Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kokeilin tuossa myöhään eilen Miillä tyhjällä tiellä vähän lämmitellä akkua kiihdytys-(regen) jarrutuksella. En tehnyt kuin muutaman kerran viimeisen 5 km aikana, mutta näytti vaikuttavan positiivisesti jo tuokin. Pikkupakkasilla tuskallinen 24-25 kW latausteho on hyvin tyypillinen, nyt lähti 30 kW:lla, johon ei käytännössä pääse talvisin. Ei tuolla kuuhun mennä edelleenkään, mutta pieni parannus kuitenkin. Jos olis liikennettä ollut enemmän, niin sitten tietysti hieman nihkeämpää puuhastella nopeuden vaihtelua.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Niin, puuttuuko Kiasta karmittomat ikkunat vai puuttuuko Teslasta karmit? Mulle se on ihan se ja sama, kun lopputulos ratkaisee. Valmistaja tekee autoa suunnitellessaan päätöksiä, jotka vaikuttavat siihen lopputulokseen. Käyttäjän kannalta karmittomasta ratkaisusta on paljon helpompi löytää huonoja puolia kuin hyviä. Jos ovi rämisee suljettaessa niin se on huono juttu. Meluisampikin se karmiton ratkaisu yleensä on ajossa.
Nyt kun ajattelen asiaa, niin ole ikinä omistanut autoa missä on karmit, joten mun näkövinkkelistä ne puuttuu Kiasta :D

Missään omassa autossa ei ole ovi sentään rämissyt, ainoa missä olen räminää kuullut on Daewoo. Se ei liene ihme :lol:
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Mitäpä, jos itse toisit ne esille, koska niin väitit asian olevan:



"Pitkä kuin nälkävuosi" ja ihan kolme eri komponenttia on jätetty takuun ulkopuolelle, joista se kolmas eli pienjänniteakku on kuluva osa siinä missä renkaatkin.

Ei kai se ole mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemistä, jos vain korjaa toisen virheellisiä väitteitä ja kertoo, että voisi puhua vähän enemmän totta jatkossa.
En ole saanut vielä jälleenmyyjältä pyytämiäni takuuehtoja, vastasivat että ne saa vaan paikan päältä noutamalla. Kian UK:n sivuilla löytyy lista julkisesti esillä, jos tämä vastaava on käytössä Suomessa niin tämä herättää hiukan epäilyjä väittämästäsi kolmesta takuun ulkopuolella olevasta komponentista:

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
En ole saanut vielä jälleenmyyjältä pyytämiäni takuuehtoja, vastasivat että ne saa vaan paikan päältä noutamalla. Kian UK:n sivuilla löytyy lista julkisesti esillä, jos tämä vastaava on käytössä Suomessa niin tämä herättää hiukan epäilyjä väittämästäsi kolmesta takuun ulkopuolella olevasta komponentista:

Noillahan ei ole mitään tekemistä Suomen takuun kanssa, vaikka sama yhtiö onkin kyseessä. Eikä tuossakaan listassa ole mitään uutta aiempaan. Ihan täysin samanlaisia takuuehtoja löytyy kaikilta merkeiltä normaaliin kulumiseen ja käyttäjävirheisiin liittyen eli sitä pitkää "nälkävuosilistaa" edelleenkin odotellaan.

Edit. Vanhoja kuvia kun kävi läpi niin Kian takuupapereista löytyi kuva. Ei siellä tosiaan ole muita komponentteja mainittu kuin se navi, äänentoisto ja 12V akku.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Paljonko ajat? Itsellä nyt tulee 50tkm vuoteen ja en voisi harkita edes muuta kuin Teslaa. Helppokäyttöisyys, latausnopeus, suorituskyky ja sisustan tilavuus tekevät itselle Teslasta parhaan kokonaisuuden.

Jos et aja akun kantaman ulkopuolelle, niin sitten ei niin väliä. Ja jos sentry, puhelinavain sun muut softajutut ei ole tärkeitä niin Volvo/Polestar ihan jees. Harri Salon testi mielestäni kiteytti asian hyvin. Softa ei ole Teslan tasolla, mutta muuten auto on hyvä. Sähköautona Tesla voittaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos 50 tkm tulee vuoteen, niin vain kuskinpenkin (”työpisteen”) ergonomialla on todella aidosti merkitystä. Latausnopeus on toinen, jos on pakko muualla kuin kotona ladata.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Paljonko ajat? Itsellä nyt tulee 50tkm vuoteen ja en voisi harkita edes muuta kuin Teslaa. Helppokäyttöisyys, latausnopeus, suorituskyky ja sisustan tilavuus tekevät itselle Teslasta parhaan kokonaisuuden.

Jos et aja akun kantaman ulkopuolelle, niin sitten ei niin väliä. Ja jos sentry, puhelinavain sun muut softajutut ei ole tärkeitä niin Volvo/Polestar ihan jees. Harri Salon testi mielestäni kiteytti asian hyvin. Softa ei ole Teslan tasolla, mutta muuten auto on hyvä. Sähköautona Tesla voittaa
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Kun puhutaan "akun lämmityksestä", on hyvä erottaa toisistaan sähköauton kyky tarvittaessa lämmittää akkua (esim. jotta se ei vioitu jos sitä yrittää ladata kovassa pakkasessa), ja pikalatauksen nopeuden maksimointia varten tarkoitettu akun esilämmitys ajon aikana.
Kiitos, olen tietoinen tästä. Siksi kysyinkin, että onko koko Toyotassa lämmönhallintaa ollenkaan? Siinä autossa on menty siitä mistä aita on matalin about jokaisella asteella, niin en yllättyisi jos tuossakin olisi sama meno kuin tripletissä = ei mitään lämmönhallintaa suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.
Varsinkin kun se hankintatuki taitaa olla vuonna 2022 tilatuissa autoissa enää. Eihän sitä vuodelle 2023 enää ole?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Itsellä kun normaalisti ajoasento on sellainen että jalat on aikalailla suorassa eli polkimien ja penkin selkänojan etäisyys on säädetty ettei tartte koukistella liiallisesti ylös/sivuille päin, niin hyvin olen mahtunut pienempiinkin ohjaamoihin. Onhan tuo Polestar2 tyköistuvampi kuin vaikkapa edellinen autoni eli Volvo S60 (viimeisin korimalli), jossa myös massiivinen keskikonsoli, muttei mitenkään häiritsevästi.

Kun sanot ettet halua osua jaloilla mihinkään, niin kerrotko missä on niin iso ohjaamo nyky sähköautoissa, niin vois ihan mielenkiinnosta käydä asiaan tutustumassa.
Enemmän se jakkarasta itsellä kiinni on osuuko polvet sivusta varsinkin keskikonsoliin.
Sporttipenkit yleensä antaa paremmin reisitukea kun oon aika riukukinttu.
Eli kun varsinkin kaasujalka nojaa rennosti ulospäin reisitukeen niin yllättävän monessa kulkineessa se onkin polvi mikä ottaa kiinni.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Osaahan XC40/C40 myös esilämmityksen latureille, joten ei se huonoin valinta ole ajomiehille. Janoinen elektroneille, mutta se taas riippuu ihmisestä ja ajoprofiilista, onko sillä merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tavallisen ihmisen logiikkaan kuuluu myös, että ei osta Suberbin kokoista autoa, jos on etsimässä Fabiaa. Samaa logiikkaa on myös se, että harva pistää rahaa yhtään enempää kuin on tarvis. Tavallinen ihminen katsoo, että tuossa on perusmallin hinta ja varusteet. Jos se riittää, niin tinkivara huomioiden 5 k€ lisäys isompaan parempaan malliin on iso. Varsinkin kun tulee uudelta valmistalta heikommalla takuulla ja netistäkin pitäisi vielä tilata.
Näinhän tämä voi olla useiden kohdalla. Itse en oikeastaan ole edes ostamassa autoa, ostan enemmänkin tietokoneen/elektroniikkalaitteen omaksi ilokseni. Pääasiallinen syy hankkia sähköauto on että haluan sellaisen (70% osuus hankintasyystä) toissijainen syy hankkia on säästöt polttoaineessa/rahan säästö ylipäänsä (30%).

Muita merkkejä käynyt katsomassa, mutta ei sytytä yhtään joku volkkari tai kia. Ainoastaan teslasta tuli sellainen fiilis, että haluan sen. Omat ajoni vielä sellaisia, että ei tuo Model Y edes sovellu kauhean hyvin (mikään sähköauto ei sovellu) niihin. Nykyinen Diesel vie rangessa kaikkia muita 100-0 ja päivässä tulee välillä 1000 km enkä edes tiedä saanko tuota järkevästi ladattua, mutta täytyy rukkailla sitten aikatauluja sen mukaan että onnistuu. Voisihan sitä dieselillä vielä ajaa niin kokonaisuutena pääsisi paljon helpommalla, mutta toisaalta haluan teslan. Vaihdan sitten johonkin muuhun jos ei toimikkaan minun ajoissani järkevästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.
Tosiaan hankintatuki on sidottu juuri tiettyyn autoon ja hakijaan. Ei voi siirtää toiseen autoon tai toiselle ostajalle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
68
Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Koititko säätää istuimen korkeutta miten paljon, silläkin saattaa olla iso vaikutus siihen, mihin kohtaa polvi osuu? Olen itse 183 eikä minuakaan kyllä pollen ajoasento haittaa yhtään (eikä polvet hinkkaa mihinkään), itse asiassa se jakkara on todella mukava istua pitkiäkin aikoja iman kolotuksia ja jumeja.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
Eli ei nyt ihan hirveästi tule pakollista ajoa. Kuten @Mariini tuossa mainitsi, rangella ei välttämättä ole niin merkitystä.

Näinhän tämä voi olla useiden kohdalla. Itse en oikeastaan ole edes ostamassa autoa, ostan enemmänkin tietokoneen/elektroniikkalaitteen omaksi ilokseni. Pääasiallinen syy hankkia sähköauto on että haluan sellaisen (70% osuus hankintasyystä) toissijainen syy hankkia on säästöt polttoaineessa/rahan säästö ylipäänsä (30%).

Muita merkkejä käynyt katsomassa, mutta ei sytytä yhtään joku volkkari tai kia. Ainoastaan teslasta tuli sellainen fiilis, että haluan sen. Omat ajoni vielä sellaisia, että ei tuo Model Y edes sovellu kauhean hyvin (mikään sähköauto ei sovellu) niihin. Nykyinen Diesel vie rangessa kaikkia muita 100-0 ja päivässä tulee välillä 1000 km enkä edes tiedä saanko tuota järkevästi ladattua, mutta täytyy rukkailla sitten aikatauluja sen mukaan että onnistuu. Voisihan sitä dieselillä vielä ajaa niin kokonaisuutena pääsisi paljon helpommalla, mutta toisaalta haluan teslan. Vaihdan sitten johonkin muuhun jos ei toimikkaan minun ajoissani järkevästi.

Miten ajat noita 1000km päiviä? Itselläkin niitä tulee ja en ole kokenut asiaa ongelmaksi. Itsellä ajot sijoittuu enimmäkseen pääväylille. Jos teet jotain kotikäyntejä niin sitten ymmärrän että sähköllä kulkeminen aiheuttaisi enemmän vaivaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
61
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
Kysyin itse aiheesta aiemmin Traficomilta. Seuraavia vastauksia sain:

Hakemuksen tietoja on mahdollista muuttaa/päivittää sellaisessa tilanteessa, jossa hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo on vaihtunut. Tällöin tarvitsemme hakijan ilmoituksen siitä, että hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo on vaihtunut. Lisäksi tarvitsemme hakemuksen liitteeksi tilaus- tai kauppasopimuksen kyseisestä ajoneuvosta.

ja

Tasavallan Presidentti on vahvistanut lain vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta ja määrää lain tulemaan voimaan 12 päivänä joulukuuta 2022.

Lakimuutoksen myötä lain 3 §:n 1 momenttia on muutettu. Lain 3 §:n mukaan täyssähköauton hankintatuki voidaan myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka on vuonna 2022 ostanut tai sitoutunut vähintään kolmeksi vuodeksi vuokraamaan omaan käyttöönsä uuden kokonaishinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavan aiemmin ensirekisteröimättömän sähkökäyttöisen henkilöauton.

Hankintatuki on ajoneuvokohtainen. Jos kohde muuttuu, eli hakemuksen kohteena olevaa ajoneuvoa vaihdetaan, lain mukaan ajoneuvo pitää olla vuonna 2022 hankittu.

Hankintatuen edellytykset eivät täyty, jos hakemuksen kohteeksi vaihdetaan ajoneuvo, joka on tilattu vuonna 2023. Siten hankintatukea ei voida myöntää vuonna 2023 tilatulle ajoneuvolle.


Eli lyhykäisyydessään: Jos uusi auto on ostettu/tilattu vuonna 2022, vaihtaminen onnistuu. Jos vasta 2023, ei onnaa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Koititko säätää istuimen korkeutta miten paljon, silläkin saattaa olla iso vaikutus siihen, mihin kohtaa polvi osuu? Olen itse 183 eikä minuakaan kyllä pollen ajoasento haittaa yhtään (eikä polvet hinkkaa mihinkään), itse asiassa se jakkara on todella mukava istua pitkiäkin aikoja iman kolotuksia ja jumeja.
Kyllä mä sitä siirtelin suuntaan ja toiseen. Siltikin esimerkiksi tuossa volvossa (mikä on samaan pohjaan tehty ja käytännössä sama auto) ei keskikonsoli haitannut yhtään ja polvi meni ikään kuin sen konsolin yli, eikä näin ollen painanut mihinkään. Tuo on kyllä polestarilta ihan järjestön ratkaisu kaikin puolin tuo keskikonsoli. Ne mukitelineetkin on todella huonosti sijoitettuna verrattuna volvoon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eli lyhykäisyydessään: Jos uusi auto on ostettu/tilattu vuonna 2022, vaihtaminen onnistuu. Jos vasta 2023, ei onnaa.
Niin eikö tuo tarkoita, että vaikka alkuperäinen auto olisi tilattu 2022 ja sitten jostain syystä haluaakin vaihtaa autoa ja tekee uuden tilauksen 2023 niin sitä ei voi enää laittaa vanhalle hakemukselle. Toisin sanoen alkuperäinen tilaus ja uusi korvaava tilaus kumpikin pitää olla tehtynä vuoden 2022 puolella.

Esimerkkinä mulla on tehty tukihakemus vuonna 2022, joka on vielä täysin voimassa ja odottaa toimitusta. Jos nyt haluaisinkin tilata jonkun toisen auton ja perua vanhan tilauksen, niin tukimuutosta ei voi tehdä, koska uusi tilaus on vuoden 2023 puolella.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Noillahan ei ole mitään tekemistä Suomen takuun kanssa, vaikka sama yhtiö onkin kyseessä. Eikä tuossakaan listassa ole mitään uutta aiempaan. Ihan täysin samanlaisia takuuehtoja löytyy kaikilta merkeiltä normaaliin kulumiseen
Eli ne vetoakselit, iskunvaimentimet, puslat ja nivelet menee takuuseen vielä 7 vuoden ja 149000 kilometrin jälkeenkin? Vai oliko ne rajattu lisätakuuehdoissa normaalin kulumisen puitteissa? Tuo "normaali kuluminen" on siitä kätevä termi, että sen varjolla voi mikä tahansa valmistaja pestä kätensä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Niin eikö tuo tarkoita, että vaikka alkuperäinen auto olisi tilattu 2022 ja sitten jostain syystä haluaakin vaihtaa autoa ja tekee uuden tilauksen 2023 niin sitä ei voi enää laittaa vanhalle hakemukselle. Toisin sanoen alkuperäinen tilaus ja uusi korvaava tilaus kumpikin pitää olla tehtynä vuoden 2022 puolella.

Esimerkkinä mulla on tehty tukihakemus vuonna 2022, joka on vielä täysin voimassa ja odottaa toimitusta. Jos nyt haluaisinkin tilata jonkun toisen auton ja perua vanhan tilauksen, niin tukimuutosta ei voi tehdä, koska uusi tilaus on vuoden 2023 puolella.
Näin mä ymmärsin. Eli jos vaihdan polestarin teslaan, niin häviän tuon hankintatuen myös. Kuukausierä olisi suurinpiirtein kyllä sama teslassa. Eikö tässä persaukisena pidä lähinnä sitä tuijottaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eli ne vetoakselit, iskunvaimentimet, puslat ja nivelet menee takuuseen vielä 7 vuoden ja 149000 kilometrin jälkeenkin? Vai oliko ne rajattu lisätakuuehdoissa normaalin kulumisen puitteissa? Tuo "normaali kuluminen" on siitä kätevä termi, että sen varjolla voi mikä tahansa valmistaja pestä kätensä.
Lisäsin kuvan edelliseen viestiini ei kuuluvista komponenteista. Mulla esimerkiksi puola vaihdettiin mukisematta uuteen 3 vuoden jälkeen, vaikka periaatteessa sekin on kuluva osa. Kaikki osathan autossa on kuluvia osia kun kilometrejä ja aikaa tulee mittariin. Kyse on siitä, että pitäisikö normaalitilanteessa kyseisen osan kestää takuuajan ilman vaihtoa. Esimerkkinä laakerit pitäisi helposti kestää sen +150tkm, vaikka onkin selkeästi kuluva osa. Jos eivät kestä niin kyseessä on todennäköisesti valmistus- tai suunnitteluvika ja menee takuun piikkiin.

Mutta nyt en jaksa asiasta enempää jauhaa, koska Kian 7 vuoden takuu on oikeasti ihan toimiva sen 7 vuoden ajan, vaikka moni muuta haluaakin väittää.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Itse menisin kyllä puhtaasti fiiliksen perusteella. Mieti minkä oikeasti haluat. Jos kaiken yrittää viimeisen päälle itselleen järjellä ja excelillä perustella, elämästä tulee kovin tylsää.

Edit. Tietenkin itselle sopivan budjetin rajoissa :D
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Itse menisin kyllä puhtaasti fiiliksen perusteella. Mieti minkä oikeasti haluat. Jos kaiken yrittää viimeisen päälle itselleen järjellä ja excelillä perustella, elämästä tulee kovin tylsää.

Edit. Tietenkin itselle sopivan budjetin rajoissa :D
Tää on hyvä neuvo. Polestaria haluaisin ehkä enemmän, mutta pitää käydä vielä molemmat istumassa läpi ja miettiä, että onko toi polestarin ajoasento sitten ratkaiseva, vai voisiko sen kanssa pärjätä. Toki näistä varmaan eroon pääsee tarvittaessa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
132
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Nyt olen ajanut noin 2500km Polestarilla (Dualmotor+pilot lite+ pluspaketti). Itsellä kans toi "ahdas ohjaamo" koeajolla mietitytti mutta nyt ei edes huomaakaan, vaan ennemmin plussaa. Kiva istua tyköistuvaan autoon, kai tuossa on haettu juuri semmoista hävittäjään istumisen tunnetta kuten Salon videoilla tuotiin ilmi. Etäsovellus on huono puoli, en itse tarvitse muuta juurikaan kuin lämmityksen käynnistystä mutta sovelluksen hitaus ärsyttää. Auto muuten on kyllä hyvä varsinkin näin talvikelissä ja tuo Harman Kardonin äänentoisto pienen säätämisen jälkeen on harvinaisen hyvä valmisratkaisuksi. Olen joskus autohifiä harrastellu niin yllätti kyllä positiivisesti. Teslaa kävin kans koittaa ennen ostamista, mutta itselle tuo normaalin mittariston puuttuminen oli ongelma, tuntui liian "leluautolta" :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Miten ajat noita 1000km päiviä? Itselläkin niitä tulee ja en ole kokenut asiaa ongelmaksi. Itsellä ajot sijoittuu enimmäkseen pääväylille. Jos teet jotain kotikäyntejä niin sitten ymmärrän että sähköllä kulkeminen aiheuttaisi enemmän vaivaa.
Määränpäässä en voi ladata (käytännössä eri yritykset siellä täällä kohteina), mutta yleensä pitkät siirtymät toki pääväyliä, ajatuksena käyttää superchargereita yms sopivasti niin varmaan jotenkin toimii.

Hotelleissa sitten jos onnistuisi yölataus.

Noin teoriassa uskon että toimii.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
No siis, eihän se periaatteessa merkkaa että akku on paska jos sitä halutaan suojata. Voi se toki sitäkin olla, mutta yhtälailla voidaan olla erittäin konservatiivisia sen suhteen mitä auton pitää kestää. Jos kerran 0% päästään pakkasessakin vielä 30 kilometriä, niin onhan tuossa otettu hivenen erilainen lähestymistapa tuossakin.

<jälkiedit>
Sinänsä tuo Solterra (ko. auton sisarauto) voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta tuo ohjaispyörä/mittaristo -viritelmä on aika luontaantyöntävän näköinen. En sitten tiedä onko se vähän paremman näköinen livenä ja onko se kuitenkin ihan käytettävä (epäilyttää tuo ratin yli katselu että saako siinä ajoasennon kuitenkaan riittävän hyväksi).
</jälkiedit>
Sama yksivaiheinen laturi siinäkin näytti olevan teknisten tietojen perusteella. Miksi kukaan ostaisi tuollaista, ellei hinta ole tyyliin puolet kilpailevista merkeistä?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?
Kaikille pikalatureille saa lämmitettyä, jotka auton kartasta löytyy. Mitään selkeää varustelistaa ei ole, mutta tilaussivulta näkee kyllä oleelliset varusteet.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Oma mielipiteeni: älä vaihda Polestar 2 tilausta Tesla Model Y:n tilaukseen. Todella merkittävä ero rahoituksen kokonaiskustannuksissa, Y:n rahoituksessa joutuu maksamaan tyhjästä liikaa vrt. Polestar 2.

Mutta, jos tilanne on se, että et tykkää Polestar 2:sta, ei sitä sitten kannata tietenkään ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Pyydä polestar pidemmälle koeajolle, vaikka yön yli. Laita äänikirja/hyvää musiikkia soimaan ja ajele toiseen kaupunkiin. Ajattele ihan muita asioita. Jos hankala istuma-asento vieläkin jäytää perillä tai et pääse siitä ajatuksesta irti, niin olisi se kyllä itselle helvetin vaikea perustella 50k uutta autoa, jota on ikävä ajaa/siinä istua.
Itse koeajoin Polestarin ja ajoasento yms. oli itselle kyllä ihan ok. Ne mitkä karsasti, oli pirun pienet takatilat+kontti ja surkea äänieristys. Se isojen renkaiden humina moottoritienopeudessa oli niin raskasta hiljaisempiin autoihin tottuneena, että ei vain pystynyt. Edessä korkea keskitunneli ei haitannut, mutta taakse ei aikuista mukavasti saa ja lapsen laittaminenkin turvaistuimen kanssa oli kuin Twingoon ahtautuisi. Noista huomaa, että Pol2 perustuu Volvon ”halpis” pikkuauto (S40) pohjalle, jota ei koskaan julkaistu (Volvo Concept 40.2).

Käy ny koeajaan Kiat/Hyundait/VW ja Skoda. Mielikuvat voi niidenkin kautta avartua.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Käy ny koeajaan Kiat/Hyundait/VW ja Skoda. Mielikuvat voi niidenkin kautta avartua.
Ajettu kyllä. Eipä noi oikein säväytä. Hyundai ehkä olisi lähempänä, mutta esimerkiksi navigaattori niin surkea, että en ikinä haluaisi sitä käyttää.


Oma mielipiteeni: älä vaihda Polestar 2 tilausta Tesla Model Y:n tilaukseen. Todella merkittävä ero rahoituksen kokonaiskustannuksissa, Y:n rahoituksessa joutuu maksamaan tyhjästä liikaa vrt. Polestar 2.

Mutta, jos tilanne on se, että et tykkää Polestar 2:sta, ei sitä sitten kannata tietenkään ostaa.
Ehtiikö se jo parissa kolmessa vuodessa näkyä niin merkittävästi? En oikein tiedä miten ne olisi helpoin vertailla toisiaan vastaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?
Rechargen pisteet löytyy, Virran pisteitäkin siellä on ja mahdollisesti K-lataustakin. Itse enimmäkseen latailen Rechargen pisteillä niin on pelittänyt hyvin
 
Liittynyt
27.01.2023
Viestejä
2
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
Ei ole kokemusta, mutta samassa tilanteessa ollaan, enkä ole edes miettinyt koko asiaa. Ei kai siitä mitään vääntöä tule? Sopimus vaan kariutuu?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Ei ole kokemusta, mutta samassa tilanteessa ollaan, enkä ole edes miettinyt koko asiaa. Ei kai siitä mitään vääntöä tule? Sopimus vaan kariutuu?
"Autoalan ja kuluttajaviranomaisten hyväksymä purkumaksu on kaksiosainen. 4200 euroon asti lasketaan purkumaksuna 10 prosenttia auton hinnasta eli 420 euroa. Sen ylittävältä osalta lasketaan 3 prosenttia auton hinnasta.

Eli jos auto maksaa ostosopimuksen mukaan 30 000 euroa, maksettavaa tulee 420€ + 774€ eli yhteensä 1194 €.

Laskentakaava on sama sekä uusien että käytettyjen autojen kaupoissa.

Tätä enempää myyjällä ei ole oikeutta vaatia normaalissa autokaupassa."

 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 934
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa "uudessa" Polestarissa olisi mielestäsi parempaa? Eikö siinä riisuttu ominaisuuksia ns perusmallista isolla kädellä ja siirrettiin ne varustepakettien taakse?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
"Autoalan ja kuluttajaviranomaisten hyväksymä purkumaksu on kaksiosainen. 4200 euroon asti lasketaan purkumaksuna 10 prosenttia auton hinnasta eli 420 euroa. Sen ylittävältä osalta lasketaan 3 prosenttia auton hinnasta.

Eli jos auto maksaa ostosopimuksen mukaan 30 000 euroa, maksettavaa tulee 420€ + 774€ eli yhteensä 1194 €.

Laskentakaava on sama sekä uusien että käytettyjen autojen kaupoissa.

Tätä enempää myyjällä ei ole oikeutta vaatia normaalissa autokaupassa."

Okei eli mahdollisti DNB voisi periä maksuja jos sopimuksen irtisanoo. No minun tilanteessani jos vaihtaisin polestarin teslaan, niin minustahan tulisi heidän silmissään vain parempi asiakas kun maksan isompaa korkoa? Eli ainakin tuo luulisi onnistuvan ihan ilman maksuja.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 934
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
Joo mutta nyt ei ole kyse tuosta, koska minulla ja tällä toisellakin kirjoittajalla tilanne on se, että kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu ja korko lyöty lukkoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Ei kai se DNB se auton myyjä? Myyjä voi noita perumismaksuja periä mutta ei kai rahoitusyhtiö mitään saa. Korkeintaan jonkun avausmaksun pidättää tms?
 
Liittynyt
27.01.2023
Viestejä
2
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa "uudessa" Polestarissa olisi mielestäsi parempaa? Eikö siinä riisuttu ominaisuuksia ns perusmallista isolla kädellä ja siirrettiin ne varustepakettien taakse?
Lähinnä pisti miettimään koko uuden auton ostoa. Työkuviot muuttui odotusajan aikana, eikä enää ole niin kovaa tarvetta sähköautolle.

Aluksi tuli FOMO uusista malleista, mutta rauhoittumisen jälkeen järki voitti. Hinnat + korot kasvanut sen verran, että alkaa olemaan autolla turhan paljon hintaa.

Nyt mietinnässä menisikö Polella vai ostaisko jonkun järkipolttiksen, esim. pari vuotta vanhan Mazda 3.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
Santanderilla myös näin. Voivat kyllä halutessaan muuttaa korkoa mutta eivät ole vielä menneet sille linjalle.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kiitos, olen tietoinen tästä. Siksi kysyinkin, että onko koko Toyotassa lämmönhallintaa ollenkaan? Siinä autossa on menty siitä mistä aita on matalin about jokaisella asteella, niin en yllättyisi jos tuossakin olisi sama meno kuin tripletissä = ei mitään lämmönhallintaa suuntaan tai toiseen.
Googlaamalla, ainakin Toyotassa on nestepohjainen viilennyssysteemi, ja ainakin jossain vaiheessa Toyota on kovasti mainostanut kuinka tarkasti he monitoroivat akkua, myös sen lämpötilaa:


Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.

 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Noh, onhan toi aika typerä veto Toyotalta jättää akunlämmitys ym. pois ja rampauttaa muuten ok auto, toki montako prosenttia toyotan myynnistä menee kylmiin maihin missä ongelmia on!?
En tiedä Toyotan myynnistä mutta ainakin vastaava Subaru on Suomessa loppuunmyyty. Ei tunnu puutteet haittaavan tai sitten ostajat eivät ole ymmärtäneet tuota ongelmaa. Arvo tippunee nopeasti.

Eläkeläisille hyvä auto jos viettää talvet Espanjassa!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.
Itse tiedän aika vähän. Mutta akun esilämmitystä ei Toyotassa ole. Eli kun kytkisi auton lataukseen, niin ensin kytkeytyisi akun lämmitys päälle ja vasta sitten kun akku olisi riittävästi lämmennyt, niin kytkeytyisi myös akun latauskin päälle.

Ilmeisesti vähän sama ongelma voisi olla, kuin Teslan RWD malleissa, jossa LFP akku, eli vaatii pitkän akun esilämmityksen ja sitten kyllä ottaa virtaa vastaan melko nopeasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Mersulla aika rajut hinnat akun vaihdossa. Porschen Taycaniin akku oli 80ke.


Mercedestä maahantuovalta Veholta kerrotaan, että akkupaketin vaihto tehdasuuteen maksaisi töineen EQC:n tapauksessa 55 645 euroa. Tästä työn osuus on 2100 euroa.

Mercedes tarjoaa täysin uuden akun vaihtoehtona myös tehdaskunnostettuja akkuja EQC:hen. Näiden hinnat vaihtelevat 32 445 - 45 455 euron välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom