Ylikellottajat rikkoivat 1000 FPS:n rajapyykin Doom Eternal -pelissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 626
Bethesda kertoi Doom Eternal -pelin pystyvän pyörimään vaikka 1000 FPS:n nopeudella mikäli raudassa riittää sille vääntöä.
Puolalainen Piotr "Lipton" Szymanskin ja Marcin "Ryba" Rywakin johtama ylikellotusyhteisö x-kom otti haasteen vastaan ja todisti väitteen pitävän paikkansa.
Yli 1000 FPS:n lukemat saavutettiin 720p-resoluutiolla käytännössä pimeää seinää tuijottaen, mutta siitä huolimatta sen saavuttamiseen vaadittiin sekä prosessorin että näytönohjaimen jäähdyttämistä nestemäisellä typellä.
Testiajossa oli käytössä Core i7-9700K ylikellotettuna 6,6 GHz:n kellotaajuudelle, 16 Gt DDR4-4000-muistia ja Asuksen GeForce RTX 2080 Ti Strix ylikellotettuna 2,4 GHz:n kellotaajuudelle.

 
Viimeksi muokattu:
Huolimatta seinän tuijotuksesta ja matalasta resoluutiosta, kertoo tämä todella hyvin suunnitellusta pelimoottorista. Useimmat pelit eivät todellakaan nopeudu loputtomiin kun lyödään tehokkaampaa rautaa koneeseen.
 
Vähän samanlaatuinen testi, kuin jos kuvattaisiin maalatun seinän kuivumista 1000 fps tallennukseen kykenevällä videokameralla ja katseltaisiin tuota videota...
 
Vuosikymmenien ollut sama juttu, toiset tekee, toiset kommentoi, että väärin tehty :kahvi:
Ei se ole väärin tehty. Mielenkiintoinen testi sinänsä, mutta jos ennätykseen päästään vain mustaa seinää tuijottamalla, niin , no, ennätyshän sekin.
:vihellys:
 
+1000 fps on oikeasti jo ihan saavutettavissa lähinnä Unreal Engine (1) peleillä kuten Unreal Tournament. Se pelimoottori ei tykännyt alunperin siitä että fps meni yli tietyn pisteen (180+) jonka jälkeen peli nopeutui ja nopeutui.

Sitten joku teki community patchin tänä vuonna ja nyt pystyy sitä oikeasti pelaamaan yli tuhannella framella ihan perus ryzenilläkin. 2000-vuonna kun se pyöri celeronilla/geforcella hädin tuskin sen 60, niin pitkälle on kyllä tultu ihan prosenttuaalisesti katsottuna, vaikka tuossakaan ei varmasti mikään lineaarinen skaalaus ole (1-ytimen peli jne.) . :)
 
Vuosikymmenien ollut sama juttu, toiset tekee, toiset kommentoi, että väärin tehty :kahvi:

Tulee vähän mieleen se kun vuosikymmen sitten rakensin itselleni pihasaunan tekemällä kaiken itse lattiasta kattoon. Eräs silloinen työkaverini halusi tulla katsomaan saunaa hän katseli saunaa eri kulmista 10 minuuttia sanomatta mitään lopulta totesi tuolla on yksi naula eri kohdassa kun muut naulat siis 2mm. Muuta kysyttävää tai sanottavaa hänellä ei pihasaunastani ollut. Ihmisiä on moneksi toinen rakentaa kokonaisen saunan lattiasta kattoon ja toinen valittaa 2mm väärässä kohdassa olevasta yhdestä naulasta. Jokainen elää omalla tasollaan. :D
 
Vähän sama kuin nää "speedrunit" glitchejä ja taivaalla juoksentelua hyödyntäen.
 
Sinällään aivan turha ennätys, mutta IDin tytöt ja pojat ovat tehneet kyllä mahtavan moottorin Doom Eternalille (kuten myös edelliselle Doomille).
Se on kevyt ja skaalautuu helkutin hyvin eri raudalle.
Olin nimittäin hemmetin yllättänyt kun ekan sukupolven 2c/4t Core 3:lla sitä testasin.
Nimittäin Doom Eternal rullasi Core i3-530:llä 1920x1080 resolla Ultra asetuksilla todella hienosti.
 
Huvittavaa kuinka näissä ylikellotusuutisissa on aina niin nuivia kommentteja. Tuo video sai kyllä minut hekottamaan, aika korni ja naurettava RIP AND TEAR -meno.

Se olisi ollut kyllä hienoa jos olisi otettu aivan kaikki irti heliumin avulla, se on aika vaikuttavaa jos saa peli-benchmarkin läpi jollain MM-kellotuksilla sekä näytönohjaimella ja suorittimella.
 

Liitteet

  • Rip_And_Tear.jpg
    Rip_And_Tear.jpg
    31 KB · Luettu: 84
Ei se ole väärin tehty. Mielenkiintoinen testi sinänsä, mutta jos ennätykseen päästään vain mustaa seinää tuijottamalla, niin , no, ennätyshän sekin.
:vihellys:
Eihän tässä ole ideana muutakuin juurikin se, että näytetään pelimoottorin kykenevän 1000 kuvaan sekunnissa jos vaan rauta antaa myöden. Vielä ei anna, muuten kun näin. Miksi tarvii olla niin vähättelevä, kun useimmissa moottoreissa ei tähän pystyttäisi edes näillä keinoin. :facepalm:
 
Kun vielä näytöt saadaan 1000hz:iin niin hyvä tulee, pelaaminen on kuin samettia.
 
No täähän se. Vähän sama kuin extreme ylikellotukset, osaa kiinnostaa ja osaa ei.

Tuntuu kellotus kiinnostavan eniten niitä jotka ei sitä kunnolla osaa. Menettää hohtonsa aika nopiasti meinaan. Loppujen lopuks ihan yhtä helppoo ja yksinkertasta millä tahansa kivellä millä se on mahdollista jos on vaan tarpeeks aikaa. Eli ei ole kovin palkitsevaa kun ymmärtää kuin vähän siitä hyötyy ottaen huomioon ajan mitä siihen on käyttäny. Itse olen nykyään sen verran tylsä että kun ostan sen kiven niin varmistan että se on oikeasti riittävä sellasenaan ja käytän sen vähäsen aikani tietokoneella siihen pelaamiseen.
 
Tuntuu kellotus kiinnostavan eniten niitä jotka ei sitä kunnolla osaa. Menettää hohtonsa aika nopiasti meinaan. Loppujen lopuks ihan yhtä helppoo ja yksinkertasta millä tahansa kivellä millä se on mahdollista jos on vaan tarpeeks aikaa. Eli ei ole kovin palkitsevaa kun ymmärtää kuin vähän siitä hyötyy ottaen huomioon ajan mitä siihen on käyttäny. Itse olen nykyään sen verran tylsä että kun ostan sen kiven niin varmistan että se on oikeasti riittävä sellasenaan ja käytän sen vähäsen aikani tietokoneella siihen pelaamiseen.

Riippuu kyllä ihan mitä kiviä kellottelee. Nimittäin nykyisissä prossussa ensinnäkin kellotus varoja ei vaan enää ole. Sitten ovat hemmetin tylsiä kellottaa kun ainoat mitä voi säätää on prossun kerroin sekä muistit.
Mutta kun mennään vanhempiin jo alkaa olemaan mielenkiintoista.
Ja kun alusta on tuttu, niin aika nopeasti ne max vakaat kellotkin löytyvät.
Itse tykkään eniten "leikkiä" LGA1366 ja AM3 (Phenom 2:t ja FX:t) kamojen kanssa.
Kun löytyy kaikkea kivaa säädettävää ja sen verran jo kokemusta, niin säätöjen hakemiseen ei tarvi montaa tuntia aikaa käyttää.

Ja ne hyödyt ovat massiiviset esim X5650 Xeoni 2.66GHz:stä 4.50GHz:n lähes tuplaa tuon prossun suorituskyvyn.
Siksi vasta aloitin omissa videoissani kertomaan mitä kannattaa säätää ja mihinkin. Että uudet pääsevät alkuun kellottamisen suhteen.
 
On vieläkin varastossa kaksoiskaskadi sitä varten että taas innostun. Menettää hohtonsa? Millä tahansa kivellä?
Eh...
 
Riippuu kyllä ihan mitä kiviä kellottelee. Nimittäin nykyisissä prossussa ensinnäkin kellotus varoja ei vaan enää ole. Sitten ovat hemmetin tylsiä kellottaa kun ainoat mitä voi säätää on prossun kerroin sekä muistit.
Mutta kun mennään vanhempiin jo alkaa olemaan mielenkiintoista.
Ja kun alusta on tuttu, niin aika nopeasti ne max vakaat kellotkin löytyvät.
Itse tykkään eniten "leikkiä" LGA1366 ja AM3 (Phenom 2:t ja FX:t) kamojen kanssa.
Kun löytyy kaikkea kivaa säädettävää ja sen verran jo kokemusta, niin säätöjen hakemiseen ei tarvi montaa tuntia aikaa käyttää.

Ja ne hyödyt ovat massiiviset esim X5650 Xeoni 2.66GHz:stä 4.50GHz:n lähes tuplaa tuon prossun suorituskyvyn.
Siksi vasta aloitin omissa videoissani kertomaan mitä kannattaa säätää ja mihinkin. Että uudet pääsevät alkuun kellottamisen suhteen.
Xeoneista en tienny ku en oo omistanu. FX osalta komppaan. Oli kyllä hauskimpia laitteita leikkiä ja tuntu että se kellottu taivaisiin asti. Tosin siinäkin se hyöty oli suhteessa ihan naurettavan pieni. Mut hyviä aikoja.
 
Xeoneista en tienny ku en oo omistanu. FX osalta komppaan. Oli kyllä hauskimpia laitteita leikkiä ja tuntu että se kellottu taivaisiin asti. Tosin siinäkin se hyöty oli suhteessa ihan naurettavan pieni. Mut hyviä aikoja.

Ei se niin kova juttu ollut kuin se, että @Sampsa taisi vetää sillä Cereon 300A-mallilla sen yli 700MHz tuloksen ja taisi olla vielä maailmanennätys silloin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 477
Viestejä
4 539 118
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom