- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 007
Ainoa testi mitä ioniq5:sesta kaipaisin on lataustesti 400V-arkkitehtuurin 50kW ja 150kW latureilla.
Tämä on ihan totta. Esimerkiksi tämä indeksi on minusta paljon paremmin kuvaava kuinka hyvin auto soveltuu pitkälle matkalle.Aikalailla turha toi 1000km testi tuollaisenaan on. Akun koko, latauskäyrä ja kulutukset tasanopeudella ovat ne oleelliset testit, jotka kertovat jo kattavasti kuinka auto sopii pitkän matkan ajoon. Eli aikalailla turhaa toistoa tuo 1000km testi. Tuohon testiin tuhrautuvan ajan voisi käyttää johonkin mielenkiintoisempaan testailuun.
Jälkiasenteisena ei oikein saa.Minkäs takia sähköautoihin ei saa helposti peräkärrykoukulle asennus mahdollisuutta?
Katsastusmies jotain höpisi, että sähköautoihin koukkua ei noin vaan laiteta kiinni.
Väärin Saksan osalta. Saksan laskuri sisältää jo alennuksen minkä autoon saa.Kattelin huvikseni mitä Tesla 3 maksaa Saksassa. Saksassa hinnat alkaen malli on 40 000€ + siihen saa 9000€ valtion tuen. Suomessa hinnat alkaen malli on n. 49 000€ + 2000€ valtion tuki.
Valtion tuki on toki asia erikseen, mutta mikäs ihme tuon hurjan eron Teslan normaali hinnassa tekee?
EVdatabasen taulukoista löytyy keskiteho ja latausaika 10 % -> 80 % (optimilämpötilassa).Ainoa testi mitä ioniq5:sesta kaipaisin on lataustesti 400V-arkkitehtuurin 50kW ja 150kW latureilla.
Eli siis hinta on aika sama kuin Suomessakin? Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta Suomen Teslan laskuri ei näyttäisi näyttävän hinnassa 2000€ valtion tukea?Väärin Saksan osalta. Saksan laskuri sisältää jo alennuksen minkä autoon saa.
Eli 40k€ sis alen kuten muissakin.
Maltillisella nopeudella luulis onnistuvat just ja just. Samanlaista reissua kun olen pohtinut, niin nykytilanteessa optimi taitaisi olla vähintään 1-suunnan range kelissä kuin kelissä ja nopea pikalataus. Korealaiset tippui laskuista siinä kohtaa, kun niissä on pellehermanni 15 tkm huoltoväli. Omilla pre-korona ajoilla tarkoittais 3 krt vuodessa joka on ihan naurettavasti.Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
Teslan laskuri on aina vähän omanlaatuinen per maa. Teslan sivuhan näyttää hinnaksi 48690€ täällä, jossa on ALV, mutta ei kuitenkaan pakollista autoveroa. Vaan ne lasketaan sitten myöhemmin hintaan ja sitten vähennetään se 2000€ jos hinta jäi alle 50k€ (hintahan on siis oikeasti n. 50600€ Suomessa, mutta tuota 600€ toimituskuluna ei tarvitse miettiä tuossa 50k€ rajoituksessa).Eli siis hinta on aika sama kuin Suomessakin? Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta Suomen Teslan laskuri ei näyttäisi näyttävän hinnassa 2000€ valtion tukea?
Katselisin Enyaqia.Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
No kyllä ja ei. Suomeen osalta päälle tulee vielä autovero.Eli siis hinta on aika sama kuin Suomessakin? Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta Suomen Teslan laskuri ei näyttäisi näyttävän hinnassa 2000€ valtion tukea?
Itse selvittelin ID.4 ja Enyaqin osalta tätä ja kaiken saamani tiedon mukaan ID.4:een voi koukun asentaa jälkikäteen. Enyaqiin pitää muistaa ruksia koukkuvalmius, jotta jälkikäteen onnistuu.Jälkiasenteisena ei oikein saa.
Mutta uusiin saa ainakin tehdasasennettuna koukun ja vetomassaakin taitaa olla jo asuntovaunullekkin.
Juuri sunnuntaina tuli kajaani-iisalmi välillä vastaan ID.4 joka veti kohtuu isoa kuomukärriä.
Jos nyt vuosia pitää, niin tuskin se enyaq sen enempää kiinnostava on. Jos auto on useamman sukupolven perässä tekniikassa, niin mitä se yksi lisäsukupolvi siinä sitten merkkaa? ”Samaa” kuraa uusiin verrattuna. Haen tällä sitä, että jos nyt saa ostettua itselle riittävän ”arpalapun” käyttöön vaikka 10 k€ halvemmalla, niin ko. asia lämmittää kummasti, jos joku uusi akkuteknolgia pyyhkii nykyisten hinnat ”nolliin”. Ja on siinä sitten myös varaa tiputtaa sitä hintaa nopeammin, kun alkuinvestointi on plussalla. Pienellä erolla tietysti kannattaa ottaa uudempi automalli jo nyt.Katselisin Enyaqia.
Hinta ja kustannus eivät ole aina sama asia - omasta näkökulmasta eNiro on edellisen sukupolven auto joka selkeästi näitä uusia perässä mm. Latausnopeuden osalta ja täten uskoisin, että käytettynä jengi ei ole niin innoissaan sen ostamisesta -> jälleenmyyntiarvokaan tuskin säilyy.
Mutta voin toki olla väärässäkin.
No se yksi lisäsukupolvi tarkoittaa sitä, että enyaq lataa tuplasti e-niroa nopeammin pikalatureilta joiden määrä kasvaa nopeasti.Jos nyt vuosia pitää, niin tuskin se enyaq sen enempää kiinnostava on. Jos auto on useamman sukupolven perässä tekniikassa, niin mitä se yksi lisäsukupolvi siinä sitten merkkaa? ”Samaa” kuraa uusiin verrattuna. Haen tällä sitä, että jos nyt saa ostettua itselle riittävän ”arpalapun” käyttöön vaikka 10 k€ halvemmalla, niin ko. asia lämmittää kummasti, jos joku uusi akkuteknolgia pyyhkii nykyisten hinnat ”nolliin”. Ja on siinä sitten myös varaa tiputtaa sitä hintaa nopeammin, kun alkuinvestointi on plussalla. Pienellä erolla tietysti kannattaa ottaa uudempi automalli jo nyt.
e: Peräkoukullinen malli on tietysti hyvin iso jälleenmyyntivaltti… Kiaan taitaa saada vain sen ”leikki”version.
Saat ihan vapaasti pitää kiinnostavana mitä haluat Ei ny herneitä tartte vetää nenään. Ei tuo mun kommentti varsinaisesti ollut suunnattu yksittäisiin autoihin vaan yleisemmin, että mitä vähemmän nyt pistää, sen pienempi riski menettää rahaa jos putkahtaakin uusi tekniikka, joka tappaa nykyisten arvot. Varustelutasoilla nuo hintaerot tulee, korealaisessa ei paljon lisättävää yleensä ole, skodassa taitaa joutua ruksimaan sen pikalatauksenkin erikseen. Ei kyllä tullut mieleen harkita pienempiakkuista enyaqia, sen hinta on kyllä aika hyvä.No se yksi lisäsukupolvi tarkoittaa sitä, että enyaq lataa tuplasti e-niroa nopeammin pikalatureilta joiden määrä kasvaa nopeasti.
Toki kaikille se ei tunnu missään ja voi tosiaan olla, että joku arvostaa sitäkin, että niro on 30cm skodaa lyhyempi ja muutenkin pykälää pienempi auto.
Haukutussa 1000km testissä enyaq vetäisee yli tunnilla nopeamman ajan kuin e-niro (josta ei kyllä ole kunnon testiä olemassa, mutta kona ev:stä voi extrapoloida).
Ei se multa ole mitään pois jos teillä liikkuu yksi e-niro skodillacin sijaan. Ihan se ja sama.
Itse pidän Enyaqia selkeästi kiinnostavampana ja uskoisin sen olevan muillekin sitä. Varma en voi toki olla.
Onko Kia edes halvempi? Autojen hinnat ovat aina sellaista arpapeliä - kian sivulla 64kWh eniro on listattu 44990€:hen ja enyaqin lähtöhinnat 44100€.
Käytännön tarjoukset jälleenmyyjiltä + vaihtohyvitykset + rahoitukset voivat tietty näyttää ihan erilaisilta.
VAG:hen saa lähtökohtaisesti lisätakuun, jos kokee tarvitsevansa. Virhevastuu toki toimii, mutta pientä vääntöä toki voi olla. Volkkarin id4 ostetaan per vuosi ja audissa q4 menee huolenpitosopparissa. Enyaqqia en ole katsonut.Kia Niro EV:n seitsemän vuoden takuu on merkittävä etu Enyaqin kahden vuoden takuuseen verrattuna. Toki on niin, että sähkäreissä akkutakuulla on kaikkein suurin merkitys, eikä niiden välillä eroa taida juuri olla. Hyundain ja luultavasti myös Kian osalta on muistattava kuitenkin se, että autoa on käytettävä huollossa muistaakseni 15 000 kilometrin välein, joskin huollot eivät taida olla kovin kalliita.
Käytettyjen eNirojen kohdalla kannattaa huomioida pari seikkaa: Niissä ei ole etähallintaa (vasta -21 malleista alkaen) eikä välttämättä 11kW AC latausta, mikä tuli saataville vasta vuosi sitten.Kiitoksia vinkeistä. Tuota Niroan on käytettynä välillä näkynyt 30k€ pintaan mutta vähemmän yllättäen taitavat liikkua aika nopeasti. Uutena taas Skoda ja Kia molemmat vähän kalliita mun budjetille. Voi olla että pitää vuosi pari vielä käryytellä dieselillä ja seurata koska Skodillaccia tulee käyttynä tarjolle.
Alkaisi kyllä ihan pikkuisen riepoa käydä 3 x kahteen vuoteen "huollossa", jonka ainoa tarkoitus on tehdä organisaatiolle rahaa - ja siis ei niinkään tuon kustannuksen vaan ajan ja vaivan takia.15tkm huolto maksoi 55€.
15tkm huoltoväli tuntuu silti isolta kädenojennukselta huoltoliikkeitä kohtaan.
Facebook ryhmää lukien se vastaava tarkastus on pitää korvat auki, näyttää aika monella vinkuvan ja nitisevän alustan osat.Saisi Teslallekin tulla joku vastaava tarkistus, että pääsisi ajoissa käsiksi niihin alustan osiin kuin liian myöhään.
Nojoo mutta silti näkisin että nuo tarkistettaisiin vaikka 2v välein. Saisi jo ennakoituvasti fiksattua kuin postaamalla Faboon videota että mitä pitäisi tehdä.Facebook ryhmää lukien se vastaava tarkastus on pitää korvat auki, näyttää aika monella vinkuvan ja nitisevän alustan osat.
Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä. En sit tiedä voisko tilata huollon jossa vaihdattaa jotain merkityksetöntä (ilmansuodattimen vaikka) ja pyytää siihen samalla että ne tarkistais jotain. Toki, Teslan tuntien vaikka ne löytäis jotain niin eivät ole vaihtamassa jos ei itse valita.Nojoo mutta silti näkisin että nuo tarkistettaisiin vaikka 2v välein. Saisi jo ennakoituvasti fiksattua kuin postaamalla Faboon videota että mitä pitäisi tehdä.
Tesla ei varmaan itse mutta onneksi muita ketkä tekee.Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä. En sit tiedä voisko tilata huollon jossa vaihdattaa jotain merkityksetöntä (ilmansuodattimen vaikka) ja pyytää siihen samalla että ne tarkistais jotain. Toki, Teslan tuntien vaikka ne löytäis jotain niin eivät ole vaihtamassa jos ei itse valita.
Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
Mulla tarve tämän auton kohdalla farmariin tulee lähinnä koirasta. Muuten mahtuu kamat jopa pieneen sedaniin.Jos kaipaa farkkua niin oletan sen johtuvan tavaratilasta. Skodassa on 130L isompi takakontti. Kannattaa varmaan sitäkin vertailla
Nyt on tuollainen ”tonnin pommi” -luokan diesel (A4, 1.9 TDI) jolla suurimman osan työmatkoista ajan. Kulujen ja luotettavuuden puolesta ihan oiva peli vielä mutta jos noita kilometrejä alkaa nyt tulemaan niin tarttis rakentaa stereot, vakkari, uudet penkit jne. Enkä välttämättä halua siihen lähteä kun samaan aikaan nuo sedanin rajoitteet tökkii vastaan. Eli vaihto jokatapauksessa edessä. En ole päättänyt että sähkö pitää olla mutta se tietysti kutkuttaa uutena vaihtoehtona ja ehkä mahdollistaisi tuoreemman laitteen ilman että käyttökulut nousee pahasti. En pelkää auton ikää tai kilometrejä joten myös esim. Mersun E200cdi, E300 hybridiä ja C350e tässä myös alustavasti tutkinut mutta ne ei tähän ketjuun sovi.Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.
Halvempi ajaa ja omistaa kuin uusi vastaava sähkö.
Siis tämä vain jos tarkoitus "selvitä" matkasta ilman mitään kiinnostusta uuteen tekniikkaan yms.
Toi on varmaan totta vaikka itelle ei nyt ole tarvetta Enyaq kokoluokan autolle kun tuo GL hoitaa sitä virkaa mutta jälleenmyynnin kannalta tuo Skoda voi olla parempi. Toki ennustaminen on hankalaa eikä varmaan lähempänä kauppakassi/2-auto kokoluokkaa olevien eNirojen markkinatkaan täysin kyykkää.Jälleenmyyntiarvoa ajatellen annan ison arvon niille malleille, joissa alusta on tehty pelkästään sähköautoja varten. Ovat paljon tilavamman tuntuisia. Lisäksi Enyaq on kontin puolesta loistava perheauto, joten tulee aina olemaan kysytty vaihtoautona. Enyaq ja ID4 ovat ensimmäisiä kunnon sähköperheautoja, joten mielestäni ero on merkittävä E-Niroon verrattuna.
Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.
Halvempi ajaa ja omistaa kuin uusi vastaava sähkö.
Siis tämä vain jos tarkoitus "selvitä" matkasta ilman mitään kiinnostusta uuteen tekniikkaan yms.
Kerropas lisää, mitä olit vaihtamassa ja mihin?Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.
Eli uutena joku 58k€ ja nyt tarjotaan 25k€? 3 vuotta ja joku 130tkm?Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.
Olettaisin että tuo vaikutus alkaa kokoajan näkyä selvemmin kun autoaan päivittävät ei enää halua vanhaa tekniikkaa jonka arvokin on romahtamassa.Kerropas lisää, mitä olit vaihtamassa ja mihin?
Miksi et muka saanut kelvollista hintaa?
Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.Olettaisin että tuo vaikutus alkaa kokoajan näkyä selvemmin kun autoaan päivittävät ei enää halua vanhaa tekniikkaa jonka arvokin on romahtamassa.
Ei pelkästään epävarmuus, myös käytettyjen tuonti ulkomailta laskee dieseleiden ja hybridien hintoja nyt. Tai oikeammin se että noita saa nyt halvalla sieltä.Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.
Mitä tarkoitat verotuksen epävarmalla kohtalolla? Autoverotus ei ainakaan tule laskemaan polttomoottoriautojen osalta, jos sitä odotat.Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.
Uutena 64ke ja mittarissa oli myydessä 40500km.Eli uutena joku 58k€ ja nyt tarjotaan 25k€? 3 vuotta ja joku 130tkm?
Ootko kokeillut autovexia?Uutena 64ke ja mittarissa oli myydessä 40500km.
Tuo oli ylipäätään paras tarjous, muutamaan sähköautoon vaihtoa pyytäessä sanottiin suoraan, ettei dsl kiinnosta ja hyvityshinta oli vielä 5-7k alempi.
Ongelma ei ole kallistuminen, vaan epävarmuus siitä miten paljon ja minkälaisella ajolla. Aivan kuten voi arvata että sähköautoilu tulee kallistumaan. Dieselien kohdalla on puhuttu pitkään käyttövoimaveron poistosta ja korvaamisesta takaisin polttoainekuluihin (joka laskisi kyllä osalla kuluja ja tekisi dieselistä mielenkiintoisemman vaihtoehdon). Se on eri skenaario kuin "kaikille GPS ja sen lisäksi maksat dieselin lisät vuodessa ja pumpulla". Tai dieselillä ei yhtäkkiä pääsisi johonkin kuvitteelliseen ruuhkaan tuolla "wannabe-Amsterdamissa".Mitä tarkoitat verotuksen epävarmalla kohtalolla? Autoverotus ei ainakaan tule laskemaan polttomoottoriautojen osalta, jos sitä odotat.
Sähköautoilu tulee varmaan kallistumaan jollain aikavälillä, mutta tuskin ennen kuin on saatu kriittinen massa käyttäjiä. Sähköinen autoilu täytyy pitää houkuttelevana, jotta entistä useampi uuden auton ostaja päätyy siihen. Polttomoottorilla ajelu ei voi halventua suhteessa sähköön, koska muuten sähkö ei ole riittävän houkutteleva. Toisaalta polttomoottorilla ajelun kustannuksia ei voi nostaa poskettomasti, koska se suututtaisi äänestäjät ja muutenkin mikään radikaali kallistuminen olisi kohtuutonta. Mutta varmaa on, että polttomoottorilla ajelu ei halpene.Ongelma ei ole kallistuminen, vaan epävarmuus siitä miten paljon ja minkälaisella ajolla. Aivan kuten voi arvata että sähköautoilu tulee kallistumaan. Dieselien kohdalla on puhuttu pitkään käyttövoimaveron poistosta ja korvaamisesta takaisin polttoainekuluihin (joka laskisi kyllä osalla kuluja ja tekisi dieselistä mielenkiintoisemman vaihtoehdon). Se on eri skenaario kuin "kaikille GPS ja sen lisäksi maksat dieselin lisät vuodessa ja pumpulla". Tai dieselillä ei yhtäkkiä pääsisi johonkin kuvitteelliseen ruuhkaan tuolla "wannabe-Amsterdamissa".
Jos tiedän kulujeni olevan 1000€ ensi vuonna enemmän kuin tänä vuonna, siihen voin varautua. Jos en tiedä onko autoni yhtäkkiä ensi vuonna arvoton koska en voi ajaa minne haluan - ei niin kiva.
Kokeilin myydä omaa koslaani täällä aiemminkin kehutun Autovexin kautta (2 vuotta vanha, 30 tkm ajettu lataushybridi). Tarjouksia kyllä tuli, mutta autoliikkeiden tarjoamat hyvityshinnat olivat huomattavasti paremmat (2000-7500 €). Kaiken lisäksi saan ajella autollani niin pitkään ja niin paljon kunnes uusi auto toimitetaan minulle joskus tulevaisuudessa. Saattaa kuitenkin olla niin, että Autovexin kautta saattaa tehdä hyvät kaupat jonkin verran enemmän ajettujen ja ehkä hieman edullisempien, mutta kysyttyjen autojen kohdalla. Hyöty voi olla hyvinkin suuri, jos autoa on vaihtamassa tätä konstia hyödyntäen johonkin väistyvään malliin, johon kytkeytyy lisävaustekampanjoita sekä suurehko (>10 %) suoran kaupan alennus. Tuoreiden sähköautojen kohdalla tällaisia ei ole luvassa, joskin esim. Enyaqin kohdalla olisin kyllä pärjännyt jopa Autovexiä hyödyntäen.Ootko kokeillut autovexia?
Samasta syystä itsekkin liikkeeseen vaihtoautona nykyinen. Q4 meni tuotantoon, heinäkuun alussa, mutta se oli jouduttu vetämään pois tuotantolinjastosta, kun sen kasaamiseen ei ollut osia saatavilla. Nyt ei mitään tietoa koska tulee. Alunperin arvio oli elokuu ja virallisissa papereissa syyskuu. Nyt arvauksena on vain 2021 vuosi. Johtunee siitä varmaankin, että tuli reippaamalla kädellä raksittua lisävarustetta, kun ne on verotuksellisista syistä kerrankin halpoja(autovero ei kertaannu varusteiden hinnoissa).Kokeilin myydä omaa koslaani täällä aiemminkin kehutun Autovexin kautta (2 vuotta vanha, 30 tkm ajettu lataushybridi). Tarjouksia kyllä tuli, mutta autoliikkeiden tarjoamat hyvityshinnat olivat huomattavasti paremmat (2000-7500 €). Kaiken lisäksi saan ajella autollani niin pitkään ja niin paljon kunnes uusi auto toimitetaan minulle joskus tulevaisuudessa. Saattaa kuitenkin olla niin, että Autovexin kautta saattaa tehdä hyvät kaupat jonkin verran enemmän ajettujen ja ehkä hieman edullisempien, mutta kysyttyjen autojen kohdalla. Hyöty voi olla hyvinkin suuri, jos autoa on vaihtamassa tätä konstia hyödyntäen johonkin väistyvään malliin, johon kytkeytyy lisävaustekampanjoita sekä suurehko (>10 %) suoran kaupan alennus. Tuoreiden sähköautojen kohdalla tällaisia ei ole luvassa, joskin esim. Enyaqin kohdalla olisin kyllä pärjännyt jopa Autovexiä hyödyntäen.
Testi on real world eli ICE-autolla tankkaus, pysäköinti, vessa -tauko sekä myös ruokatauko. Näinä aikoina sähköauto latautuu koko ajan eli ruokatauon aikana sähköauto voi olla jopa nopeampi. Toki jos diiselillä vetäisi 1000km putkeen ja kusisi pulloon, niin menisi nopeammin, mutta taitavat useimmat käydä tuolla matkalla pari kertaa vessassa ja yksi safka.Esimerkkinä nopein testattu ICE-auto meni matkan tasan 9 tunnissa. Tesla 3 LR aika oli 9:20 eli käyttikö Tesla muka vain 20 minuuttia enemmän lataamiseen? No ei varmasti käyttänyt vaan erot tulee ajonopeudesta. Teoreettisen paras aika kun on 8h 20min oletuksena, että ajaa koko ajan 120km/h todellista nopeutta.
Ei taas tätä keskustelua. Ei kai real-world testissä kukaan bensiksellä söisi, sehän on kauheampaa kuin kuseminen purkkiin.Testi on real world eli ICE-autolla tankkaus, pysäköinti, vessa -tauko sekä myös ruokatauko. Näinä aikoina sähköauto latautuu koko ajan eli ruokatauon aikana sähköauto voi olla jopa nopeampi. Toki jos diiselillä vetäisi 1000km putkeen ja kusisi pulloon, niin menisi nopeammin, mutta taitavat useimmat käydä tuolla matkalla pari kertaa vessassa ja yksi safka.