Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.
Tuokin etu on ulosmitattu sillä että on tyhmästi suunniteltu ovenkahvat ja ikkunat jotka laskeutuvat (jos laskeutuvat) alas. Loppujen lopuksi mulla oli ainakin Webasto edellisessä dieselissä yhtä kauan päällä kuin nykyisin esilämmitys. Toisekseen, Webasto toi ainakin siinä nopeasti lisälämpöä sisään, heti ajaessa tuli lämmintä.

Käytä biodieseliä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisäosa, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Totta, mutta silti sun luettelemat asiat ei ole mitään ainutlaatuisia, saatikka erikoisia mitkä olisi keksitty vasta sähköautoissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisävaruste, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Ne materiaalit siellä sisällä ei kyllä lämpiä yhtään sen nopeampaa vaan hohkaavat kylmää.
Ja mitä webaston päästöihin tulee niin en mä missään sisällä autotallissa sitä käytä vaan katoksessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
Ainoa huono puoli tuon meidänkin LandCruiserin ylläpidossa on juuri tuo 150€/viikossa dieseliä tankkiin, mutta kaikessa muussa se hakkaa jokaisen patteriauton 6-0, mutta onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita omanlaisensa ja itse ajon pysyä polttomoottoreissa niin pitkään kuin mahdollista.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
77
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
Minä olen tykännyt ABC apista. S-pankin kortilla kun aloittaa latauksen niin se verkkopankki varmennus on käytännössä sormen laittaminen lukijaan. Avautuu automaattisesti ja kestää kaikkineen muutaman sekunnin kun siihen on tottunut eikä tarvii lukea että mitä se on vailla.

Alussa oli kyllä hankaluuksia kun sattui olemaan sunnuntai kun ensimmäistä kertaa yritin ottaa käyttöön ja minkään maksukortin lisääminen ei onnistunut. Laitoin siitä aspaan viestiä ja kuulemma oli järjestelmän päivitys käynnissä ja sen takia ei onnistunut. Sillä kertaa jäi lataamatta, mutta seuraavana päivänä oli kortit ilmestyneet ja siitä lähtien toiminut hyvin.

Fortum appia olen rechargen tolpilla käyttänyt ja se ei kyllä kysele mitään verkkopankki varmennuksia. Silti sanoisin että ei isoa eroa ole miten nopeasti niillä saa latauksen alkamaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
Rahasta en puhunut mitään, se on aivan selkeä etu sähkikselle mutta tuo itse tankkaustapahtuma on täysin irrelevantti kun se hoituu kauppareissulla tms ilman ylimääräistä efforttia.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Muutamia sähköauton etuja talvikäytössä, mitä itsellä nyt pikaisesti tuli mieleen:
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
Tjaaa...kyllä mullaki ainakin volvossa (kevythybridi) on moottorin jäännöslämmön käyttö pysäköitäessä kun moottori on sammutettu eli ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa, toimii sen 10-15min kaiketi. Aika moni tossa listassa on kyllä ihan polttiksissakin eli ei ole mikään sähköautojen etu. Lisäksi nykyautoissa ei kyllä ole mitään käynnistymisongelmia jos vähääkään on pitänyt huolta omasta menopelistä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
Olen vasta kolme kertaa ladannut ABC-sovelluksella, mutta olen yllättynyt miten kätevä se onkaan. Luulin sen olevan selvästi nihkeämpi kuin muiden asemien lätkät, mutta eipä siinä olekaan ihmeemmin eroa.

(0. Auto vapaaseen ruutuun ja letku kiinni)
1. Avaan sormenjäljellä kännykän.
2. Painan ABC-mobiilin kuvaketta (Tällöin avautuu suoraan oikean aseman latausnäkymä. Huom! Vaatii paikannusluvan ja sovelluksen asetuksista täpän, että avaa suoraan käynnistyksessä latausnäkymän.).
3. Painan sitä palkkia, joka vastaa auton latausruutua.
4. Vahvistan latauksen painamalla "aloita lataus".

Lähden jo ykköskohdassa kävelemään kohti kauppaa. Ehdin kävellä ehkä 50 m, ennenkuin lataus alkaa. Pidän tuota parempana kuin jonkun lähimaksukortin kaksin käsin kaivelemista tiukasta lompsasta ja takaisin laittamista. Kännykkä hoituu yhdellä kädellä ja samalla voi edetä, eikä tarvitse kaivella ja heilutella korttia päätteen edessä.

Listasta tuli vähän pitkän oloinen.

Lyhyemmin:
1. Painan sovelluksen kuvaketta.
2. Painan oikeaa vihreää palkkia.
3. Painan "aloita lataus".

Mitään koodeja tai nettipankkivarmistuksia ei ole tarvittu ensimmäistä käyttökertaa lukuunottamatta. Puhelimen lukituksen avaaminen sormella on ainoa tunnistusjuttu. Asetuksista toki löytyisi "vahvista maksut tunnusluvullasi", mutta pidän enemmän tuosta kolmen napinpainalluksen systeemistä. Katevaraus on 30 €.

Sovelluksesta näkee latauksen aikana mm. akun prosentit, lataustehon, eurot, kWh, kuluneen latausajan. Taitaa sieltä näkyä sekin, kauanko vielä kestää 80:een/100:aan prosenttiin.
 

Liitteet

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Ainoa huono puoli tuon meidänkin LandCruiserin ylläpidossa on juuri tuo 150€/viikossa dieseliä tankkiin, mutta kaikessa muussa se hakkaa jokaisen patteriauton 6-0, mutta onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita omanlaisensa ja itse ajon pysyä polttomoottoreissa niin pitkään kuin mahdollista.
Et sattumalta ole huomannut, että tämä ketju ei ehkä palvele sinun tarkoitusperiä ja ulosantisi tähän saakka ei ole palvellut ketjun tarkoitusta. En nimittäin itse ainakaan saa mitään kiksejä menemällä polttisautojen ketjuihin kertomaan kuinka paskoja ne ovat.

Tässä ketjussa kaikki yleinen keskustelu sähköautoista. Eri mallit, uutuudet, näkemykset, kysymykset, hankintapohdiskelu, koeajokokemukset, vertailu yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Et sattumalta ole huomannut, että tämä ketju ei ehkä palvele sinun tarkoitusperiä ja ulosantisi tähän saakka ei ole palvellut ketjun tarkoitusta. En nimittäin itse ainakaan saa mitään kiksejä menemällä polttisautojen ketjuihin kertomaan kuinka paskoja ne ovat.
Näin on. Täältä löytyy tosiaan ihan oma ketjunsa käyttövoimien vertailuun ja aiheesta väittelyyn:

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Et sattumalta ole huomannut, että tämä ketju ei ehkä palvele sinun tarkoitusperiä ja ulosantisi tähän saakka ei ole palvellut ketjun tarkoitusta. En nimittäin itse ainakaan saa mitään kiksejä menemällä polttisautojen ketjuihin kertomaan kuinka paskoja ne ovat.
Itse harrastat aivan samaa :facepalm:

10 vuotta vanhan sähköauton akusta on todennäköisesti vähintään 70-80% kapasiteetista jäljellä, todennäköisesti enemmänkin jos autoa on ladattu asianmukaisesti. Bensa-autojen tankit alkaa vuotamaan ja silloin voi puolet toimintamatkasta kadota, kuten kävi Corolla Verson kanssa. :cigar2:
Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.

Ja kerta puhutaan yleisesti sähköautoilusta niin kai sitä saa sanoa että itselle ei valitettavasti vielä sähköautoilu toimi niin hyvin että voisin siihen siirtyä, ainakaan kokonaan. Kyllä varmaan tulevaisuudessa kun hinnat saadaan oikeasti alas niin perheen toinen auto muuttuu sähköksi, mutta vaimo saa ajaa sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Itse harrastat aivan samaa :facepalm:



Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.

Ja kerta puhutaan yleisesti sähköautoilusta niin kai sitä saa sanoa että itselle ei valitettavasti vielä sähköautoilu toimi niin hyvin että voisin siihen siirtyä, ainakaan kokonaan. Kyllä varmaan tulevaisuudessa kun hinnat saadaan oikeasti alas niin perheen toinen auto muuttuu sähköksi, mutta vaimo saa ajaa sillä.
Minulle on ainakin aivan sama millä kukakin ajaa, mutta koska tämä on sähköautoketju niin täällä olisi tarkoitus keskustella sähköautoilusta.

Minulla on sähköauto, mutta en kuulu mihinkään kulttiin. Se on vain auto.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.
Hieman samoilla linjoilla tämän kanssa. Ei se mitään mullistavaa ole. Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin. Nytkun saa tuollaisen ID3:sen tai ID4:sen vuokraamosta allensa, niin ei siinä enään mikään säväytä. Kulkine siinä missä polttomoottorillakin oleva auto. Tehomalleissa tietty teho saa suun hymyyn, mutta niin saa polttisissakin. Samat kilowatit molempia liikuttaa.

Sähköauto on ehdottomasti tulevaisuutta ja hyppäys parempaan suuntaan, mutta ei se jokapäiväistä autoilukokemusta millään muotoa mullista. Ei ainakana minun. Harmillisen pitkään hintataso on huomattavasti korkeampi kuin polttisten, vaikka vuosikausia on jo lupailtu hintojen painuvan samalle tasolle kuin polttistenkin. Mutta itse en näe tättä vielä lähivuosina tapahtuvan. Harmi sillä olisihan tuollainen kiva.

Lisäksi jotenkin harmillisen hitaasti muutos kuitenkin tapahtuu, esim sähköfarkkutarjonta on edelleen aika minimaalista. Odotavan aika on pitkä ja nuukalle vielä pidempi.

Ja ennekuin joku taas sanoo, että nuukalle sähkis on oikea valinta, niin toistan tämän: Mielummin olen viisi vuotta "voitolla" kuin vasta viiden vuoden jälkeen. Tämä on sitä tarkan euron logiikkaa, varsinkaan kun auto ei näe sitä viidettä vuotta koskaan.

Tietty EU tässä pakottaa nuukankin tekemään siirtymän ennemmin tai myöhemmin. Varman polttisten verotus kovenee, polttoaineiden verotus konevee ja autotehtaat alasajavat polttikset. Ensi vuonna pitäisi kuitenkin vaihtaa auto ja hyvin todennäköistä on, että siellä jossain muodossa konepellin alla on edelleen polttomoottori. Valitettavasti.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ny on noin 70% isompiakkuisista sähköautoista ajeltu ja mukana pari pienempiakkuistakin. Vielä olisi listalla mielenkiintoisia autoja. mm BMW I4 ja Kia Ev6 on ajamatta. Pitäisi varatakin koeajoa pikaisesti. Sunnuntaina tulee jo viikon tauko sähköautoilusta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
Itse meitin 2,5v sitten kakkosautoa hankkiessa että se voisi olla sähkö, mutta silloin ei ainakaan ollut "mitään järkevää" tarjolla. Hetki (pari kuukautta) aiemmin vissiin myytiin uutta uppia/miitä "pilkkahintaan" ja ne meni kaikki heti (ja arvohan noissa jälkikäteen näsäviisaana tarkasteltuna ei ole edes juuri pudonnut).

Joku tommonen up/mii on ihan "katiska" kooltaan, mutta kaippa niilläkin pk-seudun kehä/sisääntulo motaria 15km/suunta ajaisi siinä missä vähän 'isommallakin', autossa kun ollaan keskimäärin max 20min/sivu ja jos vuosittaista arvonalenamaa ei ole niin mikä ettei :). Toisin sanoen vaakakupissa ei nyt itsellä varsinaisesti ajo-ominaisuudet/tunnelma ja lisävarusteet muutenkaan painanut (autossa esim on vakkari, mutta ei sitä mitään järkeä ole työmatkalla käyttää, radiosta tulee suomipopin aamu niin se riittää). Kuitenkin lasten harrastustoiminan ja kimppakyytien takia 3-4 esiteiniä pitäisi autoon sopia eli se tiputtaa viimeistään tuon ihan pienimmän kokoluokan pihalle. Itse en siis tuolloin saanut yhtälöä toimimaan sähköauton suuntaan mitenkään. Ostin sitten käytetyn (5v vanhan) ns. malliston tehokkaimman 110hv bensa ibizan joka maksoi 8,2ke, autolla ajetaan ~7000km/vuodessa ja se kuluttaa bensaa noin 5L satasella eli kuukaudessa ei mene edes satasta tankkiin.

Onko tilanne muuttunut nyt 2,5v aikana jotenkin jos nyt laskee vaikkapa 5% erotuksen hankinnan pääomakuluille ja polttikseksi valitaan sellainen katiska jonka arvonalenama on ~1ke/vuosi 4v pitoajalla (uskon siis saavani tulevaisuudessa 10v ja ~110tkm ajetusta vanhasta ibizasta 4ke, nettiauton halvin etäisesti samoilla kilsoilla oleva nykyään 10v ikäinen on muuten 6,5ke ja halvin 200tkm ajettu 5,1ke eli tuskin on arvonalenama edes tuota tonnia/vuosi, 750e lienee realistisempi, mutta tonnia aikoinaan ostaessa arvioin).

Mikä 'spekseiltään ibizaa vastaava' sähkis voisi olla nyt tai muutaman vuoden päästä kilpailukykyinen vaihtoehto nurkka-ajoon jos autoa vaihtaisi (vähät lataukset pystyy tekemään kotona, mutta tuskin vaikuttaa asiaan ko. kilsoilla)? Asiaan olettavasti vaikuttaa hyvin paljon toteutuva auton arvonalenema josta ei sähkisten osalta voine 'varmuudella' lausua oikein mitään. Itse lasken myöskin akun riskialttiihkoksi komponentiksi mitä vanhemmasta sähkiksestä kyse, 10v ikää ei ole oikein vielä mitään edes pikkukirppu polttikselle pienillä kilsoilla jos sen silloin pistää kiertoon, mutta iäkäs sähkis ei isoa akkuvikaa tarvitse ja romuttamo kutsuu nollaten auton arvon eli tällekin jonkun 'arvon' lasken polttiksen eduksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.
Hapettumista kontaktipinnoissa tjms?

ID4 (nelivetoversio) Seattina voisi olla kova juu.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Moottorilehdessä uusi artikkeli tästä taloudellisuudesta, MTV siteeraa sitä.
Mutta tuon MTV:n jutun perusteella voi sanoa, kilsoja pitäisi tulla se 30tkm ennenkuin sitä vois ajatella taloudellisesti kannattavan ratkaisuna, ( 3 keur / vuosi säästöt ), ennenkuin korkeampi hankintahinta on kuitattu.


Pitäsi jostain lukaista tuo koko Moottorin juttu......

Pienillä kilsoilla takaisinmaksuaika bensavehkeeseen verrattuna vain kasvaa....kun ovat selvästi halvempia kuin diiselit.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
Ei, mutta ennen kuin tämä hintahullutus lähti käyntiin, niin löytyi kyllä. Jopa BMW i3:sta sai Saksasta noille paikkeille, joka toimisi kaupungissa mainiosti. Sitten niiden hinta yhtäkkiä tuplaantuikin (tuotiin varmaan Suomeen). Valitettavasti inflaatio teki entisestä 15k€ nykyisen 30k€.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin. Nytkun saa tuollaisen ID3:sen tai ID4:sen vuokraamosta allensa, niin ei siinä enään mikään säväytä. Kulkine siinä missä polttomoottorillakin oleva auto. Tehomalleissa tietty teho saa suun hymyyn, mutta niin saa polttisissakin. Samat kilowatit molempia liikuttaa.
Itse vielä näin vuodenkin jälkeen koen vahvaa positiivista fiilistä ajaessani sähköautolla, kun aiemmilla polttiksilla alkuhuuma kesti vain hetken. Alla siis Model 3. Kyse on ehkä kuitekin siitä, että pelkän sähköistetyn voimalinjan vuoksi on saanut paljon muutakin lisähyötyä ja käytännön mukavuuslisää autolla ajoon.

Aivan ykkönen on edelleen esilämmitys/-viilennys. Edellisessä autossa oli Webasto, mutta ei näistä voi puhua edes samassa lauseessa. Tesla lämpenee/viilenee viidessä-kymmenessä minuutissa etänä lähes kelistä riippumatta, kun Webastolla menee viisi minuuttia ennen kuin alkaa edes kunnolla tapahtua. Tähän samaan voi lisätä lämmityksen/viilennyksen ylläpidon jos vaikka käy kovilla pakkasilla/helteillä nopeasti kaupassa tai odottaa jotakuta autossa. Harrastuksiin liittyvissä odotustilanteissa on tullut vietettyä useampi tunti viilennetyssä autossa samalla kun ulkona on hellelukemat.

Heti kakkosena tulee se voimalinjan välittömyys, teho ja vääntö. Auto tuntuu kuin tarkkuusinstrumentilta, joka reagoi välittömästi kyselemättä kaasupolkimen asentoon. Voimalinjaa ei ikinä tarvitse odottaa tai sen lämpötiloista tms. murehtia. Puhumattakaan siitä, että kiihdyttely ja talvinen pelleily ei tunnu lompakossa tai näy energiataloudellisuudessa ainakaan niin paljoa, että asiaan kiinnostaisi kiinnittää mitään huomiota. Yhden polkimen ajo on huikea.

Sitten tulee oikeastaan se kaikki muu teknologia, joka ei suoraan liity sähköautoon vaan Teslaan yleisesti. Autopilotti, joka hoitaa merkittävän osan ajosuoritteesta. Erinomaiset kaiuttimet, jotka omalta osaltaan tekevät matkasta mukavan. Hyvä navigointi mukaan lukien akun varaustason ennusteet. Yllättävän runsas kokonaistavaratila, jolloin ongelmia tulee lähinnä vain jos pitää kuljettaa yksittäisiä isoja tuotteita.

Lopuksi vielä paljon ajavana ehdoton plussa on lähes huoltovapaus. Tänä vuonna tullut 25 000 kilometriä, mutta itse tehtyihin huoltoihin on mennyt noin 60 euroa (raitisilmansuodatin, pyyhkijänsulat). Luonnollisesti muuttuvat käyttökustannukset ovat ylipäätään plussa. Ei tarvitse miettiä kuinka paljon ajaminen paikkaan X maksaa ja voisiko reissun yhdistää johonkin toiseen.

Ja aina muistettava myös ne negatiiviset. Kaukovaloavustin voisi olla parempi, vaikka voittaakin edellisen auton manuaalipitkät. Karmittomat ovet aiheuttavat murhetta talvella, mutta ei eroa muista karmittomista. Pintakova jousitus on epämukava. Ilmastoinnin automatiikka vaatii välillä manuaalista hienosäätöä, ei ole siis "aseta ja unohda". Sisusta nitisee ja rämisee milloin mistäkin. Plussat kuitenkin pesevät miinukset niin suvereenisti, ettei tulisi mieleenkään vaihtaa autoa vaikka uuteen diesel-Audiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Joku aika sitten keskusteltiin rumpujarruista.... Kävi toinenkin Mii pesussa ja nyt siis 2/2 otannalla jääty rummut. Toki Shellin tornado sitä vettä pistää paineella juuri vääriin paikkoihin, että ei tämä nyt varsinaisesti yllätys ollut. Enemmän kyllä hämmentää, että ne eivät mene heti jumiin vaan vasta päivän parin viivellä. Suht helposti ne siitä aukeaa, mutta toki aikamoinen joulukuusi kojelauta siinä kohtaa, kun lähtee ajamaan rengas jumissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Muistan kun parilla tonnilla sai taunuksen. Markoilla siis.
Ketjuun liittymättä:

16 kesäisenä jolppina ostin isovanhempien kesäpaikan naapurin pojilta 2.0 litraisen Taunuksen 1000 markalla, kun joitain vuosia vanhemmat veljekset olivat löytäneet jostain ladosta samaa ikäluokkaa edustavan V6 Caprin ja Taunus sai lähteä.
Sivuhuomautuksena voin sanoa, että samana vuonna edellisen kesän kesätyörahoilla ostamani Nokia 7110 maksoi Anttilan tammialessa 1990 markkaa.

Taunuksella tuli sitten paineltua pitkin ja poikin metsäteitä sekä satunnaisesti myös niitettyjä peltoja pitkin.
Joitain vuosia myöhemmin möin Taunuksen takaisin samoille veljeksille jollain 250 eurolla, kun se oli lojunut aikansa ukin autotallin takana.

Ketjuun liittyen:

Onko miltään valmistajalta tulossa vuosina 2023 tai 2024 kelvollista vähintään nykyisten tonniluokan pakujen kokoista sähköpakua, jolla pääsisi yli 300 km yhdellä latauksella ja jolla voisi vetää 2000 kg kärryä?
Toki hinnankin pitäisi olla jossain 50-70 k€ välillä.
eTransit olisi kooltaan ja akkukapasiteetiltään hyvä, mutta vetää saa vain kevyimmällä versiolla ja siinäkin vetomassa on ainoastaan 750 kg + hinnat alkaen malli maksaa 72 k€ ilman varusteita.

ID Buzz Cargoa kävin vähän silmäilemässä ja laitoinkin siitä hankintatuki anomuksen, mutta siinä tökkii hiukan tavaratilan koko sekä 1000 kg vetomassa.
Pidennetty versio on toki tulossa ensi vuonna, mutta en usko että pidennys auttaa tavaratilan ahtauteen tai vetomassaan.

Täytyy käydä vielä koeajolla tuolla Buzzilla, mutta voi olla että en kuitenkaan tilaa sitä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Aivan ykkönen on edelleen esilämmitys/-viilennys. Edellisessä autossa oli Webasto, mutta ei näistä voi puhua edes samassa lauseessa. Tesla lämpenee/viilenee viidessä-kymmenessä minuutissa etänä lähes kelistä riippumatta, kun Webastolla menee viisi minuuttia ennen kuin alkaa edes kunnolla tapahtua. Tähän samaan voi lisätä lämmityksen/viilennyksen ylläpidon jos vaikka käy kovilla pakkasilla/helteillä nopeasti kaupassa tai odottaa jotakuta autossa. Harrastuksiin liittyvissä odotustilanteissa on tullut vietettyä useampi tunti viilennetyssä autossa samalla kun ulkona on hellelukemat.
Tämö on kyllä hyvä, lyhyet odottelut vaikak kaupan parkkiksella. Mutta kuka hemmetti nyt seisoivassa autossa nyt tunteja jaksaa istuskella ? Lähden kyllä hyvin herkästi autosta ulos "lenkillle" , oli sitten talvi ja varsinkin kesällä. Sateella autossa istuskelun nyt ymmärrän.

Heti kakkosena tulee se voimalinjan välittömyys, teho ja vääntö. Auto tuntuu kuin tarkkuusinstrumentilta, joka reagoi välittömästi kyselemättä kaasupolkimen asentoon. Voimalinjaa ei ikinä tarvitse odottaa tai sen lämpötiloista tms. murehtia. Puhumattakaan siitä, että kiihdyttely ja talvinen pelleily ei tunnu lompakossa tai näy energiataloudellisuudessa ainakaan niin paljoa, että asiaan kiinnostaisi kiinnittää mitään huomiota. Yhden polkimen ajo on huikea.
Voimalinja nyt oman selvä plussa. Mutta ei tuo tavis ID3:ssa nyt säväytä ollenkaan, lieneekö teho kuitenkin se vaikuttavin asia kuitenkin, mitä vaikkapa M3 tarjoaa perus ID3:seen nähden ? Ei kai nyt missään normaaleissa autoissa lämpätiloista tarvii huolehtia ?

Yhden polkimen huikea ajo ?

Sitten tulee oikeastaan se kaikki muu teknologia, joka ei suoraan liity sähköautoon vaan Teslaan yleisesti. Autopilotti, joka hoitaa merkittävän osan ajosuoritteesta. Erinomaiset kaiuttimet, jotka omalta osaltaan tekevät matkasta mukavan. Hyvä navigointi mukaan lukien akun varaustason ennusteet. Yllättävän runsas kokonaistavaratila, jolloin ongelmia tulee lähinnä vain jos pitää kuljettaa yksittäisiä isoja tuotteita.
Tätä autopilottia on kyllä autoilussa ymmärrä. Mitä muuta järkevää tekemistä ajellessa voisi olla kuin ajaa ? Kuitenkin siellä on oltava jonkin verran "hereillä", joten totaalinen syventyminen johonkin muuhun ei käytännössä onnistu / ole sallittua. Mitä ihmettä puuhailette autossa kun autopilotti on päällä ?
Hyvää audiota ja navigointia nyt saa autoon kuin autoon.

Lopuksi vielä paljon ajavana ehdoton plussa on lähes huoltovapaus. Tänä vuonna tullut 25 000 kilometriä, mutta itse tehtyihin huoltoihin on mennyt noin 60 euroa (raitisilmansuodatin, pyyhkijänsulat). Luonnollisesti muuttuvat käyttökustannukset ovat ylipäätään plussa. Ei tarvitse miettiä kuinka paljon ajaminen paikkaan X maksaa ja voisiko reissun yhdistää johonkin toiseen.
Tämä varmasti totta varsinkin pitkässä juoksussa, mutta huoltokulut polttiksella lienee pudas nolla ensimmäisellä 30tkm stintillä. Eikä tuo 30tkm huolto montaa satasta maksa Olikohan oma nyt jotain 400 EUR marmorilla huollettuna. Eli ensimmäiset 60 tkm menee hyvin pienillä huoltokuluilla. 60tkm huolto sitten selvästi kalliimpi.


Summa summarum. Ainoa varsinain etu sähköautoisa itselleni olisi vain sähköinen voimalinja ja mahdollisuus saada tehokas auto kohtuukustannuksin. Iän myötä tuo tehontavevaatimuskun on painunut alaspäin. Mutta teho on aina silti kivaa.


:smuscle:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Tämö on kyllä hyvä, lyhyet odottelut vaikak kaupan parkkiksella. Mutta kuka hemmetti nyt seisoivassa autossa nyt tunteja jaksaa istuskella ? Lähden kyllä hyvin herkästi autosta ulos "lenkillle" , oli sitten talvi ja varsinkin kesällä. Sateella autossa istuskelun nyt ymmärrän.
Piti ottaa oikein kuva kun lähikaupan pikalatauspisteet olivat melkein täynnä. Siellä istuttiin autossa pimeässä joku laite kädessä josta hehkui valoa.

Mutta samalla tavalla siellä old school äijät istuu bensa/diesel autoissaan kun vaimot roudaavat selkä vääränä painavia kauppakasseja (kaljaa?) :)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Voimalinja nyt oman selvä plussa. Mutta ei tuo tavis ID3:ssa nyt säväytä ollenkaan, lieneekö teho kuitenkin se vaikuttavin asia kuitenkin, mitä vaikkapa M3 tarjoaa perus ID3:seen nähden ? Ei kai nyt missään normaaleissa autoissa lämpätiloista tarvii huolehtia ?

Yhden polkimen huikea ajo ?
Id sarjassa tuohon on tehty joku ohjelmallinen viive, että se tuntuisi mahdollisimman paljon polttikselta. Teslalla, polestarilla ja monilla muilla merkeillä tätä viivettä ei ole ja sitä myöten voimalinja on todella miellyttävä.

Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tjaaa...kyllä mullaki ainakin volvossa (kevythybridi) on moottorin jäännöslämmön käyttö pysäköitäessä kun moottori on sammutettu eli ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa, toimii sen 10-15min kaiketi. Aika moni tossa listassa on kyllä ihan polttiksissakin eli ei ole mikään sähköautojen etu. Lisäksi nykyautoissa ei kyllä ole mitään käynnistymisongelmia jos vähääkään on pitänyt huolta omasta menopelistä.
Käytin edellistä bensa-Toyotaa aina määräaikaishuolloissa ja pidin hyvänä, eikä siinä varsinaisia käynnistysONGELMIA ollut, mutta kyllä siinä kuitenkin selkeä ero oli vaikka jossain -20 asteen pakkasessa, jos auto on ollut yötä ja varsinkin ilman lohkolämmitystä, kovin matalaäänisesti jurruttaen suostui käynnistymään, vaivalloisemmin kuin lämpimällä kelillä.

Nykyinen sähköauto, oltuaan yli vuorokauden n. -20 asteen pakkasessa ilman johtoa, puolestaan hyrähti käyntiin ilman mitään jurrutteluja. Kuin olisi pölynimurin tai hiustenkuivaajan laittanut päälle, ei väliä vaikka olisi ollut kylmässä. Ehkä aiempi kirjoittaja viittasikin tähän ilmiöön joka uudelle sähköauton omistajalle vpi tulla uutena kokemuksena. Tietysti sitten kylmästä tulee muitakin vähemmän positiivisia "uusia juttuja" kuten toimintamatkan selkeä lyhentyminen....
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Yhden polkimen huikea ajo ?
Kyllä tuo on erinomainen ominaisuus ja "huikea" kuvaa sitä melko hyvin. Itse koeajoin Leaffin ja tykästyin jo siinä parin tunnin perusteella niin paljon että se painaa aika paljon kun joskus sähkistä ostan. Tosin Nissan taisi sitä huonontaa uusissa Leafeissa eikä se toimi pysähdyksiin asti.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Hieman samoilla linjoilla tämän kanssa. Ei se mitään mullistavaa ole. Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin.
Minulle se että sähköautolla ajaminen ei kovin paljoa ( = hieman kuitenkin) tuntunut eroavan polttomoottoriautolla ajelusta noin niinkuin kuskin näkökulmasta, oli enemmän positiviinen asia (ei tarvitse opetella autolla ajelua uudestaan, paljon pienempi muutos kuin siirtyä manuaalivaihteisesti automaattivaihteiseen tai varsinkaan päinvastoin), mutta nörttimielessä ehkä myös negatiivinen kun melkein odotti sen tuntuvan kuin avaruusalukseen astuisi tms.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
Jos "kysymyksesi" oli se spoileriosassa oleva kirjoitus, ainakaan minä en kokenut sitä alunperin kysymyksenä, vaan että tarinoit siinä omista aiemmista kokemuksistasi kun yritit miettiä sähköautoa perheen kakkosautoksi.

No, vastaukseni on tietysti että osta Renault Zoe. Siihen mahtuu kokonainen perhe, ainakin kääpiöperhe. Paitsi että älä ostakaan, Zoen hinta on tuntunut kovasti nousevan niistä ajoista kun omani ostin eikä ole hinnaltaan yhtä kilpailukykyinen verrokkeihin verrattuna. Osta joku muu. Osta Tesla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.
Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä ominaisuus kun siihen on tottunut. Jos haluaa rajoittaa regeniä, niin hienoisesti kaasupoljinta painamalla sen saa pois ja auto rullaa kuten olisi vapaalla. Varsinkin kaupungissa useiden suojateiden alueella arvostaa paljon sitä, että auto alkaa jarruttamaan heti kun jalan nostaa polkimelta ja ei vasta kun on ehtinyt jarrua painamaan. Ero jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen päähänpistohin reagointiin on selkeä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.

Renklaamalla tuo on toiminut, mutta katsotaan miten 3v takuu toimii, menee just parin 2kk:n päästä umpeen.
Eikö lataus toimi vaikka auto olisi sammutettu, pitääkö sun tehdä tuo renklaus aina vaikka olisit pysäköimässä autoa kotipihaan, jotta voit ladata? Meinaan kun minun sähkikseni ei näytä mitään vaihdekepistä jos olen sen sammuttanut, eikä lataus suostu alkamaan jos auto ei ole sammuksissa. Mennyt liian hienoksi jos laturi tarkkailee missä asennossa "suunnanvalitsin" on...

Mitä takuukorjauksiin tulee, en muista kerroinko mutta Renault Zoeni takaluukun ruosteläikkä ns. korjattiin sitten pois takuuna, kuten oikein onkin. Vastauksen saamiseen Renaultilta tuntui vain menevän kovin monta viikkoa, mutta lopulta tuli puhelu että voit varata korjausajan. Siis korjaamolta soitettiin että saivat luvan korjata, ja alkoivat ehdotella korjausaikaa.

Ihmettelin vaan sitä että maalaukselle oli varattu kolme päivää, mutta olikin valmis jo saman päivän iltana. Kun kysyin myyjähemmolta että kertoivatko mitä tekivät kun noin nopeasti meni, hän ei tiennyt mutta arvaili että hiomisen + maalaamisen yms. puolesta olisivat ehkä vaihtaneet koko takaluukun uuteen?

Jos niin tekivät niin... kai se sitten käy niinkin. En ainakaan enää erota kohtaa missä ruosteläikkä aiemmin oli, eli joko tekivät ihan ok työtä tai sitten tosiaan vaihtoivat koko takaluukun samalla. Oikea rekkarikilpi siinä kuitenkin onneksi on kiinni, eikä jonkun toisen auton.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
En ole osannut kaivata täydellistä yhden polkimen ajoa. Yleensä tuolla B moodilla ajelen kun siitä tulee hieman mieleen MP:n moottorijarru ja näin liukkailla lämpimät Mersu W201 muistot.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Tämä varmasti totta varsinkin pitkässä juoksussa, mutta huoltokulut polttiksella lienee pudas nolla ensimmäisellä 30tkm stintillä. Eikä tuo 30tkm huolto montaa satasta maksa Olikohan oma nyt jotain 400 EUR marmorilla huollettuna. Eli ensimmäiset 60 tkm menee hyvin pienillä huoltokuluilla. 60tkm huolto sitten selvästi kalliimpi.
Riippuu ihan autosta, monessa on edelleen 15tkm/1V huoltoväli. Jos autoa aikoo pitää pidempään 30tkm on muutenkin liian pitkä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.
Noh, Teslassa tuon voi valita. Mutta ainakin talvisin joutuu kyllä käyttämään jarrupoljinta, eli se siitä yhden pedaalin ajamisesta. Samoin itse käytän usein pysähdykseen, koska se rullaa niin prkleen hitaasti ne viimeiset metrit jostain syystä. Mutta, jos en nyt väärin muista, niin seuraavassa (osassa autoista kai jo?) tuli jotain päivitystä tuohon auton pysäyttämiseen ID-malleissakin.

Eli, taidat joutua Leafin suuntaan katselemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Ei ole volkkarissa lähelläkään yhden polkimen ajoa B-moodissa. Regeniä voisi kutsua aika kevyeksi, eikä se pysäytä autoa vaan jättää rullaamaan. En hyväksy sitä.
Jos jossain on vag tuotetta kovempi regen niin onko ne 4 tai etuvetoja? Tai miten liukkaalla ajo niissä on toteutettu?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Yhden polkimen ajo on kyllä erittäin hyvä ominaisuus kun siihen on tottunut. Jos haluaa rajoittaa regeniä, niin hienoisesti kaasupoljinta painamalla sen saa pois ja auto rullaa kuten olisi vapaalla. Varsinkin kaupungissa useiden suojateiden alueella arvostaa paljon sitä, että auto alkaa jarruttamaan heti kun jalan nostaa polkimelta ja ei vasta kun on ehtinyt jarrua painamaan. Ero jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen päähänpistohin reagointiin on selkeä.
Niin, toisaalta kun vetäsee moottoritiellä sen polkimen pois, niin ainakin itselläni lähti perä alta tiistaina kun lumisateessa ajelin (edessä olikin pysähtynyt liikenne). Auttoi tietenkin kun jarrupoljinta iski, mutta on tuo edelleen aika hazardia kun vain takapyörillä jarrutellaan. Saisi olla jotain älyä tuossakin (tai vaihtoehtona, että jarrupolkimesta säädetään ja alussa se käyttäisi regeniä tarpeen tullen).

Ei ole oikein täydellistä ratkaisua varmaan vielä yhdelläkään valmistajalla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
En ole osannut kaivata täydellistä yhden polkimen ajoa. Yleensä tuolla B moodilla ajelen kun siitä tulee hieman mieleen MP:n moottorijarru ja näin liukkailla lämpimät Mersu W201 muistot.
Täällä toinen joka ei ole yhden polkimen ajon, eli voimakkaan moottorijarrutuksen, ylin ystävä.

Lähinnä siinä häiritsee se että ainakin minun autossani B-moodissa joutuu olemaan paljon tarkempi kaasupolkimen löysäämisessä, ettei lähde sitten hiljentymään vauhti liikaa. Eli pitää polkimella kovin tarkasti säädellä missä kohtaa poljin on. Normi D-moodissa kaasupolkimen käyttö on paljon ylimalkaisempaa ja rennompaa, välillä enemmän kaasua ja välillä vaikka kokonaan pois.

Ehkä joku päivä olen eri mieltä, mutta nyt en.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Umm, eikös se B-moodissa (ei siis D-moodissa) ole aika lähelle tuota, itselläni on jo hetki kun viimeksi ID3:stakaan olen ajanut. Volkkarihan on tuon vienyt hieman pidemmälle osaksi kuin muut valmistajat, eli tajuaa muuttaa regeniä sen mukaan mitä on edessä (esim. risteykseen enemmän, ei jos eteenpäin vain rullataan moottoritiellä). Tuota ei osaa Teslakaan, tekisi kyllä yhden polkimen ajamisesta paljon mukavampaa.
Tuo Volkkarin regenmekaniikka tuntuu olevan aika lailla kuvatusti myös polttomoottoriautoissa, siis myös ilman, että adaptiivinen vakkari tai mikä tahansa muukaan olisi päällä. Omissa dinoautoissa tuntee ihan selvästi, että automaattiloota moottorijarruttelee, jos edessä näkyy mitään. Toisaalta kevythybridiVAGgine jopa sammuttelee moottorin, jos edessä on avointa baanaa ja rullauksesta on taloudellista hyötyä, ja tämän todella huomaa kuinka hyvin auto rullaa. Talousajomielessä tuo on erittäin toimiva ja toimii erittäin varmasti, fiksusti ja sinällään huomaamattomasti. Oman kokemuksen perusteella sama softapalikka siellä kertoo sähköVAGille, että nyt kannattaa hidastaa ja nyt ei, ainakin ovat kohtuullisen saman luontoiset.

Todennäköisesti siis toisaalta kehitys kulkee ainakin vielä hetken käsi kädessä polttomoottorien kanssa, mikä toki vähentää oppimiskynnystä aikoinaan massojen todella siirtyessä sähköautojen pariin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Ei ole oikein täydellistä ratkaisua varmaan vielä yhdelläkään valmistajalla.
Polttiksen jarru ja kaasu :) Ei tule yllätyksiä ja käytös hyvin ennakoitavissa.

Mutta nyt kun lukee teidän juttuja tuosta yhden polkimen systeemistä, niin siinä taitaa myös olla "ominaisuuksia" joista ennen ei ollut tietoakaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 401
Viestejä
4 159 819
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom