- Liittynyt
- 01.02.2017
- Viestejä
- 763
No 911 on ollut alunperinkin hyvän näköinen että vertaus ontuu.Ei ole tainnut väki kyllästyä tuohon Porsche 911 saippuapalan muotoiluun. Maltillisen iteratiivista sen muotoilun kehitys ollut vuosikymmeniä.
No 911 on ollut alunperinkin hyvän näköinen että vertaus ontuu.Ei ole tainnut väki kyllästyä tuohon Porsche 911 saippuapalan muotoiluun. Maltillisen iteratiivista sen muotoilun kehitys ollut vuosikymmeniä.
Tämähän olisi ihan pätevä vertaus mikäli tesla olisi parempi kuin muut, mitä se ei ole.Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
Auto ehdottaa latauspaikan jos se sellaisen sattuu tuntemaan. 15v päästä kun 4G verkko on suljettu ja internet ei autossasi toimi, niin esilämmitys katoaa vähitellen kun kartat käyvät vanhentuneiksi.Itsellä on Android Automotive ja pois en vaihtaisi. Google Maps suoraan infotainmentissa ja mittaristossa on todella jees. Jos isken naviin kohteen, niin Maps näyttää suoraan paljonko akkua on perillä ja palatessa, ja arvio osuu käytännössä aina 1-2 % tarkkuudella joka on hämmentävää. Tästä syystä käytän navia paljon, kun ei tarvi sit itse miettiä paljonko rangea on sinne tai tonne. Google kertoo sen minulle. Teslassa taitaa toimia aikalailla samoin.
Akun lämmityksestä en ole tehnyt ongelmaa. Jos lähden vaikka 300-400 km reissulle talvella (eli lataus ei tule riittämään) niin naputtelen normaalisti kohteeni naviin. Sen jälkeen auto ehdottaa välilatauspaikan. Jos ei ehdota mutta tahdon kumminkin ladata niin painan yhdestä napista joka hakee sopivat välilatauspaikat. Lisään sieltä vaikka sen tutun ABC:n reitille ja näin on automaattinen akun lämmitys aktivoitu.
Esimerkiksi viime reissulla iski vessahätä niin painoin lähimmät laturit yhdestä napista auki, valkkasin motarin varrelta seuraavan ABC:n ja valuttelin noin 100 km lisää rangea tankkiin vessakäynnin aikana.
Kaiken lisäksi tuo Android on niin responsiivinen ettei sen käyttöä edes ajattele minään vaivana kuten autojen kosketusnäyttötekeleitä yleensä. Sitä en toki minäkään tiedä, että mikä on homman nimi tämän auton kanssa 15 vuoden päästä.
En kiellä etteikö joku oma nappi jollekulle kelpaisi, itsellä on niin paska muisti tommoisten asioiden kanssa että parempi vaan kun auto päättää sen lämmityksen minun puolesta…
Tinkivara huomioiden Ioniq 5 on käytännössä tasoissa, viime alkukesänä lähti helposti 7% pois listahinnasta ja tuskin hinnankorotuksen jälkeen tinkivara on ainakaan alentunut. Nyt saa vielä Teslan ulkopuoliseksi kirittäjäksi, maahantuoja vs. jälleenmyyjät tinkaaminen oli vähän retard touhua.Jos on perheellinen ja tilava sähköauto pitää saada hyvällä toimintamatkalla, niin aika vaikea on Tesla Y:tä ohittaa. Varsinkin neliveto vetokoukulla on hyvin kilpailukykyinen tällä hetkellä. Kyllä siinä Teslan oikkuja ja saippuapalaa kummasti hyväksyy.
Sanon tämän, vaikka ajelen saksalaisilla.
Autolle ei mitään haittaa, pikemminkin päinvastoin. Toki mitä hitaampi lataus, sitä suurempi suhteellinen osa sähköstä kuluu akun lämmittämiseen kylminä talvina, akun lataamisen sijaan.Mites kun tuollainen Nissan Leaf 40kWh ollut kiikarissa mutta valmistaja ei suosittele tuolla EVSEllä lataamista päivittäin? Mitä haittaa siitä on auton näkökulmasta? Kuluuko akku nopeammin tai vastaavaa?
Melkein parempi esimerkki lienee iPhone tai Macit, monet ostavat niitä jopa Kiinassa korkeampaan hintaan, joko brändin tai koska kokevat ne laadukkaammiksi. Aasiassa Kiinaa myöten iPhone myi ihan sillä että sellaisen kanniskelu nosti omaa arvoasi muiden silmissä, sen sijaan että kädessäsi olisi joku plääh Huiwai tai Sämsöng. Siksi myös köyhemmissä Aasian maissa kuten Thaimaa jne. myös halvat iPhonen näköiset kopiot myivät niin hyvin. Ei sillä ollut niin väliä oliko se oikea iPhone vai ei, kunhan muut luulivat että se oli. Sama kuin Louis Vuitton laukkukopiot jne.Brändi ja kysyntä kun tarpeeksi korkealla niin ei tarvitse kilpailla hinnalla tai tehdä hinnanpudotuksia, esimerkkinä Rolex.
Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.Sähköautojen kohdalla minun on vaikea kuvitella että joku olisi valmis maksamaan sähkö-Volkkarista tai Rellusta kymppitonnin enemmän kuin ns. vastaavanlaisesta Teslasta.
Nissan Ariya:sta löytyy sentään akun esilämmitys painike. Renaultissa ei ole. Eikä myöskään VW, Skoda, Audi, Cupra taida sitä olla. Sähköauton pikalatauksen kannalta lämmityksestä olisi hyötyä.Sähköautojen kohdalla minun on vaikea kuvitella että joku olisi valmis maksamaan sähkö-Volkkarista tai Rellusta kymppitonnin enemmän kuin ns. vastaavanlaisesta Teslasta. brändin takia tai muutenkaan. Eivät nuo niin vahvoja brändejä ole, ja pikemminkin minusta Teslalla on nykyisin vähän samanlaista sädekehää kuin Applella, verrattuna kilpailijoihin.
Oli Audi A6 Quattro ja se oli myös ihan hyvä auto. Eli jotain Audista löytyy, jota ei välttämättä ole noissa halvemmissa. Audin halppis sarjan sähköautossakin on hieno ohjaamo, mutta ulkonäkö ison umpinaisen maskin takia voi näyttää vähän hassulta?Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.
Jos oikeasti on niin että Audi on täysin sama auto kuin Skoda mutta vain huomattavasti kalliimpi, niin sitten tuossa on kai pointti. En tiedä onko noin, en ole koskaan vertaillut niitä toisiinsa vaikka tiedän että samaan autoperheeseen kai kuuluvat, kuten myös kai Seat?Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.
Aika selvä keissihän tämä on. Myymättömien autojen varastot alkoivat kasvaa, jolloin vaihtoehtoina olivat lähinnä hinnan lasku tai tehtaiden osittainen pysäyttäminen/hidastaminen. Tesla haluaa ajaa tehtaitaan täysillä (haluaa ylläpitää myytyjen autojen määrän kasvua) ja katteissa on pelivaraa, joten vaihtoehto oli hinnan lasku.Siksi se lieneekin sähköautoilijoita hämmentävää että juuri Tesla teki näin suuren hinnanpudotuksen. Verrattavissa siihen että Apple ilmoittaisi yhtäkkiä pudottavansa kaikkien uusien iPhonien ja M1/M2 Mac-tietokoneiden hintoja 30%. Sen herättämät ajatukset voisivat olla ristiriitaisia, eli että onko ko. valmistaja jossain suurissa ongelmissa kun niin "joutuvat" leikkaamaan hintojaan, vai tarkoittaako tämä vain ettei kilpailijoilla ole enää mitään mahkuja selvitä hintakilpailussa.
Kaikki me tietty tarkastelemme asiaa oman kuplamme sisältä. Minä koen olevani niin pragmaattinen ihminen että pyrin hankkimaan auton tai puhelimen joka ominaisuuksiltaan olisi minulla paras hintaansa nähden. Esim. uusinta puhelintani hain näillä kriteereillä:Myös Android puolella on hyviä valmistajia ja minusta nykyisin Tesla voisi vertautua sille puolelle juuri hinnan takia. Hintatietoisemman (sähkö)autoilijan valinta?
Toki itsekin voisin ostaa Applen mutta koen Xiaomi 11T:n vielä ihan riittävän hyväksi omaan käyttöön. Androidin ominaisuudet on itselle paremmat.
Joo aika monitahoinen juttu. Olen ajatellut että syyt Teslan hinnanalennuksille on juuri yleisesti sähköautojen hiljentynyt kysyntä (kiitos taantuman ja rahoituskorkotason nousun), sekä länsimarkkinoille ponnistavat halvat kiinalaismerkit jotka tuovat oikeaa hintapainetta myös Teslalle. Tesla lähti nyt ihan järkevästi etukenossa ottamaan lisätilaa markkinoilta, ennenkuin yhä useampi alkaa pohtia ostaisiko kymppitonnin halvemman kiinalaisen joka paperilla vaikuttaa ihan mukiinmenevältä sähköautolta, ja kun löytyy vielä farkkunakin herrajumala.Aika selvä keissihän tämä on. Myymättömien autojen varastot alkoivat kasvaa, jolloin vaihtoehtoina olivat lähinnä hinnan lasku tai tehtaiden osittainen pysäyttäminen/hidastaminen. Tesla haluaa ajaa tehtaitaan täysillä (haluaa ylläpitää myytyjen autojen määrän kasvua) ja katteissa on pelivaraa, joten vaihtoehto oli hinnan lasku.
Tämä tarina taitaa lässähtää alkuunsa. Eilen vielä oli auto esillä, mutten ollut saanut minkäänlaista vastausta ja nyt ei näy koko autoa enää myynnissä. No odotellaan, eipä tässä olla jäniksen seljässä.Jännä nähdä mitä huominen tuo tullessaan:
Bongasin selaillessani MG4:n mielestäni edukkaasti ja lähestyin autoliikettä. Huomenna palaavat asiaan ja vakaasti aion ostaa tuon huhtikuun lopussa vapautuvan esittelyauton, jos hinta tosiaan on vajaa 23000€.
50,8kWh nettoakku
ACC
yms. Luxury 64kWh malliin nähden uupuu lämpöpumppu & 11kW lataus, mutta tuo iskee hinnaltaan niin kovin (halvimmat Luxuryt +9k€).
Tulee se MG jossain vaiheessa tännekin.
Alkaa olemaan Leafeissä hinta aika pitkä, kun melkein 50% enemmän akkua saa vähemmällä rahalla. 12kk pätkän Leaf palautuu parin viikon päästä.
Ford ilmoitti maanantaina laskevansa Mustang Mach-E:n hintoja Yhdysvalloissa. Täyssähköauton hinnat alenevat malliversiosta riippuen 600–5 900 dollaria eli noin 550–5 400 euroa
Suomessa kyseisen automallin hinnat alkavat 60 000 euron kieppeiltä. Fordin edustaja kertoo Automotive Newsille, että alennukset eivät ulotu Euroopan markkinoille.
Syynä taisi olla jokin hankintatuki tms. nyt mahtuu jonkun tietyn summan alle.En tiedä oliko jo täällä, mutta Ford alentaa sähkö-mustangien hintoja jenkeissä(vain jenkeissä, ei euroopassa)
Hyvä että tuli tarkempaa uutisointia. Tästä ei ollut maanantaina vielä tarkkaa tietoa kun kun muuta maailmaa ei oltu rajattu pois. Aiheutti väärinkäsityksiä ainakin somessa.En tiedä oliko jo täällä, mutta Ford alentaa sähkö-mustangien hintoja jenkeissä(vain jenkeissä, ei euroopassa)
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Teslahan on nimenomaan "kansanauto", halpa jenkkiauto. Jos siinä ei olisi kallista sähkötekniikkaa, niin sen hinta olisi siellä $20k tasossa taistelemassa. Ei puhuta mistään premium autosta.Toki tätä vertailua häiritsee myös se että ei Teslaa miksikään halpa-Skodaksi kai yleisesti mielletä,
Mikä ekosysteemi? Teslassahan nimenomaan ei ole mitään ekosysteemiä, koska sinne ei saa ulkoisia softia. Osa valmistajista on mennyt Android kelkkaan sen takia että ovat pitäneet sitä halvempana/kilpailuetuna kuin oman softan rakentamista.vaan sähköautoissa nimenomaan nykyiseksi kingiksi ja tekniseksi keihäänkärjeksi, jolle tasolle muut sähköautomerkit edelleen pyrkivät voimalinjassaan, ekosysteemissään jne. (yhä useampi valmistaja kaiketi pyrkii nyt kuittaamaan tuon ekosysteemin luovuttamalla sen teon ja hallinnan Googlelle, mikä varmasti on monien tapauksessa hyvä veto, aivan kuten puhelimissa käyttää Androidia, siinä missä Apple ja Tesla pitäytyvät edelleen omissa Googlea vastaan kilpailevissa ekosysteemeissään).
Ei kai muiden tarvitse tiputtaa hintoja, jos Teslan hinnanlasku ei vaikuta tuleviin tilauskantoihin merkittävästi. Tällä hetkellä muilla merkeillä on myyty tuotanto jo pitkälle tulevaisuuteen, joten tilauskanta lienee kunnossa. Hinnanlaskuja voi myös tehdä seuraaviin sukupolviin, kun saa tiputettua tuotantokustannuksia.Sen herättämät ajatukset voisivat olla ristiriitaisia, eli että onko ko. valmistaja jossain suurissa ongelmissa kun niin "joutuvat" leikkaamaan hintojaan, vai tarkoittaako tämä vain ettei kilpailijoilla ole enää mitään mahkuja selvitä hintakilpailussa.
Nimenomaan, et ole ensikertalainen. Älä mene suosittelemaan tuota ensikertalaiselle, jos se menee kokeilemaan sitä lapin reissua niin siitä tulee piiiitkä päivä.... Nimimerkillä e-golfilla Lappiin.Ennen tätä oli Tesla M3 ja Polle 2. Näistä tämä nyt klikkaa aika hyvin kohdalleen sekä laadun, että päivittäiset ajosuoritteet. Tää on ladingissa joko töissä tai kotona sen perusteella missä ollaan. Ajotuntuma on hyvin polttismainen, mikään ei ärsytä, ei mitään hiton kosketusnäyttöpelleilyä ja kaikki vaan toimii. Rangella on riippuen toki ajotyylistä kaikkea 150 - 220 välillä. Kusematta Lappiin ei onnistu, mutta muuten tämä täyttää hyvin kriteerit.
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.Teslahan on nimenomaan "kansanauto", halpa jenkkiauto. Jos siinä ei olisi kallista sähkötekniikkaa, niin sen hinta olisi siellä $20k tasossa taistelemassa. Ei puhuta mistään premium autosta.
En ole tuollaisesta ekosysteemin määritelmästä kuullutkaan. Siinä tapauksessa iOS:llakaan ei ole mitään ekosysteemiä koska iPhoneen ei saa ladattua muualta ulkopuolisia softia, ilman Applen väliintuloa.Mikä ekosysteemi? Teslassahan nimenomaan ei ole mitään ekosysteemiä, koska sinne ei saa ulkoisia softia.
Käytännössä ovat huomanneet etteivät omanneet kykyä ja voimavaroja yrittää tehdä ja ylläpitää omaa hyvää softapuolta, siksi annetaan samantien Googlen tehdä se.Osa valmistajista on mennyt Android kelkkaan sen takia että ovat pitäneet sitä halvempana/kilpailuetuna kuin oman softan rakentamista.
Aivan varmasti Teslan hinnanalennukset vaikuttavat myös kaikkiin vähänkään samassa hintaluokassa (sanotaan vaikka alle 120.000€ hintaisiin) oleviin sähköautoihin, minkä potentiaaliset sähköautonostajat sitten laittavat lopulta tilaukseen. Monilla "tuotanto myyty pitkälle tulevaisuuteen" tarkoittaa lähinnä tuotantovaikeuksia, ei sitä että ne olisivat paljon halutumpia, myös korkeammalla hinnalla, kuin vastaavanlainen Tesla.Ei kai muiden tarvitse tiputtaa hintoja, jos Teslan hinnanlasku ei vaikuta tuleviin tilauskantoihin merkittävästi. Tällä hetkellä muilla merkeillä on myyty tuotanto jo pitkälle tulevaisuuteen, joten tilauskanta lienee kunnossa.
Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisenaSikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.
No esim. BMW i4 on enemmän premiumia verrattuna Tesla Model 3:een. Ja nimenomaan täytyy sanoa, että "enemmän" premiumia, kun kumpikaan noista autoista ei varsinaisesti ole premiumia.Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?
Ilmeisesti Mazdan sähköauto. Melkein kaikki sähkikset olenkin käynyt ajamassa, mutta Mazda on poikkeus. Muistaakseni ainakin akku olisi pieni.Nimenomaan, et ole ensikertalainen. Älä mene suosittelemaan tuota ensikertalaiselle, jos se menee kokeilemaan sitä lapin reissua niin siitä tulee piiiitkä päivä.... Nimimerkillä e-golfilla Lappiin.
Tämäkin on sinänsä totta, mutta yllättävän paljon löytyy niitä "vanhan kansan automiehiä", jotka silti ottaisivat mieluummin bZ4X:n kuin Tesla Model Y:n, vaikka siinä ei ole pienintäkään järkeä.Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.
Nyt sikäli uusi tilanne, että Teslan uudet hinnat on olleet vasta reilu 2 viikkoa voimassa. Ja vastaavasti nyt vasta on tullut uutisia Toyotan sähköautosta, että se on huono.Tämäkin on sinänsä totta, mutta yllättävän paljon löytyy niitä "vanhan kansan automiehiä", jotka silti ottaisivat mieluummin bZ4X:n kuin Tesla Model Y:n, vaikka siinä ei ole pienintäkään järkeä.
Toyotahan on hybridi puolella erittäin hyvä. Eikä lastentauteja ole, vaan toimivat. Toyotakin on nostanut esim Corollan hintaa, kuten varmaan ihan kaikki valmistajat.Ottamatta nyt kantaa onko Corolla huono vai hyvä auto, niin ei Toyotaa ole perinteisesti ostettu sen takia että se olisi erinomaisen hyvä ja/tai paremmin varusteltu tai innovatiivisempi kuin kilpailijat.
Sitä on ostettu sen takia että auto kestää ja huoltokulut ovat matalat ja huoltoa saa mistä tahansa.
En nyt tiedä miten Tesla olisi omalla toiminnallaan nyt jotenkin erityisen haluttava Toyota -ostajan silmissä vielä tänäänkään. Hinta on paikoitellen hyvä, mutta ei heti tule Teslalla halvemman pään autoista yhtään esimerkkiä mieleen millä ajaisin noilla vähän kuoppaisilla hiekka/asvalttiteillä ennemmin kuin Toyotalla.
Eikä siis tarkoita etteikö Teslalla ajelukin onnistuisi ihan ok.
Reunaultilla on vielä se ongelma, että kaikki odottaa Megane nimellä kulkevasta autosta halpaa kansan autoa. Eli täysin väärässä hintaluokassa. 29t€ olisi ollut varmasti oikein hyvä. Olisi pitänyt keksiä täysin uusi mallisarja jos aikoo lähteä uuteen hintaluokkaan.Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.
Samaa mieltä, tämä vastaa lähinnä vanhaa hatchbackiä kun suurin osa suomalaisista haluaisi auton olevan vanhan Mégane farmarin kokoinen.Megane olisi myös saanut olla hiukan isompi kooltaan. Toki tuolla pienellä koolla varmaan kosiskellaan ranskalaisia ja muita etelä-euroopan ostajia.
Ei tuo ole mitään "premium" määritelmä että on enemmän tehoa. Oliko mielestäni Holdenin V8 moottoriset Opel Omega kopiot "Premium" kun niissä oli M3:n verran tehoja? Joku voisi olla eri mieltä kanssasi.Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.
i4, Audi Q4 e-tron? Mersun E<XX>? Kummassakin on materiaalit reippaasti paremmin valittuja. Eikä tarvitse miettiä uuteen autoon teippausta kun lähtee ensimmäisen 3kk aikana maalit irti. "Premium", hieman kuin Lada.Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?
Miten määrittelet ekosysteemin sitten? Applen laitteisiin saa kyllä ulkopuolisten tekemiä softia, ei pelkästään Applen tekemiä. Teslan kohdalla ei saa mitään ulkopuolisten tekemää, joten miten se on ekosysteemi? Vertailun vuoksi, mitä sanakirjakin sanoo ecosystem: Definition of ECOSYSTEMEn ole tuollaisesta ekosysteemin määritelmästä kuullutkaan. Siinä tapauksessa iOS:llakaan ei ole mitään ekosysteemiä koska iPhoneen ei saa ladattua muualta ulkopuolisia softia, ilman Applen väliintuloa.
Tämä on yksi toivotuimmista asioista Teslankin kohdalla. Saataisiin Android Auto tai Applen vastaava.Käytännössä ovat huomanneet etteivät omanneet kykyä ja voimavaroja yrittää tehdä ja ylläpitää omaa hyvää softapuolta, siksi annetaan samantien Googlen tehdä se.
Oli tuotantovaikeuksia tai ei, niin autojen kysyntä on ylittänyt joka tapauksessa sen tuotannon. Ei hintaa silloin kannata laskea. Teslalla vastaavasti on käynyt toistepäin, autojen kysyntä on pienempää kuin tuotanto, jolloin hintaa on joutunut laskemaan. Niin kauan kuin kysyntä ylittää tuotannon, ei hinnat tule alas. Ei siinä ole yhdellekään valmistajalle mitään järkeä laskea hintoja jos ei tarvitse.Aivan varmasti Teslan hinnanalennukset vaikuttavat myös kaikkiin vähänkään samassa hintaluokassa (sanotaan vaikka alle 120.000€ hintaisiin) oleviin sähköautoihin, minkä potentiaaliset sähköautonostajat sitten laittavat lopulta tilaukseen. Monilla "tuotanto myyty pitkälle tulevaisuuteen" tarkoittaa lähinnä tuotantovaikeuksia, ei sitä että ne olisivat paljon halutumpia, myös korkeammalla hinnalla, kuin vastaavanlainen Tesla.
Kenen näkökulmasta siis E-Tech on liian kallis ominaisuuksiin nähden? Sinun?Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.
Toisaalta auton tärkein markkina-alue lienee Ranska. Onko siellä Megane farmari ollut myydympi kuin hatchback?Samaa mieltä, tämä vastaa lähinnä vanhaa hatchbackiä kun suurin osa suomalaisista haluaisi auton olevan vanhan Mégane farmarin kokoinen.
HIeno kokemustarina mutta Teslan osuus Suomen autokannasta ei ole kansanauto luokkaa lähelläkään. Ei ole edes suurin sähköautojen markkinaosuus.Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena
Tärkein "ominaisuus" joka teslasta puuttuu on kustomoitavuus. Mitä ylemmäs automerkki yrittää tähdätä tuolla premium-akselilla, sitä enemmän kustomoitavuutta on yleensä tarjolla.Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.
Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?
Se Teslan heppu varmaan haluaisi Teslasta kansanauton, mutta tapahtuuko joskus, niin en tiedä.Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena
No esim. BMW i4 on enemmän premiumia
Aika kaukana ollaan jostain kansanautosta vielä Teslan osalta. Kyllä siellä on ihan muut merkit.Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena
Y:n on kait tarkoitus olla myydyin yksittäinen automalli vuonna 2023. Mikä olisi kelvollinen kansanauton merkki ellei se, että se on myydyin auto maailmassa?Aika kaukana ollaan jostain kansanautosta vielä Teslan osalta. Kyllä siellä on ihan muut merkit.
Sitä varmaan pitänee katsoa sitten vuoden lopussa, eikai "kansanautoa" ole "valittu" yhden vuoden perusteella?Y:n on kait tarkoitus olla myydyin yksittäinen automalli vuonna 2023. Mikä olisi kelvollinen kansanauton merkki ellei se, että se on myydyin auto maailmassa?
Ainakin Euroopassa Y on kohtuullisella todennäköisyydellä myydyin yksittäinen malli tänä vuonna. Jenkeissä varmaan myös.
Model 2 tulee kyllä kohtaamaan ihan eri pelikentän aiempiin malleihin nähden, kun Tesla on jo sen verran pahasti myöhässä M2:n kanssa. Ei kuulosta kauhean lupaavalta, että tehtaasta on pelkkä tontti katsottuna ja alusta julkaistaan ehkä maaliskuussa. Perinteiset pikkukippojen valmistajat kuten pösö kaikkine opel/sitikka-variaatioineen pukkaa jo nyt facelift-malleja ~30 k€ luokkaan ja isommat vähänkäytetyt alkaa tippua samoihin kahinoihin.Jatkuvasti tehostuva sarjatuotannon kehittäminen sekä akkujen halpeneminen tekevät Teslasta yhä useammalle saavutettavissa olevan auton, m2 huhut tiivistyy ehkä maaliskuussa.
~30k hinnalla pikku T tekee Teslasta todellisen sähköisen maailman kansanauton. "Corolla, Camry ja RAV-4 sekä pari lisänumeroa." (2/3/Y+S/X)