- Estetty
- #1 951
Onhan ero selvä maalaisjärjellä ajateltuna mutta kysymystä voi tarkastella myös analyyttisesti ja yrittää tunnistaa turvallisuuseroja aiheuttavia konkreettisia tekijöitä. Sitten voi verrata muihin liikenneympäristöihin ja arvioida missä määrin vastaavia tekijöitä niissä on tai ei ole läsnä.Nyt oli kyllä sellainen kysymys, että väkisinkin trollitutka piippaa. Kyllä jokaisen pitäisi ihan ilman rautalankaakin hoksata mikä ero turvallisuusmielessä on tavallisilla teillä ja kulkusuunniltaan erotetuilla useampikaistaisilla moottoriteillä turvaetäisyyksineen.
Mikään ei tietenkään ole täydellistä, mutta turvalaitteiden toiminnan hahmottamisessa pääseekin jo vähän soveltamaan fysiikkaa. Eihän matkustajiin törmäyksessä kohdistuvat voimat eikä varsinkaan niiden vaikutukset ole vakioita vaikka törmäys olisi ulkoisesti samanlainen. Tietenkin nopeuksillakin on vaikutusta, mutta ei ehkä niin dramaattisesti kuin liikennepropaganda antaa ymmärtää.Onhan sillä nyt hyvänen aika merkitystä millä nopeuksilla kappaleet törmäävät toisiinsa, vaikka niissä olisi millaisia sisäisiä turvamekanismeja, kun sisällä kuitenkin on ihmisiä, joihin ne voimat lopulta kohdistuvat. Teoriasi toimisi, jos olisi mahdollista rakentaa sellaisia turvalaitteita, jotka poistavat kaikki riskit matkustajilta, mutta sellaisia on vain päiväunissa.
Turvalaitteilla voidaan ensisijaisesti rajoittaa matkustajiin kohdistuvia voimia. Olennaisin tekijä tässä on matkustajan sitominen auton rakenteisiin, niin että matkustaja hidastuu auton mukana eikä mätkähdä täydellä vauhdilla päin kojelautaa ja tuulilasia. Kun sidonta tehdään joustavaksi, törmäyksen kestoa ja hidastumismatkaa matkustajan kannalta saadaan kasvatettua, mikä alentaa voimia. Kun tunnetaan ihmisen fysiologiaa, voidaan voimat vielä kohdistaa matkustajiin sellaisista kohdista, jotka eivät mene helposti rikki.
Yksi pahimmista virhekuvitelmista on, että törmäyksessä vaikuttavat voimat olisivat suoraan verrannollisia liike-energiaan, ts. nopeuden neliöön. Jos auton nokka olisi tasavahva, niin voimat pysyisivät vakiona mutta muodonmuutos kasvaisi energian mukana. Käytännössä rakenteet muuttuvat jäykemmiksi muodonmuutoksen kasvaessa, joten koriin kohdistuvat voimat kyllä kasvavat suuremmalla törmäysenergialla mutta tätä voi kompensoida esim. turvavöiden voimanrajoittimilla.
Poliisin resurssit ei taida olla mikään luonnonlaki vaan kyse on poliittisesta valinnasta.En minä ole mikään automaattivalvonnan puolestapuhuja, pikemminkin päinvastoin, mutta toisaalta realistina on todettava myös, että on se kokonaisuutena parempi kuin ei valvontaa lainkaan. Sehän se tilanne ilman noita tolppia aika pitkälti olisi, kun ei ole resursseja perinteiseen "poliisi puskassa tutkan kanssa" -toimintaan.