Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Sanoisin maailman olevan tässä suhteessa muuttumassa. Kiinan panostukset viime vuosina laatuun & vientiin kokonaisten lopputuotteiden osalta on huomattavia. R&D porukkaa on kun pipoa ja sielläkin aletaan osata valita se oikea hinta-laatusuhteen komponentti. Ellei jotain geopoliittista (Taiwan) tapahdu, ennustan Kiinan valtaavan paljon markkinoita, kun nyt sähköautojen kanssa markkinat on aika uusjaossa.
Varmasti muuttuu ja tuolla mönkijäsektorilla on jo selvästi aiemmista erottuvia lähes länsimaalaisella tasolla olevia tuotteita. Jos kiinalaiset alkaa saamaan liikaa jalansijaa Euroopassa alkaa isommat jäsenmaat vaatimaan tuontitulleja kiinassa valmistetuille ajoneuvoille.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Halpa on kyllä hintaisekseen.

Onko tiedossa tuon akun lämmönhallinnan soveltuvuudesta pohjoisen talviin? Viittaan vain siihen että joissakin sähköautoissa (no ainakin mun Zoessa) tuntuu olevan erikseen lauhoihin ja kylmiin maihin väsätyt versiot, esim. miten akun lämmitys on hoidettu vai onko hoidettu ollenkaan. Varsinkin jos tuossa on LFP-akku (mikä käsittääkseni on aika yleistä kiinalaisissa sähköautoissa), sitten ainakin akun lämmitys on aika tärkeä ominaisuus, tai muuten ei kohta lataa ollenkaan pakkasella.

Toisaalta jos prikulleen tuota samaa autoa myydään esim. Norjassa, kuvittelisi asian olevan kunnossa. Ja onhan Saksassakin joskus kylmä, ainakin Alpeilla.
LFP-akku ja manuaalinen esilämmitys laturille löytyy, eli pitäisi aika hyvä matkantekijä olla esim meilläkin odotuksessa olevaan e-2008 nähden.
Standardissa 6,6kW yksivaihelaturi eikä lämpöpumppua, Comfortissa tulee sitten 11kW ja lämpöpumppu. Ne vaan tuuppaa olemaan sen 9k€ kalliimpia.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Onko virta.fi latauksen käyttäjiä? Vaikuttaa edelleen vähän sekavalta joten jos näihin saisi selvyyttä:

1. Olen asentanut applikaation ja rekisteröitynyt käyttäjäksi, mutta en ole vielä laittanut maksukorttia. Jos laitan maksukortin appiin, alkaako se heti veloittaa 1€/kk perusmaksua? (Ai niin ja pitikö tässä laittaa jotain rahaakin "prepaid"-tilille, ennenkuin voi ladata yhtikäs mitään? Siltäkö se kuukausimaksukin veloitetaan?)

2. Yhdessä kauppakeskuksessa on uusia virta.fi latausasemia jotka ovat ainakin kuun loppuun ilmaisia. Pitäisikö niissä pystyä lataamaan ilman maksukortin asettamista, vai onko se joka tapauksesssa 1€/kk myös ns. ilmaisilla asemilla?

3. Miten helposti tuon 1€/kk maksun saa "tauolle", jos vaikka päättää että seuraavan 6kk ajan en lataile Virroilla? Vai onko se tehty niin vaikeaksi että parempi vaan kiltisti maksaa kuukausimaksu tästä hamaan tappiin asti, vaikka ei latailisi? Ihan periaatteesta kysyn, vaikka toisaalta saahan 6 eurolla jo kaksi isoa suklaapirtelöä.

4. Minkälaisia latauspisteita Virralla noin yleisesti on? Kaikkea maan ja taivaan väliltä, vai onko enemmän keskittynyt AC-latausasemiin? Käsitin jostain että olisi jopa yksivaiheisia (suko?) latauspisteitä, mikäs hommeli se oikein on? Ainakin ex-kollega väitti jättäneensä Tampereen-matkallaan Teslansa yhdelle sellaiselle Virran asemalle auton lataukseen, että sai edes vähän jotain kotimatkaa varten sen muutaman tunnin aikana. Käsitin häneltä että se oli suko-latausasema, tai ainakin yksivaihevirta.

5. Minkä hintaisia esim. Virran 11-22kW AC-latauspaikat noin yleisesti ovat, vai voiko se olla mitä vaan?

Tässä nyt sitä uumoilen viitsinkö laittaa sitä maksukorttia sisään ja alkaa maksaa pientä kuukausimaksua, vai jatkanko ilman kun kuukausimaksuttomiakin huokeita vaihtoehtoja on... (esim. plugitcloud, eParking jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
LFP-akku ja manuaalinen esilämmitys laturille löytyy, eli pitäisi aika hyvä matkantekijä olla esim meilläkin odotuksessa olevaan e-2008 nähden.
No tuo on kyllä sitten parasta, just noin haluaisin itsekin sen olevan. Ottaisin itsekin mieluummin akun manuaalisen esilämmityksen, vaikka toki pitkille matkoille tuntemattomiin paikkoihin teslamainen "antaa navigaattorin päättää milloin esilämmitys aloitetaan" on toki myös asiaa. Mutta jos noiden kahden välillä olisi pakko valita, mieluummin manuaalinen esilämmitys jossa itse päätän milloin näppään päälle. (Niin ja vastaus varsinaiseen kysymykseeni on että jos siinä on latailun esilämmitys, on siinä luonnollisesti silloin yleensäkin akun lämmitys mukana. Esim. Zoessani ei ole mitään ajon aikaista akun esilämmitystä, mutta kuitenkin akun lämmitys noin muuten on; ei hajuakaan milloin auto sitä tosin käyttää, oletan että ainakin jos latailee pakkasessa).

Akku ei ole järin suuri ja yksivaihelataus olisi ainakin minulle hidaste, mutta on kyllä silti erinomainen hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 321
No tuo on kyllä sitten parasta, just noin haluaisin itsekin sen olevan. Ottaisin itsekin mieluummin akun manuaalisen esilämmityksen, vaikka toki pitkille matkoille tuntemattomiin paikkoihin teslamainen "antaa navigaattorin päättää milloin esilämmitys aloitetaan" on toki myös asiaa. Mutta jos noiden kahden välillä olisi pakko valita, mieluummin manuaalinen esilämmitys jossa itse päätän milloin näppään päälle.

Akku ei ole järin suuri ja yksivaihelataus olisi ainakin minulle hidaste, mutta on kyllä silti erinomainen hinta.
Bemarin navigoinnista laturille alkava sekä myös manuaalinen vaihtoehto on kyllä sellainen että en tajua miksei kaikissa merkeissä ole?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Onko virta.fi latauksen käyttäjiä? Vaikuttaa edelleen vähän sekavalta joten jos näihin saisi selvyyttä:
..
Rekisteröidy Helenin kautta, niin ei kk-maksullinen ja veloittaa latauksen pohjalta. Tägin ja kortin saat postissa.
Kaikkea löytyy maan ja taivaan väliltä, hyvin suositeltava oltava matkantekoa ajatellen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Rekisteröidy Helenin kautta, niin ei kk-maksullinen ja veloittaa latauksen pohjalta. Tägin ja kortin saat postissa.
Jos käyttää äppiä, käytetäänkö silloin Helenin vai Virran äppiä, siis jos on rekisteröitynyt "Helenin kautta"?

Onko lataushinta eri vai sama kuin jos käyttää vain Virran äppiä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos käyttää äppiä, käytetäänkö silloin Helenin vai Virran äppiä, siis jos on rekisteröitynyt "Helenin kautta"?

Onko lataushinta eri vai sama kuin jos käyttää vain Virran äppiä?
Käytetään Virran äppiä, johon kirjaudutaan Helen latauksen tunnuksilla. Lataushinnassa ei muistaakseni ole eroa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 939
Jos käyttää äppiä, käytetäänkö silloin Helenin vai Virran äppiä, siis jos on rekisteröitynyt "Helenin kautta"?

Onko lataushinta eri vai sama kuin jos käyttää vain Virran äppiä?
Helenillä ei ole omaa äppiä (ainakaan tietääkseni) vaan käytetään Virran sovellusta johon kirjaudut tunnuksilla jotka rekisteröit Helenin sivuilla: Rekisteröidy maksutta Helen Lataukseen | Helen

Lataus on yleensä hieman halvempaa rekisteröityneille, kuin se että lataisit rekisteröitymättä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Minulla on muistikuva aiemmasta kauppakeskus Jumbo-keskustelusta että Rechargella tulisi näyttää jonkun palveluntarjoajan tägiä jotta saa perushintaa alemman hinnan, mutta en tiedä miten alas ne alimmillaan menevät, jos jo perushinta on nyt 50c/kWh. Plugitcloud-asemilla voi myös ladata rekisteröitymättä mihinkään, mutta silloin siihen tulee joku euron tms. aloitusmaksu, mutta muuten hinta on sama (esim. 16c/kWh) kuin rekisteröityneille. Aika pieni sakko siitä ettei ole rekisteröitynyt, verrattuna Rechargeen.

Pääkaupunkiseudulla Helenin AC-latausasemat tuntuvat olevan samantapaisia kalliita latauspaikkoja. Ei ihmekään että yleensä niihin on parkkeerattu (sähkö)auto joka ei lataa.

Luulisin yhtenä syynä suuriin hintaeroihin olevan se että jotkut toimijat yrittävät oikeasti tehdä voittoakin lataussähkön myynnillä, kun taas jotkut myyvät lähempänä omakustannushintaa tai jopa alle (myös ilmaiset lataukset) kun pointti on saada sähköautoilijoita tulemaan esim. kauppakeskukseen, ostoksille ja muuten. Samanlainen vetovoimatekijä (sähkö)autoilijoille kuin esim. lämmin parkkihalli jossa autoa voi sulatella talvella. Onneksi 8 km säteellä kotoani on parikin kauppakeskusta joissa on sekä lämmin 3h ilmainen pysäköinti, että halpa lataus. Esim. Jumbossa ei tule juurikaan käytyä koska parkkihalli on ulkona eli kylmä, ja sen Rechargen lataus ei ole halpaa.

Ehkä latauspaikat jakautuvat yhä enemmän niihin että voittoa tekevät lataustoimijat ovat yhä enemmän DC-pikalatausasemia joissa pointti on just se lataamisen nopeus (ja siitä pitää olla valmis maksamaankin), ja omakustannushintaisia hitaampia AC-latauspaikkoja on yhä enemmän kauppakeskuksissa yms. minne ihmisten halutaan tulevan autoillaan ja viettävän siellä aikaansa.
Rechargen AC-latauspisteillä oli jonkin aikaa halvemmat hinnat, kun käytti Northe palveluntarjoajan applikaatiota, mutta se nousi 50:n senttiin/kWh ja hetken kuluttua Recharge nosti oman hintansa samaan. Tämä oli jo useampi kuukausi sitten. Muistaakseni Northen kautta AC-lataus oli aiemmin syksyllä 25 snt/kWh, josta se nousi ensin 30:n senttiin/kWh ja sitten tuohon 50:n senttiin/kWh. Nyt kun katsoin niin Rechargen hinta on 49 snt/kWh ja Northen kautta hinta on sama 49 snt/kWh tuolla Rechargen AC-latauspisteellä, jota itse käytin aiemmin. Minulla on Rechargen (Fortumin) lätkä ja kyllä ainakin aiemmin sillä maksaessa hinta oli sama kuin mitä Rechargen nettisivuilla mainitaan. Jos ei ole lätkää/ei ole rekisteröitynyt käyttäjä, niin maksaessa tulee 50:n euron katevaraus. Tosi huonosti Rechargen tolpissa on näkyvissä hinnoittelu eli se puuttuu kokonaan, mutta samahan se on useilla muillakin. Hintaa ei näe muualta kuin applikaatiosta tai nettisivulta.


"Peruslataus (AC)
(enintään 43 kW)
EUR 0,50 / kWh"

"Kun käytät drop-in-korttimaksua, kortillesi tehdään 50 euron katevaraus. Kun lataus on päättynyt, toteutunut summa veloitetaan kortilta ja katevaraus perutaan."
"Hinta riippuu siitä, miten lataus aloitetaan. Kun käytät lataamisen aloittamiseen palveluntarjoajamme sovellusta tai RFID-tunnistetta, sovelletaan palveluntarjoajan hintoja ja ehtoja. Jos käytät drop-in- palvelua sovelletaan vakiohintojamme. Joillakin latausasemilla hinnat eroavat normaalihinnoistamme. Näet hinnat alla olevasta taulukosta."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Bemarin navigoinnista laturille alkava sekä myös manuaalinen vaihtoehto on kyllä sellainen että en tajua miksei kaikissa merkeissä ole?
90% tavallisista sähköautoilijoista ei ymmärrä akun lämmityksestä tai sen tarpeesta mitään. Autot suunnitellaan "typeriä" massoja varten. Harva osaa käyttää edes adaptiivista vakionopeudensäädintä.

Ilahduttavaa, että tuo manuaalinen lämmitys yleistyy.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Kyllähän tuota Jenkeissäkin isossa osassa on ihan ns. oikea talvi



Toki nuo kylmemmät alueet on keskimäärin vähemmän asutettuja, mutta aika merkittävä alue/populaatio kuitenkin, jota varmasti kiinnostaa sähköauton talvikelpoisuus. Vertailukohtana Helsingissä viimeisen 30 vuoden tammikuun keskilämpötila on -4.3 °C.
Eikä tuon kylmän alueen itäosat niin harvaan asutettuja ole. Yhdysvaltain koillisosat, Suurten järvien alue ja keskilänsi on aika tiheästi asutettuja.
Ja sitäpaitsi Detroit on tuolla 3-6 pakkasasteen alueella ja lunta siellä näyttää tälläkin hetkellä olevan enemmän kuin Etelä-Suomessa. Autojen talviominaisuuksista on siis Fordin, GM:n ja Stellantiksen insinööreillä kokemukset ihan jokapäiväisestä elämästä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
90% tavallisista sähköautoilijoista ei ymmärrä akun lämmityksestä tai sen tarpeesta mitään. Autot suunnitellaan "typeriä" massoja varten. Harva osaa käyttää edes adaptiivista vakionopeudensäädintä.

Ilahduttavaa, että tuo manuaalinen lämmitys yleistyy.
Näin varmasti on, mutta henkilökohtaisesti toivoisin ettei käyttäjää pidetä tyhmänä. Toki saa olla automatisoituja systeemeitä, kunhan rinnalla on sitten meille enemmän kontrollia haluaville sitten niitä manuaalisempiakin keinoja (kun siltä tuntuu).

Toyota bZ4X taitaa olla mennyt tuossa omistajan tyhmänä pitämisessä pisimmälle, kun poistivat jopa akun lataustason prosenttimittarin, ja jättivät ainoastaan arvioidun jäljelläolevan toimintamatkan. Hei, prosenttilaskuthan ovat tosi vaikeita monille taviksille joten he saattavat mennä paniikkiin nähdessään autonsa näytöllä prosenttimerkin? Tai pikalatauksien rajoittaminen kahteen per vuorokausi, tai kuskin silmän- ja päänliikkeistä jatkuvasti varoitteleva piipittelevä tunnistin, jota ilmeisesti ei ainakaan helposti saa pois päältä..

Sama syy miksi tykkään Linuxin käytöstä Windowsin sijaan: Windows kohtelee käyttäjää versio versiolta yhä tyhmempänä, ja piilottelee optioita sekä jopa tietoa käyttäjältä. Kuten Windows 11 pakotetut päivitykset jne., tai erilaisissa operaatioissa ei tohdita kertoa mitä Windows tekee ja kuinka pitkällä on tekemisissään, vaan näytetään käyttäjälle pyörivää hiukkaskiihdytintä ja pyydetään odottamaan. Käyttäjällä ei ole aavistustakaan miten pitkällä Windows on tekemisissään ja kuinka kauan on vielä odotettava, tai edes edistyykö se ollenkaan vai onko juuttunut johonkin, ja jos on, mihin.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
4
Lähinnä pisti miettimään koko uuden auton ostoa. Työkuviot muuttui odotusajan aikana, eikä enää ole niin kovaa tarvetta sähköautolle.

Aluksi tuli FOMO uusista malleista, mutta rauhoittumisen jälkeen järki voitti. Hinnat + korot kasvanut sen verran, että alkaa olemaan autolla turhan paljon hintaa.

Nyt mietinnässä menisikö Polella vai ostaisko jonkun järkipolttiksen, esim. pari vuotta vanhan Mazda 3.
Polestarin osalta kauppaan pätee myös verkkokaupan peruuttamisoikeus. Eli kaupan voi perua edelleen ilman lisäkustannuksia 14 vuorokauden ajan auton vastaanottamisen jälkeen. Tietyn kilometrirajan jälkeen ajetuista kilometreistä myyjä on kuitenkin oikeutettu veloittamaan korvauksen.

Itsellä on Pollen paperit allekirjoitettu ja luovutuspäivää odotellaan. Käytetty Model 3 alkoi hintaleikkausten myötä kiinnostamaan erittäin paljon, en kuitenkaan saanut itse hankintaa laskettua juurikaan edes halvemmaksi koska hankintatuki ja syksyllä sovittu rahoituksen maltillinen korko lähtee kävelemään. Ehkä odottelemalla tuohonkin olisi päässyt. Omissa vertailuissa molemmat autot ovat niin samalla viivalla että järkisyistä päätöstä on enää hankala tehdä. Polestarissa kai vain on sitä jotain.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Teslassa (M3&MY) on omaan korvaan todella hyvä äänentoisto, jos autossa on Premium Audio. Onko kenelläkään henkilökohtaista vertailukohtaa Polestariin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 321
Polestarin osalta kauppaan pätee myös verkkokaupan peruuttamisoikeus. Eli kaupan voi perua edelleen ilman lisäkustannuksia 14 vuorokauden ajan auton vastaanottamisen jälkeen. Tietyn kilometrirajan jälkeen ajetuista kilometreistä myyjä on kuitenkin oikeutettu veloittamaan korvauksen.

Itsellä on Pollen paperit allekirjoitettu ja luovutuspäivää odotellaan. Käytetty Model 3 alkoi hintaleikkausten myötä kiinnostamaan erittäin paljon, en kuitenkaan saanut itse hankintaa laskettua juurikaan edes halvemmaksi koska hankintatuki ja syksyllä sovittu rahoituksen maltillinen korko lähtee kävelemään. Ehkä odottelemalla tuohonkin olisi päässyt. Omissa vertailuissa molemmat autot ovat niin samalla viivalla että järkisyistä päätöstä on enää hankala tehdä. Polestarissa kai vain on sitä jotain.
Itse en miettisi hetkeäkään, jos tuntuu että toisessa on sitä jotain ja toisessa ei niin valitsemalla sen missä sitä ei ole niin kylläpä vituttaa maksaa kuukausieriä hetken päästä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
Oma kWh mittari ennen laturia? Toki taitaa siltikin jäädä miinuksen puolelle jos pääsääntöisesti lataa kotona...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Hoituuhan se kun on latauslaitteistossa hyväksytty sähkönmittalaite?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Vapaa autoetu ja sähkis. Sähköautoiluun se ei oiken sovi jos lataaminen on hyvin kotipainottaista ? Eihän tällöin ole vapaasta autoedusta oiken mitään hyötyä ? Vai onko joku kehitellyt syteemin jolla saisi kotona tehtävät lataukset myös työnanatajan piikkiin ?
Jätä lataamatta kotona ja käy pikalatureilla sitten työajalla. Ja jos lataa kotona, niin luulisi että riittää pelkkä screenshotti jostain äpistä, että paljonko on ladannut energiaa ja siitä nopea lasku, että mitä se tekee euroissa sinun sähkön hinnalla. Luulisi olevan myös sovittavissa joku kertakorvaus joka kuukausi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Eikö se nyt sähkäri olisi järkevämpi ottaa pelkällä köyttöedulla?
Näin äkkiseltään kyllä . Tietysti matkan päällä tehtävät "kalliit" pikalataukset mennevät sitten omaan piikkiin.
Omalla kohdalla muutenkin vapaan autoedun/käyttöedun hyödyntäminen ei olisi järkevää paristakin syystä. Kilometrit varsin maltilliset ja olen aina halunut hankkia auton ilman firman rajoituksia. ( saa tehdä omalle autolle mitä lystää ) Auton vaihto nyt kuitenkin tulee pikkuhiljaa eteen ja puntaroin tätäkin vaihtoehtoa taas.

Oikeastaan laajempi kysymys onkin että tappaako sähkikset vapaan autoedun ?
Voisin kuvitella että on myyntitykkejä, jotka vetävät kilowatit punaisena maantietä päivittäin, mutta hoitavat aina latauksen kotona yöaikaan ? Polttisaikaan vapaa autoetu oli tässä mainio, mutta miten tämä yhtälö sähkisaikaan olisi yhtä houkutteleva ?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Näin varmasti on, mutta henkilökohtaisesti toivoisin ettei käyttäjää pidetä tyhmänä.
Tuotteet suunnitellaan massoille. Jos jätetään pois ominaisuus, jota 99 % käyttäjistä ei kaipaa, niin ei se tarkoita sitä, että käyttäjiä pidettäisiin tyhmänä. Valmistajan näkökulmasta esim. akun lämmityksen manuaalikytkin nostaisi hieman riskiä auton vikaantumiselle, joten sitä ei marginaaliporukan vuoksi kannata bisnesmielessä autoon laittaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Jippii ! Järki voittaa !


Jos tämä juttu saa oikeasti ilmaa siipiensä alle, niin toivottavasti kaikki autonvalmistajat katsovat peiliin.

Kuka tilaa ?


 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuo ei nyt pida paikkaansa koska se laturille navigointi ei viela pelaa kovinkaan hyvin niin tuota toivoo moni
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tuossa nyt hämärtyy se, että kun pienessä kuplassa puhutaan ja siinä moni tuota toivoo, mutta kun otetaan kaikkien sähköautoilijoiden joukko, niin siitä joukosta hyvinkin marginaalinen (1 %) osa tuota kaipaa. Edelleenkään suurin osa sähköautoilijoista ei edes tiedosta koko asiaa, eikä se heitä kiinnostakaan. He lataavat, kun on tarve ja sillä siisti :)
Oisko sulla heittää jotain faktaa tosta yhden prosentin luvusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Onko täällä muita sähkö-Ooppelien omistajia? Pystyykö My Opel -sovellusta käyttämään useammalla puhelimella? Automyyjä sanoi ettei autoa voi liittää kuin yhteen tiliin, mutta ei tiennyt, toimisiko sama tili kahdessa puhelimessa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko täällä muita sähkö-Ooppelien omistajia? Pystyykö My Opel -sovellusta käyttämään useammalla puhelimella? Automyyjä sanoi ettei autoa voi liittää kuin yhteen tiliin, mutta ei tiennyt, toimisiko sama tili kahdessa puhelimessa.
Tietysti toimii useammassa puhelimessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Tietysti toimii useammassa puhelimessa.
Kiitos. Täytyy siis tänään laittaa toiseenkin puhelimeen. Automyyjästä ei kyllä ollut mitään apua tuon sovelluksen osalta. Ei tosin ymmärtänyt edes miksi 11 kW:n 3x16 A -kaapelilla ei voi ladata 7,4 kW:n 1x32 A -laturilla varustettua autoa täydellä 7,4 kW:n teholla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kiitos. Täytyy siis tänään laittaa toiseenkin puhelimeen. Automyyjästä ei kyllä ollut mitään apua tuon sovelluksen osalta. Ei tosin ymmärtänyt edes miksi 11 kW:n 3x16 A -kaapelilla ei voi ladata 7,4 kW:n 1x32 A -laturilla varustettua autoa täydellä 7,4 kW:n teholla.
Tämä on hyvinkin tuttua. Olen törmännyt useisiin automyyjiin, jotka eivät ole lainkaan kartalla sähköautoista. Luulisi, että edes merkkiliikkeet järjestäisivät myyjilleen koulutusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Jos tämä juttu saa oikeasti ilmaa siipiensä alle, niin toivottavasti kaikki autonvalmistajat katsovat peiliin.
Ei varmastikaan ota tuulta siipiensä alle. Vastaavaan on jo järkevämpi vaihtoehto, S3XY buttons. Ja senkin tärkein pointti on lähinnä se, että sillä saa tehtyä asioita joita ei Teslan oman käyttöliittymän kautta saa tehtyä. Siksi väki sitä pääosin tilailee.

Noi Ctrl-Bar:n toiminnot on kaikki sellaisia, että en keksi miksi haluaisin käyttää niitä tuon läpyskän kautta näytön tai ratin toimintojen sijaan. Toimintakin epävarmaa ja toimii viiveellä netin yli.

Jos auton käyttöliittymään oikeasti halutaan nappeja, niin kyllä sen pitää tapahtua valmistajan toimesta siten, että koko auton käyttökokemus on niiden nappien osalta mietitty kuntoon.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Oisko sulla heittää jotain faktaa tosta yhden prosentin luvusta?
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Jos auton käyttöliittymään oikeasti halutaan nappeja, niin kyllä sen pitää tapahtua valmistajan toimesta siten, että koko auton käyttökokemus on niiden nappien osalta mietitty kuntoon.
Tämähän se minun postauksen pointti on. Tuollainen startup tekele on vain niitä pieniä sysäyksia ja kokeiluita oikeaan suuntaan.

Tuo Teslan äärimmäisyyksiin mennyt kosketusnäytön käyttö nyt ei ole kovin käyttäjäystävällinen. Kosketusnäyttö mahdollistaa monipuolisuuden ja napit käytettävyyden. Sopiva sekoitus molempia on aivan varmasti paras lopputuloksen kannalta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.
Sen mitä ihmisten kanssa jutellut laturilla kun kiroavat jotain, niin ei tuo luonnehdinta tunnu iskevän. Ihmiset haluavat helpompaa ja nopeampaa latausta, eivät "tunti tässä nyt menee, mut otan lounaan kerran tunnissa viiden tunnin ajan".
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Tämähän se minun postauksen pointti on. Tuollainen startup tekele on vain niitä pieniä sysäyksia ja kokeiluita oikeaan suuntaan.

Tuo Teslan äärimmäisyyksiin mennyt kosketusnäytön käyttö nyt ei ole kovin käyttäjäystävällinen. Kosketusnäyttö mahdollistaa monipuolisuuden ja napit käytettävyyden. Sopiva sekoitus molempia on aivan varmasti paras lopputuloksen kannalta.
Tesla voisi ihan itse tuoda ohjelmallisesti esim. mahdollisuuden pyyhkijän nappia kertanapauttamalla ja rullaa pyörittämällä muuttaa pyyhkijöiden nopeutta. Helppo homma ja tekisi ajamisesta turvallisempaa. Ilmastointia en kyllä itse paljon säätele pl. jokin puhallus lasille silloin tällöin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Sen mitä ihmisten kanssa jutellut laturilla kun kiroavat jotain, niin ei tuo luonnehdinta tunnu iskevän. Ihmiset haluavat helpompaa ja nopeampaa latausta, eivät "tunti tässä nyt menee, mut otan lounaan kerran tunnissa viiden tunnin ajan".
Jos tunnin välein pitää ladata, niin silloin on hankittu täysin väärä sähköauto omaan käyttöön.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Näin äkkiseltään kyllä . Tietysti matkan päällä tehtävät "kalliit" pikalataukset mennevät sitten omaan piikkiin.
Omalla kohdalla muutenkin vapaan autoedun/käyttöedun hyödyntäminen ei olisi järkevää paristakin syystä. Kilometrit varsin maltilliset ja olen aina halunut hankkia auton ilman firman rajoituksia. ( saa tehdä omalle autolle mitä lystää ) Auton vaihto nyt kuitenkin tulee pikkuhiljaa eteen ja puntaroin tätäkin vaihtoehtoa taas.

Oikeastaan laajempi kysymys onkin että tappaako sähkikset vapaan autoedun ?
Voisin kuvitella että on myyntitykkejä, jotka vetävät kilowatit punaisena maantietä päivittäin, mutta hoitavat aina latauksen kotona yöaikaan ? Polttisaikaan vapaa autoetu oli tässä mainio, mutta miten tämä yhtälö sähkisaikaan olisi yhtä houkutteleva ?
Samaa pähkäilin itsekkin, mutta tilasin polttiksen tilalle sähkärin ja otan sen vapaalla autoedulla. Varmasti säästäisi jotain ja tulisi halvemmaksi jne jos ottaisi käyttöedulla. MUTTA... en halua kirjoitella ajopäiväkirjoja ja pitää kirjaa ajokilometreistä. Joo tiedän, löytyy appeja ja vaikka mitä helpottamaan tuota. Mutta kun vapaa autoetu on helpoin, siksi minun valinta.
Kotilaturiin laitan jonkinlaisen virtamittarin väliin josta saan pihalle sähkön kulutuksen ja kirjoittelen parin kuukauden välein kululaskun kotilatauksista. Pääasiassa tulen latailemaan duunissa ja matkalla pikalatureissa, jotka menee suoraan firman piikkiin.
Autoetuauto on minun valinta koska se on helppo. Rahallisesti kannattaisi ajaa kilometrejä jollain parin tonnin pihillä diiselillä, enkä missään nimessä ostaisi itselle 50-60k€ autoa. Ja nyt on veroetu täyssähkiksille, eli karkeasti sanottuna 55k€ sähkikselle verotusarvo on noin sama kuin 35k€ polttikselle. (tämä summa ihan hatusta, mutta suunnilleen noin se menee)
Osaako joku muuten suositella jotain hyvää loggaavaa virtamittaria? Shelly:llä näyttäisi olevan jotakin. Siis mikä tallentaisi jonnekkin kulutukset jotta niitä voisi tarkastella ja kirjoitella kululaskut jälkikäteen, ettei tarvitse muistaa ottaa lukemia ajanjaksin alussa ja lopussa ylös.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Noi Ctrl-Bar:n toiminnot on kaikki sellaisia, että en keksi miksi haluaisin käyttää niitä tuon läpyskän kautta näytön tai ratin toimintojen sijaan. Toimintakin epävarmaa ja toimii viiveellä netin yli.
Joo, tuon systeemin pitäisi toimia esim obd portin kautta tms suoralla systeemillä, jossa nappulat komentavat suoraan autoa. Ei taida vaan teslasta tuollaista rajapintaa kovin helposti löytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
Itse ehkä ymmärtäisin käyttää lämmitystä kylmän kelin reissuilla mutta jos se on sidottu pelkästään auton naviin niin saattaisi jäädä käyttämättä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Samaa pähkäilin itsekkin, mutta tilasin polttiksen tilalle sähkärin ja otan sen vapaalla autoedulla. Varmasti säästäisi jotain ja tulisi halvemmaksi jne jos ottaisi käyttöedulla. MUTTA... en halua kirjoitella ajopäiväkirjoja ja pitää kirjaa ajokilometreistä.
Nyt täytyy kysyä, että miksi ihmeessä käyttöedulla pitäisi kirjoitella yhtään mitään ajopäiväkirjoja tai pitää kirjaa ajokilometreistä?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ei, se on vain arvio. Mutta pitää nyt muistaa, että vaikka sinä ja kaverisi jotain ominaisuutta kaipaatte, niin ette te voi yleistää sitä, että kaikki sitä kaipaavat. Suurinta osaa sähköautoilijoista ei edes nykyisellään kiinnosta räpeltää sitä laturia navigaattoriin saadakseen akun lämmityksen käyntiin, vaan he vaan ajavat lataamaan ja lähtevät kahville/lounaalle. Harva haluaa tehdä ajamisestaan yhtään sen monimutkaisempaa kuin se jo on.

Itse tuota ominaisuutta kyllä käyttäisin, jos se autoon tulisi, mutta en minä sitä niin kaipaa, että sillä olisi minulle mitään merkitystä.
Joo ymmärrän. Itse en vaan yhtään Tesla kuskia tiedä joka ei käyttäisi esilämmitystä. Niin väittäisin ton prosentin arvion olevan tuhansia prosentteja väärässä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Nyt täytyy ymmärtää, että autovalmistajat tekevät päätöksiä sillä perusteella, mikä on niiden vaikutus bisnekseen. Eli otetaan nyt esimerkkinä tämä ominaisuus, että käyttäjä voisi manuaalisesti laittaa akun lämmityksen päälle:
1) Valmistaja analysoi, että tuollainen ominaisuus ei todellisuudessa tuo yhtään asiakasta lisää, joten ominaisuudelle ei ole business casea.
2) Lisävaikutuksena tällaisen ominaisuuden lisääminen voi lisätä auton vikaantumisherkkyyttä, joten tämäkin pointti puoltaa sitä, että kyseistä ominaisuutta ei autoon laiteta.

Ominaisuus tulee autoihin vasta sitten, kun autonvalmistajat kokevat, että ominaisuus kasvattaa myyntiä ja siten tulosta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kai tuo akuston lämmitys syö sähköä jonkin verran ? Paljonko ? Eli jos kituuttaa viimeisillä höyryillä tai sähkiksen tapauksessa viimeisillä kilowattitunneilla, niin hupeneko loppukin range silmissä kun lämmitys menee päälle ?

Joka tapauksessa näin polttismiehenä vielä ajattelen että onpa hankalaa. Autolle pitää siis jotenkin kertoa että nyt olisin menossa lataamaan. Mentaalipuolen ongelma enemmänkin. Tämäkin.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Nyt täytyy kysyä, että miksi ihmeessä käyttöedulla pitäisi kirjoitella yhtään mitään ajopäiväkirjoja tai pitää kirjaa ajokilometreistä?
Jos ajat käyttöetuautolla firman työajoja ja haluat siitä korvauksen. Taitaa olla herran vuonna 2023 14c/km


Jos palkansaaja, jolla on Verohallinnon luontoisetujen laskentaperusteita koskevassa päätöksessä tarkoitettu auton käyttöetu, käyttää tällaista autoa työmatkan suorittamiseen ja maksaa itse tästä matkasta aiheutuvat käyttövoimakulut, hänelle korvattavien käyttövoimakulujen enimmäismäärä on 14 senttiä kilometriltä.

Eli minulle työsuhdeauto on työkalu, ei pelkkä palkanlisä.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
No miksi niitä kilometrejä ei tarvitse kirjata vapaalla autoedulla?
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Koska kun katsot jonkin automerkin hinnastosta vapaan autoedun verotusarvon, se on laskettu että omia (ei firman ajoja) on maksimissaan 18tkm vuodessa. Jos tämä on sovittu työnantajan kanssa, niin ajokilometreja ei tarvitse eritellä, eli pitää ajopäiväkirjaa. Jos omat ajot on selvästi alle 18tkm vuodessa, ja pidit ajopäiväkirjaa, voit hakea veronpalautusta. Minulla kilsat on aikalailla nuo, eli en pidä mitään ajopäiväkirjaa ajoistani.
No niinpä tosiaan, pääsi tuo unohtumaan :) Itse tosiaan autoetuautolla ajan, mutta minulla ei ole lainkaan työajoa, joten kaikki on yksityisajoa, jolloin ei tartte pitää kirjaa mistään, kun auton mittarilukema kertoo suoraan yksityisajojen määrän.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Jippii ! Järki voittaa !


Jos tämä juttu saa oikeasti ilmaa siipiensä alle, niin toivottavasti kaikki autonvalmistajat katsovat peiliin.

Kuka tilaa ?
En tilaa, koska en koe saavani mitään lisäarvoa ylimääräisillä nappuloilla. Totta puhuen akun lämmitys voisi olla kätevä yhden napin takaa, nyt se vaatii kuitenkin kartan avaamisen ja kaksi painallusta
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 557
Viestejä
4 166 185
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom