Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Autot | Ford laskee täyssähköisen katumaasturinsa hintoja Teslan perässä maltillinen on Fordin vastaus Teslan hinnoittelulle. Onhan tämäkin edes jotain.
En jaksa uskoa että kyse on Fordin vastauksesta Teslan hinnoittelulla vaan hintatason laskemisesta alle tuki rajan jenkeissä. Jatkossa kaikki Mach E versiot (pl. GT Extended Range) pääsevät 55000$ tukirajan alle.

 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Juuri tästä syystä ihmettelen, että miksi rakennetaan aivan käsittämättömän monimutkaisia navigaattoriin liitettyjä ominaisuuksia jotka lähtökohtasesti eivät edes teoriassa voi toimia hyvin, eikä sitä yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää ominaisuutta joka toimii nyt, vuoden päästä ja 20v päästä.

Nappi joka aloittaa akun lämmityksen jos akun lämpötila on välillä -273 C - +30 C ja alkaa jäähdyttää akkua jos akun lämpötila on yli +35C tjsp.

Vs. softa joka vaatii että yhden napin painamisen sijaan kuski jaksaa etsiä navigaattorilla kartalta sopivalla suunnalla olevan laturin jonka auton valmistaja / karttatoimittaja ylipäätään on saanut lisättyä karttaan, reitinhakualgoritmi löytää sinne tien, auton GPS toimii jne.

--
Onnea vaan sen 15v ikäisen sähköauton kanssa akun esilämmityksen kanssa kun infotainmentin karttaa ei ole saanut päivitettyä viiteen vuoteen, siitä puuttuu 50% latureista + kuski haluaisi muutenkin käyttää carplaytä tai android autoa jne.
Tuossa voi ottaa huomioon että Suomi on täynnä ihmisiä jotka eivät tarvitse esimerkiksi navigaattoria ikinä ja jos jenkkaa saa kuulumaan vaikka bluetoothin kautta. Ja lataa vain kotona.
Sähköauto puutteineen kelpaa aika monelle, esim. ihan ehjä 10-15v. sähkis esim. 5000 hintaan menee kaupaksi ihan varmasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Tuossa voi ottaa huomioon että Suomi on täynnä ihmisiä jotka eivät tarvitse esimerkiksi navigaattoria ikinä ja jos jenkkaa saa kuulumaan vaikka bluetoothin kautta. Ja lataa vain kotona.
En itse edes muista milloin olisin viimeksi navigoinut omalla autolla jonnekin. Se että lataamisen takia sitä joutuisin alkaa tekemään olisi kyllä typerä ja ärsyttävä lisävaiva. Onneksi tulevassa autossa on manuaalinenkin vaihtoehto, olisi niin iso ärsyke että jättäisin ostamatta koko auton tuon puutteen takia.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Siis 200km pääsee latauksella? Noin vähän talvella?

Itellä ois tollanen 261km pisin yksittäisen säännöllinen matka ja kyllä sen olis mentävä aina kelissä kuin kelissä..
Osta Tesla, luulisin että sen kaikilla malleilla pääsee talvellakin, ja Teslat tuntuvat olevan kokoluokassaan energiataloudellisimpien autojen joukossa (ehkä Hyundait ja Kiat hyvänä kakkosena tms.). Model 3 tai Y Long Range lienevät kingejä maksimaalista toimintamatkaa haluaville, luulisin. Jos jätetään kaikki 200.000€ maksavat konseptiautot ja ylikalliit 100kWh-akulliset sähkömersut laskuista pois.

Kannattaa noin yleisesti muistaa että sähköauton kulutus vaihtelee hurjasti, riippuen sekä ympäristötekijöistä (joista suurimpana ilman lämpötila) että ajonopeus. On vaikea sanoa pääsetkö 261km yhdellä latauksella jollain tietyllä sähköautolla ennenkuin kerrot, ajatko sen matkan 60km/h jonkun ison rekan takana imussa körötellen (rekka vähentää ilmanvastustasi kovasti), vai 125km/h vastatuuleen. Kulutus on aivan erilainen eri nopeuksilla. Moottoritiellä kulutus on paljon kovempi kuin kärrypolulla tai taajamassa.

Lisäksi, kun ihmiset arvioivat suorittamiaan ajomatkoja ns. "yhdellä latauksella", yleensä se ei tarkoita että lähtiessä akku on ollut 100% täynnä ja kohteeseen saapuessa 1%. "Yksi lataus" voi normiautoilijan kielenkäytössä tarkoittaa esim. sitä että se oli 89% lähtiessä ja 14% kohteeseen tultaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kyllä nuo vanhat merkit jotain osaa tehdä, että ei Teslan kannata kovin ylpeäksi ryhtyä. Onhan tuo kova, jos toimittavat luokkaa ylemmän systeemin tieliikennekäyttöön ensimmäisenä.
Hyvä että on kilpailua. Mielestäni Tesla on ollut hyvä kilpailun kirittäjä vanhoille automerkeille, ja nyt kiinalaiset puolestaan ovat hintakilpailun kirittäjiä, myös Teslalle.

"Tesla-killer" alkaa olla jo aikamoinen meemi, kaikki muut automerkit haluavat tottakai Teslan päätä vadille, eivät toistensa.

Itselleni tosin sähköauton valinnan varmasti tärkein kriteeri on "toimintamatka/auton hinta", eli kuinka paljon toimintamatkaa saan auton hintaan suhteutettuna. Muut ominaisuudet tulevat sitten jossain järjestyksessä sen jälkeen (korkealla listassa esim. pikalatauksen nopeus myös akunlämmityksineen, kuinka nopea AC-peruslataus (22kW olisi kiva mutta harvinainen)), ja automaattipysäköinnin toimivuus ehkä listan häntäpäässä ratinlämmittimien, tihkukytkinten yms. kanssa (Zoessa laitoin tihkukytkimen pois päältä kun se alkoi jossain vaiheessa ärsyttää, haluan itse päättää milloin laitan sulat viuhumaan ja kuinka nopeasti). Varmaan automaattinen taskuparkkeeraus on kiva kesällä, mutta talvella lumikasojen ja epäselvästi erottuvien reunakivetysten aikana ehkä kuitenkin pitää luottaa omiin aisteihinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Teslallahan tuo akun lämmitys oli jo valmiina, mutta se toimi vain Teslan omille latureille ajettaessa. Ei siis ollut varmaan vaikea lisätä myös osa muistakin latureista.

Tuossa navigaattoriin perustuvassa lämmityksessä olisi se plussa, että auto itse päättää, että kuinka kauan lämmitetään.

Jos siis lämmitys on vain napilla, niin ajan täytyy sitten itse jotenkin arvioida.
Mitä, jos tekisi niinkin monimutkaisen systeemin, että sitä yhtä nappia painelemalla saisikin ajastettua sen lämmityksen vaikka 5 minuutin tarkkuudella?
Ajamaan lähtiessä arvioit, että laturille kestää ajaa 1 tunti ja 15 minuuttia joten näpyttelet ajastimeen 1:15 ja automatiikka aloittaa lämmityksen sitten, kun katsoo parhaaksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Teslallahan tuo akun lämmitys oli jo valmiina, mutta se toimi vain Teslan omille latureille ajettaessa. Ei siis ollut varmaan vaikea lisätä myös osa muistakin latureista.

Tuossa navigaattoriin perustuvassa lämmityksessä olisi se plussa, että auto itse päättää, että kuinka kauan lämmitetään.

Jos siis lämmitys on vain napilla, niin ajan täytyy sitten itse jotenkin arvioida.
Eli, molempi parempi. Tai jos minun olisi ihan pakko valita noiden kahden välillä enkä voi saada molempia, minä haluaisin mieluummin manuaalisen vaihtoehdon.

Automaattinen navigointiin perustuva akun esilämmitys on varmasti kingi pidemmillä lapinmatkoilla yms., antaa auton päättää mitä reittiä ajetaan, missä kaikkialla ladataan (sen sijaan että itse opiskelisin ennen matkaa missä kaikkialla voi ja kannattaisi ladata) jne.

Manuaalinen sitten jos kuitenkin jo tiedät minne aiot mennä lataamaan, tuttu paikka mutta haluaisit silti vähän esilämmittää akkua jotta lataus menisi jouhevammin. Optimaalista lämmitysaikaa ei tarvitse tietää koska:
a) Lyhyehkökin 15-30 min esilämmitys lienee parempi kuin ei yhtään esilämmitystä.
b) Liian pitkää esilämmitystä on turha pelätä koska oletettavasti systeemi lopettaa esilämmityksen jos akku on jo lämmennyt tarpeeksi. Termostaatit ovat todellisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En itse edes muista milloin olisin viimeksi navigoinut omalla autolla jonnekin. Se että lataamisen takia sitä joutuisin alkaa tekemään olisi kyllä typerä ja ärsyttävä lisävaiva. Onneksi tulevassa autossa on manuaalinenkin vaihtoehto, olisi niin iso ärsyke että jättäisin ostamatta koko auton tuon puutteen takia.
Nimenomaan. Ja vaikka auton navia käyttäisikin, niin sinne laitetaan se lopullinen kohde, eikä jotain satunnaisesti puolivälistä etsittyä ABC:tä.
Teslallahan tuo akun lämmitys oli jo valmiina, mutta se toimi vain Teslan omille latureille ajettaessa. Ei siis ollut varmaan vaikea lisätä myös osa muistakin latureista.

Tuossa navigaattoriin perustuvassa lämmityksessä olisi se plussa, että auto itse päättää, että kuinka kauan lämmitetään.

Jos siis lämmitys on vain napilla, niin ajan täytyy sitten itse jotenkin arvioida.
Tesla ei lämmitä nykyään normaalikäytössä ikinä, koska ei kukaan navigoi jollekin huoltikselle, ellei ole pakko.

Valitettavasti idioottimainen käyttöliittymäsuunnittelu pakottaa navigoimaan jollekin jumalan hylkäämälle ABC:lle ihan kuin se olisi joku maan tärkein turistikohde...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Id4:lla vertailu latausnopeudesta kun on kylmä (-16) ja mennään pikalatauspisteelle. Lopputulema, kannattaa ajaa reikä päässä kiihdytellen ja hidastaen matka sinne pikalaturille niin pääsee 19 minuutissa samaan latauspisteeseen (tässä tapauksessa 60%) kun taas rauhallisesti ajavalla menee tunti siellä latauksessa.
Tuo on myös se syy miksi (edes) manuaalinen akun esilämmitys olisi hyvä. Mieluummin laitan sellaisen päälle esim. 15-30 min ajaksi ajaessani kohti tuttua pikalatauspistettä (joka ei välttämättä löydy auton navigaattorista), kuin jarruttelen ja kiihdyttelen liukkaalla kelillä, vain saadakseni akkua lämpimämmäksi. Voisin kuvitella ettei tuollainen tarkoituksellinen tempova ajo ole muutenkaan hyväksi autolle, sen enempää itse akulle, kuin sähkömoottorille, renkaille, jarruille jne...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mitä, jos tekisi niinkin monimutkaisen systeemin, että sitä yhtä nappia painelemalla saisikin ajastettua sen lämmityksen vaikka 5 minuutin tarkkuudella?
Ajamaan lähtiessä arvioit, että laturille kestää ajaa 1 tunti ja 15 minuuttia joten näpyttelet ajastimeen 1:15 ja automatiikka aloittaa lämmityksen sitten, kun katsoo parhaaksi.
Kannatetaan!

Jehna, jos tämä foorumi suunnittelisi sähköauton, siitä tulisi maailman PARAS!
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
S3xy näppäimillähän sen akun lämmityksen saa päälle. Ja ei tarvitse olla Teslan supercharger että auto esilämmittää akun jos laturille navigoi, toki kaikki Suomen laturit ei vielä kartassa ole.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
S3xy näppäimillähän sen akun lämmityksen saa päälle. Ja ei tarvitse olla Teslan supercharger että auto esilämmittää akun jos laturille navigoi, toki kaikki Suomen laturit ei vielä kartassa ole.
Toki sillä rajoituksella, että jos S3xystä laittaa akun lämmityksen päälle, niin navigaattoria ei saa käyttää samaan aikaan. Eli ei ratkaise ongelmaa, jossa olet navigoimassa pikalaturille, johon ei kartasta saa lämmitystä päälle.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Teslallahan tuo akun lämmitys oli jo valmiina, mutta se toimi vain Teslan omille latureille ajettaessa. Ei siis ollut varmaan vaikea lisätä myös osa muistakin latureista.

Tuossa navigaattoriin perustuvassa lämmityksessä olisi se plussa, että auto itse päättää, että kuinka kauan lämmitetään.

Jos siis lämmitys on vain napilla, niin ajan täytyy sitten itse jotenkin arvioida.
Tavallinen sähköautoilija ei voi mistään tietää vaatiiko akun esilämmitys 30 minuuttia, 1 vai 2 tuntia huipputehoihin pääsemiseen. Lisäksi jos ollaan marginaalien alapäässä manuaalisella lämmitystoiminnolla voidaan pahimmillaan päätyä tien varteen ennen laturia ylimääräisen energiankulutuksen seurauksena.

Teslan tapauksessa navigoidessa laturille auto laskee kuinka pitkään ennen laturia pitää lämmittää (ottaa huomioon SOC%, lämpötila, matka, aika ja potentiaalisesti myös laturin tyyppi/teho) ja onko esilämmitys edes mahdollista laturille pääsemistä ajatellen.

Mielellään sen manuaalisen esilämmityksen sinne valikkoon ottaisi lähinnä spesiaalitapauksia varten, mutta muuten kyllä luotan mielelläni auton tekemiin laskelmiin.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
S3xy näppäimillähän sen akun lämmityksen saa päälle. Ja ei tarvitse olla Teslan supercharger että auto esilämmittää akun jos laturille navigoi, toki kaikki Suomen laturit ei vielä kartassa ole.
Myös muilla merkeillä samaa ongelmaa. Esim HEREn karttatietoja käyttävällä ioniq5 oli hankala löytää Kajaanista HPC-laturia jotta saisi esilämmitettyä kun tarkoitus oli joulunalla ladata läpikulkiessa. Sentään jonkun ihme operaattorin yksi laturi oli ja abc latauksesta kempowerin maksimia 103kw… millähän lie aikatauluilla alkavat noita päivittää 800V versioihin. Nyt sentään uudet ilmeisesti alkaneet tulla niillä mutta vähän epäilen että kaikki vanhat jäävät päivittämättä kunnes hajoavat
 
Liittynyt
01.08.2021
Viestejä
20
Kyselin tuossa alustavasti mahdollisuutta sähkärin lataukseen meidän talossa (kaupungin vuokra-asunto) ja sieltä vastattiin seuraavaa: "Tällä hetkellä meillä on käytössä normaalit suko pistokkeella varustetut latauspisteet, eli lämmitystolpan tilalle vaihdetaan saman näköinen kotelo, jossa on jatkuvaa virtaa kestävä pistoke. "

Mites kun tuollainen Nissan Leaf 40kWh ollut kiikarissa mutta valmistaja ei suosittele tuolla EVSEllä lataamista päivittäin? Mitä haittaa siitä on auton näkökulmasta? Kuluuko akku nopeammin tai vastaavaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Kyselin tuossa alustavasti mahdollisuutta sähkärin lataukseen meidän talossa (kaupungin vuokra-asunto) ja sieltä vastattiin seuraavaa: "Tällä hetkellä meillä on käytössä normaalit suko pistokkeella varustetut latauspisteet, eli lämmitystolpan tilalle vaihdetaan saman näköinen kotelo, jossa on jatkuvaa virtaa kestävä pistoke. "

Mites kun tuollainen Nissan Leaf 40kWh ollut kiikarissa mutta valmistaja ei suosittele tuolla EVSEllä lataamista päivittäin? Mitä haittaa siitä on auton näkökulmasta? Kuluuko akku nopeammin tai vastaavaa?
Auto vain tykkää, kun ladataan hitaasti :)
 
Liittynyt
01.08.2021
Viestejä
20
Auto vain tykkää, kun ladataan hitaasti :)
No niinhän sitä luulisi joo, mutta minkäköhän takia valmistaja ei sitten tuota EVSE:ä suosittele jatkuvaan käyttöön? Näin sanotaan Nissanin sivuilla:

"Voit ladata Nissan LEAF -sähköautosi kotona tai missä tahansa julkisella latauspisteellä käyttämällä tyyppi 2 tai CHAdeMO -kaapelia. Kun kyseessä on Nissan LEAFin normaali lataus kotona, suosittelemme käyttämään tyyppi 2 kaapelia. Voit myös käyttää mukana tullutta kotilatauskaapelia (EVSE). Tätä ei suositella tehtävän päivittäin."
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Tavallinen sähköautoilija ei voi mistään tietää vaatiiko akun esilämmitys 30 minuuttia, 1 vai 2 tuntia huipputehoihin pääsemiseen. Lisäksi jos ollaan marginaalien alapäässä manuaalisella lämmitystoiminnolla voidaan pahimmillaan päätyä tien varteen ennen laturia ylimääräisen energiankulutuksen seurauksena.

Teslan tapauksessa navigoidessa laturille auto laskee kuinka pitkään ennen laturia pitää lämmittää (ottaa huomioon SOC%, lämpötila, matka, aika ja potentiaalisesti myös laturin tyyppi/teho) ja onko esilämmitys edes mahdollista laturille pääsemistä ajatellen.

Mielellään sen manuaalisen esilämmityksen sinne valikkoon ottaisi lähinnä spesiaalitapauksia varten, mutta muuten kyllä luotan mielelläni auton tekemiin laskelmiin.
Onhan se hienoa jos valmistaja saa lisättyä fiksuja ominaisuuksia, mutta isolla osalla ei toistaiseksi ole mitään jolloin nappi / menussa oleva optio olisi huima parannus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
No niinhän sitä luulisi joo, mutta minkäköhän takia valmistaja ei sitten tuota EVSE:ä suosittele jatkuvaan käyttöön? Näin sanotaan Nissanin sivuilla:


"Voit ladata Nissan LEAF -sähköautosi kotona tai missä tahansa julkisella latauspisteellä käyttämällä tyyppi 2 tai CHAdeMO -kaapelia. Kun kyseessä on Nissan LEAFin normaali lataus kotona, suosittelemme käyttämään tyyppi 2 kaapelia. Voit myös käyttää mukana tullutta kotilatauskaapelia (EVSE). Tätä ei suositella tehtävän päivittäin."
Tulee mieleen vain tuo yleinen ohje. Eli esim syöttökaapeli ja suko pistoke täytyy olla riittävän kestäviä yhtämittaiselle lataukselle:

"Mikä tahansa kotitalouspistorasia (schuko) ei ole turvallinen täyssähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen. Pistorasia voi olla kulunut, hapettunut tai jopa viallinen. Vaikka pistorasia olisikin kunnossa, sen asennus ei välttämättä sovellu latauspisteeseen. Syöttökaapeli voi latauksen aikana kuumentua, jos se on liian ohut tai se kulkee sähköpääkeskukselta rakennuksen yläpohjan eristeiden peittämänä. Kuumentunut pistorasia tai syöttökaapeli voi pahimmillaan aiheuttaa tulipalon.

Jos sisätilanlämmittimen käyttö on autopaikalla sallittua, lämpötolpasta on yleensä turvallista ladata, kunhan pistorasia ja pistotulppa ovat hyväkuntoisia."

 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mielenkiintoista seurata miten käy jos (kun) S/X hinnat alenevat, ne aikalailla taitavat olla ainoat pl. tuleva Roadster, jonka ajattelisi olevan suoraan Porschea vastaan suunnatut mallit.

VW-pomo luottaa tuotteidensa vahvuuteen.
Lukuaika noin 1 min

Volkswagen-konserni ei aio alentaa sähköautojensa hintoja, vaikka Tesla teki niin. Pääjohtaja Oliver Blume sanoo Frankfurter Allgemeinelle, että VW ei käy hintasotaa amerikkalaisen kilpailijansa kanssa.

”Meillä on selkeä hinnoittelustrategia. Luotamme tuotteidemme ja brändiemme vahvuuteen”, sanoo Blume.

Kuinka hyvin tunnistat sähköautot? Testaa!
Blumen mukaan Volkswagen haluaa olla johtava sähköautojen valmistaja, mutta asema tulisi saavuttaa kannattavalla kasvulla.


Tesla alensi autojensa hintoja ensin Kiinassa, ja tämän vuoden puolella myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Myös Suomessa hinnat laskivat, enimmillään jopa noin 10 000 eurolla.

LUE MYÖS
Tesla nousi Toyotan kantaan merkkiuskollisuudessa – peräti kolme neljästä suomalaisesta Tesla-kuskista pysyy merkissään

Tesla aloitti hintasodan

Volkswagen-konserniin kuuluva Porsche saattaa toimia päinvastoin kuin Tesla. Automobilwoche kertoo kuulleensa jälleenmyyjiltä, että Porsche nostaisi listahintojaan jopa kuusi prosenttia.

Porsche ei vahvista tietoa, mutta kommentoi hintojen tarkistusten olevan vakiomenettely mallivuoden vaihtuessa. Tulevan mallivuoden hinnat julkaistaan maaliskuussa.

Renault-brändin operatiivinen johtaja Fabrice Cambolive puolestaan sanoo, että Teslan rajut alennukset vaikuttavat autojen jäännösarvoihin, ja vahingoittavat näin merkin vanhoja asiakkaita.

Automobilwochen mukaan Cambolive pitää hintavakautta tärkeänä asiana, mutta uskoo, että sähköautojen hintoja joudutaan tarkastelemaan. Cambolive on nimitetty Renault-brändin toimitusjohtajaksi helmikuun alusta lähtien.


Tuossa saattaa vaan äkkiä tulla kynsille kun tuotanto ei toimi MEB pohjaisilla, ominaisuuksia on jäänyt matkan varrelle osapulan takia ja ohjelmistot laahaa edelleen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tuossa saattaa vaan äkkiä tulla kynsille kun tuotanto ei toimi MEB pohjaisilla, ominaisuuksia on jäänyt matkan varrelle osapulan takia ja ohjelmistot laahaa edelleen.
Brändi ja kysyntä kun tarpeeksi korkealla niin ei tarvitse kilpailla hinnalla tai tehdä hinnanpudotuksia, esimerkkinä Rolex. Niitä jonotetaan vuosia ja kaikki myydään, jotka valmistetaan. Rolex voisi varmasti lisätä tuotantoa, mutta ei halua tehdä sitä brändin ja kellojen arvojen säilymisen takia. Lisäksi suurilla hinnanpudotuksilla kustaan nykyisten omistajien muroihin ja jotkut merkit arvostavat nykyisiä asiakkaita enemmän kuin toiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ylläri, että Renaultin kaveri uskoo, että hintoja joutuu tarkistamaan. Taitaa jäädä ylihintaiset autot käsiin, kun edelleenhän ne mainostaa nopeaa saatavuutta Megane E-techille (?)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo aiemmin keskusteltu manuaalinen akun esilämmitys voisi toimia myös niin että mikä tahansa naviin syötetty osoite onkaan se tulkitaan pikalaturiksi kun lämmitys on aktiivinen.. Tai sitten niin päin että kun osoite syötetään se tägätään laturiksi, joka tapauksessa niin että auto osaa arvioida optimaalisen tavan esilämmittää akku.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Mielestäni toi eri automerkkien hinnanlasku ei ole mitenkään itseisarvo, vaikka kilpailija hintoja laskisikin.

Alkuun automerkeillä voi olla pitkät tilausjonot ja tällöin hintoja ei ole tarvetta laskea. Hinnanlasku voisi tulla eteen siinä vaiheessa kun jonot ovat kadonneet, mutta sitten pitäisi olla tuotteilla joku ylimääräinen kate, että hintaa voisi laskea ja hinnanlasku olisi järkevää. Veikkaan, että monella perinteisellä autovalmistajalla ei sitä ylimääräistä katetta ole kun tuotantoa ja tuotteita ei ole optimoitu valmistuksen suhteen samassa suhteessa kuin Teslalla.

Sitten on se vaihtoehto, että hintoja ei lasketa vaan pyritään löytämään se oma paikka markkinasta tekemällä jotain toisin eikä yrittämällä kilpailla kopioimalla kilpailijan tuotteita. Esim. tarjota laadukkaampia ja hiljaisempia autoja tai tarjota vaikka ergonomisia käyttöliittymiä hyvin suunnitelluilla fyysisillä painikkeilla kun toinen panostaa kosketusnäyttöihin. Tai tarjota tuotteita joita kilpailijalla ei ole (esim. ID Buzz).

Tesla tulee todennäköisesti kahmimaan markkinasta ison siivun, mutta on siellä markkinassa silti tilaa erilaisille kohderyhmille suunnitelluille autoille. Kun vaan tekee hyviä autoja, niin markkinalta löytyy ostajia. Mutta jos ei tee hyviä autoja, eikä pysty kilpailemaan hinnallakaan, niin heikosti tulee menemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Tesla tulee todennäköisesti kahmimaan markkinasta ison siivun, mutta on siellä markkinassa silti tilaa erilaisille kohderyhmille suunnitelluille autoille. Kun vaan tekee hyviä autoja, niin markkinalta löytyy ostajia. Mutta jos ei tee hyviä autoja, eikä pysty kilpailemaan hinnallakaan, niin heikosti tulee menemään.
Saabismi ja muut merkkiuskollisuus-sairaudet istuvat sen verran syvässä ihmisissä, että tuskin saavat kovin isoa osuutta aikaiseksi sen jälkeen, kun muiden tuotanto pystyy vastaamaan kysyntään. Toinen ongelma on Teslan muotoilu, se on jo tovin näyttänyt aikansa eläneeltä ja mitä enemmän samaa saippuapalaa pukkaavat ulos eri kokoluokissa, niin sen pahemmaksi tilanne käy. Volkkari sisarmerkkeineen ei toki ole asiassa paljoa parempi, ID sarja on vaan ollut vähemmän aikaa markkinoilla. Ostotapa ja huollon verkoston puutteet feat. Teslan laatuongelmat viimeistelevät myyntiestettä. Odotan myös mielenkiinnolla mitä tästä "ei määräaikaishuoltoja" käytännöstä seuraa, kun penninvenyttäjät oikeasti jättävät kaiken tekemättä. Ei jarrunesteitä huvikseen vaihdeta vaikka toki joillakin valmistajilla on hieman ylilyöntiä tiheydessä. Sama juttu jarruhuollon kanssa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Renault taisi vuosi sitten nostaa hintoja sen 20%, mutta nyt kun hintoja pitäisi laskea niin ”arvostetaan hintavakautta”. Ja käytetyn arvolla ei ole ”mitään” väliä nimen omaan Teslalla ajavalle, jos myös jatkossa vaihtaa uuteen Teslaan, väliraha pysyy suht samana. Melkein enemmän tuolla on väliä juuri muilla merkeillä, kun uusien hinnat ovat taivaissa ja käytettyjen hintataso taas määräytyy Teslan hintojen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Miksi ne ei-toivotut käytetyt teslat määräisi toisen merkin haluttujen ja liian vähäisessä tarjonnassa olevien (käytettyjen) autojen arvon :D Ostaahan moni paljon poljetun merssunkin ennemmin kuin uuden Dacian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Tesla tulee todennäköisesti kahmimaan markkinasta ison siivun, mutta on siellä markkinassa silti tilaa erilaisille kohderyhmille suunnitelluille autoille. Kun vaan tekee hyviä autoja, niin markkinalta löytyy ostajia. Mutta jos ei tee hyviä autoja, eikä pysty kilpailemaan hinnallakaan, niin heikosti tulee menemään.
Jep.

Kaksi Teetä :) En tiedä mikä into on käytettyyn Teslaan? Varmaan sitten uutta halvempi hinta?

"Tesla on ensimmäistä kertaa mukana Suomen kattavimmassa merkkiuskollisuustutkimuksessa.
Tesla nousi kertaheitolla kärkikahinoihin merkkiuskollisuudessa. Uusissa autoissa se kiri kakkossijalle Toyotan peesiin, joka on pitänyt johtopaikkaa hallussaan jo kahdeksan vuotta peräkkäin.
Käytetyissä autoissa Tesla nousi peräti ykköseksi, ja Toyota joutui taipumaan toiselle sijalle."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
enemmän tuolla on väliä juuri muilla merkeillä, kun uusien hinnat ovat taivaissa ja käytettyjen hintataso taas määräytyy Teslan hintojen kautta.
Miksi ne ei-toivotut käytetyt teslat määräisi toisen merkin haluttujen ja liian vähäisessä tarjonnassa olevien (käytettyjen) autojen arvon :D Ostaahan moni paljon poljetun merssunkin ennemmin kuin uuden Dacian.
Sähköautojen hintakupla on puhkeamaisillaan. Teslan hyvä saatavuus siis voi vaikuttaakin, ainakin vähän? Muilla merkeillä taas hinnat voi pitää sopivina, kun tuotanto laahaa niin pahasti perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kappalemäärissä Toyotalla on yli seitsenkertainen määrä yksityisten tekemiä ostoja verrattuna Teslaan. Toyota on volyymeissa valtava, muistuttaa Mäenpää.
Tämä on hyvä muistaa tuosta merkkiuskollisuudesta. Kysymys on enemmänkin mistä Tesla saa niitä uusia käyttäjiä, kun halvan hintapään autoja ei ole. Jos käytettyjen kautta mennään, niin kyseessä on vuosien projekti kasvattaa käyttäjäkuntaa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kun katsot hinnastoja niin mY esimerkiksi syö ihan Rav-4, CR-V, Lexus, Audi Q5 jne myyntejä, kun toiset tarjoavat toimitusaikaa +12kk ja Tesla 1-4kk sekä sen täyssähköisyyden niin sieltä ne asiakkaat tulevat kun tarjotaan "eioota."

"IMO."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Sähköautojen hintakupla on puhkeamaisillaan. Teslan hyvä saatavuus siis voi vaikuttaakin, ainakin vähän? Muilla merkeillä taas hinnat voi pitää sopivina, kun tuotanto laahaa niin pahasti perässä.
Teslan kuplahan tässä on puhjennut, kun väkisin joutuvat työntämään tuotannon markkinoille. Muilla sellaista ei samoissa määrin edes ollut, varsinkin kun jopa käytetyt ovat olleet lähes täysin 404, varsinkin paljon ajetut. Teslan parempi saatavuushan vaikuttaa juuri siihen, että Teslan hinnat painuu ja muiden pysyy. Jos ja kun iso osa porukasta ei Teslaa halua ostaa, niin silloin maksetaan muusta merkistä se minkä ko. merkki pyytää. Toyotan merkkiuskollisten tapauksessa taitaa käydä tosin niin, että taitaa moni ajaa vielä yhden kierroksen polttomoottorivehkeellään lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kun katsot hinnastoja niin mY esimerkiksi syö ihan Rav-4, CR-V, Lexus, Audi Q5 jne myyntejä, kun toiset tarjoavat toimitusaikaa +12kk ja Tesla 1-4kk sekä sen täyssähköisyyden niin sieltä ne asiakkaat tulevat kun tarjotaan "eioota."

"IMO."
Ja kun katsoo autoja, niin moniko oikeasti vaihtaa? Speksit sanoo yhtä ja silmät & merkkiuskollisuus toista. Tietysti aina niitä merkistä toiseen hyppijöitä on, mutta reilulla 1000:lla y:llä 2022 aikana ei nyt kuuhun mennä markkinaosuuksissa, kun pelkkä RAV4:n myynti on tuplat.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
:smoke:
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
738
Ihmisillä näyttää olevan edelleen laput silmillä ja kädet korvilla Teslan suhteen internetissä.
Omassa korkeastikoulutettujen nuorten ihmisten kuplassa tuo teslavastaisuus ja mustan vänkääminen valkoiseksi alkaa olla jo aika 2010-lukua :D
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Toinen ongelma on Teslan muotoilu, se on jo tovin näyttänyt aikansa eläneeltä ja mitä enemmän samaa saippuapalaa pukkaavat ulos eri kokoluokissa, niin sen pahemmaksi tilanne käy. Volkkari sisarmerkkeineen ei toki ole asiassa paljoa parempi, ID sarja on vaan ollut vähemmän aikaa markkinoilla. Ostotapa ja huollon verkoston puutteet feat. Teslan laatuongelmat viimeistelevät myyntiestettä.
Minusta on pelkästään positiivista, että auton muotoilu säilyyy ennallaan. Täytyy muista, että Teslan muotoilu on tehty ensisijaisesti ilmanvastuksen minimoimiseksi ja toissijaisesti miellyttämään silmää. VW Beetleä valmistettiin 65 vuotta eikä muotoilu ole varmaan suurimmalla osalle ollut este hankkia sitä. Tässäkin asiassa Tesla varmaan menee kulujen minimoinnin näkökulmasta. Muutaman vuoden välein tapahtuva faceliftaus kun aiheuttaa tarpeettomia kuluja.

Teslan laatuongelmat on nykyään suurin piirtein samassa luokassa, kuin VW:n DSG vaihteisto. Joskus kun pukkaat tuotantolinjalta paskaa kärsit siitä loputtomiin vaikka ongelmia ei enää nyt ulos tulevissa autoissa olisikaan. Kannattaa käydä joskus testaamassa 2019 M3 ja verrata sitä suoraan uunituoreeseen malliin. Kyse on kaikinpuolin ihan eri autoista vaikka päälle päin näyttävätkin samalta.

Odotan myös mielenkiinnolla mitä tästä "ei määräaikaishuoltoja" käytännöstä seuraa, kun penninvenyttäjät oikeasti jättävät kaiken tekemättä. Ei jarrunesteitä huvikseen vaihdeta vaikka toki joillakin valmistajilla on hieman ylilyöntiä tiheydessä. Sama juttu jarruhuollon kanssa.
Jarrujen huoltamattomuudesta seuraa se, etteivät kyseiset ajoneuvot läpäise määräaikaiskatsastuksia. Tästä seuraa huomattava määrä hylkäyksiä ja piikki tilastoissa, joka on selitettävissä ainoastaan "paskalla laadulla" :giggle:. Itse ajattelin herkistellä jarrut joka vuosi ja vaihtaa nesteet joka toinen vuosi niin ei ainakaan oma yksilöni käytettynä pääse Toyota-miesten kahvipöytäkeskustelujen kohteeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Teslan kuplahan tässä on puhjennut, kun väkisin joutuvat työntämään tuotannon markkinoille. Muilla sellaista ei samoissa määrin edes ollut, varsinkin kun jopa käytetyt ovat olleet lähes täysin 404, varsinkin paljon ajetut. Teslan parempi saatavuushan vaikuttaa juuri siihen, että Teslan hinnat painuu ja muiden pysyy.
Uusi Tesla Model Y Long Range awd maksaa 56 600€.

Mutta vuoden vanhoista 2022 autoista pyydetään silti vähintään 54 000€. Tuo 2600€ hintaero on minusta aivan liian pieni. Käytetyt siis pitäisi olla huomattavasti halvempia vielä?

Siinä kyllä olet oikeassa, että Tesla saattaa laskea hintoja lisää? Jos siis autoja ei saada myytyä, niin Teslan vaihtoehto on vielä tuo hintakilpailu juttu. Jos menekki on ok, niin hinnat saattaa pysyä nykyisellään. Ei ole myöskään näkynyt vielä niitä Tesla Model S ja X hinnanleikkauksia. Nykyhinnoilla ei kyllä varmaan kukaan osta niitä :)

Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
:smoke:
Toisen T kirjaimen kohdalla Nokiat on mahdollista. Vaikka nyt meneekin erittäin kovaa. Kunnon sähköauto olisi kumminkin ihan kiva juttu 2023.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
:smoke:
Mistäs Musk repäisee ne autot tuotantoon? Ennustetulla parin miljoonan tuotannolla päästään parin prosentin markkinaosuuteen (2023).

Ihmisillä näyttää olevan edelleen laput silmillä ja kädet korvilla Teslan suhteen internetissä.
Omassa korkeastikoulutettujen nuorten ihmisten kuplassa tuo teslavastaisuus ja mustan vänkääminen valkoiseksi alkaa olla jo aika 2010-lukua :D
Vai olisko vähän vauhtisokeutta ilmassa toisella puolella? Teslalla on vielä paljon mallistoa ja tuotantoa laajennettavana ennen kuin mitään suurempaa valtausta pystyy tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Ostotapa ja huollon verkoston puutteet feat. Teslan laatuongelmat viimeistelevät myyntiestettä. Odotan myös mielenkiinnolla mitä tästä "ei määräaikaishuoltoja" käytännöstä seuraa, kun penninvenyttäjät oikeasti jättävät kaiken tekemättä. Ei jarrunesteitä huvikseen vaihdeta vaikka toki joillakin valmistajilla on hieman ylilyöntiä tiheydessä. Sama juttu jarruhuollon kanssa.
Itse olen kääntänyt kelkan ja tuo Teslan ja Polestarin myyntitapa on erittäin hyvä! Tai en ole varmaan ollut koskaan sitä vastaan.

Tilauksen voi perua tai auton voi palauttaa. Hieno juttu. Muilla maksat sopimussakon, jos ei autoa enää kiinnostakaa ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Itse olen kääntänyt kelkan ja tuo Teslan ja Polestarin myyntitapa on erittäin hyvä! Tai en ole varmaan ollut koskaan sitä vastaan.

Tilauksen voi perua tai auton voi palauttaa. Hieno juttu. Muilla maksat sopimussakon, jos ei autoa enää kiinnostakaa ostaa.
Keskimääräinen yli 50 v. uuden auton ostaja, joka on samasta liikeestä samalta myyjältä ostanut x autoa voi olla eri mieltä... Kiinteä hinta, huono hyvitys vanhasta,... muutosvastarinta saattaa olla aika kovaa. Toki palautusoikeus on iso etu - Äkkiähän tuokin kodinkoneissa apinoitiin muihin liikkeisiin, kun siitä tuli etu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Minusta on pelkästään positiivista, että auton muotoilu säilyyy ennallaan. Täytyy muista, että Teslan muotoilu on tehty ensisijaisesti ilmanvastuksen minimoimiseksi ja toissijaisesti miellyttämään silmää. VW Beetleä valmistettiin 65 vuotta eikä muotoilu ole varmaan suurimmalla osalle ollut este hankkia sitä. Tässäkin asiassa Tesla varmaan menee kulujen minimoinnin näkökulmasta. Muutaman vuoden välein tapahtuva faceliftaus kun aiheuttaa tarpeettomia kuluja.
Ongelma vaan, että autoa ostetaan pitkälti silmällä. Vanhaksi koettu ja/tai ruma ei myy, ei ikonista beetleäkään 70-luvun huipun jälkeen myyty kuin hinnalla. Jos muutaman vuoden välein tehty myynninedistys-facelift ei auttaisi, niin miksi autovalmistajat ovat sitä vuosikymmeniä tehneet (ja ylipäätään aloittaneet tekemään)? Tesla on päässyt pälkähästä tähän asti, kun autoja on ollut liikkeellä suhteellisen vähän eli saippuapalaan ei ole päässyt kyllästymään. Toki varmasti löytyy sekin ostajaryhmä, joka tykkää kun voi ajella uuden näköisellä autolla vaikka se olisi vuosia vanhakin. Voivat vaan olla automyyjän kannalta huonoja asiakkaita, kun mikä motivaatio heillä olisi vaihtaa autoa, jos uusi tarjoaa saman kokemuksen kuin nykyinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
mikä motivaatio heillä olisi vaihtaa autoa, jos uusi tarjoaa saman kokemuksen kuin nykyinen?
Kuulemma ei tarjoa samaa kokemusta. Eli noin vuosittain olisi kai tullut Teslaan jotain uusia päivityksiä?

Jos ajaa paljon, niin toinen voisi olla 80tkm perustakuun loppuminen tai vaikka joku 130tkm ylitys, kun akkutakuu loppuu 192tkm kohdalla (tai 8 vuotta).

Harva kumminkaan ajaa autoa aivan loppuun asti, varsinkin jos ajaa paljon. Eli kyllä se sitten helposti vaihdetaan uudempaan, tai ostetaan kokonaan uusi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kuulemma ei tarjoa samaa kokemusta. Eli noin vuosittain olisi kai tullut Teslaan jotain uusia päivityksiä?

Jos ajaa paljon, niin toinen voisi olla 80tkm perustakuun loppuminen tai vaikka joku 130tkm ylitys, kun akkutakuu loppuu 192tkm kohdalla (tai 8 vuotta).

Harva kumminkaan ajaa autoa aivan loppuun asti, varsinkin jos ajaa paljon. Eli kyllä se sitten helposti vaihdetaan uudempaan, tai ostetaan kokonaan uusi.
Juurihan tässä joku kehui, kun on kiva kun auto pysyy tuoreena, kun softa päivittyy koko ajan :D Paljon ajavalle x vuotta ilman km rajaa tyylinen takuu on ehdoton juttu. Ainakin itse koen paljon (ennen covid) ajavana, että nimenomaan sen auton olemuksen (sisältä ja ulkoa) vaihtuminen on tärkeää. 150-200 tkm kun on samaa piereskellyt, niin se on ns. nähty. Takuun loppuminen voi joillekin tosiaan laukaista päivitystarpeen, mutta yllättävän moni tsi+dsg kombollakin takuutta vetelee.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Ihmisillä näyttää olevan edelleen laput silmillä ja kädet korvilla Teslan suhteen internetissä.
Omassa korkeastikoulutettujen nuorten ihmisten kuplassa tuo teslavastaisuus ja mustan vänkääminen valkoiseksi alkaa olla jo aika 2010-lukua :D
Yleensä kritiikkiä vielä jakaa sellaiset tahot jotka eivät ole ajaneet sähköautoilla paljoa tai käyneet koeajamassa Teslaa. Aiheuttaa lähinnä hilpeyttä lukea kommentteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Juurihan tässä joku kehui, kun on kiva kun auto pysyy tuoreena, kun softa päivittyy koko ajan :D Paljon ajavalle x vuotta ilman km rajaa tyylinen takuu on ehdoton juttu. Ainakin itse koen paljon (ennen covid) ajavana, että nimenomaan sen auton olemuksen (sisältä ja ulkoa) vaihtuminen on tärkeää. 150-200 tkm kun on samaa piereskellyt, niin se on ns. nähty. Takuun loppuminen voi joillekin tosiaan laukaista päivitystarpeen, mutta yllättävän moni tsi+dsg kombollakin takuutta vetelee.
Softa tosiaan päivittyy Teslassa, mutta jos rauta on liian hidasta, niin eipä siitä softasta silloin ole oikein hyötyä, tai käyttökokemus on huono.

Itseltä tuo viesti oli mennyt ohi, varmaan jostain löytyisi.

Joku kehui että pitää Plaid S autoa pitkään, kun ei ole paremmasta tietoa, mutta selviää sitten vuosien päästä.

Joku myös tiesi sanoa, että Teslassa on paljon vikoja, mutta sekin sitten nähdään vuosien päästä. Tai sitten vaikka akun korjattavuus 8 vuoden jälkeen?

Tesla on päässyt pälkähästä tähän asti, kun autoja on ollut liikkeellä suhteellisen vähän eli saippuapalaan ei ole päässyt kyllästymään.
Kunnon saippuapala olisi EV1 :) Mutta vaikka Model 3 hyvänä kakkosena, tai jollain muulla sijalla :)
1996-GM-EV1.jpg
2018-Tesla-Model-3-101-1.jpg

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ei ole tainnut väki kyllästyä tuohon Porsche 911 saippuapalan muotoiluun. Maltillisen iteratiivista sen muotoilun kehitys ollut vuosikymmeniä.
Johtuiskohan siitä, että niitä harvemmin tarvitsee katsella kymmentä rivissä ;)

e: Ja eipä tuo 911:n muotoilukaan kovin hyvin kestä nelipaikkaiseksi muuttamista. Lotus-klooni Roadsterkin on nätti.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Eikö tämä ole selvää: jokainen valmistaja jolla on vaikeuksia toimittaa autoja myyntiin, pelkää autonsa tilanneiden vaihtavan leiriä. Paras tapa pitää tilausjonot täynnä on vakuutella autonsa tilanneille, että hinnat nousevat, ei kannata perua tilausta. Sen verran tunteella tuntuvat ihmisen reagoivan "sijoituksensa" laskeneeseen arvoon, että pettymys on käsin kosketeltavaa katkerissa some-postauksissa.

Sinänsä aika huvittavaa, että se on vw-pomo joka kehuskelee tuotteidensa laatua. Mutta mainoksiahan nämä puheet tietenkin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom