Ylijäämäpalautus s-ryhmä

Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
346
Lasketaanko se koko edelliseltä vuodelta 12kk?

Osuusmaksun korko 100 eurosta on x %
Siihen lisäksi tulee x,x % lisäksi.

Lasketaanko se tammi-joulukuulta yhteenlaskettuna bonuksia kerryttäneet ostot ja lisätään siihen se % joka joskus kerrotaan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 605
Lasketaanko se koko edelliseltä vuodelta 12kk?

Osuusmaksun korko 100 eurosta on x %
Siihen lisäksi tulee x,x % lisäksi.

Lasketaanko se tammi-joulukuulta yhteenlaskettuna bonuksia kerryttäneet ostot ja lisätään siihen se % joka joskus kerrotaan.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Muistakaa äänestää S-ryhmän eri vaaleissa, sillä tällä hetkellä vaalit pyörivät VBO:lla ja HOK-Elannolla. Itse olen HOK:ssa ehdolla listan alkupäässä ja toivoisin pääseväni edustajistoon, jotta osuusmaksun korko voitaisiin palauttaa käyttöön HOK-Elannossa. Y-viestillä voi saada ehdokasnumeron koska en tiedä onko mainostaminen täällä sallittua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 460
Muistakaa äänestää S-ryhmän eri vaaleissa, sillä tällä hetkellä vaalit pyörivät VBO:lla ja HOK-Elannolla. Itse olen HOK:ssa ehdolla listan alkupäässä ja toivoisin pääseväni edustajistoon, jotta osuusmaksun korko voitaisiin palauttaa käyttöön HOK-Elannossa. Y-viestillä voi saada ehdokasnumeron koska en tiedä onko mainostaminen täällä sallittua.
Tuli laput tästä kotiin. Missään ei kerrottu miksi tässä äänestetään? Mitä nämä äänestetyt ihmiset päättää? Tuotevalikoimasta?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Edustajisto päättää mihin osuuskauppa käyttää tuloksensa (rahastoidaanko, ylijäämänä vai osuusmaksun korkona), valitsee operatiivista toimintaa johtavan hallituksen sekä hallintoneuvoston sekä tekee aloitteita hallituksen suhteen asioiden kehittämiseksi. Esimerkiksi edustajisto voi päätää, että Israelin tuotteita blokattaisiin myynnistä tai aletaanko lisäämään vegen tarjontaa myymälöissä.

Edustajisto voi ohjata myös osuuskauppan toimintaa työnantajana, eli pyritäänkö kokoaikaisiin töihin vai jatketaanko osa-aikaisuuksia suosimalla.

Edustajisto voi tuoda esiin, että tänne kaupunkiin tarvitaan uusi Prisma tai jo olemassa oleva S-market on korotettava Prismaksi, kuten Vantaan Myyrmäessä tehtiin.

Henkilökohtaisesti ajaisin tuplabonuspäiviä myös S-marketteihin ja Alepoihin Prismojen lisäksi, osuusmaksun koron maksamisen palauttamista sekä K-ryhmästä tuttujen etukuponkien eli -7 ja -10% kuponkien käyttöönottoa S-mobiilissa. Eli ostovoima edellä mennään 2020-luvulla. Mikäli tämä kuulostaa hyvältä, on vinkki äänestämiseen annettu :cool:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Henkilökohtaisesti ajaisin tuplabonuspäiviä myös S-marketteihin ja Alepoihin Prismojen lisäksi, osuusmaksun koron maksamisen palauttamista sekä K-ryhmästä tuttujen etukuponkien eli -7 ja -10% kuponkien käyttöönottoa S-mobiilissa. Eli ostovoima edellä mennään 2020-luvulla. Mikäli tämä kuulostaa hyvältä, on vinkki äänestämiseen annettu :cool:
Onko tuon pierusovelluksen kautta annettavien alennusten lisääminen sitten jotain ostovoiman parantamista? Koko ääs-äppsin käyttö myymäläostosten alennuksiin on perseestä, ja olisi vallan kohtuullista olettaa että S-kortti riittää. Sama juttu kuin Lidl nyt ottaisi käyttöön oman poonuskorttinsa äppsin lisäksi. Se, että kaupalla on kaksi asiakasetuohjelmaa käytössä päällekkäin, lisää firman kuluja eli ohentaa katetta. Jää siis vähemmän jaettavaa osuuskorkona ja/tai täytyy pitää korkeampia hintoja.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Onko tuon pierusovelluksen kautta annettavien alennusten lisääminen sitten jotain ostovoiman parantamista? Koko ääs-äppsin käyttö myymäläostosten alennuksiin on perseestä, ja olisi vallan kohtuullista olettaa että S-kortti riittää. Sama juttu kuin Lidl nyt ottaisi käyttöön oman poonuskorttinsa äppsin lisäksi. Se, että kaupalla on kaksi asiakasetuohjelmaa käytössä päällekkäin, lisää firman kuluja eli ohentaa katetta. Jää siis vähemmän jaettavaa osuuskorkona ja/tai täytyy pitää korkeampia hintoja.
Siis hintatason pitäminen alhaisena on tärkeä tavoite. Ajattelin vain, että sen lisäksi voisi olla automaattisesti hyödynnettäviä -7 ja -10% kuponkeja, joita on käytössä K-ryhmässä. K-ryhmässähän kassa kysyy, että käytetäänkö tämä alennus kun ostoksien summa ylittää tietyn rajan ja kauppaan on olemassa kyseinen alennusseteli.

Eli parantaisin setelien käyttöä tässä kohtaa siten, että se olisi automaattista ja kassa vain painaa alennuksen käyttöön (käytetäänkö nyt tämä?), kun järjestelmä ehdottaa, että tällainen on käytettävissä.

Mallissani ei siis tarvitse avata S-mobiilia, vaikka kuponki siellä näkyisikin, vaan kassan napin painalluksella alennus tulisi voimaan. Se olisi siis parannus nykyiseen malliin.

Oletko muuten käyttänyt lainkaan etuseteleitä S-mobiilissa, esimerkiksi -10% käyttötavaroista Prismoissa, kuten on joka kuukausi tarjolla HOK-Elannossa?

Muita ostovoiman parannuskeinoja ovat osuusmaksun koron palautus käyttöön (voitonjakoa omistajille) sekä tuplabonusten käyttöönotto myös S-marketeissa ja Alepoissa, eikä vain automarketti Prismaan (alueellinen tasa-arvo sekä myös pienempien ostoksien hakijoille lisää palautusta),

Ymmärrän pointtisi bonusjärjestelmien kustannuksista, mutta oma ehdokkuuteni ja ajatukseni nojautuvat nykyjärjestelmään ja olen varsin epäileväinen siitä, että bonusta oltaisiin poistamassa, koska miksi liittyä osuuskaupan jäseneksi jos edullisuus pohjautuu vain hyllyhintaan (joka olisi sama kaikille?) kun nykyisillään jäsen saa S-bonusta sekä joissain osuuskaupoissa ylijäämän palautusta.

Kuulostaa siltä, että taidat olla Liiterin kanta-asiakas ja se on hyvä valinta, koska ovat hintatasoltaan varsin samalla tasolla Prisman kanssa eli hintajohtajia.

Oman ehdokasnumeroni näette edellisestä viestistä, olen listan alkupäässä :)

Toivottavasti saadaan tuo äänestysprosentti ylittämään 20% tason, koska viimeksi se jäi muistaakseni 19%:n tasolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 886
Muistakaa äänestää S-ryhmän eri vaaleissa, sillä tällä hetkellä vaalit pyörivät VBO:lla ja HOK-Elannolla. Itse olen HOK:ssa ehdolla listan alkupäässä ja toivoisin pääseväni edustajistoon, jotta osuusmaksun korko voitaisiin palauttaa käyttöön HOK-Elannossa. Y-viestillä voi saada ehdokasnumeron koska en tiedä onko mainostaminen täällä sallittua.
Miksi olet ehdolla? Oletko ollut ennen ehdolla ja jopa tullut valituksi? Kuinka helposti tulee valituksi? Äärimmäisen harva äänestää eikä kukaan juuri mainosta itseään. Saako tuosta jotain jos tulee valituksi? Kokouspalkkioita tms? Tuleeko aina samat tyypit valituiksi vai onkohan paljon vaihtuvuutta?

Itse en ole ikinä äänestänyt koska en tiedä ketä äänestäisin, pelkkiä nimilistoja eikä mitään tietoa siitä mitä asiaa kukin ajaisi. Ei viitsi äänestää kun ei yhtään tiedä vaikka randomilla valittu ehdokas olisi sitten joku täysi mielipuoli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Oletko muuten käyttänyt lainkaan etuseteleitä S-mobiilissa, esimerkiksi -10% käyttötavaroista Prismoissa, kuten on joka kuukausi tarjolla HOK-Elannossa?
En ole. En käytä pieruappseja asioidessani valintamyymälöissä, vaikka käytän silloin kun se on asioinnin idea eli nykyään aika monessa asiassa. En minä tule kauppaan tekemään jonkun toisen etätöitä mobiililaitteella vaan keräämään mössöt ja romut, jotka maksan ja kaasutan helvettiin.

Joskus huomasin tuollaiset edut sovelluksessa, mutta käytännössä "käyttötavaroiden" ostopaikkana äässi tai muu suomalainen valintamyymälä on aika huono. Kallis hinta, huono valikoima. Lähinnä ruokakaupan hyviä tavaradiilejä on Lidlissä, ja harvoin niitäkään tulee ostettua. Halpissegmenttiä se lähinnä edustaa.
Muita ostovoiman parannuskeinoja ovat osuusmaksun koron palautus käyttöön (voitonjakoa omistajille) sekä tuplabonusten käyttöönotto myös S-marketeissa ja Alepoissa, eikä vain automarketti Prismaan (alueellinen tasa-arvo sekä myös pienempien ostoksien hakijoille lisää palautusta),
Nämä eivät ole ostovoimakysymyksiä vaan markkinointistrategioita joilla kilpaillaan muita vastaan hyvin tai huonosti. Ostovoimaa voi parantaa firman toiminnan tehokkuuden maksimointi, ja toki osuuskunnan tapauksessa oikea(ei liian korkea tai liian matala) voitonjako. Se ei ole kasvusta kiinni kun Suomessa ässän ja keskon markkinaosuus roikkuu koko ajan sillä maksimirajalla, jonka viranomainen sallii ennen monopolin kaltaista kilpailua liikaa rajoittavaa markkina-asemaa.

Vaiettu suuri S-osuuskuntien omistaja-asiakkaiden ostovoimaan vaikuttava tekijä olisi tietenkin se, että investoinneista jääviä voittoja jaettaisiin oikeasti osuuskuntalaisille ja estettäisiin niiden pumppaaminen "investointeina" ties minne. Sehän ei ole kovin helppoa ilman korkeaa ja sopivaa ammattitaitoa ja sisäpiiritietoa, ja joka tapauksessa on mahdotonta paljon vaikuttaa yksittäisenä valtuustojäsenenä.
Ymmärrän pointtisi bonusjärjestelmien kustannuksista, mutta oma ehdokkuuteni ja ajatukseni nojautuvat nykyjärjestelmään ja olen varsin epäileväinen siitä, että bonusta oltaisiin poistamassa, koska miksi liittyä osuuskaupan jäseneksi jos edullisuus pohjautuu vain hyllyhintaan (joka olisi sama kaikille?) kun nykyisillään jäsen saa S-bonusta sekä joissain osuuskaupoissa ylijäämän palautusta.
Eihän S-bonusjärjestelmää kannata poistaa enkä sellaista ehdota. Aiempi toteutus jossa niitä oli vain yksi oli ihan asiallinen. Se oli myös toimiva, koska se yksi järjestelmä oli maan paras ja liitettynä firman omaan pankkiin aika hyödyllinenkin. Nykyinen pelleily kahdella päällekkäisellä bonusjärjestelmällä on kuolleena syntynyt idea.
Kuulostaa siltä, että taidat olla Liiterin kanta-asiakas ja se on hyvä valinta, koska ovat hintatasoltaan varsin samalla tasolla Prisman kanssa eli hintajohtajia.
1. En ole ja 2. pitää paikkansa. Asioin nykyään enimmäkseen Prismassa ruoka- ja muissa säännöllisissa ostoksissa. Aikanaan kun Lidl oli selvästi edullisin riittävän monissa asioissa, pääosa asionnista jakautui käynteinä tasan näille kahdelle. Nykyään Lidl on ampunut itseään jalkaan ahneuden lisäksi kanta-asiakasohjelmalla. Sellainen on aina ärsyttävä mutta S-ryhmä teki sen oikein koska se oli melko helppo ja edun määrä riittävä vs. muiden merkityksetön.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Miksi olet ehdolla? Oletko ollut ennen ehdolla ja jopa tullut valituksi? Kuinka helposti tulee valituksi? Äärimmäisen harva äänestää eikä kukaan juuri mainosta itseään. Saako tuosta jotain jos tulee valituksi? Kokouspalkkioita tms? Tuleeko aina samat tyypit valituiksi vai onkohan paljon vaihtuvuutta?

Itse en ole ikinä äänestänyt koska en tiedä ketä äänestäisin, pelkkiä nimilistoja eikä mitään tietoa siitä mitä asiaa kukin ajaisi. Ei viitsi äänestää kun ei yhtään tiedä vaikka randomilla valittu ehdokas olisi sitten joku täysi mielipuoli.
En ole ollut aikaisemmin ehdolla enkä ole aiemmin istunut edustajistossa. Periaatteessa valinta voisi olla helppoa, koska HOK-Elannossa on 660 000 jäsentä ja 200-300 äänelläkin on päässyt sisään. Eli teoriassa jo yksi kerrostalo, esimerkiksi meillä 84 asunnon kerrostalo voisi yksimielisenä tekijänä saada ehdokkaalle jo puolet läpipääsyyn tarvittavista äänistä, sillä voidaan olettaa, että osalla kerrostalossa asuvista on jäsenyys molemmilla puolisoilla. Ja kun miettii, että HOK-Elanto toimii Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja myös Vantaan alueilla, niin ei se mahdottomia pitäisi vaatia… Se vaatisi vain sitä, että äänestysaktiivisuus olisi korkeampi kuin 19%…

Äänestysaktiivisuus on passiivista johtuen siitä, että monelle ruokakauppa on vain ruokakauppa sekä ajatellaan, että ne samat ukot ja akat istuvat siellä vuodesta toiseen, mikä on varsin pitkälti totta. Tunnettuna politiikkona on helpompi kahmia ääniä itselleen kuin rivikansalaisen. Riittää vain, että on tuttu nimi esillä ja ääniä kertyy.

Edustajisto istuu kaksi kokousta vuodessa ja kustakin kokouksesta saa 730 euron palkkion.

Henkilökohtaisesti olen ehdolla siksi, että haluan nähdä mitä siellä kokouksissa puhutaan, toimiiko edustajisto ”kumileimasimena” hallituksen esityksille ja haluaisin edistää edustajiston esityksillä tuplabonuspäivien laajentamista myös pienempiin ruokakauppoihin (S-market ja Alepat) alueellisen tasa-arvon nimissä sekä palauttaa osuusmaksun koron maksun HOK-Elannossa. Lisäksi HOK-Elanto voisi kopioida K-ryhmästä tutut -7 ja -10% kupongit, eli satunnaisesti kaupan kassa ehdottaisi kupongin tultua että käytetäänkö tällä erää alennusta ja kassan kosketusnäyttöä painamalla pientä pudotusta ostoskorin hintaan.

Periaatteessa riittäisi, että ihmiset selaisivat osuusvaalien ehdokaskoneen läpi niin, että lukisi kunkin ehdokkaan sanalliset vastaukset läpi. Niiden avulla olen aina itse löytänyt kelvollisen ehdokkaan. Sen sijaan koska Hokissa on niin paljon ehdokkaita, niin käytännössä yksi tapa tehdä valinta on katsoa tietyn puolueen ehdokkaiden sanalliset vastaukset ja sieltä tekee valinnan.

Ymmärrän kyllä miksi tämä jää monelta tekemättä, koska on helppo ajatella, että ei siellä mikään muutu ja ruokakauppa on vain ruokakauppa. Pitäisi sisäistää se, että edustajisto päättää mihin sitä tulosta pistetään ja painotetaanko miten paljon vihreyttä ja vegeä ja laajentaako HOK-Elanto toimikenttäänsä vai ei. Edustajisto päättää myös Hokin hallituksen eli henkilövalinnoilla vaikutetaan siihen, miten operatiivista liiketoimintaa tehdään. Myös aloitteilla voi asiaan vaikuttaa.

Esimerkiksi itse en näe tällä hetkellä syitä sille, että HOK-Elanto laajentaisi liiketoimialojaan, koska se on jo nyt tarpeeksi iso (ABC, Sokos, hotellit, ravintolat ja ruoka) ja laajentamisen sijaan keskitytään jo olemassa olevan toiminnan kannattavuuteen ja palvelun laatuun. Ja ennen kaikkea siihen, että tulosta ei vaan kerrytetä tilille vaan pienempikin tulos riittää, kun rahaa jaetaan ulos osuusmaksun korolla ja tuplabonuksien käytöllä enemmän ulos.

Eli ostoskorin hinta ja palkitsevuus ovat kärkiteemojani sekä se, että olen valmis edustajistossa myös keskustelemaan asioista, kuten tein Aallossa heidän English only-tyylinsä vuoksi (Ylen uutinen verkossa 04/2023, saako yliopistossa Suomessa käyttää suomea?). Edustajistossa pitää olla värikästä ja näkökulmikasta keskustelua ja Hokki ei saa kasvaa ylisuureksi niin, että pienemmälle yrittäjyydelle ei jää tilaa.

Uskoisin myös, että DI-taustani sekä Aallossa käyty osuuskuntakurssi eivät ole pahitteeksi edustamisessa. Äänestä siis TechBBS:läinen sisään!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Edustajistossa pitää olla värikästä ja näkökulmikasta keskustelua ja Hokki ei saa kasvaa ylisuureksi niin, että pienemmälle yrittäjyydelle ei jää tilaa.
S-mafian valtuuston jäsenet eivät ratkaise sitä, paljonko duopoli vetelee pienyrittäjiä kagoseen. Duopoli jyrää juuri sen verran että kulloisenkin valtiojohdon sääntelyn mukaan toimiva kkv ei puutu tai puuttuu peliin.

Uutta ja värikästä näkökulmaa osuustoiminnan valtuustossa ei ole näkemysero siitä miten poonuksia pitää painottaa erilaisille omistaja-aasiakkaille.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
218
Edustajistossa pitää olla värikästä ja näkökulmikasta keskustelua ja Hokki ei saa kasvaa ylisuureksi niin, että pienemmälle yrittäjyydelle ei jää tilaa.
Kuinka paljon olet valmis nostmaan suomalaisen pienyrittäjän osuutta tuotteen loppu hinnasta? Esim. Kuinka monta prosenttia vaikka kurkun tai perunan hinnasta pitäisi mennä viljelijälle?
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
222
Olen pari kertaa saanut K-ryhmän pikkukauppaan -7% ja -10% kupongin, minini ostoraja oli 50€. En käyttänyt koska loppulasku olisi ollut suurempi kuin suoraan Citymarketista ostaminen. Alennuskuponkeja ei selvästikään jaeta Citymarkettiin. Sama käytäntö varmaan olisi myös Prisman suhde Alepaan ja S-kauppaan eli pikkukauppoihin kävisi mahdolliset tulevat alennuskupongit mutta Prismaan ei.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
109
Olen pari kertaa saanut K-ryhmän pikkukauppaan -7% ja -10% kupongin, minini ostoraja oli 50€. En käyttänyt koska loppulasku olisi ollut suurempi kuin suoraan Citymarketista ostaminen. Alennuskuponkeja ei selvästikään jaeta Citymarkettiin. Sama käytäntö varmaan olisi myös Prisman suhde Alepaan ja S-kauppaan eli pikkukauppoihin kävisi mahdolliset tulevat alennuskupongit mutta Prismaan ei.
Asia riippunee kauppiaista ja mahdollisesti henkilökohtaisesta ostokäyttäytymisestä, että saako noita -7 % tai -10 % kuponkeja ja mihin kauppaan. Paikalliseen Cittariin olen saanut kolme -10 % kuponkia vuosina 2021-2022, mutta en sitä ennen tai sen jälkeen enää.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
222
Asia riippunee kauppiaista ja mahdollisesti henkilökohtaisesta ostokäyttäytymisestä, että saako noita -7 % tai -10 % kuponkeja ja mihin kauppaan. Paikalliseen Cittariin olen saanut kolme -10 % kuponkia vuosina 2021-2022, mutta en sitä ennen tai sen jälkeen enää.
Toisessa pikkukaupassa kävin kerran jonka jälkeen tuli ensimmäinen kuponki, toisen sain toiseen K-kauppaan, jossa asioin pari kertaa ennen kupongin saamista. Citymarketissa käynyt vuosia pari kertaa viikossa ostamassa isomman satkin kaikkea tarpeellista, silti en ole saanut koskaan etukuponkia, ainoastaan tulee henkilökohtaisia plussatarjouksia joissa ostorajoitus 2kpl.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
22
Olen pari kertaa saanut K-ryhmän pikkukauppaan -7% ja -10% kupongin, minini ostoraja oli 50€. En käyttänyt koska loppulasku olisi ollut suurempi kuin suoraan Citymarketista ostaminen. Alennuskuponkeja ei selvästikään jaeta Citymarkettiin. Sama käytäntö varmaan olisi myös Prisman suhde Alepaan ja S-kauppaan eli pikkukauppoihin kävisi mahdolliset tulevat alennuskupongit mutta Prismaan ei.
Olen pari kertaa saanut tuollaisen -10% alennuskupongin Myyrmäen citymarketiin viime syksynä/talvena. Ehkä liittyi siihen Prisman avautumiseen.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Olen pari kertaa saanut K-ryhmän pikkukauppaan -7% ja -10% kupongin, minini ostoraja oli 50€. En käyttänyt koska loppulasku olisi ollut suurempi kuin suoraan Citymarketista ostaminen. Alennuskuponkeja ei selvästikään jaeta Citymarkettiin. Sama käytäntö varmaan olisi myös Prisman suhde Alepaan ja S-kauppaan eli pikkukauppoihin kävisi mahdolliset tulevat alennuskupongit mutta Prismaan ei.
Siis kyllä Cittareihin ja Supereihin on ollut myös noita kuponkeja. Itselleni eniten niitä on tarjottu Myymäen Citymarkettiin (-10%) sekä ainakin yhdet kerrat Citymarket Selloon, Citymarket Tammistoon, Supermarket Triplaan ja Supermarket Postitaloon.

Luulen, että osaltani K-ryhmän innokkuus tarjota kuponkeja johtuu siitä, että K-ryhmä on meille täydennyskauppa (tuotepuutokset Prismassa) sekä tarjouskauppa. Eli yrittävät saada vakiinnutettua ostoksien tekoa heidän suuriin kauppoihin.

Olen pari kertaa saanut tuollaisen -10% alennuskupongin Myyrmäen citymarketiin viime syksynä/talvena. Ehkä liittyi siihen Prisman avautumiseen.
Voi hyvinkin olla, että Myyrmäen CM pyrki muistuttamaan asikkaita olemassa olostaan ja esimerkiksi meillä jäi yksi -10% kuponki käyttämättä, koska Prismassa oli kupongin käyttöajan aikana tuplabonuspäivät… Ja kun Prisma on halvempi niin tuplabonus (10%) vie voiton.

Asia riippunee kauppiaista ja mahdollisesti henkilökohtaisesta ostokäyttäytymisestä, että saako noita -7 % tai -10 % kuponkeja ja mihin kauppaan. Paikalliseen Cittariin olen saanut kolme -10 % kuponkia vuosina 2021-2022, mutta en sitä ennen tai sen jälkeen enää.
Kauppiaalla on selvästi väliä, koska eniten noita on tarjottu Citymarket Myyrmäkeen, jossa kauppis on entinen kauppias Postitalon Supermarketista, joka myös satunnaisesti tarjoili kuponkeja. Todennäköisesti kauppiaan valinta seteleiden käytöstä + potentiaalisen asiakkaan tunnusmerkki tekevät sen, että kuponkia tarjotaan.

Kuinka paljon olet valmis nostmaan suomalaisen pienyrittäjän osuutta tuotteen loppu hinnasta? Esim. Kuinka monta prosenttia vaikka kurkun tai perunan hinnasta pitäisi mennä viljelijälle?
Vastaan tähän, vaikka edustajisto ei tätä suoraan päätä, koska hankinnat tehdään keskitetysti Inexillä tai S-ryhmän ylätasolla koordinoidusti oman käsitykseni mukaan.

Jos perunat maksaa 95 sentin luokkaa kilo kaupassa, ja MTK:n mukaan viljelijä saa aiitä 18 senttiä, niin mielestäni 30 senttiä kuulostaisi reilulta. Siinä jäisi kuitenkin 65 senttiä kuljetukseen, kaupalle ja ALV:iin. Eli buustaisin osuuden ennen veroja 36%:iin tässä esimerkissä.

Kurkussa tilanne vaihtelee vuoden ajoittain eniten ja kuulemma kesällä käydään vain 12-15 sentissä per kilo tuottajalle. Tuo kesähinnan pohjahinta on liian alhainen, eli 40-50 sentin luokkaa olisi oma pohjani, koska ei se kurkku kesällä kaupassa muistaakseni ollut euron kilohintaa halvempaa, olisikohan se 1-2 euron luokassa kaupassa.

Jos haluatte tukea uutta ehdokasta, niin kirjoittaa tjugo numeroina lappuun. Vähän vastavoimaa niille ikiliikkujille, kun moni äänestää vaan tuttua nimeä (esim. Halosen puolisoa, Rinteen puolisoa tai ex-kansanedustajia kuten Alanko-Kahiluotoa).
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 029
Muistakaa äänestää tänään keskiyöhön mennessä verkossa HOK-Elannon tai Varuboden Oslan vaaleissa. Molemmissa mukavia palkintoja arvonnassa äänestäjien kesken. (esim. Varuboden Oslassa 10 x 1000€ lahjakorttia, HOK:ssa peräti 12 000€ potti kolmelle + 50 ravintolalahjakorttia verkossa äänestäneille)

Mielenkiintoista nähdä sitten äänestyksen tulokset, sillä haluaisin uskoa, että 660 000 äänioikeutetun joukosta voisi irrota se reilu sata ääntä teemoilleni. HOK-Elanto voisi maksaa 20%:n osuusmaksun korkoa helposti, ja ehdokasnumero 20:nä kannatan sitä.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 382
Onko muuten jossain kätevästi valmiina listaa siitä mitkä osuuskaupat on maksaneet viime vuosina osuusmaksun korkoa?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
109
Onko muuten jossain kätevästi valmiina listaa siitä mitkä osuuskaupat on maksaneet viime vuosina osuusmaksun korkoa?
VIime vuosina osuusmaksun korkoa ovat maksaneet ainoastaan PKO (12e), KPO (3e), Keskimaa (6e) ja Maakunta (5e).


 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 174
Muistakaa äänestää tänään keskiyöhön mennessä verkossa HOK-Elannon tai Varuboden Oslan vaaleissa. Molemmissa mukavia palkintoja arvonnassa äänestäjien kesken. (esim. Varuboden Oslassa 10 x 1000€ lahjakorttia, HOK:ssa peräti 12 000€ potti kolmelle + 50 ravintolalahjakorttia verkossa äänestäneille)
Muuten en olisi äänestänyt HOK-Elannon vaaleissa, mutta tämä oli riittävä porkkana. :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 302
Viestejä
4 219 420
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom