Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kyllähän sitä suomalainenkin mielellään isolla autolla ajelisi, jos bensa olisi "ilmaista" ja autot verottomia.

Sinänsä ne suuremmat ajomatkat ovat siellä aika pitkälti seurausta väljemmästä rakentamisesta. Siis kaupungit ovat vähän harvemmassa, asuinalueet isompia jne. Osittain seurausta halusta, osittain laeista, mutta tietysti myös siitä että kaikilla on se auto, joka tekee liikkumisesta helpompaa, mutta vaatii myös oman tilansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Jenkkien autoteollisuus on lobannut hupaisia lakeja. Jos auto on tarpeeksi iso (siis leveys x pituus), sen ei tarvitse noudattaa tiukimpia ympäristönormeja, mikä tekee valmistamisesta halvempaa kun ei tarvitse miettiä hiukkaspäästöjä ja muuta turhuutta.

Lisäksi on jotain tuontitulleja pick-upeille joten niitä ei kilpailijoita ei oikein edes ulkomailta voi taloudellisesti tuoda jne.

Mutta menee aika OT:ksi tässä ketjussa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Jenkkien autoteollisuus on lobannut hupaisia lakeja. Jos auto on tarpeeksi iso (siis leveys x pituus), sen ei tarvitse noudattaa tiukimpia ympäristönormeja, mikä tekee valmistamisesta halvempaa kun ei tarvitse miettiä hiukkaspäästöjä ja muuta turhuutta.

Lisäksi on jotain tuontitulleja pick-upeille joten niitä ei kilpailijoita ei oikein edes ulkomailta voi taloudellisesti tuoda jne.

Mutta menee aika OT:ksi tässä ketjussa.
Taitaa olla ihan osavaltiokohtainen juttu tuokin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Jenkkien autoteollisuus on lobannut hupaisia lakeja. Jos auto on tarpeeksi iso (siis leveys x pituus), sen ei tarvitse noudattaa tiukimpia ympäristönormeja, mikä tekee valmistamisesta halvempaa kun ei tarvitse miettiä hiukkaspäästöjä ja muuta turhuutta.

Lisäksi on jotain tuontitulleja pick-upeille joten niitä ei kilpailijoita ei oikein edes ulkomailta voi taloudellisesti tuoda jne.

Mutta menee aika OT:ksi tässä ketjussa.
Ja muistanko oikein niin juuri noilla helvetin isoilla lava-autoilla ei tarvittu mitään törmäystestejäkään? Tai jos oli niin ne ei ollu läheskään niin tiukkoja kuin perus autoilla. Todennäköisesti muistan väärin, tuo vaan kuulostaa ihan järjettömältä. Sori OT.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Ja muistanko oikein niin juuri noilla helvetin isoilla lava-autoilla ei tarvittu mitään törmäystestejäkään? Tai jos oli niin ne ei ollu läheskään niin tiukkoja kuin perus autoilla. Todennäköisesti muistan väärin, tuo vaan kuulostaa ihan järjettömältä. Sori OT.
Näin se on..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Pahoittelut jälleen OT, mutta välillä(aika monesti) sitä vaan ihmettelee tuota jenkkien menoa. Noinkin tärkeä asia kuin turvallisuus saadaan jotenki ei niin tärkeäksi asiaksi. Pizza on vihannes kun on tarpeeksi tomaattisoossia matkassa jne. mitä näitä kaikenlaisia juttuja on vastaan tullu. Joskus vaan miettii ettei ne voi pitää paikkaansa mitenkään.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Pahoittelut jälleen OT, mutta välillä(aika monesti) sitä vaan ihmettelee tuota jenkkien menoa. Noinkin tärkeä asia kuin turvallisuus saadaan jotenki ei niin tärkeäksi asiaksi. Pizza on vihannes kun on tarpeeksi tomaattisoossia matkassa jne. mitä näitä kaikenlaisia juttuja on vastaan tullu. Joskus vaan miettii ettei ne voi pitää paikkaansa mitenkään.
Yeah right...

Amerikan suosituin auto, Ford F-150 saa erinomaiset arviot sekä IIHS että NTHSA törmäystesteissä:

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Muistaakseni joskus Briteissä oli huhu että kukaan ei siellä ole kuollut xc90 kyydissä. Toivotaan ettei ex90 ole sen huonompi.
Volvo kyllä markkinoi jossain kohtaa että kukaan ei ole kuollut Volvossa 20 vuoteen tjsp. Kai joku sitten kuoli kun enää ei moista kuulu.

Yksittäisiä automalleja jossa ei ole kukaan kuollut on varmasti useampiakin, ei ihmisiä liikenneonnettomuuksissa lakoa aivan yhtenään.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Eikös tesla joskus itse mainostanut, että volvo ei enää ole maailman turvallisin auto vaan tesla. Onko tässä perää? Kuinka ne on pärjännyt noissa törmäystesteissä jne.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Eikös tesla joskus itse mainostanut, että volvo ei enää ole maailman turvallisin auto vaan tesla. Onko tässä perää? Kuinka ne on pärjännyt noissa törmäystesteissä jne.
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.
Sähköautot eivät kai yleisesti pyörähtele ympäri katolleen niin herkästi alhaisen painopisteen takia (raskas akku pohjassa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
EuroNCAP:llä kaikkien aikojen paras tulos on Model S:llä ja toiseksi paras Model Y:llä. Todella kestävä toi Teslan lasikatto, ei pelkoa sen puolesta. Suomessakin testattu pahassa hirvikolarissa toi Y:n turvallisuus onnistuneesti.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tämä on muuten hyvä pitää mielessä kun hehkutetaan jotain alle 6sek 0-100 aikoja. Suurimmalle osalle täysin irrelevantti asia.
Näin on. Voisin jopa veikata, että suurinta osaa autonostajista (> 50 %) ei autonostotilanteessa edes kiinnosta, kuinka nopeasti auto kiihtyy. Esimerkiksi Toyotaa ostavat, ei niitä kiinnosta nuo luvut lainkaan, niitä kiinnostaa Toyotassa ihan muut asiat.

Itsekin olin aiemmin sillä kannalla, että kunhan alle 8 sekuntiin kiihtyy, niin ihan sama. Tosin nyt kun on sähköautolla tottunut 4 sekuntiin, niin voi olla, että jatkossa ei enää 8 sekunnin kamppeet innosta :)
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää, vaikka itseäni kyllä arveluttaisi ojanpohjalla pyöriessäni tuollainen lasikatto.
Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.

Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.
Voi olla että olen väärässä mutta pellistä ei tule mikään ns. läpi yhtä helposti kuin lasista. Lasi on kovaa mutta kun sen rajat ylitetääh niin se hajoaa ja yleensä laajemmalta alueelta, pelti venyy ja paukkuu mutta ei ns. hajoa vaikka läpi tulisikin oksa, kivi tms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.
Eihän noissa överiluokan autoissa missä hinnalla ei ole mitään väliä useinkaan ole lasikattoa. (Bugatti, rolls&royce, lambo jne).

en tiedä onko näissä jotain kehitystä tapahtunut mutta ainakin aikoinaan kun oli panoraamakatolla auto niin mieluummin talvella piti aurinkosuojaa siinä kun hohkasi epämiellyttävästi kylmää.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Ainakin noissa perinteisissä bensavehkeissä mielellään laittaa suojaa eteen kun kyllä se sen verran kylmää hohkaa. Ohut aurinkosuoja on vähän niin ja näin onko se riittävä ja mielellään saisi olla vähän paksumpi suoja. Tuo kokemus siis pari vuotta vanhasta autosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kyllä ainakin tuo Y on pyyhkinyt muilla pyötää
EuroNCAP:llä kaikkien aikojen paras tulos on Model S:llä ja toiseksi paras Model Y:llä.
No ei kyllä voida puhua mistään "pyyhkinyt muilla pöytää".

Passiivisessa turvallisuudessa erot on äärimmäisen pieniä nykyautoissa ja ne pienet erot syntyy aktiivista turvajärjestelmistä ja jalankulkijaturvallisuudesta.

Auton kokokaan ei enää ole mikään automaatio menestykseen ja tästä on hyvänä osoituksena tällä hetkellä Euro NCAP:n ratingissa 7 sijalla oleva Smart #1 joka sai kuljettajan turvallisuudesta 96%, lapsen turvallisuudesta 89% (vs. Tesla Model Y 97% ja 87%).

Tietysti fysiikan laeille ei voi edelleenkään mitään ja varmaan Model Y vs. Smart nokkakolarissa Smartin sisällä käy pahemmin puhtaasti painoerosta johtuen. Mutta sama pätee sitten aina kaikkeen, ei se Model Y:kään rekan keulalle pärjää.

1675373959351.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tämä on muuten hyvä pitää mielessä kun hehkutetaan jotain alle 6sek 0-100 aikoja. Suurimmalle osalle täysin irrelevantti asia.
Suurin osa ei ole koskaan ajanut muuta kun toyotaa tms. Ehkä mieli muuttuisi jos kokeilee? Tosin suuri osa ostaa auton ihan vaan hinnan perusteella, näin itsekkin olen aina ennen tehnyt kun rahaa ei ole. Tärkeimmät kriteerit halpa hinta ja halvat ylläpitokulut ja toki käytettynä auto.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.

Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.
Ajatteleppa tilannetta missä ojan pohjalla onkin kanto pystyssä tai siirtolohkare ja auto tulee sinne jostain syystä katto edellä. Läpihän se tulee niin että heilahtaa.

Peltirakenne kyllä suojaa tässä paremmin, etenkin kun se rakenne vielä vaatii pari poikkitukea piiloon pellin alle.

Valmistuksen puolelta saattaa lasi olla hyvinkin edullinen ratkaisu, siitä jää yksi erikoistyövaihe pois, nimittäin tuon kattopellin laserhitsaaminen (tai kai teknisesti kovajuotto CuSi3-langalla, joka taas on aika tyyristä).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Aikamoiset speksit kun isoin akkuvaihtoehto on 150kWh. o_O Jos tuo on vielä LFP-akku, on siinä akulla varmasti painoa.
Itseäni tosin akun liisaus ei niin kiinnosta, ellei sitten ole halpaa kuin saippua. Jäädään odottelemaan hintatietoja.

Aiemmin oli keskustelua siitä mikä on ns. premium-auto. Tuon auton mainitaan olevan premium-luokan auto (mainitaan myös "luksussedan"), ja kovasti yritin löytää vastausta kysymykseen mikä siitä tekee premium-luokan auton. Löysin vastaukseksi lähinnä sisustuksen puiset osat sekä aidon keinonahan? Vai oliko premiumin määritelmä että autolle löytyy tuhat ja yksi (kallista) optiota jolla autosta voi tehdä yksilöllisen, lisähinnasta? En tiedä miten Nio:lla on tuo puoli?
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Premium = mikä tahansa ominaisuuksien joukko jolla voidaan erottaa Mersu, Bemari ja ehkä jopa Audi omaksi eksklusiiviseksi ryhmäkseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan. Itse olen tästä aika vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi VW id4 olisi joutunut muistaakseni maksamaan lähelle 60000€, ennen kuin olisi saanut sähköautoon sähköiset istuimien säädöt ja sähköisesti avautuvan takaluukun. Tämä on mielestäni jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei vaan pysty ymmärtämään vaikka sitä miten ajattelee. Yli 50000€ auto, missä joutuisi avaamaan takaluukun takaluukusta (aina paskaisesta) napista ja säätämään vaimon jälkeen penkin taaksepäin jostain mekaanisesta vivusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan. Itse olen tästä aika vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi VW id4 olisi joutunut muistaakseni maksamaan lähelle 60000€, ennen kuin olisi saanut sähköautoon sähköiset istuimien säädöt ja sähköisesti avautuvan takaluukun. Tämä on mielestäni jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei vaan pysty ymmärtämään vaikka sitä miten ajattelee. Yli 50000€ auto, missä joutuisi avaamaan takaluukun takaluukusta (aina paskaisesta) napista ja säätämään vaimon ajon jälkeen penkin taaksepäin jostain mekaanisesta vivusta.
Joko teslassa on handsfree kick-sensor takaluukun aukaisuun?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Ei taida olla, mutta toimii kuitenkin sähköllä, nyt kun 2000-lukua kuitenkin eletään.
Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan.
Ööö..kuka ?

Ei auton hinta tee yksistään premiumia eikä yksittäiset ominaisuudet. Muutoinhan joka ikinen sähkökippo olisi premiumia. ( puhutaan nyt näistä tavallisista autoista ). Premium tulee jostain ihan muualta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.
Ihan totta, mutta nyt ei varmaan ollutkaan kyse jostain teslan varusteiden viimeisestä silauksesta vaan volkswagenin teslaa kalliimman auton täydellisistä varustepuutoksista. Ei tuohon ole olemassa mitään puolustusta, että tuon hintaisesta autosta puuttuu sähkösäätöiset istuimet ja sähkökäyttöinen takaluukku.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Joo, kokemuksesta sanon että kun sokodan luukkua yrität avata jalanheilautuksella niin sääriluu on mustelmilla ennenkuin luukku on auki…
Näin Apple miehenä olen ymmärtänyt että Siri osaa avata Teslan luukun, vaikka applewatchiin kuiskattuna?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
46
Ajatteleppa tilannetta missä ojan pohjalla onkin kanto pystyssä tai siirtolohkare ja auto tulee sinne jostain syystä katto edellä. Läpihän se tulee niin että heilahtaa.

Peltirakenne kyllä suojaa tässä paremmin, etenkin kun se rakenne vielä vaatii pari poikkitukea piiloon pellin alle.

Valmistuksen puolelta saattaa lasi olla hyvinkin edullinen ratkaisu, siitä jää yksi erikoistyövaihe pois, nimittäin tuon kattopellin laserhitsaaminen (tai kai teknisesti kovajuotto CuSi3-langalla, joka taas on aika tyyristä).
Tässä toki hyvä muistaa, että se lasikatto on laminoitu. Eli koostuu kahdesta taivutetusta lasista ja yhdestä tai useammasta välikalvosta, mikä lisää katon lujuutta huomattavasti. Sen tarkempaa faktaa ei itsellä aiheesta ole, mutta mutulla sanoisin että tuo paketti todennäköisesti on vähintään yhtä kestävä onnettomuustilanteessa kuin vastaava teräksestä tehty rakenne. Joku asiaan enemmän perehtynyt voi korjata jos meni aivan metsään :)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Joo, kokemuksesta sanon että kun sokodan luukkua yrität avata jalanheilautuksella niin sääriluu on mustelmilla ennenkuin luukku on auki…
Näin Apple miehenä olen ymmärtänyt että Siri osaa avata Teslan luukun, vaikka applewatchiin kuiskattuna?
Toimii ja mielestäni sofistikoituneempi ratkaisu avata kellolla, kuin koiven heiluttelu.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2020
Viestejä
97
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Tämä on muuten toimiva systeemi. Tuo olisi teslassakin mahdollista toteuttaa päivityksien myötä ja eiköhän se siihen tulekin joskus.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Pystyykö jollain sovelluksella esim ABRP selvittämään oman reitin hinnan? Eli paljonko sen suunnittelemat lataukset maksaisivat jos noudattaisi sitä reittiä. Tietysti koko sähköauton lataus on vielä niin vaikeasti ymmärrettävä asia hinnoiltaan, että varmasti vaikea tehtävä sovellukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Miten "herkkä" tuo on, tuskin se ohi kävelystä laukaisee lapaa ylös eli täytyy vähän aikaa odottaa? Kuvittelen vaan matalassa parkkihallissa hupsista saatana-tilannetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Miten "herkkä" tuo on, tuskin se ohi kävelystä laukaisee lapaa ylös eli täytyy vähän aikaa odottaa? Kuvittelen vaan matalassa parkkihallissa hupsista saatana-tilannetta.
Kiassa varmaan sama eli kävelet tarpeeksi lähelle takakonttia ja auto piippaa kolme kertaa ja neljännellä kerralla aukeaa luukku. Sen noin 3-5 sekuntia siinä pitää olla vieressä ennen kuin luukku aukeaa. Ei aukea millään vähingossa ellei ole kuuro. Mutta jos pyörii auton vieressä paljonkin takaluukun ympärillä niin auto saattaa sen takia piippailla "turhaan".
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Kuulemma Pösön maahantuoja kertonut että maaliskuun erä myöskin todella nafti e2008 osalta eli ei kannata odotella liikoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Leppoisaa tahtia, pyöreästi 70 km/h keskinopeutta kahdeksankympin alueella, ilmoitetuksi kulutukseksi tuli 23 kWh / 100 km, mutta tässä on syytä huomauttaa, että sekä auto että akku olivat lämpimät.
Vähän nauratti. 23 kWh on kyllä jäätävän paljon tuohon vaikka mitenpäin asiaa tarkastelis. Mii menee vähän reilu kymmenen kWh pintaan samalla vauhdilla nollakelissä.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Samaa paskaa kuin se Toyota. Hämmentävää miten nämä perinteiset auton valmistajat sekoilee noiden ohjelmistojen kanssa. Se toissapäivänä päivän ajossa ollut Volvo kera AA toimi kuin junan vessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 825
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom