Yleistä keskustelua sähköautoista

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kyllä: hinnat alkaen malleilla ja vanhoilla loppuun ajetuilla lirpuilla, sekä vajailla paineilla(lisäksi vääränlaisella rengastuksella esim. Kantavuus/profiili jne.). Teslan kohdalla puhutaan käytettynäkin melko kalliista hankinnasta ja sitten siihen ei osteta kunnon renkaita? Erikoinen tyyli talviajoon, jos renkaat saa taittumaan alle, kun nuo mainitsemani asiat on otettu huomioon. Ehkä ajon sopeuttaminen auton/renkaan ominaisuuksiin olisi paikallaan. Ihme hinku hakea auton/renkaan rajoja liikenteessä. Radalle kyllä saa aikoja, missä voi ottaa kaikki irti, mitä vehkeistä lähtee(ilman että aiheuttaa vaaraa muille liikkujille). Mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän on tarvetta hakemalla hakea jännitystä elämään tien päällä. Ilmeisesti näin ei ole kaikille...
:facepalm: Jotkut renkaat eivät vain toimi plussakeleillä. Nuokin Nokialaiset alkavat toimia kunnolla vasta -5c. Nyt tuntuvat jopa renkailta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
:facepalm: Jotkut renkaat eivät vain toimi plussakeleillä. Nuokin Nokialaiset alkavat toimia kunnolla vasta -5c. Nyt tuntuvat jopa renkailta.
Lähes yhtä kylmät/lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta ajotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Aivan yhtä lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta asjotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
Renkaan lämpötila, alustan luontainen liukkaus (vaikka olisi puhdasta asfalttia) ja rengaspaineiden muuttuminen tekevät yhdessä isoa eroa. Ja Telsan paino ja painopisteen mataluus tuovat nuo asiat hyvin esiin. Ja Performancessa on jämäkämpi alusta muttei toki mikään kivireki. Kaikki tuo yhdessä kuitenkin asia mikä nopean ohjauksen (kaksi kierrosta lukosta lukkoon) kanssa tuovat tuon etenkin suunnanvaihdoissa hyvin esiin. Käännät rattia ja joudut odottamaan hetken että ratin kääntö tekee mitään ja siihen sitten tuo "taittuminen" alle eli tuntuu että rengas muljuu siellä alla vs että auto kulkisi nätisti kitkapinnalla.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Lähes yhtä kylmät/lämpimät ne renkaat ovat parin asteen plussakelillä kuin -5c "pakkasessa", ainakin jos renkaalla ajetaan yli puoli tuntia kerrallaan ja puhutaan nimenomaan normaaliin liikenteeseen sopivasta ajotyylistä.
Tuollainen olematon renkaan lämpötilanvaihtelu ei voi välittyä etenkään Teslan alustan kautta, rata-autot erikseen.
Edit: vai onko Teslan alusta niin jäykkä "kylmällä" kelillä että rengaskin alkaa tuntumaan jämäkämmältä?
Mitä olen SR mallista M3sta kokeillut kitkarenkailla talvella niin kyllä se melkonen kivireki oli....Tosta Performancesta puhumattakaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mitä olen SR mallista M3sta kokeillut kitkarenkailla talvella niin kyllä se melkonen kivireki oli....Tosta Performancesta puhumattakaan.
Nää on näitä mihin tottuu :D. Fiesta ST:n jälkeen tuo on kuin laivalla ajaisi ja vaikka MK8 ST:n jousitus oli huomattavasti MK7:aa pehmeämpi niin oli se aika raju vs M3 Perfomancen joka on varsin mieto sporttimallien mittakaavassa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Nää on näitä mihin tottuu :D. Fiesta ST:n jälkeen tuo on kuin laivalla ajaisi ja vaikka MK8 ST:n jousitus oli huomattavasti MK7:aa pehmeämpi niin oli se aika raju vs M3 Perfomancen joka on varsin mieto sporttimallien mittakaavassa.
Niinkai, itelle käy oikeastaan molemmat, pehmeä tai kova alusta, ehkä siltä väliltä paras. Ei ole enää niin paljon lapsettanut että tarvisi pakosti rata autoa. Mitä M3seen tulee niin oli se sellaista räminää ja resonointia ja tuntui siltä että lasikatto tippuu justiinsa eli ei kauhean kiva. Muutenkaan en suurta arvoa anna pano(d)raama katolle, ponistakin jätin pois, ennemmin musta/tumman värinen :) :thumbsup:
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Renkaan lämpötila, alustan luontainen liukkaus (vaikka olisi puhdasta asfalttia) ja rengaspaineiden muuttuminen tekevät yhdessä isoa eroa. Ja Telsan paino ja painopisteen mataluus tuovat nuo asiat hyvin esiin. Ja Performancessa on jämäkämpi alusta muttei toki mikään kivireki. Kaikki tuo yhdessä kuitenkin asia mikä nopean ohjauksen (kaksi kierrosta lukosta lukkoon) kanssa tuovat tuon etenkin suunnanvaihdoissa hyvin esiin. Käännät rattia ja joudut odottamaan hetken että ratin kääntö tekee mitään ja siihen sitten tuo "taittuminen" alle eli tuntuu että rengas muljuu siellä alla vs että auto kulkisi nätisti kitkapinnalla.
Ok, eli toisinsanoen "vika" on autossa eikä renkaissa. Toki on olemassa vähemmän huonoja renkaita mutta lähtökohta talviajoon on huono renkaista riipumatta.
Lumella/jäällä ei toimi kovan puolella oleva alusta, sen tietää ne ketkä ovat harrastaneet rallia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Niinkai, itelle käy oikeastaan molemmat, pehmeä tai kova alusta, ehkä siltä väliltä paras. Ei ole enää niin paljon lapsettanut että tarvisi pakosti rata autoa. Mitä M3seen tulee niin oli se sellaista räminää ja resonointia ja tuntui siltä että lasikatto tippuu justiinsa eli ei kauhean kiva. Muutenkaan en suurta arvoa anna pano(d)raama katolle, ponistakin jätin pois, ennemmin musta/tumman värinen :) :thumbsup:
Oliko minkä vuotinen mitä koeajoit? Itse ajanut vain tätä MY2021:stä ja ei rämise eikä resonoi. Kuitenkin tuossa laadussa oli iso hyppy tässä vuosimallissa. Ja itselle taas tuon alustan pitää olla mallia sohva tai puhdas sportti :D. Välimuodoissa tuntuu että auto menee hukkaan. Ja tuon M3:n lasken omassa skaalassani sohvaksi, jopa Performancen alustalla.

@Jonaz on tuosta Nokialaisten lötköydestä kokemusta ihan "normi" ei performance autoistakin parinkin auton verran noista vanhemmista Nokian malleista. Mutta juu ei tuo auton luonne myöskään asiaa helpota. Tosin se on pakko sanoa että syystä x y z niin heti pakkasilla tuo tuntuu paljon paremmalta vaikka olisi se kuiva asfalttikin alla. Melkein +10c ja ihan eri meno. Kokeilin myös pidon rajoja tuossa tutulla alueella mihin pääsen aidatulle alueelle joka on suljettu portein miten tuo kulkee jäällä ja lumella ja track modessa ai jumalauta että menee nätisti ja loogisesti. Juu oli tuossa paljon sitä että oli jo unohtanut miten hyvältä tuntuu viedä nelikkoa kulmassa mutta myös ihan rehtiä faktaa että auto toimii kuten sen odottaa toimivan ja käyttäytyvän. Pito lähtee loogisesti, lineaarisesti ja kaasulla saa todella nätisti säädeltyä kulmaa ja tuo sähkömoottorin tuoma välitön kaasunvaste on aivan naurettavan paljon helpottava asia. Huomioi vaan tuon auton painon ja ai saakeli että oli hauskaa.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.
Veloittaa jos et käytä.
Tee tätä kautta tunnus, niin ei tarvii lataa saldoa tai mene ylimääräisiä maksuja. Muista samalla tilaa tagit, ne saa vain tuossa alussa ilmaiseksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Osaako joku täällä kertoa, onko veloittaako Virta tuon 1 euron minimimaksun vaikka ei olisi koko kuun aikana lataillut ollenkaan? "Rekisteröityneen asiakkaan minimilaskutus on 1€ / kk. " lukee heidän sivuillaan.

Olen nyt yli kuukauden pärjännyt pelkästään K-Latauksella ja Plugitilla, mutta viikonloppuna otan suunnaksi Länsisataman, jossa näyttää olevan Virran laturit, eli pitänee sekin nyt ladata. On muuten tähän mennessä typerin lataussofta, kun ensin pitää ladata saldoa tuonne palveluun. Mikseiköhän kortilta veloittaminen ole mahdollista niin kuin muilla.
Rekisteröidyt Helenin kautta niin ei tule kuukausimaksuja.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Veloittaa jos et käytä.
No onpas todella hölmöä.

Tee tätä kautta tunnus, niin ei tarvii lataa saldoa tai mene ylimääräisiä maksuja. Muista samalla tilaa tagit, ne saa vain tuossa alussa ilmaiseksi.
Rekisteröidyt Helenin kautta niin ei tule kuukausimaksuja.
Kiitän vinkistä molemmille!

EDIT: No nyt on Virta sovelluskin. :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kyllä: hinnat alkaen malleilla ja vanhoilla loppuun ajetuilla lirpuilla, sekä vajailla paineilla(lisäksi vääränlaisella rengastuksella esim. Kantavuus/profiili jne.). Teslan kohdalla puhutaan käytettynäkin melko kalliista hankinnasta ja sitten siihen ei osteta kunnon renkaita? Erikoinen tyyli talviajoon, jos renkaat saa taittumaan alle, kun nuo mainitsemani asiat on otettu huomioon. Ehkä ajon sopeuttaminen auton/renkaan ominaisuuksiin olisi paikallaan. Ihme hinku hakea auton/renkaan rajoja liikenteessä. Radalle kyllä saa aikoja, missä voi ottaa kaikki irti, mitä vehkeistä lähtee(ilman että aiheuttaa vaaraa muille liikkujille). Mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän on tarvetta hakemalla hakea jännitystä elämään tien päällä. Ilmeisesti näin ei ole kaikille...
Meneppä kokeilemaan jotain Nokian kitkoja vähintään 225/55 profiililla niin tiedät mistä on kyse.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Enemmän vituttaa tuo ihmisten kyyläys. Ensimmäinen yö tolpassa toi jo valitukset vaikka laturin valo ei ollut edes päällä koska lämmitys oli ajastettu myöhemmäksi ja ensimmäinen valitus tuli jo ennen tuota lämmityksen alkua.
Remppa vai muutto? Muutto! Joskus ysärillä sahasin polkupyörän lukkoa (avain hävisi) kerrostalon pihalla ja aina kun käänsin pään ikkunoita kohti verhot heilahtivat. Ihme etteivät mummot soittaneet poliiseja.

Tuntuu että sähköauto on pahempi kateuden kohde kuin urheiluauto.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Remppa vai muutto? Muutto! Joskus ysärillä sahasin polkupyörän lukkoa (avain hävisi) kerrostalon pihalla ja aina kun käänsin pään ikkunoita kohti verhot heilahtivat. Ihme etteivät mummot soittaneet poliiseja.

Tuntuu että sähköauto on pahempi kateuden kohde kuin urheiluauto.
Remppa+muutto (pitäähän ne voitot maksimoida jotta saa mukavasti velatonta kämppää missä asustella). Löin juuri tuossa pari h sitten päätöksen lukkoon että myyntiin menee kun pintaremppa tehty. Aika vaihtaa maisemaa. Johan sitä on tällä samalla kadulla tullut 10v asusteltua.

Ja kyllä. Tuo "Ai sitä on Tesla ostettu, ollaan oikein rahamiehiä!" ottaa kummasti päähän etenkin jos tulee tyypeiltä joilla on kalliimmat autot kuin tuo oma ja kuvitellaan vain että kippo on joku 100ke+ kippo. Prkl hinnat alkaen malli josta otettu vain se tehomalli, ei mitään muuta. "Normi" kulkine prkl.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei se ihme ole kun voi "tankata" kotona lähes ilmaseksi kun 98:a tankkaava maksaa 2e/litralta :D No joo, on tuo kyllä outoa käytöstä :thumbsdown:
Se ihana fiilis kun pari päivää ST:n myynnistä ja katseli bensanhintoja... Ei muuten vituttanut yhtään :D. 98:a 7.5l/100km imevä kippo vs tuo sähkökippo. Hintaa perkeleesti enemmän kuin tuossa aiemmassa mutta kk kulut mukavasti pienemmät :D.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Oliko minkä vuotinen mitä koeajoit? Itse ajanut vain tätä MY2021:stä ja ei rämise eikä resonoi.
Odota vain, ei MY2021:ssä ole sitä katon räminää korjattu. Se rakenne on tismalleen sama, sinne lasien välissä oleviin uriin kertyy jäätä ja katto alkaa sen jälkeen nitisemään ja natisemaan moottoritiellä kuin se lähtisi irti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Meneppä kokeilemaan jotain Nokian kitkoja vähintään 225/55 profiililla niin tiedät mistä on kyse.
No jos lähdetään tolle tielle, niin laitahan kunnolla speksejä esille: malli, renkaan halkaisija, renkaan kantavuus, nopeusluokka, käytössä oleva auto(sekä auton valmistajan suosittelema rengaskoko), renkaalle suositeltu max paine, käytössä oleva paine, olosuhteet jossa alletaittumista tapahtuu jne. Tavaillaan niitä sitten yhdessä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Odota vain, ei MY2021:ssä ole sitä katon räminää korjattu. Se rakenne on tismalleen sama, sinne lasien välissä oleviin uriin kertyy jäätä ja katto alkaa sen jälkeen nitisemään ja natisemaan moottoritiellä kuin se lähtisi irti.
Ehkä onnekas muttei vielä ole ainakaan kuulunut :D. Toki voi olla että automaattisesti filtteröin pienet natinat jäästä pois koska ST:ssä ja parissa aiemmassa ollut lasikattoja ja siihen on tottunut. Mutta tuo lasikattokin on niin makuasia. Itsehän kiroan vain sitä ettei Teslan saa avattua. Fiestassa oli katto auki melkein heti kun oltiin plussalla ja ei satanut vettä. Jo nyt ikävä sitä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ehkä onnekas muttei vielä ole ainakaan kuulunut :D. Toki voi olla että automaattisesti filtteröin pienet natinat jäästä pois koska ST:ssä ja parissa aiemmassa ollut lasikattoja ja siihen on tottunut. Mutta tuo lasikattokin on niin makuasia. Itsehän kiroan vain sitä ettei Teslan saa avattua. Fiestassa oli katto auki melkein heti kun oltiin plussalla ja ei satanut vettä. Jo nyt ikävä sitä.
Se meteli ei ole pientä ;). Ei mulla ainakaan entiset lasikatot ole ikinä pitäneet vastaavaa meteliä, kyllä tää rakenne on ihan Teslan oma.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Millaiset oli muuten erot vakuutusten hinnoissa noiden välillä?
About tupla taisi olla Teslassa. Tosin, en ole kilpailuttanut noita koska periaatteesta en suostu noihin km rajoitteisiin vakuutuksiin. Katsoin sen verran että pääsisin halvemmalla mutta totesin että hv km rajat ja maksan vähän enemmän ettei tarvitse laskeskella millloin tulee km/vuosi täyteen. Fiestassa oli varsin hyvä hinta kun sain vielä ennen noita km rajoitettuja ja keskitysten myötä mukavat alet. Joillakin firmoilla Fiesta vs Tesla oli täysillä bonuksilla ja km rajoituksilla vain pari satkua eroa Teslan vakuutuksiin per vuosi (aka Fiestan vakuutukset aivan taivaissa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
About tupla taisi olla Teslassa. Tosin, en ole kilpailuttanut noita koska periaatteesta en suostu noihin km rajoitteisiin vakuutuksiin. Katsoin sen verran että pääsisin halvemmalla mutta totesin että hv km rajat ja maksan vähän enemmän ettei tarvitse laskeskella millloin tulee km/vuosi täyteen. Fiestassa oli varsin hyvä hinta kun sain vielä ennen noita km rajoitettuja ja keskitysten myötä sain mukavat alet. Joillakin firmoilla oli täysillä bonuksilla ja km rajoituksilla vain pari satkua eroa Teslan vakuutuksiin per vuosi.
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
Tuo on fennia joku autoliike special. ~1600e kaikki ruksittuna bonukset tapissa aka vitun kallista. Mutta samoissa oli ainakin popilla ja pohjolalla mutta osa jutuista ruksimatta ja km-rajat. Kilsoja tulee 20-25tkm/vuosi noin yleensä mutta työmatka piteni joten tulee enemmän jatkossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Hyundai Kona Electricillä pop-vakuutus L-taso. Kilometrit merkitty alle 15 000km/vuosi.

Vakuutusmaksu
704,99 €/vuosi

Liikennevakuutuksen bonusalennus: 65 %
Kaskon bonusalennus on 70 %
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Hyundai Kona Electricillä pop-vakuutus L-taso. Kilometrit merkitty alle 15 000km/vuosi.

Vakuutusmaksu
704,99 €/vuosi

Liikennevakuutuksen bonusalennus: 65 %
Kaskon bonusalennus on 70 %
Veikkaan että itsellä on aika raju Teslalisä+alue ja ikä. Eikä tuo Performance malli ainakaan auta asiaa :D. Ja tosiaan itselllä ihan kaikki perus lasiturvista näihin parempiin lunastusturviin jne jne.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kannattaa tulla kyselemään sähköautot nyt FB ryhmään, siellä on monta eri firmojen vakuutusedustajaa, jotka ovat erikoistuneet juuri sähköisen kaluston vakuuttamiseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Olen tuota yhden tai kahden latauspisteen asennusta ehdottanut juurikin asuntojen arvon nousua ajatellen ja ns pilottikokeiluna. Itse en tuota aio maksaa koska se vaatisi sitten sen että pitäisi maksaa asioita mistä taloyhtiö hyötyy. 500e saa kuitenkin jo aika paljon sähköä ja hinta tuskin on niin paljon halvempaa kuin latauspisteellä että ehtisi kuolettaa itseään kuukaudessa parissa. Ja en ole pykäliin tutustunut mutta eikös tuossa joku maininnut että tarkottaisi että muidenkin moista haluavien pitäisi maksaa ne jatkossa itse tms vai luinko pikalukuna ihan päin persettä.
Jos yhtiönhallitsemaan paikkaan rakennat latauspisteen, niin sen lupaaminen asunnon ostajalle on vähän riskaapelia, jos joku toinen nappaa sen siinä välissä.

Jos taasen ei halua lataus sähköstä maksaa, ja jos luottamuksen menettänyt, jollain kännykällä tässä vain lämmitellään, niin siinä oikeassa ettei kannata asiankanssa painoa, vaan latailla siellä marketin pihassa halvalla ja lämmitellä akku sähköllä.

Muista toki myydessä mainita että asunto fillaristeilla tai polttiauto asukkaille. Asuntokauppa ketjua en nyt tähän löytänyt, mutta ehkä paremmin sähköautoilua koskeekin.


Ja hinnat on yks yhteen diesel/bensan kaa.
FaceBookista tinkaamalla ?
Polttishintojakin voi tinkiä omalta myyjältä, tai yleisiltä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Mistä pystyis arpomaan ton i4:n vakuutusta etukäteen? Vaikeaa kun ei ole rekkaria tarjolla missään.
Ei taida sitten onnistua. Ihan asian vierestä, kestääkö sun silmät oikeasti noita i4:sen järkyttävän kokoisia "munuaisia" o_O Muuten hieno auto mutta edestä jotain niin järkyttävää....no makuasia sitä ja tätä joo tiedetään :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Kestää helposti. Ei ole minun mielestä pahat varsinkin kun meinasin ottaa mustana. Mutta kokeillaan toi dinoversio ensin ja zoomaillaan mitä lysti tulee maksamaan.

Nykyinen auto on mielestäni lähes täydellinen, mutta toki tavallinen bensafarkku. Ei siis pakko vaihtaa jos ei huvitakaan.

edit: niin ja asiaa kompensoi että jos haluaa ns. normaalikorkuisen auton niin vaihtoehdot on about Model 3, i4, Taycan ja Etron GT. Lompakosta loppuu pito valitettavasti jo tossa i4 kohdalla. On toi i4 nyt paljon nätimpi kuin toi kalakeulainen M3.
Mihis Mustang Mach e jäi tuosta listasta? ;) M3 on enemmän sammakon näköinen kuin kalan ja ottaisin kyllä tässä tapauksessa ennemmin M3sen kuin bemarin i4sen näin ex bemaristina =)
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Eihän montaa Hyundain sähkistäkään saa käyttää vetämiseen. Ilmeisesti sitten noita samoja malleja Saksassa siihen kuitenkin saa käyttää. Mysteerisiä juttuja. Pelkän koukun nyt tietty saa asentaa mihin vaan, mutta ei se vetokyky siinä lisäänny ellei papereissa siihen lupaa ole.
Jaarittelen vielä tähän koukkukeskusteluun… tehdas määrittää vetomassat tyyppihyväksyntädokumentteihin jotka ovat automallikohtaisia ja vaikea/mahdoton muuttaa. Vetomassa 0 voi tuoda ilmeisesti jotain etua päästöjen laskennassa, josta syystä viime vuosina ekoautojen lisäksi jopa useampi perheautodieseli 99g/100 km versiona on ollut myynnissä 0 vetomassalla. Esim. Octavia ja Mondeo ekomallit. Näihinkin voi asentaa koukun, mutta ei saa virallisesti vetää mitään. Myös esim. osa 1.4 kaasuocuista on koukuttomia ja osa ei. Eli tarkkana kaupoilla… ja vakuutusyhtiö voi olla nihkeänä jos kolistelee kärryn kanssa. Toki hybrideissä ja sähkäreissä on varmaan teknisiäkin syitä miksi ei saa vetää. Tai kaupallisia… Teslakin myy mieluummin koukullisen Model Y:n, mutta tiskin alta kolmoseenkin saa jos osaa kysyä - tai ainakin joku väitti edellä niin. Ja miksei se onnistuisi, jos koukku ennen faceliftia oli hinnastossa.

Ne saksan hyundait on varmaan niitä fillarikoukkuja tai facelift-malleja, jossa vetomassa 300kg tms. Oon kyttäillyt koukullisia sähkäreitä mobilesta ja yleensä tekstissä on maininta fillarista, jos kyseessä malli johon koukkua ei oo suomessa saanut. Olen mielelläni toki väärässä. Sinänsä ois järjetön veto maahantuojilta tilata vetomassattomia malleja mökkisuomeen, jos koukkumalleja saisi tehtaalta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Karu fail, jos on totta. 6/10 taycan:ia kärsii jonkinsortin akkuviasta

“Six out of ten Porsche Taycan” ever delivered have a problem with battery management that affects and damages battery cells, requires replacement of cells and batteries, and is causing vehicle fires, according to a source working at Porsche’s headquarters in Zuffenhausen, Germany. Porsche is reportedly hiding the problem from customers and authorities and quietly replacing damaged battery cell modules without informing customers to cover up the problem. Tesla offered to help Porsche with battery management through Audi contacts years ago, but Porsche management at the time rejected any external help, saying it could handle everything internally, the source noted.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Mustang on samalla tavalla semmonen lelumaasturi kuin Enyaq, ID.4 jne.

M3:ssa ärsyttää ulkonäkö, keskinäyttö ja erityisesti surkea tavaratilan luukku. Bemussa sentään liftback kontti. Lisäksi M3:ssa ajoasento oli vähän hassu, bemari pitää vielä kokeilla toki.
Eihän tuo kolmikko mitään maasturia ole nähnykkään, enemmin farmari kategoriaan laittaisin. Joo m3:ssa on kyllä tuo takaluukku aika meh mutta keskinäyttö ärsyttää myös? Sehän on se Teslan "suola", ilman sitä tuskin tekisi mieli Teslaa....no okei onhan ne myös aika tehokkaita autoja :) :thumbsup:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Kyllä ne jotain farmarin ja maasturin välistä vähintään ovat. Tunnusomaista on korkea maavara, jonka jälkeen paksu lattia (eli akku) nostaa vielä ajoasentoa. Lisäksi itse auto on huomattavasti farmaria korkeampi. Olen noita kaikkia vähintään koeistunut ja osaa ajanut, enkä tykkää ollenkaan. Nykyisessä autossa (V60) on parasta just se että se on matala ja sinne istutaan eikä kiivetä, ja ajoasento on jotain paljon parempa kuin kirkonpenkki.
Moni melkein on toista mieltä, ainakin kun ikää tuppaa tulemaan että korkeampi auto on parempi, helpompi mennä autoon ja tulla pois kun ei juuri tarvitse kyyristellä ja ponnistella pois. Ei toki itelleni ongelma ja uskon että V60 on hyvä koska edellinen autoni oli V60 T8 :thumbsup: Noista en ole Enyaqia kokeillut mutta ID4:sta olen, sanomattakin Mustangia myös ja oli toi ID4 vaan jotenkin niin tylsän oloinen laite, vähän joka osa alueelta, kyllähän se ihan asiallisesti auton virkaa toimitti mutta jotain siitä puuttui kun kokemus niin laimeaksi jäi. Parempi viilis jäi pienemmästä versiosta eli ID3:sta aikanaan:thumbsup:
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Karu fail, jos on totta. 6/10 taycan:ia kärsii jonkinsortin akkuviasta



Lähteenä Teslarati...

Odotan joltain oikealta julkaisulta juttua asiasta, nämä Tesla fanien sivustot ovat äärimmäisen epäluotettavia.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
393
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
393
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
Ah, voi olla että ei sitten onnistu. On mm pari vakuutusta mitä ei saisi niillä ehdoilla millä itse niitä makselen. Maksaa hiukan enemmän kuin muut mutta taktiset pari pykälää mm omaisuuden kattamisesta yms sen arvoisia että jos paska osuu tuulettimeen niin tulee tilanne "kannatti maksaa".

Edit: Tapiolan nettisivu huutelee etten valitettavasti voi ostaa tätä vakuutusta verkosta kun yritin hintaa katsoa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
Kiitos, ei näillä näkymin ole tarkoitus laittaa kuormanhallintaa, joten tuolle ei pitäisi olla tarvetta. Sähköt paikalle tulee asunnon omasta sähkökeskuksesta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom