Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Voin vaan kuvitella mitä vakuutusmaksuille tapahtuu, jos todellakin noin kallista lystiä.
Aivan älyvapaita hintoja. Akun hinallahan sa upouuden C mersun ja herkkujakin päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Kattaako kaikkien yhtiöiden kaskot jos pohjan pamauttaa jonnekin ja akku uusiksi vai onkohan joillain jotain erikoisehtoja sen suhteen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Googlaamalla, ainakin Toyotassa on nestepohjainen viilennyssysteemi, ja ainakin jossain vaiheessa Toyota on kovasti mainostanut kuinka tarkasti he monitoroivat akkua, myös sen lämpötilaa:


Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.

Jos tuo tojon akku on lifepo4 kennolla, niin sitä tosiaan ei yksinkertaisesti voi ladata -20°c lämpötilassa. Ylipäätään mikö tahansa pakkaslukema rajoittaa todella radikaalisti tuon akkutyypin lataamista, ja esim laadukkaat lyijyakun korvaajat joita hupiakuiksi myydään tuolla tekniikalla yksinkertaisesti kieltäytyvät lataamisesta kokonaan jos ollaan alle 0°C.

Tuohon nähden on hyvin erikoista että siellä ei ole minkäänlaista akun lämmitystä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Jos tuo tojon akku on lifepo4 kennolla, niin sitä tosiaan ei yksinkertaisesti voi ladata -20°c lämpötilassa. Ylipäätään mikö tahansa pakkaslukema rajoittaa todella radikaalisti tuon akkutyypin lataamista, ja esim laadukkaat lyijyakun korvaajat joita hupiakuiksi myydään tuolla tekniikalla yksinkertaisesti kieltäytyvät lataamisesta kokonaan jos ollaan alle 0°C.
Luulin itsekin aiemmin että Toyota käyttäisi LFP-akkua koska niin etukäteen toitotti akun kestoa, ja tiettävästi LFP on eliniältään kestävämpi kuin NMC tai NCA.
Jostain aiemmasta keskustelusta tällä foorumilla kuitenkin käsitin ettei se ole LFP-akku.

Olettaen että Toyotassa kuitenkin on akun lämmitys talvipakkasia varten, kuvittelisi että LFP-akullisenakin se latautuisi -20 asteessakin, aivan kuten Tesla Model 3 RWD (LFP) latautuu. Siinä vaan menee alussa suuri osa energiasta akun lämmittämiseen, ennenkuin alkaa kunnolla ladata.

Sitä en tiedä mitä tarkalleen Toyota tuolla varoituksellaan on tarkoittanut. Esim. sitä jos akun lämpötila oikeasti on -20, sitten se ei lataudu, ei ennenkuin akun lämmitys on onnistunut nostamaan lämpötilan tarpeeksi korkealle? Se kävisi enemmän järkeen. Jos ja kun Toyotassa ei edes ole LFP-akkua, ainakaan minulla ei ollut Zoella (NMC-akku kai) mitään ongelmia hidas-/perusladata autoa viime talvena -20 asteen pakkasessa, vaikka auto oli ollut vuorokauden kylmässä. Voi olla että lataus eteni hitaammin jos ja kun osa energiasta piti käyttää akun lämmitykseen, mutta joka tapauksessa akku latautui.

Kokonaan eri keskustelu sitten on se että 150kW DC-pikalaturilla ei tule huipputehoja latauksessa jos on kylmä akku, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun jossa mietitään latautuuko Toyota ollenkaan, edes hitaasti, kovemmilla pakkasilla. Veikkaan että kuitenkin latautuu ja Toyota taas sekoili sanomisissaan, väittiväthän he ensin ettei lataudu alle nollakelissä (olikos se nyt 32 F, korjasivat sitten myöhemmin että eiku tarkoitettiin -4 F eli -20 C).

Tuohon nähden on hyvin erikoista että siellä ei ole minkäänlaista akun lämmitystä.
Niin siis... onko jotain kautta varmistunut ettei Toyotassa ole mitään akun lämmitystä, edes vastuksilla? En siis tarkoita akun esilämmitystä ajon aikana tulevaa pikalatausta varten, joka sitten on ihan eri juttu ja puuttuu kai suurimmasta osasta sähköautoja, vaan sitä että autolla on yleensäkään mitään kykyä lämmittää akkua aktiivisesti, kun niin katsoo tarpeelliseksi.

Ihmettelisin oikeasti jos noin olisi koska akun lämmitys vastuksilla löytyy jopa melkein puolet halvemmasta 2021 Renault Zoe:sta (Nordic-versiosta; etelä-eurooppalaisesta versiosta ei ehkä löydy). Kun kuitenkin ovat jaksaneet tehdä Toyotaan kuitenkin aktiivisen nestejäähdytyksen, ja omien sanojensa mukaan tarkan akun kunnon ja lämpötilan seurannan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
@timppeli Mä menin kyllä täällä saadun käsityksen mukaan, jos siellä akuston lämmitykseen vaadittava rauta on, niin silloinhan softapäivityksella saa paikattua monia noista pahoista virheistä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Mersulla aika rajut hinnat akun vaihdossa. Porschen Taycaniin akku oli 80ke.

Ennen piti aina käytettyä autoa ostaessa makoilla molemmin puolin autoa katselemassa onko pohja miten mätä.
Nyt sitten taas pääsee makoilemaan ja konttailemaan kun pitää tarkistaa miten lommoille se aikaisempi liisaaja on pohjan ajanut.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Luulin itsekin aiemmin että Toyota käyttäisi LFP-akkua koska niin etukäteen toitotti akun kestoa, ja tiettävästi LFP on eliniältään kestävämpi kuin NMC tai NCA.
Jostain aiemmasta keskustelusta tällä foorumilla kuitenkin käsitin ettei se ole LFP-akku.

Olettaen että Toyotassa kuitenkin on akun lämmitys talvipakkasia varten, kuvittelisi että LFP-akullisenakin se latautuisi -20 asteessakin, aivan kuten Tesla Model 3 RWD (LFP) latautuu. Siinä vaan menee alussa suuri osa energiasta akun lämmittämiseen, ennenkuin alkaa kunnolla ladata.

Sitä en tiedä mitä tarkalleen Toyota tuolla varoituksellaan on tarkoittanut. Esim. sitä jos akun lämpötila oikeasti on -20, sitten se ei lataudu, ei ennenkuin akun lämmitys on onnistunut nostamaan lämpötilan tarpeeksi korkealle? Se kävisi enemmän järkeen. Jos ja kun Toyotassa ei edes ole LFP-akkua, ainakaan minulla ei ollut Zoella (NMC-akku kai) mitään ongelmia hidas-/perusladata autoa viime talvena -20 asteen pakkasessa, vaikka auto oli ollut vuorokauden kylmässä. Voi olla että lataus eteni hitaammin jos ja kun osa energiasta piti käyttää akun lämmitykseen, mutta joka tapauksessa akku latautui.

Kokonaan eri keskustelu sitten on se että 150kW DC-pikalaturilla ei tule huipputehoja latauksessa jos on kylmä akku, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun jossa mietitään latautuuko Toyota ollenkaan, edes hitaasti, kovemmilla pakkasilla. Veikkaan että kuitenkin latautuu ja Toyota taas sekoili sanomisissaan, väittiväthän he ensin ettei lataudu alle nollakelissä (olikos se nyt 32 F, korjasivat sitten myöhemmin että eiku tarkoitettiin -4 F eli -20 C).


Niin siis... onko jotain kautta varmistunut ettei Toyotassa ole mitään akun lämmitystä, edes vastuksilla? En siis tarkoita akun esilämmitystä ajon aikana tulevaa pikalatausta varten, joka sitten on ihan eri juttu ja puuttuu kai suurimmasta osasta sähköautoja, vaan sitä että autolla on yleensäkään mitään kykyä lämmittää akkua aktiivisesti, kun niin katsoo tarpeelliseksi.

Ihmettelisin oikeasti jos noin olisi koska akun lämmitys vastuksilla löytyy jopa melkein puolet halvemmasta 2021 Renault Zoe:sta (Nordic-versiosta; etelä-eurooppalaisesta versiosta ei ehkä löydy). Kun kuitenkin ovat jaksaneet tehdä Toyotaan kuitenkin aktiivisen nestejäähdytyksen, ja omien sanojensa mukaan tarkan akun kunnon ja lämpötilan seurannan.
Tarkka tyyppi on LiNiMnCoO2 (https://www.toyota.fi/content/dam/t...tekniset-tiedot/Tekniset_tiedot_bZ4X_MV23.pdf) , ainakin näin peruskoulupohjalta voisi sanoa ettei tuossa rautaa ole, eli ei ole LFP (lithium ferro phosphate).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Ja tähän yhtälöön kun sotkeutuu joku innokas katsastusmies uusine ohjeistuksineen sähkäreistä, niin riemu on valmis. Odotan kieli pitkällä iltapaivälehtien klikkiotsikoita:

"Katsastusmies määräsi 80 000 EUR korjauksen autolle ! - auton omistaja väittää katsastusmiestä mielenvikaiseksi "

"Katsastusmies ajoi perheenisän vararikkoon ! - auton omistaja joutui myymään asuntonsa "

:) :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.
Ei taatusti ala. Ikinä ei ole ollut autoissa mekaanisen/sähköisen rikkoutumisen takia mitään vakuutusta/korvausta.
Ja miksi pitäisikään olla? Onhan niitä ollut premiumeissakin helvetin kalliita konerikkojakin.
Artisti maksaa. Artisti ostaa sellaisen kinnerin mitä on varaa korjuuttaa tai sitten sellaisen missä on takuu.
Siinä vaiheessa kun helvetin kalliin akun omaavan auton akkutakuu on ummessa ja prosentitkin reilusti tippuneet niin auton hintakin luonnollisesti hakee sen tason että jos akku porsii niin -> paaliin ja toinen pommi tilalle.

Ehkä kun aikaa kuluu niin menestyjiä on ne valmistajat joiden akkujen kestosta tulee faktaa ajan kuluessa tarpeeksi (15? vuotta) ja akun vaihto on järjellisen hintainen. Siis siinä perusautohintatasossa tyyliin Corolla/Quasqai jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tarkka tyyppi on LiNiMnCoO2 (https://www.toyota.fi/content/dam/t...tekniset-tiedot/Tekniset_tiedot_bZ4X_MV23.pdf) , ainakin näin peruskoulupohjalta voisi sanoa ettei tuossa rautaa ole, eli ei ole LFP (lithium ferro phosphate).
Tuo on NMC akku

Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.
Ihan samoin kuin suuttimen hajoaminen aiheuttaa mersuun uuden 20000e moottorin hankkimisen kun takuuaika on ummessa. Voidaan kysyä miten kukaan uskaltaa ajaa E mersulla takuuajan jälkeen?

Käytännössä tietysti sinne vaihdetaan muutamalla satasella uusi suutin, ihan kuten siihen akkuunkin vauhdetaan vain se komponentti joka sieltä on hajonnut. Akkuun ei oikein voi tulla totaalithuoavaa vikaa muuten kuin tulipalo, toisin kuin esim polttomoottori jossa suhteellisen poeni vika esim jakopäässä voi tuhotakäytännössä koko moottorin.

Sinänsä tuollainen akun mekaaninen vauriohan menee kaskosta, ja jos niistä alkaa vakuutusyhtiöille olemaan liian raskaita kuluja ne tekevät sopimuksen jonkun akkuja korjaavan tahon kanssa, tai sitten kieltäytyvät myymästä täyskaskoa.

Akkuvikoihin varmaan alkaa saamaan vastaavia vakuutuksia, kuin mitä muutenkin käytettyihin autoihin myydään.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Tuo on NMC akku



Ihan samoin kuin suuttimen hajoaminen aiheuttaa mersuun uuden 20000e moottorin hankkimisen kun takuuaika on ummessa. Voidaan kysyä miten kukaan uskaltaa ajaa E mersulla takuuajan jälkeen?

Käytännössä tietysti sinne vaihdetaan muutamalla satasella uusi suutin, ihan kuten siihen akkuunkin vauhdetaan vain se komponentti joka sieltä on hajonnut. Akkuun ei oikein voi tulla totaalithuoavaa vikaa muuten kuin tulipalo, toisin kuin esim polttomoottori jossa suhteellisen poeni vika esim jakopäässä voi tuhotakäytännössä koko moottorin.

Sinänsä tuollainen akun mekaaninen vauriohan menee kaskosta, ja jos niistä alkaa vakuutusyhtiöille olemaan liian raskaita kuluja ne tekevät sopimuksen jonkun akkuja korjaavan tahon kanssa, tai sitten kieltäytyvät myymästä täyskaskoa.

Akkuvikoihin varmaan alkaa saamaan vastaavia vakuutuksia, kuin mitä muutenkin käytettyihin autoihin myydään.
Kerro mulle mikä yhtiö myöntää vakuutuksia autojen rikkoutumista vastaan?
Muutaman vuoden maksullisia lisätakuita on olemassa mutta niistä on järjestään rajattu jo kuluvia osia, joissain myös se kone ja loota muun muassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Kerro mulle mikä yhtiö myöntää vakuutuksia autojen rikkoutumista vastaan?
Muutaman vuoden maksullisia lisätakuita on olemassa mutta niistä on järjestään rajattu jo kuluvia osia, joissain myös se kone ja loota muun muassa.
Siis jos ostat käytetyn auton mistä tahansa käytettyjä autoja kauppaavasta ketjusta, ne yleensä tyrkyttävät noita "takuita", jotka ovat tietysti siis vakuutuksia.

Tietysti niissä takuissa on jotain rajoituksia, esim max 12v/200tkm ajettu tms, ja esim volkkareiden dsg:t on yleensä rajattu ainakin sen perus vakuutuksen ulkopuolelle.

Tietenkään jarrupalat yms selkeät kulutusosat ei kuulu.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Siis jos ostat käytetyn auton mistä tahansa käytettyjä autoja kauppaavasta ketjusta, ne yleensä tyrkyttävät noita "takuita", jotka ovat tietysti siis vakuutuksia.

Tietysti niissä takuissa on jotain rajoituksia, esim max 12v/200tkm ajettu tms, ja esim volkkareiden dsg:t on yleensä rajattu ainakin sen perus vakuutuksen ulkopuolelle.

Tietenkään jarrupalat yms selkeät kulutusosat ei kuulu.
No eihän ne toimi niinkuin vakuutus vaan rajallisen ajan lisätakuuta esim. 6kk.
Jos haluaisin VAKUUTUKSEN ottaisin sen tietenkin toistaiseksi voimassaolevana.
Niinkuin esim. henkivakuutus mitä maksan. Hinta nousee kun kun ikää tulee ja riski kasvaa mutta niin toimii vakuutus.
Lisätakuut on lähinnä markkinointia ja monesti pelkkä virhevastuukin kattaisi sen puoli vuotta, tosin mahdollisen tappelun jälkeen. Mutta joku autoliike ei taatusti anna vanhalle sähköautolle missä ei ole valmistajan takuuta enää voimassa edes rahalla akkutakuuta.

Tulevaisuudessa virhevastuukeissit akkujen osalta käytetyissä tulee olemaan hyvää draamaa.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
ihan kuten siihen akkuunkin vauhdetaan vain se komponentti joka sieltä on hajonnut.
Jos akkupaketti on "valettu" jonkin sisään, niin viallisen kennon vaihtaminen on käytännössä mahdotonta. Tämä ei onneksi koske kaikkia automalleja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Jos akkupaketti on "valettu" jonkin sisään, niin viallisen kennon vaihtaminen on käytännössä mahdotonta. Tämä ei onneksi koske kaikkia automalleja.
Noita nyt ilmeisesti ei ole kuin vasta se tesla x (mikä malli??) akku. Varmaan tässä välissä tulee noita akkuja joita ei voi korjata, ennen kuin todetaan ettäne ovat (jo nykyisten) lakien vastaisia
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
No eihän ne toimi niinkuin vakuutus vaan rajallisen ajan lisätakuuta esim. 6kk.
Jos haluaisin VAKUUTUKSEN ottaisin sen tietenkin toistaiseksi voimassaolevana.
Niinkuin esim. henkivakuutus mitä maksan. Hinta nousee kun kun ikää tulee ja riski kasvaa mutta niin toimii vakuutus.
Lisätakuut on lähinnä markkinointia ja monesti pelkkä virhevastuukin kattaisi sen puoli vuotta, tosin mahdollisen tappelun jälkeen. Mutta joku autoliike ei taatusti anna vanhalle sähköautolle missä ei ole valmistajan takuuta enää voimassa edes rahalla akkutakuuta.

Tulevaisuudessa virhevastuukeissit akkujen osalta käytetyissä tulee olemaan hyvää draamaa.
Kolmen vuoden takuuta ne faijalle myi, tosin jonkun vakuutuksen nimellä sitä myytiin. Auto oli jotain 170tkm ajettu n. 10v.

Eihän vakuutusyhtöt suostu esim hinausvakuutuksiakaan myymään kun auto on riittävän vanha, ja katkaisevat sen automaattisesti vaikka olisit sen uuteen autoon ottanut.

Ja useinhan noissa tulee vastaan se vakuutuksen vuosimaksu joka kasvaa liian suureksi suhteessa vakuutetun arvoon.

Kyllä ne akkuvakuutuksetkin markkinoille tulevat jos niille on riittävästi kysyntää ja halukkaita maksajia.

Ja jos lykästää niin saat kyllä ennenpitkää vakuutusyhtiöltä kirjeen jossa irtisanovat sen henkivakuutuksesi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Noita nyt ilmeisesti ei ole kuin vasta se tesla x (mikä malli??) akku. Varmaan tässä välissä tulee noita akkuja joita ei voi korjata, ennen kuin todetaan ettäne ovat (jo nykyisten) lakien vastaisia
Vain Tesla Model Y ja 4680 akkupaketti. Ei ole kuin joitakin vasta tehty USAssa. Myöhemmin kun saavat tuotannon kuntoon tulee kaikkiin. Piti tulla jo Semiin mutta CT ainakin saa.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Kolleega veteli tuossa 1,5v omalla Model 3:llaan pelkillä julkisilla latureilla, kun ei omassa taloudessa ole kunnollista latausmahdollisuutta. Eli kyllähän se onnistuu, aiheuttaa tietysti hieman vaivaa.

Tietysti jos työpaikalla pystyy latailemaan (vaikka sitten maksullisesti) niin ei tuo sinällään ongelma ole. Ja kaippa se hitaasti lataaminen onnistuu kotonakin, tosin jos on joka päivä ajoa paljon niin sitten ei toimi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Muistelen, että jossain sanottiin 50-60c pitää sähköstä maksaa että päästään samaan hintaan. Mutta tuo on aika yksinkertaistettu esimerkki, kun sehän riippuu aika pitkälle siitä millä litramäärällä se bensa-auto yleensäkin kulkee sen 100km.

Eiköhän pikalatureillakin ihan ok hintaan pääse. Tietty kannattaa ladata auto kun tulee reissusta (joka voi ärsyttää sillä hetkellä). Auto kun ei akustoa paljoa ehdi lämmitellä jos laturi on lähellä ja sitten kustannus nousee jos latausnopeus on hidas ja mennään minuuttitaksalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Sanoisin, että aika tuskaista touhua varsinkin talvella kun akut on kylmiä. Kesät menisi helpommin. Toki jotkut ajavat sähköautolla ilman kotilatausta, mutta vaatii kyllä vaivaa tuollainen.

Jos töistä löytyy latauspaikka tai sitten läheisen marketin tai kauppakeskuksen pihasta AC-lataus, niin voisi mennä vielä suht sujuvasti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Mulla ei ole ollenkaan kotona latausmahdollisuutta, mutta töissä ilmainen ja tarvittaessa tuossa puolen kilometrin päässä Virta 11kW laturi, jota olen tarvittaessa käyttänyt. Mitä nyt itse olen huomannut, niin eipä noi pikalaturit oikein jaksa antaa virtaa kunnolla vaikka olisi esilämmitetty akku (tai lämpimässä ollut auto), riippuu todella paljon latausasemasta ja autosta, mutta nyt talvisin olen saanut semmosen maks 50kW takuulla pikalatureista, jotka antaa 75kW tai enemmän, yleensä jotkut 80kW maks laturit ei oikein jaksa antaa edes tuota 50kW. Pikalatureita en käyttäisi päivittäin, jos vaan voi välttää, omat pikalataukset on yleensä pitkien reissujen takia tai jonkin yllättävän tarpeen takia, muuten 3-vaihe AC-laturi on paras. Joillain autoilla 1-vaihe AC-laturi hukkaa kilowatteja huomattavasti, eli voi mennä 10-30% pahimmillaan jonnekin lämmöksi tms.

Itse pärjään ihan hyvin tuolla pieniakkuisella Mach E:llä (AWD) talvellakin vaikka ajelen päivittäin 110-250km, Talvella riippuu tosiaan myös ajotyylistä ja nopeudesta akun hupeneminen, pidän sisälämmöt +20 ja ratti ja penkki lämpiää tarvittaessa. Ajotyylistä riippuen pääsee joko 150km tai 250+km yhdellä latauksella, tässä otettava huomioon, että oma ajotyyli ei varsinaisesti ole mikään akun latausta säästävä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ennen piti aina käytettyä autoa ostaessa makoilla molemmin puolin autoa katselemassa onko pohja miten mätä.
Nyt sitten taas pääsee makoilemaan ja konttailemaan kun pitää tarkistaa miten lommoille se aikaisempi liisaaja on pohjan ajanut.
Luulisi lähiaikoina hyväksytyn katsastuksen riittävän, ellei sitten ole niin uusi auto että odottaa edelleen ekaa katsastusta.
 
Liittynyt
26.08.2020
Viestejä
55
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Mä ajelin Konalla noin 3kk pelkästään julkisten latureiden varassa ennenkuin sain luvan taloyhtiöstä imutella pistorasiasta kulutusmittarin kanssa autoon sähköä. Reilu 100km oli ajoa päivässä, joten sai noin joka toinen päivä käydä lataamassa. Olisi varmaan kolmekin päivää mennyt 80% varauksella, mutta silloin etenkin aloittelevalla sähköautoilijalla range-ahdistus olisi ehkä ollut hieman liikaa.

Käytin sekä pikalatureita ja ac tolppia vähän riippuen kuinka paljon oli aikaa, eli pystyikö ac laturille jättämään autoa 4-5 tunniksi ja tulla myöhemmin hakemaan vai meinasko vuorokaudesta loppua siinä vaiheessa tunnit kesken.

Kyllä siis homma toimi, mutta vaatiihan se omaa vaivaa tietenkin. Itse en kuitenkaan kokenut, että olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa, etenkin jos latureita löytyy lähistöltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Itse ainakin alkuun kun auto saapuu menen pelkästään julkisilla. Omilla alle 10k vuotuisilla ajoilla ei se ole ku joku vartti viikossa tolpan päässä. tai sitten vähän pidempään joka toinen viikko.
Kyllä siinä mulle kilometreille tulee kyllä hintaa kun arvonalenemakin varmaan minimissään ainakin 10k/vuosi.:sholiday:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Julkisilla kyllä pärjää mutta se että menee vain lataamaan ja istuu autossa on kyllä perseestä.

Vaikka lataaminen onnistuu niin auton akun varaustila elää sen mukaan mikä on lämpötila ulkona jne. Lisäksi osa autoista kuluttaa jonkin verran akkua idlatessa. Myös lämmitys vie osansa. Nämä kannattaa huomioida.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Julkisilla kyllä pärjää mutta se että menee vain lataamaan ja istuu autossa on kyllä perseestä.

Vaikka lataaminen onnistuu niin auton akun varaustila elää sen mukaan mikä on lämpötila ulkona jne. Lisäksi osa autoista kuluttaa jonkin verran akkua idlatessa. Myös lämmitys vie osansa. Nämä kannattaa huomioida.
Joo omalla kohdallakin se on vaan alkuun, kunnes taloyhtiö saa asennettua laturit. sen jälkeenhän se on näin pienillä ajoilla aina akku täynnä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Vaikka lataaminen onnistuu niin auton akun varaustila elää sen mukaan mikä on lämpötila ulkona jne. Lisäksi osa autoista kuluttaa jonkin verran akkua idlatessa. Myös lämmitys vie osansa. Nämä kannattaa huomioida.
Tuo on totta, kovalla pakkasella (-10 astetta ja kylmemmässä) lataaminen saattaa olla aika hidasta, koska virtaa tosiaan menee kabiinin lämmittämiseen koko ajan, jos latauspaikka sijaitsee ulkona (kuten usein sijaitsee). Itse istuskelin autossa AC-latauksessa -12 asteen pakkasella. Latauspiste on ulkona ja tuntui että akkuun ei tullut paljon mitään virtaa vaikka olin kaksi tuntia lataamassa. Pakkasella kaikkein paras julkinen AC-latauspaikka olisi kauppakeskuksen parkkihallissa sijaitseva latauspiste, jossa lämpötila plussanpuolella. Pikalatureista ei ole kokemusta, kun en sellaisia käytä.

Edit. Lisäyksenä vielä, että käytän julkisia AC-latauspisteitä pk-seudulla todella paljon ja istun aina autossa latauksen aikana. Yleensä homma toimii aivan normaalisti eli virtaa tulee keskimäärin 10 kW teholla. Minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta eikä töissäkään autoa voi ladata. Onneksi ei ole kovia pakkasia, niin ei tarvitse jäädä latauspaikalle asumaan. Pikalatureita en käytä, koska menen lataamaan aina hinta edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Tuo on totta, kovalla pakkasella (-10 astetta ja kylmemmässä) lataaminen saattaa olla aika hidasta, koska virtaa tosiaan menee kabiinin lämmittämiseen koko ajan, jos latauspaikka sijaitsee ulkona (kuten usein sijaitsee). Itse istuskelin autossa AC-latauksessa -12 asteen pakkasella. Latauspiste on ulkona ja tuntui että akkuun ei tullut paljon mitään virtaa vaikka olin kaksi tuntia lataamassa. Pakkasella kaikkein paras julkinen AC-latauspaikka olisi kauppakeskuksen parkkihallissa sijaitseva latauspiste, jossa lämpötila plussanpuolella. Pikalatureista ei ole kokemusta, kun en sellaisia käytä.
Pikalatureissa pitäisi tulla lämpimällä akulla ja tyhjällä, niin saa sen parhaan hyödyn. Muuten menee ekaksi aikaa ja sähköä akun lämmitykseen, että alkaa ottamaan edes jotenkin vastaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Pikalatureissa pitäisi tulla lämpimällä akulla ja tyhjällä, niin saa sen parhaan hyödyn. Muuten menee ekaksi aikaa ja sähköä akun lämmitykseen, että alkaa ottamaan edes jotenkin vastaan.
Joo, autossani ei ole akun esilämmitystä. On tällainen tavisauto alla eli Peugeot e-208. Johtuneekohan tuosta ensisijaisesti tuo auton mateleva latausnopeus -12 pakkasella ulkona AC-latauksessa vai olikohan vain jokin paikallinen ongelma kyseisellä latauskentällä, vaikea sanoa. Mutta ainakin kauppakeskusten parkkihalleissa AC-lataus menee normaalilla nopeudella vaikka olisi pakkasta ulkona reilumminkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Joo, autossani ei ole akun esilämmitystä. On tällainen tavisauto alla eli Peugeot e-208. Johtuneekohan tuosta ensisijaisesti tuo auton mateleva latausnopeus -12 pakkasella ulkona AC-latauksessa vai olikohan vain jokin paikallinen ongelma kyseisellä latauskentällä, vaikea sanoa. Mutta ainakin kauppakeskusten parkkihalleissa AC-lataus menee normaalilla nopeudella vaikka olisi pakkasta ulkona reilumminkin.
Kyllähän tuo vaikuttaa. Vaikka AC ei ole kuin max 11 tai 22 riippuen autosta, niin pitää sen akun jonkin verran lämmin olla, että ottaa sisään "kaiken".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Kyllähän tuo vaikuttaa. Vaikka AC ei ole kuin max 11 tai 22 riippuen autosta, niin pitää sen akun jonkin verran lämmin olla, että ottaa sisään "kaiken".
Erityisesti jos akun kapasiteetti ei ole muutenkaan kovin suuri. Pieni akku latautuu suhteessa suuremmalla virralla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Onko porukalla toiminut käyttää autoa ainoastaan julkisella laturilla? Läheltä löytyisi muutama 150 kw pikalaturi jolla saisi varmaan kohtuu nopeasti ladattua mutta toki maksaa. Halvempaa kuin bensa kuitenkin?
Itsellä tuolla toisessa kodissa tilanne ettei kotilaturia pysty käyttämään. Kaupungilla 2 x 50 kW latureita ja varmaan parikymmentä 22 kW. 350 kW laturi sitten 50 km päässä.

Lähinnä enemmän pähkäilyä vaatii silloin kun jostais syystä tulet kotiin matalalla varauksella tai olet lähdössä pitempään reissuun. Jos haluaa käyttää halvimpia 22 kW latureita niin käytännössä aina kun menet kauppaa tai syömään kylille niin auto pitää saada laturiin. Sellainen 45 min käynti tuossa 50 kW laturilla helpottaa jo paljon mutta täällä ainakin tuo on niin ikävässä paikassa ettei siinä oikein muuta voi tehdä kun istuskella autossa joten melko hukkaan heitettyä aikaa.

Täällä hinnat powerpassin kuukausimaksun kanssa on:
-22kW: 37c/kWh
-50kW: 47c/kWh
-350kW: 35c/kWh

Siitä kun laskee 25kWh/100km kulutuksen kanssa niin eihän se ihan ilmaista ole.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Itse ainakin alkuun kun auto saapuu menen pelkästään julkisilla. Omilla alle 10k vuotuisilla ajoilla ei se ole ku joku vartti viikossa tolpan päässä. tai sitten vähän pidempään joka toinen viikko.
Kyllä siinä mulle kilometreille tulee kyllä hintaa kun arvonalenemakin varmaan minimissään ainakin 10k/vuosi.
Riippuu kai julkisista. Pikalatureilla voi olla suht kallista lystiä (35c/kWh ja ylöspäin), mutta AC-latureita löytyy myös kovin halpoja (esim. pääkaupunkiseudulta tiedän useita 15-16c/kWh paikkoja, ja jopa yhden 6c/kWh (se on minuuttitaksainen mutta laskin että minulle kWh hinnaksi tulisi suunnilleen tuo koska pystyn lataamaan 22kW teholla; 11kW hinnaksi tulisi n. 12c/kWh joka on halpaa sekin). Löytyypä vielä jopa pari ilmaista latauspaikkaa mutta ne muuttunevat maksullisiksi jossain vaiheessa, eikä sellaisiin voi tukeutua arkikäytössä koska yleisesti ottaen ne ovat koko ajan varattuina, ymmärrettävästi.

Olen viime kuukaudet ladannut vain työpaikalla ja julkisilla AC-latausasemilla (yleensä ruokaostosten yhteydessä) koska taloyhtiön henkilökohtainen hidaslatausasemani kustantaa pörssihintaa (koko puolen vuoden keskihinta, joten en voi säästää lataamalla vain öisin tai tuulisina päivinä). Kunhan saan tämän menneen kalliin pörssisähkökauden tilitettyä taloyhtiölle ja alkaa nyt halpeneva kausi, varmaan alan taas latailla pääasiassa kotona, saattaa mennä jopa halvemmaksi kuin nuo 15-16c/kWh paikat.

Jos käy usein jossain paikassa niin sieltäkin saattaa bongata lähistöltä laturin jolle jättää auto. Käymme perheen kanssa sattuneesta syystä esim. Lohjalla useina viikonloppuina, viipyen siellä 2-3 tuntia kerrallaan. Tietenkin tulin vihdoinkin tarkastaneeksi että mikä siellä on latausasematilanne, ja 200m päässä kohteestamme on halpoja 11kW ja 22kW AC-latausasemia jotka tuntuvat siihen aikaan viikonloppuna olevan yleensä vapainakin, joten varmaan vien siksi muutamaksi tunniksi auton sinne parkkiin, jos koen että olisi kiva saada latausta lisää kun odottelua kuitenkin tulee. Niidenkin hinta näyttäisi olevan huokeahko 16c/kWh. Vieressä on myös Rechargen 22kW AC-latauspiste jonka hinta on 50c/kWh, hoh hoh hoo... Näyttäisi olevan vapaana, miksiköhän? Kilpailu toimii...

Mutta juu, kyllähän se lisäselvittelyä ja -vaivaa tuottaa, sen sijaan että latailee vaan öisin kotona. Mutta mahdollista kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Julkisilla kyllä pärjää mutta se että menee vain lataamaan ja istuu autossa on kyllä perseestä.

Vaikka lataaminen onnistuu niin auton akun varaustila elää sen mukaan mikä on lämpötila ulkona jne. Lisäksi osa autoista kuluttaa jonkin verran akkua idlatessa. Myös lämmitys vie osansa. Nämä kannattaa huomioida.
Nuo pointit kylmyydestä varmaan useimmilla pätevät myös kotilatauksessa koska auto yleensä on ulkona parkissa, ja hitaalla yksivaihelatauksella suurempi suhteellinen osuus latausenergiasta menee akun lämmittämiseen, kuin nopeammalla julkisella latausasemalla. Tietty kannattaa talvisin pyrkiä laittamaan auto lataukseen heti ajelun päätteeksi kun akku oletettavasti on edes vähän lämmennyt ajossa, verrattuna siihen että olisi seissyt pakkasessa koko päivän.

Tuo on itseasiassa yksi syy miksi kovilla talvipakkasilla on mukavampi suunnistaa lähitienoon kauppakeskusten lämpimiin autohalleihin latailemaan, myös tietenkin sen takia että silloin voi hoitaa jotain oikeitakin asioita latauksen aikana esim. kaupassakäynnit, ja autokin sulaa mukavasti siinä samalla jäistä ja lumesta. Tietenkin jos tyhjällä isolla akulla menee ja täyteen pitäisi saada 11kW teholla, vähän turhan pitkä kauppareissu siitä toki tulee... Ellei sitten kauppakeskus ole niin lähellä kotia että voi vaikka käppäillä kotiin.

Mitä uudempi kauppakeskus, sitä paremmat latausmahdollisuudet. Joihinkin vanhempiin kauppakeskuksiin on ehkä asennettu 5-20 AC-latausasemaa kun ei kauppakeskuksen sähköissä ole ehkä sitten varauduttu massiiviseen latausinfraan, mutta sitten on uusia kauppakeskuksia kuten Tripla tai Redi joissa on varauduttu, esim. olin Redin sivuilta lukevinani että siellä on 200 kpl 22kW AC-latauspaikkaa, lämpimässä hallissa. Niin sitä pitää, varsinkin kun lataushinta on (ilmeisesti) varsin maltillinen 15c/kWh.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Täällä hinnat powerpassin kuukausimaksun kanssa on:
-22kW: 37c/kWh
-50kW: 47c/kWh
-350kW: 35c/kWh
Siitä kun laskee 25kWh/100km kulutuksen kanssa niin eihän se ihan ilmaista ole.
On kyllä lataushinnoissa kovaa vaihtelua. AC-lataus 37c/kWh, varmaan pihinä miehenä mieluummin työntäisin auton kotiin, ihan periaatteesta. Ja tuokin hassu kuinka 350kW hyperteholaturi on halvempi kuin 50kW tai 22kW latausasemat? Vai onko tuo minuuttihinta?

Sama kuinka bongasin joutessani juuri Lohjan lataustilannetta, on Rechargen 22kW AC-latausasemia pari joiden hinta on rouheat 50c/kWh, ja vieressä useampia Plugitcloudin 11kW ja 22kW AC-latausasemia joiden hinta 16c/kWh. Ehkä sitten Rechargen hinta on ilman tagia tehtävä perushinta jota saa alas sopivaa tägiä näyttämällä, mutta veikkaan ettei silti pääse lähellekään noiden Plugitcloud-asemien hintoja.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Julkisilla kyllä pärjää mutta se että menee vain lataamaan ja istuu autossa on kyllä perseestä.

Vaikka lataaminen onnistuu niin auton akun varaustila elää sen mukaan mikä on lämpötila ulkona jne. Lisäksi osa autoista kuluttaa jonkin verran akkua idlatessa. Myös lämmitys vie osansa. Nämä kannattaa huomioida.
Eikö näissä tilanteissa kannattaisi aina yhdistää tuohon jotain tekemistä? Esimerkiksi käydä puolen tunnin kävelylenkillä, kaupassa tai vaikka kahvilla jossakin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Eikö näissä tilanteissa kannattaisi aina yhdistää tuohon jotain tekemistä? Esimerkiksi käydä puolen tunnin kävelylenkillä, kaupassa tai vaikka kahvilla jossakin.
Siis toki mutta salilla saa enemmän aikaa kuin kävellä jotain kauppakeskusta edestakaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
On kyllä lataushinnoissa kovaa vaihtelua. AC-lataus 37c/kWh, varmaan pihinä miehenä mieluummin työntäisin auton kotiin, ihan periaatteesta. Ja tuokin hassu kuinka 350kW hyperteholaturi on halvempi kuin 50kW tai 22kW latausasemat? Vai onko tuo minuuttihinta?
Tuo Powerpassin(Elli) kuukausimaksu tekee sen että noiden Ionityn latureiden hinnat tippuu enemmän kuin muiden. Kyllä kWh hinta täällä Tanskassa. E-onin 22kW laturit juuri häipyi Ellin listoilta ja niillä hinta ilman mitää alennuksia on nyt mukavat 74c/kWh.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos käy usein jossain paikassa niin sieltäkin saattaa bongata lähistöltä laturin jolle jättää auto. Käymme perheen kanssa sattuneesta syystä esim. Lohjalla useina viikonloppuina, viipyen siellä 2-3 tuntia kerrallaan. Tietenkin tulin vihdoinkin tarkastaneeksi että mikä siellä on latausasematilanne, ja 200m päässä kohteestamme on halpoja 11kW ja 22kW AC-latausasemia jotka tuntuvat siihen aikaan viikonloppuna olevan yleensä vapainakin, joten varmaan vien siksi muutamaksi tunniksi auton sinne parkkiin, jos koen että olisi kiva saada latausta lisää kun odottelua kuitenkin tulee. Niidenkin hinta näyttäisi olevan huokeahko 16c/kWh. Vieressä on myös Rechargen 22kW AC-latauspiste jonka hinta on 50c/kWh, hoh hoh hoo... Näyttäisi olevan vapaana, miksiköhän? Kilpailu toimii...
Rechargen AC-lataushinta on karannut täysin käsistä. Minulla lähin latauspiste on Recharge, eipä ole tullut siellä enää hinnankorotuksen jälkeen käytyä (33 snt/kWh -> 50 snt/kWh). Ennen hinnankorotustakin se oli kallis, mutta nyt hinta on järjetön. Itse tulee käytettyä eniten eParking.fi AC-latausta (15 snt/kWh) ja K-Latauksen AC-latausta (22 snt/kWh).
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Jännä nähdä mitä huominen tuo tullessaan:
Bongasin selaillessani MG4:n mielestäni edukkaasti ja lähestyin autoliikettä. Huomenna palaavat asiaan ja vakaasti aion ostaa tuon huhtikuun lopussa vapautuvan esittelyauton, jos hinta tosiaan on vajaa 23000€.
50,8kWh nettoakku
ACC
yms. Luxury 64kWh malliin nähden uupuu lämpöpumppu & 11kW lataus, mutta tuo iskee hinnaltaan niin kovin (halvimmat Luxuryt +9k€).


Tulee se MG jossain vaiheessa tännekin.
Alkaa olemaan Leafeissä hinta aika pitkä, kun melkein 50% enemmän akkua saa vähemmällä rahalla. 12kk pätkän Leaf palautuu parin viikon päästä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Bongasin selaillessani MG4:n mielestäni edukkaasti ja lähestyin autoliikettä. Huomenna palaavat asiaan ja vakaasti aion ostaa tuon huhtikuun lopussa vapautuvan esittelyauton, jos hinta tosiaan on vajaa 23000€.
50,8kWh nettoakku
Ei paha hinta, ilmeisesti kuitenkin (arvostelujen perusteella) kyseessä ihan toimiva tapaus. Ainoa mikä voisi jännittää on huolto, kukas tuota voi korjata Suomessa?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kiinalaisissa on todennäköisesti se ongelma, että sinne laitetaan pennin osia, jotka latistaa laatua ja aiheuttaa omistajassa hampaiden kiristelyä. Auto on osiensa summa ja niitä on sähköajoneuvossa paljon.

Tämä pohjautuu yleisesti kokemuksesta kiinalaisiin mönkijöihin ja mopoihin. Kohtuullisen hyvä tuote monesti pilattu muutamilla luokattomilla komponentilla tai niiden viimeistelyllä. Vaihtamalla kuranttia osaa tilalle näistä on tosin mahdollista saada ihan hyviä pelejä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Ei paha hinta, ilmeisesti kuitenkin (arvostelujen perusteella) kyseessä ihan toimiva tapaus. Ainoa mikä voisi jännittää on huolto, kukas tuota voi korjata Suomessa?
On joo varmasti mukavia hetkiä tiedossa kun hajotessa siten, että vaatii merkkiliikettä pitäisi hinauttaa tukholmaan. Suostuuko vakuutusyhtiö maksamaan tällaista? Omaan piikkiin ihanan halpaa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Ei paha hinta, ilmeisesti kuitenkin (arvostelujen perusteella) kyseessä ihan toimiva tapaus. Ainoa mikä voisi jännittää on huolto, kukas tuota voi korjata Suomessa?
Arvosteluja tuli jokunen katteltua ja hyvin positiivinen oli sävy oli kaikissa.

Kiinalaisissa on todennäköisesti se ongelma, että sinne laitetaan pennin osia, jotka latistaa laatua ja aiheuttaa omistajassa hampaiden kiristelyä. Auto on osiensa summa ja niitä on sähköajoneuvossa paljon.

Tämä pohjautuu yleisesti kokemuksesta kiinalaisiin mönkijöihin ja mopoihin. Kohtuullisen hyvä tuote monesti pilattu muutamilla luokattomilla komponentilla tai niiden viimeistelyllä. Vaihtamalla kuranttia osaa tilalle näistä on tosin mahdollista saada ihan hyviä pelejä.
Sanoisin maailman olevan tässä suhteessa muuttumassa. Kiinan panostukset viime vuosina laatuun & vientiin kokonaisten lopputuotteiden osalta on huomattavia. R&D porukkaa on kun pipoa ja sielläkin aletaan osata valita se oikea hinta-laatusuhteen komponentti. Ellei jotain geopoliittista (Taiwan) tapahdu, ennustan Kiinan valtaavan paljon markkinoita, kun nyt sähköautojen kanssa markkinat on aika uusjaossa.

On joo varmasti mukavia hetkiä tiedossa kun hajotessa siten, että vaatii merkkiliikettä pitäisi hinauttaa tukholmaan. Suostuuko vakuutusyhtiö maksamaan tällaista? Omaan piikkiin ihanan halpaa.
Eipähän vakuutusyhtiötä taida kiinnostaa kuin viedä lähimmälle merkkikorjaamolle hinausvakuutuksen turvin, pitääkin tarkastaa vakuutusehtoja puhutaanko siellä maasta mitään :D
Toki on tässä maassa Dacia Springejäkin tuotu pää märkänä, vaikkei maahantuojalla ole tukea.
MG kuuluu samaan SAIC konserniin kuin Maxus, jolle on maahantuoja, ja Hedin Bil (joka osti Laakkosen) toimii Ruotsissa MG:n maahantuojana. ZS EV oli yksi Ruotsin rekisteröidyimmistä autoista vuonna 2022.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Rechargen AC-lataushinta on karannut täysin käsistä. Minulla lähin latauspiste on Recharge, eipä ole tullut siellä enää hinnankorotuksen jälkeen käytyä (33 snt/kWh -> 50 snt/kWh). Ennen hinnankorotustakin se oli kallis, mutta nyt hinta on järjetön. Itse tulee käytettyä eniten eParking.fi AC-latausta (15 snt/kWh) ja K-Latauksen AC-latausta (22 snt/kWh).
Minulla on muistikuva aiemmasta kauppakeskus Jumbo-keskustelusta että Rechargella tulisi näyttää jonkun palveluntarjoajan tägiä jotta saa perushintaa alemman hinnan, mutta en tiedä miten alas ne alimmillaan menevät, jos jo perushinta on nyt 50c/kWh. Plugitcloud-asemilla voi myös ladata rekisteröitymättä mihinkään, mutta silloin siihen tulee joku euron tms. aloitusmaksu, mutta muuten hinta on sama (esim. 16c/kWh) kuin rekisteröityneille. Aika pieni sakko siitä ettei ole rekisteröitynyt, verrattuna Rechargeen.

Pääkaupunkiseudulla Helenin AC-latausasemat tuntuvat olevan samantapaisia kalliita latauspaikkoja. Ei ihmekään että yleensä niihin on parkkeerattu (sähkö)auto joka ei lataa.

Luulisin yhtenä syynä suuriin hintaeroihin olevan se että jotkut toimijat yrittävät oikeasti tehdä voittoakin lataussähkön myynnillä, kun taas jotkut myyvät lähempänä omakustannushintaa tai jopa alle (myös ilmaiset lataukset) kun pointti on saada sähköautoilijoita tulemaan esim. kauppakeskukseen, ostoksille ja muuten. Samanlainen vetovoimatekijä (sähkö)autoilijoille kuin esim. lämmin parkkihalli jossa autoa voi sulatella talvella. Onneksi 8 km säteellä kotoani on parikin kauppakeskusta joissa on sekä lämmin 3h ilmainen pysäköinti, että halpa lataus. Esim. Jumbossa ei tule juurikaan käytyä koska parkkihalli on ulkona eli kylmä, ja sen Rechargen lataus ei ole halpaa.

Ehkä latauspaikat jakautuvat yhä enemmän niihin että voittoa tekevät lataustoimijat ovat yhä enemmän DC-pikalatausasemia joissa pointti on just se lataamisen nopeus (ja siitä pitää olla valmis maksamaankin), ja omakustannushintaisia hitaampia AC-latauspaikkoja on yhä enemmän kauppakeskuksissa yms. minne ihmisten halutaan tulevan autoillaan ja viettävän siellä aikaansa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Jännä nähdä mitä huominen tuo tullessaan:
Bongasin selaillessani MG4:n mielestäni edukkaasti ja lähestyin autoliikettä. Huomenna palaavat asiaan ja vakaasti aion ostaa tuon huhtikuun lopussa vapautuvan esittelyauton, jos hinta tosiaan on vajaa 23000€.
Halpa on kyllä hintaisekseen.

Onko tiedossa tuon akun lämmönhallinnan soveltuvuudesta pohjoisen talviin? Viittaan vain siihen että joissakin sähköautoissa (no ainakin mun Zoessa) tuntuu olevan erikseen lauhoihin ja kylmiin maihin väsätyt versiot, esim. miten akun lämmitys on hoidettu vai onko hoidettu ollenkaan. Varsinkin jos tuossa on LFP-akku (mikä käsittääkseni on aika yleistä kiinalaisissa sähköautoissa), sitten ainakin akun lämmitys on aika tärkeä ominaisuus, tai muuten ei kohta lataa ollenkaan pakkasella.

Toisaalta jos prikulleen tuota samaa autoa myydään esim. Norjassa, kuvittelisi asian olevan kunnossa. Ja onhan Saksassakin joskus kylmä, ainakin Alpeilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 270
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom