Yleistä keskustelua sähköautoista

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Huomautus - keskustelun sotkeminen, tämä on keskustelupalsta, jossa on tarkoitus käydä vastavuoroista keskustelua, eikä mitään arvuuttelua
Jos sinulla olisi kokemusta niin tietäisit etten tarkoittanut mitään moottorijarrutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Jos sinulla olisi kokemusta niin tietäisit etten tarkoittanut mitään moottorijarrutusta.
Ei täällä nyt taida kukaan ymmärtää, mitä mystistä ominaisuutta yrität kuvata. Jotain mikä on kaikissa uusissa aumaattivaihteisissa, joka ei ole moottorijarrutukseen liittyvä, mutta liittyy kuitenkin ilmeisesti hidastuvuuteen… ehkä? Avaa jo joulukalenteri.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 653
Id sarjassa tuohon on tehty joku ohjelmallinen viive, että se tuntuisi mahdollisimman paljon polttikselta. Teslalla, polestarilla ja monilla muilla merkeillä tätä viivettä ei ole ja sitä myöten voimalinja on todella miellyttävä.

Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.
Itse otin tuon yhden polkimen ajon pois jo koe-ajolla kun olin uutta tilaamassa. Mieluummin rullailee vapaalla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Itse otin tuon yhden polkimen ajon pois jo koe-ajolla kun olin uutta tilaamassa. Mieluummin rullailee vapaalla.
Joo. Itse tykkään enkä halua autoa missä sitä ei ole. Paras vaihtoehto olisi, että se olisi säädettävissä vapaasta rullauksesta täyteen one-pedal driveen asti ja käyttäjä saisi itse päättää asian. Näin on toimittu ainakin hyundai ioniq 5 ja polestar 2.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Miten tommonen yhden polkimen ajo toimii vikatilanteessa takavetoisessa autossa vai tiputtaako järjestelmä sen saman tien pois? Jos nimittäin liukkaalla nosta jalkaa ja ruutun lävähtää ilmo ”esp-failure” niin et kyllä kissaa ehdi sanoa kun olet matkustaja. Eikä välttis tartte olla edes liukasta, riittää kun ollaan pidon rajalla eli esim. asfaltilla mutkassa ja ”sopivasti vauhtia”.

Itse asiassa kun tuo juttujen mukaan jo nyt toimii espin varassa niin ei se riitä että järjestelmä tiputtaa regenin pois päältä vikatilanteessa kun auto on jo valmiiksi epästabiilissa tilassa. Olettavasti tuossa tilanteessa ei pelasta edes kankkkusen kädet, sillä tuo tulee niin nopeasti ja aikaa reagoida lienee satoja millisekunteja

Saako noissa vehkeissä esp:iä manuaalisesti pois ( tai sulakkeella), miten auto silloin käyttäytyy?
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Alkuvuodesta ehkäpä saapumassa tilaamani sähköauto ja eilen mielenkiinnosta jo katsoin latausmahdollisuutta paikassa, jossa yleensä tulee syömään pysähdyttyä hyvän ruuan takia.

Ensimmäinen huono puoli että paikassa olevat laturit näyttivät olevan 22kW. Virran laturit kyseessä.
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?

Aikamoinen viidakko tuo lataushomma ylipäätään, vaatii paljon eri sovelluksia ja tietoa mitä käyttää missäkin. Hintoja ei tunnu näkevän mistään helposti.
Näin alkuun vaikuttaa todella hankalalta, mutta kaippa näihin rutiini tulee kun tottuu. Pakko kai tämän kuitenkin on järkevämmäksi muuttua kun sähköautot lisääntyvät ja kilpailua tulee lisää.

Ihmettelen kuitenkin miksi täällä kaikki hehkuttaa lataamisen helppoutta kun sitä se ei ainakaan alustavien kokemusteni mukaan ole. Saisi kehittyä yhtä helpoksi kun polttiksen tankkaaminen :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
975
Alkuvuodesta ehkäpä saapumassa tilaamani sähköauto ja eilen mielenkiinnosta jo katsoin latausmahdollisuutta paikassa, jossa yleensä tulee syömään pysähdyttyä hyvä ruuan takia.

Ensimmäinen huono puoli että paikassa olevat laturit näyttivät olevan 22kW. Virran laturit kyseessä.
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?

Aikamoinen viidakko tuo lataushomma ylipäätään, vaatii paljon eri sovelluksia ja tietoa mitä käyttää missäkin. Hintoja ei tunnu näkevän mistään helposti.
Näin alkuun vaikuttaa todella hankalalta, mutta kaippa näihin rutiini tulee kun tottuu. Pakko kai tämän kuitenkin on järkevämmäksi muuttua kun sähköautot lisääntyvät ja kilpailua tulee lisää.

Ihmettelen kuitenkin miksi täällä kaikki hehkuttaa lataamisen helppoutta kun sitä se ei ainakaan alustavien kokemusteni mukaan ole. Saisi kehittyä yhtä helpoksi kun polttiksen tankkaaminen :)
Lataaminen on helppoa tutuilla paikoilla ja tutun infran piirissä, mutta muuten se on kyllä säätöä.

Lataussovelluksista suosittelen seuraavat, niin pärjää pitkälle. Osa ehkä turhia asuinpaikasta ja vähän autostakin riippuen.
  • Helen latauksen kautta rekisteröinti ja niillä tunnareilla Virta sovellus käyttöön. Ei mene tuota kk maksua silloin.
  • Abc mobiili (abc lataus)
  • Fortum charge & drive (recharge asemat)
  • K-lataus
  • Plugit cloud
  • Tesla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Alkuvuodesta ehkäpä saapumassa tilaamani sähköauto ja eilen mielenkiinnosta jo katsoin latausmahdollisuutta paikassa, jossa yleensä tulee syömään pysähdyttyä hyvä ruuan takia.

Ensimmäinen huono puoli että paikassa olevat laturit näyttivät olevan 22kW. Virran laturit kyseessä.
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?

Aikamoinen viidakko tuo lataushomma ylipäätään, vaatii paljon eri sovelluksia ja tietoa mitä käyttää missäkin. Hintoja ei tunnu näkevän mistään helposti.
Näin alkuun vaikuttaa todella hankalalta, mutta kaippa näihin rutiini tulee kun tottuu. Pakko kai tämän kuitenkin on järkevämmäksi muuttua kun sähköautot lisääntyvät ja kilpailua tulee lisää.

Ihmettelen kuitenkin miksi täällä kaikki hehkuttaa lataamisen helppoutta kun sitä se ei ainakaan alustavien kokemusteni mukaan ole. Saisi kehittyä yhtä helpoksi kun polttiksen tankkaaminen :)
Eihän tuon pitäisi vaatia muuta kuin lähimaksulla ”piip”, töpseli kiinni ja homma valmis 15sekunnissa. Oma (samalla yksi ja ainoa :), mutta auton omistaja sanoi että aina se on tuota tienpäällä) kokemus viime? vuodelta oli että kun 5min runkkaa letkua irti&kiinni ja välissä käy räpeltämässä automaattia niin se ehkä viitsii alkaa latamaan eli kauniisti sanottua itse en jaksaisi ko. pelleilyä ollenkaan ellei siitä saisi helvetin isoa kärsimyskorvausta.

Kerro sitten miten lataukset nykyään sujuu kun auton saat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
24
Mistä näkee paljonko lataus tuolla ylipäätään maksaisi? Esim Virran nettisivuilta en tietoa löytänyt. Sovelluksen latasin ja meinasin rekisteröityä jos sitten hinnan näkisi, mutta pitäisi maksaa euro kuussa että pääsisi edes sovelluksen avaamaan?
Latauskartta.fi on linkit yksittäiseen laturiin ja sitä kautta näkee hinnat rekisteröitymättömälle asiakkaalle. Tunnareilla hinta on yleensä halvempi. Ja täältä myös suositus, että Heleniltä tunnarit Virran laitteisiin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Virran systeemit on sen tason skeidaa että evvk. K-latauksella ja ABC:llä pääsee pitkälle. Harmi kun joutuu duopolia tukemaan mutta itsehän kusevat hankaluuksillaan omaan sukkaansa.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Nyt kun vuosi lopussa, niin Teslan arvio ensimmäiselle omistusvuodelle suunnilleen seuraava. Auton arvo ostohetkellä 55k€. Yhteensä 9700 euroa tai 38 snt/km. Ajokilometrejä 25 tkm. Arvonalenema laskettu tämän hetken Nettiauton pyyntihinnoista, jonka perusteella hinta laskenut noin 11%.
Realistisempi arvonalenema olisi nettiauto -5%, sillä valtaosa autoista on siellä liikkeissä ja he tarvitsevat katteen kun myyvät auton eteenpäin. Kalliita autoja on yksityisen vaikea myydä vaikka olisi tehdastakuu ja hyvä rahoitus antaa kyytiin.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
26
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Halp mehh.

Pikaisesti huomasinkin, että tuolla onkin toinen ketju vastaavaa kyssäriä ajatellen... Miun paha, älkää mestatko!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Olipas ionityn karttapalveluun ilmestynyt melko kasa ”building now” tilassa olevia latureita suomen kartalle.

EFB40CCB-247E-4F8F-8A00-41DFD9A54394.jpeg

Kun huomioi muidenkin latausketjujen laajentumisen, niin alkaa noiden isompien teiden varret olla aika hyvin ripoteltu jo etelä ja länsi-Suomessa. Idässä ja pohjoisessa on vielä katvetta.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Miksi edes vaihtaa jos kk kulut pysyy samana, ellei sitten Audi ole lahoamassa käsiin?
Saman ikäisiä ja puolet vähemmän ajettuja Yariksia saa paritonnia edukkaammin, tehoja niissä ei kyllä ole jos GTE Golfiin vertaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Halp mehh.

Pikaisesti huomasinkin, että tuolla onkin toinen ketju vastaavaa kyssäriä ajatellen... Miun paha, älkää mestatko!
Kertoo kyllä kaiken volkkarin laadusta kun 200tkm ajettuun golffiin pitää jo akkuja vaihdella, mitähän muuta hauskaa tulossa?

Jos sä haluat vaihtaa autoa ja säästää ja ostaa hybridin niin miksi ostat sellaisen jossa kulut on samat kuin vanhassa? :zoom:
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Halp mehh.

Pikaisesti huomasinkin, että tuolla onkin toinen ketju vastaavaa kyssäriä ajatellen... Miun paha, älkää mestatko!
Yli 200tkm ajettu 15k€ hintaan ei ole koskaan mitään järkeä. Mun mielipide vaan. Nim kokemusta on.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Näkyykö sähkön hinnan nousu uusien sähkiksien myynnissä jo? Onko jotain tilastoa, ihan vain mielenkiinnosta kyselen...
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
225
Näkyykö sähkön hinnan nousu uusien sähkiksien myynnissä jo? Onko jotain tilastoa, ihan vain mielenkiinnosta kyselen...
Mitä itse seuraillut Peugeot 2008 ja 208 hintoja nyt 2,5kk (ennen kuin nappasin vaimolle auton) niin uudet ilmoitukset/tuontiautojen hinta on tullut alas päin. Siellä on edelleen 2020 e2008 autoja joilla hinta 35-38k€ ja uudempia vähemmän ajettua saa nyt halvemmalla. Osa on varmaan niitä jotka autoliikkeet ”ostivat” sisään kesällä.
Yhtä GT e2008 autoa jolla lähtö 38k€ yritin tinkiä mutta kovasti väitti ettei yhtään varaa.

Nyt sitten lähti 30k€ Italian tuonti GT 2021 ja tuo oli tingattu hinta
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ionity onkin ollut aika marginaalinen parilla pienellä asemaltaan. Eikös tuo ole selvästi kallein minuuttihinnoiteltu laturi tällä hetkellä? Lienee nopeimmasta päästä kuitenkin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Ionity onkin ollut aika marginaalinen parilla pienellä asemaltaan. Eikös tuo ole selvästi kallein minuuttihinnoiteltu laturi tällä hetkellä? Lienee nopeimmasta päästä kuitenkin?
Ionity taitaa olla ainut joka tukee 800V jännitettä eli Ioniq5/EV6/Porsche/(tietyille)Audi kuskeille suurin hyöty.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Ionity onkin ollut aika marginaalinen parilla pienellä asemaltaan. Eikös tuo ole selvästi kallein minuuttihinnoiteltu laturi tällä hetkellä? Lienee nopeimmasta päästä kuitenkin?
Juu niin kuin ylempänä sanottiin, niin rikkaille Porsche kuskeille lähinnä nämä. Tuskin ikinä valtaväestö alkaa käyttämään ellei järkevöitä hintojaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Olipas ionityn karttapalveluun ilmestynyt melko kasa ”building now” tilassa olevia latureita suomen kartalle.


Kun huomioi muidenkin latausketjujen laajentumisen, niin alkaa noiden isompien teiden varret olla aika hyvin ripoteltu jo etelä ja länsi-Suomessa. Idässä ja pohjoisessa on vielä katvetta.
Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Mitä itse seuraillut Peugeot 2008 ja 208 hintoja nyt 2,5kk (ennen kuin nappasin vaimolle auton) niin uudet ilmoitukset/tuontiautojen hinta on tullut alas päin. Siellä on edelleen 2020 e2008 autoja joilla hinta 35-38k€ ja uudempia vähemmän ajettua saa nyt halvemmalla. Osa on varmaan niitä jotka autoliikkeet ”ostivat” sisään kesällä.
Yhtä GT e2008 autoa jolla lähtö 38k€ yritin tinkiä mutta kovasti väitti ettei yhtään varaa.

Nyt sitten lähti 30k€ Italian tuonti GT 2021 ja tuo oli tingattu hinta
Onko pösöissä kaikki talvivarusteet? e-C4 yritin ostaa mutta kaikki oli tuontiautoja ilman penkinlämmittimiä ja lämpöpumppuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Sen kaytannossa voi laskea kerran. Kannattaako kesalla ja kannattaako talvella. Sen jalkeen se on selva.
Ja eri akun varaustasoille, lämpötiloille ja miten ajettu ennen latausta. Ainakin VAG tuotteella.

10 km päässä olisi yksi, pitää varmaan joskus kokeilla mitä täysin kylmä auto ottaa vastaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 403
Ja eri akun varaustasoille, lämpötiloille ja miten ajettu ennen latausta. Ainakin VAG tuotteella.
Jotenkin sita nyt yleensa osaa arvioida paljonko oma auto pystyy ottamaan vastaan. Olisihan se kylla siisti ominaisuus autossa etta kun akun lammityksen laittaa paalle niin auto rupaisisi samalla myos arvioimaan suurinta mahdollista lataustehoa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 403
Ei ole sellaista kovin lähellä. Ja oliko ABC kanssa vielä se että teho voi jäädä matalaksi jos kentällä on muita samaan aikaan?
Kemppowerissa on 25kw yksikoita joita jaetaan niin aina sen 25kw pitaisi saada. Aika paljan ABC on sellaisia etta 4 paikkaa missa jokaisessa on 150kw maksimi teho mutta myos kentan maksimi teho on 150kw joten 4 auton kanssa voi tulla tilanne etta saa vain sen yhden 25kw yksikon. Jos on kaksi autoa niin saa olla aika kova vakio bemmi etta menee eelle pakkasella.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
134
Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
Volkkarin We Charge kautta Ionity toisaalta taas erittäin kilpailukykyinen, oikeastaan jopa pilkkahintainen autoille, jotka myös oikeasti lataavat kunnon teholla. 35c/min ja kW-hinta jää helposti alle 20c/kWh tasolle. Vaatii tosin sen 10/kk maksavan palvelun tilaamisen, mutta mikäli pikalataukselle oikeasti on useasti tarvetta, maksaa jo yhdellä latauksella itsensä takaisin.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
26
Miksi edes vaihtaa jos kk kulut pysyy samana, ellei sitten Audi ole lahoamassa käsiin?
Saman ikäisiä ja puolet vähemmän ajettuja Yariksia saa paritonnia edukkaammin, tehoja niissä ei kyllä ole jos GTE Golfiin vertaa.
Yli 200tkm ajettu 15k€ hintaan ei ole koskaan mitään järkeä. Mun mielipide vaan. Nim kokemusta on.
Saa uudemman auton "samaan hintaan" käytännössä. Ja ajoja tulee tosiaan joku 15-40km, niin plugaria mietin sen takia enkä ns. kevythybridiä.

Kertoo kyllä kaiken volkkarin laadusta kun 200tkm ajettuun golffiin pitää jo akkuja vaihdella, mitähän muuta hauskaa tulossa?

Jos sä haluat vaihtaa autoa ja säästää ja ostaa hybridin niin miksi ostat sellaisen jossa kulut on samat kuin vanhassa? :zoom:
Jos en ihan väärässä ole, niin aika useisiin Outlandereihinkin on vaihettu akkuja takuun puitteissa. Golffeissa 8v / 150tkm? ja Outlandereissä 8v ja 160tkm? kai nuo että on vielä takuun alaisia akut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Vielä kun pääsisivät Suomessa tuosta minuuttihinnoittelusta eroon. Nyt joutuu tarkkaan laskemaan kannattaako vaiko ei käyttää.
Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.

Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.

100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.

Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Hyvin ainakin Kuhmosta Kilpisjärvelle kaikki recharge laturit matkalla olivat yli 400V tukevia
Joo en ole seurannut niin tarkkaan, mutta ainakin Kempowerin yksi puute tällä hetkellä on, että eivät vielä ole saaneet markkinoille yli 400V jännitettä tukevaa laturia(tämäkin tieto voi olla jo vanhaa toki).

ABC-lataus taitaa olla Kempowerin suurimpia asiakkaita tällä hetkellä, rechargen käyttämää rautaa en osaa sanoa, niitä lienee useita.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Kempowerin vehkeet on nörtille siitä kivoja että kertovat selkeästi rajoittaako auto vai laturi tehoa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Joo en ole seurannut niin tarkkaan, mutta ainakin Kempowerin yksi puute tällä hetkellä on, että eivät vielä ole saaneet markkinoille yli 400V jännitettä tukevaa laturia(tämäkin tieto voi olla jo vanhaa toki).

ABC-lataus taitaa olla Kempowerin suurimpia asiakkaita tällä hetkellä, rechargen käyttämää rautaa en osaa sanoa, niitä lienee useita.
Tämä on tulossa. Björn teki tästä juuri videon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Onkos porukoilla ollut millaista kokoemusta noista K-ryhmän uusista 100kW latureista? Nehän on sellaisia, et yksi auto kiinni niin maks 100kW antaa ja jos kaksi, niin puolittaa sen maksimin 2x50kW. Itselläni on vaan ollut nyt ongelmana, et näissä uusissa onnistuu auton kättely viidesosassa tapauksia. Millään muulla "suurteholaturilla" ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, vaan ovat lähteneet kerrasta vailla mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 932
Onkos porukoilla ollut millaista kokoemusta noista K-ryhmän uusista 100kW latureista? Nehän on sellaisia, et yksi auto kiinni niin maks 100kW antaa ja jos kaksi, niin puolittaa sen maksimin 2x50kW. Itselläni on vaan ollut nyt ongelmana, et näissä uusissa onnistuu auton kättely viidesosassa tapauksia. Millään muulla "suurteholaturilla" ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, vaan ovat lähteneet kerrasta vailla mitään ongelmaa.
Tarkoitat näitä Siemensseja? Sellainen iso ruutu keskellä?
Tänne tuli ainakin 200kW mallit eli saa joko 200kW tai 2x100kW. Mutta kun kokeilin niin heikosti lähti toimimaan ja kun olin vartin touhunnut niin luovutin ja menin muualle.

Sitten plugsharessa oli paljon kommenttia että ei toimi ja osalla taas toimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.

Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.

100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.

Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.
Tämä. Dieselin hinta saattaa heittää 20 c/litra parin päivän tai kilometrin sisällä. Tuosta tulee äkkiä päälle 10€/tankillinen lisää maksettavaa ja sitä on kuitenkin pakko jossain tankata. En noista muutaman euron lisämaksuista lataamisessa paljoa välittäisi, ellei toki sitten joka päivä joudu lataamaan kalliilla.

Isompi ongelma on metsästää halvempaa polttoainetta kun halvempaa sähköä. Toki jokainen säästetty euro on tienattu euro.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Tämä. Dieselin hinta saattaa heittää 20 c/litra parin päivän tai kilometrin sisällä. Tuosta tulee äkkiä päälle 10€/tankillinen lisää maksettavaa ja sitä on kuitenkin pakko jossain tankata. En noista muutaman euron lisämaksuista lataamisessa paljoa välittäisi, ellei toki sitten joka päivä joudu lataamaan kalliilla.

Isompi ongelma on metsästää halvempaa polttoainetta kun halvempaa sähköä. Toki jokainen säästetty euro on tienattu euro.
On tuossa muistettava myös se ettei myyjälle saa antaa mielikuvaa että ei se kuluttaja välitä vaikka pari euroa ottaisi. Pari euroa muuttuu äkkiä kymmeneksi jne jne jne.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Tarkoitat näitä Siemensseja? Sellainen iso ruutu keskellä?
Tänne tuli ainakin 200kW mallit eli saa joko 200kW tai 2x100kW. Mutta kun kokeilin niin heikosti lähti toimimaan ja kun olin vartin touhunnut niin luovutin ja menin muualle.

Sitten plugsharessa oli paljon kommenttia että ei toimi ja osalla taas toimi.
Jeps juuri näitä. Vähän on toimivuus ollut 50/50. No mut "hyvä tietää", ettei ole omasta autosta kiinni kaikki tämä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.

Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.

100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.

Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.
Jep tuo on totta, satunnaisesti tai reissussa ei ehkä niin justiinsa. Mulla on tuo klubijäsenyys jolla saa 0,35€/min mutta Suomessa silti olen käyttänyt Mäkisen latureita koska hinta 0,31€/min. Ulkomailla sitten Ionityä koska siellä on kwh hinta. Oma auto kun ei esimerkiksi tämän viikon latauksilla kertaakaan ottanut yli 100kW sisään.

Olen nyt vaihtoehtoa miettinyt kotilataukselle koska sähkö kotona on aika arvokasta.
-0,14€/kWh McDonalds, teoreettinen jos saisi täyttä tehoa
-0,16€/kWh IONITY, teoreettinen jos saisi täyttä tehoa
-0,19€/kWh Lidl, ei vielä lähistöllä, paikkoja vain 2 ja pieni teho. Ei taida jaksaa niin kauaa Lidlissä olla että viitsisi kytkeytyä.
-0,22€/kWh ABC ja K 11kW. Ehkä joo kun aikaa menee helposti kaupassa reilu tunti
-0,23€/kWh McDonalds realistisempi 80kW keskiteho
-0,26€/kWh IONITY realistisempi 80kW keskiteho
-0,29€/kWh kotona öisin 11kW. Käyttömukavuudessa ehdoton 1.

Aika nappikauppaa jokatapauksessa. Ehkä sen noin 4€/kerta maksaa kotilatauksen helppoudesta.

edit: 50kW k-lataus olikin minuuttihintaista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ioniq 5:lla ajoin viikonlopun lumimyrskyssä ja joitain huomioita ajettavuudesta:

Plussat
-Snow -mode on hyvä. Jatkuva neliveto, regen myös molemmilla akseleilla ja regen menee minimitasolle niin ei tule yllättäviä tapahtumia kaasua nostaessa.
-Neliveto kulkee hyvin ja vakaasti lumessa, tämä ei varmaan ole mikään uutinen.
-Sähköautot on kivoja talvella esilämmityksineen yms.

Miinukset
-Konepellin reunan alle sinne tuulilasin päähän kertyy kaikki tuulilasilla sulava lumi. Tämä kaukalo tulee niin täyteen jäätä ja lunta että täytyy varmaan muutaman kerran talvessa puhdistaa. Nyt jäätä oli jo sen verran että alkoi haitata pyyhkijöiden toimintaa.
-Iso miinus jarruista: jarrupoljinta painaessa tapahtuu jarrutus ensin ilmeisesti pääosin regenillä. Kun pito menetetään tipahtaa regen-komponentti pois ja jarrutus yhtäkkiä kevenee. Ensimmäinen reaktio ABS-autoihin tottuneilla on että tässä meni sitten pidon raja eikä enempää jarrutusvoimaa ole käytettävissä. Ioniqilla täytyy kuitenkin polkaista "uudestaan" jarrua syvemmälle että nuo perinteiset jarrut menevät pidon rajoille ja ABS alkaa toimia. Tämä yllätti ekalla kerralla pahasti kun jarru tosiaan keveni yhtäkkiä mutta vauhti ei hidastunut enää paljon ollenkaan. Kesti hetken tajuta painaa enemmän jarrua. Potentiaalisesti vaarallinen systeemi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 136
Viestejä
4 196 809
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom