Yliopisto-opiskelu (vinkkejä alan valintaan)

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Tarkoitus olisi valmistua syksyllä lukiosta ja pitäisi alkaa pikkuhiljaa tehdä päätöksiä tulevaisuutta varten.

Tällä hetkellä kirjoitettuna yhteiskuntaopin L ja englannin E, tosin englantia yritän vielä korottaa kun viimeksi jäätiin yhtä pistettä vaille L-rajasta. Syksyllä kirjoitan lisäksi vielä äidinkielen, pitkän matematiikan, fysiikan sekä kemian. Äidinkielestä realistinen tavoite voisi olla E-L, siinä missä muut jäänevät M-E tasolle.

Tulevaisuudessa olen ajatellut joko teknillistä yliopistoa tai kauppatieteellistä, erityisesti kiinnostaisivat Turun kauppatieteellisen kansainvälinen yrittäjyys ja johtaminen sekä TTK:n tietojohtaminen. Myös "tavallinen" kauppis (Tampere, Aalto, Vaasa, Turku) sekä tuotantotalous ovat potentiaalisia vaihtoehtoja.

YO-arvosanat tulevat todennäköisesti olemaan riittävän hyviä siihen (olettaen että nuo omalle tasolleni aika realistiset tavoitteet täyttyvät), että pääsen suoraan alkupisteillä lähes mihin tahansa (poislukien Turun KV johon ei voi päästä alkupisteillä). Esimerkiksi kauppiksen puolella, yh:n L, äidinkielen E, englannin E, matematiikan E ja fysiikan M rivi antaisi alkupisteiksi 7+9+8+6+4=34 pistettä, jolla tämän vuoden rajoilla olisi päässyt suoraan kaikkialle paitsi Aaltoon.

Ensi vuonna kauppiksen haku kuitenkin muuttuu, jolloin enemmän porukkaa otetaan sisään YO-kokeilla, jonka voi olettaa laskevan rajoja entisestään. Myös teknillisen puolelta esim. tietojohtamiseen pääsisi kyseisellä rivillä (ja heikommallakin todistuksella) suoraan sisään. Lähinnä siis pitäisi valita että mihin sitä itse haluaa.

Onko jollain kokemusta jostain edellämainituista linjoista tai suosituksia opiskelukaupungeista? Oman lisäjuttunsa hommaan tuo, että tulen todennäköisesti viettämään intissä vuoden, jolloin minun kannalta olisi parempi jos yliopiston voisi aloittaa tammikuussa heti intin jälkeen. Onko tästä kokemuksia, tai onko ylipäätään mahdollista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Suosittelen Tamperetta. Parempi taso todennäköisesti opetuksessa kuin Vaasassa. Tai ainakin yleensä pikkukaupunkien koulut ovat paskempia, kun vähemmän resursseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Avaisitko hieman miksi Lappeenranta ei houkuttele?

Täällä on ainakin asumiskustannukset edulliset, kun melkeimpä kaikki asuu LOAS:n opiskelija-asunnoissa. Itse asuin ekan vuoden solussa, mutta sen jälkeen muutin pieneen alle 300€/kk maksavaan yksiöön, jonka hintaan sisältyy vesi, sähkö, pyykkitupa ja 100/100 kuitunetti. Tässä sitä on tyytyväisenä asuttu jo muutama vuosi.

Kauppiksen ja tutan koulutuksesta en osaa tarkemmin kertoa, kun niitä en itse pääasiallisesti opiskele. Muutamia kursseja olen noiltakin puolilta käynyt, mutta niistä nyt ei saa mitään kokonaiskuvaa. Vaihtelua tuntuu olevan kurssien tasossa kuitenkin suuntauksesta riippumatta (ainakin omasta mielestäni). Tutaa ja kauppista pitäisi olla täällä helppo yhdistää toisiinsa, jos niin haluaa, kun ylimääräisiä kursseja saa käydä aikalailla täysin vapaasti yliopiston sisällä, jos vaan esitietovaatimukset on kunnossa. Itsekkin olen kahta tekniikan alaa yhdistänyt aika paljon toisiinsa, kun oli vähän kahden vaiheilla kumpaa lopulta haen opiskelemaan. Ainakin alani koulutuksen tasoon olen ollut ihan kohtalaisen tyytyväinen ja osa luennoitsijoista edustaa täälläkin oman alansa huippua Suomessa. Joillakin kursseilla olisi parantamisen varaa, mutta todennäköisesti niitä löytyy myös Aallosta.

Itse kampus on mielestäni mukavan kompakti, eikä tarvitse päivän aikana liikkua hirmuisia matkoja eri paikkojen välillä (sisätiloja pitkin pääsee joka paikkaan). Nyt on tietysti remontti meneillään, mutta sinun tapauksessasi se ei taitaisi ehtiä häiritä kuin ensimmäisen vuoden opiskeluja. Jos kampus on kompakti, niin kaupunki ei sitä ole. Välimatkat on aika pitkiä paikasta toiseen ja yliopisto opiskelija-asuntoineen on kaukana esimerkiksi juna-asemalta. Toki julkiset kulkee ihan kohtalaisesti yliopistolle, vaikka niitä en itse käytäkkään.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Itse opiskelin Helsingissä muutaman vuoden tuotantotaloutta ja sitten muutaman mutkan kautta eksyin Jyväskylään opiskelemaan kauppatieteitä. Tällä hetkellä olen gradun palautusta vaille ekonomi ja ollut pari vuotta täysipäiväisessä työsuhteessa. Kavereista löytyy tutan dippainssejä ja ekonomeja ympäri Suomea. Näiden tietojen pohjalta suosittelen ihan ensimmäiseksi pohtimaan minkälaisissa työtehtävissä haluat työskennellä ja ylipäätänsä minkälaiset asiat kiinnostavat. Ts. mitä haluat tehdä isona.

Jos matematiikka, fysiikka sekä luonontieteet kiinnostavat ja haluat tulevaisuudessa työskennellä teollisuuden tai teknologian aloilla niin tuotantotalous on loistava vaihtoehto. Jos taas ihmisläheisemmät aiheet kuten organisaation hallinto, johtaminen, markkinointi tai rahoitus kiinnostaa enemmän niin kauppis on hyvä paikka sinulle. Tämä on todella karkea jaottelu mutta mielestäni antaa vähän suuntaviivoja ja omien kokemuksien mukaan kauppiksessa opiskelu on vähän helpompaa mainitsemani ihmisläheisyyden takia. Minulle taas ne kovat insinööriaineet olivat tuskien taival ja en kadu hetkeäkään alan alan vaihtoa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Avaisitko hieman miksi Lappeenranta ei houkuttele?

Täällä on ainakin asumiskustannukset edulliset, kun melkeimpä kaikki asuu LOAS:n opiskelija-asunnoissa. Itse asuin ekan vuoden solussa, mutta sen jälkeen muutin pieneen alle 300€/kk maksavaan yksiöön, jonka hintaan sisältyy vesi, sähkö, pyykkitupa ja 100/100 kuitunetti. Tässä sitä on tyytyväisenä asuttu jo muutama vuosi.

Kauppiksen ja tutan koulutuksesta en osaa tarkemmin kertoa, kun niitä en itse pääasiallisesti opiskele. Muutamia kursseja olen noiltakin puolilta käynyt, mutta niistä nyt ei saa mitään kokonaiskuvaa. Vaihtelua tuntuu olevan kurssien tasossa kuitenkin suuntauksesta riippumatta (ainakin omasta mielestäni). Tutaa ja kauppista pitäisi olla täällä helppo yhdistää toisiinsa, jos niin haluaa, kun ylimääräisiä kursseja saa käydä aikalailla täysin vapaasti yliopiston sisällä, jos vaan esitietovaatimukset on kunnossa. Itsekkin olen kahta tekniikan alaa yhdistänyt aika paljon toisiinsa, kun oli vähän kahden vaiheilla kumpaa lopulta haen opiskelemaan. Ainakin alani koulutuksen tasoon olen ollut ihan kohtalaisen tyytyväinen ja osa luennoitsijoista edustaa täälläkin oman alansa huippua Suomessa. Joillakin kursseilla olisi parantamisen varaa, mutta todennäköisesti niitä löytyy myös Aallosta.

Itse kampus on mielestäni mukavan kompakti, eikä tarvitse päivän aikana liikkua hirmuisia matkoja eri paikkojen välillä (sisätiloja pitkin pääsee joka paikkaan). Nyt on tietysti remontti meneillään, mutta sinun tapauksessasi se ei taitaisi ehtiä häiritä kuin ensimmäisen vuoden opiskeluja. Jos kampus on kompakti, niin kaupunki ei sitä ole. Välimatkat on aika pitkiä paikasta toiseen ja yliopisto opiskelija-asuntoineen on kaukana esimerkiksi juna-asemalta. Toki julkiset kulkee ihan kohtalaisesti yliopistolle, vaikka niitä en itse käytäkkään.
Lappenranta on kotikaupunkiini nähden täysin väärällä puolella Suomea - Oulustakin pääsee pohjanmaalle junalla melkein puolet nopeammin.

Itse opiskelin Helsingissä muutaman vuoden tuotantotaloutta ja sitten muutaman mutkan kautta eksyin Jyväskylään opiskelemaan kauppatieteitä. Tällä hetkellä olen gradun palautusta vaille ekonomi ja ollut pari vuotta täysipäiväisessä työsuhteessa. Kavereista löytyy tutan dippainssejä ja ekonomeja ympäri Suomea. Näiden tietojen pohjalta suosittelen ihan ensimmäiseksi pohtimaan minkälaisissa työtehtävissä haluat työskennellä ja ylipäätänsä minkälaiset asiat kiinnostavat. Ts. mitä haluat tehdä isona.

Jos matematiikka, fysiikka sekä luonontieteet kiinnostavat ja haluat tulevaisuudessa työskennellä teollisuuden tai teknologian aloilla niin tuotantotalous on loistava vaihtoehto. Jos taas ihmisläheisemmät aiheet kuten organisaation hallinto, johtaminen, markkinointi tai rahoitus kiinnostaa enemmän niin kauppis on hyvä paikka sinulle. Tämä on todella karkea jaottelu mutta mielestäni antaa vähän suuntaviivoja ja omien kokemuksien mukaan kauppiksessa opiskelu on vähän helpompaa mainitsemani ihmisläheisyyden takia. Minulle taas ne kovat insinööriaineet olivat tuskien taival ja en kadu hetkeäkään alan alan vaihtoa.
Tekniikka ja luonnontieteet kyllä periaatteessa kiinnostavat, mutta tässä abivuonna olen todennut että melkoinen työmaa tuo noiden opiskelu. Ajatus siitä että Kauppiksessa voisi päästä vähän helpommalla ja ihmisläheisesti houkuttelee. Toisaalta tuntuu että tuta hieman "eksklusiivisempi" kuin perus kauppis, joten tulevaisuutta ajatellen en sitten tiedä kumpi olisi parempi.

Lähinnä ongelmana on että en tiedä pääsisinkö mihinkään tutaan ensi yrittämällä, välivuotta en haluaisi pitää. Kemia niin kuin meni ja fysiikan / matikan onnistumisesta ei ole varsinaisia takeita. Kauppikseen taitaa olla helpompi päästä sisään. Tietysti pääsykokeessa voi aina yrittää uudestaan, mutta..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Jos matematiikka, fysiikka sekä luonontieteet kiinnostavat ja haluat tulevaisuudessa työskennellä teollisuuden tai teknologian aloilla niin tuotantotalous on loistava vaihtoehto. Jos taas ihmisläheisemmät aiheet kuten organisaation hallinto, johtaminen, markkinointi tai rahoitus kiinnostaa enemmän niin kauppis on hyvä paikka sinulle.
Viestistäsi saa jotenkin kuvan, että nuo ovat poissulkevia. Tuta-puolen käyneethän yleisesti ovat nimenomaan noissa tehtävissä tai voivat niihin pyrkiä. Ainakin oma pitkänä sivuaineena luettu teta/tuta/tijo-koulutus oli pitkälti noita aiheita, toki pääsuunta täysin itse valittavissa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Viestistäsi saa jotenkin kuvan, että nuo ovat poissulkevia. Tuta-puolen käyneethän yleisesti ovat nimenomaan noissa tehtävissä tai voivat niihin pyrkiä. Ainakin oma pitkänä sivuaineena luettu teta/tuta/tijo-koulutus oli pitkälti noita aiheita, toki pääsuunta täysin itse valittavissa.
Juuri tämän takia olenkin alunperin pitänyt tutaa ykkösvaihtoehtona - se yhditelisi sekä kauppiksen juttuja että luonnontieteitä. Nyt vain olen alkanut ajattelemaan, että ovatko ne luonnontieteet sittenkään minun juttuni.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Viestistäsi saa jotenkin kuvan, että nuo ovat poissulkevia. Tuta-puolen käyneethän yleisesti ovat nimenomaan noissa tehtävissä tai voivat niihin pyrkiä. Ainakin oma pitkänä sivuaineena luettu teta/tuta/tijo-koulutus oli pitkälti noita aiheita, toki pääsuunta täysin itse valittavissa.
Se ei ollut kylläkään tarkoitus. Molemmilla tutkinnoilla pääsee tekemään aika samoja hommia mutta omien kokemuksien mukaan TUTA-opinnot ohjasivat enemmän sinne teollisuuden ja tekniikan suuntaan. Voihan siihen omaan opintopolkuun vaikuttaa todella paljon ja sen takia opintojen alussa pitäisi vähän miettiä mihin tähtää. Ilman järkevää HOPSia ja edes jonkinlaisia tulevaisuuden suunnitelmia siitä omasta tutkinnosta voi tulla erikoinen sillisalaatti.

Töitä nyt voi saada pelkästään sanomalla että on dippainssi/ekonomi ja harvemmin niitä papereita edes katsotaan. Mutta jos haluaa tulevaisuudessa toimia vaikka juuri markkinoinnin parissa niin mielestäni kannattaa suoraan lähteä opiskelemaan markkinointia pääaineena kuin teknilliseen korkeakouluun insinööriaineita ja siinä sivussa markkinointia sivuaineena.

Harvoinpa sitä tietää jo lukiossa mitä haluaa tehdä isona ja tulevaisuuden kannalta molemmat opinnot avaavat samanlaisia ovia. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. :)
Lappenranta on kotikaupunkiini nähden täysin väärällä puolella Suomea - Oulustakin pääsee pohjanmaalle junalla melkein puolet nopeammin.
Ei ehkä ihan suoriltaan kannata torpata Lappeenrantaa. Siellä pystyy aika "helposti" suorittaa kaksoistutkintona TUTA-inssin ja ekonomin paperit. Jos siis vähänkään kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Tällä hetkellä itse tuotantotaloutta lukevana ja näiden samojen asioiden kanssa aikoinaan pähkineenä voin nostella pari pointtia esiin. Varsinaista kauppistuntemusta ei ole kuin parin kurssin ja kavereiden kertomana mutta niistä voin myös mutuilla jotain. Ne yliopistojen ja muiden korkeakoulujen hakuoppaat kannattaa pitää mukana, mutta niihin ei kannata luottaa aivan sokeasti. Vertailukohtina siinä millaisia asioita missäkin opiskellaan, millaisiin tehtäviin sieltä valmistuu jne. antavt kohtuullista pohjaa, mutta kertovat aika vähän loppujen lopuksi opiskelusta.

Erityisesti niistä hakuoppaista kannattaa kaivella tietoja juuri pääaineista ja niiden sisällöistä. Näissä saattaa olla paljonkin eroja koulujen välillä, vaikka pääasiallisesti niissä onkin plajon samaa (teollista markkinointia, tuotannon hallintaa, logistiikkaa yms.) saattaa joitain erikoisempia aloja olla. Esimerkiksi Aallon työpsykologia ja johtaminen tai LUT:n alkava data-analytiikan ohjelma voivat olla pari esimerkkiä näistä - näitä kannattaa erityisesti vertailla koulujen välillä, etsiä opinto-oppaita ja katsoa niistä kursseja sekä niiden sisältöjän ja valita niistä kiinnostain aihe/alue. Ja tietysti sama kauppiksen puolella, opetus, opiskelu ja opiskelijameiningit nyt ovat aika lailla samanlaisia paikkakunnasta ja koulusta riippumatta. Aalto on tietenkin suurin ja kaunein, mutta saa niistä muistakin yliopistoista hyvää tutkintoa ulos. Ulkomaille jos kaipailee niin sitten Aallon nimi painaa hieman enemmän, mutta Suomessa homma tasoittuu vähän. Ainoa selkeä etu onkin Helsinki, Aallon opiskelijoilla ja killoilla on todella vahvat kontaktit ja lyhyempi matka muihin verrattuna sinne keskustaan joten mahdollisuus duunin nappaamiseksi esimerkiksi excujen tai muiden tapahtumien kautta on vähän suurempi kuin esim. Vaasallta, Oululla tai Tampereella.

Kauppiksen ja tutan välillä kannattaa verrata myös kestoa, DI kesto on tavoite yleensä siinä viidessä vuodessa ja ekonomi neljässä. Opintopistemäärät on samat, mutta jos tuntuu että haluaa nopeammin päästä sinne työelämään ja "aikuisten" hommiin niin ekonomin paperit on oletuksena ehkä hieman nopeammat. Varsinainen ero näiden välillä (ja mikä tekee tutalaisista teekkareita) onkin sitten se teknillinen sivuaine, mikä pitää valita tuta/katikurssien oheen. Lähtökohtaisesti jos on kiinnostusta enemmän kati-puolelle kuin mihinkään kovaan tekniikkaan niin silloin kannattaa hakea ekonomiksi ja keskittyä niihin hommiin. Itse aikoinaan pähkin kovien tekniikoiden (tite, sähkö, kone yms.) ja kauppiksen välillä, niin tuotantotalous valikoitui aika luonnolliseksi vaihtoehdoksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Ihan mielenkiinnosta, jos kauppakorkea on yksi vaihtoehto, miksi Turku on kaupunkina poissuljettu? Muutenkin mielestäni kaupunkien poissulkeminen sen vuoksi, että "kotiin on pitkä matka" on melkoinen virhearvio. Se opiskelu kestää niin vähän aikaa, ettei se enää yli 30-vuotiaana tunnu missään. Enemmänkin näkisin, että katsoisi missä on parhaimmat edellytykset opintojen aikaisille alan töille sekä alueen yleinen hintataso. Pääkaupunkialueella on toki kaikkea paljon, mutta Lappeenranta, Turku, Jyväskylä, Tampere tarjoavat todella hyvät edellytykset ihan näin työskentelylle. Varsinkin tuotantotalouden puolella Varsinais-Suomessa on hyvä pöhinä päällä, joka todennäköisesti kestää vielä useamman vuoden.

Opiskellessa luodaan pohjaa tulevalle ja sen muutaman hassun vuoden reissaa sen tunnin/pari pidempään per suunta muutaman kerran vuodessa helposti. Jälkikäteen tekkipalkalla™ ollessaan noillakaan ei ole mitään väliä.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
15
Mites Lahti? Lyhyt matka kaikkialle ja käsittääkseni toivomasi linjat löytyy (LUT:n alla).
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Itse opiskelin Helsingissä muutaman vuoden tuotantotaloutta ja sitten muutaman mutkan kautta eksyin Jyväskylään opiskelemaan kauppatieteitä. Tällä hetkellä olen gradun palautusta vaille ekonomi ja ollut pari vuotta täysipäiväisessä työsuhteessa. Kavereista löytyy tutan dippainssejä ja ekonomeja ympäri Suomea. Näiden tietojen pohjalta suosittelen ihan ensimmäiseksi pohtimaan minkälaisissa työtehtävissä haluat työskennellä ja ylipäätänsä minkälaiset asiat kiinnostavat. Ts. mitä haluat tehdä isona.

Jos matematiikka, fysiikka sekä luonontieteet kiinnostavat ja haluat tulevaisuudessa työskennellä teollisuuden tai teknologian aloilla niin tuotantotalous on loistava vaihtoehto. Jos taas ihmisläheisemmät aiheet kuten organisaation hallinto, johtaminen, markkinointi tai rahoitus kiinnostaa enemmän niin kauppis on hyvä paikka sinulle. Tämä on todella karkea jaottelu mutta mielestäni antaa vähän suuntaviivoja ja omien kokemuksien mukaan kauppiksessa opiskelu on vähän helpompaa mainitsemani ihmisläheisyyden takia. Minulle taas ne kovat insinööriaineet olivat tuskien taival ja en kadu hetkeäkään alan alan vaihtoa.
Miten muuten koet Kauppiksen matemaattisen vaikeuden VS Tutan matikka? Talousmatematiikka ja todnäk / tilastotiedekurssi olivat mielestäni kiinnostavia, koska siinä oli jotain "konkreettista" eikä vain yhtälön pyörittelyä. Muuten pitkä matikka oli vähän via dolorosa meininkiä. Jos valitsen kauppiksen niin tarvitseeko sellaista "teorettisempaa" matematiikkaa enää kuinka paljon?

Ihan mielenkiinnosta, jos kauppakorkea on yksi vaihtoehto, miksi Turku on kaupunkina poissuljettu? Muutenkin mielestäni kaupunkien poissulkeminen sen vuoksi, että "kotiin on pitkä matka" on melkoinen virhearvio. Se opiskelu kestää niin vähän aikaa, ettei se enää yli 30-vuotiaana tunnu missään. Enemmänkin näkisin, että katsoisi missä on parhaimmat edellytykset opintojen aikaisille alan töille sekä alueen yleinen hintataso. Pääkaupunkialueella on toki kaikkea paljon, mutta Lappeenranta, Turku, Jyväskylä, Tampere tarjoavat todella hyvät edellytykset ihan näin työskentelylle. Varsinkin tuotantotalouden puolella Varsinais-Suomessa on hyvä pöhinä päällä, joka todennäköisesti kestää vielä useamman vuoden.

Opiskellessa luodaan pohjaa tulevalle ja sen muutaman hassun vuoden reissaa sen tunnin/pari pidempään per suunta muutaman kerran vuodessa helposti. Jälkikäteen tekkipalkalla™ ollessaan noillakaan ei ole mitään väliä.
Turku on kyllä ihan potentiaalinen vaihtoehto - lähinnä jäänyt pois kun olen lähtökohtaisesti etsinyt noita TUTA-kaupunkeja ja kauppis on vähän uudempi idea. Millaiset elinkustannukset on turussa?

En oikein koe että Lappeenranta antaisi minulle mitään enemmän kuin Tampere ja näistä kahdesta valitsisin Tampereen ihan vain sen takia että mukavampi paikka asua.

Mites Lahti? Lyhyt matka kaikkialle ja käsittääkseni toivomasi linjat löytyy (LUT:n alla).
Vähän väärällä puolella Suomea sekin, sama ongelma kuin lappeenrannan kanssa.

Olisin myös valmis opiskelemaan kokonaan englanniksi (mahdollisesti myös ulkomailla) mutta en haluaisi maksaa siitä merkittävästi enempää kuin mitä opiskelu maksaisi Suomessa. Ruotsissa taitaisi saada ilmaista opetusta, mutta löytyykö yhtään englanninkielistä kandin ohjelmaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Miten muuten koet Kauppiksen matemaattisen vaikeuden VS Tutan matikka? Talousmatematiikka ja todnäk / tilastotiedekurssi olivat mielestäni kiinnostavia, koska siinä oli jotain "konkreettista" eikä vain yhtälön pyörittelyä. Muuten pitkä matikka oli vähän via dolorosa meininkiä. Jos valitsen kauppiksen niin tarvitseeko sellaista "teorettisempaa" matematiikkaa enää kuinka paljon?
Nyt ei kannata sekoittaa "tutan" ja kauppiksen matikkaa - lähtöohtaisesti tuotantotalous on insinööriala joten siellä myös lasketaan samoja matikoita mitä kovan tekniikan puolella, ainakin fuksivuonna. Myöhemmin tulee sitten niitä investointilaskelmia, elinkaarimalleja, kustannuslaskentaa, varastotasoja ja muuta numeroiden pyörittelyä mutta lähtökohtaisesti myös tuta-puolella lasketaan myös sitä "oikeaa" matikkaa (vaikkakaan ei välttämättä samalla laajuudella kuin muissa kovissa tekniikoissa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Jos Ouluun olet tulossa niin käsittääkseni kauppakorkeakoulun ei pitäisi ihan paska olla, mutta en tiedä, mikä tai mitkä koulutussuunnat siellä loistavat. Tuotantotalouden puolella luetaan osa kursseista kauppakorkeakoulun tarjonnasta, ja pari osaa sitten parilta muulta tekniikan alalta, joten sitäkin kautta taloustieteitä kyllä pääsee maistelemaan, mutta kovin pinnallisesti. Muiden tekniikan opiskelijoiden parissa tuotantotaloutta ja kauppatieteitä käytetään noppa-automaatteina, kun Kela uhkaa, joten opetuksen tason voi kyseenalaistaa, mutta tämä nyt on vain tällaista puolitotuuden sisältävää huumoria. Ei tosin kannata kaikkea kertomaani ottaa todesta, sillä en ole ollut opintoasioiden kanssa vuosiin tekemisissä.

Jos oikeasti rahamiehen tulevaisuutta tavoittelet niin pistä nyt kuitenkin ensisijaiseksi Aalto ja ehkä ennemmin vielä se kauppakorkeakoulu. Sieltä pääset parempiin piireihin. Tätä puolta ei kannata aliarvioida opiskelupaikkaa valitessa. Oulussa on taas rennompi ja sitä kautta ehkä parempi meininki, mutta tulevaisuuden duuni löytynee jostain startupista, joka ei ikinä käynnistyt kunnolla, tai Nokialta, jolla on täällä vielä tehdaskin. Kauppatieteilijät elelevät toki täälläkin omissa piireissään ja omissa fantasiamaailmassaan unelmoiden nopeista autoista ja kauniista naisista, joten se siitä hyvästä meiningistä. Jos taas Amerikan Psyko on lempikirja/-leffa ja pitää päästä raiskailemaan niin sitten Helsingille ei ole vaihtoehtoja. (Ks. http://kioski.yle.fi/omat/kioski-tutki-opiskelija-bileiden-pimeaa-puolta.)

Yksi tie päteville henkilöille on suorittaa molemmat tutkinnot - sellaisiakin ihmeitä on tullut nähtyä. Siinä tapauksessa olisi ehkä parempi lukea se tekniikka ensin, koska se matematiikka ja luonnontieteet höyrystyvät lukion jälkeen päästä aika nopeasti, ja niiden pariin takaisin hyppääminen muutaman vuoden tauon jälkeen saattaa olla jokseenkin haastavaa verrattuna kauppiksen diipadaapaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Turku on kyllä ihan potentiaalinen vaihtoehto - lähinnä jäänyt pois kun olen lähtökohtaisesti etsinyt noita TUTA-kaupunkeja ja kauppis on vähän uudempi idea. Millaiset elinkustannukset on turussa?
Turun hintataso on reilusti pääkaupunkiseutua huokeampi ja tällä hetkellä Tamperetta halvempi. Täältä pääsee hyvin matkustelemaan mihin suuntaan vaan, kun toimiva lentokenttä ja raideyhteydet löytyy. Bussivuorojakin menee ihan mihin päin Suomea ilman mitään ongelmaa. Turussa on kuitenkin sen n. 35000 opiskelijaa, joten siinä mielessä tämä on kohtalaisen helppo kaupunki tulla toimeen.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Päivitystä edelliseen viestiin:

Tarkoitus olisi valmistua syksyllä lukiosta ja pitäisi alkaa pikkuhiljaa tehdä päätöksiä tulevaisuutta varten.

Tällä hetkellä kirjoitettuna yhteiskuntaopin L ja englannin E, tosin englantia yritän vielä korottaa kun viimeksi jäätiin yhtä pistettä vaille L-rajasta. Syksyllä kirjoitan lisäksi vielä äidinkielen, pitkän matematiikan, fysiikan sekä kemian. Äidinkielestä realistinen tavoite voisi olla E-L, siinä missä muut jäänevät M-E tasolle.

Tulevaisuudessa olen ajatellut joko teknillistä yliopistoa tai kauppatieteellistä, erityisesti kiinnostaisivat Turun kauppatieteellisen kansainvälinen yrittäjyys ja johtaminen sekä TTK:n tietojohtaminen. Myös "tavallinen" kauppis (Tampere, Aalto, Vaasa, Turku) sekä tuotantotalous ovat potentiaalisia vaihtoehtoja.

YO-arvosanat tulevat todennäköisesti olemaan riittävän hyviä siihen (olettaen että nuo omalle tasolleni aika realistiset tavoitteet täyttyvät), että pääsen suoraan alkupisteillä lähes mihin tahansa (poislukien Turun KV johon ei voi päästä alkupisteillä). Esimerkiksi kauppiksen puolella, yh:n L, äidinkielen E, englannin E, matematiikan E ja fysiikan M rivi antaisi alkupisteiksi 7+9+8+6+4=34 pistettä, jolla tämän vuoden rajoilla olisi päässyt suoraan kaikkialle paitsi Aaltoon.

Ensi vuonna kauppiksen haku kuitenkin muuttuu, jolloin enemmän porukkaa otetaan sisään YO-kokeilla, jonka voi olettaa laskevan rajoja entisestään. Myös teknillisen puolelta esim. tietojohtamiseen pääsisi kyseisellä rivillä (ja heikommallakin todistuksella) suoraan sisään. Lähinnä siis pitäisi valita että mihin sitä itse haluaa.

Onko jollain kokemusta jostain edellämainituista linjoista tai suosituksia opiskelukaupungeista? Oman lisäjuttunsa hommaan tuo, että tulen todennäköisesti viettämään intissä vuoden, jolloin minun kannalta olisi parempi jos yliopiston voisi aloittaa tammikuussa heti intin jälkeen. Onko tästä kokemuksia, tai onko ylipäätään mahdollista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Onko jollain kokemusta jostain edellämainituista linjoista tai suosituksia opiskelukaupungeista? Oman lisäjuttunsa hommaan tuo, että tulen todennäköisesti viettämään intissä vuoden, jolloin minun kannalta olisi parempi jos yliopiston voisi aloittaa tammikuussa heti intin jälkeen. Onko tästä kokemuksia, tai onko ylipäätään mahdollista?
Suosittelen käymään intin ennen opintojen aloittamista. Toki onnistuu mennä kesken opintojenkin, mutta se on huomattavasti nihkeämpää. Suurimpana syynä ehkä siihen ovat se, että jäät muista (kenen kanssa olet aloittanut) vuoden jälkeen. Vaikka killan sisällä ihmiset suhteellisen hyvin tuntee toisensa, niin silti kaikista helpoiten tutustuu ihmisiin keiden kanssa on aloittanut opiskelemaan samaan aikaan (fuksijutut yms.)

Ainakin Oulussa onnistui aloittamaan talvellakin jo opiskelu. Meillä viime vuonna pari aloitti vasta joulun jälkeen ja kävivät sitten samoja kursseja keväällä. Fuksitouhuihin ynnä muihin oikeastaan pääsivät kunnolla mukaan vasta sitten syksyllä. Näin muistelisin ja joku voi korjata jos osaa sanoa tarkemmin. Lisäksi paikkakuntien ja alojen välilläkin voi olla eroja.

Tulipas sekavaa tekstiä
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
@Kukkaruukku 123 Jatketaan keskustelua jo tässä aikaisemmin avaamassasi ketjussa. Aihe on kuitenkin täysin sama ja vain otsikko on eri. Yhdistin ketjut ja halutessasi voit muokata tuota viimeistä viestiä jotta se sopii paremmin ketjuun.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 124
Viestejä
4 209 105
Jäsenet
71 020
Uusin jäsen
bbyjucy

Hinta.fi

Ylös Bottom