Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:

No ehkä se siitä. Kaksi uutta autoa ajanut lasipalatsista pihalle niin ei ihan ekana olisi tullut mieleen ruveta niitä teippailemaan.
Eikai nyt jotain kuraläppiä kukaan autoonsa nykyään laita? Jossain rekoissa on hyvä kun estää ettei lentele moskaa takanatalijoiden päälle ihan niin paljon
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Eikai nyt jotain kuraläppiä kukaan autoonsa nykyään laita? Jossain rekoissa on hyvä kun estää ettei lentele moskaa takanatalijoiden päälle ihan niin paljon
No käyt tuolla Tesla-langassa lueskelee niin vaikuttaa melko yleiseltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:

No ehkä se siitä. Kaksi uutta autoa ajanut lasipalatsista pihalle niin ei ihan ekana olisi tullut mieleen ruveta niitä teippailemaan.
Eiköhän ole just päinvastoin. Suurin osa ei omista teslaa ja pitää sitä ns. Premium autona. Niin kuin tästäkin kommentista saa käsityksen. Ne kenellä on Tesla tietää ettei se ole mikään premium auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Nojoo, tuskin on ongelma missään nykyautossa ennen +10v ja 300tkm jolloin tuollaisilla pikku kosmeettisilla jutuilla muutenkaan enää niin väliä.
2 vuotta ja 100 tkm riittää, ei toki ihan tuossa määrin. Pieni pätkä muovia ja ei tulis koskaan tuota ongelmaa. En kyllä ihan hahmota mihin sitä suojakalvoa teslan kyljissä tarvitaan(?)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mulla on Q4’n valmistusarvio aikaistunut perjantain jälkeen viikolta 17 viikkoon 9. Jos tuo johtuu tilausten perumisesta Teslan alennuksiin liittyen niin voi VAG joutua tarkastelemaan noita alennuspuheita yllättävän pian…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Voi olla myös osien saatavuudenkin tuomaa parannusta, autojahan nuo kyllä osaavat pukata ulos kovaa tahtia, jos osat löytyy. Kiinan covid-tilannekin näyttää rauhoittuneen. Mut eihän tuollainen hinnanmuutos voi olla vaikuttamatta joihinkin tilaajiin, joilla on aika iso tatti otsassa, kun toimitus on viivästynyt ja viivästynyt.

Sivuhuomiona Ioniq 5:ia näyttää saapuneen aika iso kasa Suomeen facebook-ryhmän "mulla on uusi" postauksien perusteella. Olis kyllä hienoa, jos tilanne alkaisi normalisoitua.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Eikai nyt jotain kuraläppiä kukaan autoonsa nykyään laita? Jossain rekoissa on hyvä kun estää ettei lentele moskaa takanatalijoiden päälle ihan niin paljon
Kuka ei laita autoonsa kuraläppiä? Kylki ihan paskassa melkein päivittäin, varsinkin kun nykyautoissa on niin leveät renkaat. Kaikissa omissa on ollut tai olen melko nopeasti hankkinut.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975

Tarjolla olevien Prolestar 2:ien määrä kasvaa koko ajan. Alkuviikosta kun katsoin niin oli n. 5kpl, nyt tuplat.

Johtuneeko sitten kuinka moni vaihdosta Teslaan hinnanalennuksen myötä, uusista Polestarin takavetomalleista(2024->) vai ihan siitä, että ihmisillä ei ole enää rahaa(korkojen nousu, elinkustannusten nousu ja sitä myöden reaaliansioiden lasku)
Löytyypäs listasta todennäköisesti minunkin perumani SRSM, minkä toimitus piti olla maaliskuussa. Tilasin Tesla model y rwd:n.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Mulla on Q4’n valmistusarvio aikaistunut perjantain jälkeen viikolta 17 viikkoon 9. Jos tuo johtuu tilausten perumisesta Teslan alennuksiin liittyen niin voi VAG joutua tarkastelemaan noita alennuspuheita yllättävän pian…
Mun Enyaq aikaistui 8kk oletetusta viime keväänä. Ei yhden perusteella voi oikein vielä vetää johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Löytyypäs listasta todennäköisesti minunkin perumani SRSM, minkä toimitus piti olla maaliskuussa. Tilasin Tesla model y rwd:n.
Joo ja nyt näkyy olevan 13kpl p2:ia tuolla.

Jokohan sitten tulisi jo alennuksia tarjolle, pakkohan nuo on jossain kohtaa saada kaupaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.
No ei, mutta onhan vanhoista malleista aina päästy eroon alennuksilla. Ei se olisi mitään uutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.
No jos viimeiset 6kk+ on menty sillä, että kaikki mitä on pystynyt myydä on mennyt kaupaksi melkein hinnalla millä hyvänsä, niin pakkohan tuon on jotain reaktiota herättää.

Tuskin heti hinnanalennusta, mutta ainakin noteerata tilanne.

Ja kun tiedetään että sekä Volvon XC40 että Polestar 2:n 2024 vuosimallit on merkittävästi uudistuneet niin vanhaa varastoa tuskin halutaan jättää käsiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
No jos viimeiset 6kk+ on menty sillä, että kaikki mitä on pystynyt myydä on mennyt kaupaksi melkein hinnalla millä hyvänsä, niin pakkohan tuon on jotain reaktiota herättää.

Tuskin heti hinnanalennusta, mutta ainakin noteerata tilanne.

Ja kun tiedetään että sekä Volvon XC40 että Polestar 2:n 2024 vuosimallit on merkittävästi uudistuneet niin vanhaa varastoa tuskin halutaan jättää käsiin.
Lisäksi nuohan olisi normaalisti myyty ilmeisesti halvempaan hintaan ja nyt hinnaksi olisi laitettu uuden hinnaston hinta, joka oli tulle jo vanhalle mallille?

Saattaa olla hieman nihkeää myydä noin kalliilla. Mutta jos ei mene kaupaksi, niin laskee vähän noiden 13 auton hintaa, niin saavat turhan varaston pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:
Eikös tässä ole kokoajan juuri sanottu, että ei ole premiumia.

Vaikkapa Tesla Model 3 Performance vs bmw i4 M50, niin onhan bemari paljon hiljaisempi ja varmaankin tyylikäs sisältä. Mutta hintakin on huomattavasti Premiuminpaa kun Teslassa. Bemarin alkaen hintaan täytyy vielä lisätä joitakin tärkeitä varusteita, että saa mieleisekseen. Sähköautona Tesla saattaa olla parempi? Onhan bmw myös polttis auton koriin rakennettukin.

"BMW i4 M50
Alkaen 71 640 €"

Silti molemmat ihan kivoja autoja. Varsinkin mustanahan Tesla on tosi herkkä. Musta oli alunperin se ilmainen perusväri, mutta se vaihdettiin metallin valkoiseen, koska se väri kestää paremmin. Taisi olla, että Model Y ei "vaadi" mitään, kun kuraläpät ja suojakalvot on siinä jo valmiina?

Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti Teslasta? Teslalle on oma ketju.

Tässä erikoinen juttu, Polestar 2:n sivulasi pamahti rikki ajossa.

Jollakin suomalaisella tubettajalla kävi samalla tavalla samanlaisella autolla. Yksittäistapauksia?
Böö:llä (Harri Salo) meni myös rikki. Yksittäistapauksia varmaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kuka ei laita autoonsa kuraläppiä? Kylki ihan paskassa melkein päivittäin, varsinkin kun nykyautoissa on niin leveät renkaat. Kaikissa omissa on ollut tai olen melko nopeasti hankkinut.
Hep , ilmoittaudun. En laita. Varmaan riippuu missä ajelee pääasiassa, että onko oikeasti tarvetta. Mutta kurikset on niin 80's juttu kuin vaan voi olla :)

Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti Teslasta? Teslalle on oma ketju.
Tesla on sähköauto ?
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Kyllä kuraläpät aina tulee autoon. Ajattelen myös teidän muiden tuulilaseja kun perseessä suhaatte kuitenkin kiinni. Vakuutusyhtiöiden pitäisikin pieni porkkana antaa kuraläppien käyttäjille esim. lasivakuutus ilman omavastuuta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Ajattelen myös teidän muiden tuulilaseja kun perseessä suhaatte kuitenkin kiinni.
Ooppa nyt rehellinen. Oman auton kylkiä vain ajattelet :)
Suomen estetiikan seuran pitäis antaa keppia kun hienoja autoja pilataan epäesteettisillä kumiläpillä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Itsellä hp-pösö tilauksessa (ei kiirettä, voisin odottaa vaikka siihen faceliftiin (lähinnä vähän isomman akun takia) jos ei hinta nouse paljon). Pientä Y-kuumettakin oli hinnanlaskun myötä mutta meni onneksi ohi. Ei sekään näytä täydellinen auto olevan.

Kalliiksi tulee autokuumeet. Välillä kiva olla ilman (auto)lainaakin, makselen tällä hetkellä vain nollakorkoisen Samsung-tabletin lyhennystä 8 eur/kk…
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
436
Itsellä hp-pösö tilauksessa (ei kiirettä, voisin odottaa vaikka siihen faceliftiin (lähinnä vähän isomman akun takia) jos ei hinta nouse paljon). Pientä Y-kuumettakin oli hinnanlaskun myötä mutta meni onneksi ohi. Ei sekään näytä täydellinen auto olevan.

Kalliiksi tulee autokuumeet. Välillä kiva olla ilman (auto)lainaakin, makselen tällä hetkellä vain nollakorkoisen Samsung-tabletin lyhennystä 8 eur/kk…
Mikäs sen hp-peugeotin hinta oli vuodessa ja mahdollinen pitoaika? Eikös se hinta ollut luokkaa harmittaa jos meni ohi?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena :)
Tuolla perusteella kai sitten iPhone on myös "kansanpuhelin" koska niin monet niitä kuitenkin ostavat sekä Suomessa että ulkomailla, ja niitä kyllä näkee harva se päivä jonkun kädessä. Ja vielä valkoisena.

Minä tosiaan ajattelin "kansanautoksi" enemmän jotain, ei teknisiltä ominaisuuksiltaan mitenkään erikoista ja varsinkaan tehokasta, mutta luotettavaa ja halpaa autoa, jota sen takia ostetaan paljon ns. tavallisen kansan keskuudessa. Esim. kuplavolkkari, Toyota Yaris tai Corolla. jne.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sähköauton tekniikka ja se akku on vielä niin hintavaa, ettei siitä välttämättä koskaan saada pikkuauton hintaiseksi, mutta kokoajan se yksikkökustannus pienenee kun tekniikka kehittyy; T on hyvä esimerkki siihen. Valmistuksen säästöt voidaan puskea hintaan ja tehdä sama mitä Ford T-mallillaan aikanaan teki kun tehdään omassa talossa liki kaikki.

Tuloksena kaikelle kansalle saavutettavissa oleva auto hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan. Ford on itse suuntaamassa tälle samalle vanhalle polulle, mutta se ottaa aikaa ja rahaa sekä vaatii rajuja karsimisia, esimerkit näkyy jo nyt Ford Cars mallistossa; henkilöautot ovat häipyneet, varsinkin pienet joiden kate on olematon.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Pikkuauton hintaiseksi se saadaan, kunhan siirretään se akusto liisattavaksi (kuten Zoe on Euroopassa paljon ollut ja onhan tuota muutkin testailleet). Tuo Vietnamista tuleva sähköauto piti jenkkimarkkinoille tulla akuston liisaamisella, mutta vähän peruuttelivat asian suhteen että saa nyt nähdä miten käy.

Sinänsä tuo olisi kierrätettävyyden kannalta paras muutenkin, varsinkin jos lainsäädännöllä pakotetaan akustojen uusiokäyttö jos se vaan suinkin on mahdollista. Eli kevyesti pakotettaisiin akustojen uudelleenkäyttöön murskaamisen sijaan.

Nykyinen akustojen happaneminen ja lisäksi tuo valmistajan tekemä uuden rakenteen liimaus käytännössä estäen vikatilanteessa korjaamisen ei ole oikein optimitilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Minä tosiaan ajattelin "kansanautoksi" enemmän jotain, ei teknisiltä ominaisuuksiltaan mitenkään erikoista ja varsinkaan tehokasta, mutta luotettavaa ja halpaa autoa, jota sen takia ostetaan paljon ns. tavallisen kansan keskuudessa. Esim. kuplavolkkari, Toyota Yaris tai Corolla. jne.
Kansan sähkis olisi voinut olla vaikka.
1. Seat Mii (noin 15k€?)
2. Peugeot e-2008 (hullut päivät versio, 28k€ tai 249€/kk)
3. Tesla Model Y, RWD & Long Range? Valkoisena "toki" :)


Applen ja Teslan tehokkuus ei minusta haittaa käyttäjää, eli kansan sähkis voisi olla tehokaskin?

Kumminkin hinta/laatu ei välttämättä kohtaa Applessa, eli joku halvempi Android kilpailija? Teslalla taas voisi riittää tuotantokapasiteetti, että Model Y:stä voisi tulla eniten myyty sähkis jonain vuonna. Muilla sähkis valmistajilla ei oikein vielä tehtaat riitä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuolla perusteella kai sitten iPhone on myös "kansanpuhelin" koska niin monet niitä kuitenkin ostavat sekä Suomessa että ulkomailla, ja niitä kyllä näkee harva se päivä jonkun kädessä. Ja vielä valkoisena.

Minä tosiaan ajattelin "kansanautoksi" enemmän jotain, ei teknisiltä ominaisuuksiltaan mitenkään erikoista ja varsinkaan tehokasta, mutta luotettavaa ja halpaa autoa, jota sen takia ostetaan paljon ns. tavallisen kansan keskuudessa. Esim. kuplavolkkari, Toyota Yaris tai Corolla. jne.
Totta. Minä ajattelin tuota Teslaa kansanautona lähinnä pelkästään sähköautojen joukossa. Mutta joo, unohdin täysin, että sähköautojen joukossahan on jo noita oikeitakin halpamerkkejä, Kiaa, Hyundaita, VW:tä jne.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Onko näistä jotain esimerkkejä, minkä hintaista tuon akun liisaaminen on minkä verran tyhjän akun vaihtaminen täyteen maksaa?
Zoen liisaamisessa siis maksat kuukausimaksua ko. akusta (riippuen paljonko ajat hinta vaihtelee, jossain 70e-135e tms. Ranskassa). Et varsinaisesti vaihtamisesta, vaan siis käytöstä kun et omista itse akkua. Niolla on sitten Norjassa noita akun vaihtopisteitä ja niiden vaihtosysteemistä ja hinnoista en tiedä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Zoen liisaamisessa siis maksat kuukausimaksua ko. akusta (riippuen paljonko ajat hinta vaihtelee, jossain 70e-135e tms. Ranskassa). Et varsinaisesti vaihtamisesta, vaan siis käytöstä kun et omista itse akkua. Niolla on sitten Norjassa noita akun vaihtopisteitä ja niiden vaihtosysteemistä ja hinnoista en tiedä.
No eihän tuossa ole sitten mitään tolkkua, jos ei tuo pidä sisällään mahdollisuutta esim. reissun päällä nopeasti vaihtaa tyhjää akkua täyteen. Jos ei ole varaa ostaa akkua omaksi, niin mikä järki silloin on liisata pelkkää akkua? Silloinhan sen koko auton voi liisata. Täysin järjetön ajatus pelkkä akun liisaaminen.

Ainoa järkevä pointti akun liisaamisessa voisi olla se, että akun varsinainen omistaja myös vastaa akusta, eli jos akku jostain syystä vikaantuu, niin akun omistava taho vastaa täysin kustannuksista kun akku vaihdetaan uuteen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
No voit vaihtaa liisauksen vuokraamiseksi jos se helpottaa ymmärrystä. Siinä siis akkua ei tosiaan saa omaksi missään vaiheessa ja jos/kun auto siirtyy eteenpäin niin maksut loppuvat akuston osalta (auton voit toki ostaa sekä suoraan, että rahoituksella tai mikä nyt ketäkin houkuttaa).

Tällöin ostohinta on tietty alempi itse autolla kun siihen ei tule akustokuluja, jotka hoidetaan sitten kuukausimaksuperusteisesti käytön mukaan.

Ja juu, valmistaja vastaa akusta sekä uusissa että käytetyissä autoissa ja sen vaihtamisesta uuteen esim. vikojen tapauksessa.

Niossa vaihdetaan se akku lataamistarkoituksessa, mutta sitä en tiedä millainen konsepti niillä on omistamisen osalta.

Zoen akun liisaussysteemi ei tietty ole todennäköisesti järkevä vaihtoehto jos ajaa paljon, vaan se soveltuu juuri pienemmille ajomäärille jolloin itse hankintahinta on alempi. Enkä tiedä tarjotaanko tuota kuinka paljon missäkin maassa, kun käsittääkseni liisaus on vähentynyt uudemmilla malleilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Sähköauton tekniikka ja se akku on vielä niin hintavaa, ettei siitä välttämättä koskaan saada pikkuauton hintaiseksi, mutta kokoajan se yksikkökustannus pienenee kun tekniikka kehittyy; T on hyvä esimerkki siihen. Valmistuksen säästöt voidaan puskea hintaan ja tehdä sama mitä Ford T-mallillaan aikanaan teki kun tehdään omassa talossa liki kaikki.

Tuloksena kaikelle kansalle saavutettavissa oleva auto hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan. Ford on itse suuntaamassa tälle samalle vanhalle polulle, mutta se ottaa aikaa ja rahaa sekä vaatii rajuja karsimisia, esimerkit näkyy jo nyt Ford Cars mallistossa; henkilöautot ovat häipyneet, varsinkin pienet joiden kate on olematon.
Useimmat autonvalmistajat eivät tunnu haluavan halvempien pikkuautojen markkinoille koska katteet siellä ovat pienemmät. Mieluummin isompaa ja kalliimpaa SUVia ja sitä "preemiumia".

Tuossa taannoin jonkun Youtube-artikkelin juuri katsoin missä kovasti pohdittiin kuinka monet halvat "pikkuautomallit" eri valmistajilta ovat poistuneet, haluavat myydä lähinnä isompia ja kalliimpia. Siinä puhuttiin yleisesti autoista, ei sähköautoista.

Varsinkin sähköautoissa on tuntunut olevan pulaa pienempien ja halvempien valmistajista, ja kiinalaisten on epäilty ottavan tämä markkina haltuunsa kun niin monia länsimaisia ei tunnu kiinnostavan, ainakaan enää. Siis sanotaan vaikka 25-35000€ hintaluokassa olevat viisipaikkaiset sähköautot joilla uskaltaa tehdä jopa mökkimatkoja, ei pelkkiä kaksipaikkaisia mopoautoja.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Useimmat autonvalmistajat eivät tunnu haluavan halvempien pikkuautojen markkinoille koska katteet siellä ovat pienemmät. Mieluummin isompaa ja kalliimpaa SUVia ja sitä "preemiumia".

Tuossa taannoin jonkun Youtube-artikkelin juuri katsoin missä kovasti pohdittiin kuinka monet halvat "pikkuautomallit" eri valmistajilta ovat poistuneet, haluavat myydä lähinnä isompia ja kalliimpia. Siinä puhuttiin yleisesti autoista, ei sähköautoista.
Voin kuvitella että tiukentuvat päästövaatimukset ovat nostaneet kustannuksia sen verran että on vaikea tehdä pikkuautoja kannattavasti vs. luokkaa isommat autot. Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.

Varsinkin sähköautoissa on tuntunut olevan pulaa pienempien ja halvempien valmistajista, ja kiinalaisten on epäilty ottavan tämä markkina haltuunsa kun niin monia länsimaisia ei tunnu kiinnostavan, ainakaan enää. Siis sanotaan vaikka 25-35000€ hintaluokassa olevat viisipaikkaiset sähköautot joilla uskaltaa tehdä jopa mökkimatkoja, ei pelkkiä kaksipaikkaisia mopoautoja.
Tulossa noita on tottakai. Mutta kyllä kiinalaiset varmasti tulevat ottamaan markkinoita, koska he ovat pitkäjänteisesti kasvattaneet tuotantoaan. Kuinka suuri tulee sähkisten markkinaosuus olemaan tänä vuonna Euroopassa? 25%? Entä ensi vuonna? 35%? Koska menee 50% rikki, ehkä vuonna 2025?

Jos ei Teslan lisäksi muut länsimaiset firmat tule kattamaan tuota kysyntää, niin kiinalaiset kyllä tulevat.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Huhuja, huhuja. Veikkaan, että my 24 tavaraa myydään jo Laakkosissa loppuvuodesta.

 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.
Amerikassa kukaan ei myöskään oikein osta pieniä autoja. Siellä mennään 100m matka roskaruokalaankin isoimmalla autolla minkä löytävät. Hyvinhän sen huomaa siellä parkkipaikoissakin, ovat leveitä ja pitkiä. Amerikassa suuri on aina ollut "premium", ei niin väliä vaikka F150:sta tippuisi listat moottoritiellä.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Amerikassa kukaan ei myöskään oikein osta pieniä autoja. Siellä mennään 100m matka roskaruokalaankin isoimmalla autolla minkä löytävät. Hyvinhän sen huomaa siellä parkkipaikoissakin, ovat leveitä ja pitkiä. Amerikassa suuri on aina ollut "premium", ei niin väliä vaikka F150:sta tippuisi listat moottoritiellä.
Ihan rehellisyyden nimissä siellä myös etäisyydet ovat isoja, tätä ei kaikki eurooppalaiset aina ymmärrä. Ja pitkien matkojen taittamiseen pikkukinneri on epämukava valinta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ihan rehellisyyden nimissä siellä myös etäisyydet ovat isoja, tätä ei kaikki eurooppalaiset aina ymmärrä. Ja pitkien matkojen taittamiseen pikkukinneri on epämukava valinta.
On ja ei. Ei niiden elämä oikeasti kovin pitkillä etäisyyksillä liiku, tai vaikeilla teillä. Jos miettii kaupunkeja tyyliin Miami, niin lähinnä siellä istutaan ruuhkassa joko hieman isommalla tiellä tai vielä tukkoisemmalla tiellä. Ei siinä paljon eroa ole ajaako Yariksella ruuhkassa vai isommalla autolla.

Ihmiset, jotka ajavat jatkuvasti kaupungista toiseen ovat kuitenkin aika pieni osa autoilijoista. Ja silloinkin yleensä liikutaan siellä jollain Interstatella, joissa en kyllä koe isolla autolla tai pickupilla ihan valtavaa etua olevan. Itseasiassa pickup on varmaan kauheimpia asioita mitä voisi kuvitella..
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei siellä lähellekään kaikki aja pitkiä matkoja päivittäin, mutta jenkkien infra on rakennettu autoistumisen aikakaudella.

Junat, linja-autot ja julkinen liikenne on jäänyt vähemmälle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Jenkeissä auttaisi jo, että siellä pääsisi edes kävellen tai pyörällä edes lyhyitä matkoja. Nykyään pyörätiet ovat käytännössä vastaava kuin piennar on täällä, mutta sillä erolla että tie on kahdeksankaistainen (neljä molempiin suuntiin) ja piennar vielä olemattomampi.
Sen lisäksi tietty että tien ylitykset ovat aikalailla mahdottomia tai vähintäänkin järjettömän vaarallisia.

Julkinen liikenne on vielä piste tuohon Iin päälle, mutta jo pelkästään liikkuminen ilman autoa millään tavalla on tehty tuskaisen vaikeaksi suurimmassa osassa maata. Poikkeuksia tietty on, kuten missä tahansa isommassa maassa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Voin kuvitella että tiukentuvat päästövaatimukset ovat nostaneet kustannuksia sen verran että on vaikea tehdä pikkuautoja kannattavasti vs. luokkaa isommat autot. Amerikassa noita on vältelty tekemästä sen takia että valmistajilla on isoja eläkevastuita harteillaan, ja pikkuautoja tekemällä ei voida edes kattaa niitä.



Tulossa noita on tottakai. Mutta kyllä kiinalaiset varmasti tulevat ottamaan markkinoita, koska he ovat pitkäjänteisesti kasvattaneet tuotantoaan. Kuinka suuri tulee sähkisten markkinaosuus olemaan tänä vuonna Euroopassa? 25%? Entä ensi vuonna? 35%? Koska menee 50% rikki, ehkä vuonna 2025?

Jos ei Teslan lisäksi muut länsimaiset firmat tule kattamaan tuota kysyntää, niin kiinalaiset kyllä tulevat.
No kyllä bensapelejä jenkkilässä pieniäkin on. Esimerkiksi Focusta on aiemmin myyty vissiin koko ajan ja nykyään pikkumalli on Ecosport crossover mikä on Fiesta-sukuinen eli ihan kaupunki-kinneri.

Voi olla että pienet polttikset häviää kokonaan aikaisemmin EU-alueelta kuin Yhdysvalloista.
Muu Eurooppa ja Amerikka on sitten eri asia ja tuskin häviää pitkään aikaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Turhahan se ratti on jos on toimiva autopilotti ja täyskasko.


Nooo sattuuhan näitä, Toyotasta irtoaa rengas, sähkö-Pösö lakkaa lataamasta ja alle vuoden ikäisen Renault Zoen takaluukussa on ruostetta. Autoilijan elämää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Fiesta ja Focus on jo poistuneet myynnistä jenkeissä aiemmin, ja Ecosport on myös poistunut/poistumassa myynnistä:


Osittain kyse on siitä että autonvalmistajat haluvat myydä kallimpia ja parempikatteisempia autoja, mutta kyllä kyse on siitä että kysyntä noille pikkuautoille on pienentynyt. Onko kyse viime vuosien alhaisten korkojen aiheuttamasta kysynnästä kalliimpiin ajoneuvoihin, vai bensan hinnan laskusta Obaman kausien jälkeen vai mistä, sitä en tiedä. Joskus reilu kymmenkunta vuotta sitten noita pikkuautoja tuli jenkeissä myyntiin pitkän tauon jälkeen. Mutta nyt ovat siis suurimmaksi osin myynnistä poistuneet.

Ja yhdysvaltalaisen keskimääräinen ajosuorite on sama maileissa kun suomalaisen kilometreinä.

Ja onhan siellä autot olleet kautta linjan halvempia ja amerikkalaisilla enemmän ostovoimaa. Harvalle kai pikkukinneri on täällä Suomessakaan unelmien täyttymys, vaan sellainen menopeli johon juuri ja juuri kynnet kykenevät.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Helsingissä pääsee tutustumaan Kia EV6 GT & co.

KIA EV6 GT 585hv AWD KOEAJOT / AUTOKESKUS KONALA HELSINKI
Ristipellontie 5
00390 Helsinki

Palkittuna vuoden 2022 KIA-jälleenmyyjänä järjestämme 18.2. sekä 20.-21.2 KIA EV6 GT AWD 585HV koeajoja liikkeemme aukioloaikoikojen puitteissa!

La 18.2. Klo 10-16
Ma 20.2. Klo 9-18
Ti 21.2. Klo 9-18

EV6 GT:n koeajot järjestetään valvotusti myyjän ollessa mukana koeajolla.

Pyydämme tietä varaamaan koeajon ennakkoon hyvissä ajoin, jotta saisimme järjestettyä ajomahdollisuuden mahdollisimman monelle.

Koeajettavissa myös KIA EV6-mallistosta seuraavat:
EV6 GT-Line RWD 77kWh Premium Pack + Panorama
EV6 AWD 77kWh + EV6 - Comfort Pack

Lisäksi paikalla on tutustuttavissa ja ajettavissa myös normaalisti koko muu sähkö- ja polttomoottorimallisto.

Varaa koeajo joko puhelimitse tai sähköpostilla.
0447340892 / 0205065177

[heikki.tuominen@autokeskus.fi](mailto:heikki.tuominen@autokeskus.fi) / [kiamyynti.konala@autokeskus.fi](mailto:kiamyynti.konala@autokeskus.fi)
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Fiesta ja Focus on jo poistuneet myynnistä jenkeissä aiemmin, ja Ecosport on myös poistunut/poistumassa myynnistä:


Osittain kyse on siitä että autonvalmistajat haluvat myydä kallimpia ja parempikatteisempia autoja, mutta kyllä kyse on siitä että kysyntä noille pikkuautoille on pienentynyt. Onko kyse viime vuosien alhaisten korkojen aiheuttamasta kysynnästä kalliimpiin ajoneuvoihin, vai bensan hinnan laskusta Obaman kausien jälkeen vai mistä, sitä en tiedä. Joskus reilu kymmenkunta vuotta sitten noita pikkuautoja tuli jenkeissä myyntiin pitkän tauon jälkeen. Mutta nyt ovat siis suurimmaksi osin myynnistä poistuneet.

Ja yhdysvaltalaisen keskimääräinen ajosuorite on sama maileissa kun suomalaisen kilometreinä.

Ja onhan siellä autot olleet kautta linjan halvempia ja amerikkalaisilla enemmän ostovoimaa. Harvalle kai pikkukinneri on täällä Suomessakaan unelmien täyttymys, vaan sellainen menopeli johon juuri ja juuri kynnet kykenevät.
On niitä näköjään edelleen pieniä ja amerikkalaisittain pieniä edelleen aika paljon myynnissä. Ties missä sitten tehdään ja missä päämarkkinat lienevätkään. Kehittyvissä maissa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 841
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom