Yleistä keskustelua sähköautoista

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 188
Ja vaikka pikalaturit ovat kalliimpia kuin normisähkö niin suurimmalle osalle sähköautoilijoita sillä ei ole merkitystä koska 95% sähköstä ladataan kotona.
Niin tässä oli kyse Lapin matkailusta. Ei jokaisella hyvätuloisella io-tekkiläiselläkään ole kelohonkamökkiä joka tunturilla jossa voi ladata:cool:
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Niin tässä oli kyse Lapin matkailusta. Ei jokaisella hyvätuloisella io-tekkiläiselläkään ole kelohonkamökkiä joka tunturilla jossa voi ladata:cool:
Totta. Mutta miten se muuttaa mun kirjoittamaa? Suurimmalle osalle sähköautoilijoista tarve ladata lapissa on niin vähäinen että sen hinta ei ole merkityksellinen kun katsoo vaikkapa vuosikustannuksia. Esimerkki elävästä elämästä: 3 viikon lapinreissu, 3400km. Latauskustannukset 120€.

Niitä mökkejä voi myös vuokrata. Sellaisiakin joissa saa ladata samaan hintaan.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".
Juu osassa on kyllä kätketty niin hyvin että joutuu oikeasti etsimään. Esimerkkinä Jumbon parkihalli. Luulisi että fiksuja paikkoja olisi mutta laturit on laitettu hallin perälle ei mitenkään loogisesti vaan jouduin ajelemaan hallia ympäri että löysin laturit. Samoin laturi mitä yritys mainostaa voikin olla "toisen" yrityksen halliksi mieltämässäsi hallissa jossain nurkassa. Lisäksi osa kartoilla näkyvistä ovatkin ilman mitään lisämainintaa jonkin kiinteistön omissa parkkihalleissa joihin ulkopuolisilla ei ole pääsyä.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Kotona lataaminen on kyllä tällä hetkellä täysin hyvätuloisten omakotitaloasujien harrastus.
Nyt oli niin syväluotaava ja perusteltu väittämä ettei tohon pysty mitään enää sanomaan. Fakta mikä fakta.

Paitsi että toi on aivan täyttä paskapuhetta, monessa kerrostalon parkkihallissa on latausmahdollisuus. Monessa rivitalossa on latausmahdollisuus. Moni omakotitalo keskusten ulkopuolella maksaa vähemmän kuin yksiö vantaalla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".
Saman huomannut, kyllä kestää etsiä varsinkin jos parkkihallissa on vähänkään täydempää, niin niitä vihreitä värejä ei juurikaan huomaa. Tässä jokin aika sitten en löytänyt Koskikeskuksesta kuin pari hassua Type 2-laturia joista toiseen ei millään olisi edes mahtunut ajamaan, niin ahdas väylä sinne oli. En tiedä missä se pikalatauspiste sitten oikein edes olisi ollut.

Ratinassa ne paikat on ihan loogiset, ne on siinä Lidlin ja Clas Ohlsonin puoleisten hissien vieressä molemmissa kerroksissa, lähellä invapaikkoja. Yleensä juuri sähköliitäntöjen vetämisen vuoksi ne löytyy ulkoseiniltä tai sitten juuri hissien läheltä. On kyllä onnetonta että Ratinaan tarvii oman matkalaturin, kauppakeskus on kuitenkin suunniteltu sellaiseen aikaan että sähköautoilu ei ollut enää mitään harvojen hupia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Nyt oli niin syväluotaava ja perusteltu väittämä ettei tohon pysty mitään enää sanomaan. Fakta mikä fakta.

Paitsi että toi on aivan täyttä paskapuhetta, monessa kerrostalon parkkihallissa on latausmahdollisuus. Monessa rivitalossa on latausmahdollisuus. Moni omakotitalo keskusten ulkopuolella maksaa vähemmän kuin yksiö vantaalla.
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Isoilla vuokranantajilla voi olla hyvääkin palvelua tässä, eli tiettyä kuukausimaksua vastaan saat hankittua latausmahdollisuuden. Asentajat tulee ja asentaa latausmahdollisuuden, ja infra kehittyy huoneisto kerrallaan.

Mutta tästä kannattaa enempi keskustella sille soveltuvassa keskustelussa täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
En nyt jaksa lukea artikkelia, mutta mä olen nähnyt luotettavasti joka kerta mitkä laturit on ylhäällä ja mitkä alhaalla. Kertaakaan ei ole tarvinnut rikkinäiselle mennä, ja vain yhden kerran kohdelaturi on ollut alhaalla. Sekin näkyi appista etukäteen. Silloin mentiin muualle.
Jos ymmärsin oikein, HS:n jutussa käytettiin ainoastaa Volvon navia latausten suunnitteluun. Varmaan tavoitetilanne olisi, että ei sen enempää tarvitsisi tehdä, mutta käytännössä kyllä vielä nykyään minimissään sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että katsoo seuraavan latauspaikan omasta sovelluksesta että se toimii ja ehkä vähän vinkkiä onko kyseinen paikka useinkin varattuna. Samalla näkee hintatiedotkin, jos ei halua liikoja maksaa reissusta, kuten HS teki.

Kyllähän kaiken pitäisi olla helpompaa ja sujua automaattisesti ja varmasti. Mutta kun itsellä on kokemusta sähköautoilusta muun muassa sinne Nordkappiin, niin pitää sitä vähän ihmetellä miten yhdellä matkalla on onnistuttu löytämään niin monta ongelmaa. Tosin samalla voi vähän naureskella itsekseen, että vielä elo-syyskuun vaihteessa tuolla HS:n toimittajalla olisi todennäköisesti ollut hyvin pahasti sormi suussa heti ensimmäisellä Norjan puolen latauspisteellä ja suurimmalla todennäköisyydellä matka olisi katkennut siihen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
Joo eihän se tilanne yhdessä yössä muutu. Mutta kuitenkin jo 44% taloyhtiöistä aikoo ne latauspisteet tehdä lähivuosina.


Toinen paikka päästä lataamaan on sitten työpaikan parkkipaikalla. Työpaikkojenkin parkkipaikoilla on yleensä lohkolämmittimien tolpatkin, niin kyllä niille latauspisteetkin järjestyy. Painetta tuo myös erilaiset ekosertifikaatit (BREEAM yms) jotka antaa pisteitä työntekijöille tarjottavista latauspisteistä, pyöräparkeista yms.

edit: Nyrkkisääntö: Mitä hitaammin ladataan, sen halvempaa lataus on sekä laitteiden, että sähköverkon kannalta. Siksi kannattaa panostaa hidaslataukseen siellä missä autot on muutenkin parkissa - kotona, töissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Toinen paikka päästä lataamaan on sitten työpaikan parkkipaikalla. Työpaikkojenkin parkkipaikoilla on yleensä lohkolämmittimien tolpatkin, niin kyllä niille latauspisteetkin järjestyy. Painetta tuo myös erilaiset ekosertifikaatit (BREEAM yms) jotka antaa pisteitä työntekijöille tarjottavista latauspisteistä, pyöräparkeista yms.
Työpaikkalataus vähän selainnut, mutta nyt kai ns suositeltavan puolella.

En tiedä onko tilasto miten nuo lämmitystolpat löytyy, teollisissa työpaikoissa varmaan yleisiä, "toimisto" paikoissa kirjavampaa, ja myös niitä halleja, joissa lämmitys ei niin itsestään selvää ja ei ole lainkaan itsestään selvää että työntaja on sen parkkipaikan järjestänyt. Sitten se nippu joilla ei ole vaki paikkaa, saati vaki ruutua. Mukaanlukien liityntäpysäköinnit.

Lataushybridi käytössä paljon oleellisempaa että se lataaminen onnistuu kummassakin päässä.

Sähköautolla oleellista että jommassa kummassa päässä, mielummin kotona, jos siellä ei onnistunu, niin hyvin oleellsita että työpaikalla.

Sitten se peruslataamisen kustannus, se on se mikä kuitenkin vaikuttaa siihen sähköauton kannattavuuteen. Se pitää voida myös ennustaa , jos tänään maksaa alle 20senttiä, niin mitäs sitten jos maksaakin 50 senttiä. Voi myös tulla kiinteitä kustannuksia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
Kai sähköautoilijat selvittivät asiaa ennen kuin alettiin vaan "latailemaan tolpista"?
Jos ilman mitään lupia lataillaan autoja niin en ihmettele jos joku vetää herneen nenään.
Esim. Meillä rivitaloyhtiössä saisi luvan 8A lataukseen tolpasta, itse pitää kustantaa kwh mittari ja maksaa kulutettu sähkö taloyhtiölle.
Selvitin tämän vaikka en omista sähköautoa, tietää sitten jos sähköautoon vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Edit. Toki rasian joutuu myös vaihtamaan "kestävämpään" malliin joka kestää jatkuvaa 8A virtaa, ei siis riitä pelkkä mittari.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kai sähköautoilijat selvittivät asiaa ennen kuin alettiin vaan "latailemaan tolpista"?
Jos ilman mitään lupia lataillaan autoja niin en ihmettele jos joku vetää herneen nenään.
Esim. Meillä rivitaloyhtiössä saisi luvan 8A lataukseen tolpasta, itse pitää kustantaa kwh mittari ja maksaa kulutettu sähkö taloyhtiölle.
Selvitin tämän vaikka en omista sähköautoa, tietää sitten jos sähköautoon vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Edit. Toki rasian joutuu myös vaihtamaan "kestävämpään" malliin joka kestää jatkuvaa 8A virtaa, ei siis riitä pelkkä mittari.
Itsellä auto on lämmityksessä... Ei latauksessa. Ja siitä jo sota ja useita valituksia vaikka isännöitsijän kanssa sovittu sekä hallitukselle infottu että sopimuspykälien mukaan saan näin tehdä. Älä hyppää johtopäätöksiin. Ja mitä tolpan sulakkeisiin tulee niin kestää kyllä teoriassa 16A koska itsellä on yksi tolppa jossa kaksi rasiaa 16A sulakkeen takana ja käytän vain toista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Itsellä auto on lämmityksessä... Ei latauksessa. Ja siitä jo sota ja useita valituksia vaikka isännöitsijän kanssa sovittu sekä hallitukselle infottu että sopimuspykälien mukaan saan näin tehdä. Älä hyppää johtopäätöksiin. Ja mitä tolpan sulakkeisiin tulee niin kestää kyllä teoriassa 16A koska itsellä on yksi tolppa jossa kaksi rasiaa 16A sulakkeen takana ja käytän vain toista.
Mikä pykälä tuo on?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mikä pykälä tuo on?
Taloyhtiön kanssa solmittu sopimus tolppa/autopaikan käytöstä. Sopimuksessa lukee että saat lämmittää moottoria ja sisätiloja (amppeerimäärä ei määritelty) ja imuroida autoa tai suorittaa muita lyhytkestoisia töitä autolle (ei korjaustoimenpiteitä) tolpan sähköä käyttäen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Taloyhtiön kanssa solmittu sopimus tolppa/autopaikan käytöstä. Sopimuksessa lukee että saat lämmittää moottoria ja sisätiloja (amppeerimäärä ei määritelty) ja imuroida autoa tai suorittaa muita lyhytkestoisia töitä autolle (ei korjaustoimenpiteitä) tolpan sähköä käyttäen.
Aah. Meillä ei kait erillistä ole. Ainoastaan sallitaan talvikaudella auton lämmitys. Ehkä voisi kysyä.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Meillä lataillaan jo toista vuotta lämmitys tolpasta plugaria. Maksetaan ekstra vitonen kuussa vastiketta kunnes yhtiö saa päätettyä minkä sortin tolppia voi vaihtaa tilalle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Meillä lataillaan jo toista vuotta lämmitys tolpasta plugaria. Maksetaan ekstra vitonen kuussa vastiketta kunnes yhtiö saa päätettyä minkä sortin tolppia voi vaihtaa tilalle.
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Missäs HS lehdessä tästä kohutusta Lapin reissusta oli juttua?:rolleyes:

Sain eilen iloisen uutisen koskien Mach-e tilaustani, nimittäin näillä näkymin saisin auton JO 2 viikon päästä eli ei se sirupula niin paha ollutkaan Fordilla mitä maailmalla on annettu ymmärtää. Tällä hetkellä enää talvirenkaiden vanteissa on toimitusvaikeuksia :D Kyseessä siis Ford Mustang Mach-e AWD 75kwh musta kaikilla herkuilla pl. pano(d)raama katto :):thumbsup: Jännän äärellä ollaan :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Missäs HS lehdessä tästä kohutusta Lapin reissusta oli juttua?:rolleyes:

Sain eilen iloisen uutisen koskien Mach-e tilaustani, nimittäin näillä näkymin saisin auton JO 2 viikon päästä eli ei se sirupula niin paha ollutkaan Fordilla mitä maailmalla on annettu ymmärtää. Tällä hetkellä enää talvirenkaiden vanteissa on toimitusvaikeuksia :D Kyseessä siis Ford Mustang Mach-e AWD 75kwh musta kaikilla herkuilla pl. pano(d)raama katto :):thumbsup: Jännän äärellä ollaan :p
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
Pitää vielä sen verran kysyä, että mitä tarkoitat kun sanot että "asenteet on mitä on"?
Näin sivusta lukijana en yhtään ihmettele että sinulla on ongelmia taloyhtiön kanssa jos ulosantisi on noin ehdoton.
Ps. Kannatan autokannan sähköistymistä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Pitää vielä sen verran kysyä, että mitä tarkoitat kun sanot että "asenteet on mitä on"?
Näin sivusta lukijana en yhtään ihmettele että sinulla on ongelmia taloyhtiön kanssa jos ulosantisi on noin ehdoton.
Ps. Kannatan autokannan sähköistymistä.
Eh... "hyvä" taloyhtiö jossa väki vaihtunut vanhoista nuoriin ja hallituksen touhu vähän hakusessa, uusi isännöitsijä joka ei tunne taloa, lisää siihen kaksi pahinta kerrostalokyylää mitä olen ikinä tavannut ja tadaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
Vähän jäi sama mielikuva mikä Jonazalle.

Rivien välistä tulkattuna, lämmität sähköautoa tolpasta. Se ei selvinnut lämmitätkö sitä jollain defan lämppärinjohdalla ja sisällä pöhisee sisätilan lämmitin. Nokassa sitten se lämmärrin johdon liitin, mistä sitten irto johto siiten autopaikan pistorasiaan.

Sinulla on tuohon oikein erikseen lupa ja taloyhtiö on tietoinen asiasta, ja joidenkin naapurien kanssa kyse on väärinkäsityksestä, kerrtoi että ovat tehneet jotain valituksia. Väärin käsitykset on ymmärettäviä, ei siitä kannta itseensä ottaa.

Jos taasen normi latausjohdololla "lämmität" auto, niin se onkin hankalampi juttu, toki jos se on se normi lämmitys tolppa jolla saa sään mukaan puolesta tunnista useampaan lämmitystä, tai vanha parituntia kerran vuorokaudessa. Niin ongelma lähinnä se miltä se näyttää muille osakkaille päällepäin, eikä siinä isoa väliä lataako vai lämittää. Jolloin sähköautoilla vähän isompi vuokra, laskee siis sen mukaan että hyötyä ja kulutusta ympärivuoden (eli saisi ladata muutaman tunnin päivässä)

Toki latauspisteet "pitää" hankkia, mutta tuo siirtymäajaksi. Latausasemien rakentaminen on oma juttunsa ja riippuu taloyhtiöstä.


Kananttaa pitää mielessä että se latausmahdollisuus on kustannus, ja vaikka ei olisi mitään diesel änkyröitä, niin siitä kustannuksesta voi olla hyvin erilaisia käsityksiä ja ne joilla jotain tiedon muruja niin voi perustua yksittäis tapauksiin, tai täysin virheellisiin lähteisiin.

Jos tasapuolisesta kohtelusta huolissaan olevan osakas on siinä käsityksessä että siinä kerta tankkauksella tankataan 20-70kw/h ja luottamuksen olet hänen silmissä menettänyt, niin siinä vähän joutuu tekemään töitä että luottamus palaa.



Jos olet omalla kustannuksella valmis rakentaan, niin ei sekään hallituksella ihan omin päin helppo päätös ole, josta seuraa se että joutuvat käyttään asiantuntijoita.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei siis tästä on siis tullut taloyhtiössä kunnon haloo kun ei ole tietoa tai se on väärää. Yrittänyt selittää auki ja kaikki kenelle olen jutellut ovat ymmärtäneet mutta ne pari kyylää jotka provosoivat muita mukaan aiheuttavat ongelmaa. Itse olen kuitenkin paikoin yli kohteliaasti yrittänyt selvitellä ja selittää. Kai se pitäisi lähetellä vihaisia s-posteja ja huutaa puhelimessa että ymmärrettäisiin.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Ei siis tästä on siis tullut taloyhtiössä kunnon haloo kun ei ole tietoa tai se on väärää. Yrittänyt selittää auki ja kaikki kenelle olen jutellut ovat ymmärtäneet mutta ne pari kyylää jotka provosoivat muita mukaan aiheuttavat ongelmaa. Itse olen kuitenkin paikoin yli kohteliaasti yrittänyt selvitellä ja selittää. Kai se pitäisi lähetellä vihaisia s-posteja ja huutaa puhelimessa että ymmärrettäisiin.
Ripusta latausjohtoon lappu, jossa lukee auton olevan lämmityksessä, ei latauksessa. Simppeliä
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ripusta latausjohtoon lappu, jossa lukee auton olevan lämmityksessä, ei latauksessa. Simppeliä
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.

EDIT: Pakko muuten sanoa että vituttaa että ei ole lämmitettävää tuulilasia. Auto kyllä lämpenee nopeasti yms mutta se että odottelet ikuisuuden että jää sulaa tuulilasilta kun lämmitettävän tuulilasin kanssa se oli mallia skrapaa sivulasit ja tuulilasi oli täysin sula. Nyt pistät auton lämpenemään ja odottelet ja odottelet. Eihän tuo ehkä kellon mukaan toivoton aika ole, mutta varsin ärsyttävä kiireessä. Toki, se on sanottava että en ole kyllä periaatteesta vielä jääskrapaan koskenut tänä talvena :D. Aikomuksena kokeilla josko selviäisi talvikauden yli ilman. Jos selviää niin annan tuon tuulilasin hitaan sulamisen anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.

EDIT: Pakko muuten sanoa että vituttaa että ei ole lämmitettävää tuulilasia. Auto kyllä lämpenee nopeasti yms mutta se että odottelet ikuisuuden että jää sulaa tuulilasilta kun lämmitettävän tuulilasin kanssa se oli mallia skrapaa sivulasit ja tuulilasi oli täysin sula. Nyt pistät auton lämpenemään ja odottelet ja odottelet. Eihän tuo ehkä kellon mukaan toivoton aika ole, mutta varsin ärsyttävä kiireessä. Toki, se on sanottava että en ole kyllä periaatteesta vielä jääskrapaan koskenut tänä talvena :D. Aikomuksena kokeilla josko selviäisi talvikauden yli ilman. Jos selviää niin annan tuon tuulilasin hitaan sulamisen anteeksi.
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on :)
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on
Ekan kerran jälkeen kun tulee alijäähtynyttä vettä niin palvot sitä. Ainoa mikä toimii siinä kelissä, piti ainakin Evoquessa ikkunan paljaana siinä missä Teslassa saa lähinnä tihrustaa ja toivoa että edessä on tie.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on :)
Siihen tottuu todella helposti/nopeasti. Juu näkee tietyissä tilanteissa esim pysähdyksissä ollessa kun aurinko paistaa tms. Mutta muuten sitä ei edes huomioi. Kun kerran totut siihen, ihmettelet miten helvetissä olet "pärjännyt" ilman :D.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Siihen tottuu todella helposti/nopeasti. Juu näkee tietyissä tilanteissa esim pysähdyksissä ollessa kun aurinko paistaa tms. Mutta muuten sitä ei edes huomioi. Kun kerran totut siihen, ihmettelet miten helvetissä olet "pärjännyt" ilman :D.
Joo katsotaan sitä sitten, ehkä... Näillä näkymin viikolla 49 saisin auton :thumbsup:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Joo katsotaan sitä sitten, ehkä... Näillä näkymin viikolla 49 saisin auton :thumbsup:
Itse kävin ponin koeistumassa kun olisi saanut todnäk fiksuun hintaan mutta jotenkin se laivamaisuus häiritsi ja jotenkin se ohjaamo ei tuntunut kovin modernilta omaan silmään. Juu oli sitä ja tätä mutta ei jäänyt sellainen kotoisa fiilis. Kuitenkin Fordeja ollut ennen Teslaa viimeiset kolme uutta autoa (harrasteita yms ei lasketa tässä) ja esim Fiesta oli kotoisa mutta yhtäkkiä kun hinta pomppasi rajusti niin tuntui että ei saanut enää niin rahoille vastinetta. Mutta mielipiteitä on monia ja toinen arvostaa toista asiaa, toinen toista.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Itse kävin ponin koeistumassa kun olisi saanut todnäk fiksuun hintaan mutta jotenkin se laivamaisuus häiritsi ja jotenkin se ohjaamo ei tuntunut kovin modernilta omaan silmään. Juu oli sitä ja tätä mutta ei jäänyt sellainen kotoisa fiilis. Kuitenkin Fordeja ollut ennen Teslaa viimeiset kolme uutta autoa (harrasteita yms ei lasketa tässä) ja esim Fiesta oli kotoisa mutta yhtäkkiä kun hinta pomppasi rajusti niin tuntui että ei saanut enää niin rahoille vastinetta. Mutta mielipiteitä on monia ja toinen arvostaa toista asiaa, toinen toista.
Mielipiteitä tosiaan, itelle toi käytännöllisyys oli yksi asia Ponissa ylitse Teslan eli parempi lastattavuus koska ns hatcback vs sedan ja sitten tykkään kuitenkin enemmän siitä että nopeusmittari muiden tietojen kera löytyy naaman edestä eikä ison näytön yläkulmasta. Joo vois tottuu mut ei kiitos. Tähän saa myös jälkikäteenkin hommattua peräkoukun jos sellaista halajaapi tulevaisuudessa. Nää on näitä. Oli se M3 silti hyvä vaihtoehto, melkein jopa kallistuin siihen :thumbsup:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mielipiteitä tosiaan, itelle toi käytännöllisyys oli yksi asia Ponissa ylitse Teslan eli parempi lastattavuus koska ns hatcback vs sedan ja sitten tykkään kuitenkin enemmän siitä että nopeusmittari muiden tietojen kera löytyy naaman edestä eikä ison näytön yläkulmasta. Joo vois tottuu mut ei kiitos. Tähän saa myös jälkikäteenkin hommattua peräkoukun jos sellaista halajaapi tulevaisuudessa. Nää on näitä. Oli se M3 silti hyvä vaihtoehto, melkein jopa kallistuin siihen :thumbsup:
Juu jos olisi tarve jatkuvasti roudata isompaa kamaa olisi M3 karsiutunut samantien. Kontti on käytännössä hyödytön. Syvä mutta matala ja mitään et saa luukusta sisään. Ja itselle tehomalleihin tottuneena iso iso asia oli se että suorituskykyä oli tosiaan parempi saada 60ke edestä. Tähän mennessä tyytyväinen kaikkeen muuhun kuin pariin typerään talvikäyttöä hankaloittavaan kukkaseen (kahvat, karmittomat lasit, hidas tuulilasin sulatus) ja rengaskulutus kun laitat tehoa tiehen. Jos runttaa menemään niin oikei tunnet miten renkaan kulutuspinta kutistuu :D. Paino+teho=kulutuspinta katoaa maagisesti.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Juu jos olisi tarve jatkuvasti roudata isompaa kamaa olisi M3 karsiutunut samantien. Kontti on käytännössä hyödytön. Syvä mutta matala ja mitään et saa luukusta sisään. Ja itselle tehomalleihin tottuneena iso iso asia oli se että suorituskykyä oli tosiaan parempi saada 60ke edestä. Tähän mennessä tyytyväinen kaikkeen muuhun kuin pariin typerään talvikäyttöä hankaloittavaan kukkaseen (kahvat, karmittomat lasit, hidas tuulilasin sulatus) ja rengaskulutus kun laitat tehoa tiehen. Jos runttaa menemään niin oikei tunnet miten renkaan kulutuspinta kutistuu :D. Paino+teho=kulutuspinta katoaa maagisesti.
Ite en tarvitse sitten taas älyttömiä tehoja koska sähköauto on jo lähtökohtaisesti melko ripeä ja kiva ajaa. Sama juttu oikeastaan range. Oli joko rwd isol akul tai awd pienemmällä ja kallistuin awd:hen, jo senkin takia koska rwd ei saanut tiettyjä varusteita edes rahalla. Kaksi asiaa mitkä pitää olla sähköautossa, frunk ja nelikko :thumbsup: ;) Mut Ponista lisää kun sen aika tulee :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ite en tarvitse sitten taas älyttömiä tehoja koska sähköauto on jo lähtökohtaisesti melko ripeä ja kiva ajaa. Sama juttu oikeastaan range. Oli joko rwd isol akul tai awd pienemmällä ja kallistuin awd:hen, jo senkin takia koska rwd ei saanut tiettyjä varusteita edes rahalla. Kaksi asiaa mitkä pitää olla sähköautossa, frunk ja nelikko :thumbsup: ;) Mut Ponista lisää kun sen aika tulee :)
Juu ehdottomasti käyttökokemuksia. Koeajo on aina koeajo vaikka viikonlopunkin ajaisi. Arkiajossa ne oudot jutut vasta huomaa.

Mitä sähkön vaatimuksiin tulee niin kumpikaan ei mahdu listalleni :D. Nelikko toki bonus mutta mielummin esim Mustangin tapauksessa olisin ottanut ei SUV Mustangin jossa moottorin tilalla olisi ollut rehellisesti akkua tms. Kunnon huligaanimobiili olisi ollut paikallaan järkevään hintaan. Eipä vaan ole oikein markkinoita koska kovin monessa kohdemaassa ei ole Suomen autoveroja. Ja mielummin pidemmän rangen sporttinen takaveto kuin pienemmän rangen nelikko. Jos saisin option käyttää etumoottorin vievän tilan akkujen tai moottorin toimesta todnäk valitsisiin aina lisäakuston. Vaan on tuo M3 Performancen teho naurattanut varsin moneen kertaan kun on vertaillut hintoja kilpailijoihin. Juu moni kevyt sporttimalli katoaisi tiukalla mutkapätkällä horisonttiin mutta nopeammalla pätkällä olisi kyllä monella urheiluautollakin tekemistä saada kippo karistettua puskurista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Näin jälkeenpäin kyllä kaipaisi koukkua omaan Model 3P:n. Harmi kun ei vaan saa. Saksassa varmaan saa kun siellä saa jopa S:n?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.

Jos normi pistorasiasta lämmitellään, niin voisiko lähestyä asiaa niin päin että vaikka ladatessa virtaa (rahaa) menee vähemmän kuin polttiksen lohkolämmitin + sisätilalämmitin yhdistelmällä. (oletus että 8A rajoitus)

Jos niissä lämmitystolpissa on se parintunnin max rajoitus, tai modernimpi sään mukaan mukautuva, niin et pystyisi edes lataan enempää.

Jos teillä jatkuvavirtainen pistorasia, niin luottamus on kerättävä jotekin muuten, kuin öykkäröimällä, esim kytkemällä se johto vain sen lämmityksen ajaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.
Yleensähän se ei missään autossa ole edes mahdollista. Minkälaisella asetusjumpalla teslan semmoiseen tilaan saa ja millä teholla se sitten lämmittää?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.

Jos normi pistorasiasta lämmitellään, niin voisiko lähestyä asiaa niin päin että vaikka ladatessa virtaa (rahaa) menee vähemmän kuin polttiksen lohkolämmitin + sisätilalämmitin yhdistelmällä. (oletus että 8A rajoitus)

Jos niissä lämmitystolpissa on se parintunnin max rajoitus, tai modernimpi sään mukaan mukautuva, niin et pystyisi edes lataan enempää.

Jos teillä jatkuvavirtainen pistorasia, niin luottamus on kerättävä jotekin muuten, kuin öykkäröimällä, esim kytkemällä se johto vain sen lämmityksen ajaksi.
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D. Just tuossa toissapäivänä kysyin työkaverilta paljon diesel Honda imee virtaa tolpasta ja sehän imi kuulema yli 3000w eli enemmän kuin oma joka vetää kilsoja pois autolta esilämmityksen aikana latauksen sijaan.

Ja ei, en herää 2h ennen töihin lähtöä laittamaan pistoketta tolppaan :D

Ja yksi keino on ihan vain kytkeä lataus pois päältä, toinen ajoittaa lataus sellaiseen aikaan ettet yleisesti ole edes kotona eli kellonajat rajaavat latauksen ja ampeerit se tuntuu muistavan jollain perusteella. En tiedä onko lokaatiopohjainen vai mikä mutta aina uudelleen tolppaan lyödessä muistaa virtarajat mitkä olen asettanut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Yleensähän se ei missään autossa ole edes mahdollista. Minkälaisella asetusjumpalla teslan semmoiseen tilaan saa ja millä teholla se sitten lämmittää?
Tuo ”lämmitys” tarkoittaa ihan vaan lataamista. Siinä samalla sitten kun lataa niin BMS pitää akusta huolta ja lämmittää sitä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D. Just tuossa toissapäivänä kysyin työkaverilta paljon diesel Honda imee virtaa tolpasta ja sehän imi kuulema yli 3000w eli enemmän kuin oma joka vetää kilsoja pois autolta esilämmityksen aikana latauksen sijaan.
Yleinen määräys paljonko normi töpselista saa ladata + sen oman auton prujuista kopio paljonko ottaa eninstään virtaa normipistorasiasta . Siinä samalla kun kutsunut kahvitteleen, tai koajolle.

Sitten jos on nurkkiin jäänyt vanha defa, tai defan esite, + joku perinteinen lohkolämmitin esite.

Koeajolla käynti voisi olla hyvä vaihtoehto jos poikkeisi matkalla lohkolämmitin asennus firmassa, joka tuntee myös sähkärit. (ensin käynyt selvittää, autosähköfirma voi olla ihan sähköautovastaista väkeä ja ihan perus asiat pielessä).

Jos teillä oli se 2h kello, niin se selkeä ja jos 16A pistorasiat, niin lyhyt versio, tämä vie ladatessa puolet siitä mitä saa ottaa, jälkimmäiselle pitää olla toki uskottava todistus.


Sori, olet varmaan kaikkes yrittänyt, mutta niin uskomattomiin vääriin faktoihin törmännyt joiden jälkeen purkaminen voi olla vaikeaa, helpottaa jos saisi jotekin kaivettua mistä väärinkäsityksen on lähtöisin, voi olla vaikka jonkin lehden mielipide kirjoitus, joka sitten muuttunut matkalla lehdestä luotetuksi faktaksi, jota vielä ruokkii esim jutut nopeista pikalatureista, josta saa tunnissa se mitä kesäsunnolla menee vuodessa.

Tsemppia projektiin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Yleinen määräys paljonko normi töpselista saa ladata + sen oman auton prujuista kopio paljonko ottaa eninstään virtaa normipistorasiasta . Siinä samalla kun kutsunut kahvitteleen, tai koajolle.

Sitten jos on nurkkiin jäänyt vanha defa, tai defan esite, + joku perinteinen lohkolämmitin esite.

Koeajolla käynti voisi olla hyvä vaihtoehto jos poikkeisi matkalla lohkolämmitin asennus firmassa, joka tuntee myös sähkärit. (ensin käynyt selvittää, autosähköfirma voi olla ihan sähköautovastaista väkeä ja ihan perus asiat pielessä).

Jos teillä oli se 2h kello, niin se selkeä ja jos 16A pistorasiat, niin lyhyt versio, tämä vie ladatessa puolet siitä mitä saa ottaa, jälkimmäiselle pitää olla toki uskottava todistus.


Sori, olet varmaan kaikkes yrittänyt, mutta niin uskomattomiin vääriin faktoihin törmännyt joiden jälkeen purkaminen voi olla vaikeaa, helpottaa jos saisi jotekin kaivettua mistä väärinkäsityksen on lähtöisin, voi olla vaikka jonkin lehden mielipide kirjoitus, joka sitten muuttunut matkalla lehdestä luotetuksi faktaksi, jota vielä ruokkii esim jutut nopeista pikalatureista, josta saa tunnissa se mitä kesäsunnolla menee vuodessa.

Tsemppia projektiin.
Rehellisesti, niin haista paska kuin tilanne onkin, kehtaan väittää että auton merkillä on osittain aika isosti väliä. Löin pariksi päiväksi sentry moden päälle kun aloin lämmittämään autoa ja oli kyllä tutkijaa, autoon kurkkijaa, kehujaa, vittuilijaa että jopa sitä ollaan yhtäkkiä rikkaita jne jne. Tuntuu ettei tajuta yhtään minkä hintainen joku naapurin BMW tai Mersu on vs oma Tesla. Se BMW/Mersu saattaa olla kymppitonneja tai jopa reilusti yli hintaa omaava mutta imago muuttaa kaiken. Jos ei mitään muuta hyvää tuosta saamattomastia isännöitsijästä ole sanottavaa (ei huomioi tai tee mitään ongelmien korjaamiseksi eikä tunne taloa) niin tiesi sen verran että itse lainasi oma-aloitteisesti tuota sopimusta että saan lämmittää autoa muuten ladata ja että vaikka sulakkeet kestäisivät niin olisi hyvä ns hyvien tapojen mukaan rajoittaa virta 8A ettei tule niin nillitystä. Varsin moneen on jelppinyt tuo että olen naamatusten pysäyttänyt ja selittänyt että valituksia on tullut (ja juu tiedän keneltä mutta eivät kummasti tunnusta mitään) ja kertonut miten auto toimii että voivat kertoa muille että kyse on vain lämmityksestä ja etteivät sähköautot ole mitään hv hirviöitä ja monella asenne on muuttunut mutta kuten perinteistä... Ne pahimmat yksilöt kuuluvat kovimmin ja muut ovat hiljaa.

Ja tosiaan iso osa asenteesta johtuu todnäk auton merkistä, eli perisuomalainen kateus aka ei tajuta että per kk kustannukset ovat halvemmat kuin mitä Fiesta ST:llä olivat koska kilsoja tulee sen verran että tuo 98:n tankkaaminen tuli varsin kalliiksi kun sitä paloi se 7.5l/100km ja tuo entinen hallituksen jäsen joka lataili hybridiään tolpasta ja jäi siitä kiinni ja tunnusti.

@Tege eipä paljoa tule kilometrejä "ladatessa" kun asetan esilämmityksen. Tuo "lataus" lähinnä minimoi kilometrien menetyksen koska käyttää mahd. paljon tolpan sähköä akkujen ja auton lämmitykseen vs ihan vain akun varassa ollessa. Ja tosiaan voin katkoa tuon lataamisen ettei ota virtaa ennen kuin auto itse toteaa että lämpötila x, auton on määrä olla lämmin aikaan y, aloitan lämmityksen aikana e ja tadaa. Auto ei lataa vaan alkaa imeä virtaa vasta kun lämmityksen tarve alkaa että ehtii lämpimäksi halutuksi kellonajaksi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D.
Turha niille on selitellä, ei ne ymmärrä/halua ymmärtää kun päähänpinttymät on sen verran syvällä. Oma auto ottaa hidaslaturista 16A superchukosta ~1800W koska se on laturista rajoitettu max 8A, edellinen auto otti normaalista 16A tolpasta 2h ajastimella sähköwebastolla ~ 2500W. Ihan turha tuota oli yrittää kammeta kenenkään päähän, helpommalla pääsi asentamalla sopiva tolppa ja kW -mittari. Siitä huolimatta epäilijöitä riittää vaikka kaikki on taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän luvilla tehtyä, eikä kukaan muu siitä maksanut/maksa kuin minä itse. Kyllä tämä Suomalainen naapurikateus on ihan omaa luokkaansa, kun ei se perustu edes mihinkään rahaan välttämättä, vaan siihen että joku haluaa/pystyy/kehtaa olla vähän aikaansa edellä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Turha niille on selitellä, ei ne ymmärrä/halua ymmärtää kun päähänpinttymät on sen verran syvällä. Oma auto ottaa hidaslaturista 16A superchukosta ~1800W koska se on laturista rajoitettu max 8A, edellinen auto otti normaalista 16A tolpasta 2h ajastimella sähköwebastolla ~ 2500W. Ihan turha tuota oli yrittää kammeta kenenkään päähän, helpommalla pääsi asentamalla sopiva tolppa ja kW -mittari. Siitä huolimatta epäilijöitä riittää vaikka kaikki on taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän luvilla tehtyä, eikä kukaan muu siitä maksanut/maksa kuin minä itse. Kyllä tämä Suomalainen naapurikateus on ihan omaa luokkaansa, kun ei se perustu edes mihinkään rahaan välttämättä, vaan siihen että joku haluaa/pystyy/kehtaa olla vähän aikaansa edellä.
Juu ei tuota viitsisi tehdä ellei tarkoituksena olisi minimoida mahdollinen ilkivalta. Ei kuitenkaan haluaisi kameroita pitää päällä oman talon parkkipaikalla jos ei pakko. Muutenhan löisin tiskiin ehdotuksen että pistetään homma puoliksi niin että taloyhtiö pistää kulut puoliksi itseni kanssa ns kokeilumielessä ja katsoo miten toimii jos aikoisin pysyä talossa pidempään. Todnäk kuitenkin myyn nykyisen pytingin ihan lähikuukausina liian isona ja ostelen pienemmän jostain vähän kauempaa kun alkanut tuntua nykyinen vähän liikaa kaupunkialueelta vs lähiöltä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
@Tege eipä paljoa tule kilometrejä "ladatessa" kun asetan esilämmityksen. Tuo "lataus" lähinnä minimoi kilometrien menetyksen koska käyttää mahd. paljon tolpan sähköä akkujen ja auton lämmitykseen vs ihan vain akun varassa ollessa. Ja tosiaan voin katkoa tuon lataamisen ettei ota virtaa ennen kuin auto itse toteaa että lämpötila x, auton on määrä olla lämmin aikaan y, aloitan lämmityksen aikana e ja tadaa. Auto ei lataa vaan alkaa imeä virtaa vasta kun lämmityksen tarve alkaa että ehtii lämpimäksi halutuksi kellonajaksi.
Sähköauto laturilla kiinni lämmitystolpassa, latausvalo palaa. Joku tyhmä naapuri luulee että lataat

Eikun tässä vain lämitellään, tai siis kytkin lämmityksen päälle, ei, ei voi estää lataamista , mutta ei siinä paljoa kerkiä lataileen.

8A rajoitus, ei tässä ole, tai on, mutta se on käyttäjä valittavissa.

En nyt tuossa naapureita tyhmäksi kutsuisi, vaikka isännöitsijään on tarina uponnut.


Sori, nyt kun tilanne alkanut avautuun, niin nyt vähän arvuuttelen.

Soppari on kieltänyt latauksen, mikä toki ymmärettävää.
Autoa ladattu, ja tullut vähän mutinaa.
Sitten tavattu soppari ja ahaa elemäsy, lämmittäminen sallittu ja lähdetty rakentama tarinaa sitä kautta.

Päättellin ettei tämä nyt ole viimeviikon juttu, vaan tilanne ollut pinnalla useamman viikon.


Aloin myös vähän epäleen sitä tolpan kiinteää 2h rajoitusta, jos siinä on se, niin ehdottaisin yhtiölle soppari missä maksat 2h tai 4h sähköt latausluvalla. Eli tolpanvuokra nousee koska polttis lämmpäreillä se kesimääräinen kk kulutus on merkittävästi pienempi.

Jos siinä ei ole riittävän varmaa aika rajoitusta, niin sitten se latauastolppa järkevämpi, tai jos koet "lämmittämisen" tärkeäksi, niin maksat sitten isomman vuokran.


Edit:
Siis et edes tiedä kauanko tuossa vielä asut niin eikö vaan kannattaisi suosiolla asennuttaa se kwh mittari ja uusi latausta kestävä pistorasia ja kaikki omasta pussista. Ymmärsin jostain puheestasi että olis mahdollista.
Kelasin vielä kerran viestit läpi, alkaa hommaa kääntyy entistä enemmän tarkkaavaisten osakkaiden sympatiaksi.

Harmi että tuossa on kikkailulla ja dissaamisella tehty omaa asemaa vaikeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Todnäk kuitenkin myyn nykyisen pytingin ihan lähikuukausina liian isona ja ostelen pienemmän jostain vähän kauempaa kun alkanut tuntua nykyinen vähän liikaa kaupunkialueelta vs lähiöltä.
Siis et edes tiedä kauanko tuossa vielä asut niin eikö vaan kannattaisi suosiolla asennuttaa se kwh mittari ja uusi latausta kestävä pistorasia ja kaikki omasta pussista. Ymmärsin jostain puheestasi että olis mahdollista. Eihän se nyt Tesla kuskin budjetissa tunnu muutama saturaisen maksaminen siitä. Loppuisi vihanpito ja kaikki yhdellä kertaa, ei tarvis kameroitakaan pitää päällä ilkivallan pelosta. Kaikki voittaisi :thumbsup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 334
Viestejä
4 157 520
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom