Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 150
Leppävaarassa noita sähköbusseja on käytössä jo runsaasti, eikä ainakaan tämän uutisen mukaan ole ollut mitään suurempia ongelmia talvellakaan. Huomattavasti mukavampia olla kyydissä kuin dieselbussit.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
HelsinginSeudunLiikenteen omalta Sähköbussi-esittelysivulta saa myös lisätietoa.
Esimerkiksi kilpailutuksessa suositaan sähköbusseja, ja minimivaatimus on neljän tunnin käyttöaika yhdellä latauksella, mikä toki kilometreinä ei kaupunkiliikenteessä paljoa ole. Sähkönkulutukseksi sanotaan 1-1,5kWh/km
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy. Kun lataus tapahtuu "itsestään" tuolla alueella, saadaan lyhyestäkin stopista tehokkaammin virtaa pankkiin, kuin jos kuskin pitäisi itse käydä letku kytkemässä, jos pysähdys on normaali 3-4 minuuttia mitä Helsingissä usein on lenkkien välissä kun Rautatientorille tai esimerkiksi Itäkeskukseen bussit kaartavat. Se aika tuhrautuu melko tehokkaasti siihen että edelliset kyydittävät saa ulos ja alkaa seuraavia lastata sisään, ja jos samaan aikaan katosta juoksee elektroneja tankkiin niin kaikki voittavat
Juttu lähti tähänsuuntaan siitä liikkeelle että nimenomaan paikasllis/taajamaliikenteessä ei kanata tehdä reitinvarrella latauspisteitä. Akun halvempia.

Tosin voi olla eri kirjoittajilla erilaisia ajatuksia, ja osittain päälekkäisiä vaikka erisanoin.

Ainakin vielä hiljan sähköbussit oli niin iso investointi että sillä yksinään ei pärjännyt kilpailussa dieseleihin, vaan tarvitaan muuta ohjausta, vero, "tukea" .

Joissain , tai oikeastaan useissa kasvukeskuksissa julkinen puoli järjestää ja tukee joukkoliikennettä ja se jos maksaa , tilaa/pisteyttää vaatimuksia, niin sen mukaan myydään. Eli voi olla suoranaisia vaatimuksen sähköt.

Jos sillä latauksella voi ajaa 200km (joka taisi olla yhden tilauksen bussien kantama), niin ilman matkanvarrella latailua, pitää se bussi tuoda välillä varikolla latautuun. jos velvoite ajaa linjasta tietty prosentti sähköllä, niin autoja pitää olla niin paljon että se täyttyy, se etu noin isoilla akuilla on, että niillä voi ajaa myös muita linjoja.

En tiedä paljonko noiden linjojen ajoa dieselillä kuluttaa, ne tuskin menee henkilöauto määrillä. Riittääkö 40l/100km, tuskin, ja taitaa olla ihan väärä yksikkö. Paljon toki saa mennä että sähkökannattaisi ilman päästö "kauppaa".


Mutta päästöjen takia tuollaisesta liikenteestä kannattaa lähteä niitä päästöjä karsiin.


Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy.
Joukkoliikenteen lataus infran ei välttämättä tarvi olla vain joukkoliikennettä varten. Kalliita investointeja joiden hyötyjä voisi jakaa laajemmin. Henkilöautot, jakeluauto, "työmaa pakut" muut ajoneuvot. En tarkoita "ratikka" katto lataus tekniikkaa, vaan ihan mitä nyt keksitäänkin unohtamatta nyt tunnettuja johtokylkeen juttuja.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Se on varmaa, että HSL kilpailuttaa jatkossa operoinnit pääasiassa sähkökalustolla
40% seuraavan kilpailutuksen vaatimuksena, 7+1 vuoden sopimus ainakin Kirkkonummen kilpailutuksessa (alkaen vuodesta 2023). Eli vuoteen 2031 asti 40% riittää (40% talviviikon kilometreistä) ajettavaksi sähkölinja-autolla. Dynasty tietopalvelu : HSL (kohde 279)

Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.
Ei rajaa, saati kiinteää ole pitävästi asetettu.

Enkä usko että siitä edes kyse, vaan siitä että "kielto" pyörii suunnitelmissa ja jollain konstilla se myös täytyy toteuttaa, ellei markkinoille tulee teknologiaa minkä takia ei ole tarpeen.

Ja tässä en tarkoita 100% kieltoa myynti saati käyttökieltoa.

"vitsi" on siinä että 24/7 tai 16/24 liikenne luulisi olevan niitä kohteita joissa tehokkainta karsia päästöjä. jos vielä kaupanpäälle karsitaan sitä terveydelle haitallisten päästöjen määrää (löpö, jarru, renkaista en tiedä, miten isompi massa)

Toistaal jos politiikka on kieltää yksityisautoilu, niin kyse rahasta. diesel ilman päästökauppaa halvempaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
Kaikissa muissa maissa nyt ilmoitetut kiellot ovat uusien myyntikieltoja - ei missään ole mitään ajokieltoja esitetty.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.
10v menee äkkiä, ja se ei ole juttu koska ehdottomasti kieleltään, vaan koska "ohjauksen" seurauksena markkinat on lähinnä sähköisiä.

Jos ei pakottavaa nopeaa syytä, niin todennäköisesti "kielto" toteutetaan niin että uudet mallit vuodesta x eteenpäin käytännössä kielletty. Ja vuodesta x+jotain reksiteröinti ei käytännössä enään oninstu. (uusien tai kaikkien, vanhat saa olla).

En ylläty jos 10v päästä on jokin aikaraja lähellä.

Toinen on sitten liikenteessä olevat, tämä on enemmän kiinni siitä miten sähköautotuonto pystyy vastamaan kysyntää ja mihin hintana. Jos muutamanvuoden sisään pystyy, niin 10v päästä voi polttisliikenne olla yllättävän vähäistä. Jos tuotanto ei onnistu, niin haasteita on.

Polttiksia ei tarvi kieltää, mutta niiden käyttö todennäisesti tehdään kannattamattomaksi.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
Sähkökysyntä on kaikissa tapauksissa kasvava, erityisti jos ruvetaan maanteilla ajamaan synteettisillä polttaineilla tai vedyllä.

Synteettiset, vety ovat pinnalla ja kuumeisesti etsitään keinoja kustannustehokkaaseen toimintaan.

Vetyä näissä ketjuissa jauhettu, ja sitä tarvitaan ensihätään teollisuudessa ja sillä saadaan siellä tehokas ilmastovaikutus.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa. Tältä isolta osaa kansaa ei voida vaan kieltää autoilua, koska ympäristö.

Ja se ei ole vielä kymmenen vuoden päästä. Se muutos tapahtuu luonnollisesti kun markkinat ovat kypsät, mieluummin tarvis keskittyä siihen, että miksei suomalaisilla ole varaa vaihtaa edes niihin +5v käytettyihin sähköautoihin kuin keksiä lisää raippoja ja kieltoja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa.
Köyhyys ei ole este. Mutta heillä voi olla ongelmia jotka ei saa rahoitusta. Mutta uskon että tulee uusia rahoitusmalleja, mukaanluekien vuokraus, vuokrausoikeus. Tietenkin jos kaiken sössii, niin nuokin voi olla ulottúmattomissa.

10v päästä on toki käytettyjenkin markkinat, hinta riippuu kysynnästä, joka taasen riippuu vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
851
eiköhän se. että valmistajat julkaisevat viimeiset uudet polttomoottorit 2025 paikkeilla tule ohjaamaan tätä voimakkaimmin
sitä uutena ostetaan, mitä kaupassa myydään
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa. Tältä isolta osaa kansaa ei voida vaan kieltää autoilua, koska ympäristö.
Eikös täällä ole lähinnä puhutti uusien myynnistä? Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja vaikka vuonna 2035 niin 15-20 vuotta vanhoilla ajaville muutos tulisi ~2050.

Plus että ei se ihan niinkään mene, että 15v autoilla ajavat ajavat 15v autoilla koska ovat ”köyhiä”. Toki niitä vähävaraisiakin on, mutta väitän että suurimmalla osalla kyse on siitä, etteivät he koe panostusta uudempaan rahan arvoiseksi, tai kokevat sen 15v premiumin jopa paremmaksi kun uudemman saman hintaisen pikkuauton.

Se on vähän sama kuin sanoisi, että suomalaiset ovat niin ”köyhiä”, että suurimmalla osalla on Intelin integroitu näyttis RTX pelihirmun sijasta, kun todellisuus on että suurin osa ei pelaa, ainakaan sillä työkoneella.

Ei sen puoleen, täyskieltoihin en minäkään usko, ellei joku idealistihallitus halua näön vuoksi sellaista. Ennenaikainen täyskielto uusien myyntiinhän johtaisi vaan autokannan vanhenemiseen. Todennäköisemmin vaan polttiksista tulee pikkuhiljaa kannattamattomia 95% käyttöskenaarioista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
555
40% seuraavan kilpailutuksen vaatimuksena, 7+1 vuoden sopimus ainakin Kirkkonummen kilpailutuksessa (alkaen vuodesta 2023). Eli vuoteen 2031 asti 40% riittää (40% talviviikon kilometreistä) ajettavaksi sähkölinja-autolla. Dynasty tietopalvelu : HSL (kohde 279)

Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
Kohde 279 on pitkiä linjoja kirkkonummen suuntaan. Esim 173-reitit on luokkaa 50km. Liikennöitsijät ovat ilmeisesti kertoneet HSL:lle, että kävisi kalliiksi ajaa ne kaikki reitit läpi vuoden sähköbusseilla. Silti, ainakin yksi kilpailuun osallistujista haluaisi (kilpailutuksen voittaessaan) varata kirkkonummelta varikon, joka vihjailee että he osallistuvat kilpailutukseen vain sähköbusseilla:

Jorvaksenkolmioon bussivarikko
Lisäksi liikennöitsijä voisi rakentaa vuokra-alueella linja-autojen polttoainetoimisia lämmittimiä varten tarvittavan polttonesteen tankkausaseman, joiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus on alle 10 m3,
10m^3 tankilla ei pyöritetä diesel-bussivarikkoa...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Onkohan tuo tuleva veromuutos pistänyt automyyjät liikkeelle vai mikä, kun Nettiautoon olin laittanut itselleni hakuagentin Tesla Model 3:sta ja eilen soitti yksi myyjä ja tänään jopa kaksi. Pari muutakin hakuagenttia mulla siellä on mutta ei niiden pohjalta ole kukaan soitellut :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
En oikein osaa päättää onko tuollainen soittelu hyvää palvelua vai niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin pääsee :D Sinällään outoa, että sähköautoista joutuvat soittelemaan, luulisi kysyntää olevan tarpeeksi muutenkin. Vai eikö hinta & laatu kohtaa ko. yksilöissä... Viestistäsi ei kyllä selvinnyt oliko kyseessä käytetyt vehkeet, mutta ilmeisesti niin. Niiden hinnassa ei varmaan veromuutos ole mitenkään merkittävästi näkynyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 785
Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
Ei oletuksena, mutta voit sallia tuollaisen, kun luot hakuagentin.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Oli Rivianista aika makoisa koe ajopatka

aika roheaan maastoon paastivat tubettajat
Oli mukava katsella. Hienoja maisemia ja Riviani näytti toimivan oikein mallikkaasti :)

edit. En huomannut mainitsiko se akun kokoa tuossa? Tehoja kyllä riittävästi, oliko se reilu 800 ja 1000 vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
En oikein osaa päättää onko tuollainen soittelu hyvää palvelua vai niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin pääsee :D Sinällään outoa, että sähköautoista joutuvat soittelemaan, luulisi kysyntää olevan tarpeeksi muutenkin. Vai eikö hinta & laatu kohtaa ko. yksilöissä... Viestistäsi ei kyllä selvinnyt oliko kyseessä käytetyt vehkeet, mutta ilmeisesti niin. Niiden hinnassa ei varmaan veromuutos ole mitenkään merkittävästi näkynyt.
Joo, kyllä käytetyt vehkeet. Rekisterinumeroita niille ei kyllä ollut ilmoitettu eikä kuvissa näkynyt. Liekö ollut kiire saada rekisteröityä ennen tuota muutosta.

Kyllähän tuo soittelu itteäkin ärsyttää varsinkin kun tänään soitti kaksi myyjää saman ketjun eri toimipisteistä ja käytännössä samoja autoja kauppasivat.
Toisaalta ihan hyvä että soittelevat niin tulee minunkin tehtyä kauppoja :D

Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
Varmaankin Nettiautoon rekisteröityneet autoliikkeet näkee sen. Suosikkilistauksissa ainakin on täppä "Liikkeet voivat nähdä suosikkilistani ja ottaa yhteyttä".

Ei oletuksena, mutta voit sallia tuollaisen, kun luot hakuagentin.
No toi oli varmaankin mulla tullut epähuomiossa ruksittua :D Suosikkilistausten kanssa yritin olla tarkka ettei tulis turhia yhteydenottoja :D
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Osaako joku kertoa mitä meinaa latausasemien spekseissä ”type2 johdollinen 3v 43 KW”? Tai käytännössä mitä autoa voi ladata tolla teholla?

Googlettamalla löytyy pari mainintaa jostain Zoe 41 KWh-versiosta (63A lataus) ja Teslalla on jotain omaa sovellusta normiliittimen kautta lataamisessa.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Osaako joku kertoa mitä meinaa latausasemien spekseissä ”type2 johdollinen 3v 43 KW”? Tai käytännössä mitä autoa voi ladata tolla teholla?

Googlettamalla löytyy pari mainintaa jostain Zoe 41 KWh-versiosta (63A lataus) ja Teslalla on jotain omaa sovellusta normiliittimen kautta lataamisessa.
Zoesta oli tosiaan 43kW AC-laturilla varustettu versio, mutta sitä ei enää tehdä, eikä sitä koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Tuon markkina-alueilla sitten jotkut latauspaikat tarjosivat kolmea eri liitäntää noin 50kW pikalataukseen, mutta kun tuo ei ottanut tuulta allensa, Renaultkin luopui siitä ja siirtyi tarjoamaan CCS:ää optiona ZE50:n.

Renaultillahan on joku patentoitu tekniikka moottorin käyttämiseen AC-latauksessa, jolloin tehokkaampikin laturi saadaan mukaan kohtuullisen halvalla. Ja kovasta vauhdista ZE50 mittaristo näyttää parhaimmillaan regeniä noin 40kW verran, vaikka AC-laturi pystyy "vain" 22kW tehoon, joten jossain muualla se on rajoitettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Jännä muotoilu tuossa BMW iX:ssä. Aluksi näytti ihan hirveältä, mutta nyt se ei enää niin pahalle näytäkkään ja jotkut versiot näyttää tuoreilla videoilla jopa ihan hienolta. Onkohan päässä vikaa vai mikä juttu :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Jännä muotoilu tuossa BMW iX:ssä. Aluksi näytti ihan hirveältä, mutta nyt se ei enää niin pahalle näytäkkään ja jotkut versiot näyttää tuoreilla videoilla jopa ihan hienolta. Onkohan päässä vikaa vai mikä juttu :)

Kaikkeen silmä tottuu paitsi Fiat multiplanaan. Oikeasti täytyy ihmetellä tuota bemarin muotoilua näissä sähkiksissä, luulis että se "sähkön" korostaminen erikoisella muotoilla meni jo trendinä ohi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Ei istu bemaristina silmään ei. Kolmonen ja viitonen vielä jäljelläolevista menee, mutta nää muut...

Audi. A6 EV mistä on jo tihkunu kuvia, samoin GT. Omaan silmään hienoja kun sitä "Hei mä oon sähköauto" juttua ei korosteta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Tämä on juurikin joillain merkeillä se ongelma; avaruussämpylä. Audi, Porsche, Skoda, jopa VW ja Teslakin näyttää normiautoilta - tyylitelyiltä merkistä riippuen, mutta ei haeta sellaista... äärimuotoiluelementtejä. Tuo iX on kyllä ihan hiton ruma laitos.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 491
Mites noissa Bemareissa nyt käytännössä sitten näkyy se, että yritetään tuoda esiin sähköautoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Omasta mielestä auton perän muotoilu on ihan onnistunut (takavalot ym). Ja jollain tietyllä värillä auto ei näyttäisi aivan niin rumalta.


Onneksi ei ole ainakaan Teslamaista epäkäytännöllistä rattia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Mites noissa Bemareissa nyt käytännössä sitten näkyy se, että yritetään tuoda esiin sähköautoa?
Emt, monessa niissä on sinistä detaljeissa. Yleisesti ottaen jos katsoo bemarin mallistoja, niin muut ovat kaikki suht normaaleja vaikka bemarin muotokielestä ei nyt niin perustaiskaan. Täyssähköissä joka ikinen on sitten jotain ihmeellistä possu-muotoilua :btooth: munuaisilla tms. Aina jotain "mitä vattua nyt taas" niissä on ollut. Tämä toki on ihan puhdas mielipide. Voihan se olla niinkin, että ei-täyssähköistäkin uudet mallit tulee olemaan samaa muotoiluripulia kuin nykyiset sähkikset. Uutta, rohkeaa, omaperäistä ja jakaa mielipiteitä sanois varmaan lehtimies kunnes muutama vuosi myöhemmin kirjottaisi, että bemari palaa takaisin perinteisempään myynnin laskettua.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 491
Ei toi iX ainakaan omasta mielestä paljon eroa X7:sta muotoilultaan. i4 näyttää 4-sarjalaiselta. Ainoa erikoisempi on i3.

Varmaan joillain sinisillä yksityiskohdilla on haluttu tuoda esiin että on sähkö/hybridilinjastoa mutta eipä ne nyt kovin silmiinpistävästi siellä ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Paikallisen mäkin autokaista on bemariliikkeen vieressä, niin tulee noita eri malleja aika paljon tuijoteltua rivissä. Aika helpolla bongaa mikä on sähköä ja mikä ei - Huonoa vai onnistunutta designiä, siitä voi olla montaa mieltä. i3 aiheuttaa aina irvistyksen, toki yks puoltuttu ihastui täysin siihen pikkupossuun. Tais ajaa 2 kk myöhemmin (taas) Teslalla...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Karmea umpinainen maski jossa on "perinteisesti" säilytetty BMW munuaiset, mutta vedetty yli vrt i3/i8 ja kojetaulu on irrallinen tabletti, ei mitään integrointia edes yritetty vanhaan tapaan. Sama vika on Mersussa, se näyttö vaan on lätkäisty siihen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Onkohan tuo IX suunniteltu aluksi ilman ovenkahvoja, ne ottaa eniten omaan silmään, kun takanakin kahva sijaitsee pituussuunnassa lähes auton keskellä. No varmaan musta korin väri peittäisi sen kivasti, kuten myös myös nuo mustat listat sivuilla, jotka nousee transformers tyyliin pystyyn edessä ja takaa. IS:n kuvassa takaluukkukin näyttää hieman eri mallista lainatulta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
801
Eikö tuo maskin umpinaisuus ole ihan aerodynamiikan takia? Tietty nuo bemarin valtavat munuaiset voisi näissä olla vähän hillitymmät, mutta kyllä tuo i4 M50 silti kutkuttelee niin perkeleesti.
Paremmalla ,kuin 1.9% +kulut, korolla kun saisi niin tilaisin heti.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Onko kellään kokemusta paljonko Audi e-tronin range tippuu, kun perään laitetaan venetraileri vetomassa noin 1000kg? Pitäisi ajaa pikku-e, että saa vetää purkin järvestä ylös talviteloille ja takaisin, mutta loppuuko sähkö kesken inssiajon :) Ei voi edes kokeilla kun ei kortti riitä kellään taloudessa...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Onko kellään kokemusta paljonko Audi e-tronin range tippuu, kun perään laitetaan venetraileri vetomassa noin 1000kg? Pitäisi ajaa pikku-e, että saa vetää purkin järvestä ylös talviteloille ja takaisin, mutta loppuuko sähkö kesken inssiajon :) Ei voi edes kokeilla kun ei kortti riitä kellään taloudessa...
Ei ole kokemusta, enkä tiedä minkä kokoista/muotoista botskia olet vetämässä. Näppäilin kuitenkin laskimeen:
-1000 kg
-trailerin renkaiden energiamerkintä C
-yhteisilmanvastus 250 % vs. e-tron
-nopeus 80 km/h todellista
-hyötysuhde 85 %

Tällöin traileri aiheuttaa lisäkulutusta (vs. pelkkä auto@80 km/h hissua) seuraavasti:

-ylimääräinen vierinvastus 2,6 kWh/100 km

-ylimääräinen ilmanvastus 11,6 kWh/100 km

-lisäksi taajamassa voi tulla hieman regen-häviöitä riippuen ennakointikyvystä, eli ei kannata joutua polkemaan jarrupoljinta

Yhteensä kulutus kasvanee noin 15 kWh/100 km. Itse auto vienee noin hitaassa ajossa noin 15-20 kWh/100 km, joten 30-35 kWh/100 km avulla voi arvioida rangea, jos tietää akun.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Zoesta oli tosiaan 43kW AC-laturilla varustettu versio, mutta sitä ei enää tehdä, eikä sitä koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Tuon markkina-alueilla sitten jotkut latauspaikat tarjosivat kolmea eri liitäntää noin 50kW pikalataukseen, mutta kun tuo ei ottanut tuulta allensa, Renaultkin luopui siitä ja siirtyi tarjoamaan CCS:ää optiona ZE50:n.

Renaultillahan on joku patentoitu tekniikka moottorin käyttämiseen AC-latauksessa, jolloin tehokkaampikin laturi saadaan mukaan kohtuullisen halvalla. Ja kovasta vauhdista ZE50 mittaristo näyttää parhaimmillaan regeniä noin 40kW verran, vaikka AC-laturi pystyy "vain" 22kW tehoon, joten jossain muualla se on rajoitettu.
Kiitos tästä tiedonpalasesta, vaikuttaa siltä että latausasemien speksit on lätkitty tietokantoihin/listauksiin suoraan valmistajan katalogista, koska tuota optiota mielestäni on vilahdellut useamman latauspisteen töpselilistassa.

Jos Zoe on tuttu vehje, niin osaatko arvioida miten se 22 KW 3-vaihelataus pelaa käytännössä - hidastuuko latausnopeus akun täyttyessä tai pidempään ladatessa, tai lataako se täydellä teholla esim. 50% tasolta lähtiessä? Kiinnostava ominaisuus, varsinkin kun CCS ei kai ole erityisen tehokas.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Jos Zoe on tuttu vehje, niin osaatko arvioida miten se 22 KW 3-vaihelataus pelaa käytännössä - hidastuuko latausnopeus akun täyttyessä tai pidempään ladatessa, tai lataako se täydellä teholla esim. 50% tasolta lähtiessä? Kiinnostava ominaisuus, varsinkin kun CCS ei kai ole erityisen tehokas.
Käytännössä vasta reilusti päälle 90% tasossa tuntuu hidastuvan ensin vähän ja lopussa vähän enemmän, niin että kun auto tai sovellus näyttää 99% ja on 22kW latauksen päässä, aika-arvio täyteen voi olla esim vielä 25 minuuttia ja jos odottelee, lopulliseen valmistumiseen voi kestää oikeastaan mitä tahansa kymmenen minuutin ja kolmen vartin välillä. Suorittaako siinä sitten jotain kennojen tasapainotusta tai jotain, mutta jos ei ole parempaa tekemistä, viimeistään siinä 98-99% kohdalla kannattaa jo tuomita lataus valmistuneeksi. Joidenkin tietojen mukaan aina silloin tällöin olisi hyvä kyllä täyttää ihan täyteenkin, mutta myös alkaa käyttämään mahdollisimman pian sen jälkeen, ettei ihan täytenä seiso liian pitkään. Olen myös huomaavinani, että lopun liruttelussa menee sähköä vähän enemmän hukkaan, joten kannattaa sekin ottaa huomioon maksullisessa latauksessa.

Kylmä akku vaikuttaa latauskykyyn myös, mutta siitä on minulla vielä aika vähän kokemuksia. Kyllähän 22kW pitäisi akulle kelvata vähän vähemmän optimeissa olosuhteissakin, mutta ihan syväjäässä oleva akku saattaa vaatia hetken lämmittelyä.

Oma lukunsa ovat laturit, joissa lukee, että 22kW, mutta kuormanhallinnan tai muun syyn takia antavat siitä vain esimerkiksi puolet. Näihin törmää aina silloin tällöin, mutta ei nyt onneksi ole tapahtunut koskaa kun olisi sillä ollut enemmän väliä. Lähinnä yleensä ei jollain alle puolen tunnin kaupassakäynnin aikana oikein maksa vaivaa sähellellä kaapeleiden kanssa jos jää saatu virta alle viiteen kilowattituntiin.

Lomareissuilla ollut kyllä ihan hyvin käytössä, kun noita 22kW latureita löytyy enemmän sellaisista paikoista, joissa ihan mielellään viihtyy tunnin pari tai enemmänkin ja saa samalla akkuun reilusti virtaa. Tietenkin vähemmän hyvä, jos on tarve vaan suorittaa kilometrejä minimitauoilla, mutta ainakin antaa parempia vaihtoehtoja, jos esimerkiksi kaikki pikalaturit ovat varattuja.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Poistin ketjusta noin 40 viestiä offtopicia, joissa ei ollut yhtään mitään, tai juuri mitään ketjun aiheeseen, eli sähköautoihin liittyvää. Polttoaineista keskusteluun tämä on väärä ketju - maiden talouspoliittiset asiat yms. kuuluvat lähtökohtaisesti puolestaan Politiikka- ja yhteiskunta -alueelle. Pysykää ketjun ja osaston aiheessa, kiitos.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Yhteensä kulutus kasvanee noin 15 kWh/100 km. Itse auto vienee noin hitaassa ajossa noin 15-20 kWh/100 km, joten 30-35 kWh/100 km avulla voi arvioida rangea, jos tietää akun.
Joo aika lähelle meni. Täällä maalla e-tron vie kskinmäärin 24 kWh/100 km ja kokeilin vetää isoa kevytperävaunua korkealla kuomulla eli isolla ilmanvastuksella. 35 kWh/100 km näytti menevän sähköä. Kaupunkiajossa varmasti vähemmän, toisaalta veneessä on himpun enemmän massaa, tosin vähemmän ilmanvastusta.

Niin tai näin, inssi ajattanee pääasiassa kaupunkiajoa (?), joten pitäisi riittää akku kyllä heittämällä inssiajoon, jos täydellä akulla kotoa lähtee. Riittää varmasti maantieajoonkin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Oho, aika reipas kulutus näin tuntematta autoa. Nopealla googletuksella näyttää lähemmäs 2,5t omamassaa?
Maalla yleensä ajetaan enemmän maantietä jossa ilmanvastus on se merkittävämpi komponentti. Ilmanvastuksen ja massan osalta aika lähellä Model X:ää ollen kuitenkin vähän huonompi molemmissa.

EDIT: Isommasta etronista siis kysymys
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Maalla yleensä ajetaan enemmän maantietä jossa ilmanvastus on se merkittävämpi komponentti. Ilmanvastuksen ja massan osalta aika lähellä Model X:ää.
Ymmärrän toki mutta maalla se nopeusrajoitus on yleensä siellä 80 - 100km/tunnissa. Mutta tosiaan oma verrokki oli se Enyaq 80 ja se taitaa olla paljon kevyempi kun meni alle 20 kWh moottoritienopeuksissa.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
922
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ymmärrän toki mutta maalla se nopeusrajoitus on yleensä siellä 80 - 100km/tunnissa. Mutta tosiaan oma verrokki oli se Enyaq 80 ja se taitaa olla paljon kevyempi kun meni alle 20 kWh moottoritienopeuksissa.
Paino ei vaikuta sähköautolla kovinkaan paljon kulutukseen.

Toki hieman lisääntyvän vierintävastuksen takia, mutta ero on paljon pienempi kuin polttiksilla, koska korkeamman massan kiihdyttämiseksi käytetystä energiasta saa ison osan regen-jarrutuksella talteen. Polttiksilla kiihdytyksessä kuluva energia menee hukkaan 100%:sesti, sähköautossa siitä saa takaisin akkuun luokkaa 50% tai enemmänkin.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 047
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
Väärää tietoa. 375 kg on tuon kantavuus. Ei sekään paljoa ole, mutta oleellisesti suurempi kuin tuo väitetty 295 kg.

Alla kuva työkaverin Model 3 AWD LR autosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 622
Viestejä
4 196 868
Jäsenet
70 754
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom