Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
Edelleenkään en kyllä ymmärrä mikä tuossa on se ero, kun täysin samahan tuo on käyttöedussa. Ajopäiväkirjan pitäminen ei ole mitenkään pakollista autoedussa ja se mitä työnantajan kanssa on sovittu, ei vaikuta mitenkään verottajan suuntaan. Autoedun osalta ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat kilometrit ovat sellaiset, että niiden kirjaamisella saa jotain hyötyä verotuksessa, muuten tuo ei ole mitenkään pakollista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
Lämmityksen teho on muutaman kilowatin luokkaa, eli tunnin lämmittelyn voi arvioida vievän vaikka 5 kWh energiaa normaliin ajamiseen kuluvan energian päälle. On tähän varmaan tarkempaakin tietoa, mutten jaksa kaivella. Antaa kuitenkin suuntaa.

Ainakaan Tesla ei lämmitä akkua, jos range ei riittäisi lämmityksen kanssa naviin laitetulle laturille. Ja normaalitilanteessa ottaa siis ennusteessaan huomioon tuon lämmitykseen menevän energian.

Ja mitä tulee tuohon hankaluuteen, niin mentaalipuolen juttuja tosiaan. Sähköautoon siirtymisessä, kuten uusissa asioissa muutenkin, pitää aina oppia jotain uutta. Jos kaiken uuden oppimiseen suhtautuu "onpa tämä vaikeaa" asenteella, niin lopputuloksena helpostakin asiasta saa vaikeaa. Lämmityskin on asia, josta voi myös ihan vapaasti olla välittämättä - auto lataa vaan sitten hieman tai todella paljon hitaammin ja muistuttaa että "ensi kerralla navigoi laturille, niin auto lämmittää akun valmiiksi nopeaa latausta varten".
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Tämä on hyvinkin tuttua. Olen törmännyt useisiin automyyjiin, jotka eivät ole lainkaan kartalla sähköautoista. Luulisi, että edes merkkiliikkeet järjestäisivät myyjilleen koulutusta.
Järjestää ne, mutta liimatukan päähän ei uppoa liian tekniset asiat.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Kauankos tuo akun lämmitys kestää ?

Eiköhän tuon kantapään kautta opi aika nopesti jos latailu kestää liian kauan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Varmaan 10v päästä liikenteessä on kuljettajia jotka manaavan bensan tankkaamisessa ongelmaa, joka on kuitenkin vaan mentaalinen.

Tai jo nykykuskille jos annetaan alle vanha käsiryypyllä varustettu peli.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tuotteet suunnitellaan massoille. Jos jätetään pois ominaisuus, jota 99 % käyttäjistä ei kaipaa, niin ei se tarkoita sitä, että käyttäjiä pidettäisiin tyhmänä. Valmistajan näkökulmasta esim. akun lämmityksen manuaalikytkin nostaisi hieman riskiä auton vikaantumiselle, joten sitä ei marginaaliporukan vuoksi kannata bisnesmielessä autoon laittaa.
Miksi manuaalikytkin nostaa riskiä vikaantumiselle? Onko tämä riski nyt autoissa joissa manuaalimahdollisuus on?

Myös "massoille" ominaisuuden puuttumisella on väliä jos he joutuvat sen puuttumisen takia aina käyttämään auton navigaattoria jopa tutuille latauspisteille mennessään (vain jotta esilämmitys kytkeytyisi päälle = lisävaivaa), tai esilämmitystä ei voi käyttää ollenkaan koska latauspistettä ei syystä tai toisesta löydy ko. auton navigaattorista.

Toyota oli sitä mieltä että se "99% massa" ei halua eikä tarvitse nähdä akun lataustasoa prosentteina vaan ainoastaan arvioituna jäljelläolevana toimintamatkana, mutta moni ammattimainen autoarvostelija on silti katsonut tuon melkoiseksi puutteeksi, myös massoille.

Sama myös pakotetulla rajoituksella "kaksi pikalatausta vuorokaudessa", siinäkin Toyota on ajatellut akun eliniän nostamista ettei joku tyhmeliini ihan vahingossa pikalataa 50 kertaa vuorokaudessa ja lyhentää siten akun elinikää ainakin parilla vuorokaudella. Tuollainen rajoitus palvelee lähinnä Toyotaa, ei auton omistajia.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Edelleenkään en kyllä ymmärrä mikä tuossa on se ero, kun täysin samahan tuo on käyttöedussa. Ajopäiväkirjan pitäminen ei ole mitenkään pakollista autoedussa ja se mitä työnantajan kanssa on sovittu, ei vaikuta mitenkään verottajan suuntaan. Autoedun osalta ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat kilometrit ovat sellaiset, että niiden kirjaamisella saa jotain hyötyä verotuksessa, muuten tuo ei ole mitenkään pakollista.
Nyt menee vähän oftopikiksi, mutta...
Olet ihan oikeassa, mutta... Käyttöedun kanssa voit laskuttaa firmaa ajetuista työajoista 14senttiä/kilometri. Vapaalla autoedulla et, koska et itse maksa polttoaineita tai sähköjä. Jos et halua maksaa omasta pussistasi työajojen polttoaineita tai sähköjä, sinun on vähän pakko kirjata työajot ylös.

edit: eli jos et aja yhtään työajoja, vaan pelkästään työmatkat ja omat huviajelut, mitään ei tarvitse kirjailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
Pikalataavat sitten monesti kokonaan ilman esilämmitystä koska todennäköisesti eivät käytä navigaattoria vain löytääkseen tuikitutulle pikalatausasemalle jota käyttävät joka viikko, tai vaihtoehtoisesti jos pysähtyvät latailemaan asemalle jota ei edes löydy navigaattorilta.

Summa summarum, 99% sähköautoilijoista ei tarvitse akun esilämmitystä ollenkaan pikalatailua varten. Ihan turha ominaisuus, vain 1% kupla sitä tarvitsee.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.
Tämä 99% massa ei siis välitä eikä ihmettele sen enempää, miksi pakkasilla auto lataa vain 30kW teholla, eikä 130kW? Ei kiinnosta, mihin tässä olisi muualle kiire kuin hautaan? Vai vihastuvatko ja ottavat autokauppaan yhteyttä että auto on rikki kun lataa niin hitaasti?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Tämä 99% massa ei siis välitä eikä ihmettele sen enempää, miksi pakkasilla auto lataa vain 30kW teholla, eikä 130kW? Ei kiinnosta, mihin tässä olisi muualle kiire kuin hautaan? Vai vihastuvatko ja ottavat autokauppaan yhteyttä että auto on rikki kun lataa niin hitaasti?
Suurin osa tuulipuvuista ei ymmärrä mitä eroa on watilla ja kilowatilla tehon ja virran eroista puhumattakaan. Auto latautuu ja siihen se ymmärrys loppuu.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Suurin osa tuulipuvuista ei ymmärrä mitä eroa on watilla ja kilowatilla tehon ja virran eroista puhumattakaan. Auto latautuu ja siihen se ymmärrys loppuu.
Lisää tähän vielää se, että on nähty näitä chademo sankareita, jotka ei tajua et chademo on eri asia, kuin CCS. Tämä on se peruspulliaisen taso - valitettavasti.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Mutta tuulipukukansa osaa kyllä minuutit ja tunnit. Kauan on kauan, nopeammin pitäisi aina saada.
Kyllä aikaa osataan laskea se on totta, mutta sitten vaan ihmetellään mites viimeksi latautui 10 minuuttia nopeammin. Niitä muuttujia kun on maallikolle liikaa: akun lämpötila, akun varaustila, laturin nimellisteho, laturin todellinen teho olosuhteista / muista autoista riippuen ja niin edelleen. Osa latureista osaa jopa kertoa, jos auto rajoittaa mutta tämäkään ei luultavasti avaa juurisyytä. Mitä olen tuolla lataustolpilla joskus jutellut niin ei tavis ymmärrä välttämättä edes AC ja DC-latauksen eroa vaikka kehaisi sähköautoilleensa jo vuoden päivät.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä aikaa osataan laskea se on totta, mutta sitten vaan ihmetellään mites viimeksi latautui 10 minuuttia nopeammin.
10 min ei liene ongelma, mutta jos pysähdys kesti viimeksi 30 min ja nyt ollaan ehditty jo syödä lounas ja juoda tämä ihana Juhlamokka, eikä auto ole vieläkään latautunut, niin silloin ihmettelevät. Sitten tullaan ulisemaan jonnekin forumille että "tässä on jotain vikaa". Noi latausajat kun voi kylmällä akulla mennä todella ikäväksi ja vastaavasti kylmät akut sitten pitävät latureita varattuna, jolloin ihmiset eivät pääse edes lataamaan autoaan ja sekin odotus kestää..
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
jotka ei tajua et chademo on eri asia, kuin CCS
Kuinka paljon näitä chademo-autoja muuten on? Ajattelin että kai sentään kaikki uudet autot tulee CCS:llä, niin mitä vielä. Vilkaisin Lexuksen sivuilta, niin mainostavat että UX300e uuden mallin myynti alkaa nyt ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja uudessa mallissa on edelleen chademo.

Mikä järki tässä on, kun kuitenkin Lexux RZ:ssa on CCS?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Kuinka paljon näitä chademo-autoja muuten on? Ajattelin että kai sentään kaikki uudet autot tulee CCS:llä, niin mitä vielä. Vilkaisin Lexuksen sivuilta, niin mainostavat että UX300e uuden mallin myynti alkaa nyt ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja uudessa mallissa on edelleen chademo.

Mikä järki tässä on, kun kuitenkin Lexux RZ:ssa on CCS?
Kaikki Leafit. Ja niitä on valitettavan paljon, kun aikoinaan halvalla sai. Plus toki nuo japanilaiset aivopierut noin yleisestikin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Kaikki Leafit. Ja niitä on valitettavan paljon, kun aikoinaan halvalla sai. Plus toki nuo japanilaiset aivopierut noin yleisestikin.
Toisaalta niissä chademoa käyttävissä autoissa on todennäköisesti toimintamatkat pienimmästä päästä että eniten ne niitä latureita tarttee lähellä kaupunkeja ja kaupunkien alueella. Ehkä. Nyt niille on vapaita latauspaikkoja kohtuulliseti?

Se on varmaan toinen juttu sitten että uusissa saisi olla kaikissa. ccs.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Nyt niille on vapaita latauspaikkoja kohtuulliseti?
K-Lataus ainakin on poistanut chademoja latureistaan, kun on tullut 100kW latureita entisten 50kW latureiden tilalle. S-kauppojen yhteydessä noita chademoita vielä löytyy. Lidlilläkin ehkä?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Noista nappuloista ja näytön yhteistyöstä tuli muuten tänään vastaan omalla ladattavalla tapaus että ei sitä kosketusnäyttöä omassa ko. autossa välttämättä tarvitse.

Näyttö siis jäi jostain syystä startissa pimeäksi ja eipä tuo mitään haitannut. Peruutuskamerasta nyt ei tietty nää mitään,mutta kaikki ns. normaali käytettävyys oli saavutettavissa.

Mitä tulee chademoon, niin täällä on avaamassa paikallisen Lidlin pihaan laturi (ei ole aiemmin ollut) ja onhan siinä tosiaan chademokin vielä. Sinänsä tuskin tuo enää latauslaitteen hinnassa hirveästi vaikuttaa onko siellä type2, CCS ja noiden lisäksi vielä chademo.

Leafin lisäksi ainakin Outlanderissa on ollut chademo, vaikka käsittääkseni jostain vuosimallista lähtien sielläkin on siirrytty eteenpäin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
50kW pikalatureissa tuli tosiaan mukana aina sekä CCS että ChaDeMo johto, mutta vain jommasta kummasta voi ladata. Nyt suurteholatureissa tilaaja valitset mitä pistokeita tulee. Ja yksikin taho joka katsoo lataustilastoja huomaa nopeasti, että CCS:stä ladataan 20x enemmän kuin chademosta. Tämän voi itse kukin tarkistaa lukemalla lähimmän kempower-latauskentän sähkömittarien lukemat mustista laatikoista.

Siksi esim k-lataus ei niitä enää uusiin suurteholatureihin asenna. Valitettavasti k-lataus ei kuitenkaan asenna suurteholatureita vanhojen laturin rinnalle, vaan tilalle. Tämä johtaa tosiaan Leafisteille kiusalliseen tilanteeseen.

Tämä syö Leafin arvoa melkoisesti, mikä puolestaan merkannee sitä, että halvimpaan sähköautona monelle Leaf tulee olemaan ensikosketus sähköautoihin...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Lidl vielä ilmeisesti laittaa molemmat, joten Nissanisteista tulee Lidl kanta-asiakkaita elleivät ole jo. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
Ainakin Tesla lämmittää akkua aivan automaattisestikin. Jos siis vaikka laittaa kotilatauksen päälle.

Esim tuossa eillisessä kuvassa (Teslan puhelin sovellus) näkyy, että akku on kylmä (lumihiutale). Ja että akkua lämmitetään. Lisäksi näkyy, että lataus on käynnissä.

Laitoin siis hetkeksi latauksen päälle ennen ajoon lähtöä. Ihan hyvin on selostettu, että mitä mikäkin kuvake tarkottaa. Ja jos ei vieläkään tiedä yhtään, niin aina voi kysyä joltain.

Screenshot_2023-01-29-13-18-42-542_com.teslamotors.tesla.jpg
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mercedes heittää tiukan haasteen Teslalle – Saksalaisjätiltä suuria lupaileva avaus
30.1.202315:50
SÄHKÖAUTO
AUTO
DIGITALOUS

Kehitystä. Mercedes-Benz ja monet muut autovalmistajat panostavat itseohjaavien ajojärjestelmien kehittämiseen.
Itseohjaavien ajojärjestelmien kehittäminen on keskeisessä asemassa monien autovalmistajien strategiassa.

Lukuaika noin 2 min
Mercedes-Benz aikoo aloittaa itseohjaavien autojen myynnin Yhdysvalloissa tänä vuonna, uutisoi CNN.

Uusissa autoissa on yhtiön kehittämä Drive Pilot -järjestelmä, joka on tarkoitettu käytettäväksi moottoritiellä ruuhkaisina aikoina ajonopeuden ollessa alle 40 mailia tunnissa eli reilut 60 kilometriä per tunti.

Uusi järjestelmä on saatavana vuoden 2024 Mercedes EQS- ja S-luokan malleihin, jotka tulevat myyntiin Yhdysvalloissa myöhemmin tänä vuonna.

Järjestelmä toimii vain tietyillä kartoitetuilla moottoriteillä osavaltioissa, joissa se on katsottu lailliseksi. Toistaiseksi uusi järjestelmä noudattaa Nevadan osavaltion autonomisia ajoneuvoja koskevia liikennesääntöjä.

Mercedes toivoo saavansa sertifioinnin kehittämälleen järjestelmälle pian myös Kalifornian osavaltiossa.

Eritasoisia järjestelmiä
Mielenkiintoista on se, että Mercedes vaikuttaisi ottavan järjestelmälleen kiinnityksen paalupaikkaan kilpailussa, jossa kansainväliset autovalmistajat kehittävät itseohjaavia ajojärjestelmiä.

Mercedeksen järjestelmä edustaa liikkuvuuteen liittyviä standardeja ja normeja kehittävän kansainvälisen SAE International -järjestön määritelmän mukaisesti automaation tasoa 3.

Esimerkiksi sähköautovalmistaja Teslan Autopilot-, General Motorsin Super Cruise- ja Fordin BlueCruise-järjestelmä edustavat automaation tasoa 2.

Toisen tason automaatiota edustavat ajo-ohjausjärjestelmät mahdollistavat osittaisen itseohjaamisen jarrujen ja ohjauksen toimiessa itsestään tietyissä tilanteissa. Kuljettajan on silti kiinnitettävä jatkuvasti huomiota ajotiehen.

Mercedesin järjestelmän ollessa käytössä kuljettajan ei SAE:n mukaan tarvitse keskittyä aktiivisesti liikenteeseen, toisin kuin kakkosautomaatiotason järjestelmien kohdalla.

Kun Drive Pilot -järjestelmän kaikki automatisoidut ajo-ominaisuudet ovat käytössä, kuljettajan ei tarvitse huolehtia ajamisesta, vaikka hän istuisi kuljettajan paikalla.

Näin ollen autoilija voi esimerkiksi tarkistaa sähköpostinsa puhelimellaan tai katsoa videota matkaa tehdessään.

Lupauksia ja ongelmia
Mercedes hyödyntää teknologiassaan laserkeilausta- eli lidar-tekniikkaa. Se toimii tutkan tavoin, mutta käyttää ympäristöä havainnoidessaan laservaloa radioaaltojen sijaan.

Lidarin avulla on mahdollista saada ajoneuvon ympäristöstä huomattavasti yksityiskohtaisempaa tietoa verrattuna pelkästään kameroihin ja tutkaan.

Drive Pilot-järjestelmä hyödyntää lisäksi muun muassa mikrofonia hälytysajoneuvojen kuunteluun, säännöllisesti päivitettäviä, teräväpiirtoisia ja kolmiulotteisia tiekarttoja sekä ajoneuvon paikannusjärjestelmää, joka on Mercedeksen mukaan huomattavasti tavallista GPS-signaalia tarkempi.

Mikäli Mercedeksen järjestelmä toimii lupausten mukaisesti, se voisi tarjota ylimääräistä aikaa aamuruuhkassa istuskelevalle autoilijalle.

Itseohjaavat autot ovat nousseet usein otsikoihin myös negatiivisessa mielessä.

Esimerkiksi Teslan Autopilot-järjestelmän varassa operoivat autot ovat aiheuttaneet Yhdysvalloissa vakavia vaaratilanteita muun muassa törmätessään hälytysajoneuvoihin sekä tehdessään yllättäviä äkkijarrutuksia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ainakin Tesla lämmittää akkua aivan automaattisestikin. Jos siis vaikka laittaa kotilatauksen päälle.
Lämmittää se, jos laittaa myös lämmityksen päälle. Mutta tuolla lämmityksellä ei kyllä pikalaturilla tee mitään, ainakaan LFP:llä. Ainoa, missä tuon lämmityksen huomaa on regenissä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Lämmittää se, jos laittaa myös lämmityksen päälle. Mutta tuolla lämmityksellä ei kyllä pikalaturilla tee mitään, ainakaan LFP:llä. Ainoa, missä tuon lämmityksen huomaa on regenissä.
Jep, se lämmittää sen ajokuntoon eli johonkin 10-15 asteen tienoille muistaakseni. Optimi latauslämpötila on joku 40 astetta ja sen saa vain asettamalla navigaattoriin kohteeksi laturin. Ellei sitten ole jotain muita vipstaakeja kytketty OBD:n kautta CAN väylään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuotteet suunnitellaan massoille. Jos jätetään pois ominaisuus, jota 99 % käyttäjistä ei kaipaa, niin ei se tarkoita sitä, että käyttäjiä pidettäisiin tyhmänä. Valmistajan näkökulmasta esim. akun lämmityksen manuaalikytkin nostaisi hieman riskiä auton vikaantumiselle, joten sitä ei marginaaliporukan vuoksi kannata bisnesmielessä autoon laittaa.
En ymmärrä miten se vikaantumistiheys kasvaisi yhtään?

Ei se nyt tietenkään tarkoita että laitettaisiin joku lämmitysvastus suoralla kytkimellä ohjaamoon, vaan ainoastaan se, että lämmitys kytkeytyy päälle jos akku ei ole optimilämmin latausta varten. Ja päinvastaisesti: jos akku on ylikuuma kesällä, ohjataan jäähdytystä akulle pikalataukseen varautumista varten.

Termostaatit on keksitty varmaan sata vuotta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Et ilmeisesti ole työskennellyt koskaan tuotekehityksen parissa?
No vain joka päivä.

Jos akun BMS osaa rajoittaa latausvirtaa kun akku on liian kylmä, niin miksi se sama BMS ei osaisi rajoittaa lämmitystehoa jos akku on liian kuuma?

Olen myös suunnitellut elektroniikkaa ja koodannut sulautetuille + vaikka mille systeemeille.

Se että esilämmitys koodataan johonkin navigoinnin kylkeen on merkittävästi vaikeampi homma kuin se, että lisätään feature jolla kuski voi pyytää akkuu lämpöä / jäähdytystä jos turvarajat sen sallivat.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ainakin Tesla lämmittää akkua aivan automaattisestikin.
Mazda tekee samoin. MyMazda appista näkee mikä on akkulämmityksen tilanne ja jos se on ollut päällä yön aikana, autoa käynnistäessä tulee ilmoitus tyyliin "suurjänniteakun lämmitys aktiivinen, tämä voi vaikuttaa ajomatkaan" tai joku muu tuollainen. Oletuksena se on automaattisella ja sen saa kokonaan pois päältä jos haluaa. Mut pakkasilla se tosiaan sitä lämmittelee vähän väliä, jonka vuoksi Mazdan ohjekirja sanoo, et kandee varmuudeksi jos pitkään seisottaa, niin seisottaa sitten roikan päässä. Ihan näppärä ominaisuus, mutta veikkaan et Teslan ja Mazdan lisäksi tämän tekee... jokainen sähköauto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Mazda tekee samoin. MyMazda appista näkee mikä on akkulämmityksen tilanne ja jos se on ollut päällä yön aikana, autoa käynnistäessä tulee ilmoitus tyyliin "suurjänniteakun lämmitys aktiivinen, tämä voi vaikuttaa ajomatkaan" tai joku muu tuollainen. Oletuksena se on automaattisella ja sen saa kokonaan pois päältä jos haluaa. Mut pakkasilla se tosiaan sitä lämmittelee vähän väliä, jonka vuoksi Mazdan ohjekirja sanoo, et kandee varmuudeksi jos pitkään seisottaa, niin seisottaa sitten roikan päässä. Ihan näppärä ominaisuus, mutta veikkaan et Teslan ja Mazdan lisäksi tämän tekee... jokainen sähköauto?
Kyllä lähes jokainen sähköauto ainakin. Minusta Tesla tosin antaa akun jäähtyä, ainakin jos auto ei ole laturissa tai lataus on tullut jo valmiiksi. Mutta latauksenhan saa myös tarvittaessa ajastettua, että vaikka lataus tulee kokonaan valmiiksi juuri ennen lähtöä aamulla. Tällöin on vielä paras lämpö valmiina akussa ja tavallaan paras hetki lähteä ajelemaan.

Regen ei tosiaan toimi lumihiutale akulla, eli kylmällä akulla. Alkaa kyllä toimimaan jonkun ajan päästä, kun on autolla ajellut (lumihitale häviää).
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Jees. Toi Mazda on kyllä sopiva peli sähköautoja pelkääville, kun se kertoo koko ajan kaikesta. Jos lähtee liian kylmällä, niin se sanoo myös jarruttaessa jotain tyyliin "akun lämpötila liian alhainen, käytetään normaalijarruja" tms. vastaavaa. Jos joku lisälaite ei toimi tulee ilmo tyyliin "etukamera huurtunut, lämmitä tuulilasia" jne jne. Helppo auto sikäli omistaa, et about kaikesta tulee fiksu ilmoitus ja tarvittaessa ne kaikki saa pois. Regenin taso näkyy mittaristossa palkkeina sen analogisen neulan liikeradalla, palkkeja vähemmän jos akku ihan täysi tai liian kylmä ja siitä niitä tulee lisää kun lämpeää. Yllätyksekseni se ottaa sisään 35kW alta 20% akulla sisään heittämällä CCS:n kyljessä (tämän maksimihan on tyyliin 40kW lataus - "suurtehoa").
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
sopiva peli sähköautoja pelkääville
tämän maksimihan on tyyliin 40kW lataus - "suurtehoa"
Nyt on kyllä pakko sanoa että en voisi suositella mazdaa sähköautoja pelkääville. En haluaisi että tietämätön ostaa tuota autoa, mutta niille se taitaa mennä. En nyt koita mollata tai mitään, se vaan on fakta jos ensikertalainen ostaa tuon niin kyllä se kiroaa sähköautot maailman tappiin. Rangekaan ei tainnut olla kovin kaksinen?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Nyt on kyllä pakko sanoa että en voisi suositella mazdaa sähköautoja pelkääville. En haluaisi että tietämätön ostaa tuota autoa, mutta niille se taitaa mennä. En nyt koita mollata tai mitään, se vaan on fakta jos ensikertalainen ostaa tuon niin kyllä se kiroaa sähköautot maailman tappiin. Rangekaan ei tainnut olla kovin kaksinen?
Ennen tätä oli Tesla M3 ja Polle 2. Näistä tämä nyt klikkaa aika hyvin kohdalleen sekä laadun, että päivittäiset ajosuoritteet. Tää on ladingissa joko töissä tai kotona sen perusteella missä ollaan. Ajotuntuma on hyvin polttismainen, mikään ei ärsytä, ei mitään hiton kosketusnäyttöpelleilyä ja kaikki vaan toimii. Rangella on riippuen toki ajotyylistä kaikkea 150 - 220 välillä. Kusematta Lappiin ei onnistu, mutta muuten tämä täyttää hyvin kriteerit.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?
Jos lataustaso on alhaalla (esim. alle 10%), kuvittelisin ettei se oletusarvoisesti edes mene päälle, edes manuaalisesti. Ihan juuri sen takia ettei jo vähissä oleva akku tyhjene ennen latausasemalle pääsyä.

Tai niin ainakin minä suunnittelisin akun esilämmityksen sähköautoon. Samahan se on matkustamon esilämmityksen kanssa (ennen ajoon lähtöä), monessa sähköautossa se ei suostu menemään päälle jos akun lataustaso on esim. alle 40%. Auton logiikka päättelee että sitä alemmilla lataustasoilla on ehkä parempi kaiken varalta säästää esilämmitykseen kuluva energia itse ajoon, mikä loogiselta kuulostaakin.

Sinänsä tuo lienee yhtä suuri ongelma kuin että webaston käyttäminen bensiiniauton lämmittämiseen on huono juttu jos tankissasi on enää puoli litraa bensaa, ja webasto käyttää sen kaiken. Sitten et ajele enää mihinkään, mutta on sentään lämmin auto.

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
Ei ole pakko jos ei halua. Sitten vaan lataus alkaa aluksi hitaammin jos akku on kylmä pikalaturille saapuessasi, ja suurempi osa latauksen aikana imutettavasta energiasta käytetään akun lämmittämiseen latauksen yhteydessä.

Vähemmän hankala asia se on kuin sähläillä ennen ajoon lähtöä polttisautojen lohkolämmittimillä, webastoilla tai diesel-autojen hehkuttamisilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Nyt on kyllä pakko sanoa että en voisi suositella mazdaa sähköautoja pelkääville. En haluaisi että tietämätön ostaa tuota autoa, mutta niille se taitaa mennä. En nyt koita mollata tai mitään, se vaan on fakta jos ensikertalainen ostaa tuon niin kyllä se kiroaa sähköautot maailman tappiin. Rangekaan ei tainnut olla kovin kaksinen?
Varmasti aivan riittävä range kaupunkiajeluun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Samahan se on matkustamon esilämmityksen kanssa (ennen ajoon lähtöä), monessa sähköautossa se ei suostu menemään päälle jos akun lataustaso on esim. alle 40%. Auton logiikka päättelee että sitä alemmilla lataustasoilla on ehkä parempi kaiken varalta säästää esilämmitykseen kuluva energia itse ajoon, mikä loogiselta kuulostaakin.
Tämä onkin joissain ihan järkyttävän huono ominaisuus. Kiva kun pitää latailla akkua vain siksi, että esilämmitys toimii seuraavana aamuna. Tesla onneksi antaa esilämmittää vaikka kuinka tyhjällä akulla, mutta alle 20% taisi pyytää vahvistuksen ennen lämmityksen käynnistämistä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
No vain joka päivä.

Jos akun BMS osaa rajoittaa latausvirtaa kun akku on liian kylmä, niin miksi se sama BMS ei osaisi rajoittaa lämmitystehoa jos akku on liian kuuma?

Olen myös suunnitellut elektroniikkaa ja koodannut sulautetuille + vaikka mille systeemeille.

Se että esilämmitys koodataan johonkin navigoinnin kylkeen on merkittävästi vaikeampi homma kuin se, että lisätään feature jolla kuski voi pyytää akkuu lämpöä / jäähdytystä jos turvarajat sen sallivat.
No siinä tapauksessa sinun pitäisi tietää, että jos tuotteeseen lisätään ominaisuus/toiminnallisuus, niin tällä ominaisuudella on todennäköisyys vikaantua ja tämä todennäköisyys on suurempi kuin nolla. Näin ollen lisäämällä tämä ominaisuus tuotteen vikaantumistodennäköisyys kasvaa arvolla, joka on suurempi kuin nolla. Eli vikaantumistodennäköisyys kasvaa.

Ja niin kauan kun valmistaja kokee, että kyseinen ominaisuus ei tuo yhtään uutta asiakasta, niin bisnesnäkökulmasta homma on täysin selvä: ominaisuutta ei kannata lisätä.

Tuotekehitysihmisenä sinun pitäisi tietää, että mikään firma ei tee yhtään ominaisuutta tai tuotetta, jos ei siitä ole odotettavissa rahaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tämä onkin joissain ihan järkyttävän huono ominaisuus. Kiva kun pitää latailla akkua vain siksi, että esilämmitys toimii seuraavana aamuna. Tesla onneksi antaa esilämmittää vaikka kuinka tyhjällä akulla, mutta alle 20% taisi pyytää vahvistuksen ennen lämmityksen käynnistämistä.
Kannatan sitä että auto antaa tehdä niin, mutta varoittaa asiasta.

En tosin ymmärrä miksi Zoessani aiemmin se ei suostunut aloittamaan ainakaan etänä esilämmitystä jos akku oli alle 40%... mutta jossain vaiheessa tuo raja tuntui poistuvan, tai ainakin menevän alemmaksi? Ainakin olen pystynyt viime aikoina esilämmittämään vaikka akku olisi alle 40%, ja joskus muistaakseni jopa alle 30%. En tiedä onko raja poistunut kokonaan vai onko se laskenut esim. 20% tai 10% tienoille.

Sikäli outoa että tuo muutos tuntui tapahtuvan kun autoni käväisi renkaanvaihdossa, tai sen jälkeen ainakin kiinnitin siihen huomiota. Tuskin sentään siellä firmistä päivittivät? Tai sitten Zoen MyRenault-applikaatio on päivittynyt ja tuo raja tuli sieltä? Ihan sama kai...

Eipä silti, en niin pahana sitä kokenut vaikka se 40% raja olikin, koska sähköauto kuitenkin lämpiää niin nopeasti muutenkin. Vaikka onhan se kiva saada huurut laseista pois ilman skrapaamista, jo ennen auton käynnistystä, vaikka olisikin melko tyhjä akku.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Mulla ei ole ollenkaan kotona latausmahdollisuutta, mutta töissä ilmainen ja tarvittaessa tuossa puolen kilometrin päässä Virta 11kW laturi, jota olen tarvittaessa käyttänyt. Mitä nyt itse olen huomannut, niin eipä noi pikalaturit oikein jaksa antaa virtaa kunnolla vaikka olisi esilämmitetty akku (tai lämpimässä ollut auto), riippuu todella paljon latausasemasta ja autosta, mutta nyt talvisin olen saanut semmosen maks 50kW takuulla pikalatureista, jotka antaa 75kW tai enemmän, yleensä jotkut 80kW maks laturit ei oikein jaksa antaa edes tuota 50kW. Pikalatureita en käyttäisi päivittäin, jos vaan voi välttää, omat pikalataukset on yleensä pitkien reissujen takia tai jonkin yllättävän tarpeen takia, muuten 3-vaihe AC-laturi on paras. Joillain autoilla 1-vaihe AC-laturi hukkaa kilowatteja huomattavasti, eli voi mennä 10-30% pahimmillaan jonnekin lämmöksi tms.

Itse pärjään ihan hyvin tuolla pieniakkuisella Mach E:llä (AWD) talvellakin vaikka ajelen päivittäin 110-250km, Talvella riippuu tosiaan myös ajotyylistä ja nopeudesta akun hupeneminen, pidän sisälämmöt +20 ja ratti ja penkki lämpiää tarvittaessa. Ajotyylistä riippuen pääsee joko 150km tai 250+km yhdellä latauksella, tässä otettava huomioon, että oma ajotyyli ei varsinaisesti ole mikään akun latausta säästävä.
Siis 200km pääsee latauksella? Noin vähän talvella?

Itellä ois tollanen 261km pisin yksittäisen säännöllinen matka ja kyllä sen olis mentävä aina kelissä kuin kelissä..
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
151
Tämä syö Leafin arvoa melkoisesti, mikä puolestaan merkannee sitä, että halvimpaan sähköautona monelle Leaf tulee olemaan ensikosketus sähköautoihin...
Leafihan on nurkka-ajoon tehty. Kotona jos pääsee lataamaan, ei noita pikalatureita välttämättä tarvitse ollenkaan. Täydellä 40kwh akullakin ajelee sen reilut 200km ja kovilla pakkasillakin varmasti yli 100km. Se suomalaisen keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on edelleen 40km, että eiköhän noillekin tyytyväisiä ostajia tule löytymään jatkossakin. Sitten jos pidemmälle lähtee, niin chademoja löytyy kun vaikka plugsharesta kyylää. Rapidgaten takia taas ei sille pikalataukselle olekaan käyttöä jos niitä pitäisi tehdä useampi putkeen.. kotilatauksessa hyvä muistaa hidas latausteho, joka on maksimissaan 6.6kw ja auton omalla hidaslaturilla 1.8kw. Tyhjäksi ei siis akkua sovi päiväajossa vetää jos vaan hidaslaturilla lataa ja pitäis aamulla lähteä 100% akulla liikenteeseen..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Siis 200km pääsee latauksella? Noin vähän talvella?

Itellä ois tollanen 261km pisin yksittäisen säännöllinen matka ja kyllä sen olis mentävä aina kelissä kuin kelissä..
Vähän riippuu ajotyylistä ja kiihdytysnopeuksista ja keskinopeudesta. myös ilmankosteus, tienpinnan märkyys ja lämpötilaerot vaikuttaa aika paljon. Tänään saatoin ajaa melko nopeasti kotiin töistä (melkein kesänopeutta), mutta kun tie oli suht kuiva, niin vaikka loppumatkassa tuli räntää päälle, niin kulutus oli 25kW/100km.

Nämä riippuu tosiaan autosta, omassa jatkuva neliveto ilman toisen moottorin irtikytkentää, niin kasvattaa myös kulutusta. Kesällä kruisailuvauhdilla ajettu yksi päivä näytti illalla vielä 350km jälkeen semmoiset 50+km ja prosenttienkin mukaan olisi voinut toteutua. Tänään töistä lähtiessä 100% akulla näytti jopa omalla ajotyylillä että voisi päästä 240km. Positiivisena kokeena tein tuossa melkein tyhjällä akulla, että talvellakin lähtee kuivalla alle 6 sekuntia 0-100km/h. Onhan se pakko kokeilla kaikenlaisia tarpeettomia asioita. Jos näyttöön tulee kilpikonna, niin silloinkaan ei talvella jää kyllä valoista lähtiessä viimeiseksi, vasta jossain 3-1% kohdalla alkaa kiihdytykset tahmata oikeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jälleen yksi Teslan-tappaja.

Musk: Ota vuoronumero ja mene jonoon.
Kyllä nuo vanhat merkit jotain osaa tehdä, että ei Teslan kannata kovin ylpeäksi ryhtyä. Onhan tuo kova, jos toimittavat luokkaa ylemmän systeemin tieliikennekäyttöön ensimmäisenä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
No siinä tapauksessa sinun pitäisi tietää, että jos tuotteeseen lisätään ominaisuus/toiminnallisuus, niin tällä ominaisuudella on todennäköisyys vikaantua ja tämä todennäköisyys on suurempi kuin nolla. Näin ollen lisäämällä tämä ominaisuus tuotteen vikaantumistodennäköisyys kasvaa arvolla, joka on suurempi kuin nolla. Eli vikaantumistodennäköisyys kasvaa.

Ja niin kauan kun valmistaja kokee, että kyseinen ominaisuus ei tuo yhtään uutta asiakasta, niin bisnesnäkökulmasta homma on täysin selvä: ominaisuutta ei kannata lisätä.

Tuotekehitysihmisenä sinun pitäisi tietää, että mikään firma ei tee yhtään ominaisuutta tai tuotetta, jos ei siitä ole odotettavissa rahaa.
Juuri tästä syystä ihmettelen, että miksi rakennetaan aivan käsittämättömän monimutkaisia navigaattoriin liitettyjä ominaisuuksia jotka lähtökohtasesti eivät edes teoriassa voi toimia hyvin, eikä sitä yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää ominaisuutta joka toimii nyt, vuoden päästä ja 20v päästä.

Nappi joka aloittaa akun lämmityksen jos akun lämpötila on välillä -273 C - +30 C ja alkaa jäähdyttää akkua jos akun lämpötila on yli +35C tjsp.

Vs. softa joka vaatii että yhden napin painamisen sijaan kuski jaksaa etsiä navigaattorilla kartalta sopivalla suunnalla olevan laturin jonka auton valmistaja / karttatoimittaja ylipäätään on saanut lisättyä karttaan, reitinhakualgoritmi löytää sinne tien, auton GPS toimii jne.

--
Onnea vaan sen 15v ikäisen sähköauton kanssa akun esilämmityksen kanssa kun infotainmentin karttaa ei ole saanut päivitettyä viiteen vuoteen, siitä puuttuu 50% latureista + kuski haluaisi muutenkin käyttää carplaytä tai android autoa jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Juuri tästä syystä ihmettelen, että miksi rakennetaan aivan käsittämättömän monimutkaisia navigaattoriin liitettyjä ominaisuuksia jotka lähtökohtasesti eivät edes teoriassa voi toimia hyvin, eikä sitä yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää ominaisuutta joka toimii nyt, vuoden päästä ja 20v päästä.

Nappi joka aloittaa akun lämmityksen jos akun lämpötila on välillä -273 C - +30 C ja alkaa jäähdyttää akkua jos akun lämpötila on yli +35C tjsp.

Vs. softa joka vaatii että yhden napin painamisen sijaan kuski jaksaa etsiä navigaattorilla kartalta sopivalla suunnalla olevan laturin jonka auton valmistaja / karttatoimittaja ylipäätään on saanut lisättyä karttaan, reitinhakualgoritmi löytää sinne tien, auton GPS toimii jne.

--
Onnea vaan sen 15v ikäisen sähköauton kanssa akun esilämmityksen kanssa kun infotainmentin karttaa ei ole saanut päivitettyä viiteen vuoteen, siitä puuttuu 50% latureista + kuski haluaisi muutenkin käyttää carplaytä tai android autoa jne.
Teslallahan tuo akun lämmitys oli jo valmiina, mutta se toimi vain Teslan omille latureille ajettaessa. Ei siis ollut varmaan vaikea lisätä myös osa muistakin latureista.

Tuossa navigaattoriin perustuvassa lämmityksessä olisi se plussa, että auto itse päättää, että kuinka kauan lämmitetään.

Jos siis lämmitys on vain napilla, niin ajan täytyy sitten itse jotenkin arvioida.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Id4:lla vertailu latausnopeudesta kun on kylmä (-16) ja mennään pikalatauspisteelle. Lopputulema, kannattaa ajaa reikä päässä kiihdytellen ja hidastaen matka sinne pikalaturille niin pääsee 19 minuutissa samaan latauspisteeseen (tässä tapauksessa 60%) kun taas rauhallisesti ajavalla menee tunti siellä latauksessa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom