Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Kyllä perusolettamus nähdäkseni kuitenkin on että 25A riittää kuormantasauksella ja miten yleistä on että olisi oikeasti tarve ladata isoakkuinen auto tyhjästä täyteen? Jos on joku +100kWh sähköpaku, jolla ajetaan paljon tai kaksi henkilöautoa joihin tulee reilusti kilsoja niin sitten tuo sulakekoon kasvatus saattaa olla oikeasti tarpeen.
No tuossahan on sitten hyväksyttynä se että sitä täyttä latinkia ei yössä saa.. Esim meillä menee sähkön kulutus kaikilla vaiheilla yli 25 kovalla pakkasella kun saunoessa kiuas kytkeytyessaan pois päältä napsauttaa suurimman osan termareista tasatahtia päälle.

Enkä mä nyt pidä mitenkään täysin käsittämättömänä että kovilla pakkasilla sen sähköauton akun joutuisi lataamaan jokseenkin tyhjästä täyteen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Jos sen 11kW laturin vaan täräyttää jonkin sähkölämmitteisen talon 3x25A pääsulakkeiden taakse, niin se kyllä todennäköisesti tuottaa ongelmia, jollaintasolla asiaa kannattaa tutkia, mutta mun pointti oli se että pääkeskukselta harvoin lähtee yhtä vahva kaapelointi eteenpäin, jota pidit "outona" ratkaisuna OKT:ssa.

Jos hankkii täyssähköauton, ja asuu sähkölämmitteisessä talossa, niin mä kyllä lähtisin siitä oletuksestä että pääsulake on kasvatettava 25A -> 35A, tai sitten hyväksyä se että pakkasilla ei välttämättä tyhjää akkua saa ladattua täyteen yössä tai vaihtoehtoisesti tupa vaatii jotain muuta lämmönlähdettä.
Tuossakin toki vaikuttaa paljonko sitä lämmitettävää tilaa on. Ja jos pääsulakkeet ovat ulkona, eivät ne pauku ihan niin aikaisin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
No tuossahan on sitten hyväksyttynä se että sitä täyttä latinkia ei yössä saa.. Esim meillä menee sähkön kulutus kaikilla vaiheilla yli 25 kovalla pakkasella kun saunoessa kiuas kytkeytyessaan pois päältä napsauttaa suurimman osan termareista tasatahtia päälle.

Enkä mä nyt pidä mitenkään täysin käsittämättömänä että kovilla pakkasilla sen sähköauton akun joutuisi lataamaan jokseenkin tyhjästä täyteen.
Tuo nyt ei varsinaisesti haittaa jos kulutus on tapissa tunnin tai pari. Olennaista on se montako kWh:ta pystyy lataamaan yhteensä vaikka klo 18-07. Veikkaan että yötunneilta ei löydy kovillakaan pakkasilla paljon yli 10kW:n tuntiarvoja kulutusseurannasta ja 25A sulakkeillahan saa 17kW.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos sen 11kW laturin vaan täräyttää jonkin sähkölämmitteisen talon 3x25A pääsulakkeiden taakse, niin se kyllä todennäköisesti tuottaa ongelmia, jollaintasolla asiaa kannattaa tutkia, mutta mun pointti oli se että pääkeskukselta harvoin lähtee yhtä vahva kaapelointi eteenpäin, jota pidit "outona" ratkaisuna OKT:ssa.
Olet siis sitä mieltä että jossain on talo, jonka pääsulakkeet on isompia kuin mitä ryhmäkeskukselle OKT:hen menee? Kuulostaa aika vaaralliselta.

Jos hankkii täyssähköauton, ja asuu sähkölämmitteisessä talossa, niin mä kyllä lähtisin siitä oletuksestä että pääsulake on kasvatettava 25A -> 35A, tai sitten hyväksyä se että pakkasilla ei välttämättä tyhjää akkua saa ladattua täyteen yössä tai vaihtoehtoisesti tupa vaatii jotain muuta lämmönlähdettä.
Eipä sitä tyhjää akkua varmaan kovin usein tule johon on aikaa vain 8h ladata. 10h:ssa tulee jo kuitenkin 3*8A:lla täyteen akku täysin tyhjästä useimmilla autoilla (55kWh), miksi siihen tarvitsisi jatkuvasti 3*16A laittaa? Harvemmin akku kenelläkään on täysin tyhjä päivän päätteeksi muutenkaan. Itse pärjäsin ainakin aivan mainiosti 1*13A:lla koko viime talven eikä tehnyt edes tiukkaa.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Kyseessä lienee ishavsveien joka on Teslan lisäksi ainoa pikalatausverkosto pohjoisimmassa Norjassa. Ishavsveienin sovellusta ei saa asennettua kuin norjalaiseen luuriin ja vaikka saisit sovelluksen asennettua tarvitset norjalaisen luottokortin vielä maksamiseen. Se, mitä ei kerrota missään, on että Ishavsveienin sovellus on vain rebrandätty vattenfall inCharge, jolla silläkin voi ladata ishavsveien latureilla. InChargen saa asennettua suomalaiseen luuriin, ja voi käyttää rekisteröitymättä suomalaisellakin luottokortilla. Eli kyseessä ei ole mikään valtion tuki-riippuvuus vaan ihan perinteinen VMP. :poop: :mad: :facepalm:
Tosin se InCharge appikaan ei toiminut suomalaisilla debit-korteilla, vaan vaati nimenomaan luottokortin. Lisäksi se appi on kai ollut aika epäluotettava, mutta pikku hiljaa ovat korjailleet. Mutta joka tapauksessa puheet siitä, että Ishavsveien verkosto olisi jotenkin rajoitettu norjalaisille, on puppua, vaan kyse on ihan perinteisestä teknisestä sähläilystä. Osin varmaan johtuu siitä, että maksusysteemit otettiin vasta koronan jyllätessä käyttöön ja ulkomaisilta ei varmaan liikoja tullut käytännön kokemuksia.

Samalla kun tuon kanssa hermoilin (lopulta turhaan, lataukset onnistuivat 9/9 kerrasta) tutustuin historiaan sen verran, että ilmeisesti pohjoisimmassa Norjassa FInnmarkissa oli ollut Fortumin kanssa jonkunlainen sopimus, että paikallisella tuella rakentavat latausverkostoa sinne, mutta se ei oikein edennyt. Lopulta siellä kyllästyttiin ja paikalliset sähköyhtiöt yhdessä päättivät rakentaa Ishavsveien-verkoston. Ottivat sitten siihen mukaan Vattenfallin InChargen hoitamaan laskutusta, tageja ja appia. Varmaan siinä joku kilpailutus oli ja ideana ihan hyvä, mutta InChargella ei kai Norjassa ollut paljoakaan omaa toimintaa ja muutenkin järjestelyt valovuosia perässä sikäläisiä suuria verkostoja, joten vähän on sillä puolella tekniikka laahannut perässä. Tuohon sivumennen, että Norjassa Merin ja Bilkraftin latureita käyttäessä kyllä huomasi, että ei enää ihan aloittelijoita olla siellä.

Muutenhan tuo Ishavsveien verkosto on kyllä loistava ja itse asiassa sen kattavuuden eteläpuolelle jää alue, jossa HPC-latureita ei juurikaan ole. Finnmarkin alueella on siis aika tasaisin reilusti alle 100km välimatkoin yleensä sellainen yhdistelmä, että yksi 175kW:n HPC, yksi 50kW:n pikalaturi ja kaksi 22kW:n AC-laturia. HPC:ssa ja tavallisessa pikalatureissa CCS/ChaDeMo yhdistelmä ja ne ovat sellaisessa bussipysäkkityylisessä katoksessa. Ilmeisesti vähän tuuripeliä irtoaako HPC:sta täysi teho, mutta sillä voi olla tekemistä syrjäisten sijaintien ja niiden sähköverkkojen kanssa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
No tuossahan on sitten hyväksyttynä se että sitä täyttä latinkia ei yössä saa.. Esim meillä menee sähkön kulutus kaikilla vaiheilla yli 25 kovalla pakkasella kun saunoessa kiuas kytkeytyessaan pois päältä napsauttaa suurimman osan termareista tasatahtia päälle.

Enkä mä nyt pidä mitenkään täysin käsittämättömänä että kovilla pakkasilla sen sähköauton akun joutuisi lataamaan jokseenkin tyhjästä täyteen.
Meillä on 3x25A ja 11kW laturi. Hyvin se on toiminut pakkasillakin, sillä kuormantasaus hoitaa hommat - mutta kuitenkin olen itse huomannut et yleensä riittää hyvin 3.6kW tai 7.2kW rajoitus autosta itsestään. Tuo 11kW on lähinnä kiva lisä, mutta näkisin kyllä että tätä kannattaisi vähemmän perehtyneille kertoa. Tottakai omatkin sulakkeet paukkuu joka suuntaan, jos lyö 11kW latauksen, 9kW kiukaan ja siihen päälle vielä uunin ja lieden päälle. Tietämättömyys näissä on se ongelma, koska "sähkö tulee töpselistä" ja "senku pistää kii".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Jos sen 11kW laturin vaan täräyttää jonkin sähkölämmitteisen talon 3x25A pääsulakkeiden taakse, niin se kyllä todennäköisesti tuottaa ongelmia, jollaintasolla asiaa kannattaa tutkia, mutta mun pointti oli se että pääkeskukselta harvoin lähtee yhtä vahva kaapelointi eteenpäin, jota pidit "outona" ratkaisuna OKT:ssa.

Jos hankkii täyssähköauton, ja asuu sähkölämmitteisessä talossa, niin mä kyllä lähtisin siitä oletuksestä että pääsulake on kasvatettava 25A -> 35A, tai sitten hyväksyä se että pakkasilla ei välttämättä tyhjää akkua saa ladattua täyteen yössä tai vaihtoehtoisesti tupa vaatii jotain muuta lämmönlähdettä.
Meillä 3x25 pääsulakkeet ja pirtissä katto sekä lattia lämmitys ja ilp, vesi lämpee myös yöllä sähköllä -> Auto lataa 3x13A teholla ja hyvin skulaa. Päivisin joskus ku kiireempi ni on ladattu 3x16A ja kestää sekin :)

Nyt meinaan laskea lataus tehoa (autosta) 3x11A , kun kuulemma parempi hyötysuhde jossain noilla nurkilla .
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Pikalatureista kyssäri: Mikähän olisi hyvä voimavirtapistokkeeseen (16A) liitettävä laturihässäkkä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Meillä on 3x25A ja 11kW laturi. Hyvin se on toiminut pakkasillakin, sillä kuormantasaus hoitaa hommat - mutta kuitenkin olen itse huomannut et yleensä riittää hyvin 3.6kW tai 7.2kW rajoitus autosta itsestään. Tuo 11kW on lähinnä kiva lisä, mutta näkisin kyllä että tätä kannattaisi vähemmän perehtyneille kertoa. Tottakai omatkin sulakkeet paukkuu joka suuntaan, jos lyö 11kW latauksen, 9kW kiukaan ja siihen päälle vielä uunin ja lieden päälle. Tietämättömyys näissä on se ongelma, koska "sähkö tulee töpselistä" ja "senku pistää kii".
Olen oman latausaseman rajannut n. 7 kW:iin juuri tuon liesi + sauna + lataus -skenaarion takia, vaikka se ei edes ole kovin todennäköinen. Kun ei vain ole hirveästi tarvetta ladata täydellä 11 kW:n teholla, niin saman tien voi pelata varman päälle. Tarvittaessa voi toki nostaa tehot täysille, jos on jokin hätätilanne.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 515
Tänään taas tuli nähtyä miten pieni maa Suomi on. Itsellä oli omaa 3:sta ostaessa vaihtoehtona ostaa valkoinen valkoisella sisustalla, sininen mustalla sisustalla tai valkoinen mustalla sisustalla. Noh tänään oli kolme Telsaa rinnakkain latauksessa ja yksi näistä oli tuo valkoinen valkoisella sisustalla minkä skippasin koska totesin että se valkoinen ei olisi itsellä valkoisena pysynyt vaikka kaunis olikin (jotenkin mm hyvin pidetty ja rasvattu punainen nahkatakki tuppaa jättämään jälkiä vaaleisiin pintoihin). Ja molemmat autot siis haettu toiselta paikkakunnalta eikä ostettu jostain lähistöltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Uuuhh… Rivianin lava-auto vaikuttaa jo ihan hyvältä heidän ekaksi autoksi, mutta tänne suomeen SUV mallinen R1S olisi vielä parempi.

Käytännön offoad ajoa:

Fiilistelyä:
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Norjaan taitaa tulla Rivianeja ja myös Ford on alun ehdottoman-ei:n jälkeen sanonut, että katsotaan.
Hmmm, eikös Norjan autot täytä EU-vaatimukset eli mikään ei estä tuomasta Norjasta paitsi että menee tullit? Muistelisin että ETA-alueelta tuodut autot menee suoraan rekisteriin Suomessakin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 441
Norja ei ole EU maa, edelleenkään. Samoin kuin Islanti, kummallakin ihan omia juttuja ja kauppaa jenkkien kanssa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Norja ei ole EU maa, edelleenkään. Samoin kuin Islanti, kummallakin ihan omia juttuja ja kauppaa jenkkien kanssa.
En tainnut missään kohtaa sanoa että Norja on EU-maa vaan että sen autot käsittääkseni täyttää EU-vaatimukset. Ja muistelisin että ETA-maissa (=Norja) rekisteröidyn auton saa Suomessakin rekisteriin suoraan kunhan maksaa tullit yms.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
En tainnut missään kohtaa sanoa että Norja on EU-maa vaan että sen autot käsittääkseni täyttää EU-vaatimukset. Ja muistelisin että ETA-maissa (=Norja) rekisteröidyn auton saa Suomessakin rekisteriin suoraan kunhan maksaa tullit yms.
Tullejakaan ei ETA-maista tuodessa mene, mutta ALV pitää maksaa. Ja kun norjalaisten tapa tukea sähköautoja on 0% ALV-kanta, ei ole edes siellä maksettua veroa, josta voisi yrittää saada palautuksia. Varsinaisissa EU-maissa ei verotuksen yhtenäistämissääntöjen takia kai samanlainen tukimuoto ole edes mahdollista.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Sähköautoille ei löydy vielä kovin paljon todellisia, vertailukelpoisia ajettavuus testejä. Tässä joitakin Teknikens Värld hirvenväistökokeiden tuloksia sähköautoille:

Ei läpäissyt: Mustan Mach-e




Ei läpäissyt: Renault Zoe electric



Lisää videoita löytyy tuolta --> Teknikens Värld - YouTube
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 284
Täällä on ollut puhetta tosta kuormantasauksesta. Onko tollanen kaikissa uusissa esim. rivitaloissa, siis joku automaattinen systeemi, vai onko tuo osa jotain latausjärjestelmiä? Mä ymmärsin rakennuttajan puolesta, että sähköt yritetään tasata noille sulakkeille mahd hyvin vaan ihan ns raudan puolesta.

Me muutetaan ens viikolla uuteen rivariin, jossa on 3x25a pääsulake. 3-vaihepistokkeen sulake autotallissa 3x16a eli 11kw. Tilasin releen saunaan, joka saunan päälle laitettaessa sulkee virran kolmivaiherasiasta. Tarttenko jotain virrantasaussyateemiä tohon, vai uskallanko tällä setillä paukutella tota 11kw? Kai kiinni siitä, miten hyvin virta muuten jaettu tolle 3x25a? Pitääkö olla huolissaan?
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
@AAtte Mikä lämmitysmuoto? Jos kaukolämpö niin varmaan toimi ja jos haluaa varmistella niin säätää vaikka hieman alemman latausvirran. Jos muitakin lataajia on paljon (tai talossa on sähkölämmitys) niin kannattaa muistaa että pääsulakekoko on lähes varmasti pienempi kuin asuntojen määrä x 25A eli "oikea tapa" olisi tehdä kuormantasaus kaksitasoisena eli yhtiön pääsulakekoon sallima virta ei saisi ylittyä eikä myöskään asuntokohtainen 25A.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Me asutaan kaks vuotta vanhassa paritalossa. Sulakkeista ei ole hajua. Lämmitysmuotona poistoilmalämpöpumppu. Asennettiin latausasema 3x16A päähän ja asentaja sanoi että ei kannata saunoa ja ladata samaan aikaan. No meillä lataus tapahtuu aina ajastetusti öisin klo 00:00 alkaen, paitsi jos on lähtö jonnekin pidemmälle niin silloin ladataan se loppu 20% ennen lähtöä. Ei mitään ongelmia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 441
Tuskin missään taajama-alueella on perusasetukselta isompaa kuin 25A ellei jostain syystä ole heti vahvistettu tiettyä tarvetta varten, täällä maalla on usein kovemmat sulakkeet kun on laitteita ja härpäkkeitä, meillä 35A sulakkeet kun on hitsausta ym pajahommaa ollu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuskin missään taajama-alueella on perusasetukselta isompaa kuin 25A ellei jostain syystä ole heti vahvistettu tiettyä tarvetta varten, täällä maalla on usein kovemmat sulakkeet kun on laitteita ja härpäkkeitä, meillä 35A sulakkeet kun on hitsausta ym pajahommaa ollu.
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
Joo, menee näin. Mutta kun puhutaan 600€:stä liittymismaksun erotuksena ja talojen hinnat Espoo/Kirkkonummi akselilla nyt kuitenkin on satoja tuhansia, niin tuskin hirveän montaa 25A:ta uusista löytyy (nopeasti katsottuna OKT-talossa käytettävät ryhmäkeskuksetkin on 35A lähtien). Ei siinä oikein ole mitään järkeä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 284
@AAtte Mikä lämmitysmuoto? Jos kaukolämpö niin varmaan toimi ja jos haluaa varmistella niin säätää vaikka hieman alemman latausvirran. Jos muitakin lataajia on paljon (tai talossa on sähkölämmitys) niin kannattaa muistaa että pääsulakekoko on lähes varmasti pienempi kuin asuntojen määrä x 25A eli "oikea tapa" olisi tehdä kuormantasaus kaksitasoisena eli yhtiön pääsulakekoon sallima virta ei saisi ylittyä eikä myöskään asuntokohtainen 25A.
Kaukolämpö. Kiitos vinkistä! Pitää ottaa puheeksi jos sähköautot lisääntyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Joo, menee näin. Mutta kun puhutaan 600€:stä liittymismaksun erotuksena ja talojen hinnat Espoo/Kirkkonummi akselilla nyt kuitenkin on satoja tuhansia, niin tuskin hirveän montaa 25A:ta uusista löytyy (nopeasti katsottuna OKT-talossa käytettävät ryhmäkeskuksetkin on 35A lähtien). Ei siinä oikein ole mitään järkeä.
Yleistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne. Joo tulee viinikaappi. Löysin hienon, makso vaan 9800€. Sikahalpa!!
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Toisaalta kaikki asiasta ymmärtävät ja jotkut valveutuneet asiakkaat ymmärtävät viimeistään nyt sen liittymän merkityksen jatkossa. Kyllä siellä on helposti joku suunnittelija tai asentaja maininnut jos on 25a ehdolla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Yleistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne. Joo tulee viinikaappi. Löysin hienon, makso vaan 9800€. Sikahalpa!!
Allekirjoitan tämän väitteen täysin. Tällä alueella saisi DNA:n valokuidun heti, kun se tontille suoraan tulee. Mutta silti about. 90% asukkaista tykittää täällä 4G:llä, vaikka taloon ja tonttiin on pistetty se 400k kiinni. Kun tätä kysyy, vastauksena on "niin kallis liittymiskustannus". Muistaakseni taisi olla sen 1400€ kun käy kaveri tökkääs kuidun päädyt kiinni ja tekee töllölle sen erottimen siihen. Samat kaverit hommaa sitten paljua, Teslaa pihaan ja jotain 2500€ grilliä mitä käyttää kerran vuoteen. Sama pihiys näillä on muutenkin havaittavissa, et otetaan sitä halvinta kulutusluokan 30 laminaattia taloon jne.

Jännää et loppupeleissä ei viitsitä panostaa siihen jokapäiväiseen elämään sitten senkään vertaa. Samassa kuitenkin saunaillassa avaudutaan, kuinka 4G ei täällä iltaisin riitä edes 1080p videota striimeissä työntää läpi ja muksu parkuu et pleikkarin nettipelit lagittaa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
^En kyllä sanoisi että 25A on ollenkaan vastaava köyhäilyvalinta kuin 4G vs kuitu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
leistän nyt törkeästi, mutta ne joilla on varaa 500k€+ kämppiin on just kaikkein tarkimpia säästämään tuollaisissa asioissa. Ei "tuhlata", 25A riittää, kuituyhteyttä ei tartte 4G riittää, autotalliin ei tartte öljynerotuskaivoa jne.
Veikkaan ettei autotallin öljynerotuskaivo ole ensimmäisenä useimmilla edes mielessä että osaisi kysyä. Sähköliittymän kohdalla joutuu kuitenkin suunnittelijan kanssa toimimaan joka yleensä sanelee valmiiksi mitä sinne tulee ja asiakas iskee nimen alle (hieman sama LVI:n kanssa).
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Eikös se mene niin että 35A on hieman korkeampi liittymismaksu, mutta kk-maksu on sama? Uusissa taloissa on niin hyvä lämmöneristys että sen puolesta 25A:lla pärjää varsin pitkälle vaikka olisi autojen lataustakin. Toi 35A on kyllä sen verran halpa että sen voisi hyvin ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi.
Riippuu sähkönsiirtoyhtiöstä. Elenialla kk-maksu nousee jo ihan merkittävästi ja onkin järkevämpää pistää kuormaa tasaava laturi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Riippuu sähkönsiirtoyhtiöstä. Elenialla kk-maksu nousee jo ihan merkittävästi ja onkin järkevämpää pistää kuormaa tasaava laturi.
Joo Caruna Espoo lienee halvimmasta päästä eikä tuo liittymäkoon korotus 10 ampeerilla mitenkään välttämättä edes poista kuormantasauksen tarvetta eli jos miettii että käyttäisikö 500€ kuormantasaukseen vai liittymäkoon nostoon niin ei ole mitenkään päivänselvää että kumpi on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Niin Elenialla esim yösiirtoliittymässä perusmaksujen erotukseen menee tuo 500€ jo parissa vuodessa jos kasvattaa 3x25A->35A :rolleyes: Hienoja firmoja nämä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
En siis tiedä asiasta mitään, mutta Caruna varmaan voi näitä aika yksipuolisella ilmoituksella tarkistaa ylöspäin? Voiko siinä kohtaa kutistaa liittymänsä kokoa siihen 25A ilman mitään asennustöitä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
No ehtihän tässä sentään parina iltana nauttia ABC:n "toistaiseksi ilmaisesta" latauksesta kun odotteli rouvaa töistä :(
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Aika kallis tuo näyttää olevan, vaikkei mikään mahdoton kustannus kuitenkaan. Tagi olisi parempi omalla kohdalla, mutta kaipa se kännylläkin onnistuu. Tuossakin on kiva mahdollisuus jossa HOK veloittaa sen 0,25, mutta jossain Porissa se onkin 0,4 per kW. Vai ymmärsinkö väärin, että olisi kaikkialla sama hinta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 882
Aika kallis tuo näyttää olevan, vaikkei mikään mahdoton kustannus kuitenkaan. Tagi olisi parempi omalla kohdalla, mutta kaipa se kännylläkin onnistuu. Tuossakin on kiva mahdollisuus jossa HOK veloittaa sen 0,25, mutta jossain Porissa se onkin 0,4 per kW. Vai ymmärsinkö väärin, että olisi kaikkialla sama hinta?
Kaikkialla sama hinta. Eihän julkinen lataus ole koskaan halpa mutta eka järkevä malli kun ei ole minuuttihinta sekoittamassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 515
Kaikkialla sama hinta. Eihän julkinen lataus ole koskaan halpa mutta eka järkevä malli kun ei ole minuuttihinta sekoittamassa.
Hintamalli on hyvä, ei tarvitse arvailla vaan tietää kutakuinkin. Ei vain ole qr-koodia ohjelmaan tms. Ajat lataamaan ja joudut etsimään oikean ohjelman, rekisteröitymään, syöttelemään kortteja yms yms...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 882
Hintamalli on hyvä, ei tarvitse arvailla vaan tietää kutakuinkin. Ei vain ole qr-koodia ohjelmaan tms. Ajat lataamaan ja joudut etsimään oikean ohjelman, rekisteröitymään, syöttelemään kortteja yms yms...
Tagi tai korttimaksu olisi ollut poikaa mutta todennäköisesti nostaa hintaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 515
Tagi tai korttimaksu olisi ollut poikaa mutta todennäköisesti nostaa hintaa.
Tämä. Ja miten esim tuo kokeiluksi laittamani 30e. Kaikki ei tule akkuun menemään. Jääkö ns saldoksi vai palautuuko kortille.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-latauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
Kun itse lataan lähinnä kotona niin tuollainen hinta julkisesta type2:sta ei tunnu yhtään kalliilta, mutta kieltämättä kallis verrattuna siihen että DC maksaa 25snt ja tuo vielä mitataan DC-puoleta eli ero on oikeasti lähes olematon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 653
Viestejä
4 187 436
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom