Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
Lähes varmasti - Ioniq5:nen ei osaa lämmittää akkua jos lämmitys / ilmastointi on päällä ja silloin pakkasella pikalataus on todella hidasta.

Moottori-lehti ei vain tiedä tätä ja on testannut autoa lämppärit täysillä.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Moottori-lehti ei vain tiedä tätä
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Onhan se kieltämättä surkeaa, että auto ei esim. siinä latausnäytössä kerro, että "latausnopeus rajoitettu akun lämpötilan takia, lämmityslaitteen / ilmastoinnin pois kytkeminen voi nopeuttaa latausta".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Harva istuu autossa tuollaisen pikalatauksen aikana, yleensä mennään käymään vessassa tai hakemaan kahvia/ruokaa tms.

Huonompi asia tietty silloin, jos se auton käynnissä oleminen on hämärtynyt käsite autoilijalle esim. start/stop -painikkeen tai ready-valon/indikaattorin puuttuessa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy
Kyllähän näitten patteri autojen kanssa toiminta enemmän ja vähemmän tuntuu jonkinlaiselta harrastus toiminnalta, tarvii tutkia missä saa autoa ladata ja toimiiko laturit ja laitanko OBD lukijan kiinni että näen viimeiset kilsat rangesta talvella tms. Sanoisin että on jollakin kierolla tavalla jopa ihan mielekästä....joku bensalenkkari voisi olla asiasta eri mieltä :D

Eikö muuten löydy edes Hyundain OHJEKIRJASTA tai what ever tiedostosta tietoa tuosta että jos lämmittää kabiinia latauksen aikana niin ei saa täysiä jerkkuja laturilta?? :rolleyes:
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?

Edit. Eihän logiikka voi olla, että käyttäytymisen ei tule muuttua polttis->sähkö siirtymässä, tai muuten kukaan ei lataisi kotona ja pikalaturilla oltaessa seisotaan piuhan vieressä koko latauksen ajan. :whistling:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?
Liittyy aihealueen defensseihin, hieman kuin Tesla forumeilla. Joku mainitsee ettei Teslassa automaattipyyhkijät toimi kunnolla, niin toinen tulee ulisemaan ettei ne mun polttisautossa n vuodelta -85 toimineet myöskään.

Itse olen istunut Teslassani monesti lämmitys päällä ja kuunnellut musiikkia kun lataan pikalaturissa. Ei ole kiinnostanut hakea aina mäkkäri/ABC tason tavaraa, eikä ihan joka kerta ole kusettanutkaan tarpeeksi mennä sisälle noihin paikkoihin. Kyllähän tuo on Ioniqissa selvä ongelma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
Onhan se tietysti selvää että se auto lataa hitaammin sen lämmityksen verran. Mutta kun se tässä tapauksessa lataa huomattavasti hitaammin koska akkua ei pystytä lämmittämään, niin ei tuo nyt millään voi kuulua kaikkien tietämykseen tasolla "kissa kuolee mikrossa". Eipä tuo näyttänyt olevat itsestään selvää edes henkilöille jotka ammatikseen arvostelevat sähköautoja, joten tuon googlaaminenkaan ei ole mikään selvä pikkujuttu.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Kuulostaa että sähköauto voisi todellakin toimia sinulla. Mikäli siis tarvitset autoa arkiajoihisi. Lataamisen kannalta se että olet pääasiassa kotosalla on kaikkein parhain vaihtoehto. Sähkö on halvinta ja auto lataa itseään kun olet kotona, eli pääasiassa aina. Ei tarvitse pyöriä ympäriinsä kuin sohvalla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.

Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.
Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.



Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Ite taas kuvittelisin tuon olevan ihan perushomma lämmitellä autoa nimenomaan suurteholatureilla. Se lämmityksen viemä teho on häviävän pieni siitä lataustehosta ja usein joku kusitauon mittainen 10 minuuttia ja matka jatkuu riittää. Juuri silloin itellä tulis mieleen jättää suoraan auto lämpiämään pakkaseen koko latauksen ajaksi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
En huomannut, että olisi tätä Moottorin artikkelia vielä linkattu tänne, mutta aika paljon näyttää laskevan latausteho lämpötilan laskiessa Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta

Kesä:


Talvi:
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Kyllä - Björnin kesällä tekemässä Ioniq 1000km testissä auto rapid-gatetti ja rajoitti latausnopeutta akun ylikuumetessa. Todennäköisesti koska hän istui latauksen aikana autossa ilmastointi päällä ja akku ylikuumenee, koska auto ei pysty yhtä aikaa jäähdyttämään sekä akkua, että kabiinia.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
.
.
En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.



Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.


Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
50
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Olen ymmärtänyt, että niin Ioniqiin kuin EV6-malliin olisi tulossa päivitys, joka saattaisi auttaa kylmällä kelillä ladattaessa. Björn testaili Kiaa, ja lataaminen sujui paikoitellen erittäin hyvin, joskin monista muista testaajista poiketen auto alkoi olla hänelle jo niin tuttu, että hän kykeni kikkailemaan samantapaisesti kuin kokeneempi käyttäjä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.



Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.


Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.
Eikös nämä akut ole pitkäikäisimpiä, mitä viileämpinä (+asteilla) niitä käytetään ja lisäksi säästyy energiaa/range kun menee vähemmän sähköä lämmitykseen. Arkiajossa tämä ominaisuus siis toivottava, kun pikalataukselle ei tarvetta. Konsernilla oli lisäksi Niron aikaan suurempi akkujen takaisinkutsu, mistä ehkä opittu jotain.

Hyundailla oli pieni kiire julkaista Ioniq 5, ettei tesla pääse hyötymään liiaksi Korean tukiaisista. Ilmeisesti tekniikkapäivitystä tulossa jo ensi vuonna. Toki lämmityksen puuttuminen pikalataukseen mennessä on puute, mutta uskoisin sen korjaantuvan softalla vaikkakin sitten vuosihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:
Ilmeisesti joo on, mutta osa kuuluu vakiovarustukseen. Suomen konffi vielä auki.

Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:
Tää oli Turussa. Mut pitäisi ensi viikolla olla myös muuallakin Cupramestoissa koeajossa :)
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
250
Tuli tilattua ID.5 GTX. Ei taida olla muuta eroa neloseen kuin perän muotoilu, 6L isompi kontti ja valmiina 3.0 softa. Toimitusarvio on toukokuun loppuun, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi taitaa venyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
250
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
Facebookin ID4 ryhmässä oli tästä juttua. Siellä oli jäsenenä joku VW-edustaja, joka sanoi että tiedoissa on virhe. ID.5 kaiteissa pitäisi olla sama 75kg kuorma kuin ID4. Jos kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti vielä varmistaa tuo myyjältä!:thumbsup:

edit. Lisävarusteissa sai muutenkin olla tarkkana. Jos konfiguraattori näytti että johonkin lisävarustepakettiin kuului asiat x,y,z. Niin vakiovarusteisiin saattoikin kuulua jo vaikka varusteet y ja z. Eli kannattaa ensin katsoa varustetason vakiovarusteet ja sitten päättää tarvitseeko lisävarustetta x. Toivottavasti tästä selityksestä saa ajatuksen.

Tahallaan ärsyttävästi tehty vielä noi lisävarustepaketit. Olisin halunnut sport-penkit säädettävillä reisituilla. Ne saa vaan jos ottaa sähkösäätöiset penkit. Sähköpenkit taas kuuluu 3k kalliimpaan Business Max-pakettiin, jossa kaikki muut asiat oli itselle turhia;
- peruuttaessa alaskääntyvä oik. peili
- peruutuskamera eteen
- kiinteä pääntuki ja erilainen verhoilu (mikrokuitu vs kangas)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kyllähän tässä jo vähän alkaa olemaan sellasta kihelmöintiä kun Mustangin luovutus on jo ensi viikon alussa. Aika nopiaa toimintaa kyllä Fordilta, tilattu syyskuun alussa :thumbsup: :):D
Meksikosta tulevat nämä yksilöt käsittääkseni. Laivaamisessa menee varmaan jo se kuukausi. Ilmeisesti ei ole ihan odotetusti käynyt kaupaksi mitä automyyjiä jututin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Meksikosta tulevat nämä yksilöt käsittääkseni. Laivaamisessa menee varmaan jo se kuukausi. Ilmeisesti ei ole ihan odotetusti käynyt kaupaksi mitä automyyjiä jututin.
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
No siis kaikilla on pulaa mutta kuka pääsee keveimmällä. Ford Fiesta ST MK8.5 esim menettää taittuvat peilit yms ja odotusajat ovat paikoin naurettavat mutta niissä on sentään navigaattorit ja kosketusnäytöt vs BMW:n "premium" autot. Ja Mach E:stä omilla spekseillä arvioitu odotusaika oli arvioilta melkein vuosi eli aika rajuja eroja sitten vissiin. Liike mitä käytän Fordeissani on kuitenkin ns "lippulaivaliike" eli ei pitäisi olla ongelmaa saada kippoja vs moni pienempi liike.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Ilta-Sanomissa taas juttua Toyota bZ4X:stä. Osui silmään seuraava kappale ihan vain yleisesti mielenkiintoisena:
Aivan uusina ominaisuuksina Toyotaan tulevat saataville etäpysäköinti, uusi One Motion Grip -ohjausvarsi (ei -pyörä) ja aurinkosähköpaneeli kattoon. Sen avulla voidaan saavuttaa vuositasolla jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa, kun lisälaitteisiin tarvittavaa energiaa saadaan suoraan auringosta.
Hinnasta ja saatavuudesta:
Suomeen uusi bZ4X saapuu vielä ennen juhannusta, ja auton hinnat saadaan hämmästeltäviksi pian itsenäisyyspäivän jälkeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:


Olen ajanut sähköautolla maaliskuun 2020 puolivälistä saakka. Auto on Tesla Model 3 LR AWD, eli isommalla akulla ja kahdella moottorilla varustettu malli. Lisävarusteina punainen väri ja vetokoukku. Auton autoverollinen käteishinta oli 67 502,96 €. Arvioin sen arvoksi Nettiauton perusteella tällä hetkellä n. 56 000 €.
Kaikki kustannukset yhteensä:

Kustannus​
Yhteensä​
Arvon aleneminen​
11 502,96 €​
Rahoitus (korko + kulut) (20 kuukautta)​
1 734,47 €​
Kasko (2 vuotta)​
1 404,18 €​
Liikennevakuutus (2 vuotta)​
1 169,32 €​
Latauspistoke asennettuna (osittain kotitalousvähennyskelpoinen)​
679,99 €​
Lataukset​
653,81 €​
Ajoneuvovero (2 vuotta)​
369,38 €​
Renkaiden vaihto ja kausisäilytys (3 vaihtoa)​
309,60 €​
Tesla Premium Connectivity (Nettiyhteys) 9,99/kk, ensimmäinen vuosi ilmainen​
79,92 €​
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:

Aika optimistinen arvonalenema. Nettiautossa 2020 LR myyntihinnat 53-56k. Tämä on siis liikkeen myyntihinta. Tuosta voi ottaa vielä 4-5k€ pois, mitä itse saa hyvitystä. Uuden auton osto on sellaista…
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Mitään autoa ei mielestäni kannata ostaa uutena - ellei sitten ole ylimääräistä sen verran paljon ettei sillä ole mitään väliä.

Itsellä tarkoitus odottaa 1-2v ja ostaa käytettynä sellainen jossa on kunnon akkutakuu, käsittääseni voimalinja ei kilsoista/vuosita juuri happane, ainoastaan akku.

Kunhan chippipula hellittää ja tehtaat alkavat puskea täysillä sähkiksiä ulos niin 2-3v viivellä se alkaa näkyä käytettyjen hinnoissa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
Meinaatteko että bensa/diesel autot ei menetä arvoaan kun tulee uusia parempia ja halvempia sähköautoja? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Meinaatteko että bensa/diesel autot ei menetä arvoaan kun tulee uusia parempia ja halvempia sähköautoja? :)
No ihan vaan sillä ajatuksella, että ominaisuudet olisi edes etäisesti yhtenevät(pitkä range). En kyllä missään nimessä ostaisi edes vastaavan hintaluokan polttisautoakaan. Poliittinen tahtotila ohjaa sähköiseen suuntaan hankintoja(olkoot sitten kuinka absurdi ajatus tahansa, että vajaan kymmenen tonnin polttiksesta siirryttäisiin 50k€ sähkikseen). Ei kannate hakea aina tuota vastakkainasettelua ja mennä puolustuskannalle.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
Sähköautot tosiaan ovat olleet niitä 2019 marraskuun 16 k€:n Seat Miitä lukuunottamatta aika hinnakkaita. Tästä johtuen arvonalenemakin on suurehko euromääräisesti.

Nykyinen autosi maksoi siis alle 9 k€. Ajomääristäsi riippuen voisit päästä 10-30 k€ maksavalla sähköautolla samoihin autoilun kokonaiskuluihin, koska kotona ladattu sähköenergia on niin paljon halvempaa kuin polttoaineet.

Mainitulla hintaluokalla ei toisaalta täytetä vuosi sitten asettamiasi kriteerejä, eli 500 km@-35 C normaalin liikenteen tahtia edeten. Tietääkseni paras etenijä kylmässä matka-ajossa on MB EQS 450+. Sen WLTP on 740 km, joten -35 asteessa noin 400 km voisi onnistua, eli jäisi 100 km vajaaksi.

Oletetaan, että markkinoiden paras sähköauto pääsee vaatimasi 500 km@-35 C vuonna 2025. Sen hinta ollee 100-150 k€. Sitten pitänee odottaa akkutakuun loppumista, jotta tuollaisen huippumallin hankintahinta on laskenut sopivalle tasolle tavalliselle ihmiselle. Akkutakuut ollevat vuonna 2025 8-12 vuotta, joten sopiva aika vetää ostohousut jalkaan on 2033-2037. Siihen asti voi rauhassa keskittyä muihin asioihin, tai sitten pitää höllentää omia kriteerejään.
 

Hzz

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
132
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
Ostappa tuon hintainen uusi diesel ja kokeile paljonko arvo putoaa :D
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Kunhan chippipula hellittää ja tehtaat alkavat puskea täysillä sähkiksiä ulos niin 2-3v viivellä se alkaa näkyä käytettyjen hinnoissa.
Mites jos kysyntä kasvaa enemmän kuin tuotanto? Materiaalien ja energian hinnat on ollut koko vuoden nousussa joten auton valmistus on kokoajan vaan kalliimpaa. En lähtisi tuudittautumaan siihen että hinnat on tulossa järkevämmälle tasolle hetkeen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Mites jos kysyntä kasvaa enemmän kuin tuotanto? Materiaalien ja energian hinnat on ollut koko vuoden nousussa joten auton valmistus on kokoajan vaan kalliimpaa. En lähtisi tuudittautumaan siihen että hinnat on tulossa järkevämmälle tasolle hetkeen.
Tietyt materiaalit tulevat varmasti kallistumaan jatkossakin, energian hinnassa on väliaikainen piikki uskoakseni. Ensi keväällä hintataso tulee olemaan selvästi alempana.

Mutta markkinataloudella on hieno tapa hoitaa nämä ongelmat, jos kysyntää on niin sähköautoja valmistetaan entistä enemmän, jossain vaiheessa se puskee väkisin käytettyjen hintoja alaspäin
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Hinnat laskee heti kun akkupakettien hinnat tulee alas. Toistaiseksi tilanne on koronan takia vain nostanut hintoja. Todennäköisesti laskee jossain välissä mutta ei aivan nurkan takana ole.
Ellei sitten joku keksi jotain oikeasti mullistavaa tapaa tuottaa akkuja, näitähän on melkein päivittäin tulossa mutta mikään ei ole vielä tuotannossa asti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Hinnat laskee heti kun akkupakettien hinnat tulee alas. Toistaiseksi tilanne on koronan takia vain nostanut hintoja. Todennäköisesti laskee jossain välissä mutta ei aivan nurkan takana ole.
Ellei sitten joku keksi jotain oikeasti mullistavaa tapaa tuottaa akkuja, näitähän on melkein päivittäin tulossa mutta mikään ei ole vielä tuotannossa asti.
Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom