaan pitää tietokirjailijan yrittäjäeläkkeen perusteena olevana työtulona.


Laskuesimerkki:


Jos tuntipalkka on esim. 20 euroa/h ja työpanos tuo em. 10 tuntia viikossa, saadaan yrittäjän vuosityötuloksi:


520 h x 20 euroa/h = n. 10 400 euroa/v.


Nämä ovat kuitenkin vaan ohjeistuksia ja joka tilanne pyritään toki katsomaan objektiivisesti. Asiaan vaikuttaa huomattavasti jos kyse on esim sivutoimisesta ja aloittavasta yritystoiminnasta. Aloittavalla yrittäjällä menee luonnollisesti enemmän aikaa firman pyörittämiseen, eikä sitä suoraan voi verrata monta vuotta alalla toimivaan.

Näin ollen ei välttämättä ole vakuutusvelvollinen vaikka verotettava tulo ylittäisi YEL:n minimin (7645,25€ v.2017).
Jos tulot kuitentenkin ylittävät rajan reippaasti ja varsinkin jos ne menevät yli tuon Sonicin mainitseman ETK:n valvontarajan, niin saattaa tulla yhteydenotto. Silloin kannattaa kyllä olla selitykset kohdillaan, että miksi sitä YEL:iä ei tässä tilanteessa tarvitse ottaa.
Yllä mainitut syyt ovat aika merkittävässä roolissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
@Gize Yritysmuodolla ei sinänsä ole väliä, kunhan kuulut YEL:n piiriin. Tässä muutama linkki josta nuo löytää helposti:
Elo - Kenen pitää ottaa YEL-vakuutus?
Elo - Yrittäjän YEL-työtulo

ETK:n ohjeet työtulon määrittämiseen toimialoittain löytyy täältä
Koontiasiakirja, Yrittäjän työtulo-opas | Työeläkelakipalvelu

Eläkeyhtiöiden tulee noudattaa tuota samaa ohjeistusta.

@Wemps
Käytännössä asiaan vaikuttaa se kuinka monta tuntia teet esim. viikkotasolla. Alla suora esimerkki yllä mainitulta ETK:n ohjesivulta:

Toimialaluokka 9003


Suomen tietokirjailijat

Yleensä oppi- ja tietokirjat tehdään päätoimen ohella vapaa-aikoina. Yrittäjäeläkkeen perusteena olevan työtulon määrittelemiseksi tulee arvioida, mikä osuus kirjoittajantyöstä saaduista tuloista on yrittäjätyötuloa. Tällöin on arvioitava, kuinka paljon aikaa kirjoitustyöhön käytetään. Esimerkiksi, jos kirjoitustyöhön käytetään keskimäärin 10 tuntia viikossa, on vuosityöaika noin 520 tuntia. Tuntipalkan määrittäminen voidaan suorittaa vertaamalla työtä saman koulutuksen ja ammattipätevyyden saaneen kunnan tai valtion virkamiehen tai yliopistotutkijan tai kustannustoimittajan tuntipalkkaan. Näin saatua arviota voidaan pitää tietokirjailijan yrittäjäeläkkeen perusteena olevana työtulona.


Laskuesimerkki:


Jos tuntipalkka on esim. 20 euroa/h ja työpanos tuo em. 10 tuntia viikossa, saadaan yrittäjän vuosityötuloksi:


520 h x 20 euroa/h = n. 10 400 euroa/v.


Nämä ovat kuitenkin vaan ohjeistuksia ja joka tilanne pyritään toki katsomaan objektiivisesti. Asiaan vaikuttaa huomattavasti jos kyse on esim sivutoimisesta ja aloittavasta yritystoiminnasta. Aloittavalla yrittäjällä menee luonnollisesti enemmän aikaa firman pyörittämiseen, eikä sitä suoraan voi verrata monta vuotta alalla toimivaan.

Näin ollen ei välttämättä ole vakuutusvelvollinen vaikka verotettava tulo ylittäisi YEL:n minimin (7645,25€ v.2017).
Jos tulot kuitentenkin ylittävät rajan reippaasti ja varsinkin jos ne menevät yli tuon Sonicin mainitseman ETK:n valvontarajan, niin saattaa tulla yhteydenotto. Silloin kannattaa kyllä olla selitykset kohdillaan, että miksi sitä YEL:iä ei tässä tilanteessa tarvitse ottaa.
Yllä mainitut syyt ovat aika merkittävässä roolissa.
Ovatko nuo arvonlisävero nolla lukuja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Mistä lähtien palkasta on maksettu arvonlisäveroa?
Annetaan ebu:n ihan vaan vastata.

Sitten ihan eri asiaa. Minun töistäni saa kotitalousvähennyksen. Että yrityksen töistä voi saada kotitalousvähennyksen, yrityksen pitää olla arvonlisäverovelvollinen ja kuulua
ennakkoperintärekisteriin.

Kysyin sitten verotoimistossa että miten se menee, virkailija ei tiennyt vaan ohjasi minut yritysten
veroneuvontaan. Kysyin että saako sen kirjallisena että miten se menee, ei pystynyt antamaan.
Sanoi vaan että se menee suoraan, ja jankutti vaan samaa.

Yleinen harhaluulo on se että verotulo vähenee sen 2400e verran verotettavista tuloista,
ikäänkuin veroprosentti pienenisi sen verran joka on todellakin eri asia kuin seuraava->

"Verottajan sivuilta lainattua,
Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen veron laskemista, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen."
Verohallinto > Kotitalousvähennys

Eli 2400e per henkilö ja siittä voi saada takaisin 50% joka pamahtaa/tulee suoraan asiakkaan tilille!
(Minä ymmärsin että tässä saadaan se veronpalautuksena)
Pariskunnat voi saada tämän 1+1 muotoisesti eli 4800e ja siittä suoraan takaisin 50%.
Ja omavastuuosuus 100e.

Kotitalousvähennyksen voi saada vain suoraan työn osuudesta. (esimerkiksi minulla se tarkoittaisi että jo 3 hyvää urakkaa tekisi minusta välittömästi myös YEL-velvollisen, jännää vai mitä?)

Eli yritä nyt siinä neuvoa asiakasta jos verotoimistossakaan ei osata neuvoa...
Ja jos tässä nyt oli jotain virheitä niin saa korjata, itteasiassa olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain tarkentavaa sanottavaa.

Ja asiakkaille muistutukseksi, kotitalousvähennys pitää itse tehdä verottajalle.
Sitä ei saa enää jälkikäteen tehtyä ensi vuonna. Eli pahimmillaan siinä posahtaa suoraa rahaa ilmeisesti 2200 euroa?

Edit: lisää koukeroita, jos kerrostaloyhtiösi yhtiökokouksessa päättää että vaihetaan ikkunalasit -> ette saa kotitalousvähennystä.
Mutta jos itse päätät vaihdattaa lasit omaan asuntoosi omaan laskuusi, saat kotitalousvähennyksen. Hajotkaa taas siihen....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17
Annetaan ebu:n ihan vaan vastata.

Sitten ihan eri asiaa. Minun töistäni saa kotitalousvähennyksen. Että yrityksen töistä voi saada kotitalousvähennyksen, yrityksen pitää olla arvonlisäverovelvollinen ja kuulua
ennakkoperintärekisteriin.

Kysyin sitten verotoimistossa että miten se menee, virkailija ei tiennyt vaan ohjasi minut yritysten
veroneuvontaan. Kysyin että saako sen kirjallisena että miten se menee, ei pystynyt antamaan.
Sanoi vaan että se menee suoraan, ja jankutti vaan samaa.

Yleinen harhaluulo on se että verotulo vähenee sen 2400e verran verotettavista tuloista,
ikäänkuin veroprosentti pienenisi sen verran joka on todellakin eri asia kuin seuraava->

"Verottajan sivuilta lainattua,
Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen veron laskemista, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen."
Verohallinto > Kotitalousvähennys

Eli 2400e per henkilö ja siittä voi saada takaisin 50% joka pamahtaa/tulee suoraan asiakkaan tilille!
(Minä ymmärsin että tässä saadaan se veronpalautuksena)
Pariskunnat voi saada tämän 1+1 muotoisesti eli 4800e ja siittä suoraan takaisin 50%.
Ja omavastuuosuus 100e.

Kotitalousvähennyksen voi saada vain suoraan työn osuudesta. (esimerkiksi minulla se tarkoittaisi että jo 3 hyvää urakkaa tekisi minusta välittömästi myös YEL-velvollisen, jännää vai mitä?)

Eli yritä nyt siinä neuvoa asiakasta jos verotoimistossakaan ei osata neuvoa...
Ja jos tässä nyt oli jotain virheitä niin saa korjata, itteasiassa olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain tarkentavaa sanottavaa.

Ja asiakkaille muistutukseksi, kotitalousvähennys pitää itse tehdä verottajalle.
Sitä ei saa enää jälkikäteen tehtyä ensi vuonna. Eli pahimmillaan siinä posahtaa suoraa rahaa ilmeisesti 2200 euroa?

Edit: lisää koukeroita, jos kerrostaloyhtiösi yhtiökokouksessa päättää että vaihetaan ikkunalasit -> ette saa kotitalousvähennystä.
Mutta jos itse päätät vaihdattaa lasit omaan asuntoosi omaan laskuusi, saat kotitalousvähennyksen. Hajotkaa taas siihen....
Onhan siellä Verohallinnon sivulla kyllä selitetty kotitalousvähennys hyvin yksiselitteisesti, joten en nyt tuossa mitään erikoista näe:

Kun ostat työn ennakkoperintärekisteriin merkityltä yritykseltä, saat vähentää 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta (45 % vuonna 2016). Vähennystä ei saa siis esimerkiksi laskuun sisältyvistä tarvikkeista tai matkakuluista. Tämän vuoksi yrittäjän tai yrityksen on eriteltävä myös vähennykseen oikeuttamattomat kulut laskulle.

Jos palkkaat henkilön työsuhteeseen, saat vähentää 20 % maksamastasi palkasta (15 % vuonna 2016) sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut.

Vähennettävän määrän omavastuu on 100 euroa kalenterivuodessa. Voit siis maksaa useita eri kotitalousvähennykseen oikeuttavia töitä, ja omavastuu vähennetään vain kerran. Kotitalousvähennystä voi saada kalenterivuodessa enintään 2 400 euroa/henkilö.

Kotitalousvähennys on henkilökohtainen, joten puolisot voivat saada yhteensä 4 800 euron vähennyksen. Puolisoille vähennys myönnetään siten kuin he ovat sitä verotuksessa pyytäneet.

Molemmilta puolisoilta vähennetään omavastuu. Jos 2 400 euron raja ei ylity, vähennys kannattaa pyytää vain toiselle puolisolle. Näin omavastuu tulee vähennetyksi vain kertaalleen.
As. Oy:ssä taas lähtökohtana on se, että vain osakkaan vastuulle kuuluvista toimenpiteistä voi saada kotitalousvähennyksen

Huoneiston omistajana voit saada kotitalousvähennyksen vain niistä asunnon kunnossapito- ja perusparannustöistä, joiden teettäminen kuuluu lain tai yhtiöjärjestyksen mukaan asunto-osakeyhtiön osakkaalle.

Asunto-osakeyhtiön vastuulla olevasta remontista ei voi saada kotitalousvähennystä
Asunto-osakeyhtiö päättää remontista ja kerää rahat remonttiin vastikkeina. Kyseessä on yhtiön vastuulle kuuluva työ. Vastikkeina maksetusta remontista ei voi saada kotitalousvähennystä.

Jos vastuunjakoa on asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välillä muutettu yhtiöjärjestyksellä, mutta yhtiöjärjestystä ei ole rekisteröity kaupparekisteriin, ei osakkaalla ole oikeutta kotitalousvähennykseen vaikka kunnossapitovastuu olisi siirretty osakkaalle.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Sitten ihan eri asiaa. Minun töistäni saa kotitalousvähennyksen. Että yrityksen töistä voi saada kotitalousvähennyksen, yrityksen pitää olla arvonlisäverovelvollinen ja kuulua
ennakkoperintärekisteriin.

Kysyin sitten verotoimistossa että miten se menee, virkailija ei tiennyt vaan ohjasi minut yritysten
veroneuvontaan. Kysyin että saako sen kirjallisena että miten se menee, ei pystynyt antamaan.
Sanoi vaan että se menee suoraan, ja jankutti vaan samaa.

Yleinen harhaluulo on se että verotulo vähenee sen 2400e verran verotettavista tuloista,
ikäänkuin veroprosentti pienenisi sen verran joka on todellakin eri asia kuin seuraava->

"Verottajan sivuilta lainattua,
Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen veron laskemista, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen."
Verohallinto > Kotitalousvähennys

Eli 2400e per henkilö ja siittä voi saada takaisin 50% joka pamahtaa/tulee suoraan asiakkaan tilille!
(Minä ymmärsin että tässä saadaan se veronpalautuksena)
Pariskunnat voi saada tämän 1+1 muotoisesti eli 4800e ja siittä suoraan takaisin 50%.
Ja omavastuuosuus 100e.

Kotitalousvähennyksen voi saada vain suoraan työn osuudesta. (esimerkiksi minulla se tarkoittaisi että jo 3 hyvää urakkaa tekisi minusta välittömästi myös YEL-velvollisen, jännää vai mitä?)
Siis miten tämä kotitalousvähennys liittyy YELiin, tai yrittäjään muutenkaan?

Sen kuin laskutat mitä on sovittu ja muistat merkata työn osuuden ja kilometrikorvaukset + mahdolliset pvärahat laskuun, ja loppu on asiakkaan käsissä, hakee jos hakee? Vai siis oliko pointtina se kuinka se sille asiakkaalle sitten maksetaan / hyvitetään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
595
Siis miten tämä kotitalousvähennys liittyy YELiin, tai yrittäjään muutenkaan?

Sen kuin laskutat mitä on sovittu ja muistat merkata työn osuuden ja kilometrikorvaukset + mahdolliset pvärahat laskuun, ja loppu on asiakkaan käsissä, hakee jos hakee? Vai siis oliko pointtina se kuinka se sille asiakkaalle sitten maksetaan / hyvitetään?
Kotitalousvähennys saadaan urakan työtulosta, koska minä itse merkkaan laskuun työtulon määrän toisinsanoen "määrään" kotitalousvähennyksen määrän laskuun. Ei puhuta mistään pikkusummista vaan suurin määrä mitä olen merkannut kotitalousvähennystä on ollut 3500euroa. Laskuun merkattu kotitalousvähennyksen määrä on suoraan = YEL-velvoitteista tuloa.
(Edit: tai siis tuossa ylemmässä on alvit vielä mukana, pointti oli se että
kotitalousvähennyksen merkkaaminen laskuun aiheuttaa kirjanpitoon suoraan asioita mistä ne voidaan tarkistaa ja arvioida uudestaan viranomaistahojen puolesta)

Asiakasta saattaisi kiinnostaa että vaikka 6500e urakasta hänellä on mahdollisuus saada verottajalta suoraan takaisin 2200euroa mikäli kyseessä on pariskunta.
Kyseessä on jo mielestäni niin iso rahasumma että vaikuttaa jo hommien markkinointiin, onneksi vielä yksikään asiakas ei ole kysellyt asiasta mitään etukäteen.
Olen kyllä kaikille muistuttanut että hakekaa kotitalousvähennys.

Itseasiassa, etu on jo niin suuri että pimeenä/verottomana ei edes kenenkään kannata joitain muutaman tonnin urakoita teettää.

Tietokoneasennuksista/telekommunikaatiotöistä muuten saa kotitalousvähennyksen kanssa.

EDIT: tuntitöistä saa tietenkin kanssa kotitalousvähennyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Laskuun merkattu kotitalousvähennyksen määrä on suoraan = YEL-velvoitteista tuloa.
Ei ole. Työstähän voi laskuttaa vaikka 500e/tunti ja se on kokonaan kotitalousvähennyskelpoista, mutta ei mitenkään liity siihen mitä yritys maksaa omistajalleen palkkaa (tai jos henkilöyhtiö, niin mitkä ovat yrittäjän lopulliset tulot). Ja edes se mitä yritys maksaa omistajalleen palkkaa ei suoraan liity YELiin, koska YEL-maksut perustuvat vain ja ainoastaan laskennalliseen työtuloon joka on lähtökohtaisesti aina yrittäjän itsensä määriteltävissä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kotitalousvähennys saadaan urakan työtulosta, koska minä itse merkkaan laskuun työtulon määrän toisinsanoen "määrään" kotitalousvähennyksen määrän laskuun. Ei puhuta mistään pikkusummista vaan suurin määrä mitä olen merkannut kotitalousvähennystä on ollut 3500euroa. Laskuun merkattu kotitalousvähennyksen määrä on suoraan = YEL-velvoitteista tuloa.

Asiakasta saattaisi kiinnostaa että vaikka 6500e urakasta hänellä on mahdollisuus saada verottajalta suoraan takaisin 2200euroa mikäli kyseessä on pariskunta.
Kyseessä on jo mielestäni niin iso rahasumma että vaikuttaa jo hommien markkinointiin, onneksi vielä yksikään asiakas ei ole kysellyt asiasta mitään etukäteen.
Olen kyllä kaikille muistuttanut että hakekaa kotitalousvähennys.

Itseasiassa, etu on jo niin suuri että pimeenä/verottomana ei edes kenenkään kannata joitain muutaman tonnin urakoita teettää.

Tietokoneasennuksista/telekommunikaatiotöistä muuten saa kotitalousvähennyksen kanssa.

EDIT: tuntitöistä saa tietenkin kanssa kotitalousvähennyksen.
Jaa no selvensi kyllä :) Täällä taitanee siis moni olla yhden miehen toiminimiä, kun itse taas katson asiaa aivan toisesta kulmasta.

Vaikka laskulle erittelen työn osuuden niin eihän se tietysti mene yrittäjän YELiin, kun sen tekee palkollinen. Mutta sitten, miksi menisi myös yhden miehen yrityksessäkään, koska eihän se työtuloa ole vaan tuntitöiden liikevaihtoa jossa on kate mukana?

Suomeksi siis eihän työtuloon firman (eli myös toiminimen) katetta pitäisi laskea mukaan, vaan ns. tuntityön ostohinta jos sen teetättäisi vieraalla?

Mietinnäksi vielä jos saisit palkollisen hommaan, jolle maksat 20€/h ja myyt sen 100€/h asiakkaalle (käytti sitten kotitalousvähennysä tai ei) niin eihän työtulo tästä jälkimmäisestä muodostu, kun siinä on katteet päällä :tup:

Vai menikö vielä jotain ohi ymmärryksen :oops: Ja eikai kukaan enää pimeänä myy, talousrikos valtiota kohtaan kun on isompi synti kuin joukkoraiskaus tai -murha, tuomioista päätellen :mad::rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ihan vain artikkeleiden myyntituloista saatuja voittoja. Tarkoitatko että laskisin kauanko noiden kirjoittamiseen menee ja jakaisin tuotot tuntimäärällä? Eli jos laskisin että töiden tekemiseen menee kuukaudessa vaikka noin 40h niin sitten voisin maksaa tuolta 40h vaikka jotain 10e/h palkkaa -> 400€/kk -> Ei YEL?
Sanoit, että opiskelet päätöimisesti. Tällöin voit mielestänit perustella YEL:in maksamattomuutta sillä, että yritystoiminta on pienimuotoista, epäsäännöllistä ja sivutoimista. Sivutoimisuuden voi todistaa esim. siten, että yritysoiminta ei ole este toisen täysipäiväisen työn tekemiselle. Itse olen aikoinaan sivutoimisena vielä ollessani onnistunut em. argumenteilla kuittaamaan Eläketurvakeskuksen selvityspyynnön siitä miksi YELiä ei oltu maksettu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom