Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja edit: kaksi autonvalmistajaa joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?

Kun mietitään auton hyöty- ja hukkatilaa, niin pidempi nokka ei mahdollista suurempia sisätiloja, mutta tekee autosta hankalamman parkkeerata. Pienet sähkömoottorit akseleilla mahdollistaisi sen nokan lyjentämisen selvästi, jolloin pienempää parkkitilaaan saisi enemmän tilaa auton sisälle, mutta ei. Tehdään sähköautoja jotka on ihan samalla korin muodolla kuin polttomoottoriautotkin, tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
103
Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.

$132/kWh maksaa akkupaketit tuon mukaan (2021). Jos lasketaan vain sähköautot niin $118.

2010 hinta on ollut $1200/kWh.

Normaalia hinnanalenemista siis luvassa jatkossakin ja siten tuo $70 (2027) kuulostaa uskottavalta ennustukselta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ihan mielenkiinnosta, mikä on tämå yksi valmistaja?
Tesla. Model 3n ja Model Y:n nokka on selvästi lyhempi kuin normaalin auton.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.


edit: Näköjään volkkari tajunnut myös, eli kaksi valmistajaa, tesla ja volkkari.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Tesla.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.
Itse olisin ajatellut että I.D BUZZ, enkä Teslaa, jossa myöskin on silti pitkä konepelti. Selvästi omaa bensa-autoa pidempi ainakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Itse olisin ajatellut että I.D BUZZ, enkä Teslaa, jossa myöskin on silti pitkä konepelti. Selvästi omaa bensa-autoa pidempi ainakin.
Eipä tuo transporterista eroa merkittävästi, pakettiautot on sittten eri asia kuin henkilöautot, niissä tätä hukkatilaa ei ole paljoa polttomoottoripuolellakaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kun otetaan turha konepelti osio pois ja siirretään ohjaamoa eteen niin pakultahan sitten näytetään.
Pakettiauto on rakenteeltaan selvästi korkeampi kuin henkilöauto, ja siinä istutaan korkeammalla, järkevä sähköhenkilöauto ei ole.

Pakettiauton korkuisessa autossa (jossa istutaan ylempänä) taas ilmanvastus on paljon suurempi kuin henkilöautossa.

Jonkinlainen nokka kannattaa olla ihan ilmanvastussyistä, mutta sen pitäisi olla jotain normaalin henkilöauton ja pakettiauton välistä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tesla. Model 3n ja Model Y:n nokka on selvästi lyhempi kuin normaalin auton.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.
Haluatko lukita vastauksesi?

download.jpeg
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?
Pitkä nokka vaikuttaa matkustajien turvallisuuteen törmäyksessä. Olettaisin muotoilun tulevan ihan siitä, että autossa on riittävästi tavaraa menemään ryppyyn ennen kuin osuu matkustajiin.

edit: Ai, tuommoinen nokka lasketaan lyhyeksi. Vaihdan vastaukseni siihen, että suunnittelijalle on helpompi tehdä kuten ennenkin. Samoin niiden ihme feikkiritilöiden kanssa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja[/b] edit: kaksi autonvalmistajaa joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?

Kun mietitään auton hyöty- ja hukkatilaa, niin pidempi nokka ei mahdollista suurempia sisätiloja, mutta tekee autosta hankalamman parkkeerata. Pienet sähkömoottorit akseleilla mahdollistaisi sen nokan lyjentämisen selvästi, jolloin pienempää parkkitilaaan saisi enemmän tilaa auton sisälle, mutta ei. Tehdään sähköautoja jotka on ihan samalla korin muodolla kuin polttomoottoriautotkin, tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".
...ja mersu, esim EQS mallillaan :thumbsup: :)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
EV6 ja Ioniq 5 ovat myös sisätiloiltaan lähinnä valtavat auton kokoon nähden, aivan kuten volkkaritkin. Et taida paljon seurata asioita ennen laukomistasi?

Tuossa se valtavan pitkä nokka
1638702029617.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
EV6 ja Ioniq 5 ovat myös sisätiloiltaan lähinnä valtavat auton kokoon nähden, aivan kuten volkkaritkin. Et taida paljon seurata asioita ennen laukomistasi?

Tuossa se valtavan pitkä nokka
En ole puhunut mistään "valtavan pitkästä" että voisitko olla olkiukkoilematta?

Nämä on niitä joissa sitä nokkaa on lyhennetty jonkin verran, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljoa kuin sitä voisi lyhentää

hkultala sanoi:
tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".
Mutta joo, ehkä lyhennetty kymmenisen eikä viisi senttiä.

Ja näissä se nokka on edelleen korkea, mikä lisää ilmanvastusta (tosin, oliko tähän sitten syynä joku jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteessa? Mutta Tesla saa kuitenkin autonsa näistä määräyksistä läpi matalammalla, aerodynaamisemmalla nokalla?)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kaikki valmistajat ei varmaan halua tehdä tylsiä kaikki mallit samalta näyttäviä saippualaatikoita kuten tesla. Eikä korkeampi nokka suoraan tarkoita aerodynaamista haittaa, riippuu ihan miten on ”veistetty”.

e: typo
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Nämä on niitä joissa sitä nokkaa on lyhennetty jonkin verran, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljoa kuin sitä voisi lyhentää
Lyhyempi front overhang tuossakin on kuin lähinnä vastaavassa Teslassa (Ioniq 5: 846 mm Model Y: 874 mm), joten aika auto kritiikki, Teslahan se on se huonommin suunniteltu sähköauto, jos tämä on sen kriteeri.
En nyt kyllä tosin ymmärrä, miten keulan lyhyys on nyt yhtäkkiä joku sähköautojen paremmuuden mittari.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.
Puhuivat kyllä mutta niiden piti tulla 4680 kautta, mutta korona tuli ja koko 4680 ei olla nähtykään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Miten edes mitataan auton ”keulan” pituus? Suhteessa etuakseliin vai etupenkkeihin?

Vakauden suhteen on parasta jos renkaat ovat auton nurkissa - ketteryyden / kääntyvyyden suhteen taas auttaa mitä lyhyempi akseliväli.

Se, että mihin kuskin penkki sitten asemoidaan ja miten muut matkustamon tilat asemoituvat varmaan jotenkin määrittää ”keulan” pituuden, mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankaan. BMW i3 näyttää omaan silmään ”lyhytkeulaiselta”.

Itse näkisin, että kyseessä on pitkälti tyyliseikka ja tämä toyota-miesten hehkuttava käytännöllisyys on aika monelle ihan toissijaista / suorastaan negatiivinen asia. Jengi valittaa EQS:stäkin, että auto ei näytä arvokkaalta kun ei ole metrikaupalla konepeltiä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Juu Ioniq 5 koeajolta jäi mieleen että on kyllä tilava ja käytännöllinen mutta eipä tuommoisen arkkupakastimen ajamisesta saa mitään fiilistä vaikka olisi 1000hv teslan tapaan. Kaipa tuo voisi tulla käyttöautoksi silti kun on nuo moottoripyörät sitten hupivehkeinä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Arvonaleneman riskin voi osittain ulkoistaa, ottamalla puhtaa vuokra-auton, jossa jäännösarvo on riippumaton todellisesta arvosta.

Puhtaassa polttiksessa on vähemmän epävarmuustekijöitä, ja epävarmuuden lähinnä hintaa säilyttäviä.

Jos siis oletus että polttiksen arvo kyykkää, jos sähkis markkinat monipuolistuu, ei ylikuumene, eli hinnat kyykkää. Ja polttisten km kustannukset nousee. (samoja kuin sähkiksissä riskit)

Se epävarmuus on siinä että markkinoille tulee halpoja päästöttömiä polttoaineita tai syntyy suurenluokan halpoja hiilinieluja. Tai ilmastonmuutos perutaan. Eli nyky tiedolla aika kaukaa haettuja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Miten edes mitataan auton ”keulan” pituus? Suhteessa etuakseliin vai etupenkkeihin?
Jos kommetoidaan tuota ketteryyttä, turhaa tilaa. Niin veikkaan että tässä haetaan sitä matkaa kuskin nenästä etummaiseen pisteeseen.

Tuskin sentäs jotain 70 luvun (paketti)autoa, missä istutaan etuakselin etupuolella ja lepäävä jalka puskurin päällä, mutama sentti auton etureunasta. Eli turvallisuus edellä, mutta kritisoidaan sitä epätehokasta tilan käyttöä, missä fiilis että puolimetriä ihan turhaa koristetta, jonka ainoa hyöty toimia "puskurina".
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Ei todellakaan ole lyhytnokkainen. Siinä on vaan tuulilasia loivennettu siten, että nokkapelti voi näyttää lyhyelköltä mutta kaikki hukkatila on siellä.
Sitä meinasin että akseliväli on Sähkö S:ssä kasvanut dinoon verrattuna kun on saatu renkaat ihan nurkkiin asti :thumbsup:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Iski äkillinen kakkosauton tarve lähinnä lasten kuljetusten onnistumiseksi ja käytetty Hyundai Ioniq 28 kWh akulla vaikuttaisi n. 20 ke hintalapulla olevan hinta-/laatusuhteeltaan sopiva peli ja enemmän kuin riittävä parin kymmenen kilometrin kaupunkipyöritykseen. Autoja on markkinoilla useampia, erityisesti 2017 ja 2018 vuosimallista. Onko kokemuksia, vastalauseita tai jotain mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Iski äkillinen kakkosauton tarve lähinnä lasten kuljetusten onnistumiseksi ja käytetty Hyundai Ioniq 28 kWh akulla vaikuttaisi n. 20 ke hintalapulla olevan hinta-/laatusuhteeltaan sopiva peli ja enemmän kuin riittävä parin kymmenen kilometrin kaupunkipyöritykseen. Autoja on markkinoilla useampia, erityisesti 2017 ja 2018 vuosimallista. Onko kokemuksia, vastalauseita tai jotain mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?
Hyundai- ja Kia-sähköautoja käsittelevästä Facebook-ryhmästä löytyy joistain tavallisimmista ongelmista juttua, mutta yleisesti noita kai pidetään ihan pätevinä sähköautoina. Pieni kulutus kompensoi pientä akkua ja pikalataus on siihen nähden vielä varsin nopea, joten toimii pidemmilläkin taipaleilla kunhan latureita löytyy matkan varrelta eikä suhteellisen tiheät, mutta lyhyet lataustauot haittaa.

Latauksen suhteen kannattaa myös miettiä onko siinä oleva yksivaiheinen 6,6kW AC-laturi sopiva omaan käyttöön. Se siis myös sitä, että melko yleisestä 3x16A 11kW kolmivaihelaturista irtoaa vain 3,6kW. Jos auto latautuu kaikessa rauhassa kotona, ei tuolla ole niin suurta merkitystä, mutta kannattaa tuokin puute tiedostaa. Toinen huomioitava asia on, että suurin osa myynnissä olevista on käytettynä maahan tuotuja, ja eri maiden versioissa varustelu vähän vaihtelee saman nimisilläkin varustelutasoilla. Kannattaa siis varmistaa, että ostettavassa yksilössä on halutut varusteet.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyundai- ja Kia-sähköautoja käsittelevästä Facebook-ryhmästä löytyy joistain tavallisimmista ongelmista juttua, mutta yleisesti noita kai pidetään ihan pätevinä sähköautoina. Pieni kulutus kompensoi pientä akkua ja pikalataus on siihen nähden vielä varsin nopea, joten toimii pidemmilläkin taipaleilla kunhan latureita löytyy matkan varrelta eikä suhteellisen tiheät, mutta lyhyet lataustauot haittaa.

Latauksen suhteen kannattaa myös miettiä onko siinä oleva yksivaiheinen 6,6kW AC-laturi sopiva omaan käyttöön. Se siis myös sitä, että melko yleisestä 3x16A 11kW kolmivaihelaturista irtoaa vain 3,6kW. Jos auto latautuu kaikessa rauhassa kotona, ei tuolla ole niin suurta merkitystä, mutta kannattaa tuokin puute tiedostaa. Toinen huomioitava asia on, että suurin osa myynnissä olevista on käytettynä maahan tuotuja, ja eri maiden versioissa varustelu vähän vaihtelee saman nimisilläkin varustelutasoilla. Kannattaa siis varmistaa, että ostettavassa yksilössä on halutut varusteet.
Lataus tapahtunee 8 A virralla yön yli. Sillä pitäisi saada melkolailla koko viikon ajelut yhdessä yössä.

Mistähän noita varustepakettien sisältöjä aiempiin vuosimalleihin edes näkisi? Autovalmistajat tuntuvat poikkeuksetta piilottavan vanhojen mallien tiedot mahdollisimman tarkkaan. Myyjäkään ei ole yleensä osannut kertoa muuta kuin mitä auton papereissa sattuu varusteista lukemaan, tai mitä päällepäin on helposti nähtävissä.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Mistähän noita varustepakettien sisältöjä aiempiin vuosimalleihin edes näkisi? Autovalmistajat tuntuvat poikkeuksetta piilottavan vanhojen mallien tiedot mahdollisimman tarkkaan. Myyjäkään ei ole yleensä osannut kertoa muuta kuin mitä auton papereissa sattuu varusteista lukemaan, tai mitä päällepäin on helposti nähtävissä.
Varmaan lähinnä katsomalla ilmoitusten varustelistaa ja toivomalla, että myyjä ei ole vain kopioinut jostain toisesta muka vastaavasta. Itse hieman harkitsin tuollaista ja jonkun verran oli eri paikoissa puhetta varustuksista eri tasoilla, mutta kävi aika äkkiä selväksi, että tuontiautot sotkevat tilannetta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Iski äkillinen kakkosauton tarve lähinnä lasten kuljetusten onnistumiseksi ja käytetty Hyundai Ioniq 28 kWh akulla vaikuttaisi n. 20 ke hintalapulla olevan hinta-/laatusuhteeltaan sopiva peli ja enemmän kuin riittävä parin kymmenen kilometrin kaupunkipyöritykseen. Autoja on markkinoilla useampia, erityisesti 2017 ja 2018 vuosimallista. Onko kokemuksia, vastalauseita tai jotain mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?
Varustelusta kannattaa varmistaa, että on ns. talvipaketti eli akun lämmitin ruksattu. Ilman akunlämmitintä voi kovemmassa talvikelissä lataaminen olla tuskallisen hidasta? Ilmalämpöpumpulla ei oman kokemuksen perusteella ole kummoista merkitystä, kulutusero on korkeintaan prosentteja. Myös adaptiivinen vakionopeudensäädin voi puuttua ja sen näkee ohjauspyörän nappuloista etäisyyssäädön painikkeen puuttumisesta. Keskinäyttöä on ainakin kolmea erilaista kaksi isompaa on suotavaa olla. Penkinlämmittimet, peilien, takalasin ja ratinlämmitin voi myös puuttua ja ne on hyvä tsekata sillä ne on suomalaisessa ajossa erittäin päteviä varusteita.

Itse varmistaisin siis, että löytyy:

- Talvipaketti (akunlämmitin)
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin
- Penkin ja ratinlämmitin jne
- Keskinäyttöä kokoluokkaa iso tai isoin

MY20 tulee facelift, joka on kaikilta osin kohennettu versio mutta myös hinta nousee vastaavasti omasta mielestäni liikaa. Mitä vikoihin tulee niin eipä näissä ole ollut muuta kuin tyyppivikana hajoava 12V akku, jonka saa vaikka Tokmannilta korvattua 69 eurolla. Takuu on 5 tai 7 vuotta riippuen vuosimallista ja siitä maasta missä ajoneuvo on alunperin myyty.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 027
Olen samaa katsellut, mutta minun pitäisi päästä kesät ja talvet päivässä 160 km yhdellä latauksella. Se lienee toivotonta tällä mallilla?
Mikä on keskimääräinen ajonopeus tuolla siirtymällä? Jos hidasta "seututietä" ja rajoitus ~80km/h niin pitäisi onnistua myös talvella, pieni varaus jos sattuu kova pakkanen ja luminen ajokeli, kesällä menee kyllä helposti.
Ajatko siis 2x80km ja et voi ladata kuin lähtöpäässä? Silloin talvella menee tosi tiukille jos joutuu lähtemään paluumatkalle ns.kylmiltään ilman latausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mikä on keskimääräinen ajonopeus tuolla siirtymällä? Jos hidasta "seututietä" ja rajoitus ~80km/h niin pitäisi onnistua myös talvella, pieni varaus jos sattuu kova pakkanen ja luminen ajokeli, kesällä menee kyllä helposti.
Ajatko siis 2x80km ja et voi ladata kuin lähtöpäässä?
Juuri noin, työmatka on 80 km suuntaansa ja kotona saan ladattua mutta töissä ei onnistu. Valitettavasti kulutuksen kannalta siitä matkasta pitää valtaosa mennä moottoritietä ja kehiä pk-seudulla.

Innostuin jo Zoe'sta, mutta jotenkin on niin koukussa adaptiivisen vakkarin tuomaan mukavuuteen, ettei osaa ilman elää.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 027
Juuri noin, työmatka on 80 km suuntaansa ja kotona saan ladattua mutta töissä ei onnistu. Valitettavasti kulutuksen kannalta siitä matkasta valtaosa mennä moottoritietä ja kehiä pk-seudulla.

Innostuin jo Zoe'sta, mutta jotenkin on niin koukussa adaptiivisen vakkarin tuomaan mukavuuteen, ettei osaa ilman elää.
Ok. Ei ehkä onnistu kovilla pakkasilla. Tuo lähtö kylmänä vie kuitenkin sen verran virtaa.
Eikö töissä ole edes lämmitystolppaa käytössä? Hitaalla (esim.10A) latauksella saisi riittävän puskurin paluumatkaan talviaikana...
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Olen samaa katsellut, mutta minun pitäisi päästä kesät ja talvet päivässä 160 km yhdellä latauksella. Se lienee toivotonta tällä mallilla?
En tunne Ioniqia mutta itse varaisin 30kWh per 100km. Pääse sitten kylmälläkin autolla/akulla varmuudella perille. Toinen hyvä laskukaava on WLTP-matka jaettuna kahdella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Ioniq menee talvikelissä 100-150km riippuen kelistä ja nopeudesta. Jos nopeus on 100kmh niin kunnon pakkasilla tai räntäsateessa sanoisin että 100-120km on aika maksimi. Uudempi 38kwh ioniq varmaan meneekin tuon matkan jo mutta voi joillain keleillä mennä hilkulle. Itse ostaisin tuollaiselle 160km matkalle (varsinkin kun se ajetaan kahdessa pätkässä eli joutuu myös lämmittämään uudestaan) auton jonka wltp on luokkaa 350-400km. Jos auton saisi lataukseen toisessa päässä niin vanhempi Ioniq menisi tuossa hyvin.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
En tunne Ioniqia mutta itse varaisin 30kWh per 100km. Pääse sitten kylmälläkin autolla/akulla varmuudella perille. Toinen hyvä laskukaava on WLTP-matka jaettuna kahdella.
Komppaan tätä, varaisin talvella 30 kWh / 100km. Nimim. 50 kWh akku ei riittänyt eilen 240 km, piti latailla välissä ja kaiken kaikkiaan 70 kWh meni. Auto näytti 2km rangeksi kun pääsin pihaan. :nb:

Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 120 km ajon jälkeen pysähdyin 150 kW (auton max on 100 kW) laturille, mutta auto lataili hyvin maltillista nopeutta, 40 minuutissa sain vain 17.7 kWh. Eli karkeasti siis 26 kW teholla lataillut? Kun pysähdyin niin akkuja oli ~25% jäljellä. Tänään kävin 50 kW pikalaturilla (minuuttitaksa) ja nopeus ei taaskaan huimannut päätä, alle 20 kW tehoilla ja 4 kWh maksoi 4 euroa.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Olisi tarve hankkia (käytetty) sähkökäyttöinen kakkosauto lähinnä kaupunkipyöritykseen seuraavilla vaatimuksilla:
-Pieni koko (pituus mielellään 4 metriä tai alle)
-Kohtalaisesti tehoa jotta pääsee liikennevaloista liikkeelle (0-100 km/h alle 7,5s)
-Mielellään takaveto tai neliveto
-Riittävä laatuvaikutelma (näkemäni Korealaiset ja Ranskalaiset sähköautot eivät kelpaa)
-Ajomatka kesäkelissä vähintään 250 km satunnaisia pidempiä reissuja varten
-Budjetti ~35 000 euroa

Itse olen saanut näillä vaatimuksilla listalleni vain kaksi mallia, BMW i3(s) ja VW ID.3. Myös BMW:n sisar Mini Cooper SE voisi olla vaihtoehto mutta sitä ei taida saada yhtä isolla akulla. Tulisiko minun harkita joitain muitakin vaihtoehtoja tai pitäisikö nuo listaamani mallit ehdottomasti jättää hankkimatta jostain syystä?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Itse olen saanut näillä vaatimuksilla listalleni vain kaksi mallia, BMW i3(s) ja VW ID.3. Myös BMW:n sisar Mini Cooper SE voisi olla vaihtoehto mutta sitä ei taida saada yhtä isolla akulla. Tulisiko minun harkita joitain muitakin vaihtoehtoja tai pitäisikö nuo listaamani mallit ehdottomasti jättää hankkimatta jostain syystä?
Noistakin i3:n käytännön kesärange 120Ah mallillakin jää aika tiukaksi, jos 250km on jonkinlainen vaatimus. WLTP on kyllä päälle 300, joten siististi ajamalla kyllä menee, mutta kannattaa katsoa latauspaikkoja vähän lähempääkin, jos moisella on liikenteessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Riittävä laatuvaikutelma ja id.3 on kyllä mahdoton yhtälö, kun ranskikset ovat laadullisesti pirkka-volkkaria parempia. Pelkkää ämpärimuovia koko auto.

Ootko vilkaissut ds3:sta?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Noistakin i3:n käytännön kesärange 120Ah mallillakin jää aika tiukaksi, jos 250km on jonkinlainen vaatimus. WLTP on kyllä päälle 300, joten siististi ajamalla kyllä menee, mutta kannattaa katsoa latauspaikkoja vähän lähempääkin, jos moisella on liikenteessä.
Saiko sitä 120Ah malli REXillä?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 1
Hyvin hitaasti. Sain Zoen lataustehon puolikkaalla akulla tipahtamaan eilisillä pääkaupunkiseudun pakkasilla alle 10kW:n kun huvikseni testasin ABC-latausta kaupassakäynnin ajan. Käsittääkseni jos ei erillistä akun lämmitystä ole käytössä (ja jopa sellaisen kanssa) kovilla pakkasilla pitäisi ajaa akku hyvin tyhjäksi, luokkaa 10% ennen pikalatausta niin saisi alusta asti jotenkin järkeviä lataustehoja ja toisaalta akku ehtisi lämmetä latauksen aikana ennen kuin tulee liian täyteen. Ei ole tullut oikein järkevää tilaisuutta testata itse vielä kun hitaampi lataus normaalioloissa riittää hyvin.

Edit: Lisätään nyt tähän vielä, että tuolla ABC-testauksessanikin akku lämpeni kymmenisen astetta kymmenessä minuutissa, joten kyllä se siitä olisi vähän kiihtymään lähtenyt viimeistään kun olisi plussan puolelle asti päässyt. Aiemminkin kyllä huomannut, että kylmällä saattaa lataus aluksi vähän hidastella ennen kuin pääsee vauhtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Saiko sitä 120Ah malli REXillä?
"BMW i3:sta on kaksi versiota: täyssähköinen BEV (battery electric vehicle) ja pidennetyn kantaman sähköauto REX (range extender). Viimeiseksi jäävän 120Ah akkukoon myötä REX tiputettiin Euroopan mallistosta pois ja saatavilla on enää täyssähköinen BEV. "

Lähde
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Pakko sanoa. Kaikki varoittelivat että sähköautot ovat tunnottomia paskoja jotka kulkevat kovaa suoralla muttei niillä tee mitään mutkateillä. Piru vie tuo M3 Performance on hauska viedä liukkailla. Muistat pitää painon keulalla ja tuloksena perä seuraa kyllä, vaikkakin ei niin neutraalissa kulmassa. Suoraan kiihdyttäessä pitoa löytyy, antaa perän vaeltaa mutta tuntuma pysyy ja tiedät mitä auto on tekemässä seuraavaksi. Ohjaus on toki mallia tunnoton mutta perstuntuma kompensoi. Saati jos nykäisee auton track modeen ja lyö vedon 35/75 jaolle. Milli kaasua ja perä on irti ja sen jälkeen vaan antaa mennä. Todella todella helppo vietävä. Itsellä vuosien tauko tehokkaista nelikoista ja silti tulee tuttu ja turvallinen olo tuon ratissa. Aivan naurettavan hauskaa ja en muista milloin olisin pitänyt yhtä paljon hauskaa nelikon ratissa. Ei kyllä ihan heti tulisi mieleen lyödä tuota track modessa liikenteen sekaan kokemattoman kuskin kanssa vaikka teho salliikin hitaat luisut niin nopeus kasvaa huomaamatta varsin äkkiä ja kulmat isonevat kunnes ei muistakaan miten sitä nelikkoa ajettiin vs takaveto/etuveto (ja en itsekään rupea perseilemään koska jo vakautus normaalilla täysin päällä tuo kulkee välillä aika rajuissa kulmissa jos ei muista varoa kaasua painaessa).


Mitä taas sähköautojen talviominaisuuksiin tulee. Tällä hetkellä saldona; pissapoika toimii heikosti omaan makuun, ovenkahvat olivat ensimmäisillä pakkasilla mallia hv kun vesi jäädytti ne oviin, apparin ovi pitää kovemmilla pakkasilla paiskata että auton oven anturit tajuavat sulkea ikkunan (auto itsessään kyllä toteaa että ovi on kiinni mutta lasi ei nouse), takaluukku ei aukea aina ensimmäisellä avauksella kokonaan sähköllä, apparin puolen takaoven lasi oli jäätynyt eikä laskeutunut avatessa kuten normaalisti, kaveri avasi oven ja löi sen kiinni tuloksena että lasin yläreuna jäi tiivisteiden varaan ja jouduin äkkiä repimään oven auki jotta sai vapautettua lasin, niin ja tuulilasi on välillä mallia hv sulattaa (juu voi olla että olen hemmoteltu Fordin vastuksilla lämmitettävien lasien jälkeen ja se että lasin lämpeämistä joutuu odottamaan vie hermot). Pahimpana toki tuo naurettava kulutus. Jos ajat yhtään enemmän kaasua käyttäen niin 30km matkalla on mahdollista hukata helposti 100km rangea kun laskee 2kpl lämmityksiä akusta mukaan yhtälöön. Eihän tuo mitään kun ajaa työmatkaa ja tietää monelta auton pitää olla lämmin lähtiessä kun tolpasta lämmittää mutta extempore lähdöt sinne tänne ja tuonne ajatuksella että minähän en prkl laseja skrapaa niin tulos on kyllä niin hv kun olla ja voi. Osan noista voi pistää oman ajotavan ja ajotarpeen piikkiin mutta rehellisesti, on tuo välillä vittumaista kun juuri edellisenä päivänä olet ladannut ja kadotat rangea +100km/päivä minimaalisella ajomäärällä.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 120 km ajon jälkeen pysähdyin 150 kW (auton max on 100 kW) laturille, mutta auto lataili hyvin maltillista nopeutta, 40 minuutissa sain vain 17.7 kWh. Eli karkeasti siis 26 kW teholla lataillut? Kun pysähdyin niin akkuja oli ~25% jäljellä. Tänään kävin 50 kW pikalaturilla (minuuttitaksa) ja nopeus ei taaskaan huimannut päätä, alle 20 kW tehoilla ja 4 kWh maksoi 4 euroa.
Mikäs auto sulla on?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Jerrykannujen sijaan aggregaatteja jumiin jääneille niin pääsevät pois Kipor IG2000 aggregaatti nyt vain 525 €
Ihan mielenkiinnosta, jos akku menee nolliin jossain talviruuhkassa niin saako tuollaisella autoa liikkeelle eli mihin 2kw oikeasti riittää? Paljonko pitää olla akussa virtaa että sähköauto suostuu pyörittämään pyöriä ja pysyykö liikkeessä (oletetaan että kaikki muut sähköä kuluttavat on kytketty pois eli valot, lämmitys, navit yms) 2kw teholla? Tietämättä arvaisin että ei pysy
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Webasto ois kiva, ääriolosuhteissa ei tarvitsisi lämmittää sähköllä. Toki auto olisi tämän jälkeen de facto hybridi, ei täyssähkö, mutta lakiteknisesti taitaisi silti saada täyssähkön kohtelun ainakin Suomessa?

Taitaa vaan olla tällaiset 10h lumimyrskyssä tapaukset niin harvinaisia, ettei valmistajat ala niiden vuoksi lisäämään tekniikkaa autoon.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom