Yleistä keskustelua sähköautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Miten ootte saaneet kerrostalokyylien valitukset auton latauksesta loppumaan? Auto on tolpassa vain lämmityksessä mutta koska laturi on kiinni paljon tuntimäärällisesti koska tulee paljon pientä liikkumistä kodin lähettyvillä aiheuttaen korostuneen esilämmityksen tärkeyttä ja sitä että johto näyttää olevan jatkuvasti kiinni.
Tuskin onnistuu muuten kuin siirtymällä defalla lämmittämiseen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tuskin onnistuu muuten kuin siirtymällä defalla lämmittämiseen.
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.
Itse näkisin että tässä ollaan aika vahvasti sellaisella alueella mihin ei kannattaisi mennä eli homma on mennyt ihan pelleilyksi. Ilmeisesti haluaisit ladata, mutta siihen ei heru lupaa ja niinpä haluat edes lämmittää kuten polttiskuskitkin?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.
Onko teillä sellaiset kaksi tuntia lämmittävät tolpat? Ei pitäisi olla mitään valittamista. Saman verran se vie sähköä kun se lohkolämmitin+sisälämppäri.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itse näkisin että tässä ollaan aika vahvasti sellaisella alueella mihin ei kannattaisi mennä eli homma on mennyt ihan pelleilyksi. Ilmeisesti haluaisit ladata, mutta siihen ei heru lupaa ja niinpä haluat edes lämmittää kuten polttiskuskitkin?
En oikeastaan edes halua ladata tällä hetkellä. Juu olisi näppärää mutta tuskin tulen olemaan nykyisessä kämpässä kovin pitkään niin en ole valmis osallistumaan tolpan muutoksiin. Yksi entinen hallituksen jäsen tosin tunnusti eilen latailleensa kunnes joku oli käräyttänyt. Luonnollisesti kyseinen oli taloyhtiön ensimmäisen sähköauto joten maine on luotu vahvasti... Lisäksi talossa on parin henkilön toimesta korostettu kyyläaste aka sankareita jotka tekevät valituksia jos edes jokin oksa on väärässä paikassa pihalla, sen sijaan että nostaisivat oksan.

@Lamanka juu kyllä. Juurikin kahden tunnin ajastetut ja isännöitsijän kanssa sovittu 8A virtaraja (vaikka osa edellisistä autoista on repinyt lohkon ja sisälämppärin kanssa enemmän). Lisäksi tein tietopaketin mitä noilla voi ja ei voi tehdä. Ja tänään kun kuulin useista valituksista löin pöytään sensoroidun map historyn joka näyttää nuo lyhyet usein toistuvat ajot.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Juurikin kahden tunnin ajastetut ja isännöitsijän kanssa sovittu 8A virtaraja (vaikka osa edellisistä autoista on repinyt lohkon ja sisälämppärin kanssa enemmän). Lisäksi tein tietopaketin mitä noilla voi ja ei voi tehdä. Ja tänään kun kuulin useista valituksista löin pöytään sensoroidun map historyn joka näyttää nuo lyhyet usein toistuvat ajot.
No aikamoiset perustelut pitää olla jos tuosta haluaa taloyhtiö haluaa tuosta "edetä". Ainahan voi muistuttaa että haluaako taloyhtiö taistella oikeudessa syrjinnästä. Onko se sitten asukkaiden edun mukaista?

Offtopic
Itse olisin kyllä jo menettänyt hermoni jos järkipuhe ei toimi ja olisin ehkä uhkaillut hieman fyysisemmillä keinoilla - mutta en suosittele sitä muille :speechless: Yksikin peräkammarin poika koputti aina kepillä kattoon kun kävin suihkussa kello 22 jälkeen. Kun järkipuhe ei auttanut, niin sitten hieman rumempi kielenkäyttö toimi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
^Noin käytännön tasolla on täysin mahdotonta seurata, kuka lataa ja kuka lämmittää, joten lähtisin siitä että sukolaturia ei kytketä lämmitystolppaan ellei latauksesta ole sovittu. Useimpien automallien kohdalla ei varmaan edes ole teknisesti mahdollista estää autoa lataamasta samalla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
^Noin käytännön tasolla on täysin mahdotonta seurata, kuka lataa ja kuka lämmittää, joten lähtisin siitä että sukolaturia ei kytketä lämmitystolppaan ellei latauksesta ole sovittu. Useimpien automallien kohdalla ei varmaan edes ole teknisesti mahdollista estää autoa lataamasta samalla.
No isännöitsijän kanssa on jo sovittu että lämmitys on ok. Ja tuossa kirjoittamassani niin hallitukselle kuin isännöitsijälle tekemässä tietopaketissa oli maininta että kaikki autot eivät tuohon pysty mutta että oma siihen kykenee ja isännöitsijäkin totesi että lataus kielletty mutta lämmitys on sallittu kaikissa autoissa. Lataamisen ja ei lataamisen todistaminen taas on varsin vaikeaa.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
495
Keskittykääpäs siihen asialliseen keskusteluun. Tässä oli hyvä esimerkki siitä, kuinka nopeasti saitte ketjun paskottua kun alatte heittelemään aivan turhanpäiväisiä provoja tiettyjen automerkkien omistajien suuntaan sun muuta nollapostailua.
Mitä tulee tuohon kommenttiini Teslan superchargereista, niin jännä kuinka paljon porua se on aiheuttanut kuskeissa jo ennakkoon (youtube-videot & forumkirjoittelut), kun olen käsityksessä että vapautuminen tapahtuu joskus 2022 tai sen jälkeen. Hyvähän se on että latausmahdollisuuksia tulee lisää, siis että sähköautoilu lisääntyisi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Nopea kopsu ryhmästä:

Jo pitkään odotettu Mercedes EQB on eilen vapautettu myyntiin.

EQB mallit ovat alkuun nelivetoja hinnat alkaen:
EQB 300 4Matic Business 61 412 €
EQB 350 4Matic Business 64 234 €

EQB:n saa myös 7-hengelle lisähintaan 1570€, ja muita varusteita sitten Mercedes-tyyliin jokaiseen makuun ja maksuhalukkuuteen.
Varsin hyvin hinnat ovat linjassa EQA:n kanssa ja nämä Suomi-autot ovat hieman paremmin perusvarusteltuja saksalaiseen perusmallin verrattuna.

Saksanmaalta kuuluu lisäksi että ensi vuonna tulossa olisi kaksivetoiset EQB 250 ja EQB 250+ long range. LR versiolle odotetaan yli 500km WLTP-kantamaa, mikä saavutettaisiin suuremmalla akulla (70,5kWh), ilmanvastuksen optimoinnilla ja kestomagneettimoottorilla (PSM).

Ruusukulta on tietysti paras väri.

 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun. Päälle vielä lapset takapenkillä ja täysi kuorma niin voin vaan kuvitella..
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Itse olen innolla odottamassa seuraavaa lapin tai pohjois-ruotsin retkeä sähkärillä. Sain juuri Enyaqista toimitusarvionkin, niin voi alkaa suunnitella.

Heinäkuun lopussa tilattu, arvioitu kokoonpano viikolla 51, eli tuurilla voi tammikuun puolella saada.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Teslabjörn selvitti miksi ioniq 5 / kia ev6 latausnopeudet tippuu rajusti joillain testaajilla - auton lämmönhallinta teho ei riitä yhtaikaa pitämään auton sisätilaa ja akkua oikeassa lämpötilassa. Eli jos sammuttaa auton ja poistuu paikalta latauksen ajaksi, latausteho on parempi kun lämmönhallinta voi keskittyä akun lämmittämiseen/jäähdyttämiseen - jos taas autoon odottelemaan lämmitys päällä, esim tehdäkseen youtubeen videota teslabjörnin tavoin, akku ylikuumenemisen estämiseksi latausnopeus laskee... Tämä siis ei ehkä ole niin suuri ongelma kuin Teslabjörnin 1000km challenge videoilla näkyy

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun.
Ei tee kyllä. Ei tosin ole tehnyt mieli ikinä aikaisemminkaan. Olen tässä pelolla odotellut sähköauton hankkimisen jälkeen, että milloin se pakottava tarve Lappiin ajamiselle oikein realisoituu. Toivottavasti ei ikinä, mutta jätin kuitenkin polttomoottoriauton varuiksi toiseksi pihaan. Voi sitten lähteä sillä, kun se mystinen pakottava Lappiin ajamisen tarve vihdoin tulee.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Teslabjörn selvitti miksi ioniq 5 / kia ev6 latausnopeudet tippuu rajusti joillain testaajilla - auton lämmönhallinta teho ei riitä yhtaikaa pitämään auton sisätilaa ja akkua oikeassa lämpötilassa. Eli jos sammuttaa auton ja poistuu paikalta latauksen ajaksi, latausteho on parempi kun lämmönhallinta voi keskittyä akun lämmittämiseen/jäähdyttämiseen - jos taas autoon odottelemaan lämmitys päällä, esim tehdäkseen youtubeen videota teslabjörnin tavoin, akku ylikuumenemisen estämiseksi latausnopeus laskee... Tämä siis ei ehkä ole niin suuri ongelma kuin Teslabjörnin 1000km challenge videoilla näkyy

Eli voin perua aiemmat puheeni EV6/Ioniqista. Tämähän on aika huippujuttu sikäli, että esim. itse en ole pikalatauksessa ikinä autossa, vaan jossain muualla (esim. siellä kuuluisassa huoltoaseman vessassa). Sinälläänhän tuo on täysin loogista, että priorisoidaan ihmisen mukavuutta. Kiva olla näissä väärässäkin joskus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Ei tee kyllä. Ei tosin ole tehnyt mieli ikinä aikaisemminkaan. Olen tässä pelolla odotellut sähköauton hankkimisen jälkeen, että milloin se pakottava tarve Lappiin ajamiselle oikein realisoituu. Toivottavasti ei ikinä, mutta jätin kuitenkin polttomoottoriauton varuiksi toiseksi pihaan. Voi sitten lähteä sillä, kun se mystinen pakottava Lappiin ajamisen tarve vihdoin tulee.
Lapin matkailu on kuitenkin ihan voimissaan, vaikket sinä siellä koskaan kävisi. Moni suomalainen käy jopa vuosittain. Itse käyn 1-4 krt vuodessa (ajomatka noin 1050km kohteelle).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun. Päälle vielä lapset takapenkillä ja täysi kuorma niin voin vaan kuvitella..
Onko 'päivän Hesarin' juttu se muutama päivä sitten julkaistu missä käytiin Nordkappissa ja jumituttiin Suomessa Pellon rikkinäiselle laturille? Pienellä esityöllä olisi selvinnyt, että älä yritäkään luottaa Pellon Virran laturin toimintaan. Sinänsä jutun varsinaisen sisällön osalta tilanne on myös ihan viime viikkoina huimasti parantunut kun Lappiin on noussut Rechargen suurteholatureita kuin sieniä sateella.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Lapin matkailu on kuitenkin ihan voimissaan, vaikket sinä siellä koskaan kävisi. Moni suomalainen käy jopa vuosittain.
Jos siellä riittävän usein omalla autolla pitää käydä, niin sitten sähköauto voi olla täysin väärä valinta.

Mä en vaan jaksa ymmärtää miksi tämä "vesi on märkää" tason toteamus nostetaan median ja foorumikeskustelijoiden toimesta kerta toisensa jälkeen tikun nokkaan ihmeteltäväksi.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Syys-lokakuun vaihteessa tuli tehtyä 3 viikkon lapinreissu helsingistä. 3400km ajoa. Sähköautolla. En haluaisi tehdä seuraavaa reissua millään muulla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Onko 'päivän Hesarin' juttu se muutama päivä sitten julkaistu missä käytiin Nordkappissa ja jumituttiin Suomessa Pellon rikkinäiselle laturille? Pienellä esityöllä olisi selvinnyt, että älä yritäkään luottaa Pellon Virran laturin toimintaan. Sinänsä jutun varsinaisen sisällön osalta tilanne on myös ihan viime viikkoina huimasti parantunut kun Lappiin on noussut Rechargen suurteholatureita kuin sieniä sateella.
Siinä mielessä juttu oli jopa poikkeuksellisen asiantuntevasti tehty että olivat etukäteen soittaneet Virralle ja varmistaneet että toimiihan Pellon laturi, mutta eihän tuollaiseen silti voi luottaa. Kaikki tarpeelliset tagit oli myös hommattu etukäteen, mikä on harvinaista autotoimittajille. Se oli toki pitkä miinus että ei kerrottu parantuneesta laturitilanteesta ja kommentointikin taisi olla pois käytöstä eli todella monelle lukijalle jäi väärä käsitys nykytilanteesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Kokeileppa samaa sesongin aikana niin palataan asiaan :cigarbeye:
Viime pääsiäisen aikaan jotkut ihan asiakseen seurasivat ongelmalliseksi arveltuja paikkoja, mutta mitään merkittäviä jonoja ei vielä syntynyt. Kyllähän niitä varmaan vielä joskus tulee, kuten maaimalla on nähty, mutta vielä ei ole se aika Suomessa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Saa nähdä, millainen sirkus siitä tulee, kun taksit alkaa siirtyä sähköön. Nyt on siis nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla muutettu käytäntöjä siten, että taksin ei ole pakko odotella kyytiä tolpalla, jos lähellä on latauspaikka. Saattaa olla, että jonkun verran muita käyttäjiä hiertää, kun rivi takseja istuu latauspaikalla. Pahoittelut jo etukäteen.

Toivottavasti noita latausasemia saadaan nopeasti varsinaisten taksiasemien kylkeen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Viime pääsiäisen aikaan jotkut ihan asiakseen seurasivat ongelmalliseksi arveltuja paikkoja, mutta mitään merkittäviä jonoja ei vielä syntynyt. Kyllähän niitä varmaan vielä joskus tulee, kuten maaimalla on nähty, mutta vielä ei ole se aika Suomessa.
Jaaha onpa hyvä ettei tarvii huolehtia aiheesta! Varmaan ne jutut syyslomien aikaan esim. Vierumäen Superchargerien yli tunnin jonoista oli tuulesta temmattuja :hmm:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Jaaha onpa hyvä ettei tarvii huolehtia aiheesta! Varmaan ne jutut syyslomien aikaan esim. Vierumäen Superchargerien yli tunnin jonoista oli tuulesta temmattuja :hmm:
"Ei se kato haittaa jos joskus joutuu odottamaan" ja muut sähköautoilun parhaat. Varsinkin Teslakultin jäsenillä on hieman erilainen näkemys tällaisiin asioihin, kuin ihmisillä jotka ovat tottuneet vaan ajamaan autoilla. Omien kokemusten mukaan tuo laturi-infra on mennyt tässä parissa vuodessa todella paljon parempaan suuntaan ihan yleiselläkin tasolla Suomessa. Toki mitään Norjan tapaistahan ei täällä vielä ole eikä ole tulossakaan pitkään aikaan, mutta sanoisin jopa olevani yllättynyt kuinka nopeasti Suomen jälkeenjääneisyydessä tämäkin asia etenee. Vieläkin se ainoa nega tule siitä, että pitää erikseen ottaa selvää mikä laturi toimii, mikä ei toimi, millä on mikäkin palaute jne. Norjassa Teslalla ajaessa ei tätä ongelmaa ollut olemassakaan, vaan riitti että antoi mennä ja pysähtyi kun siltä tuntui.

Itselleni jäänyt muutenkin positiivinen kuva Model S:n reaalikantamasta ja soveltuvuudesta pidemmille matkoille. Jostain syystä vaan samaa fiilistä ei ole vieläkään tullut muista merkeistä, koska päällimmäinen tunne on aina se kompromissin fiilis. Toivottavasti tulisi tuo Cupra Born pian koeajoon, niin josko siitä saisi kivan ykkössähkärin.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Varsinkin Teslakultin jäsenillä on hieman erilainen näkemys tällaisiin asioihin, kuin ihmisillä jotka ovat tottuneet vaan ajamaan autoilla.
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä (noin 98% ajasta) mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla. Ei tarvitse ikinä poiketa reitiltä sen takia että autoa pitää tankata. Tässähän tottuuu vaan ajamaan autolla.

Tietenkään kaikilla ei ole tuohon mahdollisuutta ainakaan vielä, mutta miksi pitäisi olla? Teknologia on vielä kuitenkin uusi ja sen lanseeraus kaikille vie aikaa. Tai mikä se tulevaisuuden voimanlähden nyt onkaan, onko sähkö ainoa vai onko niitä muitakin eri käyttötarkoituksiin?
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla. Ei tarvitse ikinä poiketa reitiltä sen takia että autoa pitää tankata. Tässähän tottuuu vaan ajamaan autolla.
Olet oikeassa ja niin teen itsekin. Tämä on vain havainto tästä sähköautoilusta, kun tulee myös välillä liikuttua sellaisiakin matkasiivuja, joissa se yksi akullinen ei riitä ajosuoritteeseen. Meillä nyt muutenkin perusajot on jotain alle 50km per päivä ja siihen pääsee jo ladattavalla plugarillakin, mutta toisinaan tulee myös näitä siirtymiä joissa täytyy päästä se reilu 400-600km kertalaakista päivässä (eli yksi lataustauko *yleensä* riittää (ja ei, plugari saattaa olla esim. toisen perheenjäsenen käytössä jolloin se ei ole vaihtoehtoi)). Tällöin esim. Superchargereilla kulutettu odotusaika on suoraan poissa siitä ajamisesta vs. että Norjan tyyliin tulet, tuikkaat auton kiinni, odotat vähän aikaa ja matka jatkuu. Model S on kuitenkin siitä kiva, että sen matkakulutus on kohtuupientä, ajo on vaivatonta ja se vaan toimii. Itse jos menen pikalaturille on tarkoitus vain ladata auto, eikä odotella tuntia siinä ja samalla kuunnella jotain Helly Hansenin takissa puhisevaa keski-ikää lähestyvää kaveria, joka samaan syssyyn haukkuu about jokaisen eri merkillä ajavan kuskin. :smile:
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä (noin 98% ajasta) mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla. Ei tarvitse ikinä poiketa reitiltä sen takia että autoa pitää tankata. Tässähän tottuuu vaan ajamaan autolla.
Keskustelussa viitattiin nimenomaan lapissa matkaamiseen, siihen liittyviin haasteisiin. Sitten tulet tänne selvittämään, kuinka et itse KOSKAAN tarvitse ladata autoasi tien päällä. Kiitos kuitenkin tämän arvokkaan tiedon jakamisesta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä (noin 98% ajasta) mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla.
Toki näin kotona, mutta käänteisesti matkalla (tosin en muista ikinä miettineeni aikatauluja että kävisin tankilla, mutta jos nyt joku stressaa sellaisia). Ei polttomoottoriautolla koskaan tarvinnut aikatauluja miettiä jotta saa tankin täyteen, mutta reitit ja aikataulut pitää sovittaa sähköautolla ajaessa. Ja sen lisäksi siellä kuuluisassa Lapissa saa stressata onko edes laturia missä ladata.

Eipä tosin kummallakaan ole jäänyt reissuja tekemättä tuollaisista syistä.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Mitä tuohon Lapissa reissaamiseen tulee, niin itse suunniteltiin vaimon kanssa niin että jos nyt tulee himoa sinne lähteä, niin otetaan sitten autojuna tai vaihtoehtoisesti vuokrataan joku auto. Tai lainaan vanhempien dinolimua hörppivää autoa, ja vastaavasti saavat ajella sitten sähköllä sen aikaa. Ei edes ajateltu, että lähdetään Lappiin sähköautolla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mitä tuohon Lapissa reissaamiseen tulee, niin itse suunniteltiin vaimon kanssa niin että jos nyt tulee himoa sinne lähteä, niin otetaan sitten autojuna tai vaihtoehtoisesti vuokrataan joku auto. Tai lainaan vanhempien dinolimua hörppivää autoa, ja vastaavasti saavat ajella sitten sähköllä sen aikaa. Ei edes ajateltu, että lähdetään Lappiin sähköautolla.
Suurin ongelma tuossa suunnitelmassa on, ettei se sähköautolla sitä junan reittiä ole ongelma (siinä kyllä riittää latureita), vaan sen jälkeen kun junamatka loppuisi.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Suurin ongelma tuossa suunnitelmassa on, ettei se sähköautolla sitä junan reittiä ole ongelma (siinä kyllä riittää latureita), vaan sen jälkeen kun junamatka loppuisi.
Aivan, hyvä pointti. Oma käsitys Lapista rajoittui pohdiskelussani Rovaniemeen asti. Vaikka näemmä Kolariinkin vielä pääsee. Autojuna ei siis poista ongelmaa jos haluaa Kolaria/Kemijärveä kauheasti pidemmälle mennä.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Keskustelussa viitattiin nimenomaan lapissa matkaamiseen, siihen liittyviin haasteisiin. Sitten tulet tänne selvittämään, kuinka et itse KOSKAAN tarvitse ladata autoasi tien päällä. Kiitos kuitenkin tämän arvokkaan tiedon jakamisesta.
Ei viitattu. Viitattiin kyllä lomakauteen ja vierumäen SC:iin. Jos alat kritisoimaan niin laita argumentit oikein.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Lapissa on latureita oikein hyvin ja koko ajan tulee lisää. Tossa loppusyksystä ainakin tuntui kerran viikossa aukeavan joku uusi recharge HPC. Ainoa haastavampi alue taitaa olla itälappi ja sielläkin tilanne paranee koko ajan. Jos vedetään raja vaikka enontekiö-sodankylä linjalle niin sen länsipuolella ei ole ongelmaa. Paitsi jos on erityisen pienellä akulla varustettu auto talvella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Saa nähdä, millainen sirkus siitä tulee, kun taksit alkaa siirtyä sähköön. Nyt on siis nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla muutettu käytäntöjä siten, että taksin ei ole pakko odotella kyytiä tolpalla, jos lähellä on latauspaikka. Saattaa olla, että jonkun verran muita käyttäjiä hiertää, kun rivi takseja istuu latauspaikalla. Pahoittelut jo etukäteen.

Toivottavasti noita latausasemia saadaan nopeasti varsinaisten taksiasemien kylkeen.
Keskustelin Tesla-taksikuskin kanssa ja hänen mukaansa yksi vuoro menee lataamatta, kahden vuoron päivissä sitten 1-2 latausta per päivä. Pk-seudulla on jo melkein 200 pikalaturia, ja koko ajan tulee lisää, joten joku 200-300 sähkötaksia mahtuu ennenkuin ne pahemmin kuormittaa latausverkostoa. Ainoat näkemäni valitukset taksien käyttämistä julkisista latauspisteistä liittyy ilmaisiin Lidl:in latureihin. Monelle näkyy olevan punainen vaate jos joku istuu autossaan Lidlin laturilla, kun ne on tarkoitettu lataukseen kaupassa käynnin ajaksi.

edit: mielestäni tähdellisempi murhe olisi saada taksikuskeille yön yli lataus mahdolliseksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Ja jos lataavat kotona niin miten verovähennykset?
No kun jokaisessa vähääkään järkevässä latausvehkeessä on jo valmiina kWh-mittari, niin ei liene mahdotonta firman hyvittää toteutuneita kuluja. En ihan ymmärrä missä kohtaa tässä se ongelma olisi.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
No kun jokaisessa vähääkään järkevässä latausvehkeessä on jo valmiina kWh-mittari, niin ei liene mahdotonta firman hyvittää toteutuneita kuluja. En ihan ymmärrä missä kohtaa tässä se ongelma olisi.
Lähinnä voi tulla haasteita jos taloudessa on myös toinen sähköauto/pluggari.

Sama koskee kai vapaan autoedun lataamista kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Lähinnä voi tulla haasteita jos taloudessa on myös toinen sähköauto/pluggari.

Sama koskee kai vapaan autoedun lataamista kotona.
Esimerkiksi Charge Ampsin Halossa on tägien käyttö mahdollista eli erottelukin onnistuu. Tai pistää kaksi latauslaitetta. Rahan menoahan tuollainen erotteluvaatimus tietysti aina tietää, mutta jos tarve on iso, niin ei mitenkään mahdotonta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Luulen että se nykyisen on taksijärjestelmän pienempiä ongelmia: Taksiliitto ärähtää: Rikollisille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa – "Käykö taas niin, että päättäjät antavat tilanteen jatkua?"

Mun puolesta saavat Lidlissä ladata niin paljon kuin haluavat. Ei kaikesta pidä vetää hernettä nenään.
Eikö se nyt ole Lidlin eikä yhteiskunnan asia kuka heidän pisteillä saa ladata.

edit. Lähinnä sääliksi käy noita ilmaislaturilla istuvia ja leffaa/kirjaa ihmetteleviä.

edit2. Joskus voisi oikeastaan jonkun croissantin ostaa kauppareissulla ja käydä lahjoittamassa. Ettei nyt nälkään kuole kun sähköön ole edes varaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Luulen että se nykyisen on taksijärjestelmän pienempiä ongelmia: Taksiliitto ärähtää: Rikollisille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa – "Käykö taas niin, että päättäjät antavat tilanteen jatkua?"

Mun puolesta saavat Lidlissä ladata niin paljon kuin haluavat. Ei kaikesta pidä vetää hernettä nenään.
Joo ei se isoimpia ongelmia toki ole. Ja eiköhän niitä latureita saada varsinaisesti takseillekin pystytettyä, kun sähköistyminen silläkin alalla tässä vuoden parin sisällä ottaa harppauksia eteenpäin.

Kerran pari päivässä kun saa pirssin jollain pikalaturilla ladattua, niin pitäisi riittää kahteen vuoroon.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Enää Kemijärvi ja Inari/Ivalo tarvitsee pikalaturit niin suomen latausverkosto on "valmis". Ruuhkaviikonloppujen ulkopuolella mihin vaan Suomeen pääsee kätevästi. Hesarin Lapinmatka kirjoitettiin kreivin aikaan, käy tosi vaikeaksi kirjoittaa enää vastaavia kauhutarinoita. Toisaalta valituksen määrä on aina vakio, eli yhä pienemmistä asioista latausverkostonkin osalta keksitään valitettavaa...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jos liitytte facessa "Latausverkosto nyt" ryhmään ja lueskelette hiljaa illan menneitä ja seurailette kuukausien vieriessä niin huomaatte hyvin nopeasti kuinka raaka tahti noiden latausasemien syntymisessä on.

Ei täällä tule olemaan niin kovaa sähköautomyyntiä, että muutamaa pistemäistä ongelmakohtaa lomien menopaluu liikenteen lukuunottamatta tulisi pitkän matkan kulkijoille ongelmia.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Ei täällä tule olemaan niin kovaa sähköautomyyntiä, että muutamaa pistemäistä ongelmakohtaa lomien menopaluu liikenteen lukuunottamatta tulisi pitkän matkan kulkijoille ongelmia.
Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat. Yksi jopa lukitsi käyttäjän johdon. Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).

Kuluttajissa tuo aiheuttaa varmasti turhautumista, ei siinä paljon parin tonnin hankintatuet lämmitä kun akku tyhjänä tappelee laturilla. Toki niistä seteleistä voi tehdä nuotion ja lämmitellä käsiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat. Yksi jopa lukitsi käyttäjän johdon. Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).

Kuluttajissa tuo aiheuttaa varmasti turhautumista, ei siinä paljon parin tonnin hankintatuet lämmitä kun akku tyhjänä tappelee laturilla. Toki niistä seteleistä voi tehdä nuotion ja lämmitellä käsiä.
Oispa pakotettu rajapinta mistä saisi luettua tiedon.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).
Tuskin on niin kallista, ainakaan jos käyttää oikeaa maksuvälinettä eikä ns. roamingia. Monimutkaista on, myönnän toki sen. Ja vaikka pikalaturit ovat kalliimpia kuin normisähkö niin suurimmalle osalle sähköautoilijoita sillä ei ole merkitystä koska 95% sähköstä ladataan kotona. Sitten on ne kenelle sillä on merkitystä, joiden pitää arvioida tarkkaan onko sähköauto sitten fiksu valinta ollenkaan.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat.
En nyt jaksa lukea artikkelia, mutta mä olen nähnyt luotettavasti joka kerta mitkä laturit on ylhäällä ja mitkä alhaalla. Kertaakaan ei ole tarvinnut rikkinäiselle mennä, ja vain yhden kerran kohdelaturi on ollut alhaalla. Sekin näkyi appista etukäteen. Silloin mentiin muualle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 750
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom