Yleistä keskustelua sähköautoista

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Suurin osa uusista autoista ostetaan 45+ ikäprofiililla.
Tämä on muuten paha kierre. En tiedä, onko muille käynyt niin, mutta itse ostin ensimmäisen uuden auton 30-vuotiaana ja sen jälkeen en ole enää kyennyt käytettyjä autoja ostamaan. Nyt on jo yhdeksäs uusi auto menossa, enkä ole vielä edes tuota mainittua 45+ ikäluokkaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Eikö nyt kannattaisi puhua WLTP rangeista akun koon sijaan? Vaikka WLTP ei olisikaan täydellinen tosielämän rangen ennustaja niin se on kuitenkin varsin vertailukelpoinen eri autojen välillä.
Zoessani WLTP oli muistaakseni 398km (tuossa paljon kalliimmassa DS:ssä 404km; sinänsä kuitenkin kiitettävää että ovat saaneen hieman isomman toimintamatkan hieman pienemmällä akulla). Tehokkaammalla moottorilla varustetussa versiossa (joka nykyisin taitaa olla ainoa myytävä Zoe) taitaa olla parikymmentä km pienempi WLTP. Renaultille tuli selvästi vauhtisokeus kun korottivat 2022 hintojaan, ilmeisesti perustellen sillä etteivät enää myy riisuttua versiota vaan tulee ne itkuhälyttimet yms. mukana.

Katson sekä WLTP:tä että akun kokoa koska jos pieniakkuisen auton hyvä WLTP-lukema pelkän kuskin ajamana on saatu aikaiseksi voimalinjan optimoinnilla (ja sillä että sen tarvitsee kuljettaa mukanaan pienempää = kevyempää akkua), se myös romahtaa kovemmin jos sitten tarvitseekin ajaa haastavammissa olosuhteissa, auto täyteen pakattuna kovassa pakkasessa missä lämmitykseenkin menee kuitenkin tietty määrä energiaa. WLTP on vertailukelpoinen optimilukema kesäkeleille, mutta haluan myös tietää miten pitkälle auto pääsee moottoritiellä, talvella ja/tai raskaammalla kuormalla.

Niin ja tietty pienempi akku myös kuluu nopeammin koska kertyy täysiä lataussyklejä nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
On siinä pikkukinnerillä hintaa. Vaikea kuvitella rationaalisen ostajan tuohon taipuvan nykyisellä Teslan hinnoittelulla, kun DS3 kallein versio maksaa 51k€. Kuvan perusteella tavaratila ei kyllä todellakaan näytä 510 litraiselta. Edellisessä DS3:ssa näyttäisi olleen 350 litraa.
Kyllähän näissä tuo ostajien kohderyhmä on ihan joku muu kuin taho, joka voisi harkita Teslan kaltaista vehjettä. Viimeistely ja materiaaleista tuossa maksetaan, ei tekniikasta. Hienostuneet pariisittaret ajaa 20 euron lattelle johonkin keskustaan, kun vielä ei ole ihan varaa omaan kuskilliseen autoon. Paljon ajavalle perusostajallekin nuo vehkeet olivat fiksuja aiempien takuuehtojen (7 v ei km-rajaa) puitteissa, nyt on perus 3 v/100 tkm. Siis DS yleisesti, en nyt välttämättä 50 tkm vuodessa ekan sukupolven DS3:lla haluaisi rullata.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kyllähän näissä tuo ostajien kohderyhmä on ihan joku muu kuin taho, joka voisi harkita Teslan kaltaista vehjettä. Viimeistely ja materiaaleista tuossa maksetaan, ei tekniikasta.
Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta. Eli eroaa Toyotasta vähän muutenkin kuin fyllingin määrällä ja pintamateriaaleilla. DS vaikuttaa enemmän badge-tuningilta, tosin en ole yhtään sellaista nähnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta. Eli eroaa Toyotasta vähän muutenkin kuin fyllingin määrällä ja pintamateriaaleilla. DS vaikuttaa enemmän badge-tuningilta, tosin en ole yhtään sellaista nähnyt.
DS3 voi olla vielä siinä ja siinä badgen kanssa, mutta DS9:lle on aika hankala löytää vastinetta perusmerkeistä. Voi olla, että DS3:ssakin on saatavilla isompien mallien varusteita, mitä 208/C3 ei tarjoa. DS7:aa olen livenä katsellut ja onhan se ihan eri auto fiilikseltään kuin 5008. Se jää sitten ostajan päätrttäväksi paljonko hintaeroa haluaa maksaa. Odotan mielenkiinnolla isompia DS:n täyssähköjä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta.
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.
Eikö tämä ollut nyt se yoke-ratti joka vaatii toimiakseen kunnolla/oikein sen täyssähköisen ohjauksen jotta ei ole ohjaamo täynnä käsiä jos pitää tehdä u-käännöksiä tms?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eikö tämä ollut nyt se yoke-ratti joka vaatii toimiakseen kunnolla/oikein sen täyssähköisen ohjauksen jotta ei ole ohjaamo täynnä käsiä jos pitää tehdä u-käännöksiä tms?
Joo, varusteen mukana myös ratti muuttuu tuollaiseksi yoke-viritykseksi. Karmea keksintö, mutta ehkä joku tykkää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Joo, varusteen mukana myös ratti muuttuu tuollaiseksi yoke-viritykseksi. Karmea keksintö, mutta ehkä joku tykkää :)
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?
Muistaakseni EU:n lainsäädäntö vaatii kahdennetun järjestelmän jos ei ole mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja renkaiden välillä.

Ja veikkaisin että kuka tahansa itseään, turvallisuutta ja asiakkaitaan ajatteleva valmistaja toteuttaa tuon niin lähellä rautatasoa kuin mahdollista. Eli se koodi ei ole mitään purkkaa samalla tasolla mitä infotainment pyörii vaan oma sulautettu järjestelmänsä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
Toimivan ja luotettavan tekemistä en epäile.

Mutta lentsikka vs auto vertauksessa tuli mieleen se että miten tehdään ohjaaminen pelkällä lihasvoimalla. (tilanne jos ei ole käytettävissä normaaleja energia lähteitä, tai jos ei lihasvoimalla pelkästään, niin miten pitkään ja kuinka moneen liikkeeseen varavoimaa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Toimivan ja luotettavan tekemistä en epäile.

Mutta lentsikka vs auto vertauksessa tuli mieleen se että miten tehdään ohjaaminen pelkällä lihasvoimalla. (tilanne jos ei ole käytettävissä normaaleja energia lähteitä, tai jos ei lihasvoimalla pelkästään, niin miten pitkään ja kuinka moneen liikkeeseen varavoimaa)
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.
Eihän auton jarrujenkaan tarvitse olla nykyisin enää fyysisesti polkimessa, kyllä ne yleensä toimivat (siellä on varajärjestelmä). Lentokoneessa ei ole fyysisiä vaijereita missään, kyllä ne tulee tietokoneen kautta. Mutta siellä on kyllä ns. vara-agregaati (en muista sen oikeaa nimeä), joka saadaan ulos manuaalisestikin ja joka pystyy tuottamaan tarpeeksi virtaa ohjaamiseen.

 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
Lentokoneita huolletaan, tarkastetaan, osia vaihdetaan ja joka osan elinkaari tunnetaan autistisen tarkkaan.
Ne on ihan eri asia kuin joku auto.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.
Tuntuu käsittämättömältä että vuonna 2023 tehdään tuon hintainen ihan tavallinen auto 4-5 hengelle jossa takajalkatila on olematon. Kun kyseessä EI ole mikään sport tai millään lailla muuten erikoisauto avo- jne.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Oma nelosen metsästykseni saavuttaa huomenna lakipisteensä. Kaksi LR Luxury-vaihtoehtoa Saksasta kiikarissa (esittelyautoja, vapautuu maali-huhtikuussa).
Autosta on tullut kahlattua kaikki läpi:

Miinuksia:
-Infotainment on superbuginen
-Kaista-avustin on aivan kuraa ja muutenkin ajamisavut, eikä niitä varhaisilla softilla saa pysymään pois päältä
-Alennusvaihteistosta on tiputellut öljyä, selityksiä ylitäytöstä tehtaalla ja parannetun huohottimen asennusta
-Pohjamuovit kupruilee
-Auto voi varhaisilla softilla kuolla täysin, eikä mikään auta. Et pääse autosta ulos kuin kontin mekaanisen avauksen kautta.
-Takapenkille ei ole mitään valoa eikä takatiloihin lämmitykselle suuttimia


Edit: Ruotsissa vain LR Luxury myynnissä, listahinta 424K sek, eli 37200€.
Noilla ominaisuuksilla voisi maksaa max. 25-30 000€, sitten kokisi hinnan olevan jossain määrin kilpailukykyinen. Tosin jokaisen kiinalaista sähköautoa harkitsevan pitäisi miettiä myös miten mukava on ajella autolla, jonka valmistaja on kiinalainen yhtiö ja maa toimittaa aseita Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan. Toki muillakin merkeillä on valmistusta on Kiinassa nykyään, mutta edelleen voi onneksi hankkia autonsa myös Euroopasta.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Noilla ominaisuuksilla voisi maksaa max. 25-30 000€, sitten kokisi hinnan olevan jossain määrin kilpailukykyinen. Tosin jokaisen kiinalaista sähköautoa harkitsevan pitäisi miettiä myös miten mukava on ajella autolla, jonka valmistaja on kiinalainen yhtiö ja maa toimittaa aseita Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan. Toki muillakin merkeillä on valmistusta on Kiinassa nykyään, mutta edelleen voi onneksi hankkia autonsa myös Euroopasta.
Mä luulen että tavallinen esimerkiksi Polestarin ostaja ei ajattele juurikaan sitä. Että ostaa kiinalaisen firman kiinassa tehdyn auton. Niinkuin ei monen muunkaan kestokulutushyödykkeen kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Lentokoneita huolletaan, tarkastetaan, osia vaihdetaan ja joka osan elinkaari tunnetaan autistisen tarkkaan.
Ne on ihan eri asia kuin joku auto.
Point being?
Sama suunnitteluperiaate on silti taustalla kun suunnitellaan lentokoneen fly-by-wire tai henkilöauton steer-by-wire järjestelmiä. Kahdennetulla järjestelmällä saadaan tilanne, jossa yksittäinen vika (esim. toisen servon hajoaminen, varsinaisen sähkönsyötön katkeaminen, jne.) ei lamauta toiminnallisuutta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.
Katsastuksessa pyritään löytämään nuo ohjaus jutut ennen kuin sen takia tulee vahinkoja. Mutta joku raidentangonpää, tai ratin irtoaminen ei se juttu, sähkö tuskin sitä riskiä oleellisesti lisää.

Oletin että kokonaan sähköisessä ohjauksessa on ohjattavuus niin pitkäksi aikaa että voidaan ohjaus säilyttäen pysähtyä, mutta miten se on toteutettu, lihasvoimalla, vai varavoimalla. Jos varavoimalla niin siitä arkisempi tilanne, vaatiikoo sähkötön ajoneuvo sitten ulkoisen sähkölähteen jotta sitä voi ohjata, vai onko ohjaavat renkaat lukittu siihen asentoo mihin ne on jääneet. Vai joku veivin paikka millä voi käännellä renkaita.


Vai onko tuo ihan valmistajan oma valintainen juttu.

Mä luulen että tavallinen esimerkiksi Polestarin ostaja ei ajattele juurikaan sitä. Että ostaa kiinalaisen firman kiinassa tehdyn auton. Niinkuin ei monen muunkaan kestokulutushyödykkeen kanssa.
Vertaisin Ikeaan, ruotsalaista siinä ostetaan.


Maailmassa tuskin olisi kovin montaa kohtuuhintaista elektronista tuotetta tai laitetta, oli se sitten Applen Iphone, Tesla, Polestar tai televisio.
Noista vain Polester on kiinalainen, muuta esimerkkisi Jenkkitaustaisi, joita valmistettu Kiinassa, joiden kuluttaja hinnassa mahdollinen lokistiikka etu ei suurena näy.

Edit, ilmeisesti hait nyt venäjän boikottia, ja sitä että boikotoitaisiin kiinassa valmistamista. Iphone kokoopanomaina taitaa Kiina olla edelleen vahva, Teslalla on useammalla mantereella kokoonpanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Tosin jokaisen kiinalaista...
Lauseen voisi oikeastaan lopettaa tuohon ja jatkaa siitä n+1 tavaralla tai tuotteella.

Maailmassa tuskin olisi kovin montaa kohtuuhintaista elektronista tuotetta tai laitetta, oli se sitten Applen Iphone, Tesla, Polestar tai televisio.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Lauseen voisi oikeastaan lopettaa tuohon ja jatkaa siitä n+1 tavaralla tai tuotteella.

Maailmassa tuskin olisi kovin montaa kohtuuhintaista elektronista tuotetta tai laitetta, oli se sitten Applen Iphone, Tesla, Polestar tai televisio.
Kiinalainen, Kiinassa suunniteltu sekä valmistettu ja Kiinassa valmistutettu on kaksi eri asiaa. Jokainen tehköön valintansa itse.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Tämä on muuten paha kierre. En tiedä, onko muille käynyt niin, mutta itse ostin ensimmäisen uuden auton 30-vuotiaana ja sen jälkeen en ole enää kyennyt käytettyjä autoja ostamaan. Nyt on jo yhdeksäs uusi auto menossa, enkä ole vielä edes tuota mainittua 45+ ikäluokkaa.
Itsellä kävi myöskin pitkälti samat. Käytetyt autot aiheuttaa allergiaa. Ei tarvitse miettiä onko miten pidetty kunnossa vai ei ja mikä on paskapuhetta ja ei. Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
Onhan tuossa nyt arvonalemassa todella iso ero, että ostaako vaikka uuden tai vaikka 4 vuotta vanhan.
Rahanmeno on vakiota, mutta vain kummankin ostoskenaarion sisällä. Ei noiden välillä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Noilla ominaisuuksilla voisi maksaa max. 25-30 000€, sitten kokisi hinnan olevan jossain määrin kilpailukykyinen. Tosin jokaisen kiinalaista sähköautoa harkitsevan pitäisi miettiä myös miten mukava on ajella autolla, jonka valmistaja on kiinalainen yhtiö ja maa toimittaa aseita Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan. Toki muillakin merkeillä on valmistusta on Kiinassa nykyään, mutta edelleen voi onneksi hankkia autonsa myös Euroopasta.
Eipä kuluttaja näitä asioita mieti. Jos sopiva tuote löytyy ja sopivaan hintaan, niin se on ihan sama missä se on valmistettu tai miten. Ei varsinkaan tässä maailmantilanteessa kenelläkään ole varaa miettiä mitään moraalikysymyksiä ostopäätöksiä tehdessään.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
...
Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Onhan tuossa nyt arvonalemassa todella iso ero, että ostaako vaikka uuden tai vaikka 4 vuotta vanhan.
Rahanmeno on vakiota, mutta vain kummankin ostoskenaarion sisällä. Ei noiden välillä.
Nyt eletään erikoisia aikoja. En ihan noin rajusti yleistäisi vaikka muisteltaisiin vanhoja.

ennen näitä sekoiluja oli sitten oma erikoisuutensa, tuet ja kamppikset oli sellaisia että kannatti hankkia uusisähköauto, jos nyt ajeli sen 20k km tai enemmän. Viimevuonna tilanne muuttu vielä erikoisemmaksi, käytettyjen arvo nousi.

Nyt sitten korjausliikettä alaspäin. Jos auton arvonaleneman riski pelottaa, niin vuokra-auto, jossa jäänösarvon riski on vuokraajalla tai myyjällä.

Perinteisesti Suomessa korkean autonveron maksoi käytettyjen ostajat vs muut markkinat. Hinnasta lähti ulosajaessa toki tonneja, joista osa oli vain näennäistä , ei todellista maksettua. Ja yksittäisten mallien ja esimerkkien kohdalla voi olla kovinkin karuja.

Edit.
Tuontiautot ja patteriautojen verokohtelu on tuonut kilpailua käytettyihin, mikä vaikuttanut hintoihin, korkojen ja autorahoituksen kustannukset omalta osaltaa tehneet uusista kilpailukekyisempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Eiköhän se tilanne normalisoidu sähkiksilläkin ja uuden auton ostaja saa nauttia jatkossakin kunnon arvonalenemasta.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
Mukavuudenhaluiset ihmiset eivät osta autoa jota eivät halua, siksi että se on halpa, vaan ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat suuri sellaisen minkä haluavat. Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa. Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä. Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150

Ihan mielenkiintoinen juttu vähän aikaa sitten tapahtuneesta sähköbussin sammuttamisesta.

Varsinkin tuo lopun lause kertoo miten hankalia noi ovat jos ainakin vielä viikko sitten vioittuneet akut tuottavat edelleen lämpöä:

"Lahdessa syttynyt bussin akusto vietiin naapurikuntaan Hollolan paloasemalle odottamaan jälkikäsittelyä vesihauteessa. Vielä viime viikolla akut olivat pelastuslaitoksella, ja ne lämpenivät edelleen."

Lähinnä korostaa sitä, että pelastushenkilökunnalla pitää kaluston kehittyä kohteiden mukana.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
497
Point being?
Sama suunnitteluperiaate on silti taustalla kun suunnitellaan lentokoneen fly-by-wire tai henkilöauton steer-by-wire järjestelmiä. Kahdennetulla järjestelmällä saadaan tilanne, jossa yksittäinen vika (esim. toisen servon hajoaminen, varsinaisen sähkönsyötön katkeaminen, jne.) ei lamauta toiminnallisuutta.
Pointti on varmaan ne lentokoneisiin liittyvät tarkastukset, joita autossa ei ole. Autokatsastus ei vastaa noita lentokoneille tehtäviä tarkastuksia ja huoltoja. Vai tuleekohan sähköohjaukselle sitten pakollinen vuosittainen erillinen huolto/tarkastus, jotta päästään siihen lentoliikenteessä vaadittuun tasoon? Ilman tarkastus ajokielto.

Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa.
Niin no, meneekö se kehitys aina parempaan? Ei noi hipaisukytkimet ja kosketusnäytöt mitään käytettävyyden riemuvoittoja ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
DS3 voi olla vielä siinä ja siinä badgen kanssa, mutta DS9:lle on aika hankala löytää vastinetta perusmerkeistä. Voi olla, että DS3:ssakin on saatavilla isompien mallien varusteita, mitä 208/C3 ei tarjoa. DS7:aa olen livenä katsellut ja onhan se ihan eri auto fiilikseltään kuin 5008. Se jää sitten ostajan päätrttäväksi paljonko hintaeroa haluaa maksaa. Odotan mielenkiinnolla isompia DS:n täyssähköjä.
Eikös tuo ds ole stellantikselle vähän sama kuin audi on volkkarille? Siis tyylillisesti ihan erilaiset, mutta samalla lailla ylempään luokkaan segmentoitu brändi, jonka alla myytävät edullisemmat tuotteet ovat käytännössä lähinnä kevyesti muokattuja perusmalleja, vaikka brändiä rakennwtaankin ensisijaisesti niillä isoilla huippumalleilla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Mukavuudenhaluiset ihmiset eivät osta autoa jota eivät halua, siksi että se on halpa, vaan ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat suuri sellaisen minkä haluavat.
...
Just näin! Käytetyn ostajat joutuvat ostamaan toisen valintoja.

Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa. Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä.
...
Hankintahetki vaikuttaa. Esim. bemarin 5-sarjan tietyn mallisarjan elinkaari on ollut 5-6 vuotta sisältäen nimellisen faceliftin. Käytetyn sopivaan aikaan ostamalla kyseinen kosla voi erota marginaalisesti tehtaan uunista tulevasta.

Nyt toki tilanne on toinen, kun sähköautoihin tuodaan kaikki uusi. Samaa mieltä, että i4 näyttää hienolle!

...
Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
Aika moni vaikkapa saksalaisen premium-merkin ostaja varmasti ajattelee auton olevan muutakin kuin kulkuneuvo paikasta A paikkaan B. Eikä tarvitse olla uusi. Itse asiassa uskon, että uuden auton ostajat eivät pääosin ajattele saavansa uusinta uutta vaan huolettoman, takuunalaisen auton. Muutenhan autoja myytäisiin vain heti uuden mallisarjan julkaisun jälkeen. Uusinta uutta ostavat joutuvat muuten kärsimään lastentaudit, jotka korjataan vuosipäivityksiin.

Tällä hetkellä itseänikin kyllä kutkuttaisi ostaa uusi auto ja ihan vain sähköisen voimalinjan välttämättömyyden takia. Käytettyjen hinnat eivät ole minusta järkeviä. Tesla MY LR tarjoaisi tilaa, nelivedon, suorituskykyisen ja pihin voimalinjan sekä vetokoukun alle 60k. Ikinä ei ole Teslaa ollut eikä merkki erityisemmin sytytä, mutta edellä mainittu kombo on aika kova.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.

Ehkä jonkun vuoden päästä tilanne normalisoituu näissäkin? Nykyinen autoni oli hinnaston mukaan uutena 60k€, ostin sen alle 3v vanhana 22k€ (55tkm ajettuna). Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.

Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.

Ehkä jonkun vuoden päästä tilanne normalisoituu näissäkin? Nykyinen autoni oli hinnaston mukaan uutena 60k€, ostin sen alle 3v vanhana 22k€ (55tkm ajettuna). Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.

Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän? ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän? ;)
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.
Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä. Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
Uusin tuleva iDrive on samannäköinen kuin nykyinen, joten sitä ei kannata hätkähtää. Uudessa toki on jotain uusia toiminnallisuuksia mitä android auto tuo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
En vaan että tilanne normalisoituu. Kyllä aina ennen käytetty auto on ollut uutta reilusti halvempi ja uskoisin että jollain aikavälillä tämä tulee pätemään myös sähköautoihin.

Ei tämä nykyinenkään tilanne ole kovin normaali että käytetyt maksaa saman kuin uudet.

Ja tietysti joku tekninen läpimurto akkutekniikassa saattaa aiheuttaa käytettyjen hintaromahduksen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.
Saksasta alle vuoden vanhoja Y LR:iä myydään jo alle 50k€ hinnalla eli ei kannata uskotella, että kupla-aikaan ostetut ja hinnoittellut autot olisi joku hyvä verrokki kolmen vuoden ikäiselle autolle.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.
Mielestäni luin jonkin aikaa sitten koeajoraportin Lexuksesta jossa kyseinen feature oli. Olisko sitten ollut joku muu malli kuin RZ. Webbisivut näytti niin sekavalta etten jaksanut varmistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kyllä mä ainakin oletan, että hinnat tulevat laskemaan paljon enemmän kuin mihin nyt ollaan totuttu. Toki mielelläni näen nykytilanteen jatkuvan kun uus auto tulossa, mutta olen realisti.

Yksi lisää tuohon listaan on edullisempien mallien lisääntyminen. Nyt moni ostaa ~50k auton vaikka normaalisti olisi päätynyt 15k halvempaan. Jos markkinoille tulee parempi valikoima edullisempia malleja valitsevat ostajat käytetyn tai edullisemman uuden väliltä - ja moni voi päätyä siihen uuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Kyllä mä ainakin oletan, että hinnat tulevat laskemaan paljon enemmän kuin mihin nyt ollaan totuttu. Toki mielelläni näen nykytilanteen jatkuvan kun uus auto tulossa, mutta olen realisti.

Yksi lisää tuohon listaan on edullisempien mallien lisääntyminen. Nyt moni ostaa ~50k auton vaikka normaalisti olisi päätynyt 15k halvempaan. Jos markkinoille tulee parempi valikoima edullisempia malleja valitsevat ostajat käytetyn tai edullisemman uuden väliltä - ja moni voi päätyä siihen uuteen.

Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
Tuskin yksikään noista listaamistani asioista yksinään riittää pudottamaan nykyisten sähköautojen arvoa jyrkästi, mutta useampi tekijä samaan aikaan saattaa sen tehdä. Eikä nuo ole syliin tulossa. Arvonalenemaa saattaa tehokkaimmin kasvattaa talouden alamäki yhdistettynä korkojen ylämäkeen.

Samaa mieltä, että nykypirssit ovat aika hyviä perusajoihin. Uhkakuvana arvonaleneman kasvamiselle on jokin sellainen ominaisuus uusissa autoissa, joka on kerrassaan dealbreaker monelle. Pidän esim. V2G:tä sellaisena, jos se pystyy hoitamaan vaikka koko omakotitalon jakelun tarvittaessa. Se yhdistettynä aurinkopaneeleihin on aika kova tekijä tulevaisuuden sähkömarkkinoilla ja sähköenergialaskulla. Takseissa taas akun vaihto toimintamatkan pidentäjänä voisi olla merkittävä juttu, mutta pidän sitä epätodennäköisenä.

Pahin skenaario on sääntely, joka tekisi tietynlaisista autoista ongelmajätettä tai ainakin kalliin ylläpitää. Vaikeaa tosin kuvitella sellaista säätelyä sähköautoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
Tähän liittyen on mielenkiintoista nähdä miten kilometrien kertyminen vaikuttaa jatkossa. Ainakin ennen liikkeiden myymissä kilometrit merkkaa kovastikin, helposti ikää enemmän.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mielestäni luin jonkin aikaa sitten koeajoraportin Lexuksesta jossa kyseinen feature oli. Olisko sitten ollut joku muu malli kuin RZ. Webbisivut näytti niin sekavalta etten jaksanut varmistaa.
On siitä se esittelyauto olemassa, mutta asiakkaille tuo tulee saataville vasta ensi vuonna lisävarusteena. Vakiona on ihan normaaliohjaus ja muuta ei tällä hetkellä saa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom