Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
Oma kWh mittari ennen laturia? Toki taitaa siltikin jäädä miinuksen puolelle jos pääsääntöisesti lataa kotona...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Hoituuhan se kun on latauslaitteistossa hyväksytty sähkönmittalaite?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
Jätä lataamatta kotona ja käy pikalatureilla sitten työajalla. Ja jos lataa kotona, niin luulisi että riittää pelkkä screenshotti jostain äpistä, että paljonko on ladannut energiaa ja siitä nopea lasku, että mitä se tekee euroissa sinun sähkön hinnalla. Luulisi olevan myös sovittavissa joku kertakorvaus joka kuukausi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Eikö se nyt sähkäri olisi järkevämpi ottaa pelkällä köyttöedulla?
Näin äkkiseltään kyllä . Tietysti matkan päällä tehtävät "kalliit" pikalataukset mennevät sitten omaan piikkiin.
Omalla kohdalla muutenkin vapaan autoedun/käyttöedun hyödyntäminen ei olisi järkevää paristakin syystä. Kilometrit varsin maltilliset ja olen aina halunut hankkia auton ilman firman rajoituksia. ( saa tehdä omalle autolle mitä lystää ) Auton vaihto nyt kuitenkin tulee pikkuhiljaa eteen ja puntaroin tätäkin vaihtoehtoa taas.

Oikeastaan laajempi kysymys onkin että tappaako sähkikset vapaan autoedun ?
Voisin kuvitella että on myyntitykkejä, jotka vetävät kilowatit punaisena maantietä päivittäin, mutta hoitavat aina latauksen kotona yöaikaan ? Polttisaikaan vapaa autoetu oli tässä mainio, mutta miten tämä yhtälö sähkisaikaan olisi yhtä houkutteleva ?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Näin varmasti on, mutta henkilökohtaisesti toivoisin ettei käyttäjää pidetä tyhmänä.
Tuotteet suunnitellaan massoille. Jos jätetään pois ominaisuus, jota 99 % käyttäjistä ei kaipaa, niin ei se tarkoita sitä, että käyttäjiä pidettäisiin tyhmänä. Valmistajan näkökulmasta esim. akun lämmityksen manuaalikytkin nostaisi hieman riskiä auton vikaantumiselle, joten sitä ei marginaaliporukan vuoksi kannata bisnesmielessä autoon laittaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Jippii ! Järki voittaa !


Jos tämä juttu saa oikeasti ilmaa siipiensä alle, niin toivottavasti kaikki autonvalmistajat katsovat peiliin.

Kuka tilaa ?


 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuo ei nyt pida paikkaansa koska se laturille navigointi ei viela pelaa kovinkaan hyvin niin tuota toivoo moni
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
Oisko sulla heittää jotain faktaa tosta yhden prosentin luvusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Onko täällä muita sähkö-Ooppelien omistajia? Pystyykö My Opel -sovellusta käyttämään useammalla puhelimella? Automyyjä sanoi ettei autoa voi liittää kuin yhteen tiliin, mutta ei tiennyt, toimisiko sama tili kahdessa puhelimessa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko täällä muita sähkö-Ooppelien omistajia? Pystyykö My Opel -sovellusta käyttämään useammalla puhelimella? Automyyjä sanoi ettei autoa voi liittää kuin yhteen tiliin, mutta ei tiennyt, toimisiko sama tili kahdessa puhelimessa.
Tietysti toimii useammassa puhelimessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Tietysti toimii useammassa puhelimessa.
Kiitos. Täytyy siis tänään laittaa toiseenkin puhelimeen. Automyyjästä ei kyllä ollut mitään apua tuon sovelluksen osalta. Ei tosin ymmärtänyt edes miksi 11 kW:n 3x16 A -kaapelilla ei voi ladata 7,4 kW:n 1x32 A -laturilla varustettua autoa täydellä 7,4 kW:n teholla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kiitos. Täytyy siis tänään laittaa toiseenkin puhelimeen. Automyyjästä ei kyllä ollut mitään apua tuon sovelluksen osalta. Ei tosin ymmärtänyt edes miksi 11 kW:n 3x16 A -kaapelilla ei voi ladata 7,4 kW:n 1x32 A -laturilla varustettua autoa täydellä 7,4 kW:n teholla.
Tämä on hyvinkin tuttua. Olen törmännyt useisiin automyyjiin, jotka eivät ole lainkaan kartalla sähköautoista. Luulisi, että edes merkkiliikkeet järjestäisivät myyjilleen koulutusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Jos tämä juttu saa oikeasti ilmaa siipiensä alle, niin toivottavasti kaikki autonvalmistajat katsovat peiliin.
Ei varmastikaan ota tuulta siipiensä alle. Vastaavaan on jo järkevämpi vaihtoehto, S3XY buttons. Ja senkin tärkein pointti on lähinnä se, että sillä saa tehtyä asioita joita ei Teslan oman käyttöliittymän kautta saa tehtyä. Siksi väki sitä pääosin tilailee.

Noi Ctrl-Bar:n toiminnot on kaikki sellaisia, että en keksi miksi haluaisin käyttää niitä tuon läpyskän kautta näytön tai ratin toimintojen sijaan. Toimintakin epävarmaa ja toimii viiveellä netin yli.

Jos auton käyttöliittymään oikeasti halutaan nappeja, niin kyllä sen pitää tapahtua valmistajan toimesta siten, että koko auton käyttökokemus on niiden nappien osalta mietitty kuntoon.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Oisko sulla heittää jotain faktaa tosta yhden prosentin luvusta?
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Jos auton käyttöliittymään oikeasti halutaan nappeja, niin kyllä sen pitää tapahtua valmistajan toimesta siten, että koko auton käyttökokemus on niiden nappien osalta mietitty kuntoon.
Tämähän se minun postauksen pointti on. Tuollainen startup tekele on vain niitä pieniä sysäyksia ja kokeiluita oikeaan suuntaan.

Tuo Teslan äärimmäisyyksiin mennyt kosketusnäytön käyttö nyt ei ole kovin käyttäjäystävällinen. Kosketusnäyttö mahdollistaa monipuolisuuden ja napit käytettävyyden. Sopiva sekoitus molempia on aivan varmasti paras lopputuloksen kannalta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.
Sen mitä ihmisten kanssa jutellut laturilla kun kiroavat jotain, niin ei tuo luonnehdinta tunnu iskevän. Ihmiset haluavat helpompaa ja nopeampaa latausta, eivät "tunti tässä nyt menee, mut otan lounaan kerran tunnissa viiden tunnin ajan".
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Tämähän se minun postauksen pointti on. Tuollainen startup tekele on vain niitä pieniä sysäyksia ja kokeiluita oikeaan suuntaan.

Tuo Teslan äärimmäisyyksiin mennyt kosketusnäytön käyttö nyt ei ole kovin käyttäjäystävällinen. Kosketusnäyttö mahdollistaa monipuolisuuden ja napit käytettävyyden. Sopiva sekoitus molempia on aivan varmasti paras lopputuloksen kannalta.
Tesla voisi ihan itse tuoda ohjelmallisesti esim. mahdollisuuden pyyhkijän nappia kertanapauttamalla ja rullaa pyörittämällä muuttaa pyyhkijöiden nopeutta. Helppo homma ja tekisi ajamisesta turvallisempaa. Ilmastointia en kyllä itse paljon säätele pl. jokin puhallus lasille silloin tällöin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sen mitä ihmisten kanssa jutellut laturilla kun kiroavat jotain, niin ei tuo luonnehdinta tunnu iskevän. Ihmiset haluavat helpompaa ja nopeampaa latausta, eivät "tunti tässä nyt menee, mut otan lounaan kerran tunnissa viiden tunnin ajan".
Jos tunnin välein pitää ladata, niin silloin on hankittu täysin väärä sähköauto omaan käyttöön.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
561
Näin äkkiseltään kyllä . Tietysti matkan päällä tehtävät "kalliit" pikalataukset mennevät sitten omaan piikkiin.
Omalla kohdalla muutenkin vapaan autoedun/käyttöedun hyödyntäminen ei olisi järkevää paristakin syystä. Kilometrit varsin maltilliset ja olen aina halunut hankkia auton ilman firman rajoituksia. ( saa tehdä omalle autolle mitä lystää ) Auton vaihto nyt kuitenkin tulee pikkuhiljaa eteen ja puntaroin tätäkin vaihtoehtoa taas.

Oikeastaan laajempi kysymys onkin että tappaako sähkikset vapaan autoedun ?
Voisin kuvitella että on myyntitykkejä, jotka vetävät kilowatit punaisena maantietä päivittäin, mutta hoitavat aina latauksen kotona yöaikaan ? Polttisaikaan vapaa autoetu oli tässä mainio, mutta miten tämä yhtälö sähkisaikaan olisi yhtä houkutteleva ?
Samaa pähkäilin itsekkin, mutta tilasin polttiksen tilalle sähkärin ja otan sen vapaalla autoedulla. Varmasti säästäisi jotain ja tulisi halvemmaksi jne jos ottaisi käyttöedulla. MUTTA... en halua kirjoitella ajopäiväkirjoja ja pitää kirjaa ajokilometreistä. Joo tiedän, löytyy appeja ja vaikka mitä helpottamaan tuota. Mutta kun vapaa autoetu on helpoin, siksi minun valinta.
Kotilaturiin laitan jonkinlaisen virtamittarin väliin josta saan pihalle sähkön kulutuksen ja kirjoittelen parin kuukauden välein kululaskun kotilatauksista. Pääasiassa tulen latailemaan duunissa ja matkalla pikalatureissa, jotka menee suoraan firman piikkiin.
Autoetuauto on minun valinta koska se on helppo. Rahallisesti kannattaisi ajaa kilometrejä jollain parin tonnin pihillä diiselillä, enkä missään nimessä ostaisi itselle 50-60k€ autoa. Ja nyt on veroetu täyssähkiksille, eli karkeasti sanottuna 55k€ sähkikselle verotusarvo on noin sama kuin 35k€ polttikselle. (tämä summa ihan hatusta, mutta suunnilleen noin se menee)
Osaako joku muuten suositella jotain hyvää loggaavaa virtamittaria? Shelly:llä näyttäisi olevan jotakin. Siis mikä tallentaisi jonnekkin kulutukset jotta niitä voisi tarkastella ja kirjoitella kululaskut jälkikäteen, ettei tarvitse muistaa ottaa lukemia ajanjaksin alussa ja lopussa ylös.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Noi Ctrl-Bar:n toiminnot on kaikki sellaisia, että en keksi miksi haluaisin käyttää niitä tuon läpyskän kautta näytön tai ratin toimintojen sijaan. Toimintakin epävarmaa ja toimii viiveellä netin yli.
Joo, tuon systeemin pitäisi toimia esim obd portin kautta tms suoralla systeemillä, jossa nappulat komentavat suoraan autoa. Ei taida vaan teslasta tuollaista rajapintaa kovin helposti löytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
Itse ehkä ymmärtäisin käyttää lämmitystä kylmän kelin reissuilla mutta jos se on sidottu pelkästään auton naviin niin saattaisi jäädä käyttämättä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Samaa pähkäilin itsekkin, mutta tilasin polttiksen tilalle sähkärin ja otan sen vapaalla autoedulla. Varmasti säästäisi jotain ja tulisi halvemmaksi jne jos ottaisi käyttöedulla. MUTTA... en halua kirjoitella ajopäiväkirjoja ja pitää kirjaa ajokilometreistä.
Nyt täytyy kysyä, että miksi ihmeessä käyttöedulla pitäisi kirjoitella yhtään mitään ajopäiväkirjoja tai pitää kirjaa ajokilometreistä?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
Joo ymmärrän. Itse en vaan yhtään Tesla kuskia tiedä joka ei käyttäisi esilämmitystä. Niin väittäisin ton prosentin arvion olevan tuhansia prosentteja väärässä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Nyt täytyy ymmärtää, että autovalmistajat tekevät päätöksiä sillä perusteella, mikä on niiden vaikutus bisnekseen. Eli otetaan nyt esimerkkinä tämä ominaisuus, että käyttäjä voisi manuaalisesti laittaa akun lämmityksen päälle:
1) Valmistaja analysoi, että tuollainen ominaisuus ei todellisuudessa tuo yhtään asiakasta lisää, joten ominaisuudelle ei ole business casea.
2) Lisävaikutuksena tällaisen ominaisuuden lisääminen voi lisätä auton vikaantumisherkkyyttä, joten tämäkin pointti puoltaa sitä, että kyseistä ominaisuutta ei autoon laiteta.

Ominaisuus tulee autoihin vasta sitten, kun autonvalmistajat kokevat, että ominaisuus kasvattaa myyntiä ja siten tulosta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
561
Nyt täytyy kysyä, että miksi ihmeessä käyttöedulla pitäisi kirjoitella yhtään mitään ajopäiväkirjoja tai pitää kirjaa ajokilometreistä?
Jos ajat käyttöetuautolla firman työajoja ja haluat siitä korvauksen. Taitaa olla herran vuonna 2023 14c/km


Jos palkansaaja, jolla on Verohallinnon luontoisetujen laskentaperusteita koskevassa päätöksessä tarkoitettu auton käyttöetu, käyttää tällaista autoa työmatkan suorittamiseen ja maksaa itse tästä matkasta aiheutuvat käyttövoimakulut, hänelle korvattavien käyttövoimakulujen enimmäismäärä on 14 senttiä kilometriltä.

Eli minulle työsuhdeauto on työkalu, ei pelkkä palkanlisä.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
561
No miksi niitä kilometrejä ei tarvitse kirjata vapaalla autoedulla?
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
No niinpä tosiaan, pääsi tuo unohtumaan :) Itse tosiaan autoetuautolla ajan, mutta minulla ei ole lainkaan työajoa, joten kaikki on yksityisajoa, jolloin ei tartte pitää kirjaa mistään, kun auton mittarilukema kertoo suoraan yksityisajojen määrän.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
133
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
Edelleenkään en kyllä ymmärrä mikä tuossa on se ero, kun täysin samahan tuo on käyttöedussa. Ajopäiväkirjan pitäminen ei ole mitenkään pakollista autoedussa ja se mitä työnantajan kanssa on sovittu, ei vaikuta mitenkään verottajan suuntaan. Autoedun osalta ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat kilometrit ovat sellaiset, että niiden kirjaamisella saa jotain hyötyä verotuksessa, muuten tuo ei ole mitenkään pakollista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
Lämmityksen teho on muutaman kilowatin luokkaa, eli tunnin lämmittelyn voi arvioida vievän vaikka 5 kWh energiaa normaliin ajamiseen kuluvan energian päälle. On tähän varmaan tarkempaakin tietoa, mutten jaksa kaivella. Antaa kuitenkin suuntaa.

Ainakaan Tesla ei lämmitä akkua, jos range ei riittäisi lämmityksen kanssa naviin laitetulle laturille. Ja normaalitilanteessa ottaa siis ennusteessaan huomioon tuon lämmitykseen menevän energian.

Ja mitä tulee tuohon hankaluuteen, niin mentaalipuolen juttuja tosiaan. Sähköautoon siirtymisessä, kuten uusissa asioissa muutenkin, pitää aina oppia jotain uutta. Jos kaiken uuden oppimiseen suhtautuu "onpa tämä vaikeaa" asenteella, niin lopputuloksena helpostakin asiasta saa vaikeaa. Lämmityskin on asia, josta voi myös ihan vapaasti olla välittämättä - auto lataa vaan sitten hieman tai todella paljon hitaammin ja muistuttaa että "ensi kerralla navigoi laturille, niin auto lämmittää akun valmiiksi nopeaa latausta varten".
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Kauankos tuo akun lämmitys kestää ?

Eiköhän tuon kantapään kautta opi aika nopesti jos latailu kestää liian kauan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Varmaan 10v päästä liikenteessä on kuljettajia jotka manaavan bensan tankkaamisessa ongelmaa, joka on kuitenkin vaan mentaalinen.

Tai jo nykykuskille jos annetaan alle vanha käsiryypyllä varustettu peli.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Tuotteet suunnitellaan massoille. Jos jätetään pois ominaisuus, jota 99 % käyttäjistä ei kaipaa, niin ei se tarkoita sitä, että käyttäjiä pidettäisiin tyhmänä. Valmistajan näkökulmasta esim. akun lämmityksen manuaalikytkin nostaisi hieman riskiä auton vikaantumiselle, joten sitä ei marginaaliporukan vuoksi kannata bisnesmielessä autoon laittaa.
Miksi manuaalikytkin nostaa riskiä vikaantumiselle? Onko tämä riski nyt autoissa joissa manuaalimahdollisuus on?

Myös "massoille" ominaisuuden puuttumisella on väliä jos he joutuvat sen puuttumisen takia aina käyttämään auton navigaattoria jopa tutuille latauspisteille mennessään (vain jotta esilämmitys kytkeytyisi päälle = lisävaivaa), tai esilämmitystä ei voi käyttää ollenkaan koska latauspistettä ei syystä tai toisesta löydy ko. auton navigaattorista.

Toyota oli sitä mieltä että se "99% massa" ei halua eikä tarvitse nähdä akun lataustasoa prosentteina vaan ainoastaan arvioituna jäljelläolevana toimintamatkana, mutta moni ammattimainen autoarvostelija on silti katsonut tuon melkoiseksi puutteeksi, myös massoille.

Sama myös pakotetulla rajoituksella "kaksi pikalatausta vuorokaudessa", siinäkin Toyota on ajatellut akun eliniän nostamista ettei joku tyhmeliini ihan vahingossa pikalataa 50 kertaa vuorokaudessa ja lyhentää siten akun elinikää ainakin parilla vuorokaudella. Tuollainen rajoitus palvelee lähinnä Toyotaa, ei auton omistajia.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
561
Edelleenkään en kyllä ymmärrä mikä tuossa on se ero, kun täysin samahan tuo on käyttöedussa. Ajopäiväkirjan pitäminen ei ole mitenkään pakollista autoedussa ja se mitä työnantajan kanssa on sovittu, ei vaikuta mitenkään verottajan suuntaan. Autoedun osalta ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat kilometrit ovat sellaiset, että niiden kirjaamisella saa jotain hyötyä verotuksessa, muuten tuo ei ole mitenkään pakollista.
Nyt menee vähän oftopikiksi, mutta...
Olet ihan oikeassa, mutta... Käyttöedun kanssa voit laskuttaa firmaa ajetuista työajoista 14senttiä/kilometri. Vapaalla autoedulla et, koska et itse maksa polttoaineita tai sähköjä. Jos et halua maksaa omasta pussistasi työajojen polttoaineita tai sähköjä, sinun on vähän pakko kirjata työajot ylös.

edit: eli jos et aja yhtään työajoja, vaan pelkästään työmatkat ja omat huviajelut, mitään ei tarvitse kirjailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
Pikalataavat sitten monesti kokonaan ilman esilämmitystä koska todennäköisesti eivät käytä navigaattoria vain löytääkseen tuikitutulle pikalatausasemalle jota käyttävät joka viikko, tai vaihtoehtoisesti jos pysähtyvät latailemaan asemalle jota ei edes löydy navigaattorilta.

Summa summarum, 99% sähköautoilijoista ei tarvitse akun esilämmitystä ollenkaan pikalatailua varten. Ihan turha ominaisuus, vain 1% kupla sitä tarvitsee.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.
Tämä 99% massa ei siis välitä eikä ihmettele sen enempää, miksi pakkasilla auto lataa vain 30kW teholla, eikä 130kW? Ei kiinnosta, mihin tässä olisi muualle kiire kuin hautaan? Vai vihastuvatko ja ottavat autokauppaan yhteyttä että auto on rikki kun lataa niin hitaasti?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Suurin osa tuulipuvuista ei ymmärrä mitä eroa on watilla ja kilowatilla tehon ja virran eroista puhumattakaan. Auto latautuu ja siihen se ymmärrys loppuu.
Lisää tähän vielää se, että on nähty näitä chademo sankareita, jotka ei tajua et chademo on eri asia, kuin CCS. Tämä on se peruspulliaisen taso - valitettavasti.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä aikaa osataan laskea se on totta, mutta sitten vaan ihmetellään mites viimeksi latautui 10 minuuttia nopeammin.
10 min ei liene ongelma, mutta jos pysähdys kesti viimeksi 30 min ja nyt ollaan ehditty jo syödä lounas ja juoda tämä ihana Juhlamokka, eikä auto ole vieläkään latautunut, niin silloin ihmettelevät. Sitten tullaan ulisemaan jonnekin forumille että "tässä on jotain vikaa". Noi latausajat kun voi kylmällä akulla mennä todella ikäväksi ja vastaavasti kylmät akut sitten pitävät latureita varattuna, jolloin ihmiset eivät pääse edes lataamaan autoaan ja sekin odotus kestää..
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
jotka ei tajua et chademo on eri asia, kuin CCS
Kuinka paljon näitä chademo-autoja muuten on? Ajattelin että kai sentään kaikki uudet autot tulee CCS:llä, niin mitä vielä. Vilkaisin Lexuksen sivuilta, niin mainostavat että UX300e uuden mallin myynti alkaa nyt ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja uudessa mallissa on edelleen chademo.

Mikä järki tässä on, kun kuitenkin Lexux RZ:ssa on CCS?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Kuinka paljon näitä chademo-autoja muuten on? Ajattelin että kai sentään kaikki uudet autot tulee CCS:llä, niin mitä vielä. Vilkaisin Lexuksen sivuilta, niin mainostavat että UX300e uuden mallin myynti alkaa nyt ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja uudessa mallissa on edelleen chademo.

Mikä järki tässä on, kun kuitenkin Lexux RZ:ssa on CCS?
Kaikki Leafit. Ja niitä on valitettavan paljon, kun aikoinaan halvalla sai. Plus toki nuo japanilaiset aivopierut noin yleisestikin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Kaikki Leafit. Ja niitä on valitettavan paljon, kun aikoinaan halvalla sai. Plus toki nuo japanilaiset aivopierut noin yleisestikin.
Toisaalta niissä chademoa käyttävissä autoissa on todennäköisesti toimintamatkat pienimmästä päästä että eniten ne niitä latureita tarttee lähellä kaupunkeja ja kaupunkien alueella. Ehkä. Nyt niille on vapaita latauspaikkoja kohtuulliseti?

Se on varmaan toinen juttu sitten että uusissa saisi olla kaikissa. ccs.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Nyt niille on vapaita latauspaikkoja kohtuulliseti?
K-Lataus ainakin on poistanut chademoja latureistaan, kun on tullut 100kW latureita entisten 50kW latureiden tilalle. S-kauppojen yhteydessä noita chademoita vielä löytyy. Lidlilläkin ehkä?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 202
Noista nappuloista ja näytön yhteistyöstä tuli muuten tänään vastaan omalla ladattavalla tapaus että ei sitä kosketusnäyttöä omassa ko. autossa välttämättä tarvitse.

Näyttö siis jäi jostain syystä startissa pimeäksi ja eipä tuo mitään haitannut. Peruutuskamerasta nyt ei tietty nää mitään,mutta kaikki ns. normaali käytettävyys oli saavutettavissa.

Mitä tulee chademoon, niin täällä on avaamassa paikallisen Lidlin pihaan laturi (ei ole aiemmin ollut) ja onhan siinä tosiaan chademokin vielä. Sinänsä tuskin tuo enää latauslaitteen hinnassa hirveästi vaikuttaa onko siellä type2, CCS ja noiden lisäksi vielä chademo.

Leafin lisäksi ainakin Outlanderissa on ollut chademo, vaikka käsittääkseni jostain vuosimallista lähtien sielläkin on siirrytty eteenpäin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
556
50kW pikalatureissa tuli tosiaan mukana aina sekä CCS että ChaDeMo johto, mutta vain jommasta kummasta voi ladata. Nyt suurteholatureissa tilaaja valitset mitä pistokeita tulee. Ja yksikin taho joka katsoo lataustilastoja huomaa nopeasti, että CCS:stä ladataan 20x enemmän kuin chademosta. Tämän voi itse kukin tarkistaa lukemalla lähimmän kempower-latauskentän sähkömittarien lukemat mustista laatikoista.

Siksi esim k-lataus ei niitä enää uusiin suurteholatureihin asenna. Valitettavasti k-lataus ei kuitenkaan asenna suurteholatureita vanhojen laturin rinnalle, vaan tilalle. Tämä johtaa tosiaan Leafisteille kiusalliseen tilanteeseen.

Tämä syö Leafin arvoa melkoisesti, mikä puolestaan merkannee sitä, että halvimpaan sähköautona monelle Leaf tulee olemaan ensikosketus sähköautoihin...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 716
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom